۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۳

نگاه «مجله مهر» به هفته‌ای که گذشت؛

چشم‌بسته به نفع زنان فوتبالی!

چشم‌بسته به نفع زنان فوتبالی!

کمیته انضباطی بعد از حواشی اخیر اعلام کرد مسابقات پرسپولیس و سپاهان در فصل آتی فقط با حضور زنان برگزار می‌شود؛ اما بنا بر فیلم‌های موجود، هواداران زن نیز از الفاظ رکیک زیادی استفاده می‌کنند.

خبرگزاری مهر، گروه مجله: هفته سوم اردیبهشت ماه به پایان رسید؛ هفته‌ای که برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب در آن آغاز شد؛ کشور یک قدم دیگر به تعطیلی روز شنبه نزدیک شد و اخبار قابل توجه دیگر که می‌توانید مهم‌ترین آنها را در این گزارش بخوانید.

چشم‌بسته به نفع زنان

۱۲ اردیبهشت ماه بود که درگیری بین هواداران زن پرسپولیسی و هواداران مرد سپاهانی در ورزشگاه آزادی اتفاق افتاد. درگیری که با فحاشی به یکدیگر شروع شد و پس از مدتی به درگیری فیزیکی و پرتاب سنگ و صندلی و … هم کشیده شد. لیدر سپاهان که پیرمردی اصفهانی بود نقش پررنگی در این درگیری ایفا کرد و در ویدئویی به طرفداران زن پرسپولیس توهین کرد. این توهینی برای او گران تمام شد. بر اساس حکم کمیته انضباطی این پیرمرد به مدت ۱۰ سال از حضور در ورزشگاه‌های کشور محروم خواهد شد.

این حکم هرچند به عنوان جریمه صادر شد اما با سوالات زیادی همراه بود؛ اینکه چنین حکمی چگونه قرار است اجرایی شود آن هم زمانی که بسیاری از کسانی که وارد ورزشگاه‌ها می‌شوند بلیت ندارند یا می‌توانند با مشخصات فرد دیگری وارد استادیوم‌ها شوند! از طرف دیگر در شرایطی که جو ورزشگاه‌ها مملو از توهین‌های این‌چنین است صدور یک حکم برای یک نفر چه فایده‌ای خواهد داشت؟

کمیته انضباطی یک رأی دیگر نیز صادر کرد که باعث تعجب بسیاری از اهالی فوتبال شد: «مسابقات رفت و برگشت پرسپولیس و سپاهان در فصل آتی لیگ برتر فقط با حضور هواداران زن برگزار می‌شود و همچنین این دو باشگاه الزام به عذرخواهی در رسانه رسمی باشگاهی خود از جامعه هواداری فوتبال محکوم می‌شوند.» این تصمیم در حالی گرفته شد که بنا بر ویدئوهای منتشر شده از بازی مذکور، تماشاچیان زن که در ورزشگاه حضور داشتند با استفاده از الفاظ رکیک و فحاشی‌های جنسی به تیم مقابل توهین کردند.

چشم‌بسته به نفع زنان فوتبالی!

اما در سوی دیگری از دنیای فوتبال درخشش مهدی طارمی در بازی اخیر پورتو خبرساز شد. این لژیونر مقابل چاوز با ثبت یک گل و یک پاس گل باعث شد که سرمربی اینتر درباره او این طور بگوید: «مهدی طارمی را به صورت آزاد از پورتو به خدمت گرفتیم. او بازیکن مهمی در سطح بین‌المللی است که گل‌های زیادی به ثمر رسانده؛ بنابراین ما از این انتقال بسیار خوشحال هستیم.»

خبر خوشحال کننده ورزشی دیگر در این هفته نیز پیروزی تیم ملی والیبال ساحلی زیر ۱۹ سال ایران در مقابل لبنان بود؛ این پیروزی باعث شد ایران برای دومین بار به مقام قهرمانی قاره آسیا دست پیدا کند.

یک هفته و چند حادثه

یکی از حوادث تلخ هفته گذشته تیراندازی افرادی ناشناس به برجک نگهبانی در هنگ مرزی بانه بود که در پی آن «فرزین دلیان» سرباز وظیفه اهل کرمانشاه به شهادت رسید. پلیس درباره جزئیات این تیراندازی توضیح داد: «تیراندازی افراد ناشناس از مواضع نامشخص مستقر در آن سوی نوار مرزی، به سمت مأموران پاسگاه مرزی هنگ ژال، صورت گرفته که متأسفانه، علاوه بر شهادت یکی از کارکنان وظیفه، دو سرباز وظیفه و یک کادر دیگر نیز مجروح شدند که جهت سیر مراحل درمان، به یکی از مراکز درمانی منتقل شدند.» دو روز بعد از فرمانده مرزبانی استان کردستان خبر آمد که مرزبان دیگری به نام استوار دوم «جلال اعتمادی» از مجروحان این حادثه نیز به شهادت رسید.

استان کردستان این هفته علاوه بر شهادت مرزبان‌هایش شاهد یک پرونده قتل خانوادگی نیز بود. قتلی که بنا به گزارش پلیس در آن پدر ۴۳ ساله، مادر ۳۸ ساله و دختر ۱۲ ساله در مریوان با سلاح گرم کشته می‌شوند. فرمانده انتظامی استان کردستان بررسی موضوع و بازداشت عامل یا عاملان احتمالی قتل را در دستور کار مأموران پلیس آگاهی مریوان قرار داد و چیزی نگذشت که پلیس قاتل را شناسایی و پس از هماهنگی با مراجع قضائی در عملیاتی ضربتی وی را بازداشت کرد. قاتل کسی جز فرزند خانواده نبود. او پس از اعتراف به جرم خود، انگیزه ارتکاب جرم را اختلافات خانوادگی اعلام کرد.

در جنوب شرقی کشور نیز درگیری مسلحانه دیگری میان اراذل و افراد شرور در محدوده خیابان کوثر در شهر زاهدان اتفاق افتاد که در جریان آن تعدادی زخمی شدند و یک نفر هم کشته شد. التهاب این درگیری در نهایت با دخالت نیروی بسیج کاسته و پس از مدتی امنیت در منطقه برقرار شد.

‬روستایی که خاکستر شد…

حوالی نیمه‌شب پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه شعله‌های آتش از یک مغازه نانوایی واقع در روستای «امامزاده ابراهیم» واقع در گیلان در کمتر از چند دقیقه زبانه کشید و به جان خانه‌ها و مغازه‌های روستا افتاد. با اعلام موضوع به آتش‌نشانی، دقایقی بعد آتش‌نشانان از محله‌های اطراف برای اطفای حریق به این روستا اعزام شدند و تا نزدیکی صبح مشغول مهار آتش بودند.

آتش مهار شد اما سرمایه اکثر مردم منطقه خاکستر و نابود شد. حالا این مردم به مسؤولان امید دارند تا شاید فکری به حال آنها کنند و با در نظر گرفتن کمک‌هایی بخشی از خسارت‌شان را جبران سازند؛ خساراتی این آتش‌سوزی به بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی و تجاری زده است تفاوت چندانی با یک زلزله مهیب یا سیل نابودکننده ندارد چرا که از یک روستای چوبی هیچ چیز باقی نمانده است.

«مهدی نقدی»، فرماندار شفت علت اولیه این آتش‌سوزی را اتصال سیم برق در یک نانوایی عنوان کرد و گفت: «بعد از بررسی میزان خسارت‌ها توسط آتش‌نشانان، اقدامات بعدی برای آواربرداری خانه‌های آتش گرفته در این منطقه از استان گیلان انجام می‌شود. او حادثه آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم را بسیار تلخ دانست و ادامه داد: «سازه‌های چوبی شهرک امامزاده ابراهیم کاملاً خشک و آماده اشتعال بودند و کارشناسان باید علت دقیق حادثه را بررسی کنند. به دنبال اظهارنظرهای غیرکارشناسی نیستیم و حتماً باید کارشناسی انجام شود.»

همچنین «علی‌اصغر چگینی»، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت با اعلام تشکیل پرونده قضائی در رابطه با آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم مانند نقدی اعلام کرد علت اصلی وقوع آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان مشخص خواهد شد.

چشم‌بسته به نفع زنان فوتبالی!

راهکارهای پر اما و اگر حجاب

اظهارات اخیر امیرحسین بانکی پور یکی از نمایندگان مجلس درباره راهکارهای مقابله با بی‌حجابی در روزهای اخیر، خبرساز شد. او درباره نرخ جریمه‌های نقدی کشف حجاب می‌گوید: «کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند بار سوم، فرد به محاکم قضائی ارجاع می‌شود که مجازات‌های سختی برای آن پیش بینی کرده‌ایم.»

لایحه عفاف و حجاب با نام کامل لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب»، یکی از طرح‌های عفاف و حجاب برای رعایت حجاب در کشور است که حدود از حدود یک سال پیش در مجلس و شورای نگهبان در گردش است و دست به دست می‌چرخد. این بار نیز سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: «لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان در حال بررسی است و هنوز تمام نشده است ولی برخی ایرادات شورا به این لایحه همچنان به قوت خود باقی است.»

رئیس جمهور نیز به تازگی یادآوری کرد مسئله حجاب و عفاف هم وظیفه شرعی و هم وظیفه قانونی است. حجت‌الاسلام رئیسی گفت: «اگر در جاهایی به این موضوع کم توجهی شده است باید افراد را آگاه و متوجه کرد. همچنین کسانی با برنامه‌ریزی به دنبال بر هم ریختن فضای قانون مداری جامعه هستند و دستگاه‌ها باید در برخورد با آنها طبق تکلیفشان عمل کنند.»

پیگیری مسئله حجاب موافقان و مخالفانی دارد. رئیس سازمان غذا و دارو «سید حیدر محمدی» درباره رسیدگی به وضعیت حجاب در داروخانه‌ها اشاره کرد که سازمان غذا و دارو از اولین مجموعه‌هایی بود که به مسئله رعایت حجاب ورود کرده است و اصول رعایت پوشش را به داروخانه‌ها ابلاغ کرده است. او می‌گوید: «گرچه اصول مربوط به پوشش در داروخانه‌ها ابلاغ شده اما ناهنجاری‌هایی در این زمینه گزارش می‌شود. موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.»

به نظر می‌رسد راهکارهایی که اخیراً برای مقابله با بی‌حجابی مطرح می‌شوند در پی ایجاد بازدارندگی باشند با این حال هنوز هم با انتقاداتی همراه بوده و واکنش‌های مختلفی را در فضای رسانه‌ای به همراه داشته است.

کد خبر 6101345

برچسب‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


تسنیم : اجتماع امام رضایی‌ها برای شهادت خادم الرضا- زنجان،قم و یزد

ایلنا : ویدیو: گل سوم بولونیا به یوونتوس توسط کالافیوری

ایرنا : وزیرخارجه ترکیه شهادت رییس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

مهر : مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه تعطیل است

ایلنا : آمریکا اطلاعی از علت سقوط بالگرد رئیسی و امیرعبداللهیان ندارد

تسنیم : ارتش صهیونیستی: در رسیدن به رهبران اصلی حماس ناکامیم

ایرنا : اعتدادی در جمع ۱۰ بازیکن برتر فوتسال زنان جهان؛ نماینده اسپانیا بهترین شد

تسنیم : نکونام: ابتدای فصل فکر می‌کردند استقلال سوم هم نشود

ایرنا : اجرای ویدئو مپینگ گرامیداشت شهدای خدمت

ایرنا : فیلم | مردم اراک به سوگ شهید جمهور نشستند

ایرنا : استاندار خوزستان: آیت الله رییسی خدمتگزاری صالح بود که در راه خدمت به شهادت رسید

ایسنا : شهادت در راه خدمت، شایسته آیت‌الله رئیسی بود

تسنیم : نکونام: شهادت رئیس جمهور و همراهان را تسلیت می‌گویم

مهر : دانشگاهیان دانشگاه شیراز در سوگ شهادت رئیس جمهور

مهر : مراسم بزرگداشت شهیدان راه خدمت در مهدیه سنندج

مهر : پیام تسلیت قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)در پی شهادت رئیس جمهور

ایلنا : تصویری غم انگیز از پدر شهید خلبان محسن دریانوش هنگام دیدن بنر نصب شده پسرش روی دیوار منزل

ایسنا : برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای خدمت و سوم خرداد در رفسنجان

ایسنا : اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»

ایسنا : اطلاعیه شماره ۱ ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»

مهر : مراسم بزرگداشت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در شهرکرد

ایسنا : شهادت پاداش مجاهدت‌های خالصانه دکتر رییسی بود

ایرنا : اعلام اسامی ۱۴ والیبالیست منتخب پائز برای دیدار برابر صربستان

ایلنا : دیدار دو رفیق

ایرنا : کارون اعزامی ایران به المپیک پاریس به نام خادم‌الرضا نام‌گذاری شد

مهر : شهادت پاداش چهار دهه خدمت آیت الله رییسی بود

ایرنا : پیام تسلیت جنبلاط به رهبر معظم انقلاب اسلامی

مهر : آیین گرامیداشت خادم الرضا شهید رییسی

مهر : آیین گرامیداشت خادم الرضا و سید شهیدان خدمت آیت الله رئیسی

ایسنا : اعلام لیست ۱۴ نفره والیبال ایران برای دیدار با صربستان

ایرنا : دوومیدانی تور قاره‌ای فرانسه؛ تفتیان نقره‌ای شد

مهر : ایران داغدار شد - البرز

ایرنا : فیلم| اجتماع امام رضایی های گیلان در عزای خادم الرضا (ع)

ایلنا : رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهادت رییس جمهور را تسلیت گفت

ایسنا : طلا و برنز نمایندگان پارادوومیدانی ایران در قهرمانی جهان

ایرنا : عزاداری مردم در سوگ شهدای خدمت - شهرکرد

مهر : حادثه ای غیر منتظره گوهری کمیاب را از جمهوری اسلامی ایران گرفت

مهر : کارون ایران در المپیک پاریس به نام «خادم الرضا» نام گذاری شد

مهر : «شهید رییسی»حامی مستضعفان بود

مهر : تعلیق برنامه‌های جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر تا اطلاع ثانوی

مهر : شهید آیت‌الله رییسی مصداق عبد صالح خدا بود

مهر : اجتماع خادم‌یاران رضوی به یاد رئیس جمهور شهید و همراهان

مهر : اجتماع مردم اهواز برای شهادت آیت‌الله رییسی

تسنیم : خوشحالم که برای اولین بار به یک شهید رأی دادم

ایلنا : آخرین تصویر از وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان با کارگران پروژه ترانزیتی ارس

مهر : دستگیری دندانپزشک قلابی از اتباع افغان/مطب در خانه باغ گیلاوندبود

مهر : شهید آیت الله رئیسی توطئه‌های ضد ایران را باطل کرد

ایلنا : مسیر تشییع پیکر رئیس‌جمهور در تهران مشخص شد

مهر : قاب هایی از اندوه در فراق خادم الرضا

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید