«غزه» چگونه به «مسأله اول دنیا» تبدیل شد؟

«غزه» چگونه به «مسأله اول دنیا» تبدیل شد؟

اعتراضات گسترده ضد جنایات اسرائیلی در سراسر جهان مقامات رژیم صهیونیستی را وحشت زده کرده است. با گسترش دامنه تظاهرات ضدصهیونیستی علیه تل‌آویو در سراسر جهان مقامات صهیونیست نسبت به احتمال حمله به نمایندگی‌های این رژیم هشدار دادند. احساسات و اعتراضات علیه ظلم و جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان یک موج گسترده در حال افزایش در جهان است و این موضوع نه تنها باعث نگرانی صهیونیست‌ها شده بلکه سردمداران کشورهای غربی را نیز دچار چالش جدی کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با معلمان تأکید کردند: «امروز مسأله‌ غزّه، مسأله‌ اوّل دنیا است». ۱۴۰۳٫۲٫۱۲ گسترش روزافزون موج اعتراضات جوانان، دانشجویان و نخبگان در آمریکا، اروپا و بسیاری کشورهای دیگر به‌ روشنی موید این موضوع است.«خط رهبری» مختصات اعتراضات وسیع دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف آمریکا، اروپا و سایر نقاط دنیا را در این گزارش مرور می‌کند.

پرچم حزب‌الله در خیابان‌‎های آمریکا

فلسطین و آرمان آن چندی است که در کشورهای غربی ازجمله آمریکا و قاره اروپا به یک موضوع محوری تبدیل شده است. بن مایه‌های این موضوع پیش از عملیات ۷ اکتبر، «طوفان الاقصی» در جای جای کشورهای غربی وجود داشته است اما به نظر می‌رسد که این عملیات و حملات رژیم صهیونیستی با اقدام به نسل کشی آشکار مردم مظلوم غزه باعث شده لایه‌های حمایت از مردم مظلوم فلسطین به صدر تفکرات جامعه کشورهای غربی بیاید و حالا در دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک غربی که مرکز تفکرورزی و تولید علم جوامع است این موضوع بسیار برجسته شده است.رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «به جبهه‌ی مقاومت میگویند تروریسم! میگویند شما چرا از فلسطین حمایت میکنید. حالا امروز همه‌ی دنیا دارند از فلسطین حمایت می‌کنند؛ در خیابانهای کشورهای اروپایی، در خیابان‌های واشینگتن و نیویورک، مردم راه می‌افتند از فلسطین حمایت می‌کنند و به نفع فلسطین شعار می‌دهند؛ مخصوص ما که نیست. [می‌گویند] از حزب‌الله [لبنان] چرا حمایت می‌کنید. یک موردی را نشان دادند که پرچم حزب‌الله را در یکی از خیابان‌‎های یکی از شهرهای آمریکا بلند کرده‌اند؛ مردم دارند در دنیا از اینها حمایت می‌کنند؛ اینها مقاومتند.» ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

دولت‌های غربی از جمله آمریکا سعی می کنند که حمایت مردم و دانشجویان از آرمان فلسطین را با مفاهیم و ادبیات‌سازی دروغینیِ چون «یهودستیزی» سرکوب کنند. این روزها «دانشگاه کلمبیا» به عنوان مرکز و جبهه مقابله با سیاست‌های آمریکا در حمایت از کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی شناخته می شود. اما تنها این دانشگاه در آمریکا و کشورهای غربی محل این چالش عمیق فکری نیست. رهبر معظم انقلاب از همه دنیا به عنوان حامی فلسطین یاد می‌کنند. نگاهی به تحولات کشورهای مختلف دنیا و اعتراضات وسیع دانشجویان و جوانان و افکار عمومی این کشورها، واقعیت‌های تحولات این موضوع را به‌روشنی نشان می‌دهد.

دانشگاه‌های آمریکایی که صحنه اعتراض دانشجویان شدند

هزاران نفر از دانشجویان آمریکایی در این کشور در اعتراض به حمایت آمریکا از سیاست های کشتار جمعی رژیم صهیونیستی دستگیر شدند. نگاهی به گستره این اعتراضات نشان می دهد نزدیک به ۴۰ دانشگاه مطرح این کشور صحنه اعتراضات دانشجویان بوده که هنوز هم ادامه دارد. این اعتراضات تنها شامل دانشجویان نمی شود بلکه اساتید برجسته این دانشگاه‌ها نیز با آن‌ها همراه شده که بعضا بازداشت و یا از درس تعلیق شده‌اند.دانشگاه نیویورک، دانشگاه ایندیانا، دانشگاه براون، دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا، دانشگاه سیتی نیویورک، دانشگاه کلمبیا، کالج امرسون، دانشگاه اموری، دانشگاه بین المللی فلوریدا، دانشگاه ایالتی فلوریدا، دانشگاه جورج واشنگتن، دانشگاه هاروارد، دانشگاه پردو، دانشگاه ایالتی اوهایو، دانشگاه کلمبوس، دانشگاه نورث ایسترن، دانشگاه پرینستون، تگزاس، موسس فناوری ماساچوست، دانشگاه ایالتی میشیگان، دانشگاه آریزونا، میامی، مینی سوتا، دانشگاه کارولینای شمالی در شارلوت و ... از جمله این دانشگاه ها محسوب می شوند که دانشجویان مختلف آن با برگزاری تجمعات اعتراضی حمایت خود را از فلسطین اشغالی علنی کردند. این دانشجویان با برپایی اردوگاه‌ها و چادرهایی در محوطه دانشگاه ها سعی کردند با تداوم و مقاومت در برابر نیروی سرکوب پلیس به اعتراض خود ادامه بدهند.در ایالات متحده آمریکا، از کالیفرنیا تا نیویورک، ده‌ها دانشگاه در بیش از ۲۰ ایالت در حال تظاهرات هستند

اعتراضات گسترده دانشجویی به رژیم صهیونیستی در نقاط مختلف دنیا

همچنان که درگیری‌های پلیس با معترضان در دانشگاه کلمبیای نیویورک و دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس توجه جهانی را به خود جلب کرده است، تظاهرات و تحصن‌ها در سایر دانشگاه‌ها در اروپا، آسیا و آمریکای لاتین نیز برگزار می شود.آلمان: روزنامه دی ولت آلمان در مطلبی با اشاره به اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه هومبولت برلین و سر داده شدن شعارهای ضد صهیونیستی از طرف ده ها معترض نوشت: پس از اینکه تظاهرکنندگان پیشنهاد مذاکره از سوی مدیریت دانشگاه را رد کردند، ده ها افسر پلیس عملیات تخلیه را آغاز کردند.ایرلند: دانشجویان دانشگاه معتبر ترینیتی کالج دوبلین در پایتخت جمهوری ایرلند روز شنبه، ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) پس از بستن ورودی اصلی دانشگاه، اعتراض خود را در محوطه دانشگاه علیه اقدامات اسرائیل در غزه برگزار کردند.مکزیک: همچنین با برپایی اولین تحصن دانشجویی در دانشگاه مستقل ملی مکزیک (UNAM)، پای جنبش دانشجویی ضد جنگ به طرفداری از فلسطین، به آمریکای لاتین هم باز شد.استرالیا: در طی چند هفته گذشته، اردوگاه‌های اعتراضی در حمایت از فلسطینیان در دست‌کم هفت دانشگاه در سراسر استرالیا برپا شده است.دانشگاه کوئینزلند در بریزبن به کانونی برای تجمع گروه طرفدار فلسطینی‌ها تبدیل شده است. یکی از این کمپ‌ها توسط «انجمن دانشجویان حامی فلسطین» برپا شده است.انجمن «دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کوئینزلند» از این دانشگاه خواسته است که تمامی پیوندهای خود با شرکت‌ها و دانشگاه‌های اسرائیلی را فاش کند و روابط خود را با شرکت‌های اسلحه‌سازی قطع کند.

انگلیس: انگلیس از همان روزهای اول شروع جنگ اسرائیل علیه غزه صحنه اعتراضات مردمی بود و حالا دانشجویان اردوگاه های اعتراضی خود را در دانشگاه های این کشورعلم کرده اند. دانشجویان در شهرهای مختلف انگلیس از جمله لندن، منچستر، بریستول، نیوکاسل و لیدز از مسئولین دانشگاه‌های خود می‌خواهند که به روابط آکادمیک با موسسات اسرائیلی پایان دهند. آن‌ها همچنین خواهان قطع سرمایه‌گذاری دانشگاه‌های انگلیس در شرکت‌های تولید کننده سلاح برای رژیم صهیونیستی و یا کسب‌وکارهای اسرائیلی هستند که در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری فعالیت تجاری می‌کنند.بنابر گزارش یورونیوز، در دانشگاه نیوکاسل، تحصن کوچک طرفداران مردم فلسطینی در چمن مقابل ساختمان‌ اصلی کالج برپا شده است. دانشجویان شهرهای لیدز، بریستول و واریک نیز در اعتراض به جنگ غزه در خارج از ساختمان دانشگاه خود چادرهایی برپا کرده‌اند.فرانسه: معترضان و دانشجویان فرانسوی با شعار «فلسطین آزاد»، در دانشگاه «سوربن» پاریس اردو زدند تا همبستگی خودشان را با ملت فلسطین اعلام کنند. دانشجویان بیش از ۲۰ چادر بزرگ در این دانشگاه برپا کردند. دانشگاه ساینس پو پاریس هم روز جمعه به دنبال تنش ها بر سر راهپیمایی های همبستگی طرفدار فلسطینیان، به فعالیت های آنلاین روی آورد.پردیس دانشگاهی جردن در اکول نرمال سوپریور (ENS) پاریس، دانشجویان دانشگاه علوم سیاسی شهر گرنوبل و ده ها نفر در دانشگاه علوم سیاسی لیون نیز تجمعات اعتراض آمیز برپا کردند. همچنین در شهر لیل واقع در شمال فرانسه، موسسه مطالعات سیاسی بسته شد. همچنین دسترسی به مدرسه عالی روزنامه نگاری (ESJ) نیز مسدود شد.

کانادا: اعتراضات علیه جنگ اسرائیل در غزه دانشگاه‌های سراسر کانادا را نیز فراگرفته است. در دانشگاه مک‌گیل در مرکز شهر مونترال، دانشگاه تورنتو و در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور اردوگاه های اعتراضات دانشجویی برپا شده است.اتریش: روزنامه اتریشی دی پرسه هم در مطلبی نوشت: از ۷ اکتبر، بحث‌ها و رویدادهای داغی در دانشگاه‌های محلی اتریش وجود داشته است که از گفتمان صلح‌آمیز گرفته تا بیانیه‌های آشکار ضد اسرائیلی را شامل می‌شود.ژاپن: این موج خیزش دانشجویی تنها در کشورهای غربی و اروپایی رخ نداده است. در ادامه اعتراضات جهانی به جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان در غزه، دانشجویان دانشگاه «واسدا» در توکیو در حمایت از فلسطینیان تظاهرات برپا کردند. دانشجویان دانشگاه «واسدا» در توکیو هم با برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز به پویش حامیان فلسطین پیوستند. دو هفته پیش هم جمعی از فعالان و اقلیت‌های مسلمان ساکن ژاپن با برپایی تجمعی مقابل اقامتگاه اصلی نخست‌وزیر این کشور، تظاهراتی در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برپا کردند.هند: در کشور هند، تظاهراتی در دانشگاه معتبر جواهر لعل نهرو در دهلی‌نو برای همبستگی با دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیای آمریکا برگزار شد.این تظاهرات همزمان بود با بازدید از قبل برنامه‌ریزی‌شده اریک گارستی، سفیر ایالات متحده در هند از این دانشگاه که این برنامه به تعویق افتاد.

غزه، مسئله اول دنیا

اعتراضات گسترده ضد جنایات اسرائیلی در سراسر جهان مقامات رژیم صهیونیستی را وحشت زده کرده است. با گسترش دامنه تظاهرات ضدصهیونیستی علیه تل‌آویو در سراسر جهان مقامات صهیونیست نسبت به احتمال حمله به نمایندگی‌های این رژیم هشدار دادند. احساسات و اعتراضات علیه ظلم و جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان یک موج گسترده در حال افزایش در جهان است و این موضوع نه تنها باعث نگرانی صهیونیست‌ها شده بلکه سردمداران کشورهای غربی را نیز دچار چالش جدی کرده است. مجموع این تحولاتِ فراگیر اعتراضی به‌روشنی موید این گزاره‌ی مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب است که: «امروز مسئله‌ی غزّه، مسئله‌ی اوّل دنیا است؛ یعنی در سطح بین‌المللی. صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی‌ و اروپایی‌شان هر کار هم میکنند که مسئله‌ی غزّه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند نمیتوانند. خب نگاه کنید به این دانشگاه‌های آمریکا؛ امروز باز در خبرها میخواندم که چند دانشگاه دیگر اضافه شدند؛ در استرالیا، در کشورهای مختلف اروپایی. یعنی ملّتها نسبت به مسئله‌ی غزّه حسّاسند؛ این مسئله، مسئله‌ی اوّل دنیا است.» ۱۴۰۳/۰۲/۱۲

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : شکار نظامیان صهیونیست به دست مبارزان مقاومت در غزه+فیلم

ایلنا : باورتون میشه فیلم «پدرخوانده» از کتاب «شاهنامه فردوسی» الهام گرفته؟! + فیلم

ایرنا : ویژگی فیلمبردار شهید روایت فتح در کلام سیدمرتضی آوینی

صدا و سیما : بزرگداشت پیر هرات

مهر : اظهارات وزیرکشوردرخصوص آخرین وضعیت حادثه برای هلی‌کوپتررییس جمهور

تسنیم : یک پرونده قتل در اهواز پس از 12 سال به صلح و سازش ختم شد

تسنیم : اعزام پهپادهای هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور

صدا و سیما : «رحیق مشرقی» سبک جدیدی از تاریخ شفاهی است

ایسنا : اثربخشی دستاوردهای دانش بیولوژی تولید مثل در تحقق اهداف جوانی جمعیت

ایرنا : اعتراضات گسترده در کالدونیای جدید؛ ۶۰۰ نظامی فرانسوی نظم را تحمیل کردند

تسنیم : جوانان باید تاریخ انقلاب شهر و دیار خود را بشناسند

مهر : اعزام ۲۰ تیم امدادی به محدوده حادثه بالگرد حامل کاروان رییس جمهور

ایرنا : معلم نمونه کشوری گلستان: معلمی رویای کودکی‌ام بود

ایلنا : سینمای دینی و روایت نجات انسان در «سینمازاویه»

تسنیم : قضاوت ناظمی و حیدری برای سرخابی‌ها در ایستگاه بیست‌وهشتم لیگ

ایرنا : اتحادیه املاک مشهد ۱۰ واحد مسکونی را در اختیار سیل‌زدگان قرار داد

مهر : توجه جدی و ویژه به تربیت دینی نسل جوان و نوجوان صورت گیرد

مهر : اعزام پهپادها وتیم‌های امدادی به محل حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور

تسنیم : صادرات 498 تن محصولات کشاورزی از کردستان

تسنیم : اجرای 650 برنامه به‌مناسبت روز دزفول

صدا و سیما : تعطیلی ۶ هزار شبه بانکی در انگلیس

ایسنا : انتقاد غریب آبادی از نقض حقوق بشر و آزادی بیان دانشجویان در آمریکا

ایرنا : توضیحات وزیر کشور در مورد سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

ایرنا : جزئیات جدید از حادثه بالگرد رئیس‌جمهور از زبان وزیر کشور

ایسنا : اسامی داوران هفته بیست و هشتم لیگ برتر/ قضاوت ناظمی و حیدری برای پرسپولیس و استقلال

ایسنا : ویدیو/جزئیات سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور از زبان وزیر کشور

ایرنا : لیگ برتر فوتبال؛ ناظمی و حیدری برای سرخابی‌ها سوت می‌زنند

تسنیم : رادیو تببین از اول خرداد راه می‌افتد

تسنیم : نیازمند تلاش «جهانی مطبوعاتی» برای مقاومت غزه هستیم

ایرنا : عضو شورا : کمبود قطار و لوکوموتیوران از مشکلات عمده متروی کرج است

ایسنا : اعترافات یک بازنده

ایرنا : جام‌جهانی شمشیربازی مادرید؛ ایران دهم شد

ایسنا : اتاق وضعیت جمعیت استان گلستان افتتاح شد

ایلنا : اعزام تیم‌های امدادی و پهباد و سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه فرود سخت بالگرد رییس‌جمهور

مهر : آخرین وضعیت بالگرد حامل همراهان رییس جمهور

ایلنا : ورزقان کجاست؟

ایرنا : هواشناسی همدان هشدار زرد صادر کرد

ایسنا : از توقیف خودروهای شوتی تا انهدام باند سارقان احشام و منازل

مهر : هنوز از وضعیت حادثه بالگرد حامل رییس جمهور اطلاعی نداریم

مهر : هنوز از وضعیت بالگرد حامل رییس جمهور اطلاعی نداریم

ایرنا : گلستان نیازمند ۷۷۰ میلیارد ریال برای مرتع‌داری و مقابله با بیابان است

تسنیم : صهیونیسم در قاره آفریقا

ایسنا : تعیین تکلیف ۲۰ هزار تن ذرت و ۷۴۰۰ تن جو در معرض فساد

ایرنا : تمدید مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی هشت‌بهشت با موضوع «داستان رویان»

تسنیم : وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

ایسنا : امیدواریم نیروهای امدادی زودتر به محل سقوط هلی کوپتر حامل رییس جمهور برسند

تسنیم : عید غدیرخم محوریت حرم فراموش نشود

صدا و سیما : استقبال از راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عتبات

مهر : وزیر کشور آخرین وضعیت بالگرد حامل رییس‌جمهور را تشریح کرد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید