برگزاری آیین بزرگداشت سعدی شیرازی در شیراز؛

به ارتباط و خواندن «آثار سعدی» نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۰۹۱۲

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نگاه مردم ایران، بزرگان ادب فارسی سرچشمه‌های حکمت هستند و ما آنها را یار هم‌نفس می‌دانیم و همواره به ارتباط با آنها و خواندن آثارشان نیاز داریم.

به گزارش ایلنا، یاسر احمدوند شامگاه  امروز 31 فروردین در آیین بزرگداشت سعدی شیرازی اظهار کرد: سعدی غزلی دارد که جنس این غزل کمی متفاوت با سایر غزل‌های این شاعر است، این غزل کمی شورانگیز است و جنس آن بیشتر خراسانی است، یکی از ابیات این غزل این است که «مقدار یار هم نَفَس چون من نداند هیچ کس ماهی که بر خشک اوفتد ، قیمت بداند آب را»

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داد: جای سوال است که ما امروز چه نیازی به سعدی و خواندن آثار شاعران بزرگی مانند او داریم؟ آیا بزرگداشت و گرامیداشت این آثار و این افراد توجه به یک تاریخ و یا یک شی موزه‌ای است‌؟ بدون شک در نگاه مردم ایران چنین نیست، در نگاه ما بزرگان ادب فارسی سرچشمه‌های حکمت هستند، این سرچشمه‌های حکمت جاری است و ما آنها را یار هم‌نفس می‌دانیم به همین دلیل است که کماکان و همواره به ارتباط با آنها و خواندن آثار آنها نیاز داریم.

وی ادامه داد: حالا این پرسش مطرح است که چرا ما به خواندن این آثار نیاز داریم؟ دلیل این نیاز دلیلی ماهیتی است، ماهیت یعنی ماهی و سوال از چیستی اشیا می‌شود ماهیت‌.

به ارتباط و خواندن «آثار سعدی» نیاز داریم

احمدوند اضافه کرد: اگر کسی دچار خشکی در ماهیت شود و ماهیت او در معرض نابودی قرار بگیرد، آن زمان است که قیمت آب را می داند، آبی که حکمت است و آثار سعدی و حافظ هم همین آب و حکمت هستند که ماهیت از آنها زنده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: آبی که حکمت را زنده می‌کند و آبی که باعث زنده بودن ماهیت ما می‌شود همین حکمتی است که در بیان، زبان، شعر و نثر بزرگان این سرزمین جاری و ساری است؛ آب همین غزلیات، بوستان و گلستان است.

وی آب، نور و رنگ را سه عنصر ویژه در حکمت اسلامی و حکمت ایرانی دانست و گفت: در حکمت اشراق حکمای ایران باستان منشأ ماهیت و وجود را نور می‌دانند اما به اعتقاد من در ادب فارسی ماهیت را باید آب بدانیم.

احمدوند یادآور شد: ما در برخی از چیزها ریشه در آب نداریم. راه، اتصال به سنت و حکمتی است که جاری در آثار، اشعار و بیان بزرگان ادب این سرزمین است، محور آنها هم خدا باوری و توحید است که نقطه اصلی افتراق تمدن اسلامی و تمدن غرب است.

معاون وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسداشت شاعران و بزرگان ادب فارسی برنامه‌های کلان و مفصلی است که امیدواریم به نحو احسن برگزار شود.

به ارتباط و خواندن «آثار سعدی» نیاز داریم

جوانان باید با شاعرهای بزرگ ادب پارسی آشنا شوند

استاندار فارس نیز  در این مراسم گفت: سعدی در بسیاری از حکایات‌ خود با صراحت و شفافیت با موضوع بی توجهی به انسانیت برخورد می‌کند.

محمد هادی ایمانیه اظهار کرد: گم شده امروز بشریت را معنویت و تربیت دانست و گفت: باید تمام تلاش خود را برای شناساندن گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان به کار بگیریم تا نسل‌های آینده با این گنجینه‌های با ارزش به ویژه ۲شاعر بزرگ ادبیات پارسی آشنا شوند.

وی گم شده امروز بشریت را معنویت و تربیت دانست و افزود: امروز این پرسش همواره مطرح است که جامعه علی‌رغم اینکه در تکنولوژی، علم و هوش رشد داشته اما آیا به همان میزان اخلاق، تربیت، معنویت و سبک زندگی هم رشد کرده است؟

استاندار فارس معتقد است که باید تمام تلاش خود را برای شناساندن گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان به کار بگیریم تا جوانان و نسل‌های آینده با این گنجینه‌های با ارزش به ویژه ۲شاعر بزرگ ادب پارسی آشنا شوند.

ایمانیه با بیان اینکه در گذشته یادگیری سواد با خواندن اشعار سعدی و حافظ آغاز می‌شد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند برای اینکه این مفاهیم با ظرافت و جامعیت بیشتر به نسل جوان منتقل شود با مشارکت دستگاه‌های متولی همچون آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی برای اشاعه این اندیشه‌ها را در دستور کار قرار دهد.

به ارتباط و خواندن «آثار سعدی» نیاز داریم

ارائه یک برنامه مدون تحت عنوان استانداردسازی اماکن تاریخی و فرهنگی فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیز از ارائه یک برنامه مدون تحت عنوان استانداردسازی اماکن تاریخی و فرهنگی این استان خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی گفت: شیخ اجل سعدی اگرچه یک شاعر شهیر برجسته در ادبیات پارسی است اما بالغ بر 30 سال از عمر پر برکت خود را به سفر گذراند و حکایت‌های خود را از اندوخته‌های سفر بیان کرد.

وی  افزود:  علی‌رغم گذشت قرن‌ها از درگذشت این شاعر علاقمند به سفر که از ویژگی‌های بارزش همنشینی مداوم با مردم است، آرامگاهش پس از آرامگاه حافظیه به ویژه در ایام نوروز دومین مکان گردشگر پذیر کشور محسوب می‌شود که نشان از علاقمندی مردم ادب دوست و فرهنگ دوست ایران دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به سیاست های وزارت میراث فرهنگی در اهتمام به تحول در اماکن تاریخی و برگزاری رویدادهای روایت گری، از دکتر ایمانیه  استاندار فارس بابت اختصاص اعتبار برای ساماندهی مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدی تشکرکرد و همچنین  از دکتر اسدی، شهردار شیراز را بازوی یاریگر میراث فرهنگی استان در حفظ و‌نگهداری مجموعه سعدیه دانست و از حمایت ها و همکاری های شهرداری شیراز  به ویژه شهرداری منطقه سه شیراز در ایام نوروز امسال تقدیر کرد.

  وی در ادامه با اشاره به اینکه  استانداردسازی اماکن تاریخی فرهنگی استان فارس  امسال انجام می شود گفت: با استفاده از نخبگان و متخصصان امر یک برنامه مدون تحت عنوان استانداردسازی اماکن تاریخی فارس از دو منظر نظر محیطی و رویدادها  تا پایان امسال طراحی و اجرا خواهد شد.

به ارتباط و خواندن «آثار سعدی» نیاز داریم

برگزاری اختتامیه هفته فرهنگی و هنری سعدی در انجمن آثار و مفاخر کشور 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز گفت: روز یکم اردیبهشت ماه بهانه‌ای است که نام و یاد سعدی شیرازی را گرامی بداریم، شاعری که برای همه ما قابل احترام و تمجید است.

حمیدرضا قانعی ادامه داد: امسال تلاش کردیم در ستاد برگزاری و بزرگداشت سعدی شیرازی که دبیری بر آن عهده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است، هم‌افزایی صورت بگیرد و همه دستگاه‌های فرهنگی در کنار هم قرار بگیرند تا مجموعه برنامه‌هایی را در گونه‌های مختلف فرهنگی و هنری تدارک ببینم تا بتوانیم از این طریق اقشار مختلف جامعه را بیش از پیش با اندیشه‌های سعدی آشنا کنیم.

قانعی با بیان اینکه موسسه سعدی شناسی و گروه‌های مختلف هنری هم در کنار ما بودند، گفت:طی هفته پیش رو برنامه مفصلی تدارک دیده شده و قرار است اختتامیه هفته فرهنگی و هنری سعدی شیرازی در انجمن آثار و مفاخر کشور در تهران برگزار شود.

وی ابراز امیدواری کرد این برنامه‌ها منجر به ارتقای فرهنگی و رشد تمدنی ایران شود و ادامه داد: مجموعه برنامه‌هایی نیز در سفارت‌خانه‌های مختلف کشورها برگزار می‌شود و رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری را در پیش خواهیم داشت.

شهرداری شیراز برای بهسازی آرامگاه  پیشقدم بوده است

شهردار شیراز نیز در این آیین با بیان اینکه میزان گردشگر پذیری آرامگاه سعدی در ایام نوروز، مسئولیت ما را بسیار سنگین و دو چندان می‌کند، اظهار کرد: یکی از مشکلات آرامگاه در چند ماه گذشته موضوع استحکام بخشی مقبره شیخ اجل سعدی شیرازی بوده است.

محمدحسن اسدی افزود: شهرداری شیراز تا آنجا که در توانش بوده برای بهسازی آرامگاه قدم برداشته است، البته این یک حرکت بسیار ناچیز بود و لازم است شهرداری و شورای شهر بیش از پیش برای معرفی این شاعر شیرین سخن تلاش کنند.

شهردار شیراز اضافه کرد: شهرداری نسبت به نصب سردیس سعدی در محل سفارت جمهوری اسلامی در تاشکند و همچنین نصب سردیس سعدی در پارک بین‌المللی دوستی شهر نانجینگ چین اقدام کرده و سال گذشته هم با برگزاری نمایشگاه عکس در سئول کره جنوبی و پچ مجارستان تلاش کرده بخشی از دین خود را در خصوص این شاعر نامی و حضرت حافظ و سایر مفاخر بلند آوازه‌ این شهر و کشور ادا کند.

اسدی در عین حال گفت: برای معرفی شاعران، بزرگان و مفاخر شهر شیراز آن طور که باید تلاش نشده و جا دارد که مقامات وزارت ارشاد و نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه اهتمام بیشتری بورزند.

شهردار شیراز گفت: این برنامه‌ها نیازمند اعتبار، مجوز و انجام یک سری اقداماتی است که امیدوارم در سال ۱۴۰۳ یک تحول بنیادی در این آرامگاه اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : همدان خواستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است

ایرنا : آمریکا مدعی شد : به توافق با عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک شده‌ایم

ایرنا : تردد در همه محورها و معابر اصلی خوزستان برقرار است/ آمادگی برای موج جدید بارندگی ها

ایرنا : دیدار شبانه نکونام و سمیعی

مهر : ۱۰۰ خودرو در ابگرفتگی معابر دزفول گرفتار شدند

ایرنا : فیلم | نگاه ویژه دولت سیزدهم به جامعه فرهنگیان از زبان سخنگوی دولت

ایرنا : خراسان جنوبی بیشترین خدمات دهی ایام اربعین را در کاظمین دارد

ایلنا : بازداشت دست کم ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات حامیان غزه در دانشگاه‌های آمریکا

مهر : افزایش آمار بازداشت معترضان به ۲هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا

ایرنا : استقلال فردا در حضور تماشاگران تمرین می‌کند

مهر : البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد

مهر : بهره‌برداری از معدن آلبلاغ برکات زیادی برای مردم دارد

ایسنا : برای جذب فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه با آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم

ایرنا : انفجار در دمشق

ایسنا : کار ترانشه حاجی آباد به دستگاه قضا رسید

ایسنا : بارش باران، نقش رستم را تعطیل کرد

ایسنا : چرا در استقلال کودتا به پا شد؟ / دست رد به سینه پرسپولیس!

ایسنا : روسیه: شرکای‌مان از شرکت در نشست اوکراین خودداری کنند

ایرنا : منتظری: دیوان عدالت اداری پارسال ۱۶۶ مصوبه شوراهای کشور را باطل کرد

ایسنا : آذربایجان شرقی می‌تواند در موضوع ارزآوری و صادرات غوغا کند

ایسنا : ویدیو/ چرا ۱۳۰ خانه در روستای «امامزاده ابراهیم» آتش گرفت؟

ایسنا : باید با اختلاف ۳ گل پیروز می‌شدیم

ایسنا : هدف ما بقا در لیگ یک بود که به آن رسیدیم

ایسنا : کسب رتبه اول کشوری توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی

ایرنا : فیلم | سرمربی خیبر خرم آباد: اعتقاد دارم باید به بازیکنانم فوتبال یاد دهم  

ایسنا : آموزش و پرورش جای زد و بند سیاسی و جناح بازی نیست

ایسنا : عصبانیت حتی برای ۱ دقیقه هم برای قلب مضر است

مهر : پارکینگ آقاجانی‌بیگ هر چه سریع‌تر تکمیل شود

ایرنا : حمله پهپادی گروه مقاومت بحرینی به فلسطین اشغالی برای نخستین بار

مهر : نقش آفرینی «محمد رضا سنگری» در ادبیات پایداری بی بدیل است

مهر : درخواست حماس برای فشار بر تل آویو جهت تعیین تکلیف اسرای غزه

ایرنا : لیگ دسته یک/ فجر سپاسی شیراز با سه  گل خیبر خرم آباد را شکست داد + فیلم

مهر : حمایت از ایرانیان خارج از کشور از دغدغه‌های مهم دولت است

ایرنا : وزیر آموزش و پرورش: گرامیداشت مقام معلم وظیفه‌ای همگانی است

ایسنا : توجه به وقف علمی از سوی خیران، لازمه پیشرفت دانش‌بنیان است

مهر : نخستین رویداد جایزه « استاد مویدی» برگزار شد

ایرنا : چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل در سایه مرگ امدادگران انگلیسی

ایرنا : یاد "محمد بهمن بیگی " معلم ایل در شیراز گرامی داشته شد + فیلم

ایرنا : شهادت ۲ گروگان فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی

ایرنا : شهادت ۲ گروگان فلسطینی در زندان رژیم صهیونیستی

ایسنا : فهرست کاندیداهای مورد حمایت جمعیت جوانان انقلاب منتشر شد

تسنیم : ترانه احمدی با رکوردشکنی،قهرمان اسکیت فری استایل کشور شد

ایسنا : اعلام آمادگی دانشگاه رازی کرمانشاه برای پذیرش دانشجویان و اساتید اخراجی آمریکا

ایرنا : آبگرفتگی‌های در اغلب مناطق اهواز رفع شده است

مهر : مریل استریپ نخل طلای افتخاری جشنواره کن را دریافت می‌کند

مهر : رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟

تسنیم : دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست

ایرنا : سانحه رانندگی در جاده شبستر - صوفیان سه کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

ایرنا : ناتو : فعالیت های روسیه علیه کشورهای عضو این پیمان نگران کننده است

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید