میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است

تهران- ایرنا- معاون انتظامی و امنیتی وزیر کشور با بیان اینکه در خصوص اتباع خارجی هیچ تصمیمی غیر از تصمیم ستاد اربعین حسینی (ع) در اعزام به این سفر معنوی نباید گرفته شود، گفت: باید زیرساختی آماده شود تا اتباع بتوانند در شهر خود گذرنامه دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید مجید میراحمدی امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: تجارت مرزی در ایام اربعین یک دقیقه هم نباید قطع شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای اتباع غیر ایرانی برای ورود و خروج از ایران به عراق نباید خارج از ستاد اربعین اتخاذ شود، گفت: آمارهای ورود و خروج اتباع پاکستانی در سفر به عراق متناقض است، اما هر گونه تصمیم‌گیری یا صدور روادید برای آنان به دلیل گرمای بیش از حد هوا و ازدحام جمعیت باید خارج از استان خوزستان انجام شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: گذرنامه عبور اتباع از ایران باید از مبدا در اختیار آنان قرار گیرد تا از مشکلات بعدی در ایران جلوگیری شود. نمونه‌های گذرنامه اتباع در وزارت کشور مشخص و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

میراحمدی با اشاره به ۵۲ محور در توافقات انجام شده در جلسه با نمایندگان عراق، ادامه داد: عزت و تامین امنیت و حفاظت از سلامتی زائرین ایرانی از اهداف ما در سال‌های قبل بود؛ که امسال نیز این اهداف دنبال می شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین یادآور شد: به دلیل کمبود منابع مجبوریم بر اساس اولویت‌ها و پروژه‌های اصلی اقدام کنیم. مهمترین اقدام شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی مسیر اربعین است.

میراحمدی مبلغ پارک خودروها در پارکینگ‌های منتهی به مرزهای خروجی کشور در ایام اربعین را روزانه ۳۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: این مبلغ، سقف مبلغ خواهد بود و سازمان شهرداری‌ها مسئولیت اجرای این مصوبه را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه جلسات قرارگاه مشترک اربعین استان‌ها با حضور نمایندگان عراقی برگزار خواهد شد، ادامه داد: طرف عراقی بودجه خوبی برای نصب دوربین و کنترل مرزها و عبور و مرور زائران اربعین اختصاص داده است و استانداران نیز در جریان تصمیمات این ستاد قرار می‌گیرند.

میراحمدی به نرخ ارز اربعین اشاره کرد و گفت: قیمت دینار عراق که توسط بانک مرکزی برای اربعین اعلام می شود، متفاوت از ضوابط ارزی است که به تجار و بازرگانان تخصیص پیدا می‌کند. این ارز باید در چهارچوب ساز و کار کنترلی تعیین وضعیت شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین از توافق با طرف عراقی برای عبور کامیون‌های ترانزیت خبر داد و افزود: برای انتقال تجهیزات به عراق باید از کامیون‌های با پلاک ترانزیت استفاده شود. طرف عراقی پذیرفته است که مبلغ مربوط به کاپوتاژ را از رانندگان کامیون ایرانی در ایام اربعین دریافت نکند و برای تردد رایگان تریلی‌ها و کامیون‌های بخش خصوصی نیز باید با طرف عراقی مذاکره کنیم.

وی ادامه داد: پلیس راهور به مدت یک ماه از ۲۰ محرم تا ۱۵ صفر بر مبنای قوانین و مقررات و تاییدیه سه برگی اجازه تردد کامیون های حامل بار را صادر می کند.

میراحمدی در تشریح جزئیات ۵۲ محور توافق با طرف عراقی، افزود: طرف عراقی با همه آنها به جز موضوع اتوبوس‌های اربعین موافقت کرد. محورهای توافقات برای روسای کمیته‌های ستاد اربعین ارسال می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه جلسات هماهنگی ستاد اربعین با طرف عراقی ادامه داد، گفت: از وزیر امور خارجه خواستیم ما را در مذاکرات بیشتر با طرف عراقی همراهی کند. عزت زائران برای ما اهمیت زیادی دارد. امنیت، سهولت و سلامت از اهداف اربعین سال گذشته بود امسال نیز دو هدف عزت و معنویت را به این اهداف اضافه می‌کنیم.

وی تأکید کرد: عزتمندی زائران ایرانیِ اربعین نباید تحت الشعاع گران شدن دینار عراق قرار بگیرد؛ به همین منظور اگر از دوازدهم ماه صفر به بعد هیچ خدماتی از طرف دستگاه‌های دست‌اندرکار در امر اربعین به زائران ایرانی داده نشود، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود، زیرا موکب‌ها به اندازه کافی به زائران خدمات رسانی خواهند کرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: مسأله اربعین موضوع بسیار بزرگ و با اهمیتی است که باید با مشارکت همه دستگاه‌ها انجام شود. اقشار مستضعف و کم درآمد به دلیل فقر نمی‌توانند غیر از ایام اربعین به زیارت عتبات عالیات بروند، بنابراین بر همه اعضای ستاد اربعین فرض است که بهترین خدمات را به این عزیزان ارائه دهند.

میراحمدی ادامه داد: از طرف عراقی درخواست کردیم پایانه‌های مرزی عراق و پارکینگ هایی که در نجف، کربلا، سامرا و کاظمین وجود دارد و زائران ما به دلیل بعضی مشکلات و نابسامانی‌ها در آنجا اذیت می‌شوند، ساماندهی شود و دولت عراق نیز اقدامات بسیار خوبی را در این خصوص انجام داده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: توسعه سایه‌بان‌ها و مه‌پاش‌ها از دیگر خواسته‌های ما بود که دولت عراق آن را به سرعت انجام داد.

وی گفت: بیشترین آمار فوتی ما در اربعین سال گذشته مربوط به تصادفات جاده‌ای بود. در این خصوص با طرف عراقی وارد گفت‌وگو شدیم و قرار شد کمیته مشترکی تشکیل شود که این کار انجام شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور یادآورشد: در این رابطه دولت عراق به سرعت جاده‌های عبور و مرور را به دوربین کنترل سرعت، دوربین استفاده از کمربند و موبایل مجهز کرد و بنا شد در این مسیر پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر شود تا تصادفات جاده‌ای به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند.

میراحمدی ادامه داد: در حوزه زمینی، ریلی، دریایی و هوایی توافقات خوبی انجام و موافقت شد که از طریق حمل و نقل دریایی از شلمچه به بصره بتوانیم ۱۵۰۰ نفر را منتقل کنیم. اگر طرف عراقی موافقت کند، می‌توانیم زائران پاکستانی را از طریق دریا هم منتقل کنیم.

وی گفت: درمورد تخفیفات لازم به شرکت‌های هواپیمایی در اربعین، موافقت‌های خوبی صورت گرفت و قرار شد فرودگاه‌های دو طرف که ۲۴ ساعته نیست، این کار صورت بگیرد. در مورد ورود خودروهای شخصی به سرزمین عراق ابتدا مخالفت داشتند اما بعد قرار شد که برای اینکه زائران ایرانی بتوانند از اول تا ۱۰ صفر وارد خاک عراق شوند، وزیر کشور عراق آن را بررسی و در سفر خود به ایران اعلام کند.

میراحمدی با بیان اینکه بانک مرکزی ارز دینار را برای سفر اربعین پیش‌بینی کرده است، گفت: به طور قطع میزان ارز زائران نسبت به سال قبل حداقل برابر خواهد بود و اگر لازم باشد، افزایش پیدا می‌کند. اما براساس برآوردها، همان میزان سال قبل برای زائران کفایت می‌کند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره نیازمندی‌های ارزی موکب‌های اربعینی در داخل عراق، اضافه کرد: موافقت اولیه با بانک مرکزی انجام شد ولی به دلیل حساسیت و نحوه نظارت، کنترل و چگونگی تخصیص آن به موکب‌ها بنا شد کار کارشناسی انجام و یک دستورالعملی تهیه شود و آن مبنا قرار بگیرد.

سرخط اخبار سیاست

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


صدا و سیما : پایان اردوی تیم ملی والیبال ایران در برزیل

ایرنا : افزایش سه برابری خدمات بیمه سلامت قزوین برای درمان ناباروری + فیلم

مهر : هوای تهران در آستانه پاکی

ایرنا : ترامپولین ایران با درخشش جوان یزدی، تاریخ‌ساز شد+ فیلم

ایسنا : رئیس‌جمهور وارد تبریز شد

ایسنا : آلمان ۴.۱ میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک می‌کند

ایرنا : حمایت درمانی از کودکان و لبخندی که بر لب خانواده‌ها نشست

مهر : ۵۷ میلیون ایرانی تحت پوشش برنامه سلامت خانواده

ایسنا : حمله جدید مقاومت اسلامی عراق به ایلات اشغالی

ایلنا : عملکرد مدارس غیردولتی ضعیف‌تر از دولتی‌هاست/ افزایش قبولی دهک‌های پایین در آزمون تیزهوشان

ایسنا : عقب‌نشینی رئیس‌جمهور گرجستان از لایحه جنجالی «عوامل خارجی»

ایرنا : ۴۶ واحد راکد در شهرک های صنعتی ایلام به چرخه تولید برگشت

مهر : پهپاد اوکراینی در منطقه «بلگورود» روسیه سرنگون شد

ایسنا : سرمایه‌گذاری روی فعالیت ‌ماماها برای تحقق جوانی جمعیت

ایلنا : هنرمند اهل سنت که با ضایعات‌فروشی زندگی می‌کند اما برای امام رضا می‌خواند

ایرنا : وعده های انتخاباتی ترامپ: محدودیت‌های بایدن در زمینه حمل سلاح را لغو می‌کنم

ایسنا : استرس و روش‌های کنترل آن با ورزش

ایسنا : امدادرسانی به ۴ زن گردشگر ‌مفقود در «کول خرسون» دزفول

صدا و سیما : نخستین کاروان زائران ایرانی با بدرقه مسئولان حج و زیارت، عازم مکه شدند

صدا و سیما : نخستین کاروانهای زائران ایرانی با بدرقه مسئولان حج و زیارت عازم مکه شدند

ایسنا : ستاره‌های غایب یورو ۲۰۲۴

ایرنا : فیلم| تولید ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی با بهره‌برداری از سد «قیز قلعه‌سی»

ایرنا : ترافیک سنگین صبحگاهی در آزادراه تهران - کرج - قزوین

ایرنا : رییس جمهور وارد فرودگاه بین المللی تبریز شد

ایلنا : قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مهر : ۳۴۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی راه های ایلام اختصاص یافت

صدا و سیما : بررسی حضور رئیس فدراسیون فوتبال در مجله شبکه خبر

ایسنا : خطر فروپاشی بیخ گوش پدیده لیگ/ مهم‌ترین شاخصه برای بقا در لیگ برتر فوتبال چیست؟

ایسنا : از رصد خطوط انتقال نفت و گاز تا پایش زمین خواری به وسیله ماهواره‌های ایرانی

صدا و سیما : مصرف یا واردات کالا‌های صهیونیستی به داخل به اطلاع دستگاه‌ها می‌رسد

ایلنا : مخالفان نتانیاهو بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

صدا و سیما : مصرف یا واردات کالا‌های صهیونیستی به داخل را رصد می‌کنیم

صدا و سیما : واردات کالا‌های صهیونیستی به داخل به اطلاع دستگاه‌ها می‌رسد

ایلنا : آیا اهرام ثلاثه مصر جابجا شده‌اند؟

ایسنا : رویاپردازان مجرم!

ایرنا : رایزنی سالیوان و بن سلمان درعربستان درباره همکاری های دو جانبه و غزه

ایسنا : تایید لیست و مبلغ اقلام غذایی طرح «یسنا»/ تداوم اجرای این طرح در سال ۱۴۰۳

مهر : چه تعداد از پزشکان فرار مالیاتی دارند

ایرنا : گسترش تظاهرات و حمایت مردمی از فلسطین در شهرهای اروپایی

ایلنا : آیا مستمری مددجویان بهزیستی عمدا قطع شده؟

ایسنا : دستور «رییسی» برای نجات فرزندان «سقط»

ایسنا : مرد شماره ۲ اوکراین؛ از اخراج سلبریتی‌ها تا مذاکره مستقیم با آمریکا

صدا و سیما : نتایج مثبت قانون جوانی جمعیت در ۱۵ استان کشور

ایرنا : آلمان خواستار تخصیص ۳.۸ میلیارد یوروی دیگر برای کمک به اوکراین شد

صدا و سیما : سرکوب و بازداشت حامیان فلسطین بدست پلیس نیویورک

صدا و سیما : سرکوب و بازداشت حامیان فلسطین به دست پلیس نیویورک

ایسنا : برنامه و نتایج لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴+ جدول

مهر : روایت پزشک خانواده در ایران/ بلاتکلیفی یک برنامه قانونی

ایسنا : چالش‌های کشور برای توسعه هوشمندسازی/اجرای پایلوت e-call در تهران و اصفهان

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید