۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۳۰

عاملی؛

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) برگزار می‌شود

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) برگزار می‌شود

دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) اعلام کرد: موضوع این کنگره دیدگاه‌ها و رویکردهای تمدنی امام رضا به مسایل مختلف با رویکرد عدالت برای همه و ظلم برای هیچکس است. ‌

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) امروز با حضور حجت الاسلام سید رضا عاملی دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا، عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و خانم خوارزمی دبیر بخش بین المللی کنگره در محل کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

سید رضا عاملی در این نشست با تاکید بر اینکه این کنگره ۴۰ سال قدمت دارد گفت: از سال ۶۲ تا سال ۷۲ مجموعاً ۴ کنگره برگزار شد که رهبر معظم انقلاب سخنران آن بودند و کتاب انسان ۲۵۰ ساله انعکاس سخنان ایشان در این جلسات است. بعد از یک توقف سی ساله در سال ۱۴۰۱ تولیت آستان قدس رضوی تصمیم گرفت تا این کنگره به عنوان پرچم هویتی و سرمایه اجتماعی آستان دوباره برگزار شود.

وی افزود: در این زمینه تا کنون ۵۰ پیش‌نشست برگزار شده است که ۱۷ نشست در خارج از کشور از جمله در آمریکای لاتین، پاکستان، عراق، ترکیه و همچنین در اروپا با محوریت انگلستان و ۳۳ نشست در داخل کشور بوده است.

عاملی در ادامه گفت: این پیش‌نشست‌ها امتدادی در میان شیعه‌شناسان، ایران‌شناسان و علاقمندان به مطالعه فرهنگ اهل بیت در حوزه‌هایی مانند معارف دینی مردم شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و… با رویکردهای مختلف داشته است.

دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تاکید کرد: موضوع این کنگره دیدگاه‌ها و رویکردهای تمدنی حضرت رضا به مسائل مختلف با رویکرد عدالت برای همه و ظلم برای هیچکس است.

حجت الاسلام عاملی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه موضوع عدالت و تبعیض اساسی‌ترین موضوع روز جهان ما است، اظهار داشت: امروز در غزه کشتار جمعی و جنایت دوره معاصر را تجربه می‌کنیم. این جنایت یک میلیون انسان آوره و گرسنگی ۵۰۰ هزار نفر و کشته شدن حدود ۵۰ هزار نفر از مردم بی‌گناه شد.

وی افزود: صهیونیست‌ها کشتار جمعی را در موضوع هلوکاست منحصر می‌دانند. این در صورتی است که جهان در جاهای مختلف مانند ویتنام و آفریقا و دیگر مناطق شاهد کشتار جمعی بوده است. دنیا نیاز مند آموزش نسبت به این ظلم فراگیر است که مثال بارز آن در غزه است.

وی همچنین اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که از سال ۱۸۲۰ تا ۲۰۲۰ میزان نابرابری اجتماعی از ۲۸ درصد به ۸۵ درصد رسیده است یعنی ۸۵ درصد جمعیت جهان موضوع نابرابری اجتماعی هستند. لذا کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تلاش می‌کند با رویکرد معرفتی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل به عدالت و ظلم از منظر امام رضا توجه کند.

عاملی همچنین یادآور شد: با توجه به آمار، سازمان بهداشت جهانی ۵ حوزه مهم غذا، آب، سلامت، مسکن و آموزش را به عنوان مهم‌ترین نیازهای انسان‌ها طبقه‌بندی می‌کند. بشر در این نیازها دچار مشکلات اساسی است نیمی از مردم جهان گرسنه هستند. بسیاری به آب سالم دسترسی ندارند. دو میلیارد نفر از مردم جهان مشکل تأمین سلامت دارند. یک میلیارد نفر از جمعیت جهان زاغه نشین هستند. همچنین می‌توان ظلم رژیم صهیونیستی به مردم غزه و آواره کردن آن‌ها را مثال زد. همچنین نزدیک به ۲۴۴ میلیون نفر از مردم جهان از آموزش مناسب برخوردار نیستند.

دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در ادامه گفت: موضوع عدالت برای همه ظلم به هیچکس است که در این کنگره از دیدگاه امام رضا مطرح می‌شود، منادی این مفهوم است که اگر عدالت باشد همت چیز هست و همه چیز در پرتو ظلم از بین می‌رود. شما امتداد این عدالت‌خواهی را در جمع دانشجویان آمریکا و اروپا می‌بینید. این اثر حکمت‌های موجود در نامه‌های رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا است که موجب بیداری و آگاهی آنان شده است.

امروز جهان نیازمند به الگو برای فهم عدالت است

حجت الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی دبیر کنگره جهانی امام رضا در ادامه گفت: در آن مدت کوتاه که ولایت عهدی به امام رضا (ع) تحمیل شد لقب حاکم عادل هم پیدا کردند. ما می‌توانیم از ظرفیت امامان استفاده بسیار کنیم. مهربانی امام برای ۳۰ میلیون زائر سالانه ایشان قابل احساس است. بنابراین حکمت، عدالت و عقلانیت او را هم باید درک کنیم. امروز جهان نیازمند به الگو برای فهم عدالت است.

وی با تاکید بر اینکه امام رضا می‌فرمایند: «عدالت مطلق در زمان حضرت مهدی محقق می‌شود»، بیان کرد: امام زمان با میزانی که عدالت و امنیت را برای همه برقرارمی‌کند خواهد آمد. یعنی همه تحت تأثیر حکومت نظام‌مند حضرت در مسیر عدالت و امنیت حرکت می‌کنند. عدالت ممکن است به صورت نسبی توسط حاکمان برقرار شود اما عدالت مطلق مخصوص دوران حکومت امام زمان است. کنگره تلاش می‌کند به این ابعاد بپردازد.

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) ناظر بر چالش‌های جهانی به موضوع عدالت می‌پردازد و صرفاً به جنبه‌های معرفتی نمی‌پردازد و بنا دارد با استفاده از سرمایه اجتماعی رضوی فضایی برای مبارزه با ظلم فراهم کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی شعار با شما سربلندیم نمایانگر اینکه همه ما امام رضایی هستیم دانست و گفت: این عنصر اصلی سرمایه اجتماعی امام رضا (ع) است که حس جمعی و امید می‌آفریند و ان‌ها عناصر تمدنی است. بنابراین سعی می‌کنیم امتداد اجتماعی ملی و جهانی اندیشه امام رضا را تحقق بخشیم زیرا امام رضا می‌تواند مرجعیت تمدنی باشد.

تلاش کردیم هر محفلی موجب روشن شدن نگاه امام رضا به مقوله عدالت باشد

خوارزمی دبیر بخش بین الملل کنگره نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: ۲۰۰ مقاله در سطح ملی و بین المللی دریافت شده است. در سطح ملی اساتیدی از فرهنگستان علوم و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشجویان برتر کشور مشارکت داشته‌اند.

وی افزود: در سطح بین الملل تلاش کردیم گفتمان‌سازی رضوی که از مسیر زیست با ادبیات رضوی صورت گیرد. زیرا مشارکت‌کنندگان در بخش بین الملل لزوماً مسلمان یا شیعه نیستند و از نژادها و کشورهای مختلف هستند. در ابتدا ۱۱۶ جلد کتاب با ۲۰۴ زبان در اختیار محققین قرار گرفت.

خوارزمی همچنین اظهار داشت: جلسات متعدد رفت و برگشتی شکل گرفت. این افراد از دانشگاه‌های مختلفی در رشته‌های مطالعات اسلامی شیعه‌پژوهی و علاقمند به موضوعات مرتبط با تمدن رضوی هستند.

وی با اشاره به اینکه کنگره تلاش کرده است که تعدد جغرافیایی و تکثر هویتی دیده شود گفت: از بورکینافاسو تا برزیل، از ترکیه تا میشیگان، از تمام قاره‌ها و ادیان مختلف شرکت کننده داریم. در یکی از پیش‌نشست‌ها در واتیکان، از مرکز مریم‌شناسی حضور یافتند و شرکت‌کنندگانی از یونان و رم هم داشتیم. در نشستی در عراق از کویت، مراکش، لبنان و مصر هم افرادی حضور داشتند.

وی افزود: یکی از کشیش‌ها از انگلیس مقاله‌ای ارسال کرده است که تمام آیات انجیل در حوزه عدالت و مقارن آن‌ها در ادبیات رضوی را با هم مقایسه کرده است. از کلیسای ارتدوکس روسیه هم مقالاتی داریم. بنابراین تلاش کرده‌ایم که هر محفلی موجب روشن شدن نگاه امام رضا به مقوله عدالت باشد. این نشان می‌دهد که فهم ما از عدالت به هم نزدیک است که می‌تواند مبنای تعاملات ما در آینده باشد.

وی با تاکید بر اینکه امتداد اجتماعی این فعالیت‌ها دارای اهمیت است گفت: به عنوان مثال در صربستان هیچ کتابی به زبان صربی در مورد امام رضا نداشتیم. در حالی که الان کتاب «دانای خاندان محمد (ص)» توسط یک ناشر صرب که تحت تأثیر رویداد اربعین بوده است، در حال ترجمه به زبان صربی است. همچنین تصور ما این بود که با نفوذی که رژیم صهیونیستی در بسیاری از کشورها دارد، خیلی از مهمانان خارجی نخواهند که در برابر رسانه‌ها حاضر شوند. اما بسیاری از افراد از کشورهای مختلف آسیایی، آمریکایی و اروپایی استقبال خوبی حضور رسانه‌ای داشتند.

وی در پایان گفت: شرکت‌کنندگان حاضر در اجلاس مشهد در هفته آینده از کشورهای عراق، لبنان، بورکینافاسو، مالی، آمریکا، اسپاینا، هلند، انگلیس، برزیل، مراکش، گرجستان، تایلند، بوسنی و دیگر کشورها هستند.

پنچمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت در مشهد مقدس و برگزار خواهد شد. در افتتاحیه این کنگره که در تالار قدس حرم مطهر برگزار می‌شود پس پخش پیام ویدویی رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و تولیت آستان قدس سخنرانی خواهند کرد.

همچنین پیام سه تن از مراجع تقلید، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سبحانی و همچنین آیت الله جوادی آملی قرائت خواهد شد. در خلال این کنگره ۲۰ نشست در بنیاد علمی و فرهنگی آستان قدس نیز برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، حوزه‌ها علمیه قم و مشهد، عتبه حسینیه و عباسیه نیز در برگزاری این کنگره مشارکت دارند.

کد خبر 6099386

برچسب‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایلنا : ویدیو: گل دوم چلسی به بورنموث توسط استرلینگ

مهر : دعای توسل برای سلامتی رییس جمهور و همراهانش در آستانه اشرفیه

ایلنا : آخرین وضعیت جوی در منطقه بروز سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور

ایرنا : پیام گستر فاوا، دوربین پلاک خوان

مهر : رزمایش اسکان اضطراری در قزوین برگزار شد

صدا و سیما : فعالیت ۹۰ درصد از پرستاران انگلیسی در زمان بیماری خودشان

مهر : گروه‌های جستجو تا نیم ساعت دیگر به منطقه سقوط می رسند

ایلنا : واکنش علی‌اف به سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ایران

ایلنا : آذربایجان آماده کمک در زمینه حادثه بالگرد رئیس‌جمهور ایران است

ایرنا : موزه‌های تاریخ طبیعی کشور رتبه‌بندی می‌شوند

مهر : واکنش «علی‌اف» به سقوط هواپیمای حامل رئیس جمهور ایران

ایرنا : ۹۱ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز پرویزخان قصرشیرین کشف شد

ایسنا : واکنش علی‌اف به سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور

صدا و سیما : اعلام زمان قرعه کشی مرحله نیمه پایانی جام حذفی فوتبال

ایلنا : ادعای اوکراین در خصوص سرنگونی ۳۷ فروند پهپاد «شاهد»

مهر : «چوپو موتینگ» از بایرن مونیخ جدا می‌شود

مهر : تیم البرز برگزیده رویداد ملی جام رسانه امید شد

مهر : ادامه جستجو توسط بسیجیان برای یافتن بالگرد حامل رییس جمهور

مهر : برتری پرگل فاینورد در آخرین حضور علیرضا جهانبخش

ایرنا : آموزش و فرهنگ‌سازی، راهکارهای مقابله با سقط جنین است

مهر : ۴ تیم به محل سقوط بالگرد رییس جمهور نزدیک شده اند

ایسنا : دعای زائران ایرانی در مدینه برای سلامتی رئیس‌جمهور

ایلنا : استقرار کمپ شبانه در محل احتمالی مفقود شدن بالگرد سانحه دیده

ایسنا : مسؤولیت بزرگی برعهده داوران و میانجی‌گران است

ایسنا : دستور سرلشکر باقری به نیروهای مسلح

ایسنا : همه ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فراجا برای امدادرسانی به بالگرد حامل رئیس‌جمهور به کارگرفته شود

ایرنا : استاندار خوزستان: امتحانات نهایی در فضای رقابتی سالم برگزار شود

ایلنا : ویدیو: گل اول وستهام به منچسترسیتی توسط محمد کدوس

مهر : اعزام تیم‌های تجسس ارتش به محل سقوط بالگرد رییس‌جمهور

مهر : اعزام تیم‌های تجسس ارتش به محل سقوط هلی کوپتر رئیس‌جمهور

ایسنا : دعای کاربران لبنانی برای سلامتی رئیس‌جمهور ایران

مهر : تصاویری از دعای مردم تهران برای سلامتی رییس جمهور

ایسنا : دستگاه‌ها پیشنهاد بهینه خود را برای اشتغالزایی ارائه دهند

ایسنا : وزیر بهداشت: امکان جستجو در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور دشوار است/ استقرار تمامی امکانات در محل

مهر : شرایط جوی در منطقه ورزقان

ایلنا : سعید برخورداری: از تیم‌های اروپایی و قطری پیشنهاد دارم

ایلنا : جستجوی حیات بیگانه در عجیب‌ترین نقاط کیهان

ایلنا : ویدیو: گل اول آرسنال به اورتون توسط تامیاسو

ایرنا : اجتماع بزرگ پاکستانی‌ها در حمایت از مردم غزه

ایسنا : «منطقه سقوط» تائید شد/روستایی با اسرار راز بقا

ایسنا : برگزاری محفل خاطره‌گویی به مناسبت «فتح خرمشهر» در مازندران

ایسنا : اتحادیه اروپا: وضعیت سانحه بالگرد رییس‌جمهور ایران را رصد می‌کنیم

ایلنا : ۴ تیم هلال احمر به مختصات محل وقوع حادثه نزدیک شده اند

تسنیم : دستور سرلشکر باقری برای امدادرسانی و تفحص بالگرد رئیس‌جمهور

ایلنا : ویدیو: گل دوم لیورپول به ولورهمپتون توسط کوانساه

ایسنا : سربلندی مقاومت

مهر : کوهنوردان به تیم امداد و نجات پیوستند

مهر : درخشش خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در رویداد امید رسانه کشور

ایلنا : ویدیو: گل اول اورتون به آرسنال ادریسه گیه

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید