رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد:

نیازی به واردات پوشاک خارجی نداریم

نیازی به واردات پوشاک خارجی نداریم

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد گفت: با توجه به توانمندی‌های کشور در زمینه تولید پوشاک، نیازی به واردات پوشاک خارجی نداریم، مشروط به این‌که دولت در این حوزه به فعالان تولید پوشاک کمک کند.

در روزهای گذشته، ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز از مدیران فروشگاه‌ها و مراکز خرید خواست پیش از برخوردهای مقابله‌ای و انتظامی، از عرضه‌ کالاهای قاچاق جلوگیری کنند. این در حالی است که طبق آمار وزارت صمت، ۱۲۵ نشان تجاری پوشاک خارجی محرز قاچاق در کشور وجود دارد که فروش همه‌ آن‌ها غیرقانونی است. بهمن‌ ماه سال گذشته، طرح مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه بعد از چهار سال توقف آغاز شد، اما مدتی بعد اخباری از توقف طرح یادشده منتشر شد. با این حال، گزارش‌ها حاکی از این است که طرح یادشده از سر گرفته شده است.

سید مهدی لسان‌طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سال‌هاست قانون ممنوعیت واردات پوشاک اعلام و حضور برندهای خارجی در بازار داخل ممنوع شده و ما پوشاک خارجی در بازار نداریم، مگر پوشاک قاچاق، یا پوشاک تولید داخل که با نام خارجی عرضه می‌شود.

وی افزود: سال‌هاست برای جلوگیری از ضرر و زیان فعالان حوزه پوشاک و توجه به تولیدات داخلی، جمع‌آوری برندهای خارجی پوشاک از بازار به‌طور جدی مطرح شده است و قرار بود این طرح به این صورت باشد که در سال اول ۲۰ درصد پوشاک عرضه‌شده تولید داخل باشد و سال بعد ۳۰ درصد تا به‌تدریج تولیدات داخلی در حوزه پوشاک مورد توجه قرار گیرد و جایگزین تولیدات خارجی شود و به مرور مردم از تولیدات داخلی استفاده کنند.

تحریم‌ها مؤثر بر رشد تولید پوشاک داخلی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد بیان کرد: ممنوعیت واردات پوشاک برندهای خارجی در سال‌های گذشته مؤثر بود و در شرایطی که کشور در تحریم قرار گرفت، بازار پوشاک نیز از این تحریم‌ها تأثیر گرفت و تولیدات داخل رشد کرد.

لسان طوسی با بیان اینکه در شرایطی که امکان واردات کالاهای خارجی وجود نداشته باشد، ما به فکر تولید داخل افتادیم و تولید پوشاک در داخل با رشد مواجه شد، اظهار کرد: فلسفه حضور برندهای خارجی، ایجاد رقابت در بازار داخل است که با ایجاد رقابت، تولیدات داخلی به لحاظ کیفی رشد می‌کنند، البته در سال‌های اخیر با ممنوعیت واردات برندهای خارجی پوشاک، شاهد رشد تولیدات داخلی پوشاک بوده‌ایم.

پوشاک با برند خارجی در بازار نداریم

وی با اشاره به اینکه ما پوشاک با برند خارجی در بازار نداریم، گفت: کالاهایی که با نام پوشاک خارجی در بازار وجود دارد همه تولید داخل است با برند خارجی که این کار، یک عمل کاملاً غیرقانونی است و قانون، جرائم خاصی را برای متخلفان در نظر گرفته است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد با تأکید بر اینکه عرضه‌کنندگان پوشاک داخلی با نام خارجی در بازار اعمال قانون می‌شوند، افزود: ما در دهه ۵۰ صادرکننده پوشاک به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و ایتالیا بودیم و این تصور که ما در حوزه پوشاک نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم بسیار اشتباه است.

لسان‌ طوسی بیان کرد: ما از نظر کیفیت و دوخت هر نوع لباس مورد نیاز در بازار داخل، توانایی و مزیت داریم و در سال‌های اخیر نبود واردات پوشاک خارجی موجب شده است در تولید بسیاری از البسه، رشد قابل توجهی داشته باشیم و توانمندی ما در حوزه پوشاک رشد کند.

با متخلفان برخورد می‌شود

وی اظهار کرد: هر واحد صنفی که هر کالایی را به نام کالای خارجی بفروشد، آن کالا باید مستندات قانونی داشته باشد که در حوزه واردات پوشاک معمولاً این مستندات وجود ندارد. بنابراین کسی نمی‌تواند کالایی را به نام خارجی بفروشد و اگر هم پوشاک خارجی عرضه کند قاچاق است که وارد کشور شده است و با متخلفان برخورد می‌شود، به طوری که فرد متخلف معادل ارزش ریالی تا ۱۰ برابر جریمه می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد بیان کرد: در سال‌های اخیر اتحادیه پوشاک نسبت به اطلاع‌رسانی درباره ممنوعیت عرضه پوشاک خارجی و شناسایی متخلفان اقدام کرده و سپس با اعلام به اتاق اصناف و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و اماکن نسبت به برخورد با متخلفان و هر واحدی که پوشاک قاچاق عرضه کند، اقدام می‌کند.

لسان‌ طوسی با بیان اینکه اکنون واحد عرضه‌کننده برندهای خارجی نداریم و چنین واحدهایی وجود خارجی ندارند، افزود: اگر فروشنده‌ای کالای خارجی را با نام ایرانی عرضه کند، مشکلی نیست، ولی اگر با نام خارجی عرضه کند با واحد عرضه‌کننده برخورد می‌شود.

نیازی به واردات پوشاک خارجی نداریم

وی ادامه داد: مسؤولیت ذاتی اتحادیه پوشاک فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالای داخلی است و سال‌ها در این زمینه اقدام شده و فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، برخورد و ... شده و اعمال قانون شده و این موضوع به ثمر رسیده است و اکنون هیچ جنس خارجی در ایران نداریم.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد بیان کرد: اگر پوشاک خارجی در بازار وجود دارد قطعاً قاچاق است و اگر کالای تولید داخل با نام خارجی عرضه شود، تقلب در فروش محسوب می‌شود که هر دو این موارد، تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود.

خراسان رضوی دومین قطب تولید پوشاک در کشور

لسان‌ طوسی با اشاره به توانمندی‌های کشور در حوزه تولید پوشاک از دهه‌های قبل، گفت: با توجه به توانمندی‌های کشور در زمینه تولید پوشاک، ما نیازی به واردات پوشاک خارجی نداریم، مشروط به اینکه دولت در این حوزه به فعالان تولید پوشاک کمک کند.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت دولت در زمینه تأمین انرژی، مالیات، بیمه و ... از تولیدکنندگان پوشاک، اظهار کرد: این حمایت‌ها باید صورت بگیرد تا آن‌ها نیز با بازسازی و به‌روزسازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موجود خود در حوزه تولید پوشاک با پوشاک خارجی امکان رقابت داشته باشند. خراسان رضوی قطب دوم تولید پوشاک در کشور است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد با اشاره به وجود مشکل مواد اولیه در تولید پوشاک، افزود: دولت باید کمک کند و یارانه‌هایی به تولیدکننده بدهد تا با افزایش تولید و رسیدن به صادرات، امکان رقابت در پوشاک ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اکنون به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی صادرات پوشاک داریم، اما خیلی کم است، اظهار کرد: میزان صادرات ما قابل توجه نیست، اما با حمایت از این صنعت می‌توان با افزایش صادرات، امکان رقابت‌پذیری را فراهم کرد.

عرضه پوشاک مستعمل و دست دوم، مشکل بزرگ صنعت پوشاک

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد وجود پوشاک مستعمل و دست دوم را از مهم‌ترین مشکلات حوزه صنعت پوشاک دانست و گفت: از یک‌سو کاهش قدرت خرید مردم و از سوی دیگر، نگاه برخی افراد جامعه به استفاده از برندهای خارجی باعث شده پوشاک خارجی مستعمل و دست دوم در جامعه طرفدار داشته باشد. البته این پوشاک با توجه به ارزانی و سود بیشتر، برای کسبه نیز مورد توجه است.

لسان‌ طوسی با تأکید بر اینکه واردات پوشاک مستعمل به سلامت جامعه و تولید ضربه می‌زند، ادامه داد: این پوشاک در کشورهای خارجی برای خیریه‌ها و ارائه به نیازمندان جمع‌آوری می‌شود که با سودجویی عده‌ای از بازار ایران سر درآورده است و توسط فروشندگان داخلی عرضه می‌شود.

وی افزود: ما به‌عنوان اتحادیه فروشندگان پوشاک از عرضه لباس‌های مستعمل و دست دوم گله داریم و این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم و قطعاً با افراد متخلف در این زمینه برخورد خواهیم کرد. اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد ۱۲ هزار عضو پروانه‌دار دارد و تعدادی نیز برای گرفتن مجوز اقدام کرده و تعدادی هم شناسایی شده‌اند.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : مراسم بزرگداشت شهید آیت الله رییسی در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد

ایسنا : شهید آیت‌الله رئیسی با حفظ کرامت و عزت، در خدمت محرومان بود

ایسنا : تعیین تکلیف سهم بخش تعاون تا پایان امسال

ایرنا : پرچم‌گردانی حرم رضوی همراه با سوگواری شهادت رئیس جمهور در موزه دفاع مقدس مازندران

ایلنا : پوتین: تمام تلاش خود را برای نجات رئیسی به کار گرفتیم اما فاجعه زودتر اتفاق افتاده بود

ایرنا : آیین پاسداشت شهدای خدمت در مصلای اراک برگزار می شود

ایسنا : شهید رئیسی در تمامی دوران مسیر خدمت مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر لحظه‌ای آرام نداشت

ایسنا : فراخوان شعر شهید خدمت اعلام شد

ایرنا : فیلم | آیین عزاداری شهادت رییس جمهور در بروجرد

ایسنا : مراحل پایانی امدادرسانی به حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهوری و انتقال پیکر شهدا

ایرنا : قیمت تضمینی خرید جو اعلام شد

ایرنا : آملی لاریجانی: آیت‌الله رئیسی همواره در میدان بود

تسنیم : امیرعبداللهیان یک قاسم سلیمانی در حوزه دیپلماسی بود

ایسنا : بهادری جهرمی : شهادت هدیه خدا برای آقای رئیسی بود

ایرنا : نمازگزاران حرم بانوی کرامت در فراق رئیس جمهور محبوب اشک ریختند

ایرنا : پوتین: رئیسی بدون شک یک وطن دوست واقعی بود

تسنیم : پاکدل: آیت‌الله رئیسی همواره پیگیر مشکلات ورزشکاران بود

تسنیم : زلفی‌گل: خون شهدا تضمین‌کننده یکپارچگی و اتحاد ملت ایران است

تسنیم : شهادت، بالاترین اجر الهی برای شهید رئیسی بود+فیلم

صدا و سیما : پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی شهادت رئیس جمهور

ایرنا : آیت الله رئیسی در قلب هپکو ماندگار شد

ایرنا : اقامه عزا "سیدالشهدای خدمت" ایران اسلامی در آستان احمدی شاهچراغ (ع)

تسنیم : واکنش انوشیروانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانش

مهر : سیاه‌پوشی محل تولد شهید آیت الله رییسی در مشهد مقدس

تسنیم : ‌خلأ حضور آیت‌الله رئیسی به آسانی جبران نخواهد شد

تسنیم : پیام تسلیت رئیس هیات مدیره چادرملودر پی شهادت رئیس جمهور

تسنیم : راه خدمت به مردم با تاسی از شهید خدمت ادامه دارد

مهر : ویژگی شاخص شهید رییسی تبعیت از ولی امر مسلمین بود

تسنیم : شهادت، بالاترین اجر و مزد خداوند برای مرد الهی دولت بود

مهر : شهید رئیسی مصداق خادم در تراز امام رضا (ع) است

تسنیم : تسلیت روسای جهاددانشگاهی و بسیج اساتید در پی شهادت رئیسی

ایلنا : دو جایزه برای فیلم کوتاه «شماره ۹» از جشنواره «سن جیووانی» ایتالیا

ایرنا : پیام مشترک امام جمعه و استاندار اصفهان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه

صدا و سیما : مصوبات شورای عالی نظام پزشکی

ایرنا : چمران: حرکت اقتصادی رییس جمهور شهید، تحول آفرین بود

ایسنا : پیام‌های تسلیت مداحان کشورمان در شهادت آیت الله رییسی

ایرنا : جشنواره ملی بهارنارنج در بابل لغو شد

تسنیم : خاتمی شهادت سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت

مهر : حزن و اندوه مردم دهلران در سوگ رییس جمهور

مهر : شهید رییسی پرچم عزت و اقتدار نظام را در دنیا برافراشته کرد

مهر : اجتماع مردمی دارالمومنین همدان به مناسبت شهادت رئیس جمهور

تسنیم : پخش زنده| اجتماع مردمی در سوگ رئیس‌جمهور و همراهان

ایرنا : استاندار کردستان: آیت الله رئیسی احیاگر تلاش و خدمت جهادی بود

تسنیم : اتلتیکومادرید به دنبال خرید مدافع شاغل در عربستان

تسنیم : پیام مدیر عامل چادرملو در پی شهادت جانگداز رئیس جمهور

مهر : تلاش خالصانه رئیسی برآمده از سیره و منش انقلابی بود

ایرنا : آیت‌الله کعبی: اجلاسیه افتتاح ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری فردا برگزار می شود

ایرنا : شهادت آیت‌الله رئیسی، خسارتی جبران‌ناپذیر برای ایران است

ایرنا : فیلم | دیدگاه بوشهری‌ها نسبت به شهید خدمت

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید