۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۶
کد خبرنگار: 1494
کد خبر: 85461496
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت تکمیل پایانه گل و گیاه دزفول

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۶
کد خبر: 85461496
احسان کردی
ضرورت تکمیل پایانه گل و گیاه دزفول

دزفول - ایرنا - پایانه گل و گیاه و محصولات کشاورزی دزفول با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل و رونق بخش کشاورزی شمال خوزستان با موانعی مواجه است که باید برداشته شوند.

به گزارش ایرنا، پایانه گل و گیاه دزفول به عنوان نخستین پایانه گل و گیاه در جنوب غرب کشور در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسید و کلنگ زنی شد؛ این پایانه با هدف ساماندهی و حمایت آموزشی و زیرساختی از تولیدات کشاورزی و گل و گیاهان دارویی و بسته بندی این محصولات با دیدگاه صادراتی و دانش بنیان در حال ساخت است.

ایجاد مرکز بازرگانی و بازاریابی بین صادرکنندگان، کشاورزان و تجار خارجی در بازارهای هدف اوراسیا، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، حمایت از اختراعات شرکت‌های دانش بنیان و بهینه سازی و فرآوری محصولات و احداث پالایشگاه گیاهان دارویی از دیگر اهداف ساخت پایانه گل و گیاه دزفول است.

پایانه گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان دزفول دارای سایت‌ اداری، خدماتی، فرآوری و بسته بندی، سایت عرضه مستقیم گل و گیاه و محصولات کشاورزی و سایت رفاهی بوده و در بلوار شهید دانش، پشت میدان بار جدید در حال ساخت است.

گل کاران دزفول امیدوارند با توسعه زیرساخت صادرات گل در این شهرستان و همچنین عملیاتی شدن صادرات گل از طریق فرودگاه دزفول که به تازگی مجوز مرز هوایی آن اخذ شده، امکان صادرات این گل‌ها به کشورهای مختلف فراهم شود.

ضرورت تکمیل پایانه گل و گیاه دزفول

انتقاد استاندار از روند کند طرح پایانه گل و گیاه دزفول

استاندار خوزستان چندی پیش در سفری یک روزه به شهرستان دزفول از چند طرح کشاورزی و صنعتی این شهرستان بازدید کرد که یکی از این طرح‌های نیمه تمام پایانه گل و گیاه و محصولات کشاورزی دزفول بود.

علی اکبر حسینی محراب در این بازدید از روند کند احداث این پایانه توسط متولی بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: با کمک‌های فراوانی که برای فعال سازی این پایانه طی ۲ سال اخیر انجام شده انتظار داشتیم این طرح اکنون قابل بهره برداری باشد.

وی با اشاره به طرح مشکل پرداخت نشدن تسهیلات به این پایانه، ادامه داد: تسهیلاتی برای کمک به احداث این پایانه تصویب شده است که چرایی پرداخت نشدن این تسهیلات پیگیری می‌شود.

استاندار خوزستان همچنین در این بازدید ۲ نفر از معاونان خود را مسوول پیگیری رفع مشکل پرداخت تسهیلات مصوب و رفع مشکل زمین بخشی از این پایانه کرد.

محمد راضی جلالی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان نیز در همین بازدید در تماس با مدیر بانک کشاورزی استان، دلیل پرداخت نشدن تسهیلات مصوب به این پایانه را مشکل وثیقه اعلام کرد که مقرر شد متولی این پایانه با تودیع وثیقه اقدام کند.

خبرنگار ایرنا برای پیگیری و روشن شدن موضوع بازدیدی دوباره از پایانه در حال ساخت گل و گیاه دزفول انجام داد و موارد ذکر شده از سوی استاندار خوزستان را پیگیری کرد.

اقدامات انجام شده در پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی دزفول

مدیرعامل پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان دزفول در جریان بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از پایانه با اشاره به انجام ۸۰ درصد تسطیح، خاک ریزی و خاکبرداری محوطه پایانه، طراحی و ساخت ۹۰ درصد ساختمان‌های اداری و مدیریتی و احداث و حفاری چاه عمیق آب و لوله کشی پایانه و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دفاتر نمایندگی مورد نیاز گمرک، قرنطینه، بانک، اتاق بازرگانی، حمل و نقل و بیمه گفت: باسکول ۸۰ تنی با ۱۸ متر طول و سه دستگاه خشک کن سبزیجات و گل و گیاه و گیاهان دارویی با ظرفیت روزانه ۱۰ تن خریداری شده است.

احداث و تجهیز دفاتر محل استقرار شرکت‌های صادراتی با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، خرید بزرگترین سورتینگ آلمانی محصولات کشاورزی در خوزستان با ظرفیت روزانه ۱۰۰ تن، ساخت و تکمیل سوله بسته بندی گل و گیاه و محصولات کشاورزی با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و خرید و نصب ترانس و تامین برق مورد نیاز مجموعه فرآوری و سردخانه از دیگر اقدامات انجام شده طبق گفته احمد آل کجباف بود.

ضرورت تکمیل پایانه گل و گیاه دزفول

ساخت آزمایشگاه سموم و کلینیک گیاه پزشکی و ساخت و زیرسازی ۱۰ غرفه عرضه مستقیم گل و گیاه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ساخت و زیرسازی هشت هزار مترمربع از سالن‌های بسته بندی و نمایشگاه دائمی محصولات کشاورزی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و عملیات ساخت و آماده سازی سوله فرآوری ضایعات کشاورزی و تبدیل آنها به کود کمپوست با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین ساخت ۲ مجموعه سرویس بهداشتی و حمام و نمازخانه، بوفه غذاخوری و استراحتگاه کارگران و رانندگان و ساخت سالن‌های حراجی، بورس و مشاغل خانگی با اولویت فرآوری از دیگر اقدامات انجام شده در پایانه بود.

بنا به گفته مدیرعامل پایانه گل و گیاه دزفول، بزرگترین سردخانه استان خوزستان با ظرفیت حدود ۱۵ هزار تن با نگاه صادراتی و ذخیره سازی و پالایشگاه محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی، سالن همایش و کنفرانس و بزرگترین فضای نمایشگاهی دزفول با وسعت ۹ هزار مترمربع هر کدام با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت هستند.

ضرورت تکمیل پایانه گل و گیاه دزفول

مشکل تسهیلات پایانه گل و گیاه

مدیرعامل پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان دزفول با ارائه توضیحاتی درخصوص موانع پیش روی طرح برای تکمیل اظهارکرد: بنده طرح احداث پایانه را از سال ۱۳۹۸ با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اختیار گرفتم و تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد ریال از سرمایه شخصی در این پایانه هزینه کرده‌ام.

احمد آل کجباف پیشرفت فیزیکی کنونی این پایانه صادراتی را ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود: به رغم پیگیری فراوان تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی به این طرح داده نشده است که انتظار می‌رود با حمایت و تخصیص تسهیلات ۲۰ درصد باقی مانده نیز تکمیل شود.

وی با بیان اینکه چهار مشکل پیش روی تکمیل پایانه گل و گیاه دزفول است، اضافه کرد: پرداخت نشدن تسهیلات یکی از این مشکلات است که به رغم تاکید استاندار به مدیرکل بانک کشاورزی ولی اقدامی صورت نگرفته و بانک نبود وثیقه را بهانه قرار داده‌ است در حالیکه بنده یکهزار و ۲۵۰ میلیارد ریال وثیقه فراهم کرده‌ام؛ بعد از ارائه مستندات بنده، بانک اعلام کرد برای پرداخت تسهیلات بودجه نداریم.

مدیرعامل پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان دزفول میزان تسهیلات درخواست شده برای این پایانه را ۲۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: درصورت راه اندازی این پایانه ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه حمایت استانداری و تزریق تسهیلات برای راه اندازی فاز نخست پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان دزفول نیاز است، افزود: انتظار می‌رود در راستای شعار امسال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم گام عملی برای حمایت از مردم به منظور مشارکت در طرح‌های تولیدی برداشته شود.

آل کجباف ساماندهی صادرات محصولات را از برنامه‌های پایانه گل و گیاه دزفول دانست و اظهارکرد: با توجه به استقرار گمرک در این سامانه، بارگیری مستقیم به سمت مقصد انجام و واسطه حذف می‌شود.

ضرورت تکمیل پایانه گل و گیاه دزفول

تصرف بخشی از زمین پایانه توسط عشایر

مدیرعامل پایانه گل و گیاه دزفول یکی دیگر از مشکلات پیش روی تکمیل این پایانه را استقرار عشایر در ۵۰۰ مترمربع از زمین آن عنوان کرد و گفت: این عشایر در گذشته توسط تعاونی فرمانداری و گلکاران در این محل استقرار یافته‌اند ولی با وجود خلع ید این تعاونی، عشایر حاضر به تخلیه محل نیستند.

وی با تاکید بر لزوم خروج عشایر از زمین پایانه افزود: این عشایر ورودی اصلی پایانه را در اختیار دارند و عنوان می‌کنند ۲۰ سال است که فرمانداری آنها را در این مکان استقرار داده است و در صورت معرفی مکان جدید، تخلیه می‌کنند درنتیجه امیدواریم فرمانداری و مسکن و شهرسازی اقدام لازم را برای آزادسازی ورودی پایانه و تخلیه عشایر انجام دهند.

لزوم صدور سند و پروانه کار پایانه گل و گیاه

آل کجباف یکی دیگر از مشکلات پیش روی تکمیل پایانه را صادر نشدن پروانه کار شهرداری عنوان کرد و خواستار مساعدت عملی در این خصوص شد.

وی افزود: متاسفانه شهردار منطقه متوجه اشتغالزایی این مجموعه نیست و آن را با یک مغازه ۱۰ متری مقایسه و مطابق آن رفتار می‌کند که انتظار می‌رود همکاری لازم برای صدور پروانه کار پایانه صورت گیرد.

مدیرعامل پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان دزفول مشکل سند و واگذاری زمین را یکی دیگر از مشکلات پیش روی این پایانه عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود مسکن و شهرسازی با توجه به پیشرفت فیزیکی طرح، زمین را از حالت اجاره خارج و با قیمت روز کارشناسی و سند مالکیت صادر کند اگرچه در این زمینه مکاتبات زیادی صورت گرفته ولی تاکنون نتیجه نداده است.

وی ساماندهی بخش کشاورزی و اشتغالزایی در این حوزه را از مزیت‌های راه اندازی این پایانه عنوان کرد و افزود: ساماندهی محصولات و حمایت‌های آموزشی و زیرساختی و هماهنگ شدن صادرات با تولید از اهداف احداث پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان دزفول است.

آل کجباف اظهار امیدواری کرد پایانه گل و گیاه با رفع چهار مشکل یادشده شامل ارائه تسهیلات، تخلیه عشایر، صدور پروانه کار شهرداری و واگذاری سند تا پایان امسال یا اوایل سال ۱۴۰۴ راه اندازی شود.

فرمانداری برای راه اندازی پایانه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است

فرماندار ویژه دزفول نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص مسائل و چالش‌های پایانه گل و گیاه این شهرستان اظهارکرد: تمام ظرفیت شهرستان برای فعال سازی این پایانه به کار گرفته شده است.

علیرضا خردمند پیگیری‌های انجام شده برای راه اندازی این پایانه و معرفی سرمایه گذار برای دریافت تسهیلات به بانک را یادآور شد و افزود: شخص معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز پیگیر اعطای وام به پایانه بوده و با توجه به تکلیفی بودن این تسهیلات، بانک موظف به پرداخت است اگرچه پیگیری و تکمیل مدارک مورد نیاز از سوی سرمایه گذار نیز ضروری است.

وی درخصوص مشکل پروانه کار شهرداری این پایانه نیز گفت: شهرداری برای پایانه گل و گیاه سنگ تمام گذاشته است چراکه ساختمان پایانه بدون طی مراحل اداری و بدون مجوز، ساخته شده و اگر ماده ۱۰۰ می‌خورد چندین میلیارد تومان فقط جریمه آن بود.

فرماندار ویژه دزفول افزود: به هر حال نشستی برای رفع این مشکل و صدور پروانه با شهرداری برگزار شد و سرمایه گذار در حالی از روند کند امور انتقاد داشت که پرونده را به شهرداری تحویل نداده بود.

خردمند همچنین درخصوص مطالبه تخلیه عشایر از سوی سرمایه گذار اظهارکرد: طبق بررسی صورت گرفته بخشی از این زمین متعلق به فرد دیگری است و سرمایه گذار باید از طریق قضایی این مورد را پیگیری کند.

وی ادامه داد: دولت در این بخش از زمین مالکیتی ندارد که بتواند آن را به سرمایه‌گذار واگذار کند ولی صدور سند بخش دیگر زمین در حال طی مراحل اداری است و انجام می‌شود.

فرماندار ویژه دزفول با تاکید بر اهمیت راه اندازی پایانه گل و گیاه دزفول گفت: راه اندازی این پایانه، علاوه بر بسترسازی برای محصولات دزفول، از ضرر و زیان به کشاورزان نیز جلوگیری می‌کند.

وی افزود: همواره پیگیر رفع مشکلات سرمایه‌گذاران بوده‌ام و جلسات و پیگیری‌هایی از دزفول، اهواز و تهران در این خصوص انجام داده‌ام.

ضرورت تکمیل پایانه گل و گیاه دزفول

شهرستان دزفول در تولید گل مریم، بذر شبدر و کلزا رتبه نخست کشور و در تولید گل رز جایگاه دوم را در کشور دارد و سالانه بیش از ۷۶ میلیون شاخه گل در این شهرستان تولید و به سایر نقاط کشور صادر می‌شود.

امید است با همت مسوولان و پیگیری سرمایه گذار بخش خصوصی با رفع آخرین موانع، پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان دزفول تکمیل و باعث رونق هرچه بیشتر اقتصاد کشاورزی شمال خوزستان شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد برگزیدگان خود را شناخت

ایرنا : سلامت میگوهای پرورشی بوشهر تایید شد

صدا و سیما : لزوم همکاری دولت و خیّرین برای رفع مشکل زوج‌های نابارور

ایسنا : امام رضا (ع) برای شکل‌گیری تمدن اسلامی بر فرهنگ تأکید داشتند

صدا و سیما : برنامه «جیک و پیک» از رادیو جوان

مهر : روسیه: ۶۱ پهپاد اوکراینی سرنگون شدند

مهر : زنجیره سورتینگ با مشارکت اتاق بازرگانی و سازمان بنادر ایجاد شود

ایرنا : آرمان انقلاب اسلامی در دفاع ازفلسطین در دانشگاههای آمریکا واروپا مورد توجه قرار گرفته است

مهر : بازدید رئیس جمهور از پروژه کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس

ایسنا :  ثبت‌نام الکترونیکی مدارس «اختیاری» است/ اعلام نحوه ثبت‌نام میان‌پایه‌ها

ایرنا : رکورد ملی ۵۰۰۰ متر ایران بعد از ۲۹ سال شکسته شد

تسنیم : مستند حماسه رزم تیپ حضرت عبدالعظیم (ع) ساخته می‌شود

صدا و سیما : نیکخو صاحب برنز شد

مهر : آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده به گمرک ابلاغ شد

تسنیم : تاکید امام جمعه شیراز بر توجه ویژه به حرم شاهچراغ

تسنیم : بازگشت دلار به پله 56 هزار تومان/روند نزولی ارز ادامه دارد

تسنیم : اعلام حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی + سند

مهر : مهدی تاج: فدراسیون پیگر فسادهای اخیر فوتبال است

ایرنا : امیر نصیرزاده: برای رویارویی با دشمن در هر زمانی آماده‌ایم

صدا و سیما : پس گرفتن نشان برنز پاپی در پارادوومیدانی جهانی

تسنیم : بسیج دانش‌آموزی مکانی برای پرورش نیروی تراز انقلاب است

مهر : ملی‌پوش ژیمناستیک ایران به مدال برنز رسید

تسنیم : جشنواره تئاتر فتح خرمشهر در تقویم وزارت ارشاد ثبت شد

صدا و سیما : افتتاح رصدخانه ملی رفاه

ایسنا : مدیرعامل شرکت نفت خبر داد: پیشگامی ایران در تولید گاز پارس جنوبی

تسنیم : برگزاری جشن‌های کریمانه دهه کرامت در کرمانشاه+ تصویر

تسنیم : بخشی از ناهنجاری‌ و آسیب‌های جامعه متاثر از اقتصاد است

ایرنا : فیلم| درمان رایگان کودکان زیر هفت در گنبدکاووس

ایرنا : پرواز فوق العاده در مسیر زاهدان به تهران برقرار شد

ایسنا : برداشت بیش از ۵۶ هزار تن ‌گندم‌ در رامشیر ‌

ایرنا : جبلی: مستند می‌تواند نسل جوان را به آینده امیدوار کند/ معاون صدا: پژواک حقیقت بودیم

ایرنا : فرماندار فیروزکوه: پل قلیقه با صرف اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال در حال تکمیل است

مهر : «رصدخانه ملی رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» افتتاح شد

ایرنا : بازدید رئیس جمهور از کریدور ارس

تسنیم : دستورالعمل اسقاط خودرو های فرسوده ابلاغ شد+نامه

تسنیم : دستورالعمل اسقاط خودرو های فرسوده ابلاغ شد+ جزئیات

ایسنا : فراخوان عضویت در باشگاه استعدادهای برتر ادبی کانون پرورش فکری خوزستان

تسنیم : اردوی 2 روزه تراکتوری‌ها پیش از دیدار با پیکان

ایرنا : ژیمناستیک قهرمانی آسیا؛ نیکخو به مدال برنز رسید

ایرنا : بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد گشایش یافت

تسنیم : دشمنان دنبال ترویج سبک زندگی غربی در جامعه هستند

ایسنا : عضو کابینه جنگ: باید کنترل غزه را به دست بگیریم تا تهدید حماس از بین برود

ایلنا : نمایش و نقد «مادرکشی» در نشست مستندهای ایران‌شناسی

ایرنا : تردد عادی خودروها در جاده‌های شمال

تسنیم : بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها

تسنیم : خدمت‌رسانی گردان نانوای خانوک به زائران رضوی+فیلم

ایرنا : فرماندار: شهرستان ری در فرهنگ ایثار و شهادت جایگاه والایی در کشور دارد

مهر : تشکیل شورای مداحان و هیئات مذهبی بانوان در استان قزوین

ایلنا : شرایط برگزاری امتحانات نهایی و چگونگی طراحی سوالات اعلام شد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید