کتاب‌های آبی فیروزه‌ای امیرکبیر احیا شد/روایتی هنرمندانه از زیبایی‌های فلسطین

تهران - ایرنا - مجموعه «رنج تو جاریستم در حوزه ادبیات داستانی به دلیل اینکه ادبیات فلسطین در بازار نشر این حوزه لاغر است و اغلب کتاب‌هایی که در موضوع فلسطین وجود دارد کتاب‌های حوزه سیاسی و پژوهشی و نظری و شبیه به این‌ها است، منتشر شده است.

به گزارش خیرنگار ایرنا، موسسه انتشارات امیر کبیر با مجموعه‌ای از کتاب‌های قدیمی و چاپ اولی و نیز تولیدات نشر شکوفه (دفتر کودک و نوجوان امیرکبیر) در سی‌ وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور پیدا کرده است.

چاپ مجدد کتاب‌های قدیمی امیرکبیر
در همین راستا مهران عباسی مدیرعامل انتشارات امیرکبیر در مورد چاپ مجدد کتاب‌های قدیمی امیرکبیر گفت: جدا از کارهای چاپ اولی، یکی از توقعاتی که از هر نشری وجود دارد ارائه بدهد این است که داشته‌های خود را فراموش نکند یعنی میراث خود را فراموش نکند، ما بعضی مواقع از این‌ها غافل می‌شویم، مجموعه‌های این‌چنینی مثل مجموعه سخن فارسی مثل مجموعه تاریخ که به آن نیز می‌پردازم جز گنجینه‌هایی بوده است که اتفاق بهتری باید برای آنها بیفتد. همینطور در این راستا کتاب‌های دیگری از آقای سیدعلی آل داوود و سفرنامه از جنوب که چاپ قبلی آن یک هزار و سیصدوهفتاد هفت بود را چاپ مجدد کردیم.

وی با بیان اینکه شاید همه ما را با کتاب‌های جلد آبی فیروزه‌ای به یاد داشته باشند، ادامه داد: در نمایشگاه ۱۴۰۲ توانستیم سه - چهار عنوان از این کتاب‌ها را احیا کنیم؛ ولی خدا را شکر اکنون در حدود ۸۷ عنوان کتاب احیایی در گنجینه‌های امیرکبیر هست که من می‌توانم جداگانه آمار بدهم مثلا از گنجینه فرهنگ و مردم دو تا کتاب، از گنجینه فرهنگ و تمدن ایران کهن چهار تا کتاب از احیایی‌های تاریخ مثلا «تاریخ اسلام کمبریج» را داریم. جلد چهار و پنج ترجمه آقای انوشه این کتاب جدا از اینکه کتاب درسی بوده و هنوز هست سال‌ها در بازار نبوده است. ما «روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه» را در این مجموعه‌ها داریم، کتاب «تاریخ مردم ایران» دوجلدی از آقای زرین‌کوب و مجموعه «تاریخ اسلام کمریج» ترجمه آقای احمد آرام را داریم در مجموعه تاریخ فکر می‌کنم بین چهارده یا پانزده عنوان فقط امسال احیا شده است که عرض کردم از سیر تاریخ ایران بعد از اسلام و تاریخ مردم ایران آقای زرین‌کوب و چند عنوانی که ذکر شد در اینها است.

عباسی ادامه داد: در مجموعه‌ها که ناظر به افراد است یعنی یک جنس دسته‌بندی دیگر امیرکبیر از بعضی مولف ها و مترجم‌ها آثاری دارد شاید همه آثار آن مولف یا نویسنده نبوده باشد ولی تعداد قابل توجهی از آن‌ها کتاب دارد. مثلا در مورد آقای قهرمان چهار کتاب، از آقای قاضی به عنوان یک مترجم بزرگ هفت عنوان در امیرکبیر داریم؛ همچنین امیدواریم در سال جاری بتوانیم از مولف ها یا مترجم‌های بزرگ آثاری را که ما از آنها داریم حداقل به عنوان یک مجموعه بازنشر کنیم.

چاپ اولی‌های امیرکبیر
مدیرعامل موسسه انتشارات امیرکبیر در مورد نونشرهای این انتشارات گفت: مجموعه‌ای به‌نام «رنج تو جاریست» را داریم؛ دلیل در واقع راه‌اندازی یا تعریف همچنین مجموعه‌ای در امیرکبیر این است که ادبیات فلسطین در بازار نشر ما ادبیات لاغری است. غالب کتاب‌هایی که در موضوع فلسطین وجود دارد کتاب‌های حوزه سیاسی و پژوهشی و نظری و شبیه به این‌ها است تمرکز ما روی ادبیات داستانی است. از آقای ابراهیم نصرالله که یکی از نویسنده‌های معتبر فلسطینی - اردنی‌ است مجموعه‌ای با عنوان «ناقوس‌های سه‌گانه» داریم که ترجمه آقای حمیدرضا مهاجرانی است. یکی از عناوین این مجموعه قصه زندگی «کریم عبود» اولین عکاس زن جهان عرب است که با دوربین‌ خود همه زیبایی‌ها، آثار تمدن و فرهنگ قدس، یافا، حیفا، بیت لحم و مردم اصیلش را به جهانیان عرضه کرد.

وی از مجموعه دیگری با عنوان «تاب‌آوری» از نو نشرهای امیرکبیر نام برد و در همین مورد گف: تاسیس این رده نیازسنجی مخاطب بود. همه عناوین مجموعه روایتی مستند دارند افرادی که دردی را در زندگی تجربه می‌کنند وقتی ببیند مشابه آن درد را دیگری دارد برای‌شان تحمل‌ پذیرتر خواهد بود.

عباسی ادامه داد: در این رده کتاب‌های «شاخه از گنجشک خسته نمی‌شودم و «اسبی که از پا نمی‌افتد» تالیفی هستند؛ «شاخه از گنجشک خسته نمی‌شود» روایت مادری است که درگیر فرزند فلج مغزی است یا «اسبی که از پا نمی افتد» روایت پدری است که درگیری اداره فرزند خردسالش پس از از دست دادن همسرش را دارد. «دختری در تاریکیم ترجمه‌ایست که در آن دختری در آستانه ازدواج کم بینایی تدریجی پیدا می‌کند. «قلبی که می‌تپد» قصه خانواده‌ یک مجری تلویزیونی مشهور آمریکایی است که به انگلستان مهاجرت می‌کند و به طور ناگهانی نوزاد یک‌ساله خود را از دست می‌دهد. مجموعه «اخلاق پژوهی» مجموعه‌ جدیدی است که ۹ عنوان دارد، سه عنوانش در قالب یک مجموعه سه جلدی به‌نام «ساکن سرزمین اخلاق» که مطالعات بین‌رشته‌ای در حوزه اخلاق‌پژوهی با زیرعنوان‌های محیط‌زیست، مواد مخدر و... است. عناوین دیگر مجموعه «شهرهای اخلاقی» و «هیجان در زندگی واقعی» با ترجمه میثم غلامی هستند.

تولیدات نشر شکوفه
وی د
ر مورد عناوین منتشر شده در نشر شکوفه (دفتر کودک و نوجوانان) موسسه انتشارات امیرکبیر گفت: چند مجموعه داریم که می‌توانیم به آن بپردازیم؛ یکی مجموعه پنج جلدی «قصه‌های زیبای مولوی» است. بعدی مجموعه چاپ اول سه جلدی «ما خانواده‌ایم» و بعد مجموعه یازده جلدی «یه کوچولو قصه» است که روایت مجموعه «یه قصه کوچولو» این هست که شکوفه قبلا پروژه‌ای به‌نام کتاب‌های هزارتومانی داشته که دوتا بسته کتاب‌های کوچک دوازده صفحه‌ای هزارتومانی بوده‌اند و هر کدام از آن‌ها با صد عنوان کتاب که یکی از بسته‌ها کتاب داستان و دیگری شعر بوده آثاری از نویسنده‌های مختلف مثل خانم پریرخ، خانم طاقدیس، آقای محقق و سایر نویسندگان حوزه کودک و نوجوان را در خود داشته است.

عباسی ادامه داد: یک برنامه‌ریزی برای احیای این مجموعه کردیم. سعی ما بر این بود اگر از یک نویسنده چهار عنوان کتاب داشتیم آن چهار عنوان را یکی کنیم و کتابی جدید تالیف کنیم. از خانم طاهره ایبد مجموعه‌ای در رده «یه قصه کوچولو» منتشر کردیم، از خانم کلر ژوبرت کتاب «عمو لبوی سبیلو» و سه داستان دیگر منتشر شده است از خانم لاله جعفری پیشی کوچولو، خاله پیشی و چهار داستان دیگر منتشر شده است. یک مجموعه دیگر چاپ اولی داریم که با خرید حق رایت از یک ناشر لبنانی به نام دارالحقائق خریدیم که هشت عنوان از نویسندگان عرب در حوزه کودک و نوجوان دارد و ترجمه آن را آقای محسن رضوانی شاعر و ترانه‌سرای شناخته شده حوزه کودک و نوجوان انجام داده‌ است و مجموعه‌ایست که کتاب‌های معتبر و جایزه گرفته سال‌های اخیر جهان عرب را در خود جای داده است و برخی عناوین آن مثل نه قرمزه نه زرده، آقای خنزر پنزری، اجازه میدید رد بشم، «تق و تق و تقم و «سعید و امیر» است.

ناشر شکوفه راجع به بخش بازنشرها نیز گفت: با یک تعریف خاصی در شکوفه سراغ کتاب‌های بازنشری رفتیم یعنی کتاب‌هایی که جایزه‌های معتبری گرفتند مثل جایزه لاک‌پشت پرنده؛ مثلا کتاب «خرسی که می‌خواست قصه بگوید» ترجمه خانم حکمت‌شعار که چاپ سوم آن منتشر شده و برگزیده چهارتا لاک پشت پرنده بوده برای ما موضوعیت انتشار داشته است یا کتاب «قفس» نوشته خانم یاسمن درستی که برگزیده سه لاک‌پشت پرنده بوده و چاپ سوم آن است. از کتاب‌های دیگری که می‌تواند برای مخاطبان حوزه کودک و نوجوان جذاب باشد می‌توانم یکی کتاب مامان و دیگری کتاب بابا را نام ببرم که ترجمه آن‌ها را خانم زهرا قدیمی که با ناشران معتبری کار کردند از فرانسه به فارسی انجام داده‌ است و می‌توانم بگویم مشابه «مامان» و «بابا» به لحاظ کیفیت چاپ با این موضوعیت در بازار نشر نداریم.

اخبار مرتبط

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : اصلاحیه کاهش ساعت کاری مراکز دولتی همدان 

ایرنا : زنجان چهارمین مرکز استان خنک کشور ثبت شد

ایسنا : رفع نقص فنی متروی پرند/ امروز سرویس‌دهی طبق برنامه در حال انجام است

تسنیم : نگاهی به مطبوعات روز/معیارهای تشکیل کابینه

ایسنا : هوای تهران در آستانه وضعیت نارنجی

ایرنا : میزان خرید گندم در استان اردبیل به ۲۸۴ هزار تن رسید

ایسنا : صادرات محصولات کشاورزی در خراسان شمالی در بن‌بست زیرساخت‌ها

مهر : آتش‌سوزی گسترده انبار ضایعات در شهرقدس مهار شد

مهر : باشگاه ذوب‌آهن در حق ما کلاه برداری کرد/فقط خرج فوتبال می‌کنند

ایسنا : جهاددانشگاهی پیشران کشور در مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان است

ایسنا : هشدار «وانگ یی» به فیلیپین درباره استقرار موشکی آمریکا

مهر : منطقه مرزی در شمال اراضی اشغالی تبدیل به شهر ارواح شد

ایسنا : بزرگترین ریزش هفتگی قیمت نفت در ۲ ماه اخیر رقم خورد

مهر : گزارش مهر از نیمکت ۱۶ تیم لیگ بیست و چهارم/خبری از بهبود نیست

تسنیم : اکنون، زمان پرداخت فعالانهِ مستندسازان به موضوع "حجاب" است

ایلنا : دست نمایندگان فارس برای معرفی استاندار آینده خالی نیست/ نمایندگان گزینه های خود را به دولت معرفی می کنند

ایرنا : رفع نقص فنی خط مترو پرند/ سرویس‌دهی به حالت عادی برگشت

ایرنا : رفع نقص فنی مترو پرند/ سرویس‌دهی به حالت عادی برگشت

مهر : فعالیت گروه‌های جهادی دانشجویی نهاوند در حوزه‌های عمرانی و درمانی

مهر : فلسطینی‌ها با مُهره‌های تل‌آویو در کرانه باختری درگیر شدند

ایرنا : بعد از جدایی سنگربان اسبق استقلال؛ ربیعی شاگرد سابق خود را می‌خواهد

ایرنا : بعد از جدایی سنگربان سابق استقلال؛ ربیعی شاگرد سابق خود را می‌خواهد

مهر : وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برکنار می‌شود

مهر : مل بروکس سوژه یک مستند شد/ محقق شدن رویای جاد آپاتو

مهر : تانک‌های رژیم صهیونیستی چادرهای آوارگان را زیر آتش گرفتند

تسنیم : پایانی بر سیلاب‌های لرستان/ مجوز اجرای ‌سد معشوره ابلاغ شد‌

مهر : حمله تانک‌های اشغالگران به چادرهای آوارگان غزه

ایسنا : برگزاری رویداد رسانه‌ای بانوان «حریم رسالت» در استان مرکزی

تسنیم : مفهوم‌شناسی اعتراض به حضور اسرائیل در المپیک

ایسنا : ترامپ: آمریکا مضحکه عام و خاص شده است

ایسنا : شهدای سایت رادار سوباشی نام ارتش و پدافند هوایی را جاودانه کردند

تسنیم : مقاومت فلسطین:تشکیلات خودگردان دست از خدمت به دشمن بردارد

مهر : افزایش ۲.۷ میلیون نفری بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در دولت سیزدهم

ایسنا : یزد همچنان رتبه‌دار شیوع دیابت/دیابت هنوز درمان قطعی ندارد

مهر : نکات ایمنی و تدابیر پیشگیرانه‌ برای زائران اربعین حسینی

ایرنا : آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین از امروز

ایسنا : لیورپول اسلوت با پیروزی آغاز کرد

مهر : هوای بجنورد برای همه گروه‌ها ناسالم شد

ایرنا : پنج شکارچی غیرمجاز در قزوین دستگیر شدند

مهر : آغاز دوره تربیت‌مدرس طرح ملی دادرس سبز

مهر : صفحه اول روزنامه های استان زنجان ۶ مرداد

تسنیم : آماده‌باش مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان

مهر : اکثر آمریکایی‌ها معتقدند «بایدن» باید فوراً استعفا بدهد

تسنیم : روز 295 طوفان‌الاقصی|هلاکت 4 صهیونیست از جمله 2 نظامی

ایرنا : نمره منفی و ابطال گواهینامه مجازات تخلفات حادثه‌ساز

ایرنا : احیای تمام خانه‌های تاریخی اردبیل به بخش خصوصی واگذار شد

تسنیم : نعل وارونه با نقاب حقوق بشری!

ایسنا : تامین برق سخت تر می شود/ مدیریت مصرف را جدی بگیرید

ایرنا : دومین زایمان سه قلویی سال ۱۴۰۳ در قم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید