۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85469549
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تاسیس صندوق پژوهشی راهگشای مشکلات انگور ملایر

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبر: 85469549
تاسیس صندوق پژوهشی راهگشای مشکلات انگور ملایر

همدان- ایرنا- رئیس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر گفت: با وجود تعداد زیاد باغداران ملایری و سطح زیر کشت بالای انگور، تاسیس صندوق پژوهشکده می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و موانع پیش‌روی صنعت انگور جهان شهر ملایر باشد. 

به گزارش ایرنا؛ بخش کشاورزی شهرستان ملایر به ویژه انگور در زمینه‌های مختلفی از کاشت، داشت، برداشت تا صادرات موانع و چالش‌هایی دارد و به تازگی نیز خشکسالی، آفات، روش داشت و برداشت سنتی انگور، زنجره مو و عدم آموزش نادرست، صنعت انگور این شهرستان را با فراز و نشیب‌هایی مواجه کرده است.

در همین رابطه رئیس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: کشاورزان و باغداران در ملایر به ارقام اصلاح شده و به نهاده‌های استاندارد دسترسی ندارند و در بحث مدیریت تاکستان با وجود داشتن دانش بومی، خیلی سخت دانش جدید را می‌پذیرند.

«مجید دکامین» با بیان اینکه باغ‌های انگور ملایر در مدیریت و کنترل آفات و بیماری‌ها(آفت زنجره مو و اخیرا سرطان طوقه) با مشکل جدی روبرو است، افزود: چنانچه در این زمینه چاره‌اندیشی نشود، تولید انگور در آینده با مشکل جدی روبرو خواهد شد، از طرفی در استفاده از منابع آب نیز چندان موفق عمل نکرده و چنانچه در سال‌های مدیریت درستی صورت نگیرد، کمبود منابع آبی به معضل اصلی تبدیل خواهد شد.

به گفته وی؛ استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها به میزان زیاد در تاکستان‌ها و همچنین درجه چندم بودن این سموم، صادرات محصول تولیدی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و در خصوص فرآوری انگور و تبدیل آن به محصولات بر پایه انگور نیز در این شهرستان جای کار زیادی دارد.

صنایع تبدیلی انگور در افق چندساله دیده شود

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی انگور در شهرستان مستقر نیست و باید چاره‌اندیشی برای این موضوع در افق چند ساله دیده شود، بیان کرد: در زمینه صادرات کشمش تولیدی در بسته‌بندی و رعایت استانداردهای بین‌الملل قدرت رقابت چندانی نداریم و باید این مساله در دستور کار مسئولان و صاحبان صنایع قرار گیرد.

دکامین پژوهشکده انگور و کشمش را ظرفیتی مهم برای کمک به این صنعت دانست و ادامه داد: این در حالیست که در زمینه تحقیقات انگور مدتی است که پژوهشکده فاقد بودجه مستقل تحقیقاتی است و با وجود کمک‌های دانشگاه، ملزم به آورده خارجی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خود است که در این زمینه توفیق چندانی حاصل نشده است.

به گفته وی، ما در ابتدای مسیر جهانی شدن هستیم و جهانی بودن انگور ملایر به واسطه دانش بومی است که در این منطقه برای حفظ انگور از سرمازدگی طی قرن‌ها به دست آمده و این جهانی بودن اگر منجر به دریافت کمک‌ها و اعتبارات بین‌المللی نشود، ممکن است در دراز مدت فرایند پیشرفت انگور در شهرستان ملایر را کُند کند.

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه در زمینه کمیت و کیفیت تولید نسبت به محصولات استاندارد دنیا فاصله داریم و برای رسیدن به این مهم باید تلاش فراوانی صورت گیرد، گفت: انگور و کشمشی که بیشترین ارزش صادراتی را در استان دارد، همچنان مغفول واقع شده و اگر این روند ادامه داشته باشد، اقتصاد استان از این موضوع متضرر خواهد شد.

تاسیس صندوق پژوهشی راهگشای مشکلات انگور ملایر

ضرورت تامین بودجه مستقل تحقیقاتی به پژوهشکده انگور و کشمش

دکامین خاطرنشان کرد: وقتی لقب جهانی به این شهرستان می‌دهیم، باید توجهی جهانی به این موضوع شود، نمی‌شود که در حد لیگ محلات امکانات و توجه داده شود و انتظار کسب جام جهانی داشته باشیم.

وی پژوهش را رسالت اصلی پژوهشکده انگور و کشمش ملایر دانست و افزود: این مهم به واسطه نداشتن بودجه مستقل تحقیقاتی، بسیار کُند شده، به طوری‌که دیگر پژوهشکده قادر به جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیست و بر اساس سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، باید طرح تحقیقاتی از بیرون دانشگاه آورده شود تا در قبال آن دانشجوی تحصیلات تکمیلی تخصیص داده شود.

استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه ملایر یادآور شد: با این حال مجموعه ریاست دانشگاه برای اجرای برنامه‌های پیشنهادی پژوهشکده حداکثر توان مالی و حمایتی خود را لحاظ کرده، اما کافی نیست و از طرفی پژوهشکده باید یافته‌های تحقیقاتی خود را در زمینه کاشت، داشت، برداشت و بازاررسانی محصول به کشاورزان ارائه کند که این خود مستلزم پژوهش‌هایی است که انجام نشده است.

دکامین با بیان اینکه متولی آموزش به باغداران در این شهرستان مجموعه جهاد کشاورزی است، گفت: با این حال پژوهشکده انگور و کشمش با برگزاری همایش، کارگاه‌های تخصصی، آموزش مجازی و دعوت از اساتید برتر کشوری طی این مدت سعی کرده وظیفه آموزشی نیز داشته باشد.

تاسیس صندوق پژوهشی راهگشای مشکلات انگور ملایر

آمادگی لازم برای تاسیس صندوق پژوهشی را داریم

وی با تاکید بر اینکه باغداران باید خودشان اهتمام ویژه برای حل مشکلات این حوزه داشته باشند، تاسیس صندوق پژوهشی را تنها راهکار برون‌رفت از این مشکلات دانست و اظهار کرد: به فرض مثال در شهرستان ملایر ۱۰ هزار باغدار داریم، قیمت هر لیتر سم هم اکنون حدود چهار میلیون ریال است، اگر هر کشاورز به اندازه یک لیتر سم به این صندوق کمک کند و تصورش این باشد که من این مبلغ را برای باغ خودم صرف می‌کنم و یا موارد دیگر، آنگاه پژوهشکده انگور و کشمش دارای یک صندوق پژوهشی با اعتبار سالانه ۴۰ میلیارد ریالی خواهد بود.

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر ادامه داد: گام بعدی این است که خودِ کشاورزان برای پژوهشکده تعیین تکلیف کنند که ما می‌خواهیم برای معضلی همچون «زنجره مو» راهکار علمی و عملی ارائه شود، آن زمان پژوهشکده قدرتمند شده و سرریز این قدرت حضور اساتید برتر کشوری در شهرستان، انجام پژوهش‌های کاربردی، جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، افزایش همایش‌ها و کارگاه‌های ترویجی و از همه مهمتر تجهیز آزمایشگاه‌های پژوهشکده است.

دکامین خاطرنشان کرد: منفعت این صندوق در نهایت به خود کشاورز و باغدار برمی‌گردد و من از هم‌اکنون اعلام آمادگی می‌کنم و دست یاری به سوی باغداران و کشاورزان ملایری دراز می‌کنم تا چنین صندوقی تاسیس شود.

وی با تاکید بر اینکه پژوهشکده متعلق به باغداران است و آنها باید به این پژوهشکده بزرگی بدهند، افزود: ظرفیت بسیار بزرگی در پژوهشکده انگور و کشمش وجود دارد که باید این ظرفیت آزاد شود، پژوهشکده در تمامی موارد پا به کار است و نیت خیر دارد که کار انجام دهد، اما صرف نیت خیر کافی نیست.

استارت‌آپ‌ها؛ یاری‌گر پژوهشکده انگور و کشمش

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر معتقد است: راه‌های مختلفی را در این پژوهشکده آزمودیم، اما هیچکس جز کشاورزان و هیچ روشی جز صندوق پژوهشی نمی‌تواند معضل این شهرستان را در زمینه انگور برطرف کند، در گذشته کمک‌های دولتی بود و چنانچه این صندوق راه بیفتد، اتفاق‌های مبارکی در شهر جهانی انگور رخ می‌دهد، اما همه چیز بستگی به کشاورزان دارد.

دکامین درباره پیامدهای آفت «زنجره مو» نیز اظهار داشت: آفت زنجره مو اصلا خطرناک نیست، بی‌مسئولیتی موجب شده این آفت درجه دوم در دیگر کشورها به یک معضل خطرناک تبدیل شود، قبلاً راهکار کنترل این حشره ارائه شده و پژوهشکده نیز به استانداری همدان طرح‌های خود را ارائه کرده، اما مشکل اصلی همان بودجه اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها است.

تاسیس صندوق پژوهشی راهگشای مشکلات انگور ملایر

وی بیان کرد: آزادسازی ارقام یک فرآیند یکساله یا ۲ ساله نیست، یک فرآیند زمانبر حداقل ۱۵ ساله و نیازمند کار پژوهشی و بودجه پیوسته است و این آمادگی در پژوهشکده وجود دارد که این کار را انجام دهد.

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر با اشاره به اقدامات دیگر این پژوهشکده، گفت: با کمک دانشگاه ملایر چهارمین همایش ملی انگور و کشمش را برگزار کردیم که در این همایش کشاورزان، محققان و اساتید برجسته کشوری دعوت شدند و آخرین یافته‌های پژوهشی و مدیریتی در این همایش ارائه شد.

دکامین یادآور شد: چند شرکت استارت‌آپی نیز در پژوهشکده شروع به کار کرده‌اند که موضوع کار آنها در بُعد اقتصادی و محصولات جانبی انگور است و به زودی ثمره آنها را می‌بینیم.

به گزارش ایرنا؛ نظام تولید انگور درّه جوزان شهرستان ملایر به عنوان پنجاه و سومین نظام میراث کشاورزی جهان سال ۱۳۹۷ در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) ثبت شد.

سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تُن انگور و بیش از ۵۰ هزار تُن کشمش در جهان شهر ملایر تولید و صادر می‌شود، پژوهشکده انگور و کشمش تنها پژوهشکده کشور مستقر در دانشگاه ملایر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : کاهش «جمعیت جوان» ایران به ۱۶ درصد در سال ۱۴۳۵/ هدفگذاری برنامه هفتم برای افزایش نرخ باروری

صدا و سیما : واکنش مقامات و رسانه‌های جهان به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

مهر : نقش اکران آنلاین در دیده شدن سینمای مستند/ قربانی تبلیغات هستیم!

ایسنا : اعزام ۶ اکیپ امدادی ‌و عملیاتی سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز به منطقه وقوع سانحه

ایسنا : رویکرد جشنواره هنرهای نمایشی رضوی رقابت نکردن مردم بود

مهر : لحظه پیدا شدن لاشه بالگرد توسط تیم پهبادی هلال احمر

مهر : نیروهای امدادی به بقایای بالگرد رسیدند

صدا و سیما : نیم صفحه اول روزنامه‌های ورزشی ۳۱ اردیبهشت

مهر : لحظه پیدا شدن لاشه بالگرد رئیس جمهور توسط تیم پهبادی هلال احمر

مهر : نیروهای امدادی به بقایای بالگرد رسیدند+فیلم

تسنیم : تکذیب ادعای اکانتهای صهیونیستی درباره ترور سردار رادان

مهر : خبر ترور سردار رادان کذب است

ایلنا : فیلم/ لحظه پیدا شدن لاشه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش

تسنیم : سقوط بالگرد رئیس‌جمهور/اثری از زنده بودن سرنشینان نیست

تسنیم : کولیوند: آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است

ایرنا : بررسی آخرین تحولات غزه در دیدار وزیر خارجه اردن با رئیس آنروا

مهر : لاشه بالگرد رئیس‌جمهور پیدا شد

مهر : جست‌وجو و رهگیری مکان بالگرد توسط پهپادهای ایرانی انجام شد

مهر : جست‌وجو و رهگیری مکان بالگرد توسط پهپادهای ایرانی

ایلنا : هنوز نشانه‌ای از زنده بودن سرنشینان بالگرد یافت نشده است

صدا و سیما : دوومیدانی بین المللی ترکیه؛ کیهانی طلایی ۳۰۰۰متر با مانع شد

مهر : حضور تیم امداد و نجات در محل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

صدا و سیما : دوومیدانی بین المللی ترکیه؛ مسعود کامران قهرمان ماده ۱۱۰متر با مانع شد

مهر : دست کم ۲۳ نفر در سواحل تونس ناپدید شده اند

مهر : ۳ کشته در سقوط یک هواپیمای کوچک در نزدیکی پایتخت اندونزی

مهر : ۷ زخمی بر اثر انفجار در شمال ترکیه

ایسنا : اعلام «شهریه» مدارس غیردولتی طی چند روز آینده

مهر : اولین تصاویر از لاشه بالگرد حامل رئیس جمهور

مهر : آتش‌سوزی‌های جنگلی سراسر فنلاند را فرا گرفته است

مهر : ۲ کشته و ۵ مفقود بر اثر برخورد قایق در مجارستان

مهر : ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی

مهر : اکثر درمان های سرطان نزدیک به پایان عمر بی فایده اند

مهر : امید به زندگی در جهان تا ۲۰۵۰ بیش از ۴ سال افزایش می یابد

ایسنا : آشکار شدن چالش‌های ارتش اوکراین با تشدید حملات روسیه در خارکیف

مهر : انتشار سویه مرگبارتر آبله میمون در آفریقا

مهر : گفتمان‌ امام رضا(ع)تمدن اسلامی را در مقابل چالشهای علمی صیانت کرد

مهر : رژیم های گیاهی خطر ناراحتی قلبی، سرطان و مرگ را کاهش می دهند

صدا و سیما : ­شهادت مامور انتظامی در نارمک تهران

مهر : اولین تصاویر از لحظه پیدا شدن بالگرد حامل رئیس جمهور

مهر : روایت خبرنگار مهر از آخرین وضعیت جستجوها

مهر : نیروهای امدادی در حال حرکت به سمت بالگرد پیدا شده

ایرنا : سرنگونی پهپاد آمریکایی در مرکز یمن

مهر : آخرین خبرها از سقوط بالگردرئیس جمهور/اعزام امدادگران به محل حادثه

ایسنا : سیلاب‌های اخیر آسیب جدی به آثار تاریخی فارس وارد نکرد

مهر : توافق کره جنوبی و ژاپن برای از سرگیری روابط نظامی

ایرنا : لندن: به دنبال درگیری مستقیم با روسیه نیستیم

ایلنا : ضرب‌الاجل گانتز ماحصل اختلافات برسر جنگ غزه است/نگرانی مصر از کوچاندن فلسطینی‌ها

ایسنا : فرهنگ غنی ایرانیان در اهدای عضو / جایگاه نخست ایران در آسیا

ایلنا : به‌شدت نگران سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهوری ایران هستیم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید