کلنگ زنی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید در بافت فرسوده پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از کلنگ زنی ۱۵۰ هزار واحد مسکن جدید خبر داد و گفت: یکی از اقدامات جدی در موضوع بافت‌های فرسوده ساخت مسکن جدید است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمهدی هدایت روز دوشنبه در نشست خبری افزود: طبق برنامه چهارم شورای شهر و شهرداری تهران تکلیف داریم سه درصد بافت‌های فرسوده را نوسازی کنیم که سال گذشته پنج هزار و ۹۰۰ پلاک نوسازی شد.

وی با بیان اینکه تهران از یک عقب ماندگی در بخش ساخت مسکن مواجه است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته بین ۴۰ تا ۶۰ هزار مسکن جدید در تهران ساخته شده که سالانه باید ۱۵۰ هزار مسکن ساخته شود.

وی ادامه داد: ساخت مسکن استطاعت پذیر هم می‌تواند قیمت مسکن را کنترل کند و هم از افزایش بافت فرسوده جلوگیری کند و همچنین در بخش اقتصادی نیز می‌تواند خانوار فاقد مسکن را صاحب مسکن کند.

هدایت با بیان اینکه ۲۷ دفتر تسهیل‌گری در مناطق بافت های فرسوده داریم، گفت: در این دفاتر جذب سرمایه گذاری و انجام مراحل نوسازی تسهیل گری می‌شود.

رییس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه احداث مجتمع رفاهی و خدماتی در مناطق کم برخوردار نیز در دستور کار استف افزود: امسال در محدوده گلابدره این مجتمع ساخته می‌شود که در کنار مسکن سازی به افزایش سطح خدماتی خانوار در مناطق کم برخوردار کمک می‌کند.

وی در خصوص باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) در مناطق ۱۷ و ۱۸ نیز یادآور شد: این طرح به بوستان ولایت و به منطقه گردشکری شن چاله‌های منطقه ۱۸ می‌رسد که تلاش داریم این طرح به وسعت ۹.۵ کیلومتری را امسال به پایان برسانیم.

به گفته هدایت، دیگر طرح بازآفرینی شهری موضوع محله نفر آباد در شهر ری است که با همکاری حرم عبدالعظیم حسنی (س) این طرح نیز امسال تکمیل و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

هدایت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اجرای طرح تشویقی در بافت‌های فرسوده گفت: در سال‌های گذشته در محدوده ناپایدار بسته تشویقی نداشتیم اما سال گذشته مصوبه‌ای داشتیم که با حضور رییس جمهور در منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران تدوین این بسته‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

به گفته وی، مقرر شد بسته‌ای تدوین شود که دربرگیرنده ۱۴ هزار هکتار محدوده ناپایدار هم شود و مسکن‌های قابل استطاعت در این محدوده تولید و به تبع آن ایمنی شهر تهران افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: محدوده‌هایی در منطقه چهار همچون شمیران‌ نو و خاک سفید جزو بافت ناپایدار است و مابقی این بافت‌ها در جنوب تهران است قطعا به موازات ساخت مسکن در این محدوده تامین سرانه‌های خدماتی نیز انجام می‌شود که به تبع آن تعریض معابر نیز انجام خواهد شد که ارتقای کیفیت زندگی را به همراه خواهد داشت.

هدایت ادامه داد: همچنین در محدوده‌هایی که کار نوسازی در آنها سالیان سال متوقف بود همچون کن، گلاب‌دره در منطقه یک، سیمین‌دره در منطقه یک و نفرآباد در منطقه ۲۰ به علت نبود طرح‌های شهری و عدم به رسمیت شناختن سکونت در این محدوده‌ها، شاهد ایجاد شرایط نامساعدی بودیم که در سال گذشته برای همه آنها طرح‌های موضوعی تصویب و ابلاغ شد و زیرساز نوسازی در این مناطق فراهم شد و علاوه بر آن پروژه‌های خدماتی را نیز برای این محدوده‌ها تعریف کردیم.

وی در خصوص محلات الگو نیز افزود: باید توسعه جدید شهر تهران با توجه به محلات الگو پیش برود به شکلی که در راستای اجرای این طرح به موضوعاتی همچون انرژی‌های نو، فضای سبز و ایجاد مرکز محله به عنوان تامین کننده خدمات اولیه شهروندان توجه ویژه صورت گیرد و در این راستا محلات موفقی که از گذشته وجود داشته گسترش داده خواهد شد.

وی یادآور شد: در منطقه ۱۹ در مقیاس ۲ هزار واحد در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار و همچنین در چند محله منطقه ۲۱ این محلات الگو ایجاد خواهد شد.

هدایت در خصوص رفع موانع نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران نیز گفت: صدور سند در محدوده‌های بافت در نقاطی که با مشکل مواجه بودیم در سال گذشته پیگیری و موانع آن برطرف شد و مشکل سند در بخشی از مناطق نیز از شمیران نو حل شد همچنین بسته تشویقی اوقاف به محدوده‌های بافت به زودی ابلاغ خواهد شد امیدواریم این بسته در ماه آینده در جهت نوسازی در محدوده بافت فرسوده ابلاغ شود با این اقدامات پایداری تهران در ابعاد مختلف ارتقا پیدا می‌کند.

به گفته هدایت، البته در محدوده‌های میراثی مشکلات جدی داریم چرا که این محدوده‌ها شامل مشوق‌ها نمی‌شوند و هر روز نسبت به روز گذشته وضعیت بدتری پیدا می‌کنند لذا درخواست ما از وزارت میراث فرهنگی این است که در سیاست‌های خود در این محدوده‌ها یک بازبینی داشته باشند ما آماده‌ هستیم با مدل‌های مختلف نسبت به نوسازی این بخش از شهر که از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیاری برای شهر برخوردار است گام‌های موثر برداریم.

وی در خصوص شیوه و جزییات تدوین بسته‌های تشویقی جدید اظهار کرد: تاکنون برای تشویق نوسازی بافت‌های فرسوده اگر مساحت زمین به ۱۰۰ مترمربع می‌رسد یک طبقه تشویقی و اگر ماحصل تدوین شش پلاک به مساحت ۴۰۰ مترمربع می‌رسید ۲ طبقه تشویقی داده می‌شد که عملا چنین امکانی میسر نبود با تلاش‌ هایی که صورت گرفت در کمیسیون ماده هفت مصوبه‌ای گذرانده شد که تسهیلات تشویقی دو طبقه داده شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب حداکثر طبقات ارائه شده در حوزه تشویقی پنج طبقه و در برخی موارد خاص نیز با داشتن برخی شرایط تا هفت طبقه نیز امکان پذیر خواهد شد.

هدایت در خصوص موضوع اجاره‌ داری نیز افزود: لایحه‌ای از سوی ما تنظیم شد که در جلسه مشترکی با وزیر کشور پیشنهادات ما ارائه شد در حقیقت با توجه به ابزارهایی که در حوزه مسکن و امکاناتی که در این حوزه در اختیار داریم شهرداری می‌تواند در موضوع اجاره‌داری به دولت کمک کند.

به گفته وی، پیشنهادات خود را ارائه کردیم اما هنوز موضوع در دولت نهایی نشده است، پیشنهادات ما برای شهر تهران است و آنچه در این حوزه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است برای کل کشور است.

هدایت در خصوص موضوع فروش متری مسکن نیز گفت: سازمان بورس هنوز برای فروش متری مصوبات لازم را ابلاغ نکرده در حالیکه با این روش مسیر نقدینگی به سمت تولید مسکن سوق داده می‌شود و می‌تواند گره‌گشایی مناسبی برای موضوع مسکن در کشور باشد.

وی ادامه داد: برای ورود شرکت‌های تیمی به حوزه مسکن ۲ شرط ورود تکنولوژی جدید که منجر به کاهش زمان ساخت می‌شود و همچنین ورود منابع مالی به شکلی که ۸۰ درصد سرمایه را به عنوان منابع وارد کنند را مدنظر قرار دادیم که در این زمینه کار به صورت ۱۰۰ درصدی توسط شرکت‌ها و مهندسین ایرانی انجام می‌شود و شرکت‌های چینی تنها تکنولوژی و منابع را وارد می‌کنند.

وی اضافه کرد: تفاهم‌نامه با آنها نیز برهمین اساس شکل گرفته و اولویت ما در این راستا نیز بافت فرسوده است تفاهم اولیه ۲۰۰ هزار واحد است که باید قراردادهای متعددی برای تحقق آن منعقد شود اگر روی طرح، زمان و قیمت به توافق برسیم قراردادها منعقد خواهد شد.

هدایت در خصوص نوسازی بازار تهران نیز گفت: براساس برنامه‌ ای که در سال گذشته به تصویب رسید به صورت کامل مشخص شده چه دستگاهی با چه ابزاری و در چه بازه زمانی باید اقدامات خود را انجام دهد در حقیقت وظایف همه دستگاه‌هایی که در این حوزه تکلیف دارند مشخص شده اما در این مسیر نیازمند تامین این اعتبار برای اجرای اقدامات دستگاه‌های اجرایی هستیم.

به گفته وی، در مسیر راه‌آهن تهران - اهواز ۱۳ هزار پلاک وجود داشت که به دلیل محدودیت‌ های راه‌آهن شهرداری نمی‌توانست پروانه برای آنها صادر کند در سال گذشته مصوبه‌ای مبنی بر حذف این محدودیت با توجه به اینکه حریم راه‌ آهن دیگر کاربری نداشت شکل گرفت که این محدودیت حذف شد و این پلاک‌ها در مسیر نوسازی قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : امیر نصیرزاده: برای رویارویی با دشمن در هر زمانی آماده‌ایم

صدا و سیما : افتتاح رصدخانه ملی رفاه

ایسنا : مدیرعامل شرکت نفت خبر داد: پیشگامی ایران در تولید گاز پارس جنوبی

ایرنا : فیلم| درمان رایگان کودکان زیر هفت در گنبدکاووس

ایرنا : پرواز فوق العاده در مسیر زاهدان به تهران برقرار شد

ایسنا : برداشت بیش از ۵۶ هزار تن ‌گندم‌ در رامشیر ‌

ایرنا : جبلی: مستند می‌تواند نسل جوان را به آینده امیدوار کند/ معاون صدا: پژواک حقیقت بودیم

ایرنا : فرماندار فیروزکوه: پل قلیقه با صرف اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال در حال تکمیل است

مهر : «رصدخانه ملی رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» افتتاح شد

ایرنا : بازدید رئیس جمهور از کریدور ارس

تسنیم : دستورالعمل اسقاط خودرو های فرسوده ابلاغ شد+نامه

ایسنا : فراخوان عضویت در باشگاه استعدادهای برتر ادبی کانون پرورش فکری خوزستان

تسنیم : اردوی 2 روزه تراکتوری‌ها پیش از دیدار با پیکان

ایرنا : ژیمناستیک قهرمانی آسیا؛ نیکخو به مدال برنز رسید

ایرنا : بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد گشایش یافت

تسنیم : دشمنان دنبال ترویج سبک زندگی غربی در جامعه هستند

ایسنا : عضو کابینه جنگ: باید کنترل غزه را به دست بگیریم تا تهدید حماس از بین برود

ایلنا : نمایش و نقد «مادرکشی» در نشست مستندهای ایران‌شناسی

ایرنا : تردد عادی خودروها در جاده‌های شمال

تسنیم : بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها

تسنیم : خدمت‌رسانی گردان نانوای خانوک به زائران رضوی+فیلم

ایرنا : فرماندار: شهرستان ری در فرهنگ ایثار و شهادت جایگاه والایی در کشور دارد

مهر : تشکیل شورای مداحان و هیئات مذهبی بانوان در استان قزوین

ایلنا : شرایط برگزاری امتحانات نهایی و چگونگی طراحی سوالات اعلام شد

ایسنا : مصلحین و حکمین قرآنی رفسنجان از پرتلاش‌ترین و موفق‌ترین مجموعه‌های استان کرمان

ایسنا : چرایی عدم دسترسی به برخی داروهای اعصاب و روان

ایرنا : آیت الله رئیسی از پروژه ترانزیتی ارس بازدید کرد

ایسنا : گام‌های مهمی در بحث جوانی جمعیت برداشته شده است

ایرنا : قحطی در شمال نوار غزه نزدیک است/ ساکنان رفح در جهنم به سرمی‌برند + فیلم

ایسنا : آغاز به کار کلینیک گفتار درمانی در قشم

مهر : کشتار غیرمجاز و پنهانی دام در قرچک/متخلف به ۱۱ماه زندان محکوم شد

ایسنا : زمان مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها فرا رسیده است؟

ایسنا : باید موانع بر سر راه ارتباط بین قرآن و علم را برطرف کنیم

ایسنا : اجرای طرح پایش و جمع‌آوری دو گونه جانوری غیربومی و مهاجم در استان مرکزی

ایسنا : یک هزار و ۶۷۵ هکتار اراضی ملی در استان اردبیل رفع تصرف شد

ایلنا : جشنواره جهانی شکسپیر این‌بار یک تئاتر ایرانی را انتخاب کرد

ایرنا : حمایت دانشگاه آیت الله بروجردی از ایده‌های خلاقانه انرژی‌های تجدیدپذیر

تسنیم : ‌تعیین تکلیف 20 هزار تن ذرت و 7400 تن جو در معرض فساد

ایرنا : ممبینی: داوری ایران جایگاه خود را در فوتبال دنیا ثبیت کرده است

ایرنا : چهار عطاری غیرمجاز در یزد پلمب شد

تسنیم : اعتقاد چمران به کارآمدی زاکانی در شهرداری تهران

ایلنا : طرح های آبخیزداری در کاهش اثرات خشک سالی نقش مهمی دارند

صدا و سیما : تاکید رئیسی بر تقویت سرمایه انسانی در حوزه فضای مجازی

ایرنا : پایگاه ملی رفاه ایرانیان، بستری برای ارائه خدمت عادلانه به مردم

ایسنا : جزییات تعرفه خدمات وای‌فای برون‌ساختمانی

ایسنا : جزئیات تعرفه خدمات وای‌فای برون‌ساختمانی

ایسنا : تبلیغات منطقی و اثرگذار برای شهدا داشته باشیم

ایسنا : پدر، مادر، ما متهمیم …

تسنیم : پاریس باکو را به اجرای کمپین تجزیه‌طلبی در فرانسه متهم کرد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید