گزارش تسنیم از دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم


گزارش تسنیم از دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم، صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت در ۱۵ استان برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده آغاز و در ساعت ۲۲ به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 8 صبح امروز (جمعه 21 اردیبهشت‌ماه) در 15 استان آغاز شد و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در آغازین دقایق فرآیند رأی‌گیری، رأی خود را در صندوق الکترونیک شعبه سیار 110 ثبت کردند.

در این مرحله از انتخابات، 90 نامزد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا در نهایت، 45 کرسیِ ساختمان بهارستان تعیین تکلیف شود و پروندۀ انتخابات مجلس دوازدهم نیز بسته شود. در دور اول انتخابات که جمعه 11 اسفند 1402 برگزار شد، سرانجام 245 کرسیِ نمایندگی با انتخاب مردم مشخص شد و برای سایر حوزه‌های باقی‌مانده، انتخابات به دور دوم کشید.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، رأی‌گیری تا ساعت 18 برگزار می‌شود و در صورت نیاز و با صلاح‌دید وزیر کشور امکان تمدید ساعت رأی‌گیری نیز وجود دارد.

متولدین 21 اردیبهشت 1385 به قبل واجد شرایط سنی برای مشارکت در انتخابات هستند. در این مرحله از انتخابات، کسانی که در مرحله اول در یک حوزه رأی داده‌اند می‌توانند در همان حوزه رأی دهند و هم‌چنین کسانی که در دور قبل رأی ندادند امکان رأی‌دهی دارند. در این مرحله، نامزدی که بیشتری رأی را بیاورد به مجلس دوازدهم راه می‌یابد.

بر اساس این گزارش، انتخابات در این مرحله در 22 حوزۀ «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردی»، «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبدکاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» برگزار می‌شود.

هم‌چنین حوزه‌های تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر انتخاباتِ تمام‌الکترونیک دارند.

در ویدیوی زیر شیوه رأی‌دهی الکترونیکی را مشاهده می‌کنید:

.

امام خامنه‌ای: هرچه رای بیشتر باشد مجلس قوی‌تر است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رای‌گیری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره)، در این دور از انتخابات که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کردند.

رهبر انقلاب اسلامی بعد از شرکت در انتخابات با اشاره به تفاوت نداشتن مرحله اول و دوم انتخابات، تاکید کردند: اهمیت مرحله دوم کمتر از مرحله اول نیست و مردم با حضور خود در این مرحله از انتخابات، مجلس را تکمیل کنند.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

رهبر انقلاب اسلامی، انتخابات را نشانه حضور مردم و اراده و تصمیمگیری آنان دانستند و گفتند: وظیفه ملی هر فردِ دوستدار پیشرفت کشور و نزدیک شدن آن به مقاصد بزرگ، شرکت در انتخابات است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطر نشان کردند: هرچه رای بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر خواهد بود و هرچه مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر است.

وحیدی: 60 درصد صندوق‌ها در مرحله دوم انتخابات الکترونیکی است

احمد وحیدی وزیر کشور همزمان با  آغاز دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت معصومه(س) بیان کرد: آغاز مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را با عنایت ذات باری‌تعالی و  به نام نامی حضرت بقیة الله الاعظم آغاز می‌کنیم.

وی افزود: ان‌شاءالله که این مرحله هم مانند مرحله قبل باشکوه و باعظمت برگزار خواهد شد و مردم شریف ما پای صندوق‌های رأی نتایج گرانبهایی را با انتخاب 45 نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اتمام برسانند و کار ناتمام امروز به اتمام می‌رسد.

وزیر کشور تأکید کرد: برای همه عزیزان در همه شعب که مشغول کار هستند و هیئت‌های اجرایی و بازرسان و هیئت‌های نظارت و فرمانداران و نمایندگان آنها و استانداران و ستادهای هیئت‌های اجرایی و ستادهای هماهنگ‌کننده و ستادهای تبلیغاتی در همه جا آرزوی موفقیت و توفیق داریم  تا در خدمت به مردم شریف در اخذ رأی آنها که امانت الهی است، بیش از پیش موفق باشند.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

احمد وحیدی با حضور در ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور رأی خود را در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌صورت الکترونیکی ثبت و وارد صندوق کرد.

احمد وحیدی وزیر کشور پس از ثبت رای الکترونیکی خود در صندوق رای در جمع خبرنگاران گفت: مرحله دوم رای گیری انتخابات برای تکمیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی آغاز شده تا  45 نماینده باقی مانده مجلس انتخاب شوند.

وی افزود: این مرحله از انتخابات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و  ان‌شالله با حضور مردم عزیزمان در پای صندوق‌های رای در حوزه‌هایی که باید رای دهند شاهد حرکت مهم سیاسی اجتماعی در کشور خواهیم بود.

وزیر کشور تاکید کرد: تفاوت این دوره با دوره قبل، الکترونیکی شدن تعدادی بیشتری از شعب است. به گونه‌ای که 8 حوزه و بیش از 60 درصد صندوق‌ها تمام الکترونیکی شده که امیدواریم گام خوبی در جهت فعالیت‌های نوآورانه در حوزه‌های انتخابات داشته باشیم.

وی ادامه داد: طبیعتا دقت، سلامت در این روش بیشتر و شمارش آرا با روش انتخاباتِ الکترونیکی، راحت‌تر است.این اقدام خوبی است که ما به سمتی که تمام شعب در تمام انتخابات‌ها الکترونیکی شود، حرکت کنیم.

وحیدی اظهار کرد: بیش از 140 الی 145 هزار نفر کارگزار در انتخابات مشغول خدمت هستند که از همه آنها تشکر می‌کنیم.

اخذ رای با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه صورت می‌گیرد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 4 اعلام کرد: فرآیند اخذ رای از رای دهندگان مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 08:00 صبح روز جمعه مورخ 1403/2/21 با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه انجام می‌شود.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می‌رساند، فرآیند اخذ رای از رای دهندگان مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 08:00 صبح روز جمعه مورخ 21/02/1403 با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه ذیل انجام می‌پذیرد:

1- کارت ملی

2- شناسنامه

3- گذرنامه

4- گواهینامه رانندگی

5-کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه

همچنین به منظور تسریع در احراز هویت رأی دهندگان، ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه های قدیمی، الزامی است.

یادآور می‌گردد؛ کلیه رأی‌دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای می توانند رای دهند که در مرحله اول در همان حوزه رای داده باشند و کسانی ‌که در مرحله اول در هیچ ‌یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده اند در مرحله دوم انتخابات می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

تبلیغات در شعب اخذ رای ممنوع است

ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره 5 اعلام کرد هیچگونه نماد، اوراق و آثار تبلیغاتی نباید در محل شعب اخذ رای و اطراف آن وجود داشته باشد.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رأی می رساند، هیچگونه نماد، اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به احزاب، گروه های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

لذا ضروری است در صورت مشاهده هرگونه آثار تبلیغات در طول زمان اخذ رأی، آن را امحاء نمایند.

زارع‌پور: مشکلی در دستگاه‌های الکترونیک اخذ رای نداشتیم

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این دوره هم احراز هویت و استعلامات آن به شکل برخط انجام و در 8 حوزه هم انتخابات به شکل الکترونیکی برگزار می‌شود لذا نقش ارتباطات بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در دوره گذشته و اسفندماه در همه شعب ثابت و سیار 99/8 درصد پوشش داشتیم که اتفاق بسیار بزرگی بود. در تمام روستاها و دور افتاده‌ترین نقاط، دسترسی به شبکه ارتباطی کشور وجود داشت و 99 درصد استعلامات به صورت برخط انجام شد.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

زارع پور تصریح کرد: این حاصل کار بسیار فشرده و شبانه روزی بود که در بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات و دستگاه‌هایی که به ما کمک کردند انجام شد و امروز هم با گذشت یک ساعت و 20 دقیقه از انتخابات همان شرایط برقرار است و آخرین خبری که از حوزه‌های پایش دریافت کردم همچنان بیش از  99/7 درصد دستگاه‌ها برای حداقل یک بار در یک ساعت و 20 دقیقه اول انتخابات وصل شده‌اند و مشکلی نداریم و 99 درصد استعلامات هم به صورت برخط انجام شده و نشان دهنده آمادگی زیرساختهای ارتباطی است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در طی 2 سال و نیم گذشته بیش از 7 هزار و 500 روستای بالای 20 خانوار و در کنار آن بیش از 3 هزار روستای زیر 20 خانوار یعنی در مجموع بیش از 10 روستای جدید را به شبکه متصل کردیم که اثرش را دیدیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: برای پایداری ارتباطات هم تدابیری از قبل پیش بینی شده است.

قالیباف رای خود را ثبت کرد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، با حضور در مسجد امام علی(ع) شهرستان پردیس، در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کرد و آرای خود را در ساعات اولیه صبح امروز(جمعه، 21 اردیبهشت ماه) ثبت کرد.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

بازدید اعضای شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات

آیت‌الله مدرسی یزدی و تعدادی از حقوقدانان شورای نگهبان از جمله هادی طحان نظیف سخنگوی شورا با حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی مستقر در شورای نگهبان، از این ستاد بازدید کردند.

در این بازدید سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان و قائم‌مقام دبیر، محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگو و خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان حضور داشتند.

اعضای شورای نگهبان در گفتگو با کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در جریان روند برگزاری مرحله دوم انتخابات و فرآیند نظارت بر آن قرار گرفتند.

شاهچراغی: آرای مردم مخفی است

سیدمحمد تقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور با حضور در پای صندوق‌های الکترونیکی ستاد مرکزی انتخابات کشور، رأی خود را در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران به صورت الکترونیکی ثبت کرد و طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: جمع‌بندی که از نظرات مردم، مجریان و ناظران گرفته شده بود، چند شاخصه ویژه برای این شکل انتخابات به وجود آمد؛ صرفه‌جویی در وقت و هزینه، سهولت رأی دادن، دقت بالا و دقت خوب از امتیازاتی بود که در برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی وجود داشت.

وی اضافه کرد: به همین دلایل مقرر شد در مرحله دوم نیز انتخابات الکترونیکی، در جاهایی مثل حوزه انتخابیه تهران که دارای قریب به 3700 شعبه دارد به اضافه شعب شیراز، کرمانشاه، ملایر، آبادان، تبریز و قائمشهر برگزاری شود. فلذا به‌صورت طبیعی چنین ظرفیتی در وزارت کشور و ستاد انتخابات وجود دارد که می‌توانیم در دوره آینده به این سمت برویم که از این تکنولوژی و فناوری استفاده کنیم.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: گاهی شمارش آرا در تهران بیش از 3 روز طول می‌کشید؛ به دلیل اینکه رأی امانت مردم است این دقت باید وجود داشته باشد. این دستگاه مزیت‌های دارد از جمله اینکه رأی مخفی است و در آخر هم وقتی دستگاه با حضور ناظر باز می‌شود، آرا استخراج شده و برگه‌های رأی که در داخل صندوق افتاده داخل پاکتی نگهداری می‌شود. امیدواریم بتوانیم با استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان این تجربه را کامل کنیم.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات: نتایج در اسرع‌وقت اعلام می‌شود

آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات پس از بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات مستقر در شورای نگهبان، گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور اول با حضور هوشمندانه ملت ایران و با شکوه برگزار شد.

وی افزود: انتخابات دور دوم مجلس در 15 استان و 22 حوزه دور دوم برگزار  می‌شود و تجربیات دور اول را در دور دوم اعمال کردیم و حوزه‌های الکترونیکی را افزایش دادیم.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

 مدرسی یزدی گفت: استقبال مردم تاکنون خوب بود و مردم در ساعت‌های آینده با احساس وظیفه‌ای که می‌کنند حضور فراگیری را خواهند داشت و به بهترین کاندیداها رای می‌دهند.

وی ادامه داد: از همه کسانی که تلاش کردند تا انتخابات به خوبی و با سهولت انجام شود تشکر می‌کنم.

رییس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تصریح کرد: در این مرحله با حضور مردم تلاش می‌شود انتخابات خوب باشد و نتایج در اسرع وقت اعلام می‌شود از رهنمودهای رهبری تشکر میکنیم که در این دور از انتخابات بسیار راهگشا بود.

3700 صندوق رای در حوزه انتخابیه تهران وجود دارد

احمد قیومی فرماندار تهران، با اشاره به مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس دوازدهم گفت: امروز برای اولین بار رای گیری به صورت تمام الکترونیک در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و پردیس آغاز شد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری راس ساعت 8 صبح با دستگاه تمام الکترونیک رای دادند رای گیری در کل حوزه انتخابیه تهران در حال انجام است و شهروندان می توانند در ساعات ابتدایی در شعبه ها حضور پیدا کرده و رای خود را ثبت کنند.

فرماندار تهران با بیان اینکه تمام صندوق های اخذ رای الکترونیک است، گفت: در کل حوزه انتخابیه تهران نزدیک به 3700 صندوق رای و در شهر تهران 2874 صندوق رای برای ثبت آرای مردم وجود دارد.

وی ادامه داد:  311 صندوق سیار نیز برای جمع آوری رای در اماکنی همچون بیمارستان ها، پادگان ها و خوابگاه های دانشجویی که امکان حضور در شعب اخذ رای را ندارد، حضور پیدا خواهند کرد.

قیومی همچنین بیان کرد: طبق قانون برای ثبت رای 5 اوراق هویتی کارت ملی، گواهینامه، شناسنامه، گذرنامه و پایان خدمت برای اخذ رای مورد قبول است و امکان رای دادن وجود دارد.

رعایت دستورالعمل‌ها و اطلاعیه‌های ستاد انتخابات الزامی است

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 6 خطاب به اعضای شعب اخذ رای تاکید کرد، دستورالعمل‌ها و اطلاعیه‌های این ستاد که از طریق رسانه صداوسیما منتشر می‌شود به منزله دستور کتبی بوده و رعایت آن الزامی است.

در این اطلاعیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رای سراسر کشور می رساند؛ در مدت زمان اخذ رای مبادرت به روشن نمودن دستگاه رادیو و تلویزیون در شعبه اخذ رای نمایند تا دستور العمل های ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می گردد در دستور کار قراردهند.

ضمناً یاد آوری می گردد اطلاعیه های مذکور به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور بوده و رعایت آن الزامی است.

اطلاعیه شماره 8 ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 8 از هموطنان خواست حضورشان را در شعب اخذ رای به ساعات پایانی روز جمعه نیندازند.

ستاد انتخابات کشور اطلاعیه شماره 8 را به شرح ذیل صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

با عنایت به اینکه تمامی شعب اخذ رای در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 08:00 صبح  روز جاری اخذ رای از کلیه واجدین شرایط در حوزه‌های انتخابیه مربوطه را آغاز نموده‌اند، لذا از هم میهنان عزیز که انتخابات حوزه آنها به مرحله دوم کشیده شده است، تقاضا می‌شود در ساعات اولیه به شعب اخذ رای مراجعه و از موکول کردن حضور خود در شعبه به ساعات پایانی به جهت ازدحام جمعیت خودداری نمایند.

سطح اتصال دستگاه‌های الکترونیکی اخذ رای بیش از 99 درصد است

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، پس از بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات مستقر در شورای نگهبان طی سخنانی گفت: امروز مرحله دوم انتخابات را داریم و 45 کرسی باید از سوی مردم انتخاب شود. انتخابات از ساعت 8 صبح آغاز شد و تاکنون مشکل خاصی در روند برگزاری وجود نداشته است. انتخابات تا پایان ساعت قانونی خود یعنی ساعت 18 ادامه دارد.

وی ادامه داد: توصیه ما به مردم این است که در ساعات ابتدایی در پای صندوق های رأی حضور پیدا کنند و حضور خود را به ساعات پایانی موکول نکنند.

طحان نظیف درباره کیفیت برگزاری‌ انتخابات الکترونیک خاطرنشان کرد: از 22 حوزه ای که انتخابات در آنها برگزار می‌شود. 8 حوزه که عمدتاً مراکز استانها هستند و شهرهای دارای بیش از 2 نماینده هستند.

وی گفت: سطح اتصال برای انتخابات الکترونیک در این حوزه‌ها بالای 99 درصد اعلام شده و با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

اطلاعیه ستاد انتخابات: عکس داربودن شناسنامه الزامی نیست

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 9 اعلام کرد: دارندگان شناسنامه بدون عکس می‌توانند در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که امروز در 15 استان کشور جریان دارد، شرکت کنند.

اطلاعیه شماره 9 ستاد انتخابات به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

هم میهنان عزیز و اعضای محترم شعب اخذ رأی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توجه داشته باشند که به استناد استفساریه مصوب 1380/3/9 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ عکس دار بودن شناسنامه الزامی نیست ودارندگان شناسنامه بدون عکس نیز می توانند در انتخابات شرکت نموده و رأی دهند.

ستاد انتخابات: نیازی به ثبت اثر انگشت رای دهندگان نیست

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 10 خطاب به مجریان و دست اندرکاران انتخابات مجلس درحوزه‌های انتخابیه تمام الکترونیکی اعلام کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع کلیه مجریان و دست اندرکاران انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه تمام الکترونیکی می‌رساند؛ با توجه به احراز هویت واجدین اخذ رای بوسیله دستگاه‌های الکترونیک و ثبت کد ملی افراد در سامانه انتخابات، نیازی به ثبت اثر انگشت رای دهندگان نمی‌باشد.

معاون اول رئیس جمهور رای خود را ثبت کرد

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در ستاد انتخابات حاضر شد و رای خود را به صورت الکترونیکی ثبت کرد.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

حضور مردم در ساعات اولیه انتخابات خوب گزارش شده است

سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان پس از شرکت در انتخابات طی سخنانی اظهار داشت: گزارش‌هایی که از کل کشور گرفتیم حاکی از این بوده که درصد بالایی از شعب رای کار خود را سر وقت شروع کردند و حضور مردم نیز در ساعات اولیه خوب گزارش شده است.

وی افزود: امیدوار هستیم که حضور مردم تا ساعات پایانی اخذ رای ادامه داشته باشد و در اسرع وقت نتایج اعلام شود و ما در موعد قانونی با حضور تمام نمایندگان مجلس دوازدهم آماده شروع دوره ای جدید و مستحکم و با قدرت شویم و مسائل کشور در حوزه تقنین و نظارت با قدرت در دستور کار قرار گیرد.

امکان رای‌دهی متولدین 21 اردیبهشت ماه سال 85 و قبل از آن

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 11 که پیش از ظهر جمعه و خطاب به جوانان برومند ایران اسلامی منتشر شد، اعلام کرد: متولدین 21 اردیبهشت ماه سال 1385 و قبل از آن می توانند اولین حضور خود را در انتخابات به ثبت برسانند.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع کلیه جوانان عزیز و برومند ایران اسلامی می رساند؛ براساس بند 2 ماده 30 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، سن انتخاب کنندگان  می بایست در روز اخذ رای 18 سال تمام باشد، یعنی کلیه متولدین روز 21 اردیبهشت ماه سال 1385 و قبل از آن می توانند با حضور در شعب اخذ رای، اولین حضور خود در انتخابات را به ثبت رسانده و رای بدهند.

اطلاعیه شماره 12 خطاب به مجریان انتخابات

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 12 خطاب به مجریان و دست اندرکاران مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ملاک اصلی جهت تشخیص واجدین شرایط اخذ رای را مورد تاکید قرار داد.

اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع کلیه مجریان و دست اندرکاران مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می رساند، ملاک اصلی جهت تشخیص واجدین شرایط اخذ رأی و صدور تعرفه برای رای دهندگان؛

الف - اصالت مدارک هویتی پنجگانه

ب - متولدین 1385/2/21 و ما قبل آن

 ج - استعلام شماره ملی رأی دهندگان از دستگاه احراز هویت می باشد.

همچنین مجدداً یادآور می شود عکس دار بودن شناسنامه الزامی نیست.

مخبر: انتخابات نماد مردم سالاری کشور است

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور امروز جمعه در ستاد انتخابات کشور، اظهار داشت: وضعیتی که در غزه وجود دارد نشان سقوط جامعه سلطه است و اتفاقات غزه هیمنه نظام استکباری را از بین برد و انشاالله به زودی رژیم صهیونسیتی از بین خواهد رفت و فلسطین آزاد می‌شود.

وی با بیان اینکه نماد مردم سالاری کشور انتخابات است، افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که هیچ کجای دنیا اینگونه نبود که از چند ماه بعد از وقوع انقلاب تا به امروز انتخابات استمرار داشته باشد.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: از وزیر کشور و دست اندرکاران انتخابات جای تشکر دارد که باعث شدند انتخابات با شکوه برگزار شود.

مخبر تاکید کرد: جزو افتخارات دولت سیزدهم انتخابات مجلس بود زیرا در سلامت و امنیت کامل برگزار شده و می‌شود و امیدواریم امروز مردم رای خود را به صندوق رای بیاندازند.

مشخصات نامزدان مورد نظر به صورت کامل و خوانا قید شود

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 13 از رای دهندگان خواست تا مشخصات نامزدان مورد نظر خود را به صورت کامل و خوانا قید کنند.

اطلاعیه شماره 13 به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع کلیه رای دهندگان عزیز انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند؛ با عنایت به تبصره 3 ماده 23 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، به منظور جلوگیری از تضییع حق نامزدهای انتخابات، خواهشمند است در هنگام نوشتن و ثبت آراء، مشخصات نامزدهای مورد نظر خود را که شامل؛ نام، نام خانوادگی، کد و یا شهرت ایشان می‌باشد، به صورت کامل و خوانا قید نمایند تا حقی از نامزدهای محترم در هنگام شمارش و محاسبه آراء ضایع نگردد.

استقرار صندوق‌های سیار رأی‌گیری در نمایشگاه بین المللی کتاب

با توجه به برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حضور چشمگیر مردم در این محل تمهیدات لازم برای اخد رأی اتخاذ شده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران در این رابطه گفت: صندوق‌های رأی در محل نمایشگاه واقع در مصلی تهران مستقر هستند و مردم عزیز و بازدیدکنندگان این رویداد فرهنگی با آرامش و طیب خاطر می‌توانند در محل نمایشگاه حاضر شده و رأی خود در صندوق‌های رأی ثبت کنند.

سیدحسن خمینی رای خود را ثبت کرد

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران، در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کرد.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

قالیباف: مردم با حضور در پای صندوق‌های رای کار نیمه‌تمام را تمام کنند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز جمعه با حضور در مسجد امام علی(ع) شهر پردیس پس از میثاق با شهدای گمنام آرمیده در مسجد در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و در جمع خبرنگاران گفت: امیدوارم همه در این وظیفه ملی شرکت کنیم و در مرحله دوم انتخابات کاری را که در دوره اول آغاز کرده بودیم به اتمام برسانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون شک رای دادن حق همه مردم است، بیان کرد: رای دادن یعنی حق سرنوشت خودمان، یعنی اینکه ما حق داریم در نحوه اداره کشور در بخشهای مختلف اثرگذار باشیم و همه مسئولین در قوای مختلف در حقیقت با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

قالیباف ادامه داد: در عین اینکه رای و شرکت در انتخابات حق قطعی مردم است از طرف دیگر از بعد شرعی و ملی تکلیف ما نیز هست.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

وی افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی هم اسلامیت نظام و هم جمهوریت نظام همپای هم باید باشد و در حقیقت نماد تبلور بخش جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی در تایید سرنوشت خودشان و حرکت سیاسی آنها انتخابات است. امیدوارم که همه ما هم انجام وظیفه کنیم  وهم به حق خود که مطالبه ماست برای بهتر شدن شرایط و تغییر و تحول وضعیت به تکلیف وظیفه عمل کنیم.

قالیباف با اشاره به حضور خود در شهر پردیس، خاطرنشان کرد: امروز توفیق حضور در پردیس را دارم. در دوره اول انتخابات نیز در پردیس حضور داشتم، پردیس یکی از مناطقی است که باید به آن توجه بیشتری بشود.

وی ادامه داد: خواهش ما از مردم به ویژه شهرستانهایی که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده این است در فرصت باقی مانده حضور پیداکنند و به وظیفه شرعی و حق خود در انتخاب برای انتخاب نماینده عمل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضوع یک نماینده مستقل برای شهرستان پردیس توضیح داد: این که پردیس نماینده مستقل داشته باشد مبحثی است که به آن پرداخته شد و قانون اضافه شدن نماینده‌ها در مجلس رای نیاورد. از 30 نماینده تهران حتما یک نفر مستقیم امورات پردیس را دنبال خواهد کرد.

وی افزود: به مردم پردیس قول دادیم و در همین نوبت این کار را انجام می دهیم تا در شهرستان پردیس یک نماینده پیگیر مستقیم در امور این شهرستان باشد.

اعلام نتایج انتخابات تا 2 ساعت بعد از رای‌گیری به وزارت کشور

علیرضا فخاری با اشاره به دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس اظهار کرد: امروز شاهد رقم خوردن نقطه عطفی در انتخابات یعنی برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیک هستیم؛ هر چه این روند تکمیل شود، سرعت و دقت و ایمنی انتخابات در این دوره و دوره های بعد تضمین خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشحالیم با استفاده از این ابزار و تجهیزات میزان تعلل و تاخیر در اخذ رای و حضور مردم پای صندوق های رای کمتر شده و مردم با آسایش و آرامش بیشتری می توانند رای دهند.

استاندار تهران درباره زمان اعلام نتایج انتخابات گفت: با توجه به اینکه در گذشته شمارش آرا به صورت دستی و با خوانش برگه‌های رای بود، باید صورت جلسه‌های طویلی را دوستان و همکاران در حوزه‌های اجرایی و نظارت تنظیم می‌کردند و گاها این کار طول می‌کشید اما با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی از دوستان قول گرفتیم که حداکثر تا دو ساعت بعد از اتمام انتخابات، آخرین نتایج به وزارت کشور اعلام شود تا آن ها به مردم اطلاع دهند.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک کار بسیار خوبی است که با پشتیبانی فنی و تامین تجهیزات و امکانات و تلاش همکاران در حوزه ارتباطات و مخابرات انجام می شود که از آن ها برای فراهم کردن زمینه لازم برای انجام این کار بزرگ تشکر می‌کنیم.

استاندار تهران با اشاره به شرکت مقام معظم رهبری در انتخابات در ساعات آغازین شروع انتخابات گفت: رهبر انقلاب از نخستین نفراتی بودند که در انتخابات شرکت کردند. به دنبال این حرکت بسیار خوب و مسئولانه رهبری، مردم این کار را تداوم داده و در این مسیر حرکت داشتند؛ اکنون روند انتخابات به شکل مطلوبی در انجام است.

فخاری اضافه کرد: البته در مسیر شروع انتخابات یکی دو مشکل فنی وجود داشت که رفع شد. اکنون تمام شعب فعال و رای گیری صورت می گیرد. به نظر می رسد اوج حضور مردم پای صندوق های رای را در بعدازظهر شاهد خواهیم بود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری اهمیت دور دوم انتخابات کمتر از دور اول نیست، افزود: رقابت با یک رای تعیین کننده است لذا مردم برای انتخاب افراد اصلاح، در انتخابات شرکت کرده و در اولین فرصت پای صندوق رای آمده و این تکلیف سیاسی را انجام دهند.

دستگاه‌های الکترونیک اخذ رای به خوبی در حال کار هستند

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: از ساعت 8 صبح در 15 استان، 22 حوزه انتخابیه، 90 نامزد برای 45 کرسی از 290 کرسی رقابت می‌کنند. 11510 شعبه برای مرحله دوم انتخابات براساس نظر هیات‌های اجرایی تعیین کردیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: تمامی گزارشات از 22 حوزه اینگونه بوده که تا الان مشکلی نبوده و دستگاه‌های الکترونیک به خوبی کار کردند و زحمت و دشواری برای رای‌دهندگان پیش نیامده است.

وی با اشاره با اطلاعیه‌های صادر شده از سوی ستاد انتخابات کشور گفت: از مردم عزیز درخواست داریم به دلیل جلوگیری از ازدحام، در ساعات اولیه رای‌گیری به شعب مراجعه کرده و از مراجعه در ساعات پایانی خودداری کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور تأکید کرد: عکس‌دار بودن شناسنامه الزامی نیست و شناسنامه‌های قدیمی که کد ملی ندارد قابل استفاده نیست و مدرک شناسایی حتما باید دارای کد ملی باشد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین یادآور شد: به دلیل الکترونیکی بودن انتخابات، نیازی به ثبت اثر انگشت رأی‌دهندگان نیست.

وی تصریح کرد: واجدین شرایط رأی‌دهی متولدین 21 اردیبهشت 85 و قبل از آن هستند. تعداد افراد رای اولی 228 هزار نفر را شامل می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: دستگاه‌های الکترونیک با استقبال مردم مواجه شده است و سرعت خوبی دارد و در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. به دنبال تسری فرایندهای الکترونیک در همه انتخابات‌ها هستیم و امیدواریم با کار کارشناسی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان شکل گرفته این موضوع ادامه داشته باشد.

دبیر ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: بعد از اینکه پایان رای گیری رسما از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام می‌شود، دوستان می‌توانند شمارش آرا را آغاز کنند.

رئیسی رأی خود در انتخابات مجلس را ثبت کرد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور بعدازظهر امروز جمعه با حضور در مسجد جامع حضرت صاحب الزمان (عج) در شهرک صالح آباد واقع در جنوب غرب تهران در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کرد.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

آیت‌الله جنتی در انتخابات شرکت کرد

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و رای خود را ثبت کرد.

وی سپس با تجلیل از مردم بزرگ ایران اسلامی اظهار داشت: عزت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی مدیون مردم عزیز ایران اسلامی است.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مردم ایران از بهترین ملت‌ها هستند که همواره در عرصه‌های گوناگون برای دفاع از اسلام و ایران حضور داشتند و همواره به نظام جمهوری اسلامی آبرو بخشیدند.

آیت‌الله جنتی همچنین یاد و خاطره امام خمینی (ره) را گرامی داشت و دعا کرد: امیدوارم عاقبت همه ما ختم به خیر شود و تمامی دست‌اندرکاران انتخابات از گذشته تا به امروز را اجر عطا فرماید.

رئیسی: انتخاباتی امن، سالم و رقابتی در حال برگزاری است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پس از ثبت رای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتخاباتی امن، سالم، رقابتی و مشارکتی آنچنانی که رهبری فرمودند در حال برگزاری است.

وی افزود: از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی آن است که نظام ما مبتنی بر رای مردم بوده و شکل گیری همه نهادها در این کشور مبتنی بر رای و اراده مردم است.

رئیسی ادامه داد: دیگران قیافه دموکراسی می‌گیرند و حرف از رای مردم می‌زنند اما نظام جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: در همه حوزه‌های انتخابیه، انتخابات جریان دارد و این از افتخارات نظام است و دلیل حقد و کینه دشمنان هم همین است که می‌بینند نظام اسلامی مبتنی بر رای مردم و اراده مردم است.

وی در پایان اظهار داشت: امیداورم با رای مردم امروز مجلس شورای اسلامی در زمان مقرر تشکیل شود و مجلسی قوی شکل بگیرد. حتما مجلس قوی می‌تواند قوانین مورد نیاز کشور را تصویب کند و ریل‌گذاری قوی برای کشور داشته باشد. مجلس قوی در کنار دولتی قوی می تواند ایرانی قوی را رقم بزند.

شاهچراغی: رای‌گیری تا 6 بعد از ظهر ادامه دارد

محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات مرحله دوم تکمیل کار بزرگ ملت ایران است که در این مرحله برای انتخاب 45 نماینده باقی مانده از بین 90 نفر از نامزدها در 22 حوزه است.

وی افزود: 11 هزار  و 510 شعبه رای داریم و 60 درصد آن تمام الکترونیک است.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: برابر قانون در مرحله اول 4 حوزه انتخابیه تمام الکترونیک بود که به دلیل موفقیت آن توسعه یافت. با همکاری و همراهی همه مجموعه‌ها 25 هزار 700 صندوق الکترونیکی به صورت کامل در حال فعالیت است.  امیدواریم در این مرحله هم مردم بر اساس تشخیص خود رای دهند تا بتوانیم شاهد مجلس خوب و قوی باشیم.

شاهچراغی تصریح کرد: از 8 صبح تا 6 بعد از ظهر رای‌گیری ادامه دارد و امیدوارم مردم این را به تعویق نیاندازند البته طبق قانون و پیشی بینی قانون امکان تمدید وجود دارد.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در مجموع از حوزه‌هایی که انتخاب الکترونیک برگزار کردیم حدود 2 هزار شعبه سیار داریم و بیش از 300 شعبه سیار فقط در تهران وجود دارد از 2 تا صندوق این تعداد متفاوت است.

طحان نظیف: تاکنون مشکل خاصی به ما گزارش نشده است‌

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، با اشاره به آخرین خبرها از فرآیند انتخابات مجلس در حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شده، گفت: فرآیند رای گیری در 22 حوزه انتخابیه و 47 شهرستان آغاز شده و در حال طی شدن است.

وی افزود: تاکنون چه در حوزه‌های دستی و چه در حوزه‌هایی که به شکل الکترونیکی فرآیند اخذ رای در جریان است، مشکل خاصی به ما گزارش نشده است‌.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

وی با بیان اینکه موارد اندک گزارش‌ها از تخلفات احتمالی نیز در حال پیگیری از سوی همکاران ما است، عنوان‌ کرد: توصیه ما این است که مردم رای گیری را به ساعات پایانی موکول نکنند و اگر نکته‌ای هم به لحاظ تخلفات احتمالی هست از طریق سامانه مردم ناظر اطلاع رسانی کنند تا همکاران ما در اسرع وقت به این گزارش‌ها رسیدگی کنند.

طحان نظیف درباره احتمال تمدید زمان انتخابات گفت: در قانون امکان تمدید زمان اخذ رای دیده شده و در صورت لزوم هیئت نظارت و وزارت کشور درباره این مسئله تصمیم‌گیری می‌کنند.

اطلاعیه ستاد انتخابات درباره رأی‌دهی افراد دارای معلولیت

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 14 هموطنانی را که از نعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا دارای نقص عضو هستند برای شرکت در انتخابات راهنمایی کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع آن دسته از هموطنان عزیزی که ازنعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن و یا ثبت رای خود نیستند می‌رساند، برای شرکت در انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دادن رای می‌توانند به همراه شخصی با سواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد، به یکی از شعب اخذ رای مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر با کمک وی، اقدام به رای دادن نمایند.

ضمناً مسئولین شعب، اعم از نمایندگان فرماندار، اعضاء شعبه، ناظرین هیات نظارت، عوامل انتظامی، نمایندگان نامزدها و بازرسین به هیچ وجه مجاز نیستند برای رای دهندگان اقدام به نوشتن یا ثبت رای نمایند. 

تصویربرداری رأی‌دهندگان مجاز است

ستاد انتخابات کشور روز جمعه با انتشار اطلاعیه شماره 15، تصویربرداری رأی‌دهندگان به‌صورت شخصی و خانوادگی با رعایت قانون انتخابات را بلامانع اعلام کرد.

متن اطلاعیه شماره 15 ستاد انتخابات کشور به شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع مجریان و اعضای محترم شعب اخذ رأی انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند، تصویربرداری رأی‌دهندگان بصورت شخصی یا خانوادگی با رعایت ماده (7) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی،  مبنی بر مخفی بودن آراء رأی‌دهندگان، بلامانع است.

بازدید وزیر اطلاعات از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات

حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات عصر امروز با حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در محل شورای نگهبان، از فرآیند نظارت بر مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بازدید کرد.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

امیر واحدی: شرکت در انتخابات لبیک به فرمان رهبر انقلاب است

امیر خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش ظهر امروز در مجتمع 19 بهمن نهاجا، در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در حاشیه این حضور، به لزوم شرکت در تمامی انتخابات اشاره کرد و گفت: همه ما در انتخابات با قدرت شرکت کرده و فرد اصلح را انتخاب می‌کنیم.

وی به سخنان اخیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد انتخاب اشاره کرد و گفت: معظم‌له فرمودند که کسانی باید بر سر کار بیایند که معتقد به مردم و جوانان باشند، عنصر جوان را قدر بدانند، عملکرد انقلابی داشته باشند و حقیقتاً عدالتخواه و ضدفساد باشند.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

فرمانده نیروی هوایی ارتش، میزان مشارکت در انتخابات را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: نمایندگانی که با پشتوانه رأی بالا انتخاب شوند می‌توانند اقدامات مؤثرتری را انجام دهند.

وی افزود: دشمن با استفاده از ظرفیت بالای رسانه‌ای در جنگ شناختی و ادراکی خود، تلاش دارد به نحوی القا کند که مردم به واسطه برخی مسائل در انتخابات شرکت نخواهند کرد، در حالی که این یک برآورد اشتباه و ناظر بر نداشتن شناخت واقعی از مردم با بصیرت و دشمن شناس است.

واحدی تصریح کرد: شرکت در انتخابات برای تک تک ما یک فریضه الهی و لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب برای حضور پررنگ در تعیین سرنوشت این کشور است.

تمدید زمان اخذ رای تا ساعت 22

انتخابات مرحله دوم در شهر تهران و همه حوزه‌های انتخابیه که از صبح امروز آغاز و تا ساعت 18 ادامه داشت، با تصمیم وزارت کشور و به دلیل استمرار حضور مردم در پای صندوق‌های رای، 3 مرتبه تمدید شد.

بر همین اساس، انتخابات در شهر تهران و سایر حوزه‌های انتخابیه تا ساعت 22 ادامه داشت.

ستاد انتخابات: باید از افراد داخل شعبه رأی أخذ شود

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 19 اعلام کرد کسانی که داخل شعبه هستند درصورت اتمام زمان رای‌گیری، می‌توانند رأی خود را ثبت نمایند.

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (19)

به آگاهی هم‌میهنان عزیز، نمایندگان فرماندار و اعضای محترم شعب أخذ رأی حوزه‌های انتخابیه مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند، به استناد ماده (12) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رأی‌گیری از افرادی که تا قبل از پایان مهلت قانونی اخذ رأی در محل شعبه حاضر شده و نوبت رأی‌گیری از آنان فرا نرسیده است، در حکم رأی‌گیری در مهلت قانونی تلقی می‌شود؛ لذا اعضای شعبه موظفند افراد مذکور را به داخل شعبه هدایت نموده، درب شعبه را با کمک عوامل انتظامی بسته و اقدام به أخذ رأی تا آخرین نفر نمایند؛ بدیهی است فرآیند قرائت و شمارش آراء پس از این اقدامات آغاز می‌شود.

طحان‌نظیف: شورای نگهبان مراقب آراء مردم است

هادی طحان‌ نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان شامگاه جمعه 21 اردیبهشت 1403 در جریان برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ای تلویزیونی ضمن ارائه توضیحاتی درباره فرآیند شمارش آرا، گفت: طبیعتاً بعد از اتمام رای گیری موضوع آغاز شمارش آرا را خواهیم داشت. در حوزه‌هایی که بصورت دستی انتخابات برگزار شد، روال بصورت سابق برگزار می‌شود و نسبت به حوزه‌هایی که انتخابات بصورت الکترونیکی برگزار می‌شود، باز هم بعد از اتمام رای گیری آغاز این فرآیند را خواهیم داشت.

وی افزود: سیستم احراز هویت بصورت برخط متصل است ولی صندوق اخذ رای بر اساس هماهنگی‌هایی که شده بصورت آفلاین است و بعد از اتمام رای گیری شمارش آرا را خواهیم داشت و لذا  هیچ کشی پیش از اتمام رای گیری اطلاع ندارد که در صندوق آفلاین چه می‌گذرد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: این اطمینان را به مردم شریف می‌دهم که مثل شیوه دستی، بعد از اتمام رای گیری آغاز فرآیند شمارش آرا را داریم و الان کسی اطلاعی از آنچه در صندوق رای هست ندارد. بعد از شمارش آرا، مجری انتخابات یعنی وزارت کشور نتایج را مثل ادوار گذشته اعلام خواهد کرد.

طحان‌نظیف با تاکید بر اینکه از صبح تاکنون تخلفی جدی گزارش نشده است، گفت: قانون یک مدت یک هفته‌ای را برای مردم عزیز  و داوطلبان پیش‌بینی کرده که چنانچه شکایاتی دارند و اسناد و مدارکی دارند،به شورای نگهبان منتقل کنند؛ داوطلبان می‌توانند از طریق سامانه داوطلب و عموم مردم نیز از طریق سامانه مردم ناظر می‌توانند موارد را به ما منعکس کنند. بعداز اتمام این مهلت بررسی‌های لازم را انجام خواهید داد و با لحاظ این بررسی‌ها، صحن انتخابات را در حوزه‌های انتخابیه اعلام خواهیم کرد و انشاءالله در اوایل خرداد این اعلام انجام می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: از مردم تشکر می‌کنم که زمان سنجی دارند و انتخاب خود را پای صندوق‌های اخذ رای انجام می‌دهند و از انتخاب و تعیین سرنوشت خود استفاده می‌کنند؛ مردم امروز کار ناتمام مرحله قبل را امروز مردم عزیزمان به اتمام می‌رسانند و تا زمانی که اعلام می‌شود، فرصت هست و عوامل اجرایی و نظارتی هم موظفند آرای تک تک افراد را اخذ کنند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان و سامانه‌هایی که معرفی کردیم در خدمت مردم هستیم تا اگر نکاتی دارند به این سامانه‌ها اعلام کنند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که از آرای آنان مراقبت کنیم و نتیجه را بر اساس آنچه مورد نظر و اراده و همت مردم است پاسداری کنیم.

آغاز شمارش آرا در برخی شعب اخذ رای

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان شامگاه جمعه 21 اردیبهشت 1403 در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان به ارائه توضیحاتی درباره زمان آغاز شمارش آرای مرحله دوم انتخابات دوازدهم دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: با تصمیمی که اتخاذ شد، اختیار تمدید انتخابات تا ساعت 22 بر عهده استانداران قرار گرفت و در برخی از شعب اتمام فرآیند رای گیری را داشتیم و شمارش آرا در برخی از شعب آغاز شده‌است.

وی افزود: طبیعتاً عوامل اجرایی و نظارتی موظفند آرای تک تک افرادی که در شعب اخذ رای حضور دارند را اخذ کنند و چنانچه مراجعی نداشتند فرآیند رای گیری به اتمام می‌رسد و شمارش آرا آغاز می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: به لطف خدا تخلف جدی‌ای را نداشتیم و مردم و داوطلبان می‌توانند از طریق سامانه‌های که اعلام شده می‌توانند اسناد و مدارک مورد نظر خود را طی یک هفته آتی ارسال کنند. انشاءالله بعد از این یک هفته شورای نگهبان نسبت به شکایت‌های اعلامی بررسی‌های خود را انجام می‌دهد و بر اساس زمان‌بندی فرصت داریم تا اوایل خرداد ماه نتایج صحت انتخابات را اعلام کنیم تا مجلس دوازدهم به صورت رسمی بازگشایی شود.

مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم پایان یافت

مرحله‌ی دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از صبح امروز در 15 استان کشور و در 22 حوزه انتخابیه برای رقابت 90 نفر آغاز شده بود، پس از سه‌بار تمدید از ساعت‌های 18 به 20 و از 20 به 21 و نهایتاً تا ساعت 22 به پایان رسید.

با این حال، شعب اخذ رای موظفند از افراد حاضر در شعبه، رای‌گیری کنند.

مرحله‌ی اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 11 اسفند 1402 برگزار شد که 245 نفر به مجلس راه یافتند و با رأی‌گیریِ امروز، سرانجام 45 کرسیِ باقی‌مانده‌ی مجلس دوازدهم مشخص شد.

انتخابات در حوزه‌های در 22 حوزۀ «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردی»، «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبدکاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» برگزار شد. حوزه‌های تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر انتخاباتِ تمام‌الکترونیک داشتند.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : ویدیو/ پرواز تا بی‌نهایت؛ سید محرومان آسمانی شد

تسنیم : امتحانات دانش‌‌آموزان تا پایان هفته لغو شد

مهر : چهارشنبه سراسر کشور تعطیل است/ لغو امتحانات تا پایان هفته

تسنیم : سوگواری شهادت آیت‌الله رئیسی در بوشهر + فیلم

ایرنا : آسمان همراه با مردم گیلان در فراق خادم الرضا گریست

ایسنا : تعطیلی سراسری روز چهارشنبه/از سه‌شنبه تا پایان هفته تمام امتحانات لغو شد

ایرنا : آیندگان مانند رئیسی و شهیدان خدمت مسئولیت‌پذیر باشند

ایرنا : چهارشنبه سراسر کشور تعطیل است

ایلنا : برگزاری جلسه فوق العاده شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی

تسنیم : چهارشنبه سراسر کشور تعطیل رسمی است

ایرنا : فیلم/ سوگواری امام رضایی‌های مازندران برای رئیس‌جمهور شهید

مهر : آیت الله رییسی مکتب مدیریت مردمی و ولایی را بر جای گذاشت

مهر : مسیر تشییع پیکر مطهر شهید حجت الاسلام رییسی در قم مشخص شد

ایلنا : چهارشنبه سراسر کشور تعطیل است/امتحانات دانش‌آموزان تا پایان هفته لغو شد

مهر : همه تصمیمات و اقدامات آیت‌الله رئیسی در مسیر ولایت بود

ایرنا : دروس حوزوی سراسر کشور فردا تعطیل شد

تسنیم : هاشمی: تجهیزات فدراسیون‌های ورزشی به‌روز می‌شود

تسنیم : هاشمی: تجهیزات فدراسیون‌های ورزشی به روز می‌شود

صدا و سیما : سکوت اعضای شورای امنیت به احترام شهدای ایران

ایسنا : تاثیر روابط تحقیرآمیز والدین با نوجوانان در بزهکاری آنان در بزرگسالی

صدا و سیما : رئیس جمهور شهید، همواره برای آب و نان مردم و رضایت خدا دغدغه داشت

مهر : مراسم سوگواری شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه در گناوه

ایرنا : تاکید جامعه دانشگاهی اصفهان بر تداوم راه «شهید جمهور» در خدمت به مردم

ایرنا : فیلم/ مراسم عزاداری مردم تربت‌حیدریه در غم فراق خادم ملت

ایسنا : امام رضا(ع) نزد اهل سنت

ایرنا : فیلم/ اجتماع دیار مقاومت در رثای سیدالشهدای خدمت

مهر : پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در البرز به مناسبت شهادت رئیس جمهور

ایرنا : فیلم / اجتماع مردم رشت در سوگ شهید خدمت، دیده ها گریان است

ایرنا : اجتماع مردم رشت در سوگ شهید خدمت، دیده ها گریان است

ایرنا : حجت الاسلام آل هاشم فاصله مردم و مسوولان را کم کرد

ایرنا : صحنه هایی از حضور شهید جمهور در آخرین سفر به خوزستان/ فیلم

ایسنا : مراسم گرامیداشت رئیس جمهور در اصفهان کاملاً مردمی برگزار شود

ایسنا : آیت‌الله رئیسی به معنای واقعی اعتقاد به خدمت صادقانه به مردم داشت

ایرنا : پیام تسلیت سردار باقری درپی بروز سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور

صدا و سیما : برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون تنیس؛ ۷ خرداد

مهر : مراسم سوگواری شهادت آیت الله رییسی در ساری

ایرنا : روستائیان گیلان دلشکسته و سوگوار شهید خدمت آیت الله رئیسی

ایرنا : فیلم / روستائیان گیلان دلشکسته و سوگوار شهید خدمت آیت الله رئیسی

صدا و سیما : اجتماع دانشگاهیان دانشگاه علم و صنعت ایران در سوگ رئیس جمهور و هیئت همراه

ایرنا : تجمع مردم تهران در سوگ شهدای خدمت - میدان ولیعصر (عج)

ایسنا : جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری منتشرشده در فضای مجازی اعتبار ندارد

ایسنا : ۸ تیر به‌عنوان روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری پیشنهاد شد

تسنیم : اختصاص 250 قلم کالای ضروری به نیازمندان اردستانی

ایرنا : تقدیم اولین مدال طلای جهانی پارادوومیدانی به رئیس‌ جمهور شهید

صدا و سیما : آیین سوگواری شهادت رئیس جمهور و همراهان در دانشگاه علامه‌ طباطبائی

ایلنا : طرز تهیه املت لوبیا شاپوری، صبحانه خوشمزه گیلانی

ایسنا : حضور نخست‌وزیر پاکستان در سفارت ایران

ایسنا : مردم شهرستان ورامین برای خادمانشان سنگ تمام گذاشتند

ایرنا : فیلم | سوگواری امام رضایی‌ها در زنجان برای خادم الرضا(ع) آیت الله رییسی

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید