۳۵ میلیارد دلار درآمد صادرات نفت داشته ایم/ تهاتر نفت نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۷۵۵

مدیر عامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه ۷۰ درصد رشد تولید تماما صادر شده، گفت: در گذشته تولید نمی کردیم چون نمی تولنستیم بفروشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن خجسته مهر در نشست حاشیه ای بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش با اعلام اینکه ۲.۵ میلیارد بشکه معادل نفت خام اکتشافا جدید ما بوده است، اظهار داشت: ۸ مخزن نفتی و گازی کشف شده و یک کشف ارزشمند هم داریم که جزییات آن بزودی توسط وزیر نفت اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولید نفت در ۲.۵ سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته گفت: پالایشگاهها نیز ۵۰ هزار بشکه خوراک بیشتر دریافت کردند و وقفه ای در دریافت خوراک بوجود نیامده است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه ۷۰ درصد رشد تولید تماما صادر شده، گفت: در گذشته تولید نمی کردیم چون نمی تولنستیم بفروشیم.

وی اعلام کرد: ۳۵ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت داشته ایم.

خجسته مهر بیان داشت: در دو دولت گذشته ۱۳ میلیارد دلار یعنی سالانه ۱.۶ میلیارد دلار قرارداد منعقد شده اما در ۲.۵ سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار یعنی سالی ۶.۳ میلیارد دلار قرارداد منعقد شد بعبارت دیگر ۴ برابر دو دولت گذشته قرارداد منعقد کرده ایم. 

وی ادامه داد: پارسال ۱۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان‌های نفتی بستیم که ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آن مربوط به ۲ میدان مشترک بود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه ۵۰۰ میلیون دلار نیز برای توسعه ۴ میدان قرارداد امضا شد، تصریح کرد: ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از این قراردادها برای توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان بود و در این قرارداد برای نخستین بار ۶ بانک و ۲ شرکت اکتشاف تولید وارد عمل شدند. برای فاز دوم میدان مشترک آذر نیز یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار قرارداد امضا شد.

وی در ادامه بیان کرد: حضور هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی و نمایش دستاوردهای دولت سیزدهم در این نمایشگاه، آن را متمایز کرده است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه بیست‌وهشتم نفت ایران فرصتی است تا عملکردها و دستاوردها رونمایی شود، تصریح کرد: این نمایشگاه محصولات متنوعی را برای تکمیل زنجیره ارزش نشان می‌دهد و توسعه کسب‌وکار در این رویداد نمود واقعی دارد، زیرا بخش صنعت کشور رونق گرفته و نشان می‌دهد صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه بخش بالادستی صنعت نفت وظیفه ثروت‌آفرینی و درآمدزایی دارد، افزود: کل فعالیت در زنجیره ارزش شرکت ملی نفت برای این است که رشد اقتصادی مطلوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای افزایش حجم ساخت داخل فعالیت‌های مختلفی انجام شد که می‌توان به ساخت بار اول، استفاده از آزمایشگاه‌های داخل و... اشاره کرد، ادامه داد: اکنون ۱۰۰درصد مهندسی و اجرا و ۷۰درصد تجهیزات مورد نیاز، ایرانی است.

خجسته مهر با بیان اینکه در شرکت ملی نفت ایران وارد سرمایه‌گذاری خطرپذیر شدیم، افزود: واگذاری ۷۰۰ چاه کم‌بازده و بسته به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور انجام شده است، زیرا بخش خصوصی می‌تواند کمک کند تا کل زنجیره بالادست صنعت نفت به گردش درآید و این نمایشگاه محل دیدن این دستاوردهاست.

وی تأکید کرد: امروز شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت نفت ایران کارهای جدیدی انجام می‌دهند و این مایه افتخار و مباهات است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال دو برابر شده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد مخازن نفتی و گازی ایران آن‌قدر جذاب است که با وجود تحریم نیز شرکت‌های خارجی در ایران حاضر می‌شوند.

وی افزود: پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مخازن نفتی و گازی دنیا در ایران هستند، بااین‌حال در شرایط تحریم بدون آنکه چالش نگران‌کننده‌ای وجود داشته باشد، تولید نفت و گاز در کشور ادامه دارد.

خجسته مهر ادامه داد: تأمین کالاهای مورد نیاز درون‌چاهی و دیگر تجهیزات مورد نیاز در بالادست صنعت نفت در اولویت است.

خجسته‌مهر تصریح کرد: ایران ۴۰۰ مخزن نفت و گاز دارد و مجموع ذخایر نفت و گاز ایران معادل ۳۴۰ میلیارد بشکه نفت خام است.

وی با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته تولید نفت آسان‌تر بود، گفت: اما اکنون بیشتر میدان‌های نفتی ایران در نیمه‌دوم عمر خود قرار دارند و امروز تولید نفت سخت‌تر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: وقتی صادرات نفت دوبرابر می‌شود نشان‌دهنده مدیریت در همه بخش‌هاست. کارهایی که در این زمینه انجام دادیم در سه بخش است که شامل اقدام‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه با اقدام‌های انجام‌شده یک روز وقفه در تأمین خوراک پالایشگاه‌ها نبوده و افزایش تولید نفت به صادرات معطوف شده است، گفت: در گذشته کاهش تکلیفی تولید داشتیم، زیرا صادرات امکان‌پذیر نبود، اما امروز نفت تولید می‌کنیم و می‌فروشیم.

خجسته‌مهر با اشاره به حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی گفت: تا نیمه نخست امسال برداشت از فاز ۱۱ این میدان مشترک گازی افزایشی خواهد یافت، همچنین عملیات اجرایی قرارداد جدید آزادگان را خواهیم داشت.

وی افزود: ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت ملی نفت ایران در نظر گرفته شده است. ۳ هزار پروژه به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان طرح در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره میدان آرش توضیح داد: هر میدان نفتی و گازی که در مرزهای ایران باشد از سوی ایران نیز توسعه می‌یابد.

خجسته‌مهر تأکید کرد: جکت میدان مشترک فرزاد ب در حال ساخت است و امیدواریم امسال جکت نصب و حفاری آغاز شود.

وی با رد تهاتر نفت به‌جای فروش و صادرات آن از سوی ایران ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۳ موضوع تهاتر نفت را نداریم و همه نفت خام و میعانات گازی ایران فروش می‌رود.

خجسته‌مهر با اشاره به اقدام‌های جدید و منحصربه‌فردی که در سال ۱۴۰۲ آغاز شد، بیان کرد: چند روز پیش قرارداد ۲۰ مخزن گازی را به ارزش ۷ میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها امضا کردیم. شرکت ملی نفت با پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها همکاری مشترک زیادی دارد و درواقع پشتیبانی این مجموعه‌ها را در خوراک و صادرات انجام می‌دهیم. این تفاهم‌نامه‌ها به معنی آغاز مطالعه مخازن و پس از آن ارائه برنامه برای سرمایه‌گذاری و تولید است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اقدام مهم دیگر در سال ۱۴۰۲ را آغاز طرح ملی فشارافزایی در پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: این پروژه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و اجرای آن ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد و ۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز برای کشور به همراه خواهد داشت. شرکت‌هایی که برای این پروژه انتخاب کرده‌ایم باید در حوزه مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک، به ساخت توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی و اقامتی اقدام کنند. برای ساخت توربوکمپرسورها هم هفت قطب را تعریف کردیم.

وی تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی را یکی از اقدام‌های مهم کشور برشمرد و افزود: اگر تکمیل این پروژه آسان بود، چرا قبلاً آن را انجام ندادید؟ اگر هم می‌گویند کار مهمی نبوده، باز هم حرف خطایی است! اینکه ۲۰ سال پروژه در اختیار خارجی‌ها باشد و نگذارند خودمان آن را انجام دهیم قابل قبول نیست. طبیعی است که نمی‌خواستیم یک سکو به آن بزرگی را جابه‌جا کنیم، اما با موضوعات و شرایطی روبه‌رو شدیم که مجبور به انتخاب بودیم.

خجسته‌مهر مهم با اشاره به اقدام‌هایی که در جریان اجرای این پروژه وجود داشته است، گفت: در این پروژه نیازهای زیادی داشتیم که کسی به ما کمک نکرد و شاید روزی مستندی از این موضوعات تهیه شود تا مردم در جریان آن‌ها قرار بگیرند. درباره فاز ۱۱ همین بس که رئیس‌جمهور گفت: «برای وزارت نفت همین تکمیل فاز ۱۱ کافی بود تا بگوییم چه‌ کاری انجام داده است!». از نظر ما این کارها اصلاً قابل قیمت‌گذاری نیستند. یکی دیگر از کارهای مهم در این دوره، تکمیل فاز ۱۴ بود که پس از ۱۴ سال به ثمر نشست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه گفت: امسال ۳۰ طرح به ارزش ۸ میلیارد دلار افتتاح و بهره‌برداری می‌شود و عملیات ۱۹ طرح به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نیز آغاز می‌شود. همچنین به‌زودی قراردادهای ساخت سکوهای فشارافزایی را امضا می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه امسال و به‌زودی سکوی فاز ۱۳ آلفا در پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: این پروژه همان ترک فعل سال ۱۳۹۴ است که در اثر یک حادثه متوقف شد و حدود ۷ سال کشور از نعمت بهره‌گیری از این پروژه محروم بود.

خجسته‌مهر همچنین از یک کار مهندسی تازه برای توسعه یک بلوک گازی خبر داد و گفت: یک حلقه چاه مربوط به این بلوک توسعه‌ای جدید در پارس جنوبی انجام شده و یک حلقه چاه دیگر هم انجام می‌شود و امیدواریم نتایج مطالعات و زمین‌شناسی آن زودتر به نتیجه برسد و بتوانیم نتایج را اعلام کنیم و سکوی جدیدی در پارس جنوبی آغازبه‌کار کند.

وی همچنین با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۲ رکورد ذخیره‌سازی گاز شکسته شد، ادامه داد: افزون بر دو مخزن ذخیره‌سازی قدیمی کشور، دو مخزن «بانکول» و «مختار» به‌زودی به‌عنوان مخازن ذخیره‌سازی آماده بهره‌برداری خواهند بود. امسال همچنین تولید از میدان‌های «دی» و «توس» آغاز خواهد شد. از سویی ایستگاه تقویت فشار هما، وراوی و چشمه‌خوش هم بهره‌برداری می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به شعارها و برنامه‌هایی که دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ درباره ساخت داخل و توسعه همکاری با دانش‌بنیان‌ها داشته است، توضیح داد: در گام نخست ارتباط با دانشگاه‌ها را اصلاح و پروژه‌هایی در شأن آن‌ها طراحی کردیم و قراردادهای میدان‌محور را به قراردادهای مسئله‌محور تبدیل کردیم. به‌عبارتی مسئله مخازن را روی میز دانشگاه‌ها گذاشتیم تا حل کنند. هم‌زمان حمایت‌های خوبی را از دانش‌بنیان‌ها آغاز کردیم و امروز وزارت نفت رتبه نخست را در ساخت و تولید بار اول در کشور دارد.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای تقویت آزمایشگاه‌های مرجع و پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی داشته‌اند، افزود: اکنون ۳۷۰ طرح در حال اجرا داریم که ارزش ریالی و ارزی آن‌ها نزدیک به ۲۱ همت است. درعین‌حال یکی از مشکلات دانش‌بنیان‌ها این بود که پولشان را به‌موقع نمی‌دادند، یا روندی طولانی داشت. برای رفع این مسئله هم اجازه دادیم صندوق پژوهش و فناوری اعتبارات اسنادی به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان باز و پول خود را مستقیماً از دولت دریافت کند. افزون‌براین، تسهیلات و خدمات بانکی ارزان‌قیمت را هم از طریق صندوق پژوهش و فناوری برای آن‌ها در نظر گرفتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : صدور هشدار نارنجی؛ احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان

مهر : عاقبت به خیری خادم الرضا

مهر : دیدارهای هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال لغو می‌شود

ایلنا : پیام رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان

ایلنا : کارگران شهرداری خاش: مسئولان پیگیر ۲ تا ۴ ماه حقوق عقب‌افتاده ما باشند

ایرنا : ناظمی: پیست‌های اتومبیلرانی باید پاتوق جوانان باشد/ شرکت‌های خوردوسازی کمکی به ما نمی‌کنند

ایرنا : ۲ سارق حرفه ای در ساوه دستگیر شدند

ایرنا : کلینیک صنعت پتروشیمی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی می‌شود

ایرنا : ماهی کپور تاتا در سبد پرورش ماهیان گرمابی قرار گرفت

ایسنا : پیام تسلیت رییس صندوق توسعه ملی

مهر : خرید خودروهای برقی هیچ محدودیت و شرایطی ندارد

ایسنا : او را با کدام نام می‌شناسی؟

مهر : بازتاب خبر شهادت رئیس‌جمهور کشورمان در رسانه‌های مطرح عربی

ایسنا : تحقق شعار سال نیازمند تعامل مستمر بین واحدهای تولیدی و دولت است

ایلنا : برقراری سرویس‌دهی خط ۵ در مسیر ارم سبز - گلشهر

ایرنا : پیام تسلیت حکیم به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران در پی شهادت رئیس جمهوری

ایرنا : آیت‌الله رئیسی در خاطره مردم ایران باقی خواهد ماند

ایلنا : جزئیات سانحه منجر به شهادت رئیسی از زبان معاون اجرایی دولت

تسنیم : پخش زنده| آستان قدس در روز شهادت خادم‌الرضا آیت‌الله رئیسی

مهر : هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۵ منطقه بر مدار قرمز و نارنجی

ایرنا : کسب مقام برتر راه و شهرسازی همدان در رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت

ایلنا : امروز بورس تعطیل شد

مهر : پیام تسلیت فراجا در پی شهادت رییس جمهور و همراهان ایشان

مهر : پیام تسلیت اعضای تیم ملی ایران در پی شهادت رییس جمهور

ایرنا : نگاهی به وضعیت سهمیه مدعیان کشتی آزاد در پاریس/ ایران دومین مدعی، هند و ترکیه زیر خط فقر!

ایسنا : ویدیو/ بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور

ایرنا : کارکردهای امامزادگان با حضور و نقش‌آفرینی مردم محقق می‌شود

مهر : کلاس درس آیت الله جوادی آملی تعطیل اعلام شد

ایرنا : کمیته های مقاومت فلسطین یاد و خاطره شهیدان آیت الله رئیسی و امیر عبداللهیان را گرامی داشت

ایسنا : فردا جلسه علنی مجلس تشکیل نمی‌شود

مهر : اضافه کار ۲۰ هزار تومانی زیبنده پرستاران نیست

ایسنا : مجلس فردا جلسه علنی ندارد

تسنیم : روز 227 طوفان‌‌الاقصی|سرنگونی پهپاد آمریکایی در آسمان یمن

ایسنا : پیام تسلیت وزیر ورزش و جوانان در پی شهادت رئیس‌ جمهور

ایسنا : خداحافظ رفیق

ایرنا : مدیریت شهری کرمان در میدان ارگ؛ اعتراض کسبه و پاسخ شهرداری

ایرنا : بیانیه هیات دولت: مسیر پر افتخار آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت ادامه خواهد داشت

ایرنا : بیانیه هیات دولت: مسیر پر افتخار آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت ادامه دارد

مهر : اعلام رسمی شهادت آیت‌الله رئیسی در حرم امام رضا (ع)

ایسنا : اطلاعیه پلیس فتا درپی شهادت رئیس جمهور/ رصد فضای مجازی و برخورد با شایعات

ایرنا : پیام تسلیت و تعزیت وزیر ورزش و جوانان در پی شهادت رئیس جمهور دولت مردمی

تسنیم : هیئت دولت: مسیر پرافتخار شهید آیت‌الله رئیسی ادامه می‌یابد

ایسنا : طبق حدیث سلسله ‌الذهب، توحید بدون ولایت اعتقادی ناقص است

تسنیم : لایحه قانون کانون کارآفرینان برتر رسمی به مجلس می رود

ایلنا : قیمت درهم امارات امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صدا و سیما : بیانیه هیئت دولت در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان

مهر : پیام تسلیت فدراسیون فوتبال برای شهادت آیت الله رییسی و هیات همراه

ایلنا : اطلاعیه‌ دولت در خصوص شهادت رئیس‌جمهور و تیم همراهش

تسنیم : صندلی خالی خادم ملت در هیئت دولت

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید