۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85469109
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رسانه‌های حرفه‌ای امین مردم در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی

زنجان - ایرنا - فضای استان در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دوباره رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است و در این میان رسانه‌ها میدان دار اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای تحقق مشارکت حداکثری هستند.

به گزارش ایرنا، رسانه ها در تمامی عرصه های جامعه تاثیر غیرقابل انکاری دارند و هیچ شخصی منکر نقش سازنده و اثرگذار رسانه ها در انتخابات و حرکت جریان های سیاسی نیست.

موضع گیری رسانه ها در انتخاب درست و نادرست مردم تاثیر بسزایی دارد و هیچ نهاد یا دستگاه دیگری نمی تواند این نقش را در کوتاه مدت در میان مردم ایفا کند و به نتیجه مورد نظر دست یابد.

امروزه اهمیت رسانه با حضور فضای مجازی که در هنگام انتخابات مورد سوء استفاده دشمنان قرار می گیرد بسیار حیاتی است و می تواند در این برهه بیش از پیش نقش و جایگاه واقعی خود را در نزد افکار عمومی جامعه آشکار سازد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان زنجان برای بررسی نقش رسانه ها در تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات، میزگردی را با حضور قنبر رسولی مدیر خبرگزاری فارس ، رقیه فرنیا مدیر خبرگزاری ایسنا ، رحیم مقدمی مدیر خبرگزاری مهر و مهران حبیبی سردبیر گروه رسانه ای آوای میهن(میهن نیوز) برگزار کرد.

رسانه‌های حرفه‌ای امین مردم در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی

رسانه ها، ‌امین مردم هستند

قنبر رسولی، مدیر خبرگزاری فارس در استان زنجان گفت: رسانه ها نقش مهمی در معرفی نامزدهای و برنامه هایشان در انتخابات دارند و می توانند زمینه حضور گسترده مردم را در پای صندوق های رأی فراهم کنند.

وی ادامه داد: تجربه هم نشان داده در هر مقطعی که رسانه ها پای کار آمدند مشارکت بیشتری در انتخابات محقق شده است.

رسولی گفت: مردم رسانه‌های حرفه ای را امین خود می‌دانند و با تکیه بر اطلاع رسانی آنها می توانند افراد صالح و توانمند را شناسایی کنند.

وی به عوامل موثر بر مشارکت در انتخابات اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مواردی که مشارکت را تحت تاثیر قرار می دهد، ‌عملکرد دولت های مستقر است، هرچه دولت ها خواسته های مردم را عملی کنند به همان اندازه رغبت مردم برای حضور در صحنه ها از جمله انتخابات بیشتر می شود.

رسولی گفت: اینکه از مشکلات اقتصادی چشم پوشی کنیم، درست نیست؛ چرا که یکی از مولفه های اثرگذار بر روی مشارکت مردم همین مسائل معیشتی و اقتصادی است؛ مردم با وجود مشکلات همیشه پای کار بوده اند و همیشه علاقه خود به نظام و انقلاب و کشور را نشان داده اند.

وی همچنین به مساله هزینه کردهای تبلیغاتی و اخلاق انتخاباتی اشاره کرد و گفت: مردم ایران نشان داده اند از هر سیاستمداری، سیاستمدارتر هستند چرا که بر اساس تجربه، افرادی را که دست به سیاه نمایی می زنند و یا تلاش دارند با وعده‌های دروغین رای دهندگان را به سوی خود بکشانند کنار می زنند.

رسولی اظهار کرد: مردم در طول ۴۵ سال از عمر انقلاب و در ۴۰ انتخابات اخیر نشان داده اند که دادن وعده های دروغین و غیر عملی تاثیری در اقبال عمومی به نامزدها ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مردم منتظرند تا برخی مشکلات حل شود از این رو منتخبان و مسوولان باید پاسخ اعتماد مردم را بدهند، امیدواریم مردم با رای خود برای تشکیل مجلسی قوی و در تراز انقلاب تلاش کنند، چرا که تشکیل مجلسی قوی زمینه‌ساز رفع و حل مشکلات کشور خواهد شد.

رسانه‌های حرفه‌ای امین مردم در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی

مشارکت حداکثری ضامن افزایش وزن حکمرانی

مهران حبیبی، سردبیر گروه رسانه ای آوای میهن(میهن نیوز) با بیان اینکه میزان مشارکت در انتخابات تاثیر بسیار زیادی در تمام زمینه ها دارد، گفت: همواره مشارکت حداکثری و آگاهانه مردم در انتخابات باعث افزایش وزن حکمرانی شده است و هر چقدر وزن حکمرانی بیشتر باشد در زندگی تمام افراد جامعه تأثیر شگرفی را برجای خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: معتقدم مشارکت بالا و سنگینی وزن مجلس، باعث قدرت‌گیری نمایندگان و مطرح شدن خواست شهروندان در حاکمیت می شود، از سوی دیگر مشارکت حداکثری باعث افزایش مشروعیت حکومت خواهد شد.

حبیبی خاطرنشان کرد: همیشه مجلسِ دارای پشتوانه مردمی مشروعیت بالایی به حکومت می دهد چه در داخل و چه در خارج از کشور و در این مدت شاهدیم که هر رای به صندوق موجب افزایش امنیت ملی در داخل و افزایش توان حکومت برای پیگیری منافع ملی در محیط بین‌الملل می شود و می توان در معادلات سیاسی دنیا به آن تکیه کرد.

وی گفت: عملکرد مسوولان و نمایندگان مجلس باید به گونه‌ای باشد که مردم به این نتیجه برسند شرکت در انتخابات به معنای حل اختلافات از طریق مسالمت‌آمیز و پیگیری مطالبات در وضع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

‌این فعال رسانه استان زنجان اظهار کرد: رسانه ها در انعکاس دستاوردهای نظام نقش موثری را ایفا می کنند و باید این پیام را به مردم برسانند که بی توجهی به صندوق رای و قهر کردن با آن به کاهش امنیت ملی در سیاست داخلی و تضعیف منافع ملی در سیاست خارجی منجر می شود.

حبیبی گفت: به عنوان یک اهل رسانه اگرچه معتقدم که باید انتخابات به گونه ای باشد که سلایق مختلف در آن حضور داشته باشند و حضور افراد از جناح های مختلف، مشارکت حداکثری را رقم خواهد زد اما اگر سازوکار آن فراهم نبود انتخاب دقیق و آگاهانه تک تک افراد جامعه حتی اگر به دور از انتخاب لیستی و رای دادن حزبی باشد نتیجه مناسبی را حاصل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر معتقدم اگر مجلس به وظیفه سیاستگذاری، قانونگذاری و نظارت خود به خوبی عمل کند و کاندیداهایی که با رای مردم به مجلس می‌روند تنها به دنبال تایید مدیریت ها و دخالت در عزل و نصب‌ها نباشند مردم هم اعتمادشان به مجلس بیشتر می شود و به راحتی مشارکت حداکثری رقم خواهد خورد.

حبیبی خاطرنشان کرد: در اوضاع کنونی که معیشت مردم و از سویی اقتصاد حرف اول را می زند گام برداشتن در راستای بهتر شدن وضع معیشت از راهکارهای مناسبی است که موجب می شود مردم خودشان در پای صندوق های رای حاضر شوند بنابراین به عنوان یک فعال رسانه، دغدغه اول مردم را معیشت آنها می دانم که اگر رسیدگی شود مشارکت بالا رقم خواهد خورد.

رسانه‌های حرفه‌ای امین مردم در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی

لزوم ساماندهی فضای مجازی در عرصه اطلاع رسانی

رقیه فرنیا، مدیر خبرگزاری ایسنا در زنجان گفت: نکته مهم در مورد رسانه‌ها، نقش تعیین‌کننده آنها در مشارکت همگانی و جهت‌دهی افکار عمومی به سمت صندوق‌های انتخاباتی است که به تعیین سرنوشت کشور با حضور مردم در پای صندوق‌های رأی در یک نظام دموکراتیک منجر می شود.

وی ادامه داد: از این رو به هر میزان تعداد مشارکت‌کنندگان در یک انتخابات بیشتر باشد، آن نظام از مقبولیت و مطلوبیت بیشتری برخوردار می شود.

فرنیا با بیان اینکه بدون تردید نقش رسانه‌ها در پای صندوق‌های رأی در انتخابات بسیار مهم و حیاتی است، ‌گفت: رسانه‌ها در آستانه انتخابات، در صورتی که بی‌طرفانه و متعهد به الزامات و قوانین رسانه‌ای عمل کنند، می‌توانند در هدایت مردم به سمت انتخاب کاندیدای اصلح و افزایش مشارکت انتخاباتی نقش آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه مشارکت عمومی مردم سبب تثبیت نظام سیاسی موجود در کشور می‌شود، گفت: به هر میزان این مشارکت پرشورتر باشد، میزان مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی نیز بیشتر می‌شود از این رو رسانه‌ها نقش بزرگی در حمایت مردم از نظام موجود و در نهایت تثبیت نظام و ارزش‌های آن دارند.

فرنیا ادامه داد: از سویی دیگر ساماندهی فضای مجازی در زمان انتخابات بسیار مهم است، با توجه به اینکه سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم، نیاز است که برخی گروه‌ها، صفحات و کانال‌های فعال در فضای مجازی که با معرفی خود به عنوان حامی کاندیداها اقدام به پخش اخبار و مطالب کذب و حتی توهین و افترا به اقشار مختلف می کنند، مدیریت شود.

وی گفت: این فضا باید همچون سایر رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها با ابلاغ دستورالعمل و آیین‌نامه از نشر هرگونه اخبار و مطالب کذب و بی‌اخلاقی‌ برحذر باشد که البته تحقق این موضوع، نیازمند ورود قانونگذاران و مسئولان است.

رسانه‌های حرفه‌ای امین مردم در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی

ضرورت التزام به اصول حرفه ای در اطلاع رسانی انتخاباتی

رحیم مقدمی، مدیر خبرگزاری مهر در زنجان به لزوم بازنگری مسائل در خصوص فعالیت رسانه پیرامون انتخابات اشاره کرد و گفت: این موضوع برای دوره های بعدی انتخابات حایز اهمیت است، تقویت نظارت و همچنین رعایت اصل بی طرفی رسانه ها مولفه مهمی است که باید مدنظر باشد.

وی ادامه داد: رسانه ها باید کمک کنند تا در انتخابات، مردم امیدوار شوند از این رو سیاه نمایی ها می تواند مشارکت انتخاباتی را تحت تاثیر قرار دهد.

مقدمی گفت: با گسترش فضای مجازی بستر اطلاع رسانی در جامعه زیاد شده و در مواردی اطلاع رسانی در این فضا مبتنی بر رویکردهای شخصی و بر محور منافع و مصالح افراد انجام می شود و خبری از اصول حرفه ای اطلاع رسانی در آنها مشاهده نمی شود.

وی همچنین رعایت اخلاق انتخاباتی را به عنوان یک پارامتر برای ارزیابی نامزدها مهم دانست و گفت: یک عده در عرصه انتخابات به هر شکلی دست به تبلغات می زنند و مراعات اخلاق انتخاباتی را ندارند که بروز چنین رفتارهایی از مدعیان قانون گذاری عامل کاهش مشارکت است.

مقدمی خاطرنشان کرد: بعضا در فضای مجازی اخلاق انتخاباتی به کلی نادیده گرفته می شود و حامیان و هواداران نامزدها به بدترین شکل عمل می کنند که ‌نامزدها باید بر روی چنین رفتارهایی اشرافیت داشته باشند چرا که رواج چنین رویه هایی موجب بی اخلاقی بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه رسانه ها همواره برای جلب مشارکت مردم در انتخابات پای کار بوده اند، گفت: فضای انتخابات فرصت ارزشمندی برای رسانه هاست تا جایگاه واقعی خود را با معرفی بی طرفانه چهره ها و نامزدها نشان دهند.

برآیند:

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ حوزه انتخابیه استان زنجان به دور دوم کشیده شده که قرار است ۲۱ اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور برگزار شود.

در این میان رسانه ها نقش موثری در افزایش آگاهی مردم و اطلاع رسانی صحیح ایفا می کنند و می توانند ضمن افزایش مشارکت انتخاباتی،‌ شهروندان را به انتخاب گزینه اصلح راهنمایی کنند.

به گزارش ایرنا، مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خدابنده برای تعیین تکلیف یک کرسی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

استان زنجان پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که سرنوشت ۲ کرسی در حوزه های انتخابیه زنجان - طارم و حوزه خدابنده به دور دوم کشیده شده است.

در حوزه انتخابیه زنجان و طارم رقابت برای یک کرسی باقی مانده میان نبی الله محمدی و محمد اسماعیلی و در حوزه خدابنده میان سعید رفیعی و احمد بیگدلی در جریان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : الکساندر زورف فاتح تنیس مسترز رم شد

مهر : دعای سمنانی‌ها برای سلامتی رییس جمهور/ حضور در زادگاه عبدالهیان

ایسنا : نیویورک‌تایمز: حمله به رفح کمکی به اسرائیل نخواهد کرد

ایلنا : واکنش نارندرا مودی به سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ایران

ایسنا : هنر مربی ایجاد کار تیمی است

ایرنا : دعای توسل در حرم حضرت معصومه(س)

صدا و سیما : رهبر انقلاب: همه برای سلامت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان دعا کنند

ایلنا : ویدیو: گل اول رئال مادرید به ویارئال توسط آردا گولر

تسنیم : جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

مهر : پروژه های آبخیزداری کردستان در دولت سیزدهم ۵۰ درصد رشد دارد

مهر : «بایدن» برای یک جلسه توجیهی فوری به کاخ‌سفید بازگشت

ایسنا : ۹۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض قرار دارند

مهر : دعای توسل زوار شاهچراغ برای سلامتی رییس جمهور و همراهنش

ایلنا : پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ تا فردا تسویه می‌شود

ایلنا : ویدیو: گل اول بارسلونا به رایو وایکانو توسط لواندوفسکی

مهر : حضور ۳ وزیر در محل سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور

تسنیم : ذکر دعا و توسل برای سلامتی رییس جمهور و همراهان در حرم حضرت مطهر رضوی

ایرنا : آرزوی سلامتی جهاد اسلامی فلسطین برای آیت‌الله رئیسی و همراهان وی

ایسنا : اعزام ۲۵ گروه محیط بان به منطقه سانحه بالگرد حامل رییس جمهور

مهر : توسل کرمانشاهیان برای سلامتی رییس جمهور و همراهان

تسنیم : شکل‌گیری شبکه دستیاران مردمی‌سازی در وزارت تعاون

ایسنا : اعزام تیم های واکنش سریع هلال احمر گیلان برای شرکت در عملیات جستجو و نجات

ایرنا : رهبر انقلاب: امیدواریم رئیس‌جمهور به آغوش ملت بازگردد

صدا و سیما : رهبر انقلاب: امیدواریم خداوند رئیس جمهور را به آغوش ملت برگرداند

تسنیم : رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است

تسنیم : منچسترسیتی قهرمان لیگ برتر انگلیس شد + جدول نهایی

صدا و سیما : پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته تا فردا تسویه می‌شود

مهر : برخورد قضائی با عوامل سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در خوزستان

ایرنا : فیلم| نظر سرمربی بسکتبال شهرداری گرگان در خصوص بازی دوم فینال مقابل طبیعت اسلامشهر

ایلنا : امیدواریم خداوند رئیس‌جمهور و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند

مهر : تصاویری از حضور مردم در ایلام در مراسم قرائت دعا برای رییس جمهور

مهر : اخباری که درباره سانحه بالگرد رئیس جمهور می رسد اخبار خوبی نیست

تسنیم : حال آیت‌الله مظاهری مساعد است

ایلنا : ادعای شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی‌: اسرائیل ارتباطی با وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ایران ندارد

صدا و سیما : زغال سنگ طبس لیگ برتر هندبال را با تساوی به پایان رساند

ایسنا : اطلاعیه شماره۱ ستاد ملی شرایط اضطراری هلال احمر درباره حادثه بالگرد رئیس جمهوری

تسنیم : بالگرد هوانیروز به محل سانحه اعزام شد

ایسنا : جهاد اسلامی: همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنیم

ایرنا : سلیمانی: آن زمان ۲۰ میلیون می‌دادند الان دلار و سکه/ در نتیجه شهرآورد هم دست بُردند!

مهر : همه برای سلامت رییس جمهور خدمت‌گزار دعا کنند

مهر : امیدواریم خداوند رئیس جمهور را به آغوش ملت برگرداند

ایسنا : اعلام آمادگی باکو برای کمک به ایران در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور

مهر : دعا برای سلامتی رئیس جمهور و همراهان در شهرستان چایپاره

ایرنا : استاندار کرمانشاه: روند نرخ بیکاری کاهشی است ولی باید تک رقمی شود

تسنیم : امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

مهر : واکنش جهاد اسلامی به سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران

تسنیم : مادران زندانی به همت هیئتی‌ها آزاد می‌شوند

تسنیم : گلایه دانش‌آموزان بیرجندی از نحوه برگزاری امتحانات نهایی

ایسنا : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید