بهره‌گیری از ظرفیت مرزهای سیستان و بلوچستان عامل ایجاد اشتغال و توسعه صادرات

بهره‌گیری از ظرفیت مرزهای سیستان و بلوچستان عامل ایجاد اشتغال و توسعه صادرات

ایسنا/سیستان و بلوچستان امنیت پایدار جوهره استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت یک کشور بوده و زمینه ساز تحقق سایر اهداف کشورها است و البته ایجاد امنیت پایدار، با داشتن مرزهای مطمئن ممکن است. بنابراین اگر بتوانیم با اتخاذ راهبردهای مناسب، ایجاد و حفظ امنیت مرزها را تضمین نماییم، اولین گام برای پایداری امنیت فراهم شده است.

استان سیستان و بلوچستان با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی-ترانزیتی و دارا بودن باغات استوایی و همچنین جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی و نیز صنعت در حال رشد از توانایی و ظرفیت بالایی برای توسعه برخوردار است و در همین زمینه می توان از پتانسیل وجود مرز برای توسعه استان استفاده کرد.

خوشبختانه طی سالهای اخیر نظام جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سیستان و بلوچستان و استفاده از قابلیت های مرزی در این استان سرمایه گذاری های زیادی انجام داده است و توسعه صادرات محور مرزی را از خشکی و آب در استان برنامه ریزی کرده است.

با توجه به مرزی بودن سیستان و بلوچستان استفاده از ظرفیت‌های مرزی در اولویت دولت بوده و تاکید دولتمردان نیز بر این بوده که باید از این موقعیت در جهت ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه استفاده کرد.

بهره‌گیری از ظرفیت مرزهای سیستان و بلوچستان عامل ایجاد اشتغال و توسعه صادرات

سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان و دارا بودن یک پایانه در مرز افغانستان و سه پایانه در مرز پاکستان در حوزه مبادلات تجاری و بازرگانی ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه مراودات اقتصادی با این دو کشور دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: بهره‌گیری از مزیت‌های مرز و دریا به توسعه، ایجاد اشتغال و رونق تولید در این استان شتاب می‌بخشد که بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در دستورکار قرار دارد.

مهرداد عرب اول در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: چهار هدف مهم استان در راستای مشارکت در تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی و ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی با جدیت دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی هشت درصدی جزو اصول اصلی است که تقسیم کار کلی بین وزارتخانه‌ها و استانها در این رابطه صورت می‌گیرد، این مهم در برنامه ششم توسعه نیز تکلیف همه استان‌ها بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به مرز و دریا به عنوان ۲ امتیاز این استان اظهار کرد: باید بررسی کنیم که این ۲ مزیت و سایر قابلیت‌های استان چه تاثیری بر رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری داشته است.

وی گفت: به منظور تحلیل توسعه تجارت خارجی سیستان و بلوچستان وضعیت بازارچه‌ها و گمرکات، مزیت‌های بازار کشورهای همسایه و رقابت پذیری سایر استان‌ها بررسی شده و مورد مقایسه قرار گرفته است.‌

عرب ادامه داد: می‌توانیم با شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای فرآوری توسعه تجارت سیستان و بلوچستان و ارتقای جایگاه و سهم استان در توسعه تجارت خارجی، تدوین برنامه توسعه تجارت خارجی با هدف مشارکت در تحقق نرخ رشد سالانه اقتصادی و نرخ رشد صادرات غیر نفتی کشور، تعیین نقش و سهم دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌ها در اجرای برنامه توسعه تجارت خارجی و تعیین بخش های اقتصادی پیشرو در تجارت استان وضعیت تجارت استان را بهبود ببخشیم.

بهره‌گیری از ظرفیت مرزهای سیستان و بلوچستان عامل ایجاد اشتغال و توسعه صادرات

استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به ظرفیت های منحصر به فرد مرزی سیستان و بلوچستان در حوزه تحارت مرزی افزود: تولید، نیاز به بازار فروش دارد و در این راستا سیستان و بلوچستان ظرفیت خوبی برای توسعه تجارت دارد که باید از این فرصت به بهترین شکل بهره گیری شود.

محمد کرمی به ایسنا گفت: خداوند ظرفیت تجارت و نعمت مرز را در این استان قرار داده بنابراین باید به نحو مطلوب از این موهبت بهره گیری کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از ظرفیت مرز یکی از برنامه‌ها و ضرورت‌های مهم استان است که علاوه‌بر صادرات اقلام مصرفی با توجه به محصولات تولیدی بی نظیر باید به تولید محصولات گرمسیری و منحصر به فرد بپردازیم و محصولات تولیدی را به سایر کشورها صادر کنیم.

وی افزود: سیستان و بلوچستان ظرفیت های بالقوه فراوانی دارد و این ظرفیت ها زمانی به بهره برداری می‌رسد که همه مردم بویژه معتمدین در امور مهم مشارکت بیشتری داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بخشی از مشکلات و کمبودهای این استان ناشی از کم کاری است، لذا باید همه تلاش کنیم و در راستای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های ناشناخته و توسعه استان گام برداریم.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل تعاونی های محلی خاطرنشان کرد: با تشکیل تعاونی های محلی، در زمینه کشاورزی، دامداری و ایجاد کارگاه‌های تولیدی فعالیت و از محل عرضه محصولات تولیدی و کسب درآمد کرد و بخش زیادی از مشکلات منطقه را حل کنیم

محمد کرمی با بیان اینکه گسترش صنایع تبدیلی علاوه بر ایجاد اشتغال موجب توسعه سیستان و بلوچستان نیز می‌شود، افزود: این استان از ظرفیت کشاورزی خوبی برخوردار است که باید از آن به نحو مطلوب بهره برداری و تولید ثروت شود.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: کشور افغانستان بازار خوبی برای صادرات محصولات تولیدی استان دارد و اگر مشکلات بخش صنعت را برطرف کنیم قطعا در این زمینه موفق خواهیم بود.

وی بیان کرد: با توجه به نیاز کشورهای همسایه به کالاهای مختلف مانند ظروف پلاستیکی، موکت، کاشی و ... ظرفیت‌های لازم برای تولیدات کالاها در استان وجود دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: برای برون رفت منطقه سیستان و بلوچستان از وضعیت فعلی باید از همه ظرفیت ها بخصوص مرزهای استان به ویژه رونق تجارت با کشور های همسایه بهره‌گیری شود.

وی تاکید کرد: ارتباطات تجاری مردم استان با آن سوی مرز باید قوی شود و اجرای طرح‌های جایگزین در منطقه در حوزه صنعت و سایر بخش‌ها از طریق وزارتخانه‌ها پیگیری شود.

بهره‌گیری از ظرفیت مرزهای سیستان و بلوچستان عامل ایجاد اشتغال و توسعه صادرات

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز به ایسنا- گفت: سال گذشته بیش از ۵ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۸۸ تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل کالای جنوب این استان جابجا شد که نسبت به سال قبل از آن ۷ درصد افزایش یافته است.

شهرام مبارکی افزود: این میزان جابجایی کالا توسط ۲۹۶ هزار و ۹۸۶ سفر ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای جنوب استان و در قالب ۸۴ شرکت حمل و نقل زیر نظر این اداره کل انجام شد.

وی گندم، کلینکر، فرآورده های نفتی، ذرت و برنج را عمده کالاهای حمل شده این مدت در جنوب استان ذکر کرد و گفت: حمل کالا و مایحتاج عمومی مردم از اولویت‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: از این میزان جابجایی کالا،سه میلیون و ۶۰ هزار و ۵۴ تن کالا درون استانی و ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۸۶ تن کالا، برون استانی بوده است.

مبارکی با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی رانندگان سخت‌کوش و فعالان حوزه حمل و نقل اظهار داشت: یکی از مشاغلی که خالصانه و متعهدانه در همه دوران ها و بحران ها خطر را به جان خریده و شب و روز خود را در دل جاده‌ها می‌گذرانند، فعالان بخش حمل و نقل جاده‌ای و رانندگان حمل بار هستند که با طی مسافت‌های طولانی رسالت خود را برای آسایش مردم به آخر رساندند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان نیز از جابجایی ۳ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۵۵۷ تن کالا در قالب ۲۴۵ هزار و ۳۴۴ سفر باری طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ در حوزه تحت پوشش این اداره کل خبرداد.

تیمورباقری اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان،۳ میلیون و ۶۶۷ هزار و۵۵۷ تن کالا با ۲۴۵ هزار و ۳۴۴ سفر باری از مبدأ شهرستان های استان جابه جا شده است.

وی افزود: عمده کالاهای حمل شده طی این مدت از استان، سیمان،فرآورده های نفتی و آرد بوده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از این میزان حجم کالای جابجا شده ، ۲ میلیون و ۹۵۸ هزار ۷۶۹ تن درون استانی و ۷۰۸ هزار و ۷۸۸ تن کالا به مقصد برون استانی بوده است.

باقری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳ پایانه بار ،۷۶ شرکت حمل و نقل کالا،بیش از ۱۰هزار راننده باری و بیش از ۹ هزار ناوگان باری در حوزه تحت پوشش این اداره کل در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در قالب کمیسیون ماده ۱۲ نظارت ویژه بر عملکرد شرکت های حمل و نقل انجام می‌شود، از مردم، رانندگان و صاحبان کالا خواست هرگونه شکایات خود را از طریق سامانه ۱۴۱ جهت رسیدگی به این اداره‌کل اطلاع دهند.

بهره‌گیری از ظرفیت مرزهای سیستان و بلوچستان عامل ایجاد اشتغال و توسعه صادرات

همچنین مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۸۴ هزار و ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی با نظارت هفت مرکز قرنطینه گیاهی مستقر در مرزهای رسمی استان شامل مرز میلک، پیشین، میرجاوه، گمشاد، چابهار، ریمدان، زاهدان مبادله شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

غلامحسین تیموری اظهار کرد: از مجموع مبادلات مرزی محصولات بخش کشاورزی، واردات ۳۹ هزار و ۲۲۵ تن کالا شامل برنج ، موز و  کنجد و بیش‌از ۴۴ هزار و ۱۹۸ تن صادرات محصولات کشاورزی عمدتا شامل انواع خرما، گوجه فرنگی، هندوانه و سیب درختی و سایر خشکبار است.

وی کل ترانزیت محصولات کشاورزی در یک ماه اول سال که از مرزهای رسمی انجام شده را ۱۱۱۶ تن اعلام کرد.

شناسایی فرصت های کارآفرینی در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان, به عنوان یک منطقه کم برخوردار می تواند کمک به توسعه استان و به ایجاد زیرساخت توسعه این استان کمک کند

بهره‌گیری از ظرفیت مرزهای سیستان و بلوچستان عامل ایجاد اشتغال و توسعه صادرات

در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان, در زمینه های کشاورزی, دامپروری, صنعت, معدن, ترانزیت, صنایع دستی, انرژی های نو, خدمات مهندسی و گردشگری فرصت های کارآفرینی وجود دارد که با بهره برداری هوشمندانه از آن ها می توان رویکردی جدید در تثبیت و تقویت امنیت پایدار این منطقه در پیش گرفت.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایلنا : مخالفت دولت نتانیاهو با ضرب‌الاجل تعیین‌شده توسط گانتز

ایلنا : سریال جدیدِ پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی

مهر : تکلیف پرسپولیس را استقلال مشخص می کند/ چرا بازیکنان خشن شده‌اند؟

ایرنا : نقش دیپلماسی موفق آب در تقویت روابط تهران-باکو/ سدی که مانع دخالت بیگانگان می‌شود

ایسنا : حسین‌زهی: نظام در برخورد با فساد با کسی تعارف ندارد

ایلنا : قیمت سکه پارسیان امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایسنا : پردیس سینمایی ‌دزفول‌ راه‌اندازی شد، حالا کشفش کنید

صدا و سیما : پایان اردوی تیم ملی والیبال ایران در برزیل

ایرنا : افزایش سه برابری خدمات بیمه سلامت قزوین برای درمان ناباروری + فیلم

مهر : هوای تهران در آستانه پاکی

ایرنا : ترامپولین ایران با درخشش جوان یزدی، تاریخ‌ساز شد+ فیلم

ایسنا : رئیس‌جمهور وارد تبریز شد

ایسنا : آلمان ۴.۱ میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک می‌کند

ایرنا : حمایت درمانی از کودکان و لبخندی که بر لب خانواده‌ها نشست

مهر : ۵۷ میلیون ایرانی تحت پوشش برنامه سلامت خانواده

ایسنا : حمله جدید مقاومت اسلامی عراق به ایلات اشغالی

ایلنا : عملکرد مدارس غیردولتی ضعیف‌تر از دولتی‌هاست/ افزایش قبولی دهک‌های پایین در آزمون تیزهوشان

ایلنا : «بیمه بیکاری» آخرین پناهگاه کارگران در حال تخریب است؟

ایسنا : عقب‌نشینی رئیس‌جمهور گرجستان از لایحه جنجالی «عوامل خارجی»

ایرنا : ۴۶ واحد راکد در شهرک های صنعتی ایلام به چرخه تولید برگشت

مهر : پهپاد اوکراینی در منطقه «بلگورود» روسیه سرنگون شد

ایسنا : سرمایه‌گذاری روی فعالیت ‌ماماها برای تحقق جوانی جمعیت

ایلنا : هنرمند اهل سنت که با ضایعات‌فروشی زندگی می‌کند اما برای امام رضا می‌خواند

ایرنا : وعده های انتخاباتی ترامپ: محدودیت‌های بایدن در زمینه حمل سلاح را لغو می‌کنم

ایسنا : استرس و روش‌های کنترل آن با ورزش

ایسنا : امدادرسانی به ۴ زن گردشگر ‌مفقود در «کول خرسون» دزفول

صدا و سیما : نخستین کاروان زائران ایرانی با بدرقه مسئولان حج و زیارت، عازم مکه شدند

صدا و سیما : نخستین کاروانهای زائران ایرانی با بدرقه مسئولان حج و زیارت عازم مکه شدند

ایسنا : ستاره‌های غایب یورو ۲۰۲۴

ایرنا : فیلم| تولید ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی با بهره‌برداری از سد «قیز قلعه‌سی»

ایرنا : ترافیک سنگین صبحگاهی در آزادراه تهران - کرج - قزوین

ایرنا : رییس جمهور وارد فرودگاه بین المللی تبریز شد

ایلنا : قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مهر : ۳۴۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی راه های ایلام اختصاص یافت

صدا و سیما : بررسی حضور رئیس فدراسیون فوتبال در مجله شبکه خبر

ایسنا : از رصد خطوط انتقال نفت و گاز تا پایش زمین خواری به وسیله ماهواره‌های ایرانی

ایسنا : خطر فروپاشی بیخ گوش پدیده لیگ/ مهم‌ترین شاخصه برای بقا در لیگ برتر فوتبال چیست؟

صدا و سیما : مصرف یا واردات کالا‌های صهیونیستی به داخل به اطلاع دستگاه‌ها می‌رسد

صدا و سیما : مصرف یا واردات کالا‌های صهیونیستی به داخل را رصد می‌کنیم

صدا و سیما : واردات کالا‌های صهیونیستی به داخل به اطلاع دستگاه‌ها می‌رسد

ایلنا : مخالفان نتانیاهو بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

ایلنا : آیا اهرام ثلاثه مصر جابجا شده‌اند؟

ایسنا : رویاپردازان مجرم!

ایرنا : رایزنی سالیوان و بن سلمان درعربستان درباره همکاری های دو جانبه و غزه

ایسنا : تایید لیست و مبلغ اقلام غذایی طرح «یسنا»/ تداوم اجرای این طرح در سال ۱۴۰۳

مهر : چه تعداد از پزشکان فرار مالیاتی دارند

ایرنا : گسترش تظاهرات و حمایت مردمی از فلسطین در شهرهای اروپایی

ایلنا : آیا مستمری مددجویان بهزیستی عمدا قطع شده؟

ایسنا : دستور «رییسی» برای نجات فرزندان «سقط»

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید