توضیح مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره «پیگیری قضایی تامین حقابه گاوخونی»

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۲۳۰

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای رسمی به خبرگزاری ایلنا درباره پیگیری قضایی تامین حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی توسط اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیرو انتشار خبری با عنوان «محکومیت قضایی مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان بابت عدم تخصیص کافی حقابه گاوخونی» در این خبرگزاری به نقل از آرزو اشرفی‌زاده، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، ایشان طی نامه‌ای که توسط اداره‌کل روابط‌عمومی این سازمان برای خبرگزاری ایلنا ارسال شده است، توضیحات ذیل را درباره این خبر ارایه کرد:

«عدم تامین حقابه‌های تالاب گاوخونی طی بیش از دو دهه اخیر به عنوان عامل تعیین‌کننده و علت اصلی و البته تا حدودی خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیمی، باعث ایجاد وضعیت نامناسبی برای این تالاب شده است. سازمان محیط‌زیست هم در سطح ملی و هم در سطح استانی، پیگیری‌های خود را برای تامین حقابه این تالاب افزایش داده که خوشبختانه نتایج قابل قبولی هم در این زمینه به دست آمده است. 

مشکلات مربوط به حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ناشی از عدم توجه به اصول پایداری طی سال‌های متمادی و پنج دهه بارگذاری بیش از حد مصارف آبی در بخش‌های صنعت و کشاورزی در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری است و همچنین عدم مدیریت یکپارچه منابع آب نیز مزید بر علت بوده است. این بارگذاری‌ها باعث شده است که علاوه بر خشک شدن تالاب گاوخونی و کاهش شدید رطوبت و از بین رفتن جریان پایدار در رودخانه زاینده‌رود، شاهد بروز مشکلات محیط‌زیستی دیگری نظیر فرونشست زمین و تشدید پدیده‌های بیابان در استان اصفهان باشیم. همچنین اگر روند خشک شدن گاوخونی ادامه پیدا کند، این تالاب به یک کانون جدید و بزرگ گرد و غبار در مرکز کشور تبدیل خواهد شد. 

رعایت موارد درج‌شده در تابلوی منابع و مصارف آب حوضه آبریز زاینده‌رود با هدف برقراری جریان پایدار در رودخانه و تخصیص کافی حقابه گاوخونی از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا، رایزنی‌هایی جدی با مسئولان وزارت نیرو انجام شده است که در تمام حوضه‌های آبریز کشور، حقابه تالاب‌ها را مطابق تابلوی منابع و مصارف حوضه آبریز مربوطه تخصیص دهند، اما در استان اصفهان عدم تامین حقابه‌های تالاب طی دو دهه حتی در سال‌های پربارش در سرشاخه‌ها از جمله سال آبی ۹۷ - ۹۸ و در نتیجه، خشکی کامل گاوخونی و تبعات جدی و خسارات گسترده زیست‌محیطی، بهداشتی و اقتصادی اجتماعی ناشی از آن و ضرورت الزام به تامین حقابه محیط‌زیست به عنوان اولویت دوم بعد از تامین آب شرب، باعث شده است که اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان این موضوع را پیگیری حقوقی و قضایی کند که این پیگیری‌ها در حال رسیدگی است و پس از تکمیل فرآیند، منتج به صدور رای خواهد شد. 

براساس مطالعات علمی، حیات تالاب گاوخونی وابستگی ۹۶ درصدی به آورده رودخانه زاینده‌رود دارد و در صورت شرایط مناسب و عادی بارش‌ها فقط حدود ۴ درصد آب از شاخه‌های فرعی زیرحوضه امکان‌پذیر است. به همین دلیل و طبق قانون، موضوع ضرورت اولویت‌بخشی به تامین حقابه‌های زیست‌محیطی در سطوح مختلف ملی و استانی، تبیین و پیگیری می‌شود و در همین راستا، در سال گذشته اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان موضوع خشکیدگی تالاب گاوخونی ناشی ازعدم تامین حقابه زیست‌محیطی و خسارت‌های مرتبط با آن را به لحاظ حقوقی و قضایی و به طرفیت شرکت آب منطقه‌ای استان و شرکت مدیریت منابع ایران (زیرمجموعه وزارت نیرو) پیگیری کرد که پرونده در مرحله تامین و تکمیل ادله و ارائه مستندات و رسیدگی قرار دارد. 

این اتفاق نشان‌دهنده پیگیری جدی موضوع در سطوح ملی و استانی توسط مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست است. البته در بسیاری از استان‌های کشور شاهد عدم تخصیص کافی حقابه تالاب‌ها هستیم، اما درباره تالاب گاوخونی وضعیت به حدی وخیم است که استان اصفهان علاوه بر استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی برای پیگیری و تامین حقابه‌ها، تنها استانی بوده که پرونده را به مرجع محترم قضایی را ارجاع داده است. البته هم‌زمان از ظرفیت‌های ارزشمند شورای نظارتی استان و شورای حفظ حقوق بیت‌المال نیز در این زمینه استفاده می‌شود. 

موضوع استمرار جریان پایدار در رودخانه زاینده‌رود و تامین حقابه‌ها و نجات تالاب گاوخونی به عنوان یک ضرورت فرامنطقه‌ای و ملی به جد و مستمر از طریق طرح در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان و مراجع مرتبط ملی هم پیگیری می‌شود تا تحت همکاری بین بخشی و هم‌افزایی و مشارکت همه ذی‌نفعان و دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی و حاکمیتی، سند و نقشه راه احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی عملیاتی شود. 

در سال گذشته صورت‌جلسه و تفاهم‌نامه مشترکی بین شرکت آب منطقه‌ای و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان تهیه و تنظیم شد و براساس مفاد این تفاهم‌نامه، در خصوص تامین حقابه و رهاسازی آب برای تالاب گاوخونی، در آذرماه ۱۴۰۲ با همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌های مرتبط به‌ویژه حمایت‌های استانداری اصفهان و مجموعه‌های قضایی و نظارتی و همکاری ارزشمند کشاورزان عزیزو سمن‌ها، حقابه تالاب از سد رودشتین که نزدیکترین سد به این تالاب است، توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان رهاسازی شد که در مجموع معادل حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب از ایستگاه شاخ‌کنار به تالاب رسید که البته بازهم نسبت به حقابه محیط‌زیستی تعیین‌شده برای این تالاب بسیار ناچیز است. اما همین میزان از رهاسازی نیز باعث شده است که هم‌اکنون حدود ۴ درصد تالاب گاوخونی به صورت موقت آبگیری و مرطوب شود. 

با وجود این که حجم آب موجود در تالاب گاوخونی بسیار اندک و فقط محدود به لکه‌هایی کوچک در بخش شمال و مصب تالاب است، اما همین حجم کم نیز باعث شده است که امسال برخلاف سال‌های گذشته، تعداد زیادی پرنده در حاشیه تالاب حضور پیدا کنند. همچنین خوشبختانه بارندگی‌های مناسب اخیر باعث شده است که وسعت بیشتری از سطح گاوخونی مرطوب شود که این اتفاق کمک مهمی به جلوگیری از خیزش گرد و خاک در منطقه خواهد کرد. 

پیگیری‌ها برای تخصیص هرچه بیشتر حقابه محیط‌زیستی تالاب گاوخونی همچنان ادامه دارد، اما با توجه به بارگذاری بیش از حد مصارف آبی در طول سال‌های گذشته در حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود، تامین کافی حقابه تالاب که حداقل معادل ۱۷۶ میلیون متر مکعب در سال است، دشوار بوده، ولی به استناد مطالعات علمی تعیین نیاز آبی تالاب گاوخونی تامین کسری از حقابه‌ها در هر شرایطی اعم از خشکسالی، عادی و ترسالی قابل تامین است و طبق قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها، قانون حفظ و بهسازی محیط‌زیست و اصل ۵۰ قانون اساسی، وزارت نیرو موظف است که حتما متناسب با شرایط بارندگی حوضه آبریز و ذخایر سد زاینده‌رود، در طول هر سال حقابه‌های زیست‌محیطی اعم از پایداری جریان زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را به اندازه کافی تامین کند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : سقوط جوان ۲۵ ساله از نورگیر طبقه سوم در اصفهان

تسنیم : برنامه مکث

ایرنا : اختلافات خانوادگی بیشترین تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی البرز است

مهر : افزایش مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی

ایرنا : باران در ۲۶ شهرستان خراسان رضوی بارید

ایسنا : ‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود

ایرنا : نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

ایرنا : رقابت علمی کیدکد شریف با حضور  2150 دانش آموز، در محل دانشگاه صنعتی شریف  برگزار شد

تسنیم : نیاز مبرم به تأسیس 5 پایگاه امداد دریایی در بوشهر

ایسنا : سهم استان همدان کاشت۱۲ میلیون اصله طی چهار سال

ایرنا : ۵۹ هزار دانش‌آموز یزدی در طرح ملی نجات آب شرکت کردند

ایسنا : بازگشت ۱۹۲ دانش‌آموز به چرخه تحصیل در لرستان

ایسنا : رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم

مهر : کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟

ایرنا : جوین بیشترین بارندگی غرب خراسان رضوی را داشت

ایرنا : ماجرای ته‌لنجی‌ها در راه جشنواره فجر۴۳/ هوشنگ توکلی: فیلم پربازیگر و کارگردان اولی است

ایسنا : زندگی و آثار استاد عیسی بهادری در مستند «راز عیسی»

ایرنا : توزیع کودهای کشاورزی یارانه ای بهاره در همدان بر اساس الگوی کشت

تسنیم : دستگیری عامل قتل زن و مرد میان‌سال در قیامدشت

ایرنا : نکونام: هیچ وقت به خبرنگاران بی‌احترامی نکرده‌ام/ قول قهرمانی نمی‌دهم

ایسنا : اعطای امتیاز ویژه در برنامه‌های اعزام به خارج از کشور به شرکت‌های برتر حاضر در «ایران هلث»

مهر : مسائل فرهنگی و اجتماعی در کف خیابان قابل حل نیست

ایرنا : رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد

تسنیم : راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی

مهر : ماجرای فروش گواهینامه‌های رانندگی/ جرم قتل عمد در کمین متخلفان

مهر : آماده برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس در سمیرم و لنجان هستیم

ایلنا : شورای نگهبان نسبت به مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ایرادی نداشت

ایرنا : ۸۱ درصد از منابع صندوق بازنشستگی کشوری را دولت تامین می‌کند

مهر : سالنامه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی منتشر شد

صدا و سیما : پیوستن شبکه بانکی به سامانه املاک و اسکان

ایرنا : ادامه اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا؛ بازداشت ۲۵ نفر در دانشگاه ویرجینیا

تسنیم : جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تشریح شد

ایرنا : دولت بیش از ۳ هزار میلیارد ریال به شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد کمک کرد

ایسنا : رقابت تجاری روسیه با چین در آسیای مرکزی داغ شد

ایرنا : "دِرِشک" بهشت گمشده در کهگیلویه و بویراحمد

تسنیم : آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی "تیتر 13"

تسنیم : اعلام همبستگی جمعی از دانشجویان ایرانی با دانشجویان آمریکایی

ایلنا : واکنش سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات روحانی درباره دلایل رد صلاحیتش

مهر : «طوفان الاقصی» بزرگترین شکست نظامی را برای اسرائیل رقم زد

ایلنا : نجات جان ۱۵ گردشگر مفقودی در ارتفاعات نوشهر

مهر : نوجوان ۱۶ ساله با شلیک پلیس استرالیا کشته شد

ایسنا : فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵

ایلنا : اعلام قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران

تسنیم : بندر شهید بهشتی ـ چابهار

تسنیم : چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش

ایرنا : هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد هشدار زرد صادر کرد

ایسنا : اهرام مصر برای جشن عروسی قرق شد!

مهر : در راستای جهش تولید؛ افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌ها

ایسنا : بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید