آنچه در مناظره سوم نامزدهای حوزه انتخابیه بیرجند گذشت

بیرجند - ایرنا - نامزدهای حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" که به دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافتند در سومین و آخرین مناظره تلویزیونی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره مشارکت مردم در جهش تولید، راهبرد ایران در موضوع مقاومت، اولویت‌های پیگیری یک نماینده و استفاده از ظرفیت‌ بانوان و جوانان پرداختند.

به گزارش ایرنا، تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه آغاز شد که تا ساعت هشت صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد و مانند انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، برای این مرحله نیز مناظره‌های انتخاباتی در نظر گرفته شده است.

مناظره‌های یک ساعته ۲ نامزد راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" که پیش از این ضبط شده، از صدا و سیمای خراسان جنوبی در حال پخش است.

پخش این مناظره‌ها تا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از شبکه خاوران ادامه دارد و مخاطبان می‌توانند این برنامه‌ها را در بستر اینترنت و از طریق برنامه ایران صدا همچنین تلوبیون نیز بشنوند و ببینند.

سومین مناظره و بخش نهایی مناظرات نامزدهای حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی شامل سه بخش از جمله پرسش محوری، سوالات کارشناسان و مردمی بود و در بخش نهایی هر کدام از نامزدها در سه دقیقه به تکمیل سخنان و نقد یکدیگر پرداختند که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

سوال محوری: چگونه می‌توان به جهش تولید رسید، مردم چگونه می‌توانند مشارکت داشته باشند، مهمترین موانع آن چیست و نماینده مجلس آینده چه باید بکند؟

علی مولوی حقیقی: در شرایط فعلی تولید یک جهاد است اگر عمل جهادی برای بهبود وضعیت اقتصادی انجام نشود مطمئن باشید بر همین محور که تا به حال گفته شده حرکت خواهد شد. معتقدم عوامل مهمی بر جهش تولید مترتب است و اگر به این عوامل خوب توجه نشود بدون شک مشکلی که با آن روبه‌رو هستیم بیشتر خواهد شد.

نخست؛ منابع انسانی از جمله نخبگان، جوانان، بانوان، صنعتگران، تجار که ثروت بزرگ کشور محسوب می‌شود و در این زمینه کمبود نداریم. ممکن است برخی جاها نیاز به نیروی انسانی فنی باشد اما ثروت بزرگی در اختیار ماست.

نکته دوم سرمایه‌گذاری است؛ باید برای وضعیت اقتصادی هم به سرمایه‌گذار داخلی و هم خارجی توجه کرد اما راه برون رفت از وضعیت موجود اتکا صرف به سرمایه‌گذاری داخلی نیست بلکه باید موانع موجود را برطرف و راه را برای سرمایه‌گذاری باز کنیم و با اولویت سرمایه‌گذاران داخل بتوانیم تولید را افزایش و منابع و زیرساخت‌های موجود را احیا کنیم.

نکته سوم فناوری است؛ توجه به فناوری جدید در کارخانه‌های تولیدی راه برون رفت از مشکلات است، به عنوان مثال کارخانه‌هایی مانند فولاد که نیاز به آب زیاد دارند باید با استفاده از روش‌های فناوری جدید این کارخانه‌ها را به سمت کم آب‌بری برد و به ایجاد بیشتر اشتغال کمک کرد.

نکته چهارم و حائز اهمیت اینکه باید منابع موجود مالی و ارزی را مدیریت کرد؛ هر استانی باید منابع تولیدی خود را مدیریت کند اما همانطور که در برنامه‌های گذشته هم گفته شد سود حاصل از تولید ثروت این استان در جای دیگری هزینه می‌شود لذا معتقدم باید با اولویت‌بندی و نگاه عدالت محور همه مشکلات موجود را در قالب برنامه حل کنیم.

ابتدا باید موانع موجود را برطرف کنیم، در دولت روی پنجره کسب و کار مانور داده شد الان باید دید این طرح چقدر متقاضی را دچار مشکل می‌کند لذا باید موانع توسط دولت رفع شود. مجلس این طرح را مصوب کرد، تدابیر دولت هم خوب است اما بدنه کارشناسی و اجرایی طرح با مشکلاتی مواجه است که باید رفع شود.

نکته دیگر اینکه تسهیلاتی که دولت برای سرمایه‌گذار تعریف کرده است باید توسط بانک‌ها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و از طرف دیگر توسط سیستم‌هایی که ضمانت می‌گیرند تسهیل شود.

اگر بتوانیم به تسهیلاتی که برای کارفرما، کارگزار و سرمایه گذار تعریف شده سرعت بدهیم حتما می‌توانیم در حوزه تولید هم به شکلی جهادی عمل کنیم تا رفاه عمومی ایجاد و اعتماد به نفس ملی و فضای کار و کوشش را افزایش دهیم، وقتی رفاه ایجاد شود احساس عزت‌مندی در دولت و ملت هم شکل پیدا می‌کند.

سید حسن هاشمی: اگر بخواهیم نگاه جامع داشته باشیم به طور طبیعی جهش تولید دارای دو بعد بین المللی و داخلی است. ما نمی‌خواهیم مشکلات و معضلات کشور را مستقیم تابع برجام بدانیم اما نباید افراط و تفریط کرد بالاخره یک سند بین‌ المللی است و باید به آن توجه کرد لذا به کاهش دیپلماسی در سطح بین الملل و منطقه‌ای باید دقت شود البته تابع نظریات مقام معظم رهبری هستیم و به معنای این نیست که از آن دوری کنیم.

اما در سطح داخلی در خراسان جنوبی از منابع مادی و معنوی برخوردار هستیم از جمله اینکه زمین کشاورزی و آب به اندازه کافی داریم همچنین پتانسیل مرز که اگر استان‌های دیگر ۱۰ متر طول مرز را داشتند اتفاقات خوبی آنجا می‌افتاد. مواد معدنی، نیروی انسانی متخصص و در دیگر حوزه‌ها داشته‌های خوب و زیادی همتراز یا حتی برتر از استان‌های دیگر داریم.

۲۰ سال از مستقل شدن استان خراسان جنوبی می‌گذرد در حالی که نتوانسته‌ایم این منابع را به خوبی مدیریت کنیم. وقتی این توانمندی را در استان داریم به نظرم فقر مدیریت باعث شده نتوانیم از این منابع ارزشمند به درستی استفاده کنیم.

باید از ظرفیت اقتصادی استان در زمینه‌های کشاورزی و مرز به علاوه ظرفیت معادن با مشارکت مردم استفاده کرد. تاکید می‌کنم در استان مردم حق دارند مالک معادن خودشان باشند و با قانون هم مغایرتی ندارد، از اینکه پهنه‌های معدنی ما توسط دیگران ثبت شده غافل شده‌ایم و باید سرمایه‌های جزئی جمع شود.

اینکه نامزد دیگر می‌گوید مردم در خانه سرمایه‌گذاری نکنند پس کجا باید سرمایه‌گذاری شود وقتی سرمایه و راه مولدی وجود ندارد، وقتی نتوانسته‌ایم راه مولد ایجاد کنیم مردم باید سکه، خانه، ارز یا خودرو بخرند لذا باید شرکت سهامی عام یا توسعه عمران ایجاد و سرمایه‌های خرد استان جمع شود.

باید یک همت و اتفاق جدید در استان خراسان جنوبی رقم بخورد؛ با روزمرگی نمی‌شود و باید مردم در حوزه‌های متعدد از جمله معادن شریک شوند. دلیل ندارد ۸۲ درصد پهنه معادن استان مسکوت و مسدود بماند.

در استان خراسان جنوبی منابع معدنی خوبی داریم اما هنوز خام فروشی می‌کنیم. از قبل انقلاب اسلامی معدن قلعه زری در خوسف فعال است اما یک واحد فناوری کوچ مس در استان نداریم که این درد است بنابراین باید در جهت ایجاد چرخه‌ها در استان اقدام کنیم.

از مرکز کشور دور هستیم و راه‌های مواصلاتی طولانی و پرواز محدود است، راه ارسال محصولات وجود ندارد یا به سختی فراهم است لذا نیاز به فناوری داریم. محصول کشاورزی تولید می‌شود اما با اتوبوس به مرکز ارسال می‌شود، آنجا اجازه داده نمی‌شود یک مرکز فرآوری ایجاد شود چون قانون ارزش افزوده، فرآوری‌های کشاورزی را شامل نمی‌شود.

باید همه دست به دست هم دهیم چون ظرفیت در استان وجود دارد و باید فرهنگ سرمایه‌گذاری در استان را برای مردم به خصوص دولتمردان ایجاد کنیم، اگر دولتمردان توانمند، دلسوز و محلی باشند و مشکلات را لمس کنند این کار شدنی است بنابراین باید در زمینه داخلی هم اقدامات خوبی انجام داد که با برنامه بدون شک امکان پذیر است.

در بخش دوم و در ادامه پاسخ محوری هر کدام از نامزدها به مدت چهار دقیقه به نقد نظر نامزد دیگر پرداختند.

مولوی حقیقی: نسبت به مطالب گفته شده درخصوص برجام نقد دارم، خواهش داریم بحث برجام برای همیشه بسته شود چون مجلس بسته است. همچنین در سه مرحله دیدیم در امتیاز گرفتن بر ما شبهه پیدا کردند و برجام به جایی نرسید بنابراین یکی از اقدامات انقلابی مجلس این بود برجام را برای همیشه بست. باید از فرصت‌هایی که برای ما در کشورهای دیگر در حوزه تجارت فراهم می‌شود در حوزه تعاملات سیاسی و دیپلماسی استفاده کنیم.

راه دوری نرویم بلکه کشورهای نزدیک ما عراق، افغانستان یا سایر کشورهای همسایه که به شدت نیاز به تبادلات اقتصادی دارند، ما هم ظرفیت‌های خوبی داریم اگر بتوانیم ظرفیت‌های موجود در مرز را برای کشور مقابل فراهم کنیم می‌توان از ظرفیت تجار دو کشور استفاده کرد. باید همیشه بدانیم برجام به نفع ما نبود.

نکته دوم اگر برای افزایش سرمایه و دارا بودن و دارا شدن و برای اینکه مردم پول بیشتری به دست بیاورند الزاما بر همان سیاست‌های خانه خریدن سرمایه‌گذاری کنیم اشتباه محض است برای اینکه دود ناشی از آن به چشم کسانی رفته که امروز خانه ندارند و اجازه نشین هستند.

باید موانع طرح نهضت ملی مسکن برطرف شود؛ در استان خراسان جنوبی کم جا نداریم و باید مشکلاتی که توسط بنیاد مسکن مانع ساخت و ساز در روستاها شده را برطرف کنیم به جای اینکه مسکن در شهرها احداث و مردم آپارتمان نشین شوند یا برج‌ها ساخته شود و برخی اتاق‌ها خالی یا مربوط به عده خاصی باشد باید به سمتی برویم که روستاها احیا و زمینه سرمایه‌گذاری در روستاها برای تولید ثروت و اشتغال و ماندگاری جمعیت بیشتر فراهم شود.

روی اینکه از ثروت داخل استان در منابع انسانی هم استفاده شود کاملا معتقدم اما اینکه کاملا می‌گویید مدیریت بومی، شاید مدیر قوی پیدا کنیم که تحول ایجاد کند لذا کارآمدی، اثربخشی، ظرفیت و توان نیروی انسانی مهم است مگر از فرزندان خراسان جنوبی کم در استان‌های دیگر مشغول به کار هستند؟

شما که در واحد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند سال‌ها مدیریت کردید چقدر مدیر تربیت کردید که امروز در خارج از استان مدیر، کارآمد و با تجربه هستند، آیا افرادی که به استان‌های دیگر رفته‌اند باید استان دیگر هم بگوید مدیر بومی می‌خواهیم؟ نه، معتقدم کارآمدی، تجربه و تخصص خیلی مهم است اما مهمتر تدین و پایبندی به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

هاشمی: در نقد نامزد دیگر باید بدون تعارف عرض کنم دیدگاه آقای مولوی کاملا دستوری است، شورای نگهبان حق ورود به بحث کارشناسی را ندارد این عین قانون اساسی است. اصل چهارم و نود و ششم قانون اساسی با صراحت بیان می‌کند نظارت شورای نگهبان نسبت به مواردی شرح قانون اساسی است.

در همه گزارشات شورای نگهبان، سخنگو تاکید می‌کند ما در مسائل کارشناسی ورود پیدا نمی‌کنیم بنابراین نباید در مجلس کم‌کاری کنیم که شورای نگهبان درست خواهد کرد. باید به تکالیف خود در مجلس شورای اسلامی عمل کنیم.

وقتی می‌گویم قانون مالیات بر خانه‌های خالی اشکال دارد و باعث خروج سرمایه از کشور شده به این دلیل است که اجرا نمی‌شود. از شما سوال کردم یک راهکار بدهید مردم سکه، خودرو، خانه و ارز نخرند، سرمایه خود را کجا بگذارند؟ در این زمینه به مردم پاسخ دهید.

اتفاقا ایده من این است که باید در استان راه و سرمایه مولد از سرمایه‌های بومی مردم ایجاد شود، با سرمایه‌هایی که قرار است صرف خرید موارد فوق شود به علاوه خانه‌های مسکونی که مردم استان در شهرهایی مانند مشهد خریداری کرده‌اند می‌تواند چند واحد مشابه کویر تایر ساخت.

دولت کجا طرح ارائه کرده است، منِ کارمند برای ازدواج فرزندم باید پس انداز کنم اما راه مولد در استان نیست. برای جوان نتوانسته‌ایم این زمینه را فراهم کنیم چه برسد برای سرمایه‌گذاری، بنابراین بپذیریم در این خصوص نمی‌توان دستوری نگاه کرد.

نکته دیگر اینکه اصطلاحات حقوقی را باید دقیق بگوییم در حالی که شما سهام عدالت را در گفته‌های قبلی بودجه دانستید، کجای سهام عدالت بودجه است این دو کاملا با هم متفاوت هستند، انتظار هست به این موارد توجه کنید.

تاکید دارم افراط و تفریط اشکال دارد. وقتی نماینده‌ عالی دولت می‌گوید بالاخر برجام یک سند بین المللی است دستوری نمی‌توانیم نگاه کنیم البته نسبت به تبعات آن باید تدبیر کنیم و به هیچ عنوان آن را مانند برخی به مسائل دیگر گره نمی‌زنم یا نفی نمی‌کنم این واقعیت وجود دارد که بی تاثیر نیست.

لذا دقت کنید که باید در بحث قانون‌گذاری در مجلس یک نگاه جامع داشته باشیم، اینکه شما دستوری قانون‌هایی مانند مالیات بر خانه‌های خالی یا مالیات بر ارزش افزوده وضع کنید و دقت نکنید که با قانون ارزش افزوده گلخانه‌دار نتواند در محصولات زراعی واحد جمع آوری اولیه ایجاد کند چون مشمول مالیات می‌شود یعنی قانون اشکال دارد.

این یعنی نگاه غیرتخصصی لذا تاکید دارم نگاه نماینده باید یک نگاه جامع باشد، غیر این باشد قانون مسکوت و متروک می‌شود لذا اشتباه و خطای مجلس و گاهی دولت نگاه دستوری است.

وظیفه شورای نگهبان در قانون اساسی صراحت دارد، اگر قانون اساسی را قبول نداشته باشیم و بگوییم به نظر من قانون نظر مشورتی ندارد و شورای نگهبان غیر این است اصلا قانون اساسی بنای همه امور است بنابراین نماینده مجلس باید به این مسائل پراهمیت توجه داشته باشند چون لازم و ضروری است.

در بخش سوم مناظره ۲ پرسش‌ کارشناسی مطرح شد و هر نامزد سه دقیقه برای پاسخ زمان داشت.

سوال: دیدگاه شما در قبال استفاده از ظرفیت‌های بانوان و جوانان چیست؟

مولوی حقیقی: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب چشم انداز آینده را برای جوانان در حوزه علم و فناوری، اشتغال و کار روشن کردند. یقین داریم اگر فرمایشات ایشان در حوزه‌های مختلف به درستی اعمال شود جوانان چه دانشگاهیان چه شاغلان بازار آزاد خوب می‌توانند نقش آفرینی کنند.

معتقدم ثروتی که امروز به نام جوانان در کشور وجود دارد هم ظرفیت‌های لازم برای بهبود وضعیت‌های اقتصادی را دارد و هم به علوم و فنون جدید مجهز هستند، پا به پای جوانان نیز بانوان اعم از دانشجویان، خانه‌دارها و افراد شاغل نیز حضور دارند.

در حوزه اشتغال بانوان کارآفرین فراوانی داریم از طرفی افرادی زیادی در روستاها یا شهرها زندگی می‌کنند که تولیدات زیادی دارند و می‌توان با حمایت دولت برای فروش محصولات آنها بازاریابی و از ظرفیت آنها بهره‌مند شد.

همچنین استفاده از ظرفیت بانوان در حوزه مدیریت کشور قابل توجه است. معتقدم حتی در حوزه سیاسی و اجتماعی هم به این سمت حرکت می‌کنیم تا بانوان همانطور که در شورای شهر شرکت می‌کنند در مجلس نیز شرکت کرده و خراسان جنوبی این ظرفیت را دارد که با افزایش حوزه انتخابیه، بانوان نقش آفرینی کنند. بنابراین ظرفیت و توانمندی و جوانان کم نیست، بانوان در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی سهم زیادی داشتند پس آماده همراهی با نظام هستند.

هاشمی: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی به نسبت حضور بانوان در مناسب و مشاغل حوزه‌های مختلف را داریم، آمار و ارقام نیز همین را نشان می‌دهد اما واقعیت این است که هنوز نتوانسته‌ایم درخصوص استفاده از بانوان به صورت منصفانه و متعادل در جامعه استفاده کنیم.

قانون کار درخصوص زن مشکلاتی دارد از جمله اینکه حقوق کمتر پرداخت می‌شود یا از زنان در مَناسب خاص با کار بیشتر اما حقوق کمتر استفاده شده است اما نقش بانوان در در دانشگاه‌ها و حوزه‌های مدیریتی بر کسی پوشیده نیست بنابراین ظرفیت بانوان کم‌نظیر است و باید توجه شود.

حداقل در دوره نمایندگی باید تعداد بیشتری از بانوان در انتخابات به عنوان نامزد شرکت می‌کردند و زنگ خطری در استان است که از بین ۴۰ کاندیدا (یک حوزه انتخابیه) یک نفر زن بود. نشان می‌دهد در استان چقدر توانسته‌ایم اعتماد به نفس را در بانوان ایجاد کنیم یا به آنها میدان بدهیم.

نصف جمعیت ما را بانوان تشکیل می‌دهند اما به این قشر کم توجهی شده از طرفی وضعیت برای زنان سرپرست خانوار، معلول یا آسیب دیده بسیار وخیم‌تر است اینها نیازمند قوانین حمایتی است.

در بحث جوانان این واقعیت را قبول کنیم جوان ما مشتاق به کار است در حالی که با مدرک دکتری هم اگر تمایل داشته باشد کار خدماتی انجام دهد کار نیست. جوان شغل یاد گرفته است نگوییم زمینه را فراهم کرده‌ایم چون در استان زمینه برای اشتغال جوانان بسیار کم است.

سوال: ویژگی‌های شاخص شما برای نمایندگی مجلس چیست؟

مولوی حقیقی: در همه مناظره‌ها و دیدارهایی که با جامعه هدف حوزه انتخابیه داشتم به بیان کارنامه و برنامه‌ها پرداختم، خود را در ترازی دیدم که می‌توانم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشته باشم. تجربه من در حوزه مدیریت اجرایی این بود که بخش عمده‌ای از وقتم را صرف کارهای مردمی کردم، فعالیت در حوزه بسیج و مدیریت در بنیاد شهید و امور ایثارگران یعنی باید سعه صدر، هنر کار با مردم و گوش شنوا داشت.

داشتن تجربه با نگاه انقلابی یک کفه کار است؛ همانطور که در طول انقلاب گره‌ها را با نگاه انقلابی حل کردیم و خود را به سیستم‌های بروکراسی موجود نبستیم، باید پشت خاکریزهایی که مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌کند نایستیم و باید به جلو حرکت کنیم.

معتقدم با توجه به تجربه و شناختی که به جغرافیای امنیتی استان دارم، شناخت حوزه انتخابیه و مجموعه مسائل و مشکلاتی که جمع‌بندی کرده‌ام به اضافه شناختی که نسبت به آن طرف مرز دارم می‌توانم، در عین حال تشخیص با مردم خواهد بود.

تجربه‌ خود را به میدان آوردم و با آنچه در گذشته‌های دور و نزدیک اتفاق افتاده و با همه موفقیت‌هایی که در بخش‌های مختلف بوده، خود را آماده کرد تا در کنار دوستان به مردم عرضه کنم، این مردم هستند که تشخیص می‌دهند کدام را انتخاب کنند، بدون شک صلاح و خیر مملکت و ما در همان است که خداوند متعال در لوح محفوظ ثبت کرده است.

هاشمی: چون امر کردید باید ویژگی‌ها را بیان کنیم لذا حمل بر خودستایی نباشد؛ شاید مهمترین شاخصه‌ای که وجود دارد این است که ۳۰ سال اقامت کامل و اشتغال در استان داشته و مشکلات مردم را عمیقا می‌دانم.

حدود ۳۰ سال تدریس در دانشکده حقوق، مقاطعی کارشناسی ارشد، پایان‌نامه‌های متعدد و بررسی عمیق مشکلات استان در این پایان‌نامه‌ها و حدود ۳۰ سال وکالت در دادگستری و وکالت مشکلات مردم، مشاوره هزاران پرونده و وکالت در حوزه‌های مختلف را دارم.

سعی کرده‌ام حلال مشکلات مردم باشم، حضور در کمیسیون‌های تخصصی ادارات مختلف را دارم چون کمتر اداره‌ای پیدا می‌کنید که کمتر از پنج سال کار تخصصی کمیسیون‌ها را انجام نداده باشم به این لحاظ اهمیت بسیار زیادی دارد.

تسلط کامل بر مشکلات فرد فرد مردم در حوزه‌های مختلف و کارنامه درخشان و تحولی در دانشگاه آزاد اسلامی استان از دیگر ویژگی‌ها است و اینکه رتبه دانشگاه به ۶ کشور ارتقا یافت کار بسیار تحولی و مهم است.

به این نکته توجه کنیم که باید جغرافیای دردها و مشکلات مردم را بدانیم باید درد دل فرد فرد مردم را با گوشت، پوست و استخوانمان لمس کرده باشیم، حلال مشکلات باشیم چون جغرافیای امنیتی استان مهم است اما جغرافیای دردهای مردم ما گوش شنوایی ندارد.

در روستاهایی که می‌رویم مشکلات بیش از چیزی است که تصور می‌کنیم و تصور می‌کنند. مشکلات مردم بسیار بسیار زیاد است لذا بالاخره با مسائل مختلفی که با آن درگیر بودم و حاصل ۳۰ سال تجربه در امور تئوری، عملی و دلسوزی که در استان وجود داشته خود را کاندیدای مجلس شورای اسلامی کردم و امیدوارم با تجربه قابل قبولی که بدون تردید در این زمینه دارم، بتوانم برای مردم استان کاری انجام دهم.

به مردم این اطمینان را می‌دهم چهار سال زندگی، دانش و همه امورم را بدون تردید وقف مردم این استان کنم.

در ادامه مناظره سوالات مردمی به قید قرعه از نامزدها پرسیده شد و هر کدام سه دقیقه فرصت پاسخگویی داشتند.

سوال: نگاه شما به شعار سال، جهش تولید با مشارکت مردم چیست و مجلس چطور می‌تواند به تحقق جهش تولید با مشارکت مردم کمک کند؟

مولوی حقیقی: راه برون رفت از اقتصاد دولتی، حرکت به سمت اقتصاد مردمی در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصاد خُرد و کلان است. اگر ما سایه اقتصاد دولتی را بر سر جامعه کم کردیم مردم می‌توانند مشارکت، سرمایه‌گذاری و به‌خودی خود یک حرکت جهادی را شکل دهند به شرط اینکه موانعی که پیش روی آنهاست را برطرف کنند.

اکنون در اقتصاد دولتی موانع پیش روی سرمایه‌گذار بزرگترین عامل در عدم سرمایه‌گذاری است. امنیت سرمایه‌گذاری تامین نمی‌شود، پشتیبانی از امنیت سرمایه‌گذاری دولتی بستگی به یکسری از افرادی دارد که باید این افراد ارتباط خاص داشته باشند.

معتقدم باز هم حرکت جهادی خواهد توانست با استفاده از فنون و علوم جدید که در بین جامعه و نخبگان ماست در حوزه اقتصاد کارآفرین باشد؛ برای اینکه ما از اقتصاد فعلی عبور کنیم حتما باید نقشه دشمن را بدانیم و به ظرفیت داخل توجه کنیم و به سمت یک رفاه عمومی حرکت کنیم.

اعتماد به نفس مهمترین عامل است. باید دولت، مجلس و ملت به این باور برسیم که راه خودکفایی اقتصادی با نگاه به داخل و ظرفیت سرانگشتان جامعه است. ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری به این موضوع می‌پردازند اما چرا اقتصاد ما همچنان گیر به دولت است؟ چرا بهبود وضعیت اقتصاد ما به موانعی در دولت و سیستم بانکی گره خورده و نتوانسته تحول ایجاد کند، از سرمایه‌گذار در روستا تا عشایر و صنعت کشاورزی و دامداری؟

خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی از جمله معادن را دارد که باید از آن به خوبی استفاده شود، از فعالیت‌های تولیدی که زنان خانه‌دار، بی سرپرست یا بد سرپرست دارند باید به درستی و جهت بهبود وضعیت اقتصادی مردم استفاده کرد.

سوال: به نظر شما راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در موضوع فلسطین و مقاومت در منطقه غرب آسیا کدام است و نظر شما در مورد آنها چیست؟

هاشمی: خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با این اقدام بسیار عالی که انجام داد آن هیمنه واهی و کاذب رژیم صیونیستی را کامل از بین برد، به طور طبیعی باید دقت کنیم جمهوری اسلامی ایران اکنون در سطح بین المللی توانسته اعتبار ویژه و حتی تاریخی پیدا کند.

مقام معظم رهبری به خوبی می‌فرمایند که تاریخ غرب آسیا را باید به قبل و بعد از برجام تقسیم کرد و این یک واقعیت است؛ اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و راهبردی که اتفاق افتاد از این جهت که ما توانستیم یک عملیات ترکیبی و تلفیقی را چه موشکی و چه پهپادی در کنار آن عملیات دقیق جنگ الکترونیک را به بهترین نحو ممکن در مقابل ۱۵ کشوری که تا دندان مسلح بودند و از همه امکاناتشان استفاده کردند به بهترین نحو ممکن انجام دهیم موجب شد جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی به خصوص در میان کشورهای اسلامی به عنوان حافظ اصلی و تاریخی ملت مسلمان فلسطین در تاریخ مجدد شانیت خود را تقویت کند.

این درس بزرگی برای کشورهایی بود که به وضع خودشان توجه ندارد. این اقدام نظام جمهوری اسلامی ایران باعث شد نهضت مقاومت به یک باور و توانمندی جدید در سطح بین المللی دست یابد. معتقدم این اقدام ارزشمند برادران سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران و هوافضای سپاه در واقع موجب شد که وضعیت جمهوری اسلامی ایران به مراتب در صحنه بین الملل جلوتر از کشورهای دیگر شود.

از طرفی این اقدام نظام جمهوری اسلامی ایران بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ سال است در تاریخ تکرار نشده که کشوری جرات پیدا کند و با رژیم صهیونیستی مستقیم وارد عملیات شود، از این جهت راهبرد جمهوری اسلامی ایران در این مورد یک راهبرد طلایی، موفق و منطبق بر مقررات بین‌ المللی و اصول حقوق بین الملل و یک دفاع مشروع است.

سوال: از فرصت زمانی که در اختیار نمایندگان مجلس قرار بگیرد چطور استفاده خواهید کرد؟

مولوی حقیقی: تجربه مدیریتی من نشان داده است که فرصت سوزی نکرده‌ام، اگر در بیرجند مستقر نبودم اما در جغرافیای کشور به سمت و سویی حرکت کردم که مدافع نظام و مردم بودم و در مناطق غرب، شمال، مرکز و جنوب شرق کشور نه تنها در بحث وکالت بلکه بر محور عدالت اجتماعی حرکت کردم.

حتما از فرصت‌هایی که پیش روی من خواهد بود استفاده خواهم کرد؛ اکنون بیش از ۶ ماه است که در بیرجند مستقر شدم و خانه به خانه و روستا به روستا رفته و با استفاده از ظرفیت‌هایی که در دوران مدیریت کسب کردم درد آشنای مردم هستم، اکنون ۶۵ نماینده فعلی مجلس از کسانی هستند که در دوران مدیریت با هم آشنا شدیم.

همچنین با بخش عمده‌ای از مدیران کشور چه در سطح دولتی و چه مسلح ارتباط تلفنی دارم، با این تجربه به میدان آمده‌ام. وقتی مجلس تعطیل است مردم حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان بدانند همچون این مقطع در کنارشان بودم برای اینکه روح جهادی، انقلابی و معایب گذشته را در طول دوران بتوانم جبران کنم با روحیه انقلابی گوش کرده و دنبال خواهم کرد.

در کنار سفره مردم خواهم نشست و به سبک زندگی تجمل گرایی اعتقاد ندارم، روحیه جهادی را همچنان در زندگی خودم دنبال کردم حتما هم اینطور خواهد بود.

مردم خراسان جنوبی نجیب و بسیار محترم هستند در عین حال باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها به سمتی برویم که مشکلات را در استان با کمک همدیگر مدیریت و برطرف کنیم، حتی از همه نمایندگانی که در دور گذشته از رقابت باز مانده‌اند دعوت کردم و ۱۷ نفر از آنها بیعت کردند که در حوزه‌های مختلف از این ظرفیت استفاه خواهیم کرد.

سوال: اگر به مجلس راه پیدا کردید با توجه به اختیارات قانونی نمایندگان مجلس سه مورد از مهمترین موضوع‌ها و مسائلی که از روز نخست پیگیری خواهید کرد کدام‌ها هستند و این پیگیری چگونه خواهد بود؟

هاشمی: این سوال دارای دو بُعد ملی و داخلی است؛ با تجربه‌ای که در مسائل حقوقی و حقوق اقتصادی دارم به طور طبیعی در وضع قوانین درست و بدون اجمال و نفی تلاش خواهم کرد یعنی قوانینی که بتواند شفاف، با ثبات و واقع بینانه باشد. خیلی از قوانین مسلم است که به آن نمی‌رسیم اما قانونگذاری می‌کنیم لذا موضوع واقع بینی را باید در مجلس مدنظر قرار دهیم.

در حوزه نمایندگی خود به چند نکته مهم اهتمام خواهم داشت؛ شبکه‌سازی در مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان باید اتفاق بیفتد لذا با توجه به اینکه دیگر نمایندگان استان هم دانشگاهی هستند لذا در صورتی که توفیق پیدا کنم با سایر نمایندگان و با دید دانشگاهی و با وفاق کامل تلاش می‌کنیم که دید استانی داشته باشیم.

با این دید تلاش خواهیم کرد ۸۰ درصد اعتبارت ملی مغفول مانده استان را بگیریم. ۱۲ وکیل دادگستری در مجلس هستند بنابراین ظرفیت عمیق حقوقی در مجلس وجود دارد که در حوزه استان از این ظرفیت استفاده خواهد شد. در کنار این مساله باید به حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری توجه کنیم. زیرساخت‌های استان واقعا ضعیف است حتی اگر دستگاهی در کارخانه‌ای خراب شود روزهای زیادی باید این کارخانه تعطیل شود. زیرساخت استان در حوزه هواپیما باید اصلاح شود که در این خصوص برنامه داریم.

حوزه راه اهمیت زیادی دارد و در کنار این موارد باید توجه بیشتری به بخش کشاورزی به خصوص آبیاری‌های نوین انجام گیرد، در بخش معدن باید مردم را شریک کنیم تا در راستای جهش تولید که دغدغه مقام معظم رهبری است موفق شویم.

در بخش نهایی مناظره برای هر کدام از نامزدها سه دقیقه زمان منظور شد تا نکات مهم خود را بیان کنند یا به نقد یکدیگر بپردازند.

مولوی حقیقی: مجلس محلی است که برای همه دغدغه‌های جامعه باید فکر کند، قاعدتا تخصص در یک حوزه بسیار خوب است اما یک نماینده باید از تخصص‌های مختلف بهره و استفاده ببرد، از بین ۲۷ کمیسیون یک کمیسیون حقوقی و قضایی است و حتما نیاز داریم ولی کشور فقط این نیست باید نماینده از ظرفیت‌های مختلف استفاده کند و در کارگروه‌هایی که تشکیل می‌شود برخی مشکلات را پیگیری و پوشش دهد.

در حوزه توسعه و استفاده از ظرفیت‌های منابع انسانی دانشگاه آزاد بیرجند چقدر توانسته‌اید مدیرانی پرورش دهید که امروز بتوانند کمک کار شما حتی در توسعه رشته‌های مختلف تحصیلی باشند. صفات اخلاقی شما را تحسین می‌کنم اما فاصله‌ای بین سابقه مدیریتی من و شما وجود دارد، ما و شما نیاز نداریم از خودمان تعریف کنیم اما تجربه برای قانون‌گذاری بسیار مهم است تا بتوان از فرصت‌هایی که پیش آید به درستی استفاده کرد.

باید به این سمت برویم که به روش‌های تولید سنتی هم بپردازیم، استان این ظرفیت را دارد که تولید سنتی و صنعتی کنار هم دیده شود، می‌توان از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری کرد. حقوق بازنشستگان کم است و توجه به بازنشستگان ارتش، سپاه، کارمندان، آموزش و پرورش و بنیه دفاعی کشور بسیار مهم است.

هاشمی: نامزد دیگر در سوال جهش تولید و استفاده از فرصت زمانی بحث تخصصی مطرح نکرد در حالی که فرصت زمانی از اهمیت زیادی برخوردار است اما مطلبی ادا نشد.

واقعیت این است که در استان خراسان جنوبی فرصت‌های بسیار ارزشمندی را از دست داده‌ایم و نیاز به دوندگی، جوانی، دانش، تجربه، دلسوزی و وقت داریم. تاکید می‌کنم که در استان ما پتانسیل‌های فراوانی وجود دارد ولی در حوزه محصولات استراتژیک مستعمره خراسان رضوی، حوزه معدن مستعمره اصفهان، طلا مستعمره تهران و در مدیریت مستعمره استان‌های دیگر شده‌ایم.

مشکل مردم اینهاست، زمان زیادی نداریم پس باید وقت خود را وقف مردم کنیم.

تخصص در مجلس حائز اهمیت و مهمترین است؛ تیم من در دانشگاه آزاد اسلامی کار تخصصی انجام داده و در توسعه رشته‌ها برترین کشور هستیم، ۳۷ رشته دکتری داریم که حتی مشهد ندارد پس نگویید کار نشده است.

در آوردن تک تک این رشته‌ها از معاونت تا ریاست بنده، نقش داشته‌ام. فرصت‌های متعددی را استفاده کردیم در همین دانشگاه استاد دانشیار دانشگاه که کنار گذاشته شده بود را معاون گذاشتم و الان جزو برترین دانشمندان کشور در تهران است و تیم تخصصی او کاری که برای استان خراسان جنوبی می‌کند کم نظیر است اگر یک اتفاق مهم در خراسان جنوبی باشد همین است.

در دانشگاه آزاد اسلامی خیلی کارها کرده‌ایم، ببینید چقدر از مدیران کشور فارغ التحصیل این دانشگاه هستند، شبانه روز خود را وقف این کار کردیم اگر مسئولیت دانشگاه آزاد را به عهده گرفتیم یک دقیقه به دفتر وکالتم نرفتم. باید یکی از بین خود ما بیاید و مشکلات را رفع کند که هم دانش، جوانی، وقت و تخصص و تجربه آن را دارم.

مولوی حقیقی: درخصوص توسعه و رشد توان تحصیلی دانشگاه آزاد ضمن اینکه قبول دارم اما قضاوت کلی بر عهده خود عزیزان است چون ادعاهای دیگری مبنی بر آماری که ارائه شد وجود دارد. در حوزه سهام عدالت نیز هرگز نگفته بودم بودجه، این ثروت ملی که در استان تقسیم شد سهم استان مشخص بود.

هاشمی: تمام وقت مفیدم را صرف حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف خواهم کرد.

در پایان این مناظره هر کدام از نامزدها مردم را به حضور پرشور در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دعوت کردند.

خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی است که هر کدام از این چهار حوزه انتخابیه یک کرسی نمایندگی دارد.

با اعلام نتایج رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، منتخبان حوزه‌های انتخابیه "قاینات و زیرکوه"، "نهبندان و سربیشه" و "فردوس، طبس، سرایان و بشرویه" مشخص شدند و ۲ نامزد حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" که آرای بیشتری کسب کردند، به دور دوم رفتند.

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برای ۴۵ کرسی باقیمانده از مجموع ۲۹۰ نماینده مردم، در ۲۲ حوزه انتخابیه ۱۵ استان کشور از جمله حوزه انتخابیه «بیرجند، درمیان و خوسف» روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : مردم اخبار را از مراجع و رسانه‌های رسمی پیگیری کنند

ایسنا : درخشش نمایندگان رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد در نخستین جام رسانه امید کشور

ایلنا : برای آقای رییسی و همراهانشان آرزوی سلامتی دارم

صدا و سیما : دستیابی به دانش فنی تعمیر محصولات با فناوری بالا

ایلنا : دستورات مخبر در جلسه هیأت دولت برای بسیج همه امکانات در راستای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور

ایسنا : بازیکن خارجی جدید در مدار پرسپولیس/ فیفا به ایران اجازه نداد!

ایسنا : دیدار جمعی از خانواده‌های اعضای سپاه پاسدران با رهبر معظم انقلاب

ایسنا : افزایش ساعات کاری کسبه در خوی در چارچوب قوانین بررسی می‌شود

ایرنا : رصد هوایی با شرایط جوی منطقه امکان پذیر نیست

ایسنا : ویدیو/ آرزوی سلامتی رهبر انقلاب برای رئیس‌جمهور و همراهانش

ایسنا : الکساندر زورف فاتح تنیس مسترز رم شد

مهر : دعای سمنانی‌ها برای سلامتی رییس جمهور/ حضور در زادگاه عبدالهیان

ایسنا : نیویورک‌تایمز: حمله به رفح کمکی به اسرائیل نخواهد کرد

ایلنا : واکنش نارندرا مودی به سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ایران

ایسنا : هنر مربی ایجاد کار تیمی است

ایرنا : دعای توسل در حرم حضرت معصومه(س)

صدا و سیما : رهبر انقلاب: همه برای سلامت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان دعا کنند

ایلنا : ویدیو: گل اول رئال مادرید به ویارئال توسط آردا گولر

تسنیم : جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

مهر : پروژه های آبخیزداری کردستان در دولت سیزدهم ۵۰ درصد رشد دارد

مهر : «بایدن» برای یک جلسه توجیهی فوری به کاخ‌سفید بازگشت

ایسنا : ۹۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض قرار دارند

مهر : دعای توسل زوار شاهچراغ برای سلامتی رییس جمهور و همراهانش

مهر : دعای توسل زوار شاهچراغ برای سلامتی رییس جمهور و همراهنش

ایلنا : پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ تا فردا تسویه می‌شود

ایلنا : ویدیو: گل اول بارسلونا به رایو وایکانو توسط لواندوفسکی

مهر : حضور ۳ وزیر در محل سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور

تسنیم : ذکر دعا و توسل برای سلامتی رییس جمهور و همراهان در حرم حضرت مطهر رضوی

ایرنا : آرزوی سلامتی جهاد اسلامی فلسطین برای آیت‌الله رئیسی و همراهان وی

ایسنا : اعزام ۲۵ گروه محیط بان به منطقه سانحه بالگرد حامل رییس جمهور

مهر : توسل کرمانشاهیان برای سلامتی رییس جمهور و همراهان

تسنیم : شکل‌گیری شبکه دستیاران مردمی‌سازی در وزارت تعاون

ایسنا : اعزام تیم های واکنش سریع هلال احمر گیلان برای شرکت در عملیات جستجو و نجات

ایرنا : رهبر انقلاب: امیدواریم رئیس‌جمهور به آغوش ملت بازگردد

صدا و سیما : رهبر انقلاب: امیدواریم خداوند رئیس جمهور را به آغوش ملت برگرداند

تسنیم : رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است

تسنیم : منچسترسیتی قهرمان لیگ برتر انگلیس شد + جدول نهایی

صدا و سیما : پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته تا فردا تسویه می‌شود

مهر : برخورد قضائی با عوامل سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در خوزستان

ایرنا : فیلم| نظر سرمربی بسکتبال شهرداری گرگان در خصوص بازی دوم فینال مقابل طبیعت اسلامشهر

ایلنا : امیدواریم خداوند رئیس‌جمهور و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند

مهر : تصاویری از حضور مردم در ایلام در مراسم قرائت دعا برای رییس جمهور

مهر : اخباری که درباره سانحه بالگرد رئیس جمهور می رسد اخبار خوبی نیست

تسنیم : حال آیت‌الله مظاهری مساعد است

صدا و سیما : زغال سنگ طبس لیگ برتر هندبال را با تساوی به پایان رساند

ایلنا : ادعای شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی‌: اسرائیل ارتباطی با وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ایران ندارد

ایسنا : اطلاعیه شماره۱ ستاد ملی شرایط اضطراری هلال احمر درباره حادثه بالگرد رئیس جمهوری

تسنیم : بالگرد هوانیروز به محل سانحه اعزام شد

ایسنا : جهاد اسلامی: همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنیم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید