بدرقه «رئیس‌جمهور مُغتنم» و همراهان شهیدش

تبریزی‌ها امام جمعه محبوب خود را بدرقه کردند

تبریزی‌ها امام جمعه محبوب خود را بدرقه کردند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در مراسم تشییع پیکر شهید حجت‌الاسلام آل هاشم در تبریز گفت: ایشان عالم مجاهد و یک انسان ویژه‌ بود.

 پس از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب بر پیکر مطهر شهدای خدمت، پیکر پاک شهید آیت الله آل هاشم بر دوش مسئولان استان برای همیشه به خاک مادری خود بازگشت.

جمعیت کثیری از مردم تبریز از کوی و برزن‌ این شهر در حال حرکت به سمت میدان شهدا مکان شروع مراسم تشییع پیکر مطهر آیت الله آل هاشم هستند.

ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح امروز مراسم تشییع پیکر پدر آذربایجان به طور رسمی شروع شده اما مردم قدردان و بی تاب تبریز از چند ساعت مانده به آغاز مراسم عازم محل برگزاری شدند.

امروز همه در میدان شهدای تبریز تجمع کرده‌اند تا آخرین وداع را با امام جمعه محبوب و مردمی تبریز داشته باشند.

حضور خانوادگی مردم در مراسم تشییع شهدای خدمت با پوستر امام جمعه شهید در دست کودکان پیش از آغاز مراسم از جلوه‌هایی است که مردم تبریز پیش از آغاز مراسم خلق کردند.

پیکر شهید آیت‌الله محمدعلی آل‌ هاشم پس از تشییع برای تدفین به وادی رحمت تبریز انتقال یافته و در قطعه‌ی صدقین گلزار شهدای وادی رحمت تبریز با بدرقه‌ی مردم به خاک سپرده می‌شود و مراسم ترحیم و شام غریبان از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مصلای تبریز برپا خواهد شد.

مراسم تشییع پیکر شهید آیت الله سید محمدعلی آل هاشم صبح امروز با حضور جمعیت کثیری از مردم در تبریز آغاز شد.

 رئیس جمهور که برای افتتاح سد قیز قلعه سی به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در هنگام بازگشت از جلفا به تبریز بر اثر سانحه بالگرد به شهادت رسید.

علاوه بر رئیس جمهور، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ، آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این پرواز حضور داشتند که به همراه چند نفر دیگر ، از جمله محافظان و کادر پرواز، به شهادت رسیدند.

شهید آل هاشم، عالم مجاهد و یک انسان ویژه‌ بود

 رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: شهید آل هاشم، عالم مجاهد و یک انسان ویژه‌ بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباس محمد حسنی،رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، در آیین تشییع پیکر شهید حجت‌الاسلام آل هاشم در تبریز گفت: به مردم مجتهد پرور، شهید پرور، عالم پرور، مومن، متدین و انقلابی آذربایجان تسلیت عرض می‌کنم و برای آرامش قلب همه‌ی بازماندگان و همه‌ی شیفتگان این مرد الهی از پیشگاه خدا آرزوی آرامش سلامت و سعادت دارم.

وی افزود: برای شناخت شخصیت یک فرد از چهار راه می‌توان ورود کرد، یک راهش نگاه ولی زمان در مورد آن فرد است، راه دیگر گفته‌ها و نوشته‌های خود شخص را بررسی کنیم، راه دیگر نگاه مردم را قضاوت و مورد بازخوانی قرار بدهیم و راه چهارم اینکه کارنامه‌ی اجتماعی و عملکرد این فرد در جامعه چه آثاری را از خود به جا گذاشته‌است؟

حسنی ادامه داد: از نظر ولی زمان سه کلید واژه در مورد آل هاشم از طرف رهبر معظم انقلاب داریم، یکی "سید شریف" است، و خیلی مهم است که نایب امام زمان در مورد انسان یک چنین قضاوتی داشته باشد.

وی افزود: کلید واژه دیگر "امام جمعه‌ی معتبر" است که عزیزان اشاره کردند، علاوه بر اینها همینکه رهبر معظم انقلاب حجت الاسلام محمدیان را فرستاده‌اند یعنی اینکه ولی زمان، شهید آل هاشم را این قدر مورد تکریم و احترام قرار داده‌اند، این انسان این عالم مجاهد یک انسان ویژه‌ای است.

وی اضافه کرد: دو مورد از سخنان شهید آل هاشم در سطح کشور باز نشر فوق العاده داشتند، یکی موردی که فرمودند" تبریز تنها استان و مرکز استانی است که دو تا امام جمعه شهید و سید دارد و سومی هم در انتظار است" منظور خودشان بود. و در جای دیگر فرمودند" شما دعا کنید من هم از خدا می‌خواهم که عاقبت من به شهادت ختم شود". تا کسی الهی نباشد چنین آرزوهایی نمی‌کند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تاکید کرد: از منظر مردم آل هاشم امام جمعه‌ی مردم دار، مردم دوست و عاشق مردم بود، امام جمعه‌ی متواضع، مهربان، خیرخواه و  امام همه‌ی روزها.

وی با بیان اینکه آل هاشم از منظر مردم امام جمعه‌ی مردم دار و مردم دوست، بود، گفت: این شخصیت بزرگوار متواضع، مهربان، خیرخواه بوده که امام همه‌ی روزها بود ما معمولا می‌گوییم امام جمعه ولی مردم آذربایجان می‌گویند فقط امام جمعه نبود بلکه امام همه‌ی روزها در کل هفته بود.وی به همه در هر شرایطی عشق می‌ورزید.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ادامه داد: فراغ او به همان مقدار که شما را رنجیده دل کرده، ما را هم آزرده است و مثل شما دلتنگیم و به وجود او افتخار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آل هاشم در همه‌ی ایران مثل آذربایجان مورد محبت و محبوبیت مردم است، گفت: اگر خواستیم کسی را به درستی بشناسیم باید ببینیم چه تحولی و چه اقدام اثر گذاری را از خود بر جای گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسنی خاطر نشان کرد: ایشان در حوزه‌ی امامت جمعه، بنیان گذار یک فرهنگ نوینی شده‌اند که بنده از آن به عنوان مکتب مردم داری تعبیر می‌کنم.

وی با بیان اینکه آسمان معنویت، ایمان و ارادت آذربایجان ستارگان درخشان فراوانی دارد، گفت: آل هاشم خورشید بی غروب آسمان معنویت و هدایت آذربایجان است و تا دنیا است نام آل هاشم، بلند خواهد ماند.

وی افزود: قرآن فرموده هر کسی اهل ایمان و عمل صالح باشد خدا محبت و احترام او را در دل اهل ایمان می‌گنجاند، چون آل هاشم مومن همراه با عمل صالح بود عزت و احترام را نه تنها در آذربایجان بلکه در کل ایران قرار داده و می‌توانم بگویم آل هاشم فراتر از ایران هم خاطر خواه دارد.

وی اذعان کرد: آل هاشم اسوه جهاد، تلاش و مردم داری بوده و قریب به همه‌ی سال‌های دفاع مقدس را در جبهه‌ها گذرانده‌است. سرزمین‌های داغ خوزستان و سرد کردستان آل هاشم را می‌شناسند. او برای دفاع از حیثیت، ناموس و ارزش‌های این کشور جانش را در کف دست گرفت.

پیکر شهید آیت الله آل هاشم به میدان شهدای تبریز رسید

 پیکر مطهر امام جمعه‌ی محبوب تبریز برای تشییع بر دستان مردم تبریز به میدان شهدای تبریز رسید.

پیکر مطهر آیت الله آل هاشم پس از تشییع تاریخی در تهران و اقامه نماز توسط رهبر انقلاب اسلامی ایران بر پیکر پاک وی در آغوش مردم تبریز قرار گرفت.

مراسم تشییع امام جمعه‌ی محبوب تبریز از میدان شهدای تبریز آغاز شده و تا میدان ساعت ادامه می‌یابد و پس از تشییع برای تدفین به وادی رحمت تبریز انتقال یافته و در قطعه‌ی صدقین گلزار شهدای وادی رحمت تبریز بدرقه‌ی مردم به خاک سپرده می‌شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب:

شهید آل‌هاشم یک فرهنگ جدید در مشی و منش امام جمعه‌ای ایجاد کرد

نماینده رهبر معظم انقلاب، با بیان اینکه در سانحه بالگرد رئیس جمهور، مردم سرفراز تبریز و آذربایجان‌شرقی دو گوهر ناب را تقدیم کردند، گفت: امام جمعه تبریز یک فرهنگ جدید در مشی و منش امام جمعه‌ای ایجاد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان در آیین تشییع پیکر شهید آل هاشم در تبریز، پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به خانواده آل هاشم و مردم تبریز و آذربایجان شرقی را اعلام کرد.

وی اظهار کرد: آل هاشم یک فرهنگ جدید و مشی و منش امام جمعه‌ای ایجاد کرد و با تواضع، صفا، مردم داری و خلوص ویژه‌ای که هدیه خداوند در ایشان بود، در دل مردم جا باز کرد.

وی گفت: همه امیدواریم در ادامه‌ی راه نورانی این شهدای گرانقدر بتوانیم با استعانت از اهل بیت(ع) این راه پر افتخار را تا شهادت بپیمایم.

وی افزود: بهترین رئیس جمهور، امام جمعه، وزیر خارجه، استاندار و کادر پروازی را در این مصیبت از دست دادیم،  امیدواریم خداوند متعال به برکت نورانیت این بهترین‌ها، نقطه‌ی عطف و حرکت رو به جلویی را در نظام ایجاد کرده و خون شهیدان درخت پر ثمر انقلاب اسلامی را آبیاری کند.

پیکر مطهر شهید آیت الله آل هاشم در وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد

پیکر مطهر شهید آیت ‌الله آل هاشم از شهدای راه خدمت سانحه‌ی بالگرد حامل رئیس جمهور امروز پنجشنبه در وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد.

پیکر مطهر شهید آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم سومین امام جمعه‌ی شهید تبریز روز پنجشنبه، ۳خرداد ماه در تبریز تشییع و سپس در گلزار شهدای وادی رحمت در قطعه‌ی صدیقین به خاک سپرده شد.

در این مراسم مردم انقلابی و ولایت مدار تبریزی دوباره حماسه خلق کرده و با حضور پرشکوه و بی بدیل وفاداری خود را به امام جمعه‌ی مردمی، پدر معنوی آذربایجان اثبات کردند.

مرو ای دوست..

پیکر مطهر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه شهید تبریز در میان سیلی از جمعیت شهرهای شمالغرب کشور از محل میدان شهدا تا میدان ساعت تبریز تشییع و خاکسپاری شد.

میدان شهدای تبریز، از صبح پنجشنبه سوم خرداد ماه مملو از جمعیتی است که برای دومین بار، جهت شرکت در مراسم تشییع شهدای سانحه بالگرد حامل رئیس و تعدادی از همراهان به تبریز آمده‌اند که بی‌قراری، چشمان اشک‌بار و همدلی و مهربانی، نقطه اشتراک همه آنان است. 

شهادت دو اعتبار تبریز، اتحاد و همدلی میان مردم را به نمایش گذاشته و ازدحام شدید هم سبب نشده است تا کسی تندی کند و همه خواهرانه و برادرانه پشت هم ایستاده‌اند و راه را به سختی برای ریش‌سفیدان، خانواده‌های شهدا و جانبازان باز می‌کنند. شاید این رویداد، پس از رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب و دو تن از ائمه جمعه در تبریز، سومین تشییع پرشکوه تاریخ معاصر این شهر باشد.

تصویر امام جمعه‌ی تکرارنشدنی تبریز در دست اکثر قریب به اتفاق مردم مشاهده می‌شود، یکی تصویر را با اشک چشمانش غسل می‌دهد و دیگری آن را محکم به سینه‌اش چسبانده، نیازی به مصاحبه و صحبت زیادی نیست، به هر طرف که نگاه می‌کنی، همه از مردم‌داری آل هاشم و جوانی استانداری حرف می‌زنند که با افکاری جدید و سنت‌شکنی آمده بودند، آذربایجان را به اوج ببرند.

 از همان چای‌فروش گم‌نام کف بازار و افسران ارشد ارتش و سپاه و مادر شهید و دانشجوی ساده بگیرید تا برادران و خواهران اهل سنت در کردستان، همه برای بدرقه امام جمعه آمده‌اند، امامی که، شب و روز نمی‌شناخت و کل روزهای تعطیل و مناسبت‌ها را به عشق خدمت به مردم، دور از خانواده و در میان مردم و مناطق عملیاتی، سر کرده بود. مرد روزهای داغ خوزستان و کوه‌های سرد کردستان.

هر لحظه به تعداد جمعیتی که روانه میدان شهدای تبریز هستند، افزوده می‌شود و پدری که قامتش در حسرت از دست دادن فرزند، خم شده، به هنگام احترام نظامی به محضر پاک شهدا، بلند می‌شود و جمعیتی میلیونی حاضر در محل تشییع همه احترام نظامی را به جا آورده‌اند.

هیات‌های مذهبی و حسینی تبریز، همگی حق مطلب را با نوای" ای شه مظلوم، حسین وای وای" ادا کرده و از زبان آقا سید محمد تقی، مویه می‌کنند. تعدادی از مسئولان کشوری و لشکری نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و ائمه جمعه در معیت پدر و فرزند شهید آیت الله آل هاشم قرار دارند و هر بار یکی از آن‌ها دست بر روی شانه‌های نحیف پدر گذاشته و او را تسلی می‌دهند.

هق هق گریه‌های جمعیت و آقا سید محمد تقی آل هاشم با اشاره حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نوحه حضرت علی اکبر و ذکر مصیبت اباعبدالله هنگام رسیدن بر سر پیکر مطهر آن حضرت، تبدیل به شیون و ناله می‌شود؛ انگار کسی تحمل دیدن اشک‌های پدر را ندارد. مردم با خود زمزمه می‌کنند امسال ماه محرم چهل، پنجاه روز زودتر به آذربایجان رسید و ما تا ابد داغدار از دست دادن چنین مسئولانی هستیم.

پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای شکل گرفته و خبرنگاران و عکاسان در حال ثبت تصاویری بی‌بدیل از این رویداد مثال‌زدنی هستند. جمعیت حاضر که دیگر شمارشان از دست در رفته، در حال سوار شدن به اتوبوس‌ها و حرکت به سمت گلزار شهدای وادی رحمت هستند، صحنه‌هایی را شاهد هستیم که به گفته بزرگان حاضر در جمع، فقط در زمان تشییع و تدفین شهدای جنگ تحمیلی شاهدش بوده‌اند.

محل تدفین از شب گذشته آماده شده و تصاویر آن که غرق در گلبرگ‌های پرپر شده است، موجی از همدردی با خانواده آل هاشم را در شبکه‌های مجازی به راه انداخته و بی‌قراری مردم آذربایجان در فراق پدر و پسر معنوی خود، تمامی یاوه‌گویی دشمنان را بی‌اثر کرده که در تلاش برای کم‌رنگ کردن حضور مردم و میزان محبوبیت شهدای این سانحه در بین اقشار مختلف مردم است.

در حالی که ساعت ۱۲:۰۰ سوم خرداد ماه است و سیل جمعیت در حال حرکت به سمت میدان ساعت تبریز هستند، گلزار شهدای وادی رحمت تبریز نیز مملو از جمعیتی است که منتظرند تا پیکر مطهر امام جمعه محبوب تبریز در خانه ابدی خود جای بگیرد. صدای یا حسین در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز پیچیده و مردم در غم از دست دادن امام جمعه خود و با صدای نوحه "باجین اولیدی قارداش" از زبان حضرت زینب در شهادت برادر، شیون و زاری می‌کنند. 

پدر بلند شو، برخیز و ببین، مردم چگونه پای کار آمده‌اند و مثل همیشه از تو به یک اشاره و از ما به سر دویدن. پیکر را  از تابوت، بیرون می‌آورند و مردم بر سر خود زده و قیامتی بر پا می‌شود که واژه‌ها در برابرش، زانو خم می‌کنند و صدای اذان بی‌تابی مردم و خانواده داغدار را صد چندان می‌کند. 

"اوخشاما"ی آذری‌ها به امانت از موذن‌زاده‌ها، یکی از بهترین شیوه‌های بیان میزان داغداری و اندوه است که در گلزار شهدا غوغا کرده و فقط صدای یاحسین است که مردم داغدار را کمی تسلی می‌دهد و در این میان نجابت پیر مجلس، آقا سید محمد تقی، دل سنگ را هم آب می‌کند. 

پدر بیدار شو و پیام قدردانی بده برای مردمی که همیشه آمدند، برای مردمی که فرق بین مسئول خوب و بد را با تو بهتر فهمیدند، بیدار شو و دست پدرت را بگیر که با نگاهی پر حسرت می‌گوید: محمد علی دور ایاقا، بلند شو و دست پدر را که آرزو داشت دستش را در پیری بگیری، در دستانت نگه دار. کوچه‌های تبریز، چشم انتظار قدم‌هایت هستند. 

با وجود اعمال محدودیت‌های ترافیکی، ظرفیت میدان شهدا و ساعت و خیابان‌های منتهی به این دو میدان، کاملا پر شده و گلزار شهدای تبریز، دیگر پاسخگوی ازدحام مردم نیست؛ مردمی که خستگی‌ناپذیر و بدون وسیله، خود را به محراب عشق رسانده‌اند برای وداع.

حضور میلیونی مردم در آیین تشییع پیکر مطهر شهدا نشان داد می‌توان مسئول بود؛ اما غریبه با صندلی و از جنس مردم بود. شما را با حسرت و داغی بی‌پایان به صاحب دهه کرامت و حسین بی‌سر و عباس بی‌دست می‌سپاریم.

مراسم تشییع و تدفین شهید آیت‌الله آل هاشم

این خبر از زمان ارسال بروز شده است.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : ورزشگاه محل برگزاری فینال حذفی تغییر می‌کند؟

ایرنا : نامنویسی از علاقمندان در رقابت‌های قرآن‌کریم اوقاف گیلان تمدید شد

ایسنا : بررسی ۲۷ طرح فناورانه در مرکز نوآوری نفت و گاز

ایرنا : افشاگری، رکن جذاب فیلم مستند است

ایرنا : هشت هزار میلیارد ریال برای جاده بجنورد-جنگل در دولت سیزدهم مصوب شد

صدا و سیما : ثبت نشدن اطلاعات کارکنان ۸۳۴ دستگاه اجرایی در سامانه پاکنا

ایسنا : تصادف پراید و تریلی در اتوبان قم به تهران حادثه آفرید

ایسنا : ارتقای شاخص اجرای طرح هادی در سیستان و بلوچستان از ۱۹ به ۲۲ درصد

تسنیم : یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار

تسنیم : توصیه ایران به فاصله گیری گروه 7 از سیاست‌های مخرب

ایسنا : راهیابی ۳۰ دانش‌آموز چهارمحال و بختیاری به مسابقات قرآن، عترت و نماز کشور

ایسنا : شناسایی ۳۹ ایستگاه پرخطر سنگ‌افت در جاده چالوس

تسنیم : منافع شهروندان قربانی اختلافات مدیریت شهری گرگان!

ایسنا : حمله شدید مامیاشویلی به IOC برای حذف کشتی‌گیران روس از المپیک

ایرنا : شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام حمیدرضا توفیقیان

ایرنا : اهدای عضو کودک خردسال مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار شد

ایرنا : سایه آلودگی بر چهره‌ پایتخت

ایرنا : حضور مددکار در بیمارستان‌های بالای ۳۰ هزار مراجعه‌کننده الزامی می‌شود

تسنیم : پیام سرلشکر باقری به مناسبت سالروز تاسیس "جهاد سازندگی"

ایسنا : برای برگزاری انتخابات پرشور مهم‌ترین اصل حضور مردم است

ایرنا : ۱۹۹ واحد تولیدی و ۷ شهرک صنعتی جدید در هرمزگان راه‌انداری شد

ایرنا : بهترین ملوان ادوار تاریخ لیگ برتر

تسنیم : رئیس ستاد پزشکیان در فارس: مردم پای صندوق‌های رای می‌آیند

ایسنا : بیماران تالاسمی و سرطانی در معرض خطر کمبود خون

صدا و سیما : عملیات پهپادی حزب الله علیه یگان توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی

ایسنا : ساماندهی حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان باید سرعت گیرد

ایسنا : آیا قیمت بیت‌کوین افزایش می‌یابد؟

ایرنا : چرایی افزایش سگ‌های ولگرد در جیرفت

تسنیم : استقرار 119 اکیپ دامپزشکی ویژه عید قربان در مازندران

صدا و سیما : بررسی بازی های یورو در مجله فوتبال

ایرنا : "ارس"، تنها پلنگ بیمار مشهد بار دیگر در مقابل چشمان بازدیدکنندگان حاضر شد

تسنیم : نگاهی به مطبوعات روز/اول مشارکت بالا، بعد انتخاب خوب

تسنیم : تاکید ایران و امارات بر کمک رسانی به مردم غزه

ایسنا : توقف موقت عملیات نظامی در جنوب نوار غزه

ایرنا : خدمات‌رسانی قطارشهری تبریز در روز عید قربان رایگان است

ایرنا : حضور پرریسک جواد عزتی در صندوق عقب ماشین/ تعقیب و گریزهای «تمساح خونی» چگونه ثبت شد؟

ایسنا : در جایگاه‌های سوخت همدان کم‌فروشی نداریم

صدا و سیما : اجرای سه برنامه محوری کمیته امداد در دهه ولایت از فردا

ایرنا : نگاهی به سوابق دانشگاهی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

ایسنا : ستاره آتزوری جایگزین مودریچ در رئال

صدا و سیما : از حضور مجازی تا میدانی نامزد‌های انتخابات

ایرنا : روند افزایش دما در همدان

تسنیم : کشف 229 کیلوگرم شیشه در شهرستان شاهرود

ایرنا : دشمنان از قدرت تمدنی جمهوری اسلامی هراس دارند

ایرنا : بارش‌های رگباری باران و تگرگ برای زنجان پیش‌بینی شد

ایرنا : صرفه‌جویی در مصرف آب هم پاداش دارد

ایرنا : قزوه: بیش از ۳۰ قطعه موسیقایی برای چهلم شهید جمهور آماده شده است

ایسنا : فعالیت ۵۵۲ معلم در آموزش و پرورش استثنایی کردستان

ایسنا : زلنسکی برای ارائه طرح صلح به روسیه شرط گذاشت

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید