۲۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۲۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85535649
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

روایت فارن پالیسی از چالش واقعی ناتو/ آمریکا و اروپا به تدریج از هم دور می‌شوند

تهران-ایرنا- تارنمای فارن پالیسی نوشت، صرف نظر از تغییرات ناشی از بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید و تحولات در داخل اروپا با قدرت گرفتن راست افراطی، آمریکا و اروپا به دلایلی همچون منافع راهبردی و تغییر موازنه قدرت به تدریج از هم فاصله می گیرند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این تارنمای آمریکایی افزود: ناتو به عنوان ائتلاف نظامی غرب بعد از سالها هشدارهای نادرست، در نهایت به پرتگاه نزدیک می شود.

هنگامی که هر موسسه، دانشگاه، شرکت، اتاق فکر یا حتی زوج متاهلی به هفتاد و پنجامین سالگرد تاسیس خود می رسد می توان از حامیان آن انتظار داشت که مجموعه ای امیدبخش از دستاوردهای آن را ارائه دهند. این قاعده درباره نشست سران ناتو در واشنگتن مستثنی نیست.

در این اجلاس سخنرانی های فراوانی درباره دستاوردهای گذشته و مدح نقش آن به عنوان شالوده روابط ترانس آتلانتیک (اروپا-آمریکا) ارائه خواهد شد. اما نمی توان ابر تیره ای را که سایه شومی بر سر جشن ناتو افکنده است، نادیده گرفت.

دونالد ترامپ از فرصت برابری برای بازگشت به کاخ سفید و ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۵ برخوردار است، حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به ریاست مارین لوپن اکنون قدرتمندترین جنبش سیاسی درفرانسه است، ویکتور اوربان در مجارستان همچنان نیرویی مخرب است و اروپایی ها و آمریکایی ها بر سرمسائلی همچون جنگ بین (رژیم) اسرائیل و حماس در غزه، چین، ایجاد مقررات در فناوری های دیجیتال و یافتن بهترین راه برای کمک به اوکراین که تحت محاصره فزاینده قرار دارد، دچار اختلاف هستند.

برخی از ناظران سیاسی ممکن است ادعا کنند که این پدیده جدیدی نیست و ائتلاف ناتو در طول تاریخ تاسیس خود با بحران های جدی مواجه بوده و پیش بینی ها درباره سقوط قریب الوقوع آن نسنجیده است.

در جریان بحران سوئز در سال ۱۹۵۶ اختلافات جدی بین اعضای ناتو بروز کرد. این امر در رابطه با جنگ ویتنام نیز صدق می کند. اختلافات بر سر دکترین نظامی و نقش سلاح های هسته ای در سراسر جنگ سرد، ناتو را تحت فشار قرار داد و این ائتلاف در جنگ سال ۱۹۹۹ بر سر کوزوو دچار اختلاف شد.

آلمان و فرانسه نیز علنا با تصمیم دولت جورج بوش برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ مخالفت کردند و رئیسان جمهوری آمریکا از دوایت دی آیزونهاور تا ترامپ از موضع اروپا در قبال حمایت واشنگتن از محصولات داخلی بشدت انتقاد کرده اند.

نباید فراموش کرد که نهادها مدتها بعد از تاسیس و هنگامی که شرایط اولیه بنانهادن آنها از بین می رود همچنان دوام می آورند. شاید به همین دلیل است که انگلیس و فرانسه همچنان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل باقی مانده اند. ادامه فعالیت ناتو بواسطه بروکراسی گسترده و بشدت نهادینه شده در بروکسل و حمایت تعدادی از مقامات سابق، کارشناسان حامی اروپا و اندیشکده هایی که در هر نقطه عطفی از آن دفاع می کنند، تقویت شده است. با توجه به چنین حمایتی می توان گفت که اجلاس ناتو در واشنگتن آخرین نشست آن نخواهد بود.

اما اوضاع، امروز به شکل قابل توجهی متفاوت از تنش های قبلی ناتو است و نیروهایی که آینده این ائتلاف را تهدید می کنند فراتر از گرایشات شخصی رهبران منفردی مانند ترامپ یا مارین لوپن است. در حقیقت، دیدگاه های این افراد و (پذیرش گسترده آنها) نشان می دهد که این تهدیدها فراتر از یک مورد مستقل است و گسترده شده است.

فارن پالیسی نوشت: یکی از مشهودترین منابع فشار بر ائتلاف ناتو، تغییر در توزیع قدرت جهانی است. هنگامی که ناتو در سال ۱۹۴۹ تشکیل شد، اعضای اروپایی آن تازه از شرایط دشوار جنگ جهانی دوم خارج می شدند و اتحاد جماهیر شوروی سابق تهدیدی علیه اروپا بود که نمی توانست بدون کمک فعال آمریکا آن را مدیریت کند.

اروپا همچنین یکی از مراکز کلیدی قدرت صنعتی در جهان بود و یک دارایی ارزشمند به لحاظ راهبردی محسوب می شد. کشورهای در وهله نخست برای مقابله با تهدیدهای مشترک خود ائتلاف می کنند و به همین دلیل آمریکا خود را متعهد به دفاع از اروپا دانست و حضور نظامی قابل توجهی خود در این قاره را حفظ کرد.

این رسانه در بخشی از مطلب خود مدعی شد: اما این روزها مدتهاست که پایان یافته است. شوروی سابق و پیمان ورشو دیگر وجود ندارند و روسیه دیگر توانایی سلطه و کنترل بر قاره اروپا راندارد. به رغم جنگ غیرقانونی در اوکراین و تهدید احتمالی کشورهای کوچک منطقه بالتیک، این ایده که ارتش روسیه حمله ای برق آسا به لهستان داشته باشد یا تا عمق کانال انگلیس (مانش) پیش برود مضحک است. ارتش روسیه نمی تواند به سرعت سیاست توسعه ارضی خود را پیش ببرد.

همزمان چین به عنوان یک رقیب برای آمریکا و رقیب بزرگ در بخش فناوری و بزرگترین کشور تجاری جهان ظاهر شده است. امروز سهم آسیا در اقتصاد جهانی ۵۴ درصد است که به مراتب بزرگتر از سهم اروپا (۱۷ درصد) است و سهم آن در رشد اقتصادی جهان بیشتر است.

چین همچنین در حال پیشبرد ادعاهای ارضی خود است که می تواند باعث تغییرات امنیتی شود. بنابراین، به دلایل صرفا ساختاری، آسیا سهم بیشتری از توجه آمریکا را نسبت به اروپا به خود جلب کرده است. البته این بدان معنا نیست که اروپا اصلا اهمیتی برای آمریکا ندارد و در منافع راهبردی این کشور جایگاهی ندارد.

به تازگی صحبت های زیادی درباره نقش ناتو در هند واقیانوس آرام و شرکت ناظرانی از برخی کشورهای آسیایی در اجلاس ناتو شنیده می شود اما اعضای اروپایی ناتو- حتی اگر بخواهند-نمی توانند تاثیری در توازن قدرت در آسیا داشته باشند.

پیش بینی ها درباره این که گسترش ناتو به سمت جبهه شرقی این ائتلاف باعث ایجاد اروپایی آزاد و در صلح و آرامش خواهد شد اکنون با توجه به جنگ اوکراین و سردی عمیق در روابط با روسیه بیهوده به نظر می رسد.

اعضای ناتو پس از حملات ۱۱ سپتامبر بر اولین بار اصل ۵ ناتو را اجرا و از آمریکا حمایت کردند اما تلاش های بعدی این ائتلاف در به اصطلاح ملت سازی یک شکست هزینه بر بود.

مداخله مشترک انگلیس، فرانسه و آمریکا در لیبی در سال ۲۰۱۱ یک عملیات ناتو نبود، اما نمونه روشنی از همکاری امنیتی فراآتلانتیک بود و نتیجه آن یک کشور شکست خورده دیگر بود.

ناتو علنا به اوکراین کمک کرد تا از تهاجم اولیه روسیه جان سالم به در ببرد و از بیشتر قلمرو خود دفاع کند، اما به احتمال زیاد این جنگ با پیروزی آشکار برای جشن گرفتن ائتلاف ناتو به پایان نخواهد رسید.

با توجه به چنین سابقه ای می توان درک کرد که چرا با وجود وخامت امنیت اروپا، تردیدها درباره ارزش چنین ائتلافی افزایش یافته است.

در نهایت، ناتو دقیقا به این دلیل با مشکل مواجه است که مدت زیادی دوام آورده است و کلیشه‌هایی که درباره ارزش‌های مشترک و همبستگی فراآتلانتیک مطرح می شوند، همچون گذشته، به ویژه در بین نسل جوان پذیرفته نمی شوند.

عجیب نیست که نسل جدید در آمریکا به نسبت پیشینیان خود، کمتر با ادعاهای استثناگرایی که معتقدند ارزش ها و نظام سیاسی وتوسعه تاریخ آمریکا منحصر بفرد است، متقاعد می شوند و تمایل کمتری به حمایت از نقش فعال بین‌المللی دارند.

فارن پالیسی در پایان نوشت: حتی اگر ترامپ بار دیگر رئس جمهور شود و شکاکان بیشتری به ناتو در اروپا قدرت بگیرند، تردید وجود دارد کحه ائتلاف ناتو دچار فروپاشی شود.

اما یک نیروی ساختاری قدرتمند به تدریج اروپا و آمریکا را از هم جدا می کند و این رویه صرف نفر از اتفاقات نوامبر (انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا)، اوکراین و در خود اروپا ادامه خواهد یافت. اروپا و آمریکا به تدریج از هم فاصله می گیرد و مسئله مهم این است که این روند با چه سرعتی به پیش خواهد رفت و تا کجا ادامه خواهد یافت.

لینک خبر

اخبار بین الملل

شی جین پینگ: چین و هند باید الگویی برای تقویت وحدت کشورهای در حال توسعه باشند

شی جین پینگ: چین و هند باید الگویی برای تقویت وحدت کشورهای در حال توسعه باشند

تهران- ایرنا- «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در دیدار با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند گفت: پکن و دهلی‌نو باید الگویی برای تقویت وحدت کشورهای در حال توسعه باشند.

افزایش شمار شهدای لبنان به ۲۵۷۴ شهید

افزایش شمار شهدای لبنان به ۲۵۷۴ شهید

خبرگزاری مهر

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به این کشور در هشتم اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون ۲۵۷۴ نفر به شهادت رسیده‌اند.

«سی‌ان‌ان» نتانیاهو را درباره آینده جنگ، سردرگم دانست

خبرگزاری ایرنا
پوتین:حل مناقشه خاورمیانه بر اساس منشور سازمان ملل امکان پذیر است

پوتین:حل مناقشه خاورمیانه بر اساس منشور سازمان ملل امکان پذیر است

خبرگزاری مهر

رئیس جمهور روسیه امروز در دیدار با «اردوغان» در حاشیه اجلاس بریکس گفت: روسیه و ترکیه معتقدند که حل مناقشه در خاورمیانه از طریق راه حل دو دولتی بر اساس منشور سازمان ملل امکان پذیر است.


لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : از «تقابل ایلان ماسک با مرد ثروتمند هندی» تا «حمله هکری به یک بانک»

مهر : فضای مجازی بر سبک زندگی تاثیر گذاشته است

ایسنا : آب برخی محلات شهر ایلام فردا پنجشنبه قطع می شود

ایرنا : تخلیه فرودگاه بیرمنگام انگلیس در پی حادثه امنیتی

تسنیم : جنایت صهیونیسم اعتبارزدایی از نظام‌های بین‌المللی است

ایلنا : انتقال بلینکن به پناهگاه در پی شنیده شدن صدای آژیر خطر در تل‌آویو

تسنیم : افتتاح 532 طرح کشاورزی لرستان/ احیای 333 طرح اقتصادی راکد

تسنیم : وداع با شهیده معصومه کرباسی در حرم امام رضا (ع) + فیلم

مهر : وداع با پیکر شهید راه قدس معصومه کرباسی در حرم رضوی

ایسنا : خلاصه دیدار روشن ۱ - ۳ تراکتور

مهر : اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه آغاز شد

ایرنا : شی جین پینگ: چین و هند باید الگویی برای تقویت وحدت کشورهای در حال توسعه باشند

ایرنا : تاکید بر استمرار مواضع مشترک تهران - مسکو در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی

ایرنا : تاکید پزشکیان و پوتین بر استمرار مواضع مشترک در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی

ایرنا : محور پونل به خلخال مسدود شد

ایرنا : جاده پونل به خلخال مسدود شد

ایلنا : چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید

تسنیم : 59 درصد جمعیت اردبیل زیرپوشش بیمه سلامت قرار دارند

مهر : افزایش شمار شهدای لبنان به ۲۵۷۴ شهید

ایرنا : مشاور امنیت ملی عراق: برای ادغام اجتماعی آزادشدگان از اردوگاه الهول تلاش می کنیم

ایلنا : اشتراک دستاوردهای ایران در حوزه انرژی با کشورهای مجمع «یک‌کمربند- یک راه»

مهر : قدیمی ترین بندر مازندران‌ نیازمند پسکرانه

مهر : تجمع تهرانی ها درمحکومیت جنایت صهیونیست ها در شهادت شهیدصفی الدین

مهر : تراکتور روشن را خاموش کرد

مهر : پیروزی شیرین تراکتور در تاجیکستان/سرخ ها دست پر به ایران بازگشتند

ایسنا : روشن یک- تراکتور ۳/ طوفان قرمزها در دوشنبه!

ایرنا : «سی‌ان‌ان» نتانیاهو را درباره آینده جنگ، سردرگم دانست

مهر : تمهیدات شهرداری تهران برای آلودگی هوا

ایرنا : دومین برد متوالی تراکتور/ روشن تاجیکستان هم قربانی پرشورها شد

ایسنا : اجرای طرح استعدادسنجی دانش‌آموزان در بیش از ۲۴۰ مدرسه کشور

صدا و سیما : از تشویق رانندگان قانونمند تا مشکلات طرح اتصال صالحیه به واوان

ایسنا : ویدیو/ از دست رفتن کلین‌شیت بیرانوند با گل روشن

ایرنا : بالای جدول لیگ دسته اول فوتبال نارنجی شد

ایسنا : زخمی شدن ۲۲ نظامی اسرائیلی دیگر در جنوب لبنان/ شمار شهدای امروز غزه به ۳۵ نفر رسید

صدا و سیما : رصد میدانی طرح‌های عمرانی منطقه ۱۹

مهر : نوجوان ۱۲ ساله ۲۰۰ جفت کفش به ستمدیدگان غزه، لبنان و یمن اهدا کرد

ایرنا : خودروهای آزمایشی‌ شرکت کرمان موتور در اسفندماه امسال وارد خط تولید انبوه می‌شوند

ایرنا : خودروهای آزمایشی‌ کرمان موتور از اسفندماه به تولید انبوه می رسند

ایسنا : اردوغان: خواستار دیدار با پوتین در جریان سفر به ترکیه هستم

تسنیم : گام بلند تراکتور برای صعود با یک بُرد پرگل دیگر

تسنیم : گام بلند تراکتور برای صعود با یک بُرد پرگل دیگر + جدول

صدا و سیما : دومین برد پیکانی‌ها در لیگ برتر والیبال

مهر : رژیم صهیونیستی تا امروز شکست بزرگی خورد

مهر : لیگ جهاد تبیین دانش آموزی در ایلام برگزار شد

مهر : واحد ذوب یک کارخانه فولاد در تیکمه داش تعطیل شد

ایرنا : توان علمی و تخصصی امدادگران افزایش می‌یابد

ایسنا : نگارش برای کودکان بدون مطالعات کودکی‌ ممکن نیست

تسنیم : فیلم کوتاه تهران در ایستگاه پایانی/ معرفی برگزیدگان

مهر : قانون تقسیمات کشوری جزو قوانین بنیادی به شماره میرود

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید