جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تشریح شد


جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تشریح شد

جزئیات برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تشریح شد. قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران از حضور ۲۶۱۹ ناشر در این دوره خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز یکشنبه 16اردیبهشت ماه با حضور یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه و علی رمضانی قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی برگزار شد.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ریاست نمایشگاه کتاب را بر عهده دارد، در سخنانی گفت: نمایشگاه با شعار بخوانیم و بسازیم از چهارشنبه 19 تا 29 اردیبهشت در مصلی برگزار می‌شود و بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران حول محور و موضوع دانش و آگاهی با اهتمام دستگاه ها و نهادهای مختلفی در شهر تهران برگزار می شود. 

وی ادامه داد: ناشران در دو بخش مجازی و حضوری مشارکت دارند و نقطه عطفی در ارتقای دانش و پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور است. نمایشگاه بعد از گذشت 35 دوره به قوامی رسیده که جایگاه ویژه ای در تقویم خانواده های ایرانی به خود اختصاص داده است.

وی گفت: تلاش شده بخش‌های مختلف نمایشگاه  ارتقا پیدا کنند و ضعف‌ها و کاستی‌ها جبران شود، برای نخستین بار، نقشه غرفه‌ها تا فردا در دسترس  خواهد بود، این برای نخستین بار است که پیش از شروع نمایشگاه مردم از جانمایی غرفه‌ها مطلع می‌شوند. تلاش شد واگذاری غرفه‌ها به ناشران زودتر آغاز شود. از امروز همه ناشران مراجعه می کنند. و غرفه ها را دریافت می‌کنند.

.

احمدوند به پیش بینی برنامه‌های فرهنگی در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برنامه‌های ویژه برای غزه و فلسطین در نمایشگاه تدارک دیده شده است و هم  برنامه‌های مختلف تدارک دیده شده و  هم کار حجمی و نماد سازی برای پاسداشت و یادبود مردم غزه تدارک دیده شده است، برنامه‌های مختلفی با این موضوع خواهیم داشت، برای نمونه تقدیر از نویسندگان و ناشران فعال در این حوزه تدارک دیده شده است. به مناسبت همزمانی با ایام دهه کرامت نیز  ویژه برنامه های تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: امسال تعداد قابل توجهی از ناشران علاوه بر بخش حضوری در بخش مجازی حاضر هستند، با همکاری با شرکت پست امیدواریم پاسخ دهی به درخواست ها با شرایط مطلوبی صورت گیرد، حضور کتابفروشان در بخش مجازی به صورت تکمیلی و قاعده مند امسال هم ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه های بخش بین الملل نمایشگاه کتاب گفت: حدود 60 ناشر خارجی امسال در نمایشگاه حاضر هستند و  50 هزار عنوان کتاب خارجی را عرضه می کنند، از نظر حجم بار دریافتی بخش خارجی امسال افزایش داریم ، حدود 70 تن حجم کتاب های خارجی پیش بینی می شود.

وی از برگزاری رویدادی با عنوان نشر ایران در روزهای 24,25,26 اردیبهشت در بخش خارجی نمایشگاه خبر داد و گفت:  بر اساس نیاز معرفی نشر ایران به ناشران خارجی طرح ریزی شده است.حدود 20 مهمان از کشورهای منطقه حضور دارند و برنامه هایی در نشست با تعدادی از ناشران، بازدید از مراکز چاپ و فروش کتاب خواهیم داشت.

احمدوند درباره شفافیت مالی نیز گفت: ناظران قانونی وجود دارند، علاوه بر سازمان بازرسی مجموعه وزارتخانه و موسسه حسابرسی سالیانه نظارت دارند، عملکرد خانه کتاب در نمایشگاه توسط حسابرس رسمی در دو دوره گذشته مطلوب ارزیابی شده است، پس هم شفاف است هم نظارت پذیر است.

علی رمضانی قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز در این نشست در سخنانی گفت: پس از پایان نمایشگاه سی و چهارم ارزیابی‌هایی انجام شد که نتیجه در قالب دستورالعمل‌های در کمیته 15 گانه نمایشگاه ارائه شد.

وی ادامه داد: آنچه که در دو دوره گذشته و این دوره تجربه می‌شود نمایشگاهی به وسعت مرزهای ایران است که تلاش می‌شود در سراسر کشور امکان استفاده از این رخداد فراهم شود.

وی گفت: برای سال سوم حضور دولت سیزدهم در نمایشگاه، کلیه ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند.

وی با بیان اینکه امسال بیش از 70‌ دستگاه‌ مختلف در برگزاری نمایشگاه مشارکت دارند، گفت: در بخش‌ ناشران دانشگاهی، آموزشی و کودک نیز افزایش فضا داشتیم.

رمضانی افزود: عمده کارگاه‌های محل عبور‌مردم جمع آوری شده است و حدود پنج هزار پارکینگ به مصلی اضافه شده است. البته از عموم مردم می خواهیم برای بازدید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی گفت: سه‌درب جدید به مصلا اضافه شده که دو در برای ورود مردم و یک‌ در برای ماشین پیش بینی شده است که شامل درهای 21، 11 و 4 است‌. بنابراین از تمام جهت‌های نمایشگاه ورود نفری و خودرویی داریم.

.

وی با اشاره به حضور قابل توجه خبرنگاران در نمایشگاه گفت: 84 شهروند خبرنگار نیز در نمایشگاه حضور دارند و گزارش‌های خود را تهیه می‌کنند، 30 خبرنگار رسانه‌های خارجی نیز از سوی معاونت مطبوعاتی برای فعالیت در نمایشگاه حضور دارند.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به آمار حضور ناشران گفت: مجموع ناشرانی که  حضوری و مجازی تاکنون ثبت نامشان قطعی شده است، 2619 ناشر هستند، 250 ناشر هم در مراحل مختلف پیش از ثبت نام قرار دارند.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، احمدوند در پاسخ به پرسشی درباره هزینه کرد نمایشگاه کتاب در سال گذشته و شفافیت مالی گفت: نمایشگاه هیچ ردیف بودجه‌ای توسط مجلس ندارد، ما گرچه پیشنهاد دادیم اما موفق نشدیم ردیف بودجه مستقل داشته باشیم، از محل بودجه‌هایی که برای حمایت نشر ارائه می‌شود، نمایشگاه برگزار می‌شود، قبل از استقرار دولت فعلی 70 درصد هزینه‌های نمایشگاه را دولت می‌پرداخت. حامی مالی اجاره غرفه‌ها و درآمد‌های دیگری از حوزه تبلیغات مجموع کمتر از یک پنجم هزینه نمایشگاه را پوشش می‌داد.  بنابراین فاصله زیادی بین درآمد‌های نمایشگاه و هزینه‌های دولت وجود داشت. در دو سه دوره گذشته تلاش شد حجم حمایت دولت در هزینه‌های نمایشگاه کاهش یابد در سال گذشته 80 درصد هزینه اجرا را نمایشگاه از محل درآمد‌های خود تامین کرد و امسال همین روند ادامه دارد امیدواریم درصد بیشتری از هزینه‌ها را خود نمایشگاه تامین کند. اکنون اتکای بودجه کاهش پیدا کرده است و  20 درصد هزینه‌ها را دولت می‌پردازد. بقیه توسط حامیان مالی و درآمد‌ها و اجازه غرفه‌ها تامین می‌شود. این دستاورد بزرگی است، نمایشگاه با روند سابق در معرض تعطیلی بود، اکنون عملا نمایشگاه از در حال تعطیلی به نمایشگاه  خودکفا تبدیل می‌شود.

احمدوند درباره تعاملات بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران نیز توضیح داد: از چند ماه پیش هند به عنوان  مهمان ویژه نمایشگاه،  انتخاب و اعلام شد و دلیل آن  روابط گسترده فرهنگی و سابقه دیرینه تمدنی بین دو ملت ایران و هند بود، به رغم اینکه شاید مطلوب حوزه حکمرانی در کشور هند هم نباشد اما تلاش کردیم با جامعه فرهنگی و فرهنگیان هند روابط توسعه پیدا کند، گروهی از هند از فروردین ماه در مصلی حاضر شدند و جزییات حضور بررسی و قطعی شد، بعد از حمله رژیم صهیونسیتی به کنسلوگری سفارت ایران و بعد از آن، پاسخ ایران، دولت هند بیانیه‌ای صادر کرد که امکان حضور اتباع هند در ایران و اسرائیل ممنوع شد، در این زمینه سفیر هند مهلت خواست که مسأله حل شود و به رغم تلاش‌ها اما محدودیت و ممنوعیت رفع نشد و در فرصت اندک باقی مانده تصمیم گرفتیم  کشور یمن به عنوان کشور میهمان ویژه اعلام شود.

وی همچنین درباره اینکه برای بخش کودک نیز یارانه ای تدارک دیده شده یا نه گفت: یارانه ای که برای  طلاب و دانشجویان و استادان پیش‌بینی شده است، در همه بخش‌های نمایشگاه خرج می‌شود.  البته یارانه تخصصی نیز برای یک هزار مدرسه در نظر گرفته شده است که عمده آنها کتاب کودک و نوجوان خریداری می‌کنند.

وی همچنین درباره همزمانی روز رای گیری در نمایشگاه کتاب تهران گفت: طی همکاری با وزارت کشور امکان رای دادن مراجعه‌کنندگان در محیط‌های عمومی مصلا پیش‌بینی شده است.

احمدوند درباره نحوه خریداری کتاب توسط مدارس نیز گفت: کتاب ها در ایام نمایشگاه کتاب توسط مدیران و معلمان انتخاب می‌شود و سپس به مدارس تحویل خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره  فلوشیپ تهران گفت:  با هدف ارتقای نشر ایران و فروش آثار ناشران ایرانی به کارگزاران‌ و ناشران ایرانی این رویداد برگزار خواهد شد و تلاش میشود که در مهر ماه انجام شود و در این میان رویداد نشر ایران در نمایشگاه کتاب مقدمه این فلوشیپ است.

وی درباره حضور یمن در نمایشگاه نیز گفت: نمایشگاه  می‌تواند میهمان ویژه نداشته باشد، اما سنت خوبی است و استمرار این اتفاق ویژه خوب است، بعضی نمایشگاه‌ها هر سال مهمان ویژه ندارند، البته یمن هم در حوزه فرهنگ بی ظرفیت نیست و ارتباطات فرهنگی ما با یمن دیرینه است و  از دیرباز گسترده‌ است‌. ظرفیت یمن نباید کوچک شمرده شود و این تعامل به بسط همکاری‌ها منجر خواهد شد. نشر ما نسبت به اکثر کشورهای منطقه سرآمد است. فرایند فعلی فرهنگی ما با یمن هم گسترده است.

رمضانی در پاسخ به سوالی درباره یارانه و فسادهای مرتبط با آن گفت: از زمان یارانه فیزیکی دنبال تدابیری ویژه برای جلوگیری از سودجویی برخی افراد هستیم، در این زمینه در بخش مجازی ما تدابیر ویژه‌ای اندیشیده‌ایم، البته گزارش‌هایی دریافت کردیم اما حجم گزارش‌ها در مرکز پاسخگویی به شدت اندک است در حد یک هزارم هم نیست اما اگر کسی چنین پیشنهادی داد مردم به ما در مرکز پاسخگویی اطلاع بدهند زیرا خلاف قوانین و مقررات نمایشگاه است و بخشی از احکام رسیدگی به تخلفات مربوط به این موضوع است.

تدبیر ما این است که افرادی که در سالهای مختلف از جنس ناشر و کتابفروش تخلف کردند نظارت بیشتری داشته باشیم. قوانین سختگیرانه پیش بینی شده که بر اساس الگوی رفتاری در نمایشگاه و بازار کتاب سال گذشته با آنها رفتار شود.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : خادم حرم رضوی: شاعران متعهد در احیای آثار اهل بیت (ع) اثرگذاری مضاعف داشته‌اند

مهر : روسیه: ۱۶۸۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند

ایسنا : عموم زیرگذرهای مشهد مسدود هستند

مهر : بارش شدید باران در حرم مطهر امام رضا(ع)

مهر : پای هویت اصفهان ایستاده‌ایم

ایسنا : تاکید بر مهارت‌آموزی در مراکز نگهداری زنان آسیب‌دیده و کودکان خیابانی خوزستان

ایلنا : ویدیو: گل اول ماینس به ولفسبورگ توس گرودا

ایرنا : سه سیمکارت تلفن همراه به ازای هر ۲ شهروند سمنانی فعال است

ایسنا : نگرانی اورژانس از افزایش چشمگیر حوادث غرق‌شدگی در تهران

ایلنا : کودک نابینا بعد از یک سال مادرش را دید + فیلم

ایرنا : سند یکهزار و ۲۳۵ مسکن طرح نهضت ملی در جاجرم خراسان‌شمالی صادر شد

ایلنا : ویدیو: گل اول اشتوتگارت به مونشن گلادباخ توسط گویراسی

ایسنا : لابی آیپک در انتخابات امسال نمی‌خواهد اسمی از «اسرائیل» بیاورد

مهر : یک انتصاب در خانه سینما

ایسنا : از کشف ۱۲ میلیارد ریال کفش قاچاق تا دستگیری سارق کابل برق

مهر : اتمام ذخایر سنگ آهن تا ۱۹ سال آینده/ ۷۷۰۰ معدن تعطیل است

تسنیم : قاتل 18 ساله تهرانی در ایلام تسلیم پلیس شد

تسنیم : بانک مرکزی افزایش فرار سرمایه را تکذیب کرد

تسنیم : غول انرژی آمریکا بعد از 55 سال از دریای شمال خارج شد

ایرنا : ثبات دلار و رشد یورو در معاملات مرکز مبادله

تسنیم : پوتین: خودروهای برقی چینی بهتر از آمریکایی است

ایرنا : سردار مومنی: آهنگ شیوع مواد مخدر در کشور متوقف شده است

ایسنا : رئیسی قهرمانی تیم ملی تکواندوی در رقابت‌های آسیایی را تبریک گفت

ایسنا : لاپید: گانتس امشب استعفای خود را اعلام کند

ایلنا : نجات یافتن یک شهروند از غرق شدن در سیلاب شاندیز توسط مردم + فیلم

ایرنا : مرحله دوم طرح هوشمند کنترل سارقان سابقه‌دار در هشت استان عملیاتی شد

ایرنا : معاملات برق در بورس انرژی از ۱۵ هزار میلیارد ریال گذشت

ایسنا : «اسطرلاب» دوره سلجوقی در موزه شهر قزوین رونمایی شد

ایرنا : مشکل واردکنندگان کامیون‌های کشنده از مرز بازرگان رفع شد

ایرنا : کفتار تصادفی «ششتمد» در سبزوار تلف شد + فیلم

تسنیم : برنامه‌های شهرداری تهران در مرزهای 8 گانه در اربعین چیست؟

مهر : تخریب ۶۰۰ مسجد و ربایش ۱۰۰۰ جسد در نوار غزه

ایسنا : دستگیری جاعل اسناد زمین در دزفول

ایرنا : نمایشگاه کتاب تهران در آخرین روز تا ساعت ۲۱ برقرار است

ایسنا : اعلام شرایط انتخاب ۳ ملی‌پوش کشتی فرنگی در المپیک پاریس

تسنیم : خطای انسانی دلیل احتمالی آتش‌سوزی لنج‌سازی در قشم

ایلنا : ویدیو: گل دوم هایدنهایم به کلن توسط ارن دینکسی

تسنیم : ارائه خدمات رفاهی ویژه به تاکسیران‌های تهران

ایرنا : رشد ۴هزار واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته

ایرنا : تقویت دیپلماسی آب کشور در سال‌های اخیر

ایرنا : رزمایش اهدای جهیزیه به نوعروسان در ساری برگزار شد

ایلنا : ویدیو: گل اول هایدنهایم به کلن توسط ارن دینکسی

ایلنا : سهمیه المپیک تنیس روی میز قعطی شد؛ برادر کٌشی برای حضور در پاریس!

ایرنا : عطر کباب و کتاب در مصلی+ فیلم

تسنیم : اجرای مرحله دوم طرح هوشمند کنترل سارقان با پابند الکترونیک

مهر : اعتصاب گسترده در ۱۰ دانشگاه کالیفرنیا در حمایت از فلسطین

ایرنا : وزیر راه و شهرسازی جایزه ملی جوانی جمعیت را دریافت کرد

ایسنا : هشدار مدیریت بحران برای بارندگی شدید و سیل در ۱۰ استان

ایرنا : لاوروف: تحت شرایط برابر آماده گفت‌وگو با غرب هستیم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید