۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۷
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 85469060
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۷
کد خبر: 85469060
دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی
دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی

ما در این مقاله دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم، یک فروشنده معتبر برای خرید قطعات باکیفیت پیدا کنید.

ایرنابازار- در سال‌ها اخیر و با تحریم ورود خودروهای خارجی به داخل کشور، خودروهای چینی از برندهای جک، لیفان، جیلی، چری (ام وی ام)، گریت وال که قطعات آن‌ها در داخل کشور مونتاژ می‌شوند، سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. اما با وجودی که این خودروها حدود 23 درصد از حجم بازار را در اختیار دارند، قطعات یدکی چینی نسبت به خودروهای داخلی کمیاب تر است. صاحبان خودروهای چینی، سخت تر می‌توانند لوازم یدکی مورد نیاز خود را پیدا کنند و حتی اگر پیدا کنند، احتمال تقلبی‌بودن قطعات بسیار زیاد است. قطعات اصلی و یا با کیفیت بالا نیز در صورت پیداشدن، قیمت بسیار زیادی دارند.

همه این‌ها خریداران خودروهای چینی، صاحبان خودروهای چینی و تعمیرکاران این خودروها را دچار مشکل و سردرگمی کرده و لزوم پیداکردن یک مرکز معتبر برای خرید انواع باکیفیت لوازم یدکی خودروهای چینی را افزایش می‌دهد.

ما در این مقاله دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم یک فروشنده معتبر برای خرید قطعات باکیفیت با قیمت مناسب پیدا کنید.

اما قبل از هرچیز خوب است نگاهی به بازار خودروهای چینی و قطعات یدکی آن‌ها در داخل کشور بیندازیم.

وضعیت بازار خودروهای چینی و قطعات یدکی آن‌ها در ایران

حجم بازار لوازم یدکی خودرو، حدود 200 تا 300 هزار میلیارد تومان (۵.۵ تا ۶میلیارد دلار) برآورد می‌شود. از این حجم، سهم واردات قانونی 1 تا 1.5 میلیارد دلار است و سهم قاچاق، 2 تا 3 میلیارد دلار است؛ بقیه نیز به قطعات یدکی تولید داخل، تعلق دارد.

همان‌طور که می‌بینید، حجم عمده قطعات یدکی که در داخل کشور استفاده می‌شوند، قاچاق هستند. این قطعات ممکن است اصلی و در بسیاری از موارد تقلبی باشند.

با توجه به این وضعیت بازار قطعات یدکی، بیایید دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی را بررسی کنیم.

دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی چیست؟

دلایل بسیار زیادی برای کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی ذکر می‌شود که ما در اینجا این دلایل را به‌شکل طبقه‌بندی‌شده، ارائه داده‌ایم.

سودجویی شرکت‌های مونتاژ خودروهای چینی

یکی از دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی، سودجویی و انحصارطلبی شرکت‌های مونتاژ خودروهای چینی است. از آنجا که تنها شرکت‌های مونتاژ این خودروها می‌توانند به‌شکل قانونی قطعات یدکی اصلی چینی را ارائه کنند، می‌توانند تاثیر زیادی بر قیمت نهایی داشته باشند.

از طرف دیگر، به‌نظر می‌رسد برخی از این شرکت‌های ایرانی تمایل زیادی برای پشتیبانی و ارائه قطعات یدکی ندارند و در مقابل از همه قطعات وارداتی برای مونتاژ خودرو استفاده می‌کنند. آن‌ها سود بیشتری از فروش خودرو در مقابل فروش قطعات یدکی آن می‌برند و به‌همین دلیل نیز بیشتر در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

راه حل این مشکل این است که این شرکت‌ها به موجب قانون، موظف شوند تا سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه ارائه قطعات یدکی اصلی داشته باشند تا این قطعات به‌مقدار کافی و با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد.

افرایش ورود قطعات با قیمت بالاتر

از آنجا که انحصار پخش لوازم یدکی خودروهای چینی در اختیار شرکت‌های مونتاژکننده است، سایر بازرگانان اگر بخواهند قطعات یدکی اصلی را وارد کنند، لازم است آن‌ها را از شرکت اصلی چینی و با قیمت بالاتری خریداری کنند. به‌همین دلیل نیز قیمت فروش این قطعات اصل، در داخل کشور زیاد می‌شود.

سیاست‌های سودجویانه شرکت‌های چینی

یکی از نظریه‌هایی که درباره علت کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی مطرح است، سیاست شرکت‌های چینی بر ارائه خودرو با قیمت پایین و ارائه قطعات یدکی آن با قیمت بالا است. این سیاست سبب می‌شود که افراد زیادی با توجه به قیمت مناسب خودروهای چینی، متقاضی خرید آن شوند؛ اما در عمل، این قیمت کم، با پرداختی که برای قطعات یدکی گران‌قیمت انجام می‌شود، جبران می‌گردد.

دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی

لوازم یدکی خودروهای چینی

خودتحریمی‌های داخلی

به اعتقاد برخ از مسئولین خودورسازی داخلی، خودتحرمی‌های داخل و ممانعت از ورود خودروهای خارجی و محدودکردن ورود قطعات، سبب این مشکل شده است و موانع زیادی را در زمینه تامین قطعات یدکی خودروهای چینی، ایجاد کرده است.

اولویت پرداخت ارز

تغییر اولویت پرداخت ارز دولتی نیز یکی دیگر علل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی محسوب می‌شود. در سال گذشته، شرکت‌های واردکننده قطعات یدکی در اولویت دوم بانک مرکزی و وزارت صمت برای دریافت ارز بودند. قرارگرفتن در اولویت دوم سبب می‌شد که ارز کافی در مدت زمان مناسب در اختیار واردکنندگان قرار گرفته و تامین قطعات یدکی چینی به‌راحتی انجام گیرد. اما در حال حاضر، واردکنندگان قطعات یدکی خودرو در اولویت چهارم دریافت ارز قرار دارند. به‌همین دلیل نیز این شرکت‌ها مجبور هستند برای دریافت ارز حدود 90 تا 100 روز صبر کنند و در برخی از مواقع نیز ارزی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. در این شرایط قاچاقچی‌ها فرصت کافی برای واردکردن قطعات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت به‌دست آورده و بازار داخلی را در اختیار می‌گیرند.

احتکار به دلیل کمبود لوازم یدکی اصلی

در شرایطی که ارز کافی به‌شرکت‌های واردکننده قطعات یدکی تخصیص نمی‌یابد، برخی فروشندگان لوازم یدکی پرمصرف اصلی را انبار کرده و آن را 3 تا 4 برابر قیمت اصلی به‌ فروش می‌رسانند.

افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو

در سال اخیر تعرفه گمرک، حمل‌ونقل و انبارداری تا حد زیادی افزایش یافته است. همه این‌ها بر قیمت نهایی لوازم یدکی چینی تاثیر گذاشته و سبب می‌شوند که این قطعات با قیمت بالاتری به فروش برسند.

ناکارآمدی سیستم شناسه کالا و کد رهگیری کالا

سیستم شناسه کالا و کد رهگیری کالا یکی از روش‌هایی بود که وزارت صمت برای جلوگیری از ورود کالای تقلبی و کم‌کیفیت ایجاد کرد. براساس این قانون، تمام قطعات یدکی معتبر باید دارای شناسه کالا و کد رهگیری کالا باشند. اگر چه این سیاست در ابتدا مفید بود، اما پس از تغییر اولویت‌های اختصاص ارز، تنها دست و پای شرکت‌های قانونی را برای ورود کالای باکیفیت بسته و به قاچاقچیان امکان داده است که کالای کم‌کیفیت و تقلبی را در جبران خلا موجود، به‌راحتی وارد کنند.

قیمت بالای ارز

نمی‌توان تاثیر قیمت بالای ارز را بر افزایش قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی نادیده گرفت. افزایش سرسام‌آرو قیمت ارز، در چند سال اخیر سبب شده است که قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی نیز تا حد زیادی افزایش یافته و برای مصرف‌کننده نهایی مشکل ایجاد کند.

تاثیر کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی بر مصرف‌کننده

دلیل یا دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی هرچه که باشد، بیشترین تاثیر نهایی آن بر مصرف‌کننده است. کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی، سبب مشکلات زیر برای مصرف‌کننده می‌شود:

پشیمانی مصرف‌کننده از خرید خودرو: بسیاری از خریداران خودروهای چینی که به امید ارزانی این خودروها، آن‌ها را خریداری کرده‌اند، با مشاهده کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی، از خرید آن‌ها پشیمان می‌شوند. با ادامه این روند، حتی ممکن است بازار خودروهای چینی با افول روبه‌رو شده و خرید کاهش یابد.

سردرگرمی و اتلاف وقت: کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی سبب می‌شود که مصرف‌کننده، زمان زیادی را برای پیداکردن قطعات اصلی صرف کند. این اتلاف وقت یکی از آفت‌های مشکلات لوازم یدکی چینی است که بر بهره‌وری کلی جامعه تاثیر دارد.

خرابی زودرس خودروها: اگرچه خودروهای چینی به‌طور معمول نسبت به خودروهای ژاپنی و خودروهای ساخته‌شده در سایر کشورها، استهلاک بیشتر و عمر کم‌تری دارند، ولی عدم دسترسی به قطعات یدکی مناسب می‌تواند عمر آن‌ها را بیش از پیش کم کند. از این گذشته استفاده از قطعات تقلبی و کم‌کیفیت، سبب می‌شود که احتمالا آسیب به قطعات دیگر خودرو افزایش یافته و عمر کلی آن کاهش یابد.

دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی

دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی

راه حل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی

به‌نظر می‌رسد حل مشکل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی، نیاز به تغییرات چندجانبه و سیاست‌های دولت دارد. از یک سو لازم است مونتاژکنندگان قطعات خودروهای چینی به ارائه قطعات باکیفیت و اصلی، آن هم به‌میزان کافی ملزم شوند. از طرف دیگر تغییر در اختصاص‌دهی ارز نیز می‌تواند مشکل را تا حد زیادی حل کند.

یکی دیگر از راه‌ حل‌های مفید برای حل مشکل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی، ساخت قطعات یدکی چینی با مهندسی معکوس در داخل کشور است. اگرچه در حال حاضر این کار انجام می‌شود، لازم است قطعات تولیدی از کیفیت بیشتری برخوردار باشند تا بتوانند نیاز مصرف‌کننده را برطرف کنند.

تغییر سیاست‌های مربوط به واردات کالا و جلوگیری از قاچاق نیز می‌تواند تا حد زیادی به ثبات و بهبود بازار لوازم یدکی خودروهای چینی کمک کند.

در کنار راه‌ حل‌های ارائه‌شده، شاید منطقی‌ترین راه‌ حل کوتاه‌مدت برای مصرف‌کننده نهایی، این باشد که یک مرکز ارائه‌دهنده قطعات یدکی مطمئن برای خرید قطعات مورد نیاز خود پیدا کند. با پیداکردن و اعتماد به چنین مرکزی، مصرف‌کننده می‌تواند با خیال راحت از خودروی خود استفاده کرده و در وقت نیاز، لوازم یدکی مورد نیاز را با کیفیت بالا و هزینه مناسب خریداری کند.

دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی

خدمات اعتماد یدک ارائه‌دهنده لوازم یدکی با کیفیت برای خودروهای چینی

اگر به‌دنبال یک مرکز معتبر و باسابقه برای تامین قطعات یدکی خودرو هستید، می‌توانید از اعتماد یدک کمک بگیرید. ادرس وب سایت لوازم یدکی چینی اعتماد یدک www.etemadyadak.com است.

اعتماد یدک با داشتن سابقه چندین ساله در زمینه واردات قطعات یدکی خودروهای چینی، در حال حاضر، خدمات فروش اینترنتی لوازم یدکی جک لیفان، ام وی ام، جیلی و سایر خودروهای چینی را ارائه می‌دهد. این شرکت، امکان خرید عمده و جزئی قطعات یدکی این خودورها را فراهم ساخته است.

یکی از مزیت‌های اعتماد یدک که لازم است مصرف‌کنندگان به آن دقت کنند، این است که اعتماد یدک قطعات یدکی خودروهای چینی را با توجه به بازخورد مشتریان، از شرکت‌های محدودی در چین خریداری می‌کند. به‌عبارت دیگر، قطعات ارائه‌شده توسط این شرکت، با کیفیتی قابل قبول عرضه می‌شوند و هنگام خرید آن‌ها، نیازی نیست نگران کارکرد و سلامت قطعات باشید.

مزایای خرید قطعات چینی از اعتماد یدک

با خرید قطعات یدکی خودروهای چینی از اعتماد یدک می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • امکان خرید عمده و جزئی: فرقی ندارد صاحب خودروی چینی باشید یا تعمیرکار و ارائه‌دهنده قطعات، در هر صورت می‌توانید قطعات مورد نیاز خود را به‌شکل کلی و جزئی از اعتماد یدک خریداری کنید.
  • امکان خرید حضوری و اینترنتی: اگر در تهران هستید، می‌توانید با مراجعه به اعتماد یدک، به‌شکل حضوری خرید کنید. اگر هم در شهرهای دیگر کشور هستید و یا قصد دارید خرید خود را به‌شکل اینترنتی انجام دهید، می‌توانید با چند کلیک، محصولات مورد نیاز خود را خریداری کرده و در آدرس مورد نظر خود تحویل بگیرید.
  • امکان بازگشت کالا تا 7 روز: اگر کالای شما مشکلی داشته باشد، می‌توانید آن را تا هفت روز، بازگردانده و کالای سالم تحویل بگیرید. درصورتی هم که کالای مورد نظر شما تمام شده باشد، هزینه کالا عودت داده می‌شود. لازم‌به‌ذکر است که هزینه بازگشت کالا و ارسال مجدد بر عهده مشتری است.
  • پشتیبانی حرفه‌ای: شما می‌توانید قبل از خرید قطعات یدکی خودروهای چینی، از پشتیبانان اعتماد یدک کمک بگیرید. پشتیبانان این شرکت، آمادگی دارند تا پاسخ سوال‌های شما را داده و برای یک خرید مناسب راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.
  • امکان خرید اعتباری: با چند خرید نقدی می‌توانید از امکانات خرید اعتباری اعتماد یدک بهره ببرید.
  • سبد متنوع کالا: با کمک‌گرفتن از اعتماد یدک شما می‌توانید لوازم یدکی انواع خودروهای چینی از جمله لوازم یدکی جک (لوازم جک s5 ، لوازم یدکی جک s3، لوازم جک j4، لوازم یدکی جک j5 و لوازم یدکی جک j3 )، ام وی ام (دو گروه MVM و CHERY)، لیفان (لیفان 620، لیفان 520، لیفان 820، لیفان x60 و لیفان x50)، جیلی (جیلی GC6 الیت و جیلی GC6 اکسلنت)، ولکس C30 و راین 75 را خریداری کنید.

دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی

سخن آخر

اگرچه مشکلات زیادی در بازار قطعات یدکی وجود دارد که سبب کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی شده است؛ اما هنوز هم می‌توانید با استفاده از مراکز معتبر، لوازم یدکی خودروهای چینی را با کیفیت و قیمت مناسب برای خودوری خود خریداری کنید.

اعتماد یدک یکی از مراکز معتبری است که با سابقه چندین‌ساله، امکان خرید جزئی و کلی لوازم یدکی چینی را فراهم ساخته است. اگر قصد خرید حضوری را دارید، می‌توانید به آدرس تهران، میدان بهارستان، خیابان صفی علی شاه، پلاک 40، طبقه همکف با کد پستی 1146937161 مراجعه نماید. همچنین اگر نیاز به مشاوره تخصصی دارید، با شماره تلفن 021-91007023 تماس بگیرید. زمان و ساعت کاری اعتماد یدک شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 تا 17 و پنجشنبه ساعت 10 تا 13 است.

از اینکه تا پایان این مقاله با عنوان «دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی» همراه ما بودید، متشکریم.

با اعتماد یدک از خرید خودوری چینی پشیمان نمی‌شوید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۱ نفر
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : جهش ۲۲ پله‌ای انعقاد بانکی ساخت مسکن در گلستان

مهر : روسیه: ۱۵۷۰ نظامی ارتش اوکراین کشته شدند

مهر : شکار نظامیان صهیونیست به دست مبارزان مقاومت در غزه+فیلم

ایلنا : باورتون میشه فیلم «پدرخوانده» از کتاب «شاهنامه فردوسی» الهام گرفته؟! + فیلم

ایرنا : ویژگی فیلمبردار شهید روایت فتح در کلام سیدمرتضی آوینی

صدا و سیما : بزرگداشت پیر هرات

مهر : اظهارات وزیرکشوردرخصوص آخرین وضعیت حادثه برای هلی‌کوپتررییس جمهور

تسنیم : یک پرونده قتل در اهواز پس از 12 سال به صلح و سازش ختم شد

تسنیم : اعزام پهپادهای هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور

صدا و سیما : «رحیق مشرقی» سبک جدیدی از تاریخ شفاهی است

ایسنا : اثربخشی دستاوردهای دانش بیولوژی تولید مثل در تحقق اهداف جوانی جمعیت

ایرنا : اعتراضات گسترده در کالدونیای جدید؛ ۶۰۰ نظامی فرانسوی نظم را تحمیل کردند

تسنیم : جوانان باید تاریخ انقلاب شهر و دیار خود را بشناسند

مهر : اعزام ۲۰ تیم امدادی به محدوده حادثه بالگرد حامل کاروان رییس جمهور

ایرنا : معلم نمونه کشوری گلستان: معلمی رویای کودکی‌ام بود

ایلنا : سینمای دینی و روایت نجات انسان در «سینمازاویه»

تسنیم : قضاوت ناظمی و حیدری برای سرخابی‌ها در ایستگاه بیست‌وهشتم لیگ

ایرنا : اتحادیه املاک مشهد ۱۰ واحد مسکونی را در اختیار سیل‌زدگان قرار داد

مهر : توجه جدی و ویژه به تربیت دینی نسل جوان و نوجوان صورت گیرد

مهر : اعزام پهپادها وتیم‌های امدادی به محل حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور

تسنیم : صادرات 498 تن محصولات کشاورزی از کردستان

تسنیم : اجرای 650 برنامه به‌مناسبت روز دزفول

صدا و سیما : تعطیلی ۶ هزار شبه بانکی در انگلیس

ایسنا : انتقاد غریب آبادی از نقض حقوق بشر و آزادی بیان دانشجویان در آمریکا

ایرنا : توضیحات وزیر کشور در مورد سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

ایرنا : جزئیات جدید از حادثه بالگرد رئیس‌جمهور از زبان وزیر کشور

ایسنا : اسامی داوران هفته بیست و هشتم لیگ برتر/ قضاوت ناظمی و حیدری برای پرسپولیس و استقلال

ایسنا : ویدیو/جزئیات سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور از زبان وزیر کشور

ایرنا : لیگ برتر فوتبال؛ ناظمی و حیدری برای سرخابی‌ها سوت می‌زنند

تسنیم : رادیو تببین از اول خرداد راه می‌افتد

تسنیم : نیازمند تلاش «جهانی مطبوعاتی» برای مقاومت غزه هستیم

ایرنا : عضو شورا : کمبود قطار و لوکوموتیوران از مشکلات عمده متروی کرج است

ایسنا : اعترافات یک بازنده

ایرنا : جام‌جهانی شمشیربازی مادرید؛ ایران دهم شد

ایسنا : اتاق وضعیت جمعیت استان گلستان افتتاح شد

ایلنا : اعزام تیم‌های امدادی و پهباد و سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه فرود سخت بالگرد رییس‌جمهور

مهر : آخرین وضعیت بالگرد حامل همراهان رییس جمهور

ایلنا : ورزقان کجاست؟

ایرنا : هواشناسی همدان هشدار زرد صادر کرد

ایسنا : از توقیف خودروهای شوتی تا انهدام باند سارقان احشام و منازل

مهر : هنوز از وضعیت حادثه بالگرد حامل رییس جمهور اطلاعی نداریم

مهر : هنوز از وضعیت بالگرد حامل رییس جمهور اطلاعی نداریم

ایرنا : گلستان نیازمند ۷۷۰ میلیارد ریال برای مرتع‌داری و مقابله با بیابان است

تسنیم : صهیونیسم در قاره آفریقا

ایسنا : تعیین تکلیف ۲۰ هزار تن ذرت و ۷۴۰۰ تن جو در معرض فساد

ایرنا : تمدید مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی هشت‌بهشت با موضوع «داستان رویان»

تسنیم : وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

ایسنا : امیدواریم نیروهای امدادی زودتر به محل سقوط هلی کوپتر حامل رییس جمهور برسند

تسنیم : عید غدیرخم محوریت حرم فراموش نشود

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید