رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

ساری - ایرنا - مردم حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی امروز در حالی به شعب اخذ رأی می‌رود و تکلیف ۲ کرسی این حوزه انتخابیه در مجلس را مشخص می‌کنند که در هر ۱۱ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از مجلس دوم تا مجلس دوازدهم همواره تحول‌خواه ظاهر شدند و در هیچ دوره‌ای ترکیب قبلی نمایندگان را تکرار نکردند.

به گزارش ایرنا، مازندران ۱۲ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که از ۹ حوزه انتخابیه با رأی مردم راهی خانه ملت می‌شوند. از این ۹ حوزه انتخابیه هم سه حوزه انتخابیه دارای ۲ کرسی هستند. «ساری و میاندورود»، «بابل» و «قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» سه حوزه انتخابیه‌ مازندران هستند که ۲ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارند.

در انتخابات مجلس دوازدهم رقابت در یکی از این سه حوزه انتخابیه یعنی «قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» به مرحله دوم کشیده شد. حوزه انتخابیه‌ای که در همه ادوار گذشته مجلس مردم آن تحول‌خواه ظاهر شدند و همواره ترکیب نمایندگان خود را تغییر دادند.

نگاهی به ۱۱ دوره پیشین و حتی دوره دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه «قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» این نکته قابل توجه را یادآوری می‌کند که مردم این حوزه انتخابیه در هیچ کدام از دوره‌ها ترکیب قبلی را به خانه ملت نفرستادند و گاهی هر ۲ نماینده و گاهی هم یک نماینده را تغییر دادند. نکته بسیار مهمی که از دوره دوم تا همین دوره دوازدهم به چشم می‌آید.

دوره نخست / ۱۳۵۸:

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس
تصاویر گرافیکی از پایگاه خبری تیتر امروز

این حوزه انتخابیه که آن زمان هنوز به پنج شهرستان تقسیم نشده بود و چهار شهرستان سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی از نظر تقسیمات جغرافیایی زیرمجموعه شهرستان قائمشهر بودند. اما با توجه به گستردگی جمعیت از همان زمان برای این حوزه انتخابیه ۲ کرسی در مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شد.

مردم این حوزه انتخابیه در نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی احمد علیزاده و جواد شیرازیان را به عنوان نمایندگان خود به خانه ملت معرفی کردند.

دوره دوم / ۱۳۶۳:

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

زمان دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که فروردین ۱۳۶۳ برگزار شد، این حوزه انتخابیه دارای ۲ شهرستان شده بود. سوادکوه از سال ۱۳۵۹ شهرستان شد و نام حوزه انتخابیه به قائمشهر و سوادکوه تغییر کرد.

مردم این حوزه انتخابیه در آن انتخابات خانه‌تکانی کردند و ۲ نماینده جدید را به مجلس فرستادند. با رأی مردم حجت‌الاسلام عبدالعلی قنبری قادیکلایی و حجت‌الاسلام ابوطالب حبیبی وکلای قائمشهری‌ها و سوادکوهی‌ها در مجلس دوم شدند.

دوره سوم / ۱۳۶۷:

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

۱۹ فروردین ۱۳۶۷ مردم سراسر کشور برای برگزاری سومین انتخابات مجلس شورای اسلامی پای صندوق‌های رأی رفتند. شهروندان شهرستان‌های سوادکوه و قائمشهر در این انتخابات هم به ترکیب پیشین رأی ندادند و دست به تغییر زدند.

حجت‌الاسلام ابوطالب حبیبی که در دوره دوم راهی مجلس شده بود توانست در سومین دوره هم نماینده مردم این حوزه انتخابیه شود، اما کرسی عبدالعلی قنبری قادیکلایی به همولایتی او یعنی صالح روحانی‌زاده سپرده شد.

به این ترتیب در مجلس سوم صالح روحانی‌زاده و ابوطالب حبیبی نمایندگی مردم قائمشهر و سوادکوه را بر عهده گرفتند.

دوره چهارم / ۱۳۷۱:

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار شد و باز هم یکی از کرسی‌نشین‌های این حوزه انتخابیه در خانه ملت تغییر کرد.

حجت‌الاسلام صالح روحانی‌زاده توانست برای دومین دوره پیاپی راهی مجلس شود، اما حجت‌الاسلام ابوطالب حبیبی که در دوره‌های دوم و سوم مجلس‌نشین شده بود، در این دوره جای خود را به حجت‌الاسلام عسکری فقیه علی‌آبادی داد.

بنابراین صالح روحانی‌زاده و عسکری فقیه علی‌آبادی نمایندگان این حوزه انتخابیه در مجلس چهارم شدند.

دوره پنجم / ۱۳۷۴:

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

۱۸ اسفند ۱۳۷۴ پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این بار مردم در این حوزه انتخابیه دست به تغییر هر ۲ کرسی زدند و ترکیب را به طور کلی تغییر دادند.

آیت‌الله علمی معلمی که در حال حاضر نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری است در آن انتخابات نامزد شد و با رأی مردم به مجلس راه یافت.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی هم دیگر نماینده مردم این حوزه انتخابیه شد تا با بازماندن هر ۲ نماینده مردم این منطقه در مجلس چهارم از ورود به مجلس پنجم، یک بار دیگر رأی به تغییر از سوی مردم این حوزه انتخابیه ثبت شود.

دوره ششم / ۱۳۷۸:

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

در زمان انتخابات مجلس ششم که ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ برگزار شد جویبار هم به شهرستان تبدیل شده بود و حالا تعداد شهرستان‌های این حوزه انتخابیه به سه شهرستان افزایش یافته بود.

اکثریت مردم شهرستان‌های قائمشهر، سوادکوه و جویبار این بار هم تصمیم گرفتند تا ترکیب نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی را تغییر دهند و هیچ‌کدام از ۲ نماینده این حوزه در مجلس پنجم به مجلس ششم راه نیافتند.

با رأی مردم غلامرضا گرزین و ولی‌الله رعیت به عنوان نمایندگان قائمشهر، سوادکوه و جویبار به ششمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

دوره هفتم / ۱۳۸۲:

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

یکم اسفند ۱۳۸۲ مردم حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور برای انتخاب نمایندگان خود در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی پای صندوق‌های رأی رفتند.

ترکیب نمایندگان حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه و جویبار باز هم تغییر کرد. این بار فقط یک کرسی با رأی اکثریت مردم تغییر کرد. ولی‌الله رعیت توانست کرسی خود را حفظ کند، اما کرسی دیگر با رأی مردم به قربانعلی نعمت‌زاده سپرده شد.

دوره هشتم / ۱۳۸۶:

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

۲۴ اسفند ۱۳۸۶ هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و باز هم هر ۲ کرسی‌نشین‌ حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه و جویبار تغییر کردند.

سید علی ادیانی‌راد برای نخستین بار توانست از این حوزه انتخابیه وارد مجلس شود و عزت‌الله اکبری تالارپشتی هم که در مجلس پنجم یک بار نماینده این منطقه شده بود، یک بار دیگر پس از ۲ دوره جا ماندن از مجلس توانست آراءِ اکثریت مردم را جلب کند.

به این ترتیب هر ۲ کرسی نمایندگی مجلس این حوزه انتخابیه در مجلس هشتم نیز تغییر کرد.

دوره نهم / ۱۳۹۰:

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۲ اسفد ۱۳۹۰ برگزار شد و باز هم همان تغییر در ترکیب نمایندگان حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه و جویبار در آن تکرار شد.

اکثریت مردم این سه شهرستان این هیچ کدام از ۲ نماینده خود در مجلس هشتم را به مجلس نهم نفرستادند و کمال علیپور خنکداری و سید هادی حسینی نمایندگان قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس نهم شدند تا روند تغییر ترکیب نمایندگان در این حوزه انتخابیه همچنان ادامه داشته باشد.

دوره دهم / ۱۳۹۴:

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم با شهرستان شدن کیاکلا در سال ۱۳۹۱ که به احترام سردار شهید احمد کشوری شهرستان سیمرغ نام گرفت و همچنین ایجاد شدن یک شهرستان جدید دیگر با مرکزیت شیرگاه به نام سوادکوه شمالی در سال ۱۳۹۲، تعداد شهرستان‌های این حوزه انتخابیه به چهار شهرستان افزایش یافت.

اکثریت مردم شهرستان‌های قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی باز هم به این‌که ترکیب دوره گذشته را به مجلس بفرستند رضایت ندادند و یک بار دیگر هر ۲ نماینده را تغییر دادند.

این بار سید علی ادیانی‌راد که در مجلس هشتم راهی مجلس شده بود همراه با عبدالله رضیان با اکثریت آراءِ مردم راهی مجلس شدند.

یکی از نکات انتخابات مجلس دهم در این حوزه انتخابیه به مرحله دوم کشیده شدن انتخابات مانند انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ بود. کمال علیپور که در انتخابات مجلس دوازدهم راهی مرحله دوم شد، در انتخابات مجلس دهم نیز با ۴۶ هزار و ۵۱۲ رأی همراه با سید علی ادیانی‌راد به دور دوم انتخابات راه یافته بود. او در دور دوم ۴۸ هزار و ۸۹۴ رأی کسب کرد، اما رقیبش با ۵۱ هزار و ۲۲ رأی برنده مرحله دوم انتخابات شد و علیپور خنکداری از راهیابی به مجلس دهم باز ماند.

دوره یازدهم / ۱۳۹۸:

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

دوم اسفند ۱۳۹۸ انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و یک بار دیگر تغییر در این حوزه انتخابیه رقم خورد.

هیچ کدام از ۲ نماینده این حوزه انتخابیه در مجلس دهم نتوانستند راهی مجلس یازدهم شوند و با رأی اکثریت مردم کمال علیپور و کیوان مرادیان نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی شدند.

دوره دوازدهم / ۱۴۰۲:

در انتخابات مجلس دوازدهم که ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد نیز باز هم مردم این حوزه انتخابیه به تغییر نمایندگان خود رأی دادند. البته این انتخابات به دور دوم کشیده شد و هیچ‌کدام از ۵۷ نامزدی که در این رقابت انتخاباتی شرکت کرده بودند نتوانستند حد نصاب یک‌پنجم آراءِ مأخوذه را کسب کنند. در نهایت طبق ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به تعداد ۲ برابر کرسی‌های این حوزه انتخابیه، نامزدهای برتر این رقابت انتخاباتی به مرحله دوم راه یافتند که بر اساس آرا، عمران عباسی کالی، مصطفی معلمی، کمال علیپور و علی کشوری در گردونه رقابت باقی ماندند.

رأی تحول‌خواهانه مردم حوزه انتخابیه قائمشهر در همه ادوار انتخابات مجلس

سرنوشت کرسی‌های این حوزه انتخابیه پایان امروز مشخص می‌شود و ۲ نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی برای یک دوره چهار ساله معرفی می‌شوند. اما با توجه به جا ماندن کیوان مرادیان از رقابت انتخاباتی، حتی در صورت انتخاب شدن کمال علیپور که البته پیشینه شکست در مرحله دوم انتخابات را دارد، باز هم یکی از ۲ کرسی این حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی تغییر کرده است.

این تغییر پیاپی و مستمر نمایندگان حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در همه ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی می‌تواند حاوی پیام و تلنگری به نمایندگان این حوزه در مجلس دوازدهم باشد. پیامی که مردم پای صندوق‌های رأی با رأی خود بیان می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


تسنیم : اجتماع امام رضایی‌ها برای شهادت خادم الرضا- زنجان،قم و یزد

ایلنا : ویدیو: گل سوم بولونیا به یوونتوس توسط کالافیوری

ایرنا : وزیرخارجه ترکیه شهادت رییس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

مهر : مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه تعطیل است

ایلنا : آمریکا اطلاعی از علت سقوط بالگرد رئیسی و امیرعبداللهیان ندارد

تسنیم : ارتش صهیونیستی: در رسیدن به رهبران اصلی حماس ناکامیم

ایرنا : اعتدادی در جمع ۱۰ بازیکن برتر فوتسال زنان جهان؛ نماینده اسپانیا بهترین شد

تسنیم : نکونام: ابتدای فصل فکر می‌کردند استقلال سوم هم نشود

ایرنا : اجرای ویدئو مپینگ گرامیداشت شهدای خدمت

ایرنا : فیلم | مردم اراک به سوگ شهید جمهور نشستند

ایرنا : استاندار خوزستان: آیت الله رییسی خدمتگزاری صالح بود که در راه خدمت به شهادت رسید

ایسنا : شهادت در راه خدمت، شایسته آیت‌الله رئیسی بود

تسنیم : نکونام: شهادت رئیس جمهور و همراهان را تسلیت می‌گویم

مهر : دانشگاهیان دانشگاه شیراز در سوگ شهادت رئیس جمهور

مهر : مراسم بزرگداشت شهیدان راه خدمت در مهدیه سنندج

مهر : پیام تسلیت قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)در پی شهادت رئیس جمهور

ایلنا : تصویری غم انگیز از پدر شهید خلبان محسن دریانوش هنگام دیدن بنر نصب شده پسرش روی دیوار منزل

ایسنا : برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای خدمت و سوم خرداد در رفسنجان

ایسنا : اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»

ایسنا : اطلاعیه شماره ۱ ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»

مهر : مراسم بزرگداشت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در شهرکرد

ایسنا : شهادت پاداش مجاهدت‌های خالصانه دکتر رییسی بود

ایرنا : اعلام اسامی ۱۴ والیبالیست منتخب پائز برای دیدار برابر صربستان

ایلنا : دیدار دو رفیق

ایرنا : کارون اعزامی ایران به المپیک پاریس به نام خادم‌الرضا نام‌گذاری شد

مهر : شهادت پاداش چهار دهه خدمت آیت الله رییسی بود

ایرنا : پیام تسلیت جنبلاط به رهبر معظم انقلاب اسلامی

مهر : آیین گرامیداشت خادم الرضا شهید رییسی

مهر : آیین گرامیداشت خادم الرضا و سید شهیدان خدمت آیت الله رئیسی

ایسنا : اعلام لیست ۱۴ نفره والیبال ایران برای دیدار با صربستان

ایرنا : دوومیدانی تور قاره‌ای فرانسه؛ تفتیان نقره‌ای شد

مهر : ایران داغدار شد - البرز

ایرنا : فیلم| اجتماع امام رضایی های گیلان در عزای خادم الرضا (ع)

ایلنا : رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهادت رییس جمهور را تسلیت گفت

ایسنا : طلا و برنز نمایندگان پارادوومیدانی ایران در قهرمانی جهان

ایرنا : عزاداری مردم در سوگ شهدای خدمت - شهرکرد

مهر : حادثه ای غیر منتظره گوهری کمیاب را از جمهوری اسلامی ایران گرفت

مهر : کارون ایران در المپیک پاریس به نام «خادم الرضا» نام گذاری شد

مهر : «شهید رییسی»حامی مستضعفان بود

مهر : تعلیق برنامه‌های جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر تا اطلاع ثانوی

مهر : شهید آیت‌الله رییسی مصداق عبد صالح خدا بود

مهر : اجتماع خادم‌یاران رضوی به یاد رئیس جمهور شهید و همراهان

مهر : اجتماع مردم اهواز برای شهادت آیت‌الله رییسی

تسنیم : خوشحالم که برای اولین بار به یک شهید رأی دادم

ایلنا : آخرین تصویر از وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان با کارگران پروژه ترانزیتی ارس

مهر : دستگیری دندانپزشک قلابی از اتباع افغان/مطب در خانه باغ گیلاوندبود

مهر : شهید آیت الله رئیسی توطئه‌های ضد ایران را باطل کرد

ایلنا : مسیر تشییع پیکر رئیس‌جمهور در تهران مشخص شد

مهر : قاب هایی از اندوه در فراق خادم الرضا

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید