۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۸

زارع نژاد خبر داد؛

اختصاص ارز ترجیحی برای واردات تجهیزات پزشکی جانبازان

اختصاص ارز ترجیحی برای واردات تجهیزات پزشکی جانبازان

سخنگوی بنیاد شهید و امور ایثارگران از اختصاص ارز ترجیحی برای واردات تجهیزات پزشکی، مصرفی و توانبخشی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس زارع نژاد با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی با حمایت دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور و با پیگیری‌های مصرانه قاضی‌زاده هاشمی و همکاری تشکل‌های ایثارگری در زمینه ارتقای خدمات به ویژه در بخش سلامت به جانبازان انجام شده است، گفت: در مورد تأمین دارو، تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی، ۲۸ قلم انواع دارو و ۱۶ قلم تجهیزات پزشکی، مصرفی، ویلچر و … مشمول قانون منع واردات کالاهای خارجی شده بود که بنیاد شهید و امور ایثارگران نمی‌توانست آنها را وارد کند.

وی افزود: در این زمینه کار گسترده‌ای صورت گرفت، جلسات متعددی با وزارت صمت برگزار شد و تشکل‌های ایثارگری هم کمک کردند. تعامل بین وزارت صمت، وزارت بهداشت و بنیاد شهید و امور ایثارگران با محوریت معاونت سلامت شکل گرفت و بعد از حدود ۱۵ جلسه و پیگیری‌های متعدد مجوزهای واردات صادر شد.

زارع نژاد گفت: به عنوان مثال اقلامی همچون کیسه ادرار خاصی که برای جانبازان نخاعی استفاده می‌شود که تولیدکننده انحصاری در این زمینه وجود دارد و در ایران نمایندگی ندارد، با آنها مذاکره شد. به عبارت دیگر کشورهایی که در منطقه مدیترانه شرقی هستند، شرکت مربوطه در آنجا نمایندگی دارد. از این رو اواخر بهمن ماه هیئتی از آن شرکت به بنیاد دعوت و از این فرصت استفاده شد و توانستیم در خصوص تأمین ۶۰۰ هزار کیسه ادرار که کمبود شدید آن در ایران و کشورهای منطقه وجود داشت، با شرکت مربوطه به تفاهم برسیم و امیدواریم تا اواخر خردادماه و اوایل تیرماه این واردات صورت گیرد. البته در این مدت هم اجازه ندادیم که جانبازان از این کالا محروم بمانند و به صورت سفارش مسافری و خرید از کشورهای همجوار یا هر طریق ممکن کم و بیش این کالا تأمین، خریداری و توزیع شد.

وی تصریح کرد: قبول داریم که در این زمینه کمبودهایی وجود دارد چرا که شرکت خارجی که نمایندگی منطقه کشورهای خاورمیانه و منطقه مدیترانه شرقی را دارد، اظهار کرد از دوران کرونا دیگر این محصول را تولید نکرده و تولید آن تعطیل شده است. بعد از کرونا این شرکت خارجی خط تولید خود را فعال کرده است. همه کشورهایی که مشابه کشور ما افراد معلول، آسیب‌دیده جنگ و قطع نخاعی دارند به این اقلام نیازمند هستند چون جنس این کیسه و ملحقات آن، به گونه‌ای است که در دراز مدت سازگار با بدن افراد است.

زارع نژاد در ادامه اظهار کرد: البته بعضی از اقلام پزشکی که در کشور ما به وفور تولید می‌شود، برای شرایط موقت است. کسی که معلول، قطع نخاعی و جانباز باشد، این اقلام عضوی از بدن آن فرد شده است و از سویی شرایط آن فرد نیز ثابت و دائمی است، اگر این اقلام مصرفی از جنس سازگار با بدن و با کیفیت بالای آن شرکت و یا شرکت‌های مشابه نباشد ممکن است مشکلات عدیده برای کسانی که از این کیسه‌های ادرار استفاده می‌کنند به وجود بیاورد. تولید این اقلام در ایران و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس وجود ندارد و تنها در کشورهای اروپایی و امریکایی به صورت محدود تولید می‌شود چرا که بازار محدودی دارد و برای افراد معلول و قطع‌نخاعی استفاده می‌شود.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل افزود: ما با شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌هایی که علاقمند هستند در این زمینه‌ها کار کنند، مذاکره کردیم، سفارش دادیم و آنها در حال تلاش هستند تا محصولات با کیفیت قابل رقابت با مشابه خارجی تولید کنند. تا زمانی که این موضوع به صورت دائمی انجام نشود مجبور هستیم این کالاها را وارد کنیم.

سخنگوی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: برخی اقلام دارویی وجود دارد که به دلیل مزمن و طولانی شدن فرایند درد در جانبازان قطع عضو، اعصاب و روان، شیمیایی و تنفسی، نیاز به داروهای خاص پیدا می‌کنند. به عنوان مثال در دوره‌هایی همچون زمان جنگ تحمیلی که امکانات لازم وجود نداشت و تعدادی از جانبازان ما برای درمان به خارج اعزام می‌شدند، به برخی از این داروها که حدود ۲۵ قلم دارو است، نیاز دائمی پیدا کردند. برای تأمین این داروها هم از طریق واردات محدود و هم سفارش به شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های دارویی که بتوانند تولید کنند، اقدام شد.

زارع نژاد با بیان اینکه همین موضوع در مورد ویلچر نیز مصداق دارد، گفت: در مورد ویلچر این طور نیست که در تمامی موارد متکی به خارج باشیم و ما به جز ویلچر خاص جانبازان نخاعی، نیازهای دیگر را از داخل کشور تهیه می‌کنیم. در اسفندماه سال گذشته برای تأمین ۲ هزار ویلچر مناقصه برگزار و تأمین‌کننده مشخص شد. هم اکنون در حال خرید حدود ۲ هزار ویلچر هستیم. تشک مواج و اندام مصنوعی هم در داخل کشور تأمین می‌شود ولی برای بعضی جانبازان نخاعی و گردنی، نخاعی با زمین‌گیری بالا چاره‌ای نیست و مانند یکسری اجناس خاص، لازم است ویلچر خاص وارد شود. مثل ویلچر تمام اتوماتیک که دو سه شرکت خاص مثل اتوبوک آلمان، تأمین کننده این ویلچر بودند. این‌ها شرکت‌هایی بودند که تولیداتشان در گذشته و در این سی و چند ساله برای جانبازان نخاعی استفاده شده است. چندی قبل توانستیم برای جانبازان دو پا قطع تعداد ۶۴۰ ویلچر اتوبوک که دو سال به دلیل قانون منع واردات کالای مشابه داخلی در گمرک مانده بود، آزاد کنیم و در حال حاضر در حال تحویل به جانبازان عزیز هستیم.

سخنگوی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد بودجه واردات داروی مورد نیاز جانبازان، ادامه داد: حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز اقلام مجوز گرفته از وزارت صمت و وزارت بهداشت است که معادل ارزی آن را از دولت درخواست کرده بودیم و با تلاش دکتر قاضی‌زاده هاشمی و با عنایت رئیس جمهور باعث شد که ارز ترجیحی به اینها تعلق گیرد. ارز ترجیحی معادل ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان یا ۲ و نیم همت است که با توجه به قیمت ارز ترجیحی نسبت به ارز آزاد باعث می‌گردد دست ما بازتر باشد و کالای بیشتر، بهتر و با کیفیت‌تری وارد کنیم.

وی با اشاره به اقدامات مهمی که در دوره ریاست دکتر قاضی‌زاده هاشمی در بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شده است، اظهار داشت: این اقدامات بی‌سابقه بوده که باعث می‌شود در چند ماه آینده از این کمبودهایی که در گذشته تجربه شد و برخی مواقع باعث ناراحتی جانبازان شد، جلوگیری شود. ما در بنیاد حضور داریم تا به جانبازان و خانواده شهدا و ایثارگران خدمت کنیم. امیدواریم این کمبودها در آینده اتفاق نیفتد. البته تاکید می‌کنم در بسیاری موارد از جمله تخت بیمارستانی که در منزل استفاده می‌شود، تشک عادی و مواج، اندام مصنوعی شامل انواع اندام دست، پا، مفصل و پروتزهای مختلف در بدن، همه از نوع داخلی استفاده می‌شود، اما در موارد ویژه که لازم است نوع خارجی اقلام پزشکی استفاده شود مجوز واردات آن داده شد، تا مشکل ایثارگران عزیز برطرف شود.

کد خبر 6099092

برچسب‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : محل دپو سوخت قاچاق در نهبندان خراسان جنوبی لو رفت

ایلنا : «ریسباف» می‌تواند الگویی برای احیای سایر بناهای تاریخی در سراسر کشور باشد

ایلنا : قانون پایانه های فروشگاهی: اطلاعیه‌ها و اخبار سامانه مودیان مالیاتی

مهر : تیم ملی شمشیربازی ایران در جام جهانی مادرید دهم شد

ایرنا : شمار شهدای نوار غزه به ۳۵ هزار و ۴۵۶ نفر رسید

ایرنا : انتقاد دبیر ستاد حقوق بشر از رویکرد دوگانه کشورهای غربی و آمریکا

ایرنا : رضایی: فراکسیون‌های مجلس‌ خلا احزاب را در انسجام بخشی به مجلس پُر می‌کنند

مهر : همایش«پویایی جمعیت وسیاستگذاری‌های فرهنگی واجتماعی» برگزار می‌شود

ایسنا : جای خالی هنرمندان گچ‌بری در مرمت بناهای تاریخی ایران

صدا و سیما : خبر‌های تایید نشده از وقوع سانحه برای یکی از بالگردهای همراه رئیس‌جمهور

ایرنا : رئیس جمهوری گرجستان قانون «عوامل بیگانه» را وتو کرد

ایرنا : خیرین چهارمحال و بختیاری ساخت ۱۲ مدرسه جدید را تقبل کردند

مهر : حج بهترین فرصت برای به نمایش گذاشتن وحدت مسلمانان است

ایسنا : طرح «تحول زمین شناسی» در استان بسترهای جذب سرمایه گذار را در کردستان فراهم کرد

تسنیم : سومین مدال ژیمناستیک ایران در مسابقات جوانان آسیا

ایرنا : توضیح وزارت کشور قرقیزستان در باره ناآرامی‌های بیشکک

تسنیم : در صد و سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی اصفهان چه گذشت؟

مهر : انتقام‌کِشی به برادری‌ها آسیب می‌زند

مهر : اجرای طرح سرشماری یوزپلنگ در شاهرود

ایسنا : دهمی تیم ملی شمشیربازی سابر ایران در جام‌جهانی مادرید

ایرنا : ۶۵۰ برنامه به مناسبت چهارم خرداد در دزفول اجرا می‌شود

مهر : رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان در سال گذشته با تامین برق کافی صنایع

ایسنا : ویدیو/ اسلم‌دانک وحشتناک ستاره پیسرز در پلی‌آف NBA

ایرنا : زیرساخت‌های هزار واحد نهضت ملی مسکن در گناباد تکمیل شد

تسنیم : برگزیدگان دومین جشنواره مطبوعات شرق کشور تجلیل شدند

تسنیم : کشف مواد معدنی جدید طلا در کردستان

ایرنا : انجمن بیماران کلیوی تربت‌حیدریه ۵۶۰ بیمار را زیر پوشش دارد+ فیلم

ایلنا : آغاز رقابت سابریست ها در بخش تیمی

ایرنا : تصمیم تل‌آویو برای گسترش عملیات در «رفح» پس از هفت ماه ناکامی

صدا و سیما : پیام تسلیت معاون صدای رسانه ملی درپی درگذشت زنده یاد هوشنگ آذری

ایرنا : ثبات نرخ دلار و درهم در مرکز مبادله برای پنجمین روز متوالی

ایسنا : وعده‌های انتخاباتی ترامپ؛ از برکناری مقامات تا لغو محدودیت‌های حمل سلاح

ایسنا : نامه عشقی به اوجی: لزوم اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری خوراک نفت و فرآورده‌های پالایشی

ایرنا : چالش‌های یزدانی در بوداپست + فیلم

ایرنا : مهدی محمدی دبیر جشنواره ملی استانی مؤسسات فرهنگی و هنری کشور شد

مهر : سرکوب گسترده آزادی بیان در ایالات متحده نقض ادعای حقوق بشر است

ایرنا : جاعل فروش زمین‌های قراردادی در اردبیل دستگیر شد

ایسنا : بازدید از برج میلاد فردا رایگان شد

ایلنا : جشن بزرگ فوتبال شهر گنبد های فیروزه ای

ایسنا : سه ساعت در بهشت کتاب؛ از «موسوعه ابن طاووس» تا «تل آویو سقوط کرد»

ایرنا : دعوت از ۲۰ بانوی وزنه‌بردار به اردوی تیم‌ملی

ایسنا : اخبار ضد و نقیض از سانحه برای بالگرد کاروان همراه رئیس‌جمهور

تسنیم : شعرهای خواندنی مجری جوان تلویزیون

ایرنا : ادامه اعتراض کسبه میدان ارگ کرمان و تجمع مقابل شهرداری

تسنیم : تاکید استاندار قزوین به حوزه جمعیت

ایرنا : حمایت دولت از توسعه فناوری اطلاعات؛ از توسعه فیبرنوری تا رفع محدودیت گوگل پلی

ایرنا : کودکان ۱۲ ساله قزوینی ۲ دندان پوسیده دارند

ایرنا : ۱۳ پاتوق فروش مواد مخدر در مشهد مهر و موم شد

ایرنا : تمدید ساعات کاری دفاتر ازدواج به مناسبت میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید