ضرورت بهره گیری از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها

مرکز پژهش‌های مجلس پیشنهاد کرد: استفاده از ظرفیت و مهارت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در بخش‌های مختلف زیست‌بوم علم و فناوری مانند دانشگاه‌ها در اولویت قرار گیرد.

ضرورت بهره گیری از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به تحلیل مدل بهره گیری از ظرفیت‌های نهاد‌های واسط دانش و فناوری مبتنی بر تجارب جهانی پرداخت.
در این گزارش امده است:
نهاد‌های واسط به‌عنوان عنصر فعال و مهم در زیست‌بوم علم و فناوری در جهان با هدف حل چالش‌های ارتباط بین صنعت با دانشگاه و مراکز فناوری به رسمیت شناخته‌شده‌اند. نهاد‌های واسط تنوع بسیار زیادی داشته و در مناطق مختلف جهان عناوین و کارکرد‌های مختلفی دارند. بررسی تجارب جهانی نشان‌می‌دهد در کنار سایر نهاد‌های واسط، کارگزار‌های تبادل دانش و فناوری دانشگاهی نیز از عناصر مهم زیست‌بوم علم و فناوری هستند که به‌دلیل ریسک بالای پژوهش، حضور و فعالیت چنین واسط‌هایی در به‌همرسانی نهاد‌های دانشی و صنعت در کشور ضروری است.
 
 
برخی از مهم‌ترین کارکرد‌های کارگزاران تبادل دانش و فناوری عبارتند از به‌همرسانی و تنظیم قرارداد‌های فناوری، کمک به شکستن، تجمیع و مدیریت طرح‌های پژوهشی و فناورانه، برگزاری رویداد، تبادل دانشجو از دانشگاه به صنعت، ارزش‌گذاری فناوری، مشاوره در مباحث مالیاتی، بیمه‌ای، حسابداری و کمک به اخذ مجوز‌ها یا استاندارد‌ها و کمک به حل چالش‌های شرکت‌های نوپا در مسیر تجاری‌سازی. 
 
این پژوهش با یک معرفی کلی از نهاد‌های واسط دانش و فناوری در جهان، مدل بهره‌گیری از ظرفیت آنها با تمرکز بر کارگزاران دانش و فناوری دسته‌بندی شده‌است. در ادامه نیز مبتنی‌بر این دسته‌بندی، تصویری از انواع نهاد‌های واسط شکل گرفته در کشور ارائه شده و در مسیر تقویت ظرفیت‌ها و مدل‌های بهره‌برداری از کارگزاران دانش و فناوری پیشنهاد‌هایی بیان شده‌است.
 
بر مبنای تجربیات جهانی، نهاد‌های واسط تنوع بسیار زیادی دارند که ممکن است در قالب واسط بین بخش خصوصی یا دولتی با صنعت و سازمان‌های دولتی باشند. بخشی از نهاد‌های واسط صرفاً بسترساز و تسهیلگر هستند که در این پژوهش در دسته نهاد‌های واسط اولیه قرار گرفته‌اند. بخشی دیگر از این نهاد‌ها که به آنها عنوان نهاد‌های واسط ثانویه اطلاق شده‌است، هدف‌شان تبادل فناوری و مشارکت در ابعاد اقتصادی این تبادل است که از نظر ماهیت، نوع تسهیلات و هدف با هم تفاوت دارند. بررسی تجربیات جهانی نشان داد که نهاد‌های واسط ثانویه در جهان تکامل زیادی یافته و دارای ظرفیت‌های حرفه‌ای زیادی هستند و فقط نقش به‌همرسان را بازی نمی‌کنند. این امر، لزوم توسعه حرفه‌ای و افزایش توانمندی‌های شغلی آنها در کشور را مضاعف می‌کند.
 
این گزارش انواع نهاد‌های واسط دانش و فناوری را معرفی کرده و اولین نوع را به نهاد‌های واسط اولیه اختصاص داده و در توضیح آن بیان می‌کند که ویژگی اصلی این نوع، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تعامل دانشمندان، فن آوران، صنایع و کسب‌وکار‌ها (فیزیکی، مالی و مشاوره‌ای)، دارای ساختار دولتی و انتفاعی وابسته به دولت، ماهیت فعالیت کلان و عمومی در همه حوزه‌های دانشی و فناوری است. پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، مراکز واسط بین وزارتخانه و نهاد‌های مبتنی‌بر دانش، مراکز دولتی واسط بین صنایع و نهاد‌های مبتنی‌بر دانش، ادارات ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها از مصادیق این نوع نهاد به‌شمار می‌آیند. 
 
دومین نهاد واسط دانش و فناوری مطرح شده در این گزارش به‌عنوان نهاد‌های واسط ثانویه شناخته شده و در توضیح آن آمده است که ویژگی این نوع نهاد‌ها تلاش برای موفقیت تبادل فناوری و مشارکت در سود و هزینه‌های آن (انگیزه‌های اقتصادی)، دارای ساختار تلفیقی بین بخش خصوصی و دولتی و یا صرفاَ خصوصی، زمینه فعالیت تخصصی متمرکز بر یک یا چند حوزه از فناوری است و مراکز بین‌دانشگاهی (رویکرد نوآوری باز در ارتباط بین بخش تحقیق و توسعه صنعت با دانشگاه‌ها)، نهاد‌های واسط توسعه‌یافته همچون شرکت‌های برگزارکننده چالش (شرکت‌های خصوصی و مستقل در امر نوآوری باز)، انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی و فناوری، صندوق‌های تحقیقاتی مشترک و مدل تلفیقی شرکت‌های کارگزاری و ادارات ارتباط با صنعت (دفتر یا اداره ارتباط با صنعت و شرکت خصوصی) از مصادیق آن هستند. 
 
در کشور ما، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، دفاتر ارتباط دانشگاه با صنعت و مراکز دولتی واسط و تسهیلگر ارتباط بین صنایع و فن آوران (کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار، فن‌بازار ملی ایران و مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ذیل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، شبکه تبادل فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی) و کارگزاران تبادل دانش و فناوری (به‌صورت مرسوم در قالب فعالیت‌های خصوصی و غیر تلفیقی) به‌عنوان نهاد‌های واسط اولیه فعالیت می‌کنند. 
 
برخی واسط‌های توسعه‌یافته همچون شرکت‌های برگزار‌کننده چالش و رویداد، مراکز فناوری، نوآوری و شتاب‌دهنده‌های وابسته به صنایع و تلفیق فعالیت کارگزار‌های دانش و فناوری ذیل دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها یا پارک‌های علم و فناوری به‌صورت غیر نظام‌مند شکل‌گرفته‌اند ولی تکثیر و رشد این الگو در کشور اتفاق نیفتاده است. 
 
با توجه به تجارب جهانی پیشنهاد می‌شود به‌منظور توسعه واسطه‌های نوآوری در کشور، تقویت کارگزاران موجود، استفاده از ظرفیت‌ها و مهارت‌های آنان در بخش‌های مختلف زیست‌بوم مثل دانشگاه‌ها در اولویت قرار گیرد. به همین منظور پیشنهاد می‌شود در حوزه تقنین، نظارتی و سیاستی اقداماتی نظیر استفاده از ظرفیت‌های ماده (۵) بند «ب»، ماده (۱۰) بند «الف» و مواد (۱۲ و ۱۳) قانون جهش دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت مواد (۱۱، ۱۲ و ۱۵) آیین‌نامه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، استفاده از ظرفیت لایحه مشارکت عمومی و خصوصی، استفاده از ظرفیت مصوبه تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، اصلاح قانون محاسبات عمومی کشور، استفاده از ظرفیت‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در توسعه کارگزار‌های دانشگاهی و اصلاح مدل کانون‌های دانش، صنعت و بازار و فن‌بازار‌ها و استفاده از ظرفیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در اصلاح مدل کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار صورت گیرد. 
 
مرکز پژوهش‌های مجلس به‌عنوان پیشنهادات اجرایی مواردی نظیر تصویب و ابلاغ آیین‌نامه کارگزاران تبادل فناوری دانشگاهی، ترویج ادبیات کارگزاری، تقویت کارگزار‌ها و تشویق آنها برای ارائه خدمات پیشرفته و به‌روز، کمک به ایجاد اتحادیه یا انجمن‌های کارگزاری و معرفی الگو‌های موفق به دانشگاه‌ها و کمک به تقویت آنها را مطرح می‌کند.
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : اعزام بالگرد هلال احمر زنجان به آذربایجان شرقی

ایلنا : ویدیو: گل اول منچسترسیتی به وستهام توسط فودن

ایلنا : اخبار بروز سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کنیم

مهر : اعزام تیم های امداد هلال احمر استان تهران به آذربایجان شرقی

مهر : اعزام تیم های امداد هلال احمر استان تهران به آذربایجان شرقی‌

ایسنا : ویدیو/ کولیوند در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا: یک تیم به محل احتمالی سانحه نزدیک شده است

تسنیم : یکی از مدیران سابق شرکت عمران پرند دستگیر شد

ایسنا : حماس برای رئیس‌جمهور ایران آرزوی سلامتی کرد

ایسنا : آنروا: نیمی از مردم غزه مجبورند آواره شوند

ایلنا : جزییات جدید از محل جست و جوی هلی کوپتر رئیس جمهور

مهر : دولت نباید در مقابل طلافروشان کوتاه بیاید

تسنیم : لیگ برتر بسکتبال| طبیعت در گرگان صدتایی شد

تسنیم : آماده‌باش اورژانس هوایی در مهرآباد/استقرار آمبولانس‌ها+فیلم

ایلنا : تلنگری که خداحافظی دژاگه به ما زد

ایسنا : ۲۱۲ کیلوگرم شمش طلا معامله شد

مهر : پیگیری خبرنگار مهر از محل وقوع حادثه بالگرد رییس جمهور

تسنیم : فرمول یک| فرستاپن فاتح گرندپری ایتالیا شد

صدا و سیما : فعالیت کارگروه گردشگری دوچرخه آغاز شد

صدا و سیما : تکلیف وزارت ارشاد به تهیه برنامه جامع زیارت ظرف شش ماه

ایسنا : تمام موقوفات و بقاع متبرکه دارای برنامه و بودجه شدند

ایلنا : اینجا دورافتاده‌ترین نقطه دنیاست

ایسنا : ویدیو/ کولیوند: ۴۰ تیم واکنش سریع در حال بررسی محل سانحه هستند

ایسنا : آخرین خبرها از حادثه برای بالگرد رئیس جمهور/ اعزام ۴۰ تن امدادی و جستجو برای یافتن بالگرد

ایسنا : آخرین خبرها از حادثه بالگرد رئیس جمهور/ اعزام ۴۰ تیم واکنش سریع و جستجو برای یافتن بالگرد

تسنیم : بخش‌زنده| برگزاری دعا در حرم رضوی برای سلامتی رئیس‌جمهور

تسنیم : پخش‌زنده| برگزاری دعا در حرم رضوی برای سلامتی رئیس‌جمهور

ایسنا : ویدیو/ تصاویر مه فوق سنگین در محل جست‌وجوی بالگرد رئیس جمهور

مهر : مردم استان تهران امشب برای سلامتی رییس جمهور دعا می کنند

مهر : مردم استان تهران برای سلامتی رییس جمهور دعا می کنند

ایرنا : مسابقه دوچرخه سواری بین المللی البرز پایان یافت

مهر : تصاویر هوای نامساعد ورزقان؛ منطقه حادثه بالگرد رییس جمهور

مهر : مردم به منطقه سانحه هلی کوپتر رییس جمهور نروند

ایسنا : آموزش‌های جهاددانشگاهی «اشتغال محور» است

ایلنا : ترکیب تاتنهام مقابل شفیلد یونایتد مشخص شد

صدا و سیما : تشکیل جلسه تجسس و نجات در فرودگاه تبریز

ایلنا : بازتاب سانحه هوایی برای رئیس‌جمهور ایران در رسانه‌های جهان

مهر : تشکیلات مخفی شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در فلسطین چگونه فعالیت می کند؟

صدا و سیما : حذف همه دور برگردان‌های بزرگراه شهید باقری

مهر : ترور نیروهای پلیس نوار غزه را محکوم می‌کنیم

ایرنا : اکبریان: پیشنهاد مستقیم نه، اما چیزهایی می‌شنیدم؛ با خاطیان برخورد جدی شود

مهر : لازارینی: نیمی از مردم غزه مجبور به ترک خانه‌های خود هستند

مهر : ادامه جستجوها برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور

تسنیم : واکنش کاسمیرو به انتقادات

مهر : سفر فوری رییس هلال‌احمر به تبریز

صدا و سیما : افزایش دزدی خودرو در انگلیس

مهر : برگزاری جلسه تجسس بالگرد حامل رییس جمهور در فرودگاه تبریز

ایلنا : اعلام ترکیب منچستریونایتد مقابل برایتون

ایسنا : نمایندگان مجلس: برای سلامتی رییس‌جمهور دعا کنید

مهر : حضور 40 تیم واکنش سریع در منطقه سانحه بالگرد رییس جمهور

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید