۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85465973
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بگو باران به کوهستان نبارد + فیلم

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۷
کد خبر: 85465973
بگو باران به کوهستان نبارد + فیلم

سبزوار - ایرنا - تنها ۲۴ ساعت بارندگی نسبتا ملایم در ابتدای هفته جاری نشان داد که سبزوار چه میزان در برابر رواناب‌های جاری شده از مناطق مرتفع شمالی بالادست شهر، آسیب‌پذیر است و اگر این بارش‌ها لختی ادامه یافته و یا شدیدتر شود، شهر را با خود خواهد برد.

به گزارش ایرنا، بارش حدود هشت میلی‌متر باران در سبزوار که در مناطق بالادست حدود ۲ تا سه برابر آن بود، در شنبه گذشته کافی بود تا سیلابی مواج از دامنه ارتفاعات شمالی به سوی شهر خیز برداشته و پس از درنوردیدن عرصه دانشگاه حکیم سبزواری، وارد "توحیدشهر" شود، در خیابان‌ها به تاخت و تاز پرداخته، برخی از منازل مسکونی را اشغال کند و همچنان غرنده و مواج پیش برود.

در این مواجهه قهرآمیز، ستاد بحران شهری سبزوار، که بدون شک باید پیش از این‌ها، فکری به حال شهر و شهروندان می کرد، به ناچار وارد کار شد و تلاش کرد، با خارج کردن آب از منازلی که دچار آب‌گرفتگی شده بود، به وضعیت نابسامان شهر، سر و سامانی ببخشد و سیل از نفس افتاده را مهار کند.

بگو باران به کوهستان نبارد + فیلم

۱۵ مورد آب گرفتگی منازل و اماکن مسکونی

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سبزوار از ۱۵ مورد آب گرفتگی منازل، اماکن و معابر شهرک مسکونی توحیدشهر در شمال سبزوار در جریان بارش ابتدای هفته جاری خبر داد و گفت: این بارندگی شدید علاوه بر این آب گرفتگی ها، ۲ مورد سقوط درختان و یک مورد گیر کردن خودرو سواری در سیلاب را به دنبال داشت که آتش نشانان با تجهیزات لازم با تلاش چندساعته و با همکاری مدیریت بحران شهرداری به یاری شهروندان شتافتند.

با توجه به احتمال تکرار بارندگی ها در هفته جاری، باید آمادگی لازم برای مقابله با بحران و مشکلات احتمالی ناشی از تغییرات آب و هوایی وجود داشته باشد

عباس معصومی صدر با بیان اینکه بیشترین حجم بارندگی ها و آب گرفتگی مربوط به قسمتی از توحیدشهر بود، افزود: با اعلام هشدارهای قبلی مبنی بر وقوع بارش، سازمان آتش نشانی سبزوار و اعضای مدیریت بحران شهرداری در آماده باش کامل قرار داشتند و بلافاصله بعد از آغاز بارندگی، با همکاری دیگر همکاران خود آب گرفتگی های رخ داده را برطرف کردند.

وی با بیان اینکه عمده رواناب های جاری شده در معابر توحیدشهر و به ویژه انتهای خیابان "کوثر" به سمت نیروگاه برق، از اراضی شمال توحیدشهر و خارج از محدوده خدماتی شهری وارد شده بود، گفت: با توجه به احتمال تکرار بارندگی ها در هفته جاری، باید آمادگی های لازم برای مقابله با بحران و مشکلات احتمالی ناشی از این تغییرات آب و هوایی وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بارندگی شدید سبزوار ۱۵ مورد آب گرفتگی در پی داشت+ فیلم

۴۰مورد آبگرفتگی معابر سبزوار برطرف شد

این سیلاب، منشاء برون شهری داشت

معاون فنی و عمرانی شهرداری سبزوار گفت: سیلاب ابتدای هفته جاری که وارد محدوده شهری شد، منشأ برون شهری داشت، لذا شرکت آب منطقه‌ای باید نسبت به احداث سیل‌بند در بالادست شهر اقدام کند.

جعفر صائمی‌نسب که از مناطق آب گرفتگی و مسیر ورود سیلاب بازدید کرده بود، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این سیلاب از سمت ارتفاعات خارج از محدوده شمال غرب (ارتفاعات سدید) و شمال شرق (ارتفاعات سیاه کوه و سنگ سفید) وارد محدوده شهری شده است و مطالعات چند سال اخیر شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تایید کننده این موضوع است.

مستند به مطالعات انجام شده، محدوده مزبور نیاز به ایجاد سیل بندهای تاخیری و ذخیره‌ای دارد که متاسفانه تاکنون شرکت آب منطقه‌ای آن را به اجرا نگذاشته استوی افزود: مستند به مطالعات انجام شده، محدوده مزبور نیاز به ایجاد سیل بندهای تاخیری و ذخیره‌ای دارد که متاسفانه تاکنون شرکت آب منطقه‌ای آن را به اجرا نگذاشته است.

معاون فنی شهردار سبزوار گفت: نیروهای خدماتی شهرداری شامل گروه های آتش نشانی، عمران و نیروهای پسماند و همکاران سازمان فضای سبز از ابتدای بارش باران در روز شنبه در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و عوامل شهرداری سبزوار در مناطق حادثه‌خیز به ارائه خدمات و رسیدگی به بحران مشغول شدند.

صائمی نسب یادآور شد: اقدامات برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی در مناطق مذکور، که بدون استعلام نظر از مراجع مربوطه از جمله آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و... در خصوص مسیل ها و حوضه های سیل‌خیز و آبخیز انجام شده است، منجر به ایجاد تغییراتی در بستر مسیل ها و بروز بعضی عوارض طبیعی شده و مشکلات ناشی از هجوم‌ سیلاب ها به محدوده شهری را افزایش داده است.

وی افزود: همین وضعیت باعث شده که سیل اخیر در غرب دانشگاه حکیم سبزواری، بلوک هفت توحیدشهر و مناطقی از محدوده سایت مسکن مهر، مشکلاتی ایجاد کرده و لایه ای از گل و لای باقی بگذارد.

بیشتر بخوانید:‌

شهردار سبزوار وضعیت اضطراری اعلام کرد

سبزوار، شهری سیل‌خیز با زیرساخت‌های لاغر

بگو باران به کوهستان نبارد + فیلم

تقویت سیل‌بندهای بالادست شهر ضروری است

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار سبزوار نیز نبود سیل بندهای مناسب در مناطق بالادست شهر و تعلل در ساماندهی این موانع سیل‌گیر را از نگرانی های مسوولان شهری سبزوار عنوان کرد و گفت: این وضعیت شهر را به شدت تهدید می کند و در صورت بارش های سیل آسا،‌ می تواند برای هسته مرکزی و بافت اصلی شهر مشکل ایجاد کند.

مرتضی رهنمافر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:‌ مساله ایجاد سیل بند در ضلع شمالی شهر و ساماندهی موانع و خاکریزهای حایل برای منحرف کردن سیلابها از ورود به داخل شهر، که سالهاست انجام آن بین شهرداری و شرکت آب سبزوار پاس‌کاری می شود،‌ باید توسط شرکت آب منطقه ای به صورت جدی دنبال شده و به سرانجامی برسد.

نبود سیل بندهای مناسب در مناطق بالادست شهر و تعلل در ساماندهی این موانع سیل‌گیر، هسته مرکزی شهر را تهدید می‌کند

معاون فرماندار سبزوار خاطرنشان کرد:‌ از سویی گذرگاه ۲ مسیل عبوری از داخل شهر سبزوار شامل "کال عیدگاه" و نیز "کال عظیمیان"، از چند سال پیش با ایجاد خیابان و ساخت و سازهای مسکونی، بسته و یا بسیار تنگ شده است که در صورت جاری شدن سیلاب در آنها، می تواند بحران آفرین باشد و باید برای سامان دادن آنها تدبیری اندیشیده شود.

بیشتر بخوانید:‌

نفوذ سیلاب بهاری در مناطقی از شهر سبزوار مشکل‌آفرین شد +‌ فیلم

سازه‌های حفاظتی نیاز ضروری سبزوار برای مقابله با سیل

ممانعت از ورود آب به شهر وظیفه شهرداری است

در شرایطی که مسوولان شهرداری، ایجاد خاکریز و سیل بند برای جلوگیری از نفوذ آب به محدوده شهری را وظیفه آب منطقه ای دانسته و مدعی اند که شرکت مزبور در این خصوص تعلل کرده است، مدیر امور آب ناحیه سبزوار معتقد است که بر اساس اصل ۵۵ قانون شهرداری ها، پیشگیری از ورود آب‌های خارج از محدوده شهری به شهر، وظیفه شهرداری است و در این خصوص هیچ وظیفه ای متوجه این شرکت نیست.

بر اساس اصل ۵۵ قانون شهرداری ها، پیشگیری از ورود آب‌های خارج از محدوده شهری به شهر، وظیفه شهرداری است

جواد توسلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طبیعتا مسوولان شهرداری باید بهتر از دیگران به وظایف خود آگاه باشند، افزود: قانون برای هر دستگاه وظایفی مقرر کرده است که باید به انجام آن پایبند باشد و این زیبنده هیچ نهادی نیست که انجام کار ذاتی خود را به گردن دیگران بیندازد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال اداره امور آب سبزوار با موافقت مسوولان بالادستی خود در استان، در تفاهم نامه ای با شهرداری سبزوار، حاضر به چشم پوشی از بیش از ۶۰ میلیارد ریال مطالبات خود از شهرداری شد، مشروط بر آنکه شهرداری آنرا برای ایجاد و سامان دادن سیل‌گیرهای بالادستی شهر هزینه کند، منتهی بزرگواران هیچ کاری در این خصوص نکرده اند.

وی افزود: بر اساس آن تفاهم قرار بوده است شهرداری سبزوار به تکمیل بندهای خاکی شمال‌شرق و شمال‌غرب شهر اقدام کرده و محدوده "کال عیدگاه" در ضلع شرقی شهر سبزوار را نیز ساماندهی کند، که متاسفانه چنین نکرده است.

این شرکت در سالیان اخیر با هدف کاهش خطرات سیلاب، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر از طول رودخانه های پرخطر غرب خراسان رضوی را لایروبی کرده است

مدیر امورآب ناحیه سبزوار در عین حال تاکید کرد: ما بر اساس قانون عمل کرده و تسلیم آن هستیم و اگر ثابت شود که ما در جایی کم گذاشته و یا از انجام وظایف محوله خود کوتاهی کرده ایم، باید پاسخگو باشیم.

توسلی به برخی از اقدامات اداره متبوع خود در زمینه جلوگیری از خسارات سیلاب اشاره کرد و گفت: این شرکت در سالیان اخیر با هدف کاهش خطرات سیلاب، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر از طول رودخانه های پرخطر غرب خراسان رضوی را در ۶ شهرستان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد لایروبی کرده است.

بیشتر بخوانید:

بستر رودخانه‌های پرخطر غرب خراسان رضوی لایروبی شد

۱۸ هزار متر از رودخانه‌های پرخطر غرب خراسان لایروبی شد

۷۱ هزار مترمربع از حریم رودخانه‌های غرب خراسان رضوی آزاد شد

وی افزود: امور آب سبزوار حتی با بستن بزرگترین قرارداد آب منطقه ای استان، طرح مهمی را با هدف کنترل، ذخیره و بهره برداری از روانابهای سطحی با مشارکت بخش خصوصی در پایین‌دست توحیدشهر سبزوار به اجرا گذاشت که اگر استخرهای ذخیره آب آن نبود، بارندگی های اخیر خسارات به مراتب بیشتری را متوجه شهر سبزوار کرده بود.

بگو باران به کوهستان نبارد + فیلم

اکنون با توجه به این اظهارات و ادامه مجادله بین ادارات و دستگاه های مسوول در سبزوار، باید دید که با توجه به صدور هشدار نارنجی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی مبنی بر ورود یک جبهه بارشی به منطقه و احتمال وقوع بارش های شدید، وضعیت سبزوار در روزهای آینده به کجا خواهد کشید.

هواشناسی خراسان رضوی در هشدار خود وقوع بارش های رگباری با حجم بالا، رعد و برق، وزش باد شدید، تگرگ، صاعقه، آبگرفتگی و سیلاب را در این استان، به ویژه در روز پنجشنبه تا عصر جمعه پیش بینی کرده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : دو تن از عزیزان در پرواز با نیروهای امدادی ارتباط برقرار کردند

ایلنا : گوترش با نگرانی اخبار مربوط به سانحه برای بالگرد رئیسی را دنبال می‌کند

ایلنا : ویدیو: گل دوم رئال مادرید به ویارئال توسط خوزلو

ایسنا : مسکو: امیدواریم رئیس‌جمهور و هیأت همراه در سلامت باشند

ایلنا : بررسی ادعای یکی از اهالی محلی درباره دیده شدن بالگرد رئیس‌جمهور

ایلنا : بررسی ادعای یکی از اهالی درباره دیده شدن بالگرد رئیس‌جمهور

ایرنا : بالگرد حامل رئیس جمهور چه مشخصاتی داشت؟

ایرنا : یمن: در این شرایط سخت، در کنار ملت و دولت ایران هستیم

ایلنا : تماس مقام‌های مصر با رئیس دفتر حافظ منافع ایران برای اطلاع از وضعیت رئیسی

تسنیم : آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهور توسط هلال‌احمر

ایسنا : دعا برای دفع بلا و سلامتی رئیس جمهور

ایرنا : اردوغان: از سانحه هوایی که برای رئیس جمهور ایران پیش آمده بسیار متاسف هستیم

ایسنا : ویدیو/ دعای زائران ایرانی مدینه منوره برای سلامتی رئیس‌جمهور

ایرنا : دبیرکل جمعیت هلال احمر: مشغول بررسی صحت گزارش‌های ارسالی درمورد تماس‌ های برقرار شده هستیم

تسنیم : مردم شیعه و سنی گلستان برای سلامتی رئیس‌جمهور دعا کردند

مهر : تعزیه خوزستان در صحرای تونس خوش درخشید

مهر : از خداوند می‌خواهیم که رئیسی و همراهانش را سالم بازگرداند

ایلنا : در حال کاوش وجب به وجب منطقه عمومی حادثه هستیم

مهر : افتتاح مرکز همسان گزینی راه وصال در همدان

تسنیم : بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران

ایرنا : ابراز نگرانی رئیس جمهور عراق در پی حادثه سقوط بالگرد آیت الله رئیسی

مهر : حفظ رتبه دوم کشوری نرخ ولادت خراسان جنوبی در دو سال متوالی

مهر : بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر آغاز شد

مهر : شمیم عطررضوی در جشنواره مطبوعات شرق/شیرینی موفقیت زیر سایه خورشید

مهر : واکنش روسیه به سقوط بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی»

ایلنا : اعلام آمادگی روسیه برای جست‌وجوی بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ایران

مهر : ۱۷ طرح مدرسه سازی در شوشتر در دست اجرا است

مهر : درخشش نمایش «بدریه» در هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار

مهر : امیداورم هرچه زودتر رئیس جمهور و همراهانشان به آغوش ملت بازگردند

ایلنا : جشن خاص مربی دوست داشتنی با هواداران آنفیلدی(ویدیو)

ایلنا : دعای عراقچی برای سلامتی رئیس‌جمهور و امیرعبداللهیان

ایلنا : سلامت آقای رییس‌جمهور و همراهان ایشان را از خداوند متعال خواستارم

ایلنا : ویدیو: گل اول اینتر میلان توسط دامفرایز

ایسنا : اردوغان: امیدوارم خبرهای خوبی از رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراه دریافت کنم

مهر : دعای مردم قم برای سلامتی رییس جمهور در حرم حضرت معصومه(س)

ایسنا : محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور پیدا شد

ایسنا : محل سقوط بالگرد رئیس جمهور پیدا شد

ایسنا : ولایتی: امیدوارم هرچه زودتر رئیس‌جمهور و هیات همراه به سلامت به آغوش ملت بازگردند

ایلنا : خداحافظی احساسی سیلوا با چلسی(ویدیو)

تسنیم : حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید

صدا و سیما : اعلام آمادگی روسیه برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور

ایسنا : اردوغان: سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران را از نزدیک پیگیری می‌کنیم

تسنیم : لیگ برتر بسکتبال|گرگانی‌ها، طبیعت را صدتایی کردند

ایسنا : بازی بزرگ سری A برنده نداشت

ایلنا : امیدواریم در دقایق آینده خبر خوشی دریافت کنیم

ایسنا : آرزوی سلامتی روحانی برای رئیس‌جمهور و همراهانش

مهر : اردوغان:از سانحه بالگرد حامل برادرم ابراهیم رئیسی بسیار متاثر شدم

ایلنا : قطر: آماده حمایت در جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور ایران هستیم

مهر : دعای مردم بجنورد برای سلامتی رییس‌جمهور و هیات همراه

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید