انتخابات مجلس|رأی‌گیری در ۶۰درصد شعب «الکترونیکی» انجام می‌شود


انتخابات مجلس|را‌ی‌گیری در60درصد شعب«الکترونیکی»انجام می‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص آخرین تمهیدات این ستاد برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی توضیح داد.

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم ـ هادی دارابی: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جمعه 11 اسفندماه 1402 در سراسر کشور برگزار و 88 کرسیِ مجلس خبرگان با انتخاب مردم تعیین تکلیف شد ولی سرانجام 290 کرسی مجلس دوازدهم به دور دوم رسید.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، جمعه‌ی آتی(21 اردیبهشت 1403) در 22 حوزه‌ی انتخابیه در 15 استان کشور مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود تا 45 صندلیِ باقی‌مانده‌ی ساختمان بهارستان تکمیل شود.

از جمله موارد قابل‌توجه در این دور از انتخابات، برگزاریِ انتخاباتِ تمام‌الکترونیک در 8 حوزه از جمله تهران، تبریز و برخی دیگر شهرهاست.

پیرامون آخرین اخبار از انتخابات مجلس دوازدهم و هم‌چنین تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری این رخداد ملی، با سید محمدتقی شاهچراغی معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور که برای بازدید به خبرگزاری تسنیم آمد، به‌گفت‌وگو نشستیم.

متن این مصاحبه به‌شرح زیر است:

تسنیم: رهبر معظم انقلاب ابتدای سال گذشته ورود زودهنگامی به بحث انتخابات داشتند و چهار راهبرد مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت را درباره انتخابات مجلس دوازدهم و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ترسیم کردند. این راهبردها به‌چه‌میزان در انتخابات 1402 عملیاتی شد؟

شاهچراغی: از همان روزی که مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدایی سال 1402 نسبت به چهار راهبرد اشاره فرمودند، ستاد انتخابات این موارد را در دستورکار قرار داد. تلاش دشمن در ابعاد مختلف در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی در جهت ناامیدی مردم و عدم حضور در صحنه و هم‌چنین برگزاری انتخابات بدون سلامت و امنیت بود.

همه تلاش‌ها در راستای راهبردهای چهارگانه‌ی ترسیمیِ رهبر معظم انقلاب آغاز شد و ادامه پیدا کرد و بنده معتقدم این اتفاق افتاد. مقام معظم رهبری بعد از انتخابات در دیدارهای مختلف به موضوع انتخابات، حضور مردم، امنیت و سلامت انتخابات و رقابت خوب اشاره داشتند.

انتخابات مجلس دوازدهم , ستاد انتخابات وزارت کشور , سید محمد شاهچراغی , مجلس شورای اسلامی ایران ,

قطعاً با گذر زمان، بررسی‌ها صورت می‌گیرد که چه اقداماتی در حوزه اجرا اتفاق افتاده است و چه نیازمندی‌هایی در ادامه‌ی کار وجود دارد که باید در دوره‌های بعد یا حتی در دور دوم شرایط را بهتر از گذشته فراهم کنیم. طبیعتاً باید رشد داشته باشیم و نمی‌توانیم در گذشته بمانیم اما در مجموع، مسیر درست و با نهایت دوربینی و نگاه به افقی که رهبری معظم ترسیم کردند دنبال می‌شود.

تسنیم: یکی از نوآوری‌ها که در این دوره از انتخابات رخ داد، برگزاری انتخاباتِ تمام‌الکترونیکی بود؛ در ادوار گذشته شاهد بودیم از 25 فرآیند انتخابات، یکی ـ دو مورد غیرالکترونیکی انجام می‌پذیرفت اما در این دوره مشاهده کردیم که در مرحله اول در آبادان، ملایر، قم، رشت و خمام انتخابات تمام‌الکترونیک برگزار شد. در دور دوم هم قرار است در 8 حوزه از جمله تهران این نوع از انتخابات را شاهد باشیم؛ آموزش‌ها در این زمینه چطور بوده است؟ اقشار مختلفی از جامعه با این موضوع روبه‌رو بشوند، چه تدابیری در این زمینه داشته‌اید؟

شاهچراغی: این اتفاق جدیدی بود که البته مقدمات زیادی هم در بر داشت که با انجام تمامی پیش‌بینی‌های اجرایی شد. مرحله‌ی نهاییِ رأی دادن به‌شیوه‌ی الکترونیک به‌مراتب راحت‌تر از نوشتنِ دستی روی تعرفه است، ضمن اینکه سهولت اخذ رأی از مردم، سرعت عمل در شمارش آرا، دقت بالاتر و اشتباهات کمتری هم رخ می‌دهد، هم‌چنین این شیوه کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی را با خود همراه خواهد داشت و شمارش بالای آرا هم با سرعت بیشتری و اعلام نتایج سریع‌تر انجام می‌شود.

تهران 30 کرسی در مجلس دارد که برگزاری انتخابات به‌شیوه‌ی سابق زمان‌بر است و بعضاً تا دو ـ سه روز طول می‌کشد. بعد از بررسیِ برگزاری انتخابات الکترونیک در مرحله اول، با شورای نگهبان به توافق رسیدیم که در مرحله دوم در تهران انتخابات الکترونیک داشته باشیم. در این 8 حوزه‌ای که انتخابات الکترونیک دارند، حوزه‌های بزرگی از جمله تهران و تبریز هم هستند و در مجموع، حدود 60 درصد از شعب اخذ رأی، تمام‌الکترونیک است.

تسنیم: شمارش آراء را که دستگاه انجام می‌دهد و فقط به‌نوعی تجمیع آراء بعد از پایان رأی‌گیری رخ می‌دهد...

شاهچراغی: بله. تهران بزرگترین حوزه‌ی انتخابیه کشور است و 30 کرسی در مجلس دارد. برای انتخابات الکترونیک در تهران در مرحله اول بحث و گفت‌وگوها صورت گرفت اما همه‌ی ابعاد روشن نبود. زمانی که دور اول را برگزار کردیم، گزارش‌های مردمی و فنی نشان داد که این راه سهل‌تر و بهتر است، قابل رصد و شفاف است و رأی افراد هم مخفی است و هیچ‌کس خبر ندارد که چه‌کسی به چه نامزدی رأی داده است.

انتخابات مجلس دوازدهم , ستاد انتخابات وزارت کشور , سید محمد شاهچراغی , مجلس شورای اسلامی ایران ,

شیوه‌ی رأی‌دهی الکترونیک به این صورت است که فرد بعد از احراز هویت، یک کارت دریافت می‌کند و آن را روی دستگاه قرار می‌دهد که به‌عنوان مثال در تهران، 32 نام و کد برای او به نمایش در می‌آید تا او هر میزان را تا سقف 16 نفر انتخاب کند، سپس دکمه‌ی ثبت را لمس می‌کند و بعد، برای بار دوم که انتخاب و اسامی نهایی شد، رأی خود را ثبت می‌کند و لیست اسامی را که روی یک کاغذ در داخل دستگاه چاپ شده است، رؤیت می‌کند و رأی به داخل صندوق می‌افتد.

تسنیم: با توجه برگزاری انتخابات الکترونیک در دور اول و دوم این دوره از انتخابات، چه‌زمانی در سراسر کشور انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شود و آیا انتخاباتِ بعدی به‌این شکل خواهد بود؟

شاهچراغی: در کشور ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های فنی، دیجیتال الکترونیک داریم. قطعاً به‌دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های داخلی استفاده و شرایط را فراهم کنیم، اما درباره اینکه به مرحله‌ی بعد برسد یا نه، باید فرآیندهایی قانون طی شود. ما بر این باور هستیم که ظرفیت و امکان اجرای انتخابات تمام‌الکترونیک در در همه کشور وجود دارد.

قانون در این انتخابات می‌گوید که در مرحله‌ی اول، یک‌هشتمِ حوزه‌های دارای بیش از دو کرسی امکان الکترونیکی شدن را دارد که 4 حوزه در دور قبل، الکترونیکی بود. هم‌چنین نظرات مردم و مجریان جمع‌بندی شده است که بسیار رضایتمند بودند. امیدواریم فرصت و ظرفیت فراهم شود که در همه حوزه‌ها و حتی شاید با شیوه‌های کامل‌تر و با سهولت بیشتر نسبت به آن چیزی که انجام شده است، بتوانیم کار را انجام دهیم.

تسنیم: در شعبی که رأی‌گیری الکترونیکی انجام می‌شود، تعرفه کاغذی نیست؟ احیاناً احتمال داده‌اید اگر به‌هرعلتی مشکلی پیش آمد و قطعی صورت گرفت، راهکاری داشته باشید؟

شاهچراغی: صندوق‌های رأی الکترونیک، برخط نیست که اگر اینترنت نباشد دچار اختلال شود اما طبق قانون، حتی برای حوزه‌هایی که انتخابات تمام‌الکترونیکی هستند، تعرفه هم پیش‌بینی شده است که در شرایط خاصی که احیاناً اگر دستگاه از کار بیفتد یا مشکل فنی مکانیکی رخ دهد، تحت شرایطی خاص و با هماهنگی شورای نگهبان و ناظر و... رأی را به‌صورت دستی اخذ می‌کنیم.

ما برای تهران به‌طور میانگین به‌ازای هر شعبه‌، 4 صندوق الکترونیکی پیش‌بینی کردیم یعنی همزمان 4 نفر پشت دستگاه می‌توانند بایستند و رأی بدهند، ضمن اینکه 15 درصد پشتیبان هم در نظر گرفتیم که در نزدیک‌ترین نقاط به شعب تهران تقسیم‌بندی شده‌اند و مثلاً اگر برای یک دستگاه در حوزه‌ای که شلوغ است اشکالی پیش آمد، در زمان مشخص کوتاهی، دستگاه به آنجا می‌رسد.

برای اطمینان، تعرفه را هم در نظر گرفتیم که کدهای امنیتی خاص دارد و برگ تعرفه‌ی رأی در مرحله اول، 11 کد امنیتی داشت و تمام پیش‌بینی‌های لازم را ترتیب داده‌ایم.

انتخابات مجلس دوازدهم , ستاد انتخابات وزارت کشور , سید محمد شاهچراغی , مجلس شورای اسلامی ایران ,

تسنیم: در دور دوم چه‌کسانی می‌توانند رأی بدهند؟ مثلاً اگر کسی که در تهران رأی داده است، می‌تواند این مرحله در تبریز رأی بدهد؟

شاهچراغی: طبق قانون هر کسی که در هر حوزه انتخابیه‌ای رأی داده است، می‌تواند فقط در آن حوزه انتخابیه رأی دهد و هم‌چنین کسی که در هیچ حوزه انتخابیه‌ای در مرحله اول رأی نداده است، در همه هر حوزه‌ای که بخواهد می‌تواند رأی دهد، یعنی اگر کسی در حوزه انتخابیه تهران رأی داده است، نمی‌تواند در حوزه انتخابیه دیگری رأی بدهد؛ چون اطلاعات افرادی که در حوزه انتخابیه تهران رأی داده‌اند در دستگاه ثبت شده است. هر کسی هم که رأی نداده و به‌هردلیلی مایل است در هر شهری که مدنظر دارد، رأی بدهد، این امکان برای او فراهم است.

تسنیم: آیا شعب اخذ رأی که در دور اول فعال بودند، در مرحله دوم تغییر کرده است؟

شاهچراغی: تعیین شعب با هیئت‌های اجرایی انتخابات حوزه انتخابیه است؛ یعنی در حوزه انتخابیه تهران، هیئت اجرایی که از معتمدین هستند، مشخص می‌کنند که آیا تعداد شعب همان تعداد باشد یا کاهش یابد، و در بسیاری از حوزه‌ها همان‌تعداد شعب قبلی در این مرحله هم فعالیت دارند.

تسنیم: سه‌روز تا انتخابات مانده است؛ ستاد انتخابات کشور برای مرحله دوم چقدر آمادگی دارد؟

شاهچراغی: ما بیش از یک‌ماه قبل از انتخابات اعلام کردیم که همین الآن آماده هستیم. برای مرحله دوم، فارغ از اینکه نمی‌دانستیم که چه حوزه‌هایی به دور دوم می‌رود، آمادگی‌مان را حفظ کردیم. در همه ابعاد پیش‌بینی‌ها صورت گرفته است و امیدواریم مثل مرحله اول که جمع‌بندی‌ها، فرمایشات مقام معظم رهبری و مجریان و ناظران که در دوره‌های قبل هم سابقه داشتند اذعان داشتند که یکی از بهترین دوره‌های انتخابات را در مرحله اول پشت‌سر گذاشتیم، برای مرحله دوم به همین روال پیش برویم. همه پیش‌‌بینی‌ها صورت گرفته،‌ اقلام و دستگاه‌ها به استان‌ها ارسال شده و شعب مشخص است، اعضا تعیین شده‌اند و کنترل‌های فنی انجام گرفته است و آمادگی 100درصدی داریم.

انتهای پیام/+

حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
حضور رییس ستاد انتخابات در خبرگزاری تسنیم
واژه های کاربردی مرتبط
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : سربلندی مقاومت

مهر : کوهنوردان به تیم امداد و نجات پیوستند

مهر : درخشش خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در رویداد امید رسانه کشور

ایلنا : ویدیو: گل اول اورتون به آرسنال ادریسه گیه

مهر : عملیات‌های مشترک پیاپی گردان‌های قسام و قدس

ایرنا : استاندار خراسان جنوبی: خیران مدرسه ساز برای تربیت آینده‌سازان از مال خود گذشتند

مهر : بارندگی و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رییس جمهور ادامه دارد

مهر : بارندگی و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رئیس جمهور ادامه دارد

مهر : حرکت تیم‌های امدادی به سمت منطقه حادثه ادامه دارد

ایلنا : ویدیو: گل اول لیورپول به ولورهمپتون توسط مک آلیستر

مهر : غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان با برنامه باشد

ایلنا : از کلیه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فراجا برای امدادرسانی استفاده شود

ایسنا : دو طلا و یک برنز دوندگان ایران در ترکیه

مهر : اعضای دولت تمهیدات لازم را در دستور کار قرار دادند

ایلنا : حماس برای رئیس‌جمهوری ایران آرزوی سلامتی کرد

صدا و سیما : داوران هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال

ایرنا : بخش زیادی از ۶۵ همت ارزش محصولات کشاورزی کردستان وارد دیگر بخش ها شده است

صدا و سیما : پیروزی شهرداری گرگان در فینال دوم لیگ برتر بسکتبال

ایرنا : دریادار ایرانی: امنیت دریایی به طور کامل وجود دارد

ایسنا : پایان لیگ برتر هندبال برای زغال سنگ طبس با نتیجه تساوی

ایرنا : کسب سه مدال نمایندگان دوومیدانی ایران در رقابت‌های ترکیه

ایرنا : همکاری تجاری و سرمایه گذاری مالزی و ازبکستان گسترش پیدا می‌کند

ایسنا : طوفان گرگانی‌ها در فینال دوم لیگ بسکتبال/ طبیعت ۱۰۰تایی شد

ایسنا : قرائت دعای توسل به نیت سلامتی رئیس جمهور و هیات همراهشان در حرم حضرت معصومه(س)

ایرنا : وزیر بهداشت: همه امکانات درمانی در محل وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور مستقر شده است

ایرنا : حمله گسترده راکتی «سرایا القدس» به نظامیان اشغالگر در اردوگاه «جبالیا»

صدا و سیما : درخواست از بخش خصوصی برای همکاری در تدوین بسته مشوق‌های صنعتی و معدنی

تسنیم : کوهنوردان به کمک نیروهای امدادی رفتند

تسنیم : کوهنوردان به کمک نیروهای جست‌وجوی بالگرد رئیس جمهور رفتند

ایرنا : معاون نخست‌وزیر اسلواکی: جان «رابرت فیکو» دیگر در خطر نیست

مهر : مردم تبریز برای سلامتی رییس جمهور دست به دعا می شوند

مهر : نوای امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء در حرم رضوی

ایرنا : بررسی عملکرد برنامه های کاربردی TeraBox و Remini

ایرنا : سپاه مشهد و اصناف تامین برخی کالاهای ضروری سیل زدگان مشهد را تقبل کردند

ایسنا : کلاهبرداری زن و شوهر جوان با رسیدهای جعلی در ۳ استان

صدا و سیما : بازدید سرپرست حجاج ایرانی از هتل محل اسکان زائران در مدینه

ایرنا : شهرداری گرگان جبران کرد؛ تعیین قهرمان در دیدار سوم

مهر : کمیته استعدادیابی ورزشکاران توانیاب و جانباز بوشهر تشکیل شد

ایلنا : هلال‌احمر در سراسر کشور به حالت آماده‌باش درآمده است

ایرنا : آمریکا: گزارش‌ها درباره فرود سخت بالگرد رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را دنبال می‌کنیم

ایرنا : آمریکا: گزارش‌ها درباره فرود سخت بالگرد رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را دنبال می کنیم

صدا و سیما : همه موقوفات و بقاع متبرکه دارای برنامه و بودجه شدند

ایرنا : تکمیل پروژه‌های فرهنگی نیمه‌تمام استان‌ها در اولویت وزارت فرهنگ قرار دارد

ایرنا : تکمیل پروژه‌های فرهنگی نیمه تمام استان‌ها در اولویت وزارت ارشاد قرار دارد

مهر : تیم های امدادی و درمانی به محل حادثه اعزام شدند/ وضعیت بد جوی هوا

تسنیم : همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است

مهر : روکش آسفالت راه‌های بوشهر به طول ۱۴۰ کیلومتر آغاز شد

مهر : امکانات درمانی، نیروهای پزشکی و اورژانس در محل سانحه مستقر شد

مهر : امکانات درمانی، نیروهای پزشکی و اورژانس را در محل سانحه مستقر شد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید