حضور جمعی از کاندیداهای دور دوم انتخابات حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در ایسنا

ارائه راهکارها برای نجات دریاچه ارومیه

ارائه راهکارها برای نجات دریاچه ارومیه

ایسنا/آذربایجان شرقی جمعی از کاندیداهای انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران و ارائه دیدگاه‌های خود به سوالات خبرنگاران ایسنا پاسخ دادند.

علیرضا نوین،  حجت الاسلام سیدمحمد رضا میرتاج الدینی و رضا صدیقی از  کاندیداهای انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم هستند که با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران، دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود برای انتخابات مجلس را اعلام کردند.

ارائه راهکارها برای نجات دریاچه ارومیه

علیرضا نوین، کاندیدای دور دوم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در این نشست، در خصوص مهمترین مشکل اقتصادی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، اظهار کرد: تبریز جایگاه بسیار مهمی دارد و نخست باید تلاش کنیم تا این شهر را به دوران شکوه و عظمت قبلی خود بازگردانیم. تبریز را شهر اولین‌ها می‌نامیم و مردان بزرگی نیز در این شهر رشد یافته‌اند و زمانی هم صنایع مادر کشور فقط در این شهر وجود داشت. بازار تبریز هم با عظمت بالایی که دارد، زمانی مرکز تجاری کشور و گذر تجار بود.

وی با بیان این‌که در دورانی که به عنوان شهردار تبریز حضور داشتم، جلب سرمایه گذاران بخش خصوصی را در اولویت قرار داده بودم، افزود: نزدیک ۹۵ درصد از بودجه سال صرف هزینه‌های جاری می‌شود و پولی برای زیرساخت‌ها و اقتصاد استانی و منطقه نمی‌ماند بنابراین تنها راه پویایی اقتصاد استان، توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی است که آن نیز به اعتماد سازی برای بخش خصوصی بستگی دارد.

ارائه راهکارها برای نجات دریاچه ارومیه

وی ادامه داد: در دوران شهرداری تبریز مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های حمل و نقل، زیست محیطی، عمرانی و خدماتی جذب کردیم. اکنون این ظرفیت می‌تواند توسعه یابد.

نوین با اشاره به فرسودگی دستگاه‌ها و تجهیزات اغلب کارخانجات، تاکید کرد: این کارخانجات برای رقابت در امر صادرات و تولیدات استاندارد در دنیا نیازمند نوسازی هستند. راهکار تامین مالی برای این امر نیز اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است. ما در دوران جنگ تحمیلی نیز اداره جنگ را بر عهده مردم گذاشتیم، اگر اقتصاد را هم به مردم واگذار کنیم و فقط ناظر و سیاست گذار باشیم، مشکلات رفع خواهند شد.

وی ادامه داد: پالایشگاه دوم تبریز به نام شهریار در سال ۸۵ کلنگ زنی شده ولی تا امروز هیچ پیشرفتی نداشته است و نیاز به پیگیری دارد. احداث اتوبان ترانزیت تبریز-بازرگان بیش از ۳۰ سال پیش آغاز شده اما امروز فقط قسمتی از آن تا صوفیان کار شده است. احداث کمربندی سوم تبریز در بعد اقتصادی و عمرانی یک ضروری است و باید مانند اصفهان از بودجه‌های ملی هزینه صرف شود. قرار بود تا قطار مستقیم تهران-تبریز دوخطه و برقی باشد و به شکل ترانزیت تا اروپا امتداد یابد اما نه تنها ناقص اجرا شده بلکه در ایامی از هفته شاهد کاهش تعداد سفرهای آن هستیم و باید این مشکل پیگیری شود.

وی  گفت: امروز بحث مالیات مطرح است. درست است که نمی‌خواهیم وابسته نفت باشیم اما اگر سهم مالیات واقعی را در بودجه اتخاذ نکنیم، باز هم شاهد چاپ پول و تشدید تورم خواهیم بود.

این نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:  روزی تبریز رتبه اول را در صادرات غیرنفتی داشت ولی الان ندارد که این امر نیز باید کنکاش شود.

وی با بیان این‌که رسیدگی به وضعیت مس سونگون در اولویت قرار دارد، گفت: به سایر نامزدها نیز گفته‌ام که اگر توفیقی داشته باشیم و به مجلس راه یابیم، باید دست به دست هم بدهیم. مس سونگون فقط برای ورزقان نیست و اگر شرکت مس آذربایجان به معنای واقعی تشکیل یابد، حداقل ۱۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد. اکنون باید گردش مالی این مجموعه در کرمان و تهران به تبریز بازگردد. منطقه آزاد ارس نیز تنها در محدوده نماینده مرند و جلفا نیست بلکه نگاهی فراتر داشت و مانند سایر استان‌ها که نمایندگان آن‌ها در منافع استان خود هم نظر هستند، حق و حقوق استان و منطقه را در کنار وظایف قانون گذاری و نظارت توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: پروژه انتقال آب از ارس به تبریز تا امروز عملیاتی نشده در حالی که منطقه کویری اصفهان و یزد، آب از خلیج فارس انتقال داده‌اند. اکنون باید ۱۹ نماینده استان با کمک همدیگر به دنبال پیگیری مسائل استان باشند.

نوین در ادامه در خصوص مهمترین مشکل فرهنگی حوزه انتخابیه خود، گفت: متاسفانه صداوسیما و فضای مجازی نمی‌تواند در اقناع سازی نسل جدید موفق عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد:  نمایندگان محدودی برای ورود به کمیسیون فرهنگی مجلس ثبت‌نام می‌کنند در حالی که نظام ما بر اساس نیازهای فرهنگی جامعه شکل گرفته بود و حتی انقلاب اسلامی نیز بر پایه فرهنگ بود اما اکنون در عمل رها شده است. سازمان‌های متعدد فرهنگی در کشور ما بودجه می‌گیرند اما پاسخگو نیستند.

وی ادامه داد: نتوانسته‌ایم میراث فرهنگی خود را معرفی و احصا کنیم. اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم، شان تبریز بسیار بالا بوده و قدمت دیرینه‌ای دارد، اما چقدر از این میراث را به گردشگران معرفی کرده‌ایم.

این نامزد مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در عرصه فضای مجازی که مسائل مختلفی مطرح است و می‌گوییم که مفید نیست، مقابل اپلیکیشن‌های خارجی، کدام اپلیکیشن‌های داخلی فعال هستند؟ من که به سختی می‌توانم از اپلیکیشن‌های داخلی استفاده کنم. این مشکلات باید حل شود و نباید تنها نگاه منفی به فضای مجازی داشته باشیم بلکه کسب و کار بسیاری از افراد از همین طریق است.

وی ادامه داد: در موضوع عفاف و حجاب باید منطقی، اصولی، قانونی شرعی جوانان را قانع کنیم زیرا تا زمانی که اقناع و کار فرهنگی نکرده‌ایم، جوانان ما را قبول نمی‌کنند.

وی افزود: آموزش و پرورش ما مشکلات زیادی دارد.در بحث تولید محتوا آنطور که باید موفق نشده‌ایم. امیدواریم در کمیسیون فرهنگی مجلس و وزارت ارشاد و سایر مجموعه‌های متولی، واقعیت‌های جامعه بیشتر دیده شده و سرمایه سنگین فرهنگ و تمدن خود را به درستی هدایت کرده و از چالش‌های موجود رهایی یابیم.

نوین در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: این دریاچه، دومین دریاچه شور دنیا است. دلیل عدم موفقیت‌ اقدامات در احیای آن به خاطر این است که عملکردها و اقدامات گذشته فقط مقطعی بوده و هیچگاه تفکر اساسی نشده است. حفر بی رویه چاه‌ها و کور شدن چشمه‌های اصلی از جمله دلایلی است که برای خشکی این دریاچه عنوان می‌کنند، اما باید تغییرات اقلیمی را نیز قبول کنیم. اقداماتی چون انتقال آب ارس و زاب و کنترل کشاورزی در بالادست، مسکن هستند که شروع شده اما باید کاری کرد تا شرایط بدتر از الان نشود.

وی افزود: نزدیک ۸۰ میلیون تن نمک در این دریاچه وجود دارد که اگر خشک شود شاهد آسیب‌های پزشکی چون بیماری‌های اعصاب و روان و به خصوص آسم تا تهران خواهیم بود. احیای این دریاچه باید به عنوان یک پروژه فراملی پیش بینی شده و خارج از شعارها، اقدامی عملی و جدی انجام شود.

وی در ادامه در خصوص مشکلات تورم در کشور، گفت: زمانی تورم از بین می‌رود که سیاست‌های بانکی به گونه‌ای تنظیم شوند که صنایع به صورت سه شیفته کار کنند، تولید و عرضه و تقاضا ارتقا یابد.

وی ادامه داد: دولت، قول ساخت یک میلیون مسکن را داده که برای اجرایی شدن آن باید صنعت ساختمان متحول و صنعتی شود و مانند چین ساختمان‌ها طی چند هفته تحویل داده شوند.

نوین با اشاره به طرح‌های مجلس برای جوانی جمعیت، گفت: متاسف هستیم که در دهه‌های قبلی سیاست کنترل جمعیت را در کشورمان اجرایی کردند. دنیا در آن‌ سال‌ها برای امروز جامعه ما برنامه ریزی می‌کرد که از حالت جوانی خارج شود.

وی در ادامه با دعوت از مردم برای حضور در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت ماه، اظهار کرد: اکنون زمان قهر نیست. مشکلات جامعه را باید خودمان اصلاح کنیم و نباید امیدی به کسانی داشته باشیم که از نقاط دیگر دنیا بتوانند مشکلات ما را حل کنند.

به گزارش ایسنا، علیرضا نوین متولد اسفندماه ۱۳۳۹ در محله کوچه باغ تبریز است. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در دبیرستان فردوسی تبریز تحصیل و دیپلم گرفته و از سال ۵۸ نیز عضو سپاه پاسداران شده است. نوین پس از ۲۶ سال خدمت در سپاه بازنشسته شده و طی این مدت مسئولیت‌هایی چون مسئول بسیج شهر تبریز، فرمانده گردان مهندسی رزمی لشکر عاشورا، رئیس ستاد سپاه پنجم عاشورا تبریز، معاون مهندسی نیروی زمینی سپاه و معاون عمرانی وزیر دفاع را داشته و به مدت هشت سال نیز شهردار تبریز بوده است.

وی در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی نیز با اختلاف کمی نفر هفتم شده و از ورود به مجلس بازمانده است. سپس در دانشگاه مشغول تحصیل مقطع دکتری و سپس تدریس شده است.

ارائه راهکارها برای نجات دریاچه ارومیه


سیدمحمدرضا میرتاج الدینی دیگر کاندیدایی است که به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رسیده است، وی با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران و ارائه دیدگاه‌های خود به سوالات خبرنگاران ایسنا پاسخ داد.

وی خاطرنشان کرد که در راستای کنترل تورم که کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال دارد، باید فکر ایجاد ثبات در قیمت کالای عمومی و اساسی باشیم تا مردم از این نظر نگرانی و دغدغه نداشته باشند.

وی با ارائه راهکارهایی در راستای ایجاد ثبات در قیمت‌ها خاطرنشان کرد: در این رابطه دولت می‌تواند عهده‌دار یارانه شده تا فشار اقتصادی به ویژه بر دوش دهک‌های پایین نیفتد، در این زمینه مجلس کالابرگ الکترونیکی را تصویب کرده و دولت نیز درتلاش برای پیاده کردن این طرح بوده و قدم‌هایی نیز برداشته است،.

میرتاج الدینی بیان کرد:  سیاست باید در چنین شرایطی بر مبنای اقتصاد مقاومتی باشد و بتواند در مقابل فشارهای اقتصادی و نوسانات تاب آوری ایجاد کند. 

وی با اشاره به این‌که دولت اعلام کرد ۱۱ قلم کالا از طریق کارت رایانه و کالابرگ الکترونیکی عرضه خواهد شد، ادامه داد: دولت باید در مورد ۱۱ قلم کالای اعلامی، سهم هر کس را مشخص و قیمت‌ها را اعلام کند تا خانوارها از طریق کالابرگ خرید خود را انجام داده و اگر افزایش قیمتی هم بود، از طریق دولت یارانه آن لحاظ شود.

وی خاطرنشان کرد که اقدام عاجل نسبت به رفع مسائل اقتصادی، ایجاد ثبات اقتصادی، حمایت از تولید و کسب و کارها و رفع موانع تولید و صادرات از جمله اهم موارد در مباحث اقتصادی است.

میرتاج الدینی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید، اظهار کرد: بر این اساس مسئله مهم ما در مسائل اقتصادی، علاوه بر حمایت از معیشت مردم، حمایت از تولید به صورت همه جانبه خواهد بود.

ارائه راهکارها برای نجات دریاچه ارومیه

وی با بیان این‌که حمایت از دستگاهای فرهنگی نیز جزو برنامه‌های ما است، افزود: در دوره قبل مجلس نیز به واسطه حضور در کمیسیسون بودجه رویکرد حمایت از دستگاهای فرهنگی را داشته و اعتبارات مربوط به نهاد کتابخانه‌ها، رسانه‌ها، نهادهای تولید کننده فیلم، جهاد دانشگاهی و ... که مصداق بارز کار جهادی هستند را پیگیری و پشتیبانی کردیم.

این کاندیدای مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: علاوه بر این، حمایت از آثار فاخر فرهنگی در جامعه نیز جزو اولویت ما بوده و طی سال‌های اخیر نیز فیلم‌های تولید شده در استان مثل جلال، دری، موقعیت مهدی و... برجستگی ویژه‌ای در سطح کشور داشت که این موارد نیازمند حمایت است.

وی با اشاره به این‌که یکی از رویکردهای بنده، احیای مفاخر آذربایجان بود که در این رابطه طی ۴ سال گذشته کنگره بین‌المللی شهید خیابانی و همایش ثقه الاسلام شهید را برگزار کردیم، ادامه داد: معتقدم هر حوزه و منطقه هویت فرهنگی خود را دارد که باید صیانت و حفظ شود.

وی با بیان این‌که آموزش زبان ترکی نیز باید از سطح مدارس شروع شود، گفت: قانون اساسی اجازه آموزش و تعلیم زبان‌های مادری را داده است، اما در استان ما این قضیه پیش نرفته و با این‌که دولت هم بر آن تاکید داشته اما عزم جدی در برنامه ریزی‌ها وجود نداشته و این قضیه از سطح دانشگاه شروع شده است، درحالی که آموزش زبان باید از سطح مدرسه شروع شود.

میرتاج الدینی تاکید کرد که در مجلس پیگیر تدریس زبان ترکی در سطح مدارس استان خواهد بود.

وی در ادامه در مورد احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: برخی از موارد مهم طرح‌های ستاد احیا با هزینه‌های بسیاری طی این سال‌ها اجرا شده اما همچنان خطر رفع نشده است، البته به لطف بارش‌های اخیر تراز آبی دریاچه به بالای ۲میلیارد مترمکعب رسید؛ البته الان نمی‌توانیم ادعا کنیم که دریاچه احیا شده است، چراکه هرگاه که بتوانیم تراز دریاچه را به بالای ۵ الی ۶ میلیارد مترمکعبی برسانیم و ثابت نگهداریم، آن زمان می‌توانیم بگوییم که خطر رفع شده‌است. موضوع احیا متفاوت بوده و برای احیای دریاچه باید تراز آن را به بیش از ۱۶ میلیارد مترمکعب برسانیم.

میرتاج الدینی بیان کرد: یکی از برنامه‌ها در این رابطه انتقال آب از سدکانی سیب است که با توجه به بارش‌های اخیر امسال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب به دریاچه گسیل می‌شود؛ همچنین هدایت تصفیه خانه‌های تبریز و ارومیه و لوله گذاری کامل تا پیکره دریاچه ارومیه و انتقال آب ارس به تبریز از دیگر طرح‌ها در این رابطه است.

وی با اشاره به این‌که انتقال آب از ارس را در این دوره به نتیجه رساندیم و پروژه پیشرفت ۴۰ درصدی دارد، ادامه داد: در این رابطه سه هدف داریم که تامین آب شرب تبریز و اطراف، تامین آب صنایع و همچنین حمایت از تامین آب دریاچه ارومیه است.

این کاندیدای مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد که اخیرا نیز طی نامه‌ای نظارتی از طرف مردم به رئیس جمهوری طرح‌های احیای دریاچه را یادآور شده و بر به‌کارگیری روش‌های نوین و ایجاد منابع آبی جدید برای دریاچه تاکید کردیم که یکی از این‌ طرح‌ها انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه است.

وی در مورد اقدامات انجام شده در مورد انتقال آب از دریاچه وان، خاطرنشان کرد: در این رابطه مطالعات انجام شده و شرکت‌های ترکیه‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند که در قبال انتقال آب از وان به دریاچه، نیروگاه‌های برق احداث و یک ارتبط برد برد بین طرفین شکل بگیرد که اقدامات ابتدایی انجام شده و این امر نیازمند اقدام و مذاکرات دیپلماسی است تا به نتیجه برسد.

ارائه راهکارها برای نجات دریاچه ارومیه


رضا صدیقی، کاندیدای دومین دوره از انتخابات مجلس نیز در این گفت‌وگو با بیان اینکه باور دارم که با اعتماد به نیروهای بومی و جوانان، بسیاری از مشکلات ما قابل حل شدن هستند، گفت: با این ایده که می‌توانیم قطعات را بومی‌سازی کنیم، بسیاری از قطعات وارداتی را در تراکتورسازی، بومی‌سازی کردیم و صادرات تراکتور به کشورهای مختلف از جمله فعالیت‌ها در این مجموعه بود.

وی در خصوص بزرگترین مشکل اقتصادی حوزه انتخابیه خود اظهار کرد: با توجه به استقرار بسیاری از صنایع مادر در شهر تبریز، فرسوده شدن ماشین‌آلات صنعتی در استانمان به ویژه در شهر تبریز که زمانی رتبه دوم صنعت کشور را به خود اختصاص داده بود، یکی از مشکلات موجود در این حوزه به شمار می‌آیند. نیازمند بازسازی کارخانه‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای افزایش بیش از پیش تولید هستیم.

این کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی، ناترازی انرژی را از دیگر مشکلات موجود در حوزه صنعت در استان به ویژه شهرستان تبریز دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از کارخانجات و واحدهای صنعتی ما در محور تبریز، آذرشهر و اسکو قرار دارند و این مناطق، محور توسعه استان آذربایجان شرقی به شمار می‌آیند و ناترازی انرژی مشکل بزرگی برای تولید کنندگان ما به شمار می‌آید و نیازمند سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی برای حل شدن این مسئله هستیم. اقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این مناطق، خود مسئله دیگری به شمار می‌آید.

وی، توجه به زنجیره تولید صنعت خودرو را از دیگر مسائل موجود در حوزه صنعتی در حوزه انتخابیه خود عنوان کرد و گفت: بهترین قطعات خودرو در استان ما تولید می‌شود و نیازمند توجه به این صنعت هستیم و توسعه بهتر این صنعت نیازمند تکمیل زنجیره تولید خودرویی در استانمان است تا بخشی از جوانان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها در استانمان از این طریق به این صنعت ورود کنند و به فکر مهاجرت نباشند که اگر در جایگاه نماینده قرار بگیرم، به این حوزه ورود خواهم کرد.

ارائه راهکارها برای نجات دریاچه ارومیه

صدیقی، ظرفیت‌های معدنی قابل توجه و رتبه اول استان آذربایجان شرقی در این حوزه را مورد اشاره قرار داد و افزود: می‌توان از این ظرفیت هم در جهت ایجاد اشتغال و هم در جهت ارزش افزوده به خوبی بهره‌برداری کرد، اکنون در وضعیت خوبی از این نظر قرار نداریم و مشکلاتی در این خصوص داریم و نتوانسته‌ایم مراحل را به خوبی انجام دهیم و مردم این خواسته را دارند تا این زنجیره تکمیل شود و مشغول کار شوند. معتقد هستم معادن را باید به کسانی که اهلیت دارند و فارغ‌التحصیل این رشته هستند، سپرد. نتوانسته‌ایم ثروت بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم و باید توجه بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

وی با تشریح بزرگ‌ترین معضل و مشکل در حوزه فرهنگ، گفت: به فرهنگ کار و تلاش توجه کمتری داشته‌ایم و نیازمند توجه بیشتر به این حوزه هستیم، ارتقای بهره‌وری هر فرد نیز از دیگر موارد ضروری است. خروجی بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات و بهره‌وری کم نشان می‌هد، انگیزه فعالیت نیازمند بازنگری بوده و پرداخت‌های کم‌ و عدم تامین نیازهای نیروها منجر به بی‌انگیزگی و کاهش بهره‌وری می‌شود و لازم است که در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید جوانانمان را تلاشگر به بار بیاوریم، افزود: در گذشته، جوانان، خیلی به دنبال کار در ادارت و پشت میز نشستن نبودند، مشکلاتی مانند فرهنگ رانندگی نیز می‌تواند در این زمینه قابل بحث باشد.

صدیقی در ادامه برنامه‌ریزی برای مقابله با هجمه‌های دشمنان در حوزه‌های فرهنگی را نیازمند نگاهی ریشه‌ای و عمیق به این مسئله دانست و گفت: تهاجم فرهنگی، مطلبی است که متوجه مردم ما بوده و بدخواهان نظام و رسانه‌ها برنامه‌هایی دارند و ما نیاز داریم تا به صورت اقنایی و ایجابی با جوانانمان پیش برویم. اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و تبیین ارزش‌ها می‌تواند در این راستا موثر واقع شود.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت زیست محیطی دارید؟، اظهار کرد: رسیدگی به دریاچه ارومیه، مطالبه استان ما و استان‌های همجوار بوده و مدیریت آن، مطالبه مردم است و ان‌شاالله که بارش‌های خوبی در استانمان اتفاق بیفتد و ما تداوم حیات و شادی و تفریح مردم در اطراف نگین آذربایجان شرقی و غربی را شاهد باشیم. به هر حال تغییرات اقلیمی سبب وجود این بحران شده و اگر مدیریت نکنیم، طوفان‌های نمکی به بحران بزرگی تبدیل شده است که استان ما و استان‌های همجوار را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، این مسئله می‌تواند جزو اولویت‌های مجلس و دولت باشد.

وی، مدیریت واحد در مقابله با بحران خشکی دریاچه ارومیه را از جمله راهکارها برای مقابله با این بحران زیست محیطی دانست و ادامه داد: هم اکنون چند وزارتخانه از جمله وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در حال کار در این حوزه هستند. نیازمند تغییر الگوی کشت و الگوی برداشت آب در مناطق حوزه آبریز دریاچه و تداوم زندگی سالم در این مناطق و کار کارشناسی در این حوزه هستیم.

صدیقی بیان کرد: مدیریت بحران دریاچه ارومیه در حالی به آذربایجان غربی محول شده است که تعداد زیادی از روستاهای حوزه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان  شرقی قرار گرفتند. به نظر می‌رسد که مدیریت ارشد استان، نمایندگان و مسئولان ما نیز باید در آنجا اعمال نظر داشته باشد تا بتوان این بحران را مدیدیت کرد.

وی در ادامه آلودگی هوا را از دیگر بحران‌های چالش برانگیز در حوزه زیست محیطی دانسته و ادامه داد: مازوت سوزی نیروگاه تبریز یکی از علل آلاینده هوای این شهر به شمار می‌آید و داشتن هوای پاک مطالعه‌ی به حق مردم و نیازمند پیگیری تمامی مسئولان امر با هم‌افزایی است‌. تبریز زمانی باغ شهر بود؛ اما الان نه تنها خبری  از آن شهر نیست؛ بلکه تنفس مردم هم در این شهر سخت شده و اگر بنده در این جایگاه قرار بگیرم، حتما این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

این نامزد انتخاباتی، آلایندگی معادن را نیازمند پیگیری کارشناسانه و برگزار جلسات منظم با حضور مسئولان ارشد، عنوان کرد و گفت: فعالیت معدن کاملا به حق بوده و معادن باید فعال باشند؛ اما مردم از موضوع آلاینده بودن این معادن رنج می‌برند و این مشکل باید برطرف شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با برشماری برخی راهکارهای مدیریت و کاهش نرخ تورم، اظهار کرد: با توجه به اختیارات تعیین شده در قانون اساسی برای مجلس و نمایندگان، مجلس می‌تواند به این مسئله ورود و آن را کنترل کند. بخشی از تورم به تحریم‌ها و بخش اعظم آن به مدیریت داخلی بازمی‌گردد. مقام معظم رهبری سال‌های سال است که شعار سال را با عناوین مرتبط با تولید و اقتصاد، انتخاب می‌کنند. ما متاسفانه طبق این شعار پیش نرفته‌ایم و انتظار می‌رود چه مجلس و چه دولت کاری کنند تا این شعار در میدان عمل ثابت شود. تبریک گفتن با محتوای شعار و عناوین سال به یکدیگر، کارساز نخواهد بود.

صدیقی گفت: تورم عوامل مختلفی دارد که تولید و تجارت، یکی از آن عوامل هستند و افزایش تولید، افزایش صادرات و اشتغال‌زایی را در پی خواهد داشت. با افزایش صادرات، پرداخت‌های مالیاتی و منابع ارزی در بانک‌ها نیز افزایش خواهد یافت. مجلس می‌تواند از باب نظارت بر اجرای صحیح قوانین تصویب شده، ورود کند. تا زمانی که موانع تولید و تجارت را برطرف نکنیم؛ وضعیت پابرجا خواهد بود؛ اما اگر نظارت، قانونگذاری و در برخی موارد قانون‌زدایی توسط مجلس درست انجام شود، بخش عظیمی از این مشکلات، برطرف خواهد شد.

وی، بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی را نیز در ایجاد تورم، موثر دانست و اظهار کرد: بسیاری از بانک‌های خصوصی به دلیل زیان‌ده بودن به دنبال کالاهای سرمایه‌ای هستند. مفهوم بانک این است که پول مردم را جمع کرده و در کارهای مولد استفاده کند؛ این در حالی است که برخی بانک‌ها خود به واسطه‌گری و به دنبال خرید آپارتمان و کارهایی از این قبیل مشغول هستند که حتما باید مجلس در این مورد، نظارت داشته باشد.

این نامزد انتخاباتی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در پیشبرد بانک‌ها به سمت بانکداری بدون ربا، گفت: تمامی فعالیت‌های ما از جمله بانکداری ما باید منطبق بر مسائل شرعی و اسلامی باشد و در این ارتباط و کنترل سود تسهیلات نیز نقش مجلس، برجسته بوده و بانک‌ها در صورت افزایش تولید و درآمد و منابع بانکی می‌توانند توانمند شوند. تسهیلات ارائه شده به تولید کنندگان باید سود بانکی کمتری داشته باشد و بانک‌ها برای ارائه این تسهیلات به دنبال تولید کنندگان بروند؛ نه اینکه درآمد کم خود را با افزایش سود وام‌های بانکی جبران کنند.

صدیقی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نقش مجلس در فرزندآوری و حمایت از بانوان، بیان کرد: بسته‌های تشویقی در قانون مشخص شده که راهکار خوبی است؛ اما باید جوانان براحتی بتوانند به راحتی از امتیازهای این قانون استفاده کنند. حمایت از اشتغال، ازدواج و مسکن باید واقعی باشد. اولین مرحله برای تشویق به فرزندآوری، حل مشکل اشتغال و ارائه بسته‌های تشویقی با سهولت و به دنبال آن، حل مشکل مسکن جوانان است.

وی، بیمه زنان خانه‌دار و حمایت ازمشاغل خانگی به ویژه صنایع دستی بانوان را تکیه‌گاهی محکم برای زنان دانست و افزود: این برنامه باید جزو برنامه‌های مهم دولت و مجلس قرار گیرد. با حمایت از مشاغل خانگی مانند قالیبافی و گلیم‌بافی می‌توان ضمن ایجاد اشتغال و به اقتصاد خانواده‌ها نیز کمک و از زنان هم حمایت کرد.

این نامزد انتخاباتی در بخش پایانی سخنانش خطاب به مردم حوزه‌هایی انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر، شبستر و میانه که انتخابات در آن‌ها به دور دوم کشیده است، گفت: قدردان تمام کسانی هستم که به من رای داده‌اند تا به دور دوم راه پیدا کنم، درخواست می‌کنم همانند دور اول پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند و نامزد مورد نظرشان را با توجه به سوابق و مردم‌داری آن فرد از بین گزینه‌های موجود، انتخاب کنند، دور اول و دوم تفاوتی با هم ندارد و اهمیت دور دوم نیز به اندازه دور اول است.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایلنا : ویدیو: گل اول رم به جنوا توسط لوکاکو

تسنیم : ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی

مهر : دعای مردم دشتی برای سلامتی رئیس جمهور

مهر : تجمع و توسل به منظور سلامتی رییس جمهور در همدان

مهر : بانوان آلیش کار قمی در مسابقات انتخابی تیم ملی درخشیدند

مهر : تداوم جستجوها برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور

مهر : وضعیت بد آب و هوایی در محل سقوط بالگرد رئیس جمهور

ایسنا : ذکر دعا و توسل برای سلامتی رییس جمهور در سراسر کشور

ایسنا : دعا و توسل برای سلامتی رییس جمهور در سراسر کشور

مهر : تصاویری از آب و هوای محل حادثه بالگرد رئیس جمهور

مهر : تصاویری از آب و هوای محل حادثه برای بالگرد رئیس جمهور

مهر : مراسم دعا برای سلامتی رییس جمهور در اهواز

مهر : دعای مردم استان سمنان برای خادمان ملت

مهر : مه گرفتگی، باران و تاریکی شب کار جستجو را سخت کرده است

مهر : مسکو آماده کمک همه جانبه به دوست دیرینه خود ایران است

مهر : استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

تسنیم : دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند

مهر : تیرانداز نوجوان قمی به اردوی تیم ملی فراخوانده شد

تسنیم : شهادت یک پلیس در محله نارمک تهران

ایسنا : دعای مردم همدان برای رییس جمهور و همراهانش

ایلنا : استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور

مهر : مردم کهگیلویه دست به دعا شدند/ کوچه به کوچه برای سید محرومان

ایلنا : پوتین با دقت اخبار مربوط به سانحه برای بالگرد حامل رئیسی را دنبال می‌کند/ اعزام ۲ فروند هواپیمای پیشرفته به تبریز

ایلنا : پوتین با دقت اخبار مربوط به سانحه برای بالگرد حامل رئیسی را دنبال می‌کند

تسنیم : جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

ایسنا : دل‌شوره جمعی برای رئیس‌جمهور، نشأت گرفته از خدماتش به مردم است

ایسنا : بعد از وقوع حادثه نگران‌کننده برای رئیس‌جمهور شاهد یک دل‌شوره جمعی هستیم

مهر : شهادت مأمور انتظامی در نارمک تهران

ایرنا : ارتباط تلفنی رئیس جمهور عراق با مخبر در پی سانحه بالگرد رئیس جمهور

ایسنا : حال و هوای حرم مطهر رضوی در آستانه ولادت امام رضا (ع)

ایرنا : قهرمانی کیهانی و کامران در دوومیدانی بین‌المللی ترکیه

ایرنا : دستیار پوتین: تمام ظرفیت‌های روسیه برای کمک به ایران آماده است

ایرنا : دستیار پوتین: روسیه با تمام قوا کنار ایران است

مهر : اعلام آمادگی عمان برای کمک و پشتیبانی از ایران

تسنیم : پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

مهر : مردم دلگان برای سلامتی رییس جمهور دست به دعا شدند

ایسنا : ویدیو/ عملیات شبانه تیم‌های جست‌وجو برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور

ایلنا : ویدیو: گل دوم پاری سن ژرمن به متز توسط کانگ این لی

مهر : « بل ۲۱۲» بالگرد حامل رییس جمهور و اعضای هیات همراه وی بود

ایسنا : شهادت یک مامور پلیس در نارمک

مهر : استاندار تهران از مردم دعوت کرد برای سلامتی رییس جمهور دعا کنند

مهر : مردم مرودشت برای سلامتی رییس جمهور و همراهانش به دعا متوسل شدند

تسنیم : پیام فراکسیون اهل سنت مجلس در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور

مهر : دل نگرانی قمی ها برای رییس جمهور در حرم بانوی کرامت

مهر : هند: در این ساعات سخت، با مردم ایران ابراز همبستگی می‌‎کنیم

ایسنا : استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهوری

مهر : حادثه پیش آمده برای رئیس جمهور موجب تاسف و تاثر شد

ایلنا : آرزوی سلامتی رسانه‌ تیم استقلال برای رئیس‌جمهور

ایسنا : نقش امام رضا (ع) در تمدن اسلامی

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید