ترویج فرهنگ فرزندآوری راهکار اصلی مقابله با پیری جمعیت

ارومیه- ایرنا- سیر صعودی سالمندی جمعیت از خبرهای ناخوشایند این روزها در کشور به شمار می رود که برای مقابله با تداوم این روند، توجه به موضوع فرزندآوری به ویژه با اقدامات فرهنگی موضوع بسیار مهمی است که باید همگان بر آن باور داشته و همت کافی برای تحقق آن در جامعه ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، صدای قدم های سالمندی جمعیت با تمام توان درگوش می پیچد و این هشدار را می دهد که بی تفاوتی به قانون جوانی جمعیت و زیر پا گذاشتن آن تبعات نامطلوبی نصیب کشور می کند و باید دراین برهه از زمان شعار «فرزند بیشتر ، زندگی بهتر» را جایگزین شعار غربی «فرزند کمتر ، زندگی بهتر» قرار دهیم.

روزگاری جامعه غربی با هدف های از پیش تعیین شده شعار فرزند کمتر و زندگی بهتر به کشورهای جهان سوم به ویژه ایران القا کرد و خواست با نهادینه کردن این شعار جامعه ایران و کشور را به مرور زمان خالی از جمعیت کند.

این نسخه غربی باعث شد تا خانواده ها به ویژه زنان نه تنها ۲ فرزند بلکه به یک فرزند اکتفا کرده، رفاه و آسایش خود را بر هر مهمی ترجیح دهند و چنین شد که خانواده های ایرانی دارای ۲ فرزند و یک فرزند شده و این روند همچنان ادامه یافت و شعار فرزند کمتر فصل الخطاب خانواده ها شد.

به یاد داریم زمانی را که برخی کشورها باوجود داشتن ثروت فراوان از نیروی انسانی کمی برخوردار بودند و مجبور بودند نیروی انسانی مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تهیه کرده و امکانات مناسبی در اختیارشان قرار دهند تا بتوانند اقتصاد و تولید خود را سرپا نگه دارند.

تبعیت از فرهنگ غلط غربی و ادامه پیروی از این فرهنگ درطول سالیان متمادی اجازه نداد جمعیت کشور روال معمول خود را طی کرده و فرزندآوری در جامعه نهادینه شود؛ بلکه برعکس آنچه درجامعه روز به روز بیشتر شد و گسترش یافت، خانواده های ۲، سه و حداکثر چهارنفره بود.

وقتی سراغ مردم به ویژه بانوان می رویم و از فرزنددار شدن می پرسیم، آنها حتی ۲ فرزندی را نیز رد کرده به تک فرزندی معتقد هستند و علاقه چندانی به داشتن فرزند ندارند و چه بسا زندگی خود را با الگو برداری از سبک زندگی غربی ادامه می دهند و این نگاه و تفکر خبر از آینده خوبی نمی دهد.

نبض کند سالمندی با ترویج فرهنگ فرزندآوری

سالمندی جمعیت جامعه راخالی از قدرت فکری می کند

منتخب مردم آذربایجان غربی در مجلس ششم خبرگان رهبری می گوید: سالمندی جمعیت از جمله تهدیداتی است که جامعه را هدف قرار داده و هرچه بیشترگسترش می یابد، ۲ بُعد قدرت فکری به عبارتی زایش فکری نیروی انسانی و همچنین نیروی کار جامعه آسیب می بیند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بیاتی ادامه داد: امروز در شرایطی که شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، در ۲ بعد فکری و کاری به جمعیت جوان نیازمند هستیم.

وی افزود: جمعیت یکی از عوامل قدرت امنیتی بوده و بازدارنده محسوب می شود که باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد، حال آن که توجهی به این امر نمی شود.

نبض کند سالمندی با ترویج فرهنگ فرزندآوری

فرزند کمتر زندگی بهتر فرهنگ وارداتی مسموم

وی اضافه کرد: شعار فرزند کمتر و زندگی بهتر، یک فرهنگ وارداتی مسموم است؛ در دین اسلام خانواده پرجمعیت مایه نشاط و برکت قلمداد می شود.

منتخب مردم آذربایجان غربی در مجلس ششم خبرگان رهبری اظهار کرد: الگوی زندگی ما الگوی الهی و براساس آموزه های دینی است و برهمین اساس داشتن خانواده ای پرجمعیت مایه برکت بوده و رزق و روزی به همراه دارد.

وی گفت: الگوی زندگی غربی مبتنی بر شعار فرزند کمتر زندگی بهتر ذهنیت باطلی است بنابراین برای آگاه سازی مردم، نهادهای مختلف از جمله حوزه های علمیه به تبیین این مهم بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین بیاتی افزود: رسانه ها نیز یکی دیگر از بخش های منظومه فرهنگی هستند که می توانند به تبلیغ مساله جوانی جمعیت پرداخته و تبعات سالمندی جمعیت را بیان کنند.

وی ادامه داد: همچنین در منابر و مساجد محور سخنرانی ها پیرامون جوانی جمعیت و ضرورت آن و فرزند آوری باشد و به عبارتی همه باید همسو حرکت کنند.

طراحان شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» تغییر رویه می دهند

منتخب مردم آذربایجان غربی در مجلس ششم خبرگان رهبری اظهار کرد: امروز و درشرایط کنونی کشورهای توسعه یافته که شعار فرزند کمتر و زندگی بهتر را سر می دادند، سیاست های جمعیتی خود را تغییر می دهند و چه بسا مجبور هستند نیروی انسانی مورد نیاز خود را از کشور های دیگر وارد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بیاتی افزود: امروز این کشورها اقدام به اعطای مشوق های فرزند آوری و اعطای تسهیلات به خانواده ها،جهت فرزند آوری و حرکت به سمت جوانی جمعیت می کنند.

نبض کند سالمندی با ترویج فرهنگ فرزندآوری

خانواده دارای اولاد بیشتر تاکید دین اسلام

مدرس مدارس علوم دینی اهل سنت آذربایجان غربی هم در این باره گفت: چیزی که بسیار مورد تاکید اسلام قرار گرفته، خانواده دارای اولاد است این فرمایش دینی بوده و بسیار به آن تاکید شده است.

ماموستا عبدالرحمن محمدپور ادامه داد: شعار «فرزندکمتر زندگی بهتر» جامعه را از قافله جوان بودن عقب نگهداشت و باعث شد جمعیت جامعه امروز به سمت سالمندی حرکت کند.

وی افزود: تنها بودن فرزندان و تک فرزندی باعث می شود هم والدین در آینده از داشتن فرزند بیشتر محروم بمانند و هم فرزندانتان در برهه های مختلف زندگی از داشتن همدم و برادر و خواهر بی نصیب شوند و این وضعیت تبعات نامطلوبی به دنبال دارد.

مدرس مدارس علوم دینی اهل سنت آذربایجان غربی افزود: جوانی جمعیت، شادی و نشاط را برجامعه حاکم کرده و موجب پیشرفت در حوزه های مختلف می شود اما حرکت به طرف سالمندی جامعه را از نشاط، شادی،خلاقیت و پیشرفت بی نصیب ساخته و اقتصاد کشور را دچار مشکل می کند.

نبض کند سالمندی با ترویج فرهنگ فرزندآوری

کسانیکه دین را عامل فقر می دانستند، امروز به دستور آن روی آورده اند

ماموستا محمدپور اظهارکرد: کسانیکه تا دیروز می گفتند دین عامل فقر است و مردم را به فرزند آوری دعوت می کند، امروز به اشتباه خود پی برده اند.

وی افزود: سالمندی جامعه و بی توجهی به فرزند آوری ناقوس عقب ماندگی مملکت را به صدا در می آورد و اگر به تاکیدات دین گوش می دادیم، دچار این مشکل نمی شدیم.

بیمه مادرانی که فرزندآوری می کنند

وی افزود: فرزند آوری را به فرهنگ تبدیل کنیم و دغدغه مادرانی را که فرزند آوری می کنند را مورد توجه قرار دهیم؛ سعی شود مادرانی که فرزند آوری می کنند حتما بیمه شوند و حقوق کافی به آنها پرداخت شود.

ماموستا محمدپور یادآورشد: امروز کشورهای دیگر مشوق های خوبی برای فرزند آوری می دهند و برخی از کشورهای غربی مجبور هستند برای تامین نیروی انسانی خود پناهنده قبول کنند و بعضی دیگر هم برای حفظ نژاد جمعیت خود اقدام به اعطای تسهیلات و مشوق های فرزندآوری به شکل مطلوبی می کنند.

وی افزود: کشورهای غربی فرهنگ غلط خود را کنار گذاشته اند ولی در کشور ما این فرهنگ غلط هنوز ادامه دارد و جای آن است که اساتید دانشگاه و رسانه ها اقدام به تبلیغ ضرورت جوانی جمعیت کنند.

نبض کند سالمندی با ترویج فرهنگ فرزندآوری

نیازمند ترمیم جدی ۲ بحران «سن جامعه» و «پیری جمعیت» هستیم

استاد دانشگاههای آذربایجان غربی افزود: نیازمند ترمیم جدی ۲ بحران سن جامعه و پیری جمعیت هستیم که فراهم ساختن بسترهای لازم برای حمایت از کسانی که می‌توانند به ازیاد جمعیت کمک کنند، از جمله این عوامل است.

فخرعلی قلی زاده اظهار کرد: علاوه بر مسایل تبلیغاتی و فرهنگ سازی و تبیین ضرورت فرزندآوری،حمایت از افرادی که صاحب فرزند شده‌اند، باید صورت گیرد تا بتوانند فرزندان خود را به راحتی پرورش داده، بزرگ کنند و تحویل جامعه دهند.

وی گفت: به تعبیر کارشناسان در آینده نزدیک یک سیاه چاله جمعیتی در انتظار ایران است و با توجه به میزان فرزند آوری که وجود دارد و جمعیتی که از اول انقلاب به این طرف عبور کرده و به سمت کهنسالی می‌رود، شاید در ۱۰ سال آینده عمده جمعیت پیر و از کار افتاده و کهنسال باشد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: سعی بر این است که با اقدامات حمایتی برای تشویق نسل جوان به فرزند آوری تلاش شود تا بتوانیم جلوی این سیاه چاله جمعیتی و همچنین فاجعه خطرناک کهنسالی را در کشورمان بگیریم.

نبض کند سالمندی با ترویج فرهنگ فرزندآوری

جمعیت جزو مقوله های قدرت ملی

قلی زاده با اشاره به برآوردهای دشمنان از سیر صعودی جمعیت جوان ما و تبدیل ایران به یکی از کشورهای جوان جهان افزود: دشمنان برنامه‌ها و توطئه‌هایی در جهت کاهش جمعیت طراحی و برنامه ریزی کردند و عملیات تبلیغی، رسانه‌ای و فرهنگی برای کاهش جمعیت ایران در دستور کار قرار دادند و همچنین کمک‌های رایگان مجامع بین المللی برای جلوگیری از فرزند آوری در کشور ارایه شد.

وی ادامه داد: این حمایت‌ها که در جهت جلوگیری از فرزندآوری بود، در کنار مشکلات اقتصادی پیش آمده از تحریم‌های ظالمانه اقتصادی باعث شد امروز سیر بسیار خطرناک نزول جمعیت جوان و حرکت آن به سمت پیری، آینده بسیار خطرناکی را برای کشورمان نشان دهد بنابراین باید توجه کافی داشته باشیم تا جامعه به سمت جوانی حرکت کند و برای این امر همه مردم و نهادهای دخیل و اثرگذار برای اعطای مشوق باید دست به کار شوند.

به گزارش ایرنا، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره در جلسه مورخ بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی تصویب شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۱۰ به تایید شورای نگهبان رسید که در این قانون وظایف دستگاه‌های مرتبط اعلام و همچنین به مشوق های جمعیتی نیز پرداخته شده است.

اهمیت فرزندآوری و نگرانی‌ها از گسترش جمعیت سالمندی موجب شد تا رییس جمهور در نخستین نشست ستاد ملی‌ جمعیت تاکید کند که همه رسانه‌ها باید همت کنند تا قانون جمعیت به خوبی در جامعه انعکاس پیدا کند و مشوق‌ها برای افزایش و جوان‌سازی جمعیت به روشنی برای مردم تبیین شود.

براساس این گزارش زنگ خطر نرخ "رشد جمعیت ایران" به صدا درآمده است و به گفته جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به "صفر" می‌رسد، این در حالی است که گفته می‌شود، ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده و موالید نیز مانند کشورهای دیگر کاهش یافته است، این عوامل دست به دست هم داده تا مسوولان سیاست‌های تشویقی جهت افزایش جمعیت را اتخاذ کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایلنا : ویدیو: گل اول رم به جنوا توسط لوکاکو

تسنیم : ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی

مهر : دعای مردم دشتی برای سلامتی رئیس جمهور

مهر : تجمع و توسل به منظور سلامتی رییس جمهور در همدان

مهر : بانوان آلیش کار قمی در مسابقات انتخابی تیم ملی درخشیدند

مهر : تداوم جستجوها برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور

مهر : وضعیت بد آب و هوایی در محل سقوط بالگرد رئیس جمهور

ایسنا : ذکر دعا و توسل برای سلامتی رییس جمهور در سراسر کشور

مهر : تصاویری از آب و هوای محل حادثه بالگرد رئیس جمهور

مهر : تصاویری از آب و هوای محل حادثه برای بالگرد رئیس جمهور

مهر : مراسم دعا برای سلامتی رییس جمهور در اهواز

مهر : مه گرفتگی، باران و تاریکی شب کار جستجو را سخت کرده است

مهر : دعای مردم استان سمنان برای خادمان ملت

مهر : مسکو آماده کمک همه جانبه به دوست دیرینه خود ایران است

مهر : استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

تسنیم : دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند

مهر : تیرانداز نوجوان قمی به اردوی تیم ملی فراخوانده شد

تسنیم : شهادت یک پلیس در محله نارمک تهران

ایسنا : دعای مردم همدان برای رییس جمهور و همراهانش

ایلنا : استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور

مهر : مردم کهگیلویه دست به دعا شدند/ کوچه به کوچه برای سید محرومان

ایلنا : پوتین با دقت اخبار مربوط به سانحه برای بالگرد حامل رئیسی را دنبال می‌کند

تسنیم : جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

ایسنا : بعد از وقوع حادثه نگران‌کننده برای رئیس‌جمهور شاهد یک دل‌شوره جمعی هستیم

ایسنا : دل‌شوره جمعی برای رئیس‌جمهور، نشأت گرفته از خدماتش به مردم است

مهر : شهادت مأمور انتظامی در نارمک تهران

ایرنا : ارتباط تلفنی رئیس جمهور عراق با مخبر در پی سانحه بالگرد رئیس جمهور

ایسنا : حال و هوای حرم مطهر رضوی در آستانه ولادت امام رضا (ع)

ایرنا : قهرمانی کیهانی و کامران در دوومیدانی بین‌المللی ترکیه

ایرنا : دستیار پوتین: روسیه با تمام قوا کنار ایران است

ایرنا : دستیار پوتین: تمام ظرفیت‌های روسیه برای کمک به ایران آماده است

مهر : اعلام آمادگی عمان برای کمک و پشتیبانی از ایران

تسنیم : پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

مهر : مردم دلگان برای سلامتی رییس جمهور دست به دعا شدند

ایسنا : ویدیو/ عملیات شبانه تیم‌های جست‌وجو برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور

ایلنا : ویدیو: گل دوم پاری سن ژرمن به متز توسط کانگ این لی

مهر : « بل ۲۱۲» بالگرد حامل رییس جمهور و اعضای هیات همراه وی بود

ایسنا : شهادت یک مامور پلیس در نارمک

مهر : استاندار تهران از مردم دعوت کرد برای سلامتی رییس جمهور دعا کنند

مهر : مردم مرودشت برای سلامتی رییس جمهور و همراهانش به دعا متوسل شدند

تسنیم : پیام فراکسیون اهل سنت مجلس در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور

مهر : دل نگرانی قمی ها برای رییس جمهور در حرم بانوی کرامت

مهر : هند: در این ساعات سخت، با مردم ایران ابراز همبستگی می‌‎کنیم

ایسنا : استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهوری

مهر : حادثه پیش آمده برای رئیس جمهور موجب تاسف و تاثر شد

ایلنا : آرزوی سلامتی رسانه‌ تیم استقلال برای رئیس‌جمهور

ایسنا : نقش امام رضا (ع) در تمدن اسلامی

مهر : تا یکی از نقاط احتمالی وقوع حادثه ۳ ساعت راه زمینی وجود دارد

مهر : دعای مردم تاکستان برای سلامتی رییس جمهور

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید