فصلی جدید از روابط ایران با منطقه کردستان عراق
دیدار نیچروان بارزانی با رهبر معظم انقلاب

تهران-ایرنا- سفر رئیس منطقه کردستان عراق به کشورمان پس از ۳ سال، رایزنی با مقامات ایران و دیدار وی با رهبرمعظم انقلاب، فصلی جدید از روابط این منطقه با ایران را نوید می‌دهد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در راس هیاتی از مقامات این منطقه، یک‌شنبه هفته گذشته به تهران سفر کرده و با مقامات عالی رتبه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این سفر که پس از ۳ سال از آخرین دیدار وی از ایران صورت پذیرفت، به خصوص پس از تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و تحولات مربوط به جنگ اسرائیل در غزه و تقابل محور مقاومت و این رژیم حائز اهمیت است.

در این سفر بارزانی علاوه بر دیدار با امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای دیدار و گفت‌وگو داشت.

در این دیدار ها بارزانی با تاکید بر دوستی عمیق ایران و اقلیم کردستان عراق عنوان داشت: امام خمینی فقط رهبر ایران نبود. رهبر ما هم بود.

سخنان نیچروان بارزانی در دیدارهای خود با مقامات ایران نشانگر این است که میتوان فصل جدیدی از همکاری های دوستان کشورمان با اقلیم کردستان عراق را شاهد باشیم.

دوست واقعی کردستان عراق

نیچروان بارزانی در بخشی از دیدار اخیر خود با آیت الله رئیسی عنوان داشت: هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد ما روابط با کشوری قدرتمند و دوست را به همکاری با رژیمی که امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد، ترجیح دهیم. رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین بر پایبندی بر اجرای کامل توافق امنیتی ایران و عراق تاکید کرد.

مقامات کردستان عراق به خوبی این نکته را دریافته‌اند که ارتباط با رژیم صهیونیستی نه تنها دستاورد خاصی نخواهد داشت، بلکه ارتباط با اسرائیل خشم و نارضایتی بهترین دوستان کردستان عراق یعنی همسایگانی همچون ایران را در پی خواهد داشت.

این اذعان بارزانی در شرایطی که در طی سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی سرمایه‌گذاری زیادی را برای ناامن کردن مرزهای ایران با عراق مصروف داشته و در شرایطی که این رژیم به دنبال مقابله به مثل با کشورمان بود، امیدواری‌های بسیاری را به احیا روابط ایران و منطقه کردستان عراق به وجود آورد.

مقامات کردستان عراق به خوبی این نکته را دریافته‌اند که ارتباط با رژیم صهیونیستی نه تنها دستاورد خاصی نخواهد داشت، بلکه ارتباط با اسرائیل خشم و نارضایتی بهترین دوستان کردستان عراق یعنی همسایگانی همچون ایران را در پی خواهد داشت.

اسرائیل در طی سال‌های اخیر سعی داشت که با سرمایه‌گذاری بر روی بازیگران کوچک‌تر و ضعیف‌تر در منطقه، وعده‌های فراوان آنان را به ابزاری برای فشار به دولت‌های منطقه تبدیل کرده و با سواستفاده از آنان دولت های منطقه را به توقف فشار بر اسرائیل وادار کنند.

در همین راستا، کردستان عراق یکی از گزینه‌های این طرح شوم صهیونیستی به شمار می آمد و اسرائیل سعی بر این داشت که با حضور در منطقه کردستان عراق و ارتباط با اقلیم کردستان عراق، اهرم فشاری بر ایران و عراق در مسیر محور مقاومت ایجاد کند.

این ارتباط کردستان عراق و اسرائیل، در طی سال‌های اخیر منجر به بهره‌برداری و سواستفاده اسرائیل و همچنین و بدگمانی همسایگان اقلیم و دولت عراق نسبت به این مسئله شد.

بدون شک در شرایطی که خشم از جنایات اسرائیل در غزه به اوج خود رسیده است هرگونه ارتباطی از سوی گروه، مقام یا نهاد و دولتی در منطقه ضرر محض و ننگی بزرگ برای آنان به شمار آمده و سودی سرشار برای اسرائیل به ارمغان می آورد.

برادری ایران برای کردستان عراق

روابط ایران و کردستان عراق گرچه در طی دهه های گذشته دارای فراز و نشیب های متعددی بوده ولی دید ایران به کردستان عراق همواره برادرانه بوده است.

به واسطه همین دید ایران و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در شرایطی که همه اقلیم کردستان عراق را در زمان حمله داعش تنها گذاشته بودند، مردانه از آنان حمایت کرده و بلافاصله با ارسال تجهیزات و مهمات و همچنین نیرو، تهدید داعش بر تصرف اقلیم کردستان را خنثی ساخت. این موضوع بارها و بارها توسط مقامات اقلیم همچون مسعود بارزانی عنوان گشته و در سفر اخیر نیچروان بارزانی و دیدار وی با آیت الله رئیسی بار دیگر توسط وی نیز مورد اشاره قرار گرفت.

روابط ایران و کردستان عراق گرچه دارای فراز و نشیب های متعددی بوده ولی دید ایران به کردستان عراق دیدی برادرانه است. به واسطه همین ، شهید سلیمانی در شرایطی که همه، اقلیم کردستان عراق را در زمان حمله داعش تنها گذاشته بودند، مردانه از آنان حمایت کرده و بلافاصله با ارسال مهمات و نیرو تهدید داعش بر تصرف اقلیم را خنثی ساخت.

روابط ایران و اقلیم تنها محدود به سالهای اخیر و دهه گذشته نیست. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز جنگ ایران و عراق و حتی در سالهای پس از پایان دفاع مقدس، ایران از مردم کرد عراق در برابر ستم و ظلم رژیم بعثی عراق دفاع و پشتیبانی کرد.

کشورمان در طی سال‌های متمادی فشار صدام بر کردستان عراق پذیرای بسیاری از مقامات، رجال، صاحب نظران و مردم کرد عراق بوده و بسیاری از آنان تحصیلات خود را در کشورمان ادامه داده و به پایان رساندند. نیچروان بارزانی یکی از صدها و هزاران شهروندان کردستان عراق بود که تحصیلات خود را در دانشگاه های ایران و در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران به پایان رساند.

این پشتیبانی چندین دهه‌ای ایران یکی دیگر از محورهای سخنان بارزانی در دیدار اخیر با رئیس جمهور کشورمان بود، وی در این زمینه عنوان داشت: شالوده عراق جدید و روابط امروز فیمابین برآمده از همکاری مبارک ایران و عراق است و لذا ایران برای ما صرفاً یک همسایه نیست. اگر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نبود، معلوم نبود جنبش کرد امروز چه سرنوشتی داشت. رعایت حرمت این همکاری‌ها و تعاملات خط قرمزی است که ما هرگز از آن عبور نخواهیم کرد.

توافق امنیتی ایران و عراق

در دو دهه گذشته مهم ترین خطوط قرمز اعلامی و اعمالی ایران در رابطه با کردستان عراق، حضور رژیم صهیونیستی در این منطقه و همچنین استقرار گروهک‌های تجزیه طلب کرد در مرز های عراق و ایران هست.

در دو دهه گذشته مهم ترین خطوط قرمز اعلامی و اعمالی ایران در رابطه با کردستان عراق، حضور رژیم صهیونیستی در این منطقه و همچنین استقرار گروهک های تجزیه طلب کرد در مرز های عراق و ایران هست.

این دغدغه امنیتی که در طی دهه گذشته محور مهم‌ترین رایزنی‌های مقامات سیاسی و امنیتی ایران و عراق بود، سرانجام به توافق امنیتی ایران و عراق در سال گذشته منجر گشته و ضرب‌الاجل‌های متعددی برای مقامات عراقی و همچنین مقامات اقلیم کردستان عراق تعیین شد.

گرچه در طی ماه‌های اخیر قسمتی از این توافق‌نامه امنیتی از سوی طرف عراقی اجرا گشت ولی بازسازی ارتباط اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران منوط به اجرای کامل تعهدات از سوی طرفین عراقی است.

بدون شک رفع نگرانی‌های ایران نسبت به حضور عناصر ضدانقلاب و تجزیه طلب و همچنین حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق، می‌تواند مسیر همکاری‌های ایران و اقلیم را گسترش داده و اقتصاد و امنیت کردستان عراق را تضمین نموده و بهبود ببخشد.

پیوند ایران و کردستان عراق، فارغ از همسایگی پیوندی تاریخی، نژادی، فرهنگی و تمدنی است. واقعیتی که مقامات کردستان عراق اکنون بیش از هر زمان دیگری آن را به خوبی درک کرده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


تسنیم : گردهمایی افغانستانی‌ و ایرانی در فراق خادم الرضا

مهر : مردم دهلران از خصوصیات شهید آیت الله رییسی می گویند

مهر : حسن روح‌الامین اثر جدیدش را به رئیس جمهور شهید تقدیم کرد

ایرنا : عزاداری مردم زنجانی در سوگ خادم ملت

مهر : جایگاه خانواده در نظام تربیتی و دینی ایران

ایرنا : «الوفاق» بحرین: ایران اولین مدافعان آرمان فلسطین را از دست داد

تسنیم : «برهم صالح» رئیس جمهور سابق عراق به ایران تسلیت گفت

ایرنا : فیلم/ اجتماع امام رضایی های کرمانشاه در سوگ شهادت آیت الله رییسی

مهر : اجتماع مردم تهران در سوگ «سید شهیدان خدمت» - ۲

تسنیم : تسلیت وزیر امور خارجه ترکمنستان در ملاقات با سفیر ایران

مهر : اجتماع مردم گیلانغرب در فراق سید شهیدان خدمت

ایلنا : مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل در پیامی شهادت رئیس جمهوری و هیأت همراه را تسلیت گفت.

ایرنا : پیام تسلیت دبیر کل «اوپک» به رهبر و مردم ایران

مهر : پیام تسلیت «گوترش» به مناسبت شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی»

تسنیم : پیام تسلیت سیدحسن نصرالله به رهبر انقلاب

مهر : حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به موتورسیکلتی در جنوب لبنان

صدا و سیما : انتخابات چهادهمین دوره ریاست جمهوری ۸ تیر برگزار می‌شود

تسنیم : حال‌و‌هوای خانه شهید دریانوش؛ خلبان حادثه سقوط بالگرد

مهر : بانوان شهرستان کهگیلویه عزادار شهید آیت الله رییسی و همراهان شدند

تسنیم : آمریکا شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت

ایرنا : همه واحدهای قضایی و اداری قوه‌قضاییه چهارشنبه تعطیل است 

ایرنا : امیرعبداللهیان به صدای مقاومت در عرصه دیپلماسی تبدیل شده بود

ایسنا : تعطیلی تمامی واحدهای قضایی و اداری قوه قضاییه در روز چهارشنبه

مهر : بازار مشروطه تبریز دچار حریق شد

ایرنا : بالاترین نمره شهدای خدمت التزام عملی به ولایت است

صدا و سیما : بازتاب شهادت دکتر آیت الله رئیسی و همراهان شان در شورای امنیت

صدا و سیما : بازتاب شهادت آیت الله رئیسی و همراهان شان در شورای امنیت

مهر : رئیسی و امیرعبداللهیان تاثیر شگرفی در ثبات و آرامش منطقه داشتند

مهر : اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها در سوگ شهادت آیت الله رییسی در کرمانشاه

ایسنا : ویدیو/ سوگواری مردم ایران در پاسداشت شهادت خادم‌الرضا(ع)

تسنیم : مردم کردستان در سوگ شهادت سید محرومان عزادار شدند+فیلم

ایسنا : صبح پنجشنبه؛ تشیع شهید جمهور در خراسان‌جنوبی

تسنیم : حال و هوای منزل شهید سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور

ایلنا : انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم ۸ تیر برگزار می شود

ایلنا : به حضور پربرکت شما و رهبری حکیمانه و شجاعانه شما امید داریم

ایسنا : حمایت آمریکا از نتانیاهو در برابر تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی

ایسنا : کمک‌رسانی در بحران‌ها، شیوه‌ای مرسوم بین کشورها و همسایگان

ایرنا : انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم ۸ تیر برگزار می‌شود

ایرنا : انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ تیر برگزار می‌شود

ایرنا : فیلم | ابراز همدردی شهروندان کهگیلویه وبویراحمد با آیت الله رئیسی

ایلنا : اجتماع مردم قزوین برای شهادت رئیس جمهور

تسنیم : جاده مرگ باز هم قربانی گرفت؛ مرگ 2 نفر در جاده طرود

صدا و سیما : رئیس مجلس ملی تاجیکستان شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان او را تسلیت گفت

صدا و سیما : آقایان رئیسی و امیرعبدالهیان از دوستان ارزشمند من بودند

صدا و سیما : آقای رئیسی و امیرعبدالهیان از دوستان ارزشمند من بودند

تسنیم : جزئیات مراسم تشییع شهید آیت‌الله رئیسی در قم اعلام شد

تسنیم : پرچم کنسولگری‌های مستقر در مشهد نیمه افراشته شد

ایرنا : برزیل در بیانیه‌ای با دولت و ملت ایران ابراز همدلی کرد

ایرنا : اصفهان در سوگ دولتمرد هشتم + فیلم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید