آیت الله کعبی:

آلاینده‌های خوزستان باید با ضوابط قانونی و شرعی پیگیری شوند

آلاینده‌های خوزستان باید با ضوابط قانونی و شرعی پیگیری شوند

ایسنا/خوزستان نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از مقوله‌های مهم حکمرانی، حکمرانی در حوزه بهداشت عمومی است و وظایف درون سازمانی مدیران در حوزه حکمرانی سلامت از دیگر وظایف کمتر نیست، لذا نباید تنها پاسخگو در این حوزه بود و باید در کنار آن، جنبه مطالبه‌گری نیز وجود داشته باشد تا شاخص‌های سلامت عمومی در استان خوزستان رشد پیدا کنند.

آیت الله عباس کعبی در نشست با هیات رئیسه و مدیران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که امروز (۲۹ فروردین‌ماه) به منظور بررسی آخرین وضعیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در استان خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیستم مراقبت بهداشتی جزو کشورهای پیشرفته به حساب می‌آید. رسیدن به شاخصه‌های انسان سالم، بسیار ارزشمند است اما در این حوزه بیشتر باید با مردم گفت‌وگو کرد، چرا که مردم از خیلی مسائل مطلع نیستند.

 به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: غیر از وظایف ذاتی و سنتی شامل صدور گواهی تولد و دریافت خدمات پیشگیری و غربالگری تا دریافت خدمات درمانی در سطوح مختلف در مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی، بیمارستان‌های عمومی و تخصصی، تلاش برای ارائه خدمات بازتوانی و امثالهم به شکل دیگری از طریق تضمین کیفیت مواد غذایی مرتبط با مقوله انسان سالم، می‌توان گفت که از بدو تولد تا فوت و حتی بعد از فوت با مساله سلامت درگیر هستیم و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

 عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به مدیران دانشگاه خاطرنشان کرد: شما به عنوان تشکیلات، متولی امر بهداشت عمومی و مراقبت‌های بهداشتی باید مطالبه‌گر بهداشت عمومی از دستگاه‌های عمومی استان خوزستان و کشور باشید و رصد و پایش بهداشت عمومی و عوامل ورودی و خروجی موثر بر امر بهداشت، مورد انتظار است.

 وی یادآور شد: آلاینده‌ها تهدید کننده سلامت مردم هستند و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. بحث آلودگی‌های بهداشتی آب، فاضلاب و زیرساخت‌های شهری، تولید بیماری‌های آشکار و غیر آشکار و مخاطرات ناشی از آن‌ها، یک فریادگر می‌خواهد که در دستگاه‌های عمومی شما هستید و با شجاعت و بر اساس ضوابط قانونی و طبق شرع باید آن را دنبال کرد.

 آیت الله کعبی یادآور شد: شما باید گزارشگر وضعیت عمومی بهداشت باشید و بخشی از رصد، پایش و مطالبه‌گری بایستی به دستگاه‌های ذی‌ربط هشدار داده شود و با دادستانی‌ها و بازرسی استان ارتباط برقرار شده و حقوق عامه مطالبه شود.

 وی یادآور شد: بحث بهداشت یکی از حقوق عامه‌ای است که حتی به دستگاه‌های امنیتی مثل اطلاعات و سپاه باید گزارش و به دستگاه‌های عالی نظام نیز رونوشت داده شود.

 عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی از مقوله‌های مهم حکمرانی، حکمرانی در حوزه بهداشت عمومی است و وظایف درون سازمانی مدیران در حوزه حکمرانی سلامت از دیگر وظایف کمتر نیست، لذا نباید تنها پاسخگو در این حوزه بود و باید در کنار آن، جنبه مطالبه‌گری نیز وجود داشته باشد تا شاخص‌های سلامت عمومی در استان خوزستان رشد پیدا کنند که این امر حتی از تاسیس بیمارستان تخصصی و جذب اعتبارات نیز مهم‌تر است و لازمه آن، کار ستادی بسیار قوی می‌باشد.

 وی عنوان کرد: بخشی از تقوا، تقوای عمومی است و بخشی از تقوای عمومی، تقوای در حوزه انجام وظیفه در حفظ امنیت جانی، بهداشتی، روحی و روانی جامعه است.

 آیت الله کعبی گفت: از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انتظار می‌رود در راستای یکی از مطالبات مهم رهبری گام برداشته و بر اساس قانون در قسمت ۴ بند ۲ از سیاست‌های کلی سلامت با مضمون تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات، ارگان‌های دیگر را به تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌ای ملزم کند که باید ریز و عملیاتی و شامل کدهای مشخص باشد.

 وی ادامه داد: سیاست‌های کلی سلامت شامل اولویت پیشگیری بر درمان و عملیاتی کردن آن، روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی، کاهش مخاطرات با آلودگی‌های تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی، تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌ای، اصلاح و تکمیل نظام‌های پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح این سیاست‌های کلی است. 

 عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بحث سلامت روحی و روانی یکی از وظایف و مسئولیت‌های پنهان حوزه کاری شما است که عدم توجه به آن، جامعه را دچار رنج می‌کند، چراکه مسائلی از قبیل مشکلات معیشتی، تنگنایی‌ها، ناکارآمدی‌ها و غیر معیارمند بودن خدمات عمومی در حوزه‌های مختلف باعث شده‌اند که مردم ناراحت باشند، به گونه‌ای که ناراحتی عده‌ای در حد افسردگی و حتی بالاتر از آن بوده و سلامت روحی و روانی آنها را تهدید می‌کند.

 آیت الله کعبی گفت: دو عنصر ایمان و امید باعث می‌شوند که سلامت روحی و روانی جامعه ارتقا پیدا کند و باید برای بالا بردن امید جامعه، چاره اندیشید.

 وی افزود: بخشی از مطالعات در حوزه روانشناسی باید فراتر از روانشناسی در حوزه بالینی بوده و به منظور جلوگیری از اشاعه مشاوره‌های غیر علمی به آحاد جامعه که خود تهدید کننده سلامت روحی و روانی جامعه هستند، بایستی به روانشناسی اجتماعی و سیاسی نیز توجه ویژه‌ای شود.

 عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بعضی از این مشاوره‌ها در قالب فرقه‌های نوظهور و نحله‌های مدعی عرفان در دو حوزه شرقی و غیر شرقی که همگی آنها وهابی و احمد الحسنی نبوده و معنویت‌های نوپدید، ادعایی و کاذب هستند و گاه دیده شده طیف وسعی از جمعیت در حدود ۵۰ هزار نفر درگیر یک آدم شیاد هستند و در مواردی حتی به جاهای خطرناک سوق داده می‌شود که نباید از کنار آن به راحتی گذشت و باید به آن توجه خاص صورت گیرد.

 آیت الله کعبی گفت: به عبارتی کسانی که می‌خواهند در امور مختلف مخصوصا در حوزه مسائل خانواده به مردم مشاوره دهند باید به شکلی از دستگاه‌های مربوطه نظیر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی مجوز اخذ نمایند و در صورت تایید صلاحیت، به آنها اجازه فعالیت داده شود.

 وی با اشاره به اینکه تعدادی بیکار بی‌سواد و باسواد در استان خوزستان زندگی می‌کنند و امکان اشتغال همه آن‌ها در بخش دولتی وجود ندارد، گفت: اگر چه صنایع بالا دستی در استان باعث بالا بردن تولید ناخالص ملی شده و این یک امتیاز محسوب می‌شود اما متاسفانه این امر هیچ عایدی برای مردم خوزستان ندارد.

آیت الله کعبی گفت: بخش‌های سلامت، بهداشت و آموزش پزشکی در حوزه جهش تولید با مشارکت مردم می‌توانند مشارکت داشته باشند تا معضل مهم بیکاری حل شود که با نگاه به اقتصاد دانش بنیان در بخش خصوصی به عنوان یکی دیگر از عرصه‌های مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری و ایجاد شغل، باید در راستای حل مشکل بیکاری استان حرکت کرد. 

انتهای پیام 

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند

مهر : بودجه و امکانات شوراها گرفتار مشکلات قانونی است

مهر : پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی آماده شد

ایسنا : جهاد اسلامی: جنگ جز با توقف تجاوز و عقب‌نشینی دشمن پایان نمی‌یابد

ایرنا : آیت الله علم‌الهدی: گزینش آموزش‌وپرورش تدین و توانمندی افراد را در نظر بگیرد

ایسنا : یکپارچگی نیروهای مسلح را موجب یاس و ناامیدی دشمن است

ایسنا : ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری

ایرنا : استاندار کرمانشاه: معلم باید جلوتر از زمان خودش حرکت کند

صدا و سیما : الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود

ایرنا : اجرای طرح «همیاران آرامش» در محلات کم برخوردار گنبدکاووس+ فیلم

مهر : رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند

ایرنا : فرماندار: وجود ۱۵ هزار بیکار برازنده مراغه نیست

ایسنا : پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی

صدا و سیما : حضور کودکان در تظاهرات حمایت از فلسطین در آمریکا

مهر : بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند

ایلنا : نتانیاهو: تحت هر شرایطی وارد رفح خواهیم شد

مهر : چینی ها ۱۰ هزار میلیارد ریال در مازندران سرمایه گذاری می کنند

مهر : ۱۹ دستگاه لپ تاپ مسروقه در کاشان کشف شد

ایرنا : قصور متصدی راه علت واژگونی مینی‌بوس کارگران در جاده کاشمر خراسان رضوی اعلام شد

ایرنا : علت واژگونی مینی‌بوس کارگران در جاده کاشمر خراسان رضوی اعلام شد

ایرنا : کارگران به عنوان بخشی از خانواده پست، سرمایه‌های معنوی این شبکه خدمت‌رسان هستند 

تسنیم : بلاتکلیفی 1200 مالباخته زمین‌های هفت‌آسیاب سنندج + فیلم

ایسنا : البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد

مهر : آگاهی‌بخشی مهمترین پایه پدافند غیرعامل است

ایسنا : موج حمله موشکی جدید از لبنان به اراضی اشغالی

مهر : جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد

ایلنا : ارزآوری سالانه ۳۰۰ میلیون دلاری در سیستان بلوچستان

تسنیم : ویژگی مثبت تراکتور در مصاف با استقلال؛ شناخت مطهری از آبی‌ها

ایسنا : آخرین وضعیت خدمه کشتی توقیف‌شده MCS Aries اعلام شد

ایسنا : حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد

ایرنا : جشن تکلیف ۷۰۰ دانش آموز آستارایی برگزار شد

مهر : شهید مطهری فرقان انقلاب بود

ایرنا : امضای تفاهم‌نامه جهاد نصر و جهاد تحقیقات برای تجاری‌سازی دستاوردهای بخش کشاورزی

مهر : سپاس از معلمان استان سمنان

ایرنا : مخلان امنیت در مشهد دستگیر شدند

مهر : توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است

ایرنا : ستاد مدیریت بحران قصرشیرین به حال آماده باش درآمد

ایسنا : احداث ۵ دهکده جامع ورزشی/ جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان

مهر : همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود

ایلنا : هزینه‌های تعمیرات واحد آپارتمان به عهده مالک است یا مستاجر؟

ایسنا : قالیباف: دست لابی‌های پنهان را در مجلس یازدهم بستیم

ایرنا : شبهات روز جامعه با نظام فکری منسجم پاسخ داده شود

ایرنا : آسفالت و بهسازی راه‌های روستایی غرب مازندران ضرورتی که باید انجام شود

ایرنا : کادر درمان مشهد در حمایت از جنبش دانشجویی همبستگی با غزه در آمریکا تجمع کردند

ایرنا : دانشگاهیان و کادر درمان مشهد در حمایت از جنبش دانشجویی همبستگی با غزه در آمریکا تجمع کردند

ایرنا : تاکید بر حمایت از کارگران سمنان تا سهم ۴۰ درصدی دانش‌آموختگان از اشتغالزایی

ایسنا : کشف ۲ محموله کالای قاچاق ۱۸۰ میلیاردی در تهران

ایرنا : گاردین: بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند

مهر : ۳۰۰۰بسته گوشت قرمز بین مددجویان کهگیلویه و بویراحمدی توزیع شد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید