بازی دراز؛ خانقاه عشق و عرفان

قصرشیرین- ایرنا- ارتفاعات «بازی دراز» در شهرستان سرپل‌ذهاب در غرب کرمانشاه، خانقاه عشق و عرفان یادآور عملیاتی است که با مقاومت و سلحشورهای رزمندگان از دوم تا دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ به منظور آزادسازی این ارتفاعات حساس از اشغال دشمن بعثی و متجاوز صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ارتفاعات بازی دراز از مناطق حساس غرب کشور و استان کرمانشاه اهمیت بسیاری دارد و از این رو است که شهید والامقام بهشتی در این خصوص جمله معروف «عرفان واقعی خانقاهش بازی دراز است» را بیان کردند و ۲ گردان از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ۲ گردان از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات بازی دراز حضور داشتند که رشادت های بسیاری در این عملیات از خود نشان دادند.

عملیات بازی دراز نتیجه ایمان، اخلاص، غیرت و دلاوری و شجاعت و ولایتمداری نیروهای رزمنده ارتش و سپاه است که هر ساله آیینی به یاد شهدا و غربت این جبهه های این منطقه در اردیبهشت ماه برگزار و با حضور هزاران نفر از راهیان نور، اردوهای عاشقان سرزمین نور آغاز می شود، نمونه ای از هزاران افتخارآفرینی دوران طلایی دفاع مقدس که در اذهان همگان جاوید و مانا مانده است.

عملیات بازی دراز نمونه بارز حماسه آفرینی رزمندگان سپاه اسلام است که در سنگرهای جهاد در مقابل دشمنان تا بن دندان مسلح با دست خالی و با اخلاص و ایمان و توکل و شهامت ایستادگی کردند و به پیروزی های بزرگی دست یافتند و اجازه ندادند تا گوشه ای از خاک این رزمین مقدس به دست دشمن بیفتد.

ارتفاعات بازی دراز به لحاظ موقعیت جغرافیایی درون مثلث قصرشیرین - گیلانغرب و سرپل ذهاب واقع شده و با توجه به تسلط کافی بر منطقه، دشمن بعثی از این منطقه در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی برای دیده بانی استفاده می کرد، موقعیت آن به گونه ای است که بر دشت و شهر سرپل ذهاب و پادگان ابوذر (مهمترین پادگان مرزی در جبهه غرب) و راه های ارتباطی آن به طور کامل مسلط بود و مانعی طبیعی برای دفاع عراق از شهرهای قصرشیرین و خانقین محسوب می شد و همین اهمیت راهبردی دلیل جاده سازی و فعالیت های مهندسی روی این ارتفاعات بود.

دشمن بعثی قصد داشت با حضور در این منطقه و استقرار در این ارتفاعات با افزایش سلطه بر قصرشیرین، سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرد از این رو نبردهای سختی برای آزادسازی این ارتفاعات از دست دشمن، بین رزمندگان کشورمان با نیروهای متجاوز بعثی برای بازپس گیری آن انجام شد.

بازی دراز؛ خانقاه عشق و عرفان

بازی دراز اولین تجربه همکاری سپاه و ارتش

عملیات بازی دراز اولین تجربه همکاری مشترک بین دلاوران سپاه و ارتش بود که در سایه بی اعتمادی روزافزون به شخص بنی صدر شکل گرفت و نیروهای عمل کننده در آن از شمال و جنوب دشت ذهاب به ارتفاعات بازی دراز حمله کردند و پس از یک نبرد شدید چند روزه بین نیروهای بعثی با رزمندگان، سرانجام نیروهای ایران موفق به آزادسازی قله های جنوبی ارتفاعات شدند اما قله های شمالی همچنان در دست دشمن باقی ماند.

آزاد نشدن بخش شمالی ارتفاعات بازی دراز باعث شد تا رزمندگان کشورمان برای کاهش تلفات از بخشی از غرب دشت ذهاب عقب نشینی کنند و به این ترتیب اولین عملیات نیمه گسترده ای در منطقه پس از سه ماه کار شناسایی نیروهای سپاه پاسداران و ارتش، با نام بازی دراز در دوم اردیبهشت سال ۶۰ آغاز شد و پس از هشت روز نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.

در این عملیات هوانیروز ارتش نقش به سزایی ایفا کرد و شهید شیرودی در آخرین عملیات پروازی خود (هشتم اردیبهشت ۱۳۶۰) در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سرپل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

محل سقوط بالگرد شهید علی اکبر شیرودی از خلبانان دلاور هوانیروز امروز تبدیل به یادمان شده و از جمله زیارتگاه های کاروان های راهیان نور است که در نزدیکی سرپل ذهاب و روبروی ارتفاعات «بازی دراز» قرار دارد.

از مهم ترین دستاوردهای عملیات بازی دراز می توان انهدام ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد، ۲ دستگاه ادوات مهندسی از تجهیزات دشمن و همچنین به غنیمت گرفتن ۱۲ دستگاه تانک و نفربر، پنج دستگاه ادوات مهندسی توسط رزمندگان دلاورمرد کشورمان بیان کرد ضمن اینکه در این عملیات یک هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای دشمن بعثی کشته و زخمی شده و ۷۰۰ نفر نیز اسیر شدند.

عملیات بازی دراز فرصتی برای جذب بیشتر زائران اربعین

استاندار کرمانشاه در جلسه برنامه‌ریزی بزرگداشت سالگرد عملیات بازی دراز با اشاره به عملیات بازی دراز و ضرورت گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران، گفت: از رویداد بزرگی مانند "عملیات بازی دراز" می توانیم شرایط بهتری را برای استان کرمانشاه رقم بزنیم و در این مراسم ضمن گرامیداشت برنامه های ویژه می توانیم مقدمه و فرصت بیشتری را برای جذب زائر اربعین با عنوان جملاتی مانند" اربعین منتظر شما هستیم»، ایجاد کنیم.

محمدطیب صحرایی با بیان اینکه باید از این فرصت برای بیان ارزش های دفاع مقدس و همچنین تبیین مجاهدت های مردم شجاع ایران و استان کرمانشاه در برابر رژیم بعث عراق و استکبار جهانی استفاده شود، افزود: دستگاه های اجرایی استان وظیفه دارند با نهایت کوشش در جهت برگزاری مطلوب این رویداد مهم تلاش کنند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به پیش بینی حضور حدود ۳۵ هزار نفر در مراسم گرامیداشت بازی دراز گفت: باید در این مراسم به شناساندن بیشتر فرصت ها و ظرفیت های خوب استان کمک کنیم و زمینه ای هم برای به عرصه رساندن توانمندی ها و صنایع دستی مردم شهرستان های اطراف این مراسم فراهم شود و این کار مستلزم ارائه جذابیت های ابتکاری است.

پیش بینی حضور ۴۰ هزار نفری در مراسم بزرگداشت عملیات غرور آفرین بازی دراز

سردار «بهمن ریحانی» فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز از پیش بینی حضور ۳۵ تا ۴۰ هزاری در مراسم گرامیداشت سالروز حماسه بازی دراز در ۲۰ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: عزت ما در تجمعات بزرگ مانند گرامیداشت حماسه بازی دراز است که منجر به قدرت روز افزون انقلاب اسلامی خواهد شد.

سرپل ذهاب آماده برگزاری عملیات غرورآفرین بازی دراز

فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به صعود ده‌ها هزار نفری بسیجیان و کاروان‌های راهیان نور در سالروز عملیات بازی دراز به این ارتفاعات و همزمان افتتاحیه اردوهای راهیان نور، گفت: تمهیدات لازم برای اجرای باشکوه این مراسم توسط کمیته‌های ۶ گانه اندیشیده شده است.

بازی دراز؛ خانقاه عشق و عرفان

«صدرالله بابلی » در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پارسال ۴۰ هزار نفر زائر در صعود سراسری به ارتفاعات بازی‌دراز حضور یافتند، اضافه کرد: امسال این حضور بیشتر خواهد بود و مردم از شهرهای مختلف کشور در این برنامه فرهنگی شرکت می‌کنند.

فرماندار سرپل‌ذهاب تصریح کرد: تمام امکانات و شرایط موجود را به کار می گیریم تا بتوانیم میزبان خوبی برای زائران شهدا باشیم و به طور قطع برگزاری چنین مراسماتی، علاوه بر آشنایی بیشتر نسل جوان با فرهنگ ایثار و شهادت، تاثیر فرهنگی بسیاری در جامعه دارد.

ایجاد شرایط اسکان ۱۰ هزار نفر در آیین گرامیداشت سالروز عملیات بازی‌دراز در قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین نیز از ایجاد شرایط لازم برای میزبانی و اسکان ۱۰ هزار نفر از راهیان نور و افرادی که به منظور حضور در مراسم گرامیداشت سالروز عملیات بازی دراز به غرب کرمانشاه می‌آیند، در این شهرستان خبر داد و گفت: هر ساله در سالگرد عملیات بازی دراز هزاران نفر از بسیجیان و راهیان نور از سراسر کشور به این ارتفاعات صعود می کنند از این رو قصرشیرین با توجه به بُعد مسافت کوتاه با سرپل ذهاب خود میزبانی برای حضور زائران است از این رو تمام امکانات شهرستان برای میزبانی از راهیان نور و زائران بازی دراز بسیج شده و از تمام مدارس برای اسکان مهمانان استفاده کنیم.

«محمد نجفی» در جلسه اخیر شورای اداری قصرشیرین با محوریت هماهنگی برای صعود به ارتفاعات بازی دراز با گرامیداشت یاد شهدادر این شهرستان، افزود: امنیت و آرامش امروز کشور ما مدیون خون مطهر شهدا است و ما امروز با خدمت جهادی و شبانه روزی و استفاده از فرصت ها در راستای پیشرفت و تعالی بیش از پیش کشورمان دین خود را به شهدا ادا کنیم.

صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز و آغاز اردوهای راهیان نور

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه سرپل ذهاب نیز گفت: مراسم صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز هرساله آغازی برای اردوهای راهیان نور در سراسر کشور است که با حضور بسیجیان و شرکت کنندگانی از سراسر کشور به یاد بزرگداشت عملیات غرور آفرین بازی دراز و گرامیداشت شهدای والامقام آن برگزار می شود.

بازی دراز؛ خانقاه عشق و عرفان

سرهنگ پاسدار جواد کاکایی افزود: امسال هم با همکاری و پشتیبانی سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه و همراهی تمامی دستگاه های اجرایی استان و شهرستان های همجوار به عنوان معین سرپل ذهاب ، مقدمه های لازم شامل اسکان ، پذیرایی ، برنامه های فرهنگی و حضور سخنرانان کشوری و لشکری برای برگزاری مراسمی در خور شان شهدای بازی دراز و با حضور مهمانانی از سراسر کشور فراهم شده است. وی اظهار کرد: پیش بینی می شود که امسال بیش از ۴۰ هزار نفر در این برنامه باشکوه حضور داشته باشند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت در هشت سال جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هوایی، گلوله باران و موشک باران ارتش بعث قرار گرفت و در این مدت ۸۵۶ شهید، یک هزار و ۴۰۰ جانباز و ۱۱۲ آزاده سرافراز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


تسنیم : مسئولیت اداره دولت پس از شهادت رئیس جمهور با کیست؟

تسنیم : مورینیو، گزینه سرمربیگری تیم تازه صعود کرده به لیگ عربستان

ایسنا : نمایندگان مجلس شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفتند

ایرنا : پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیس‌جمهور/ در حال بروز رسانی

ایسنا : امتحانات دانش‌آموزان امروز برگزار می‌شود

ایرنا : جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

ایسنا : واژگونی خودرو معاون فرماندار اردکان

ایسنا : عبدالله عبدالله، شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه وی را تسلیت گفت

ایرنا : ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ به عشایر خراسان شمالی پرداخت شد 

ایلنا : فیلم /لحظۀ اعلام شهادت رئیس‌جمهور در حرم امام رضا(ع)

تسنیم : اجتماع بزرگ مردمی عزاداران در کرمانشاه برگزار می‌شود

ایسنا : تاکید کره‌شمالی بر لزوم افزایش «بازدارندگی هسته‌ای» به‌دنبال آزمایش اتمی آمریکا

ایسنا : تسلیت ظریف در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه

مهر : بازتاب شهادت رئیس‌جمهور و مقامات ارشد ایران در رسانه‌های جهان

ایسنا : امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان‌شرقی شهید شدند

ایسنا : ویدیو/ اعلام رسمی؛ آیت‌الله رئیسی به شهادت رسید

ایلنا : قیمت لیر ترکیه امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت + جدول

ایلنا : صفحه نخست روزنامه‌های ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تسنیم : ظریف شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه را تسلیت گفت

ایسنا : هیأت دولت جلسه فوق‌العاده تشکیل داد

ایرنا : شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام محمود نعمتی

ایسنا : افشاگری نخست‌وزیر پیشین قطر درباره وجود طرح نابودی آرمان فلسطین

ایسنا : سیدحسن خمینی: شوق خدمتگزاری به مردم مهمترین ویژگی شهید رئیسی بود

ایسنا : از حضور دانش بنیان‌ها برای تحول در آموزش گردشگری استقبال می‌کنیم

صدا و سیما : برگزاری همه آزمون‌های مدارس

صدا و سیما : امروز همه آزمون‌های مدارس برگزار می‌شود

تسنیم : پیام تسلیت سید حسن خمینی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان

ایرنا : رضایت خانواده‌های زنجانی از اجرای طرح درمان رایگان کودکان

تسنیم : شهادت خادم ملت

ایرنا : پایگاه اورژانس جدید زاهدان بزودی به بهره برداری می‌رسد

ایلنا : بازتاب خبر شهادت رئیس‌جمهوری ایران در رسانه‌های جهان

ایلنا : تشکیل جلسه فوق العاده هیات دولت

ایرنا : خیران سلامت خراسان رضوی: تامین نیازهای بهداشتی سیل‌زدگان در اولویت است

مهر : اختتامیه جشنواره امام رضا (ع) برگزار نمی شود/تسلیت به ملت ایران

ایرنا : یک مرکز فرهنگی در سیستان و بلوچستان راه اندازی می‌شود

تسنیم : جلسه فوق‌العاده هیئت‌دولت به ریاست "مخبر" برگزار شد

تسنیم : نگاهی به مطبوعات روز/رهبر انقلاب: مردم نگران نباشند

تسنیم : واکنش زورف به پیروزی در مسترز زُم و اهمیت رولان گاروس

تسنیم : واکش زورف به پیروزی در مسترز زُم و اهمیت رولان گاروس

ایسنا : خادم الرضا، خادم جمهور ایران به درجه رفیع شهادت رسید

ایسنا : شهادت وزیر خارجه در حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور + زندگی‌نامه

ایسنا : شهادت وزیر امور خارجه در حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور + زندگی‌نامه

ایرنا : نخستین خلبان دفاع مقدس چگونه شهید شد؟

مهر : تمامی آزمون‌های مدارس امروز برگزار می‌شود

ایرنا : ۴۵ تعاونی مشکل‌دار در خراسان رضوی تعیین تکلیف شدند

ایسنا : رئیس‌جمهور ایران در حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسید

مهر : آخرین وضعیت منطقه سقوط بالگرد

ایلنا : قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایلنا : تایید شهادت حجت‌الاسلام آل هاشم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید