رای مردم پشتوانه اقتدار

رای مردم پشتوانه اقتدار

انتخابات، یکی از مهم‌ترین گذرهای مشروعیت‌بخش برای دولت‌های دموکراتیک در جهان است. این اهمیت در جغرافیای منطقه غرب آسیا که تحولات چشمگیری را پشت سر می‌گذارد و شاهد انزوای صهیونیسم در منطقه است، دوچندان است.

به گزارش ایسنا، جام جم نوشت: مشارکت مردم در دور نخست دوازدهمین دوره انتخاباتی مجلس شورای اسلامی بار دیگر ثابت کرد که توان مانور گروه‌های مختلف مردمی در اعتلای کشور تا چه اندازه اثرگذارتر از قدرت مانورهای تبلیغاتی است. مشارکت بالای ۴۰درصدی مردم در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، مجددا نشان داد که مردم ایران در هر شرایطی پای آرمان‌های والای‌شان می‌ایستند و به هر نوع تحریمی اعم از سیاسی و اقتصادی «نه» می‌گویند.

نگاهی به آمار مشارکت انتخاباتی در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی به‌خوبی عیان کرد که آمار مشارکت واجدین شرایط در انتخابات نه‌فقط کاهشی نبوده، بلکه مردم با بررسی فهرست‌های مختلف انتخاباتی به افرادی رأی دادند که از هویت سیاسی مستقلی برخوردار بوده و وابسته به جریان‌های سیاسی ــ که بعضا نقش غیرقابل انکاری در ناامیدی مردم داشتند ــ نیستند از همین‌رو شکست پروژه تبلیغی دشمنان در رأی ندادن و حذف برخی نامزدها و جریان‌هایی که مرعوب فضای رسانه‌ای معاندان نظام هستند از مهم‌ترین دستاوردهای دوازدهمین‌دوره انتخابات خانه ملت بود که این‌بار نیز مثل گذشته توسط حماسه‌آفرینی مردم دفع شد.

جمهوری اسلامی ایران در ۴۴ سال گذشته با چالش‌ها و تهدیدات متعددی از سوی دشمنان مواجه بوده است؛ به چالش کشیدن نظام، القای ناامیدی و بی‌اعتمادی در جامعه با استفاده از ابزارهای مختلف، ازجمله رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی و شبکه‌های اجتماعی یکی از راهبردهای اصلی در این زمینه است که در انتخابات اسفندماه به‌وفور مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا مردم را نسبت به آینده کشور ناامید و آنها را از مشارکت در فعالیت‌های سیاسی ازجمله انتخابات دلسرد کنند اما توطئه آنها با حضور مردم در صحنه خنثی شد و پشتیبانی ملت از نظام به نمایش درآمد.

به نظر می‌رسد در مقطع کنونی که اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران به مدد عملیات غرورآفرین «وعده صادق» بر سر زبان‌ها افتاده و تهران به مقصد دیپلمات‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل شده است، نیازمند این هستیم که در قالب برگزاری یک انتخابات شکوهمند، قدرت نرم نظام را نیز به‌منصه ظهور رسانده و اقتدار نظام را در قالب انسجام ملی به نمایش بگذاریم؛ بدون تردید مشارکت گسترده مردم در این انتخابات، پیام آشکاری را به دوستان و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان مخابره می‌کند که مردم ایران به نظام خود اعتماد داشته و نسبت به آینده کشورشان امیدوار هستند. بنابر شواهد موجود، انتخابات در جمهوری اسلامی ایران برخلاف نظام‌های فرتوت سیاسی غربی که فقط تبادل موقعیت و قدرت میان دو حزب است، جلوه‌ای از حضور تأثیرگذار مردم برای شرکت در سرنوشت‌شان است تا اراده تک‌تک آنها در تصمیمات خرد و کلان جاری شود و مظهری از پیوند نسل‌های مختلف درخصوص تحقق اهداف مختلف کشور باشد.

دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی یک شگفتانه دیگر هم داشت و این بود که نسل جوان انقلاب فعالانه در صحنه سیاسی کشور مشارکت کرده و کنشگری آنها محدود به رأی دادن نشد و برای کمک به انتخاب اصلح مردم اقدام به ارائه لیست کردند و این اقدام، مسجل کرد که گزاره‌های بداندیشان نظام مبنی بر این‌که نسل جوان با آرمان‌ها و اهداف انقلاب غریبه هستند، از اساس کذب است. حضور حماسی مردم در انتخابات مختلف ازجمله انتخابات اخیر علاوه بر اثرات مثبت در سطح داخلی و اداره کشور در سطح منطقه و بین‌الملل نیز قابل ملاحظه است و پیام اقتدار و صلابت را به همسایگان و نظام بین‌الملل مخابره می‌کند.

اثرات ملی مشارکت در انتخابات

مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از ارکان تاثیرگذار در کشورمان مرجع بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست که هرکدام از آنها سهم بسزایی در زندگی حال و آینده ما دارد و می‌تواند منافع ملی کشور را محقق کرده یا موجب خسران جمعی شود؛ عملکرد دوره‌های مختلف مجلس و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی آینه تمام‌نمایی برای فهم این مسأله است. به عنوان مثال قانون راهبردی مجلس در مسأله هسته‌ای یکی از این هزاران است که به‌زعم رهبر انقلاب دست مذاکره‌کنندگان را پر کرد و وزن این صنعت بومی را افزایش داد که توفیقات آن قابل احصاست؛ بنابراین انتخاب نمایندگانی که شجاعت حضور در تصمیم‌گیری‌های ملی را داشته باشند یکی از مهم‌ترین وظایف ما در انتخابات است تا با انتخاب افراد شایسته علاوه بر ایجاد فضا به منظور چرخش نخبگان، بتوانیم اراده ملی خود را در تصمیمات سازنده کشور اعمال کرده و از تصویب قوانین ناعادلانه و ضدمنافع ملی جلوگیری کنیم. رهبر معظم انقلاب با تاکید بر مشارکت مردم در انتخابات حضور در پای صندوق‌های رأی را بارزترین مظهر حضور مردمی عنوان کرده‌اند که بهترین پشتوانه‌ برای انقلاب و کشور است، زیرا در غیر این‌صورت دشمنان داخلی و خارجی به این نتیجه می‌رسند که بین مردم و نظام فاصله افتاده است و از این شکاف برای دخالت و سلطه بهره‌مند می‌شوند؛ لذا مهم‌ترین گام برای مصونیت کشور از نفوذ بیگانگان حضور در انتخابات است، به‌ویژه در شرایط کنونی که انقلاب اسلامی به مدد سلحشوری سربازان عرصه نظامی در اوج قرار دارد و حضور مردم در انتخابات می‌تواند مکمل این اقتدار باشد.

اثرات بین‌المللی مشارکت در انتخابات

انتخابات ازجمله اموری است که روند برگزاری و مقدمات آن چند ماهه است اما اثرات جانبی آن تا سال‌ها به یادگار مانده و حتی تاریخ کشور را دستخوش تغییر می‌کند به این نحو که مشارکت گسترده مردم در انتخابات حکایت از مشروعیت نظام دارد و به صورت غیرمستقیم به بقای نظام رأی می‌دهد و عدم مشارکت نیز نتیجه معکوس به جای گذاشته و این چراغ سبز را به دشمنان می‌دهد که جامعه، فاقد وفاق و آماده نفوذ است. نگاهی گذرا به تاریخ پر فراز و نشیب کشورمان در ادوار مختلف نشان می‌دهد که کشورهای سلطه‌جو منتظر بزنگاهی هستند تا در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله کنند. نفوذ انگلیس و آمریکا به کشورمان و غارت ثروت‌های ملی، یکی از بخش‌های تاریخی کشورمان است که نابسامانی‌های زیادی را به بار آورد. البته این سلطه‌طلبی همچنان پابرجاست و مقامات غربی از واشنگتن گرفته تا آلمان و فرانسه، در سال‌های اخیر فشار زیادی را به کشورمان وارد کرده‌اند تا این‌گونه القا کنند که جمهوری اسلامی ایران فاقد پشتوانه مردمی است؛ حضور فعالانه نیروهای نفوذی در اعتراضات و تبدیل آن به اغتشاشات، سندی بر این مدعاست تا با القای نارضایتی عمومی، شرایط را به سمت هرج و مرج و براندازی هدایت کنند و تنها عاملی که تاکنون آنها را ناکام گذاشته، همین حضور مردم در آزمون‌های سیاسی است که به دشمنان فهمانده‌ مردم پای انقلاب ایستاده‌اند  و به اردوگاه دشمن در ضربه زدن به نظام نمی‌پیوندند. بنابراین معاندان منتظر چنین پالس‌هایی هستند تا به موج فشارها بیفزایند؛ از همین رو مشارکت در انتخابات یکی از مسیرهای مطمئن برای تحکیم موقعیت بین‌المللی کشورمان است تا با نمایش هنجارهای دموکراتیک که شامل انتخابات آزاد می‌شود، به وجهه بین‌المللی کشور اعتبار دوچندان داده و آنها را از دست‌ درازی به کشورمان ناامید کنیم. دعوت از کشورمان برای حضور در اجلاس‌ها و پیمان‌های مختلف، ازجمله پیامدهای مثبت و گویای وزن کشورمان برای نقش‌آفرینی در محاسبات بین‌المللی است. مشارکت در انتخابات، کم‌هزینه‌ترین اقدام برای ارتقای جایگاه نظام در سطح بین‌الملل است که نقش بسزایی در کاهش تهدیدها دارد؛ رویه‌ای که در حال حاضر برای کشورمان رخ داده است و کشورهای مختلف با اشراف به اعتبار جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل از تنش‌زایی پرهیزکرده و خواستار تعامل با کشورمان هستند. پرهیز بایدن از همراهی صهیونیست‌ها در حمله به ایران، یکی از نشانه‌های این اقتدار است که با پشتیبانی مردم و اقدامات سازنده مسئولان افزایش یافته و باعث ارتقای جایگاه کشورمان در حوزه‌های مختلف و گذر از تحریم‌های ظالمانه آمریکا می‌شود.

اثرات منطقه‌ای مشارکت در انتخابات

انتخابات، یکی از مهم‌ترین گذرهای مشروعیت‌بخش برای دولت‌های دموکراتیک در جهان است. این اهمیت در جغرافیای منطقه غرب آسیا که تحولات چشمگیری را پشت سر می‌گذارد و شاهد انزوای صهیونیسم در منطقه است، دوچندان است زیرا در وهله نخست الگویی برای سایر دولت‌های حاکم در غرب آسیاست که قرابتی با مفهوم انتخابات ندارند و می‌توانند از مردم‌سالاری حاکم در جمهوری اسلامی ایران درس بگیرند و این الگوی مترقی تکثیر می‌شود. علاوه بر این، انسجام ملی موجود در کشور قوت قلبی برای محور مقاومت است که مردم پشتیبان اصل نظام هستند و این موضوع، قدرت مضاعفی را به آنها می‌دهد.میزبانی شایسته از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی و حضور سران کشورهای مختلف در کشورمان که در روزهای اخیر نیز شاهد آن بودیم، یکی از پیامدهای عملیات وعده صادق و نشانه‌ای از اقتدار منطقه‌ای کشور است که به پشتوانه حمایت مردمی در حال جریان است و حکام منطقه به این درک رسیده‌اند که نظام مردمی ایران از قدرت نرم و سخت برخوردار است و با هیچ ابزاری نمی‌توانند به آن ضربه بزنند، پس باید تعامل و مذاکره محترمانه را در دستور کار قرار دهند کمااین‌که جمهوری اسلامی نیز حسن‌همجواری را راهبرد اصلی خود در ارتباط با همسایگان و دیگر کشورهای دوست می‌داند.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : شهادت وزیر امور خارجه در حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور + زندگی‌نامه

ایرنا : نخستین خلبان دفاع مقدس چگونه شهید شد؟

مهر : تمامی آزمون‌های مدارس امروز برگزار می‌شود

ایرنا : ۴۵ تعاونی مشکل‌دار در خراسان رضوی تعیین تکلیف شدند

ایسنا : رئیس‌جمهور ایران در حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسید

مهر : آخرین وضعیت منطقه سقوط بالگرد

ایلنا : قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایلنا : تایید شهادت حجت‌الاسلام آل هاشم

مهر : پیام تسلیت فدراسیون‌های ورزشی به مناسبت شهادت رئیس جمهور

مهر : پیام تسلیت فدراسیون‌ها و اهالی ورزش به مناسبت شهادت رئیس جمهور

ایلنا : بازتاب خبر شهادت رئیس‌جمهوری ایران در شبکه خبری بلومبرگ

ایسنا : ویدیو/ مدال شهادت به گردن خادم ملت

ایرنا : روح بلند رئیس‌جمهور مردمی و انقلابی ایران به ملکوت اعلی پیوست

ایلنا : قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی

ایرنا : حرکت اعتراضی دانشجویان آمریکایی، رنسانسی در جنبش دانشجویی دنیا

ایرنا : تامین یک هزار و ۳۷۱ دستگاه کمباین برای برداشت محصولات کشاورزی لرستان

ایرنا : آخرین جزئیات نهضت اقدام ملی مسکن در اراک؛ متقاضیان از مسئولان چه می‌خواهند؟

تسنیم : نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان شرقی به شهادت رسیدند

ایرنا : فیلم| موزه مینودشت میراث ماندگاری از تمدن کهن گلستان

تسنیم : امتحانات نهایی دانش‌آموزان برگزار خواهد شد

ایلنا : توقف حرکت قطارهای مترو در مسیر تهران به گلشهر به دلیل نقص فنی

ایسنا : توقف حرکت قطارهای مترو در مسیر تهران به گلشهر به دلیل نقص فنی

مهر : تلاش می‌کنم به ترکیب اصلی تیم ملی برسم/بازی با اروپایی‌ها مهم است

ایرنا : چهار هزار و ۱۰۰ نفر در استان مرکزی دچار نقص بینایی هستند + فیلم

ایرنا : پیروزی پر گل تیم فوتبال ساحلی فولاد هرمزگان در برابر آداک نوشهر

ایرنا : جامعه مدرسین از برگزاری جلسه‌های دعا برای سلامتی رئیس جمهور قدردانی کرد

ایرنا : بیش از پنج هزار کیلومتر فیبرنوری در کردستان اجرا شد

ایلنا : پیام تسلیت ظریف در پی شهادت وزیر امور خارجه کشورمان

ایلنا : خبر شهادت وزیر امور خارجه کشورمان تایید شد

مهر : جزییات خرید تجهیزات بومی اولویت‌دار شبکه ملی اطلاعات

مهر : سن کمتر؛ شانس بیشتر در جذب هیات علمی

ایرنا : دستاورد سفر دور دوم دولت سیزدهم به مازندران برای رامسری‌ها چه بود

تسنیم : آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه به ملکوت اعلی پیوستند

ایرنا : رسانه صهیونیستی: حماس همچنان قادر به ساخت اسلحه و موشک است

تسنیم : تلاش برای شناسایی پیکر شهدای سانحه سقوط بالگرد حامل رئیسی

ایسنا : کارشناس آمریکایی: کی‌یف بر تقاضاهای دست‌نیافتنی برای حل و فصل جنگ اصرار دارد

ایلنا : آزمون‌های مدارس امروز برگزار می‌شود

ایرنا : بازگشت افتخارآمیز کرکس به قلمرو

مهر : توافق نهایی پرسپولیس با مدافع تیم ملی فوتبال ایران

مهر : سید شهیدان خدمت

ایسنا : هاآرتص اظهارات سخنگوی ارتش اشغالگر را زیر سوال برد

ایسنا : واکنش منصوری به انتشار اخباری از وضعیت نهایی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور

ایرنا : ایجاد حدود ۱۰ هزار فرصت شغلی دستاورد ماندگار دولت سیزدهم در مازندران

مهر : پدرش فکر نمی‌کرد که نماز پسر را بخواند

مهر : برخی از پیکرهای شهدا متاسفانه سوخته‌اند

ایلنا : توییت معاون اجرایی رئیس جمهور درباره تایید خبر شهادت حجت‌الاسلام رئیسی

ایرنا : کارگاه آشنایی خبرنگاران و فعالان رسانه یزد با هوش مصنوعی+فیلم

ایلنا : حجت‌الاسلام رییسی به شهادت رسید

ایرنا : سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم برای آیندگان/درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در فارس

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید