دغدغه‌های ارگ کرمان

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۱
کد خبر: 85470153
دغدغه‌های ارگ کرمان

کرمان- ایرنا- برنامه شهرداری کرمان برای پیاده‌راه‌سازی معبر اطراف میدان تاریخی توحید یا ارگ دغدغه هایی را برای شهروندان و کسبه محدوده ایجاد کرده، موضوعی که در نشست اصناف و شهرداری بررسی و برای رفع آنها چاره‌اندیشی شد؛ تا که موثر افتد و نتیجه هم اعلام شود.

به گزارش ایرنا، میدان تاریخی ارگ(توحید) و طاق‌های اطراف آن به عنوان بخشی از حافظه تاریخی شهر کرمان به عنوان غربی‌ترین قسمت بازار اصلی این شهر همواره مورد توجه مردم این شهر است.

سال گذشته بود که در دوره شهردار سابق این شهر (سعید شعرباف)، در پنجمین جشنواره پروژه‌های شهری کرمان، همزمان با میلاد امام‌رضا(ع) و به‌مناسبت گرامیداشت دهه کرامت، این میدان پس از ماه ها کش و قوس، بالاخره بهسازی و احیا شد.

شهردار پیشین کرمان در همان جشنواره، میدان تاریخی ارگ را ویترین شهر کرمان برشمرد که در حافظه خود، روایت‌های بی‌شماری از جمله برگزاری مسابقات «چوگان» را در دل خود داشته است.

البته شهردار سابق در همان جشنواره گفت که اگر قرارداد بهسازی میدان و طراحی‌های اولیه این پروژه با دقت و آینده‌نگری بیشتری دیده و اجرا شده بود، باید دست‌کم شش ماه زودتر، یعنی دی ۱۴۰۱ افتتاح می‌شد.

شعرباف همچنین گفته بود که برنامه‌ریزی شهرداری در خصوص این میدان تنها به ساخت فضای سبز محدود نبوده؛ بلکه همزمان برای زیست شبانه آن، برنامه‌ریزی کرده و میدان غذایی هم در حال راه‌اندازی در این محیط است که این میدان تاریخی به بهترین مکان برای برگزاری رویدادها و جشن‌ها تبدیل شود.

اوایل اردیبهشت امسال هم معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان خبر خوبی در مورد میدان ارگ داد و گفت که معبر پیرامون میدان ارگ پیاده‌راه می‌شود.

محمدرضا یحیی‌زاده همچنین گفته بود که با توجه به رویکرد شهردار مبنی بر توجه ویژه به بافت تاریخی و زیباسازی آن باهدف رونق گردشگری و توسعه معابر پیاده‌محور، پیاده‌راه‌سازی معبر اطراف میدان ارگ به مساحت هشت هزارو ۵۰۰ مترمربع در برنامه شهرداری قرار گرفته و به‌زودی آغاز می‌شود.

او همچنین اشاره کرده بود که پیاده‌راه‌سازی میدان مذکور در تکمیل اقدامات عمرانی انجام‌شده در این میدان و پیاده‌راه «شهید تجلی»(گذر صنایع دستی) صورت می‌گیرد.

دغدغه‌های ارگ کرمان

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان، با بیان اینکه با پیاده‌راه‌سازی میدان ارگ شاهد پویایی و زیبایی این میدان خواهیم بود تاکید کرده بود که در ادامه سیاست پیاده‌محورشدن محله‌های بافت تاریخی، پس از این میدان، پیاده‌راه‌سازی خیابان «گلبازخان» نیز در دستور کار شهرداری قرار خواهد گرفت.

و حالا اواخر اردیبهشت ماه، آنطور که روابط عمومی شهرداری خبر داده، در نشست شهردار و اعضای شورا با کسبه میدان ارگ، دغدغه‌های کسبه میدان در اجرای طرح پیاده‌راه‌شدن این میدان بررسی شده است.

شهردار: موضوعات جامع دیده شود

محسن تویسرکانی شهردار کرمان در این نشست که هدف از برگزاری آن بررسی دغدغه‌های اصناف این محدوده در اجرای طرح پیاده‌راه‌شدن میدان خوانده شده، گفت: در شرایط اقتصادی نابسامان، هنر ما این است که موضوعات را به شکل جامع ببینیم، به‌گونه‌ای که برای همه منفعت داشته باشد؛ به همین دلیل، این جلسه را ترتیب دادیم تا دغدغه‌های کسبه مطرح شود و نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه اگر لازم باشد از ظرفیت‌های استانی برای رفع دغدغه کسبه استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: محدوده میدان ارگ باید فاخر باشد همانطور که به لحاظ تاریخی این‌گونه بوده است؛ سالیان گذشته در شهرهای مختلف ازجمله اصفهان و یزد مواردی بوده که طرح‌های پیاده‌راه در میادین اجرا شده و موفق بوده است.

کسب‌وکارها با فضای گردشگری باشد

دغدغه‌های ارگ کرمان

شهردار کرمان در ادامه با بیان اینکه امروز دیگر نگاه سنتی به موضوعات جایگاهی ندارد، خاطرنشان کرد: نوع کسب‌وکارهای دور میدان ارگ باید متناسب با فضای گردشگری این میدان باشد تا به صرفه اقتصادی بیشتر نیز بیانجامد.

وی بیان کرد: در همین لحظه، ۴۳ تیم عملیات عمرانی در سطح شهر فعال هستند و ما روزانه بر فعالیت آنها نظارت داریم که قول می‌دهیم عملیات عمرانی در میدان ارگ هم به‌سرعت اجرا شود.

تویسرکانی افزود: برای آبادانی کرمان باید همه وارد میدان شویم؛ شاید کسبه میدان در یک دوره گذار، آسیب ببینند، اما به طور قطع این طرح در بلندمدت به سود آنها خواهد بود.

وی بیان کرد: متعهد شدیم تابلوهای کسبه میدان ارگ را ساماندهی کنیم و مغازه‌هایی که درِ نامناسب دارند، با هزینه شهرداری تعمیر و بهسازی شوند.

شهردار کرمان افزود: سعی می‌کنیم طرح پیاده‌راه‌سازی میدان ارگ با کمترین ضربه و زیان به کسبه به پایان برسد.

وی با بیان اینکه در شهرداری قصد داریم شهر را متحول کنیم تاکید کرد: تقاضا دارم به شهرداری اعتماد کنید و این دوره گذار را با بردباری پشت سر بگذارید.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان نیز بیان کرد: در ادامه بهسازی میدان که سال گذشته به پایان رسید، پیاده‌راه‌سازی و بهسازی معابر موجود را در برنامه داشتیم؛ از بهترین مصالح استفاده شده و هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع سنگ‌فرش می‌شود.

محمدرضا یحیی‌زاده خاطرنشان کرد: با استفاده از پیمانکار و زمان‌بندی سه‌شیفت تلاش داریم سنگ‌فرش را که طراحی زیبایی دارد، اجرا کنیم و به پیمانکار تاکید شده طی یک ماه تا ۴۰ روز به پایان برسد.

وی بیان کرد: درباره پارکینگ، مسیری از کوچه مجاور پارکینگ «صاروج پارس» در نظر گرفتیم که زیرسازی و آسفالت خواهد شد و همچنین تمهیداتی اندیشیده شده که بتوانند از پارکینگ‌های «گلبازخان» که در اختیار سازمان ترافیک است، استفاده کنند.

طرح‌های عمرانی با مشارکت مردم اجرا شوند

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز در این نشست بیان کرد: طرح‌های عمرانی که تغییرات مهمی در وضعیت فعالیت کسبه ایجاد می‌کنند، باید با مشارکت مردم و در نظر گرفتن منافع آنها اجرا شود.

حسین چناریان، افزود: میدان ارگ از قدیم در کرمان هویت داشته و حفظ این هویت و توسعه آن، وظیفه همه ما کرمانی‌هاست.

وی تاکید کرد: این طرح باید اجرا شود، اما شهرداری و شورا تلاش می‌کنند با کمترین چالش و مشکل برای کسبه اتفاق بیافتد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا خاطرنشان کرد: پیمانکار طرح انتخاب شده، ابتدا زمان‌بندی باید منطقی‌تر شود و پس از تامین به‌موقع اعتبارات، طرح را آغاز کنیم که تاخیر در اجرا به حداقل برسد.

وی اظهار داشت: طراحی میدان ارگ به‌عنوان میدان خوراک، رونق خوبی به این فضا داده اما با برگزاری رویدادها و برنامه‌های مناسبتی، رونق بیشتری پیدا خواهد کرد که برای همه سودمند است.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز در این نشست تاکید کرد: شهرداری پیشنهاد خود را برای اعمال طرح‌های تشویقی عوارض مربوط به کسبه میدان ارگ به شورا ارائه دهد.

مرضیه شاحیدری‌پور، شهردار منطقه پنج کرمان نیز در این نشست بیان کرد: با اجرای طرح پیاده‌راه‌شدن میدان ارگ خودروها فقط در ساعات مشخصی برای بارانداز می‌توانند وارد میدان شوند.

خواسته نمایندگان اصناف

در گزارشی روابط عمومی شهرداری کرمان طی روز چهارشنبه آمده است: نمایندگان اصناف فعال در میدان ارگ نیز در این نشست به بیان دغدغه‌ها و مسائل خود پرداختند و مواردی ازجمله چگونگی دسترسی شهروندان به میدان، ضرورت تامین پارکینگ مناسب برای استفاده کسبه و شهروندان، لزوم تقویت حمل‌ونقل عمومی به این محدوده، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متنوع در فصل‌های مختلف سال و به‌کاربردن تجهیزات و مبلمان پارکی زیبا با هدف جذب مردم، تمهید شرایطی که کسبه میدان به لحاظ مالی متضرر نشوند و لزوم ساماندهی دست‌فروش‌ها در میدان مطرح شد.

همچنین در این نشست مقرر شد هماهنگ شود استفاده از پارکینگ برای کسبه دارای پروانه کسب رایگان باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : حمله پهپادی مقاومت عراق به ایلات

ایرنا : مرور روزنامه‌های ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهر : حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به اهداف حیاتی در بندر ایلات

ایسنا : پرواز اولین هواپیمای امدادی روس به سمت ایران

ایسنا : برق پاک از خزر به اروپا صادر می‌شود

ایرنا : اطلاعیه شماره ۵ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر/ شناسایی ۲ نقطه حرارتی

ایرنا : حرکت تیم‌های امدادی به سمت نقاط حرارتی محل سانحه بالگرد رئیس جمهور

ایرنا : عملیات جست‌وجو برای بافتن بالگرد حامل رئیس جمهور بی وقفه ادامه دارد

تسنیم : تیم‌های اعزامی باید به مختصات اعلامی پهپاد رسیده باشند

ایسنا : اطلاعیه شماره ۵ هلال احمر در مورد بالگرد رئیس جمهور/ اعزام تیم‌های امدادی به سمت ۲ نقطه حرارتی

ایسنا : اطلاعیه شماره ۵ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

مهر : ادعای پهپاد ترکیه‌ای درباره محل سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران

ایلنا : نخستین هواپیمای ایل-۷۶ وزارت امور اضطراری روسیه عازم تبریز شد

مهر : حرکت تیم‌های امدادی هلال‌احمر به سمت محل احتمالی فرود بالگرد

مهر : اجتماع رشتوندان برای سلامتی رییس جمهور در میدان شهرداری

تسنیم : اعزام 73 تیم امدادی به طویل؛ محل احتمالی سقوط بالگرد

ایلنا : انصارالله یک موشک بالستیک ضد کشتی را به سمت خلیج‌ عدن شلیک کرد

ایسنا : ۱۰ تیم امدادی مجهز عراقی آماده اعزام به ایران

ایرنا : سفر لاوروف به آستانه برای شرکت در نشست وزیران سازمان همکاری شانگهای

مهر : رئیس مجلس ترکیه با مردم و دولت ایران ابراز همدردی کرد

ایرنا : آناتولی: پهپاد ترکیه‌ای یک منبع گرمایی شناسایی کرده است + فیلم

ایرنا : مختصات دقیق محل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور مشخص شد

ایسنا : ویدیو/ ارسال تصاویر جدید از پهپاد ترک؛ شناسایی احتمالی محل بالگرد

مهر : تصاویری از محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور

مهر : تصاویری از محل سقوط احتمالی بالگرد رئیس جمهور

ایسنا : تصاویر پهپادی از مکان احتمالی بالگرد رئیس‌جمهور ایران

ایسنا : تصاویر پهپادی از مکان احتمالی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیسی

ایلنا : هواپیمای بدون سرنشین «آکینجی» مختصات احتمالی بالگرد حامل رئیسی را شناسایی کرد

ایسنا : چرا برخی سرطان‌ها بعد از درمان عود می‌کنند؟

ایرنا : بالگردی که به مقصد نرسید!

تسنیم : شناسایی نقطه احتمالی محل سانحه بالگرد رئیسی + فیلم

ایسنا : گلریزان ۸۱ میلیارد دلاری در نبرد جهانی تراشه

تسنیم : بوی سوخت خودروها با سوخت بالگرد اشتباه گرفته شد

ایلنا : ضمن دعا برای سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، حفظ انسجام ملی و هوشمندی در مدیریت بحران لازم است

ایسنا : جلالی: تجهیزات روسی برای جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور در راه است

ایسنا : آخرین وضعیت عملیات جستجو در حادثه بالگرد رئیس جمهور/ ادامه عملیات در تاریکی و مه شدید

ایلنا : پادشاه عربستان برای درمان عفونت ریه در بیمارستان بستری شد

مهر : آخرین وضعیت جستجوی بالگرد رئیس جمهور از زبان رئیس هلال احمر

ایلنا : بالگردهای روسیه ۷صبح به منطقه اعزام خواهند شد/ روس‌ها خودروهایی با توانایی پیمایش در مناطق صعب‌العبور ارسال خواهند کرد

مهر : روایت سفیر ایران در روسیه از جلسه اضطراری پوتین

ایلنا : گروهی متشکل از ۴۷ نیروی ویژه در حال پرواز از مسکو به سمت تبریز است

ایلنا : گروهی متشکل از ۴۷ نیروی ویژه در حال پرواز از مسکو به سمت نبریز است

ایرنا : واکنش شخصیت‌های سیاسی به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ محبوبیت رئیسی نمایان شد

مهر : تصاویری از بارگیری بالگردهای امداد و نجات روسیه برای اعزام

مهر : تداوم جستجوها برای یافتن بالگرد رئیس جمهور

ایلنا : پوتین دستورهای لازم را به وزارت شرایط اضطراری و وزارت دفاع روسیه داده است

تسنیم : گسترش عملیات جستجو از چند جبهه مختلف برای دستیابی به بالگرد

ایسنا : ویدیو/ تیم جست‌وجو به دنبال نشانه‌های آتش سوزی احتمالی در محل سانحه بالگرد

ایرنا : جبهه مردمی فلسطین: با نگرانی اخبار سانحه برای رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کنیم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید