هاشمی: کارکرد مجلس تخصصی‌تر شود/ مولوی حقیقی: مجلس از ظرفیت نخبگان استفاده کند

بیرجند - ایرنا - ۲ نامزد حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف که به دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافتند در دومین مناظره تلویزیونی، کارآمدی مجلس را در تخصصی‌تر شدن و استفاده از ظرفیت جامعه نخبگانی دانستند.

به گزارش ایرنا، تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه آغاز شد که به مدت یک هفته ادامه دارد و مانند انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، برای این مرحله نیز مناظره‌های انتخاباتی در نظر گرفته شده است.

مناظره‌های یک ساعته ۲ نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" که پیش از این ضبط شده، از صدا و سیمای خراسان جنوبی در حال پخش است.

پخش این مناظره‌ها تا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از شبکه خاوران ادامه دارد و مخاطبان می‌توانند این برنامه‌ها را در بستر اینترنت و از طریق برنامه ایران صدا همچنین تلوبیون نیز بشنوند و ببینند.

دومین مناظره نیز شامل سه بخش از جمله پرسش محوری درباره حوزه انتخابیه، سوالات کارشناسان و سوالات مردمی بود و در بخش نهایی هر کدام از نامزدها در سه دقیقه به تکمیل سخنان و نقد یکدیگر پرداختند که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

پرسش محوری: مهمترین راهکار برای افزایش کارآمدی مجلس چیست، آسیب شناسی مجالس گذشته و برنامه شما برای ارتقای مجلس آتی؟

سید حسن هاشمی: مجلس شورای اسلامی در دوره‌ای که گذشت ایرادات قابل توجهی داشت که مهمترین‌اش این بود در کمیسیون‌ها افراد به طور تخصصی گنجانده نشده و یکی از ضعف‌های مهم تخصصی مجلس همین مساله است.

ضعف قوانینی که تصویب شد از دیگر ایرادات مجلس یازدهم است، مجلس باید قوانینی ایجاد کند که سیاست تقنینی کشور را برای مدتی پایدار ایجاد کند اما در قوانین این دوره نبود شفافیت و ثبات را داریم لذا مجلس شورای اسلامی باید نظارت بر حسن اجرای قانون را داشته باشد. شاهد قوانین تفصیلی و الحاقی در مجلس گذشته بودیم که از ضعف‌های مهم این دوره محسوب می‌شد اگر قرار است مجلس پیشرفت کند باید به کار کارشناسی دولت اعتماد داشته باشد.

در این دوره دیدیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲ اقدام متعدد انجام دادند لذا به جای لایحه‌بنیان، تعداد متعددی طرح تصویب شد و به لوایحی که از دولت آمد مواردی اضافه کردند از همین رو باید مجلس تخصصی‌تر عمل کند؛ وقتی در قوانین محورهایی دنبال می‌کنیم نباید با هم تضاد داشته باشد.

سرمایه گذاری منسجم نیست و درآمد در خراسان جنوبی با تهران متفاوت است لذا باید مشکلات مردم در قوانین به ریزتر دیده شود، قوانینی که مردم با آن سر و کار دارند سلبی هستند نه ایجابی لذا کشاورزان نیازمند تسهیلات بیشتر بوده تا محصولات استراتژیک بهتر تعیین قیمت شوند.

علی مولوی حقیقی: مجلس برخاسته از اراده ملت بوده پس باید قوی، کارآمد، دشمن ستیز و متکی بر توانایی و استعدادهای داخل باشد و کسی که می‌خواهد در این مجلس حضور پیدا کند باید کارآمدی لازم در حوزه‌های مختلف را داشته باشد.

در یک بُعد ممکن است اثربخش باشد اما در بُعدهای دیگر کمیسیون‌هایی که شکل می‌گیرد باید نماینده مجلس از جامعه نخبگانی حوزه انتخابیه خود بتواند استفاه کند پس باید اهل مشورت بوده و کارنامه اجرایی مهمی داشته باشد تا بتواند در لایحه و طرح‌ها با استفاده از تجربه مدیریتی اظهارنظر کند.

بخشی از مصوبات مجلس که به دولت ابلاغ می‌شود چون کار کارشناسی انجام نشده یا افرادی که اظهارنظر می‌کنند تک بعدی هستند لایحه‌ها مصوب و در کاسه دولت گذاشته می‌شود، بعد می‌بینیم امکان اجرایی شدن آن نیست چون در زمان تصویب از تجربه مدیریتی و ظرفیت نخبگانی استفاده نشده است لذا باری بر دوش دولت گذاشته می‌شود.

مجلس یازدهم انقلابی بود اما به معنای این نیست که همه نمایندگان کار انقلابی انجام می‌دادند؛ نماینده باید در بین مردم حرکت کند و ببیند که درد جامعه چیست؟ این حداقل انتظاری است که باید در حوزه اجرا به آن پرداخته شود؛ قانون گذاری و مطالبه گری مهمترین انتظار از نمایندگان مجلس است.

در بخش دوم و در ادامه پاسخ محوری هر کدام از نامزدها به مدت چهار دقیقه به نقد نظر نامزد دیگر پرداختند:

هاشمی: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم در پاسخگویی به سوالات باید به چارچوب توجه کرد و فکر می‌کنم آقای مولوی به بحث مشکلات اشاره‌ای نکردند. یکی از ویژگی‌های نماینده، شناخت نسبت به مجلس است پس انتظار می‌رفت که ایرادات ساختاری مجلس به صورت سخت افزاری و نرم افزاری مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گرفت.

مطالبه گری لازمه کار مجلس است و نماینده باید چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای مردم باشد اما مهمترین تکلیف نماینده، قانون‌گذاری منطبق به خواسته‌های مردم است و در این میان دانش فنی حایز اهمیت است. اشراف بر مقررات باید وجود داشته باشد تا درد دل مردم را بتوان فهمید.

مولوی حقیقی: کارآمدی و تجربه نماینده می‌تواند منجر به وضع قوانینی شود که قابلیت اجرا در کف جامعه داشته باشد؛ مثل قانون مالیات بر خانه‌های خالی، سازماندهی صنعت خودرو، ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان و غیره جزو مواردی است که باید بررسی شود که چه میزان اجرایی شده است.

ساختار مجلس از ابتدای انقلاب تاکنون خوب بوده و الان نمی‌توانیم اشکال وارد کنیم اما ایراد بر مصوبات مجلس وارد است و همه مصوبات مجلس قابلیت اجرا ندارد لذا نماینده باید موانع را رفع کند. همچنین ضمن استفاده از ظرفیت نخبگانی باید شوراهای شهر و روستا را در قالب پارلمان‌های محلی فعال کنیم.

در بخش سوم که به سوالات کارشناسان اختصاص داشت هر نامزد سه دقیقه فرصت داشت تا به یک سوال پاسخ دهند.

سوال: برای کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران از چه طرح یا لایحه‌ای دفاع و حمایت خواهید کرد؟

هاشمی: پاسخ این سوال را باید چند بعدی نگاه کنیم که یک بعد آن داخلی است زیرا همه مشکلات جامعه ناشی از تحریم نیست اگرچه موثر است اما همه آن نیست لذا برای حل مشکلات باید به ظرفیت داخلی توجه بیشتری کرد پس مجلس در این دوره به شکل تخصصی‌تر مسایل معیشتی و اقتصادی مردم را بیشتر مورد نظر قرار دهد، به لوایح دولت اعتماد بیشتری داشته باشد.

حتما نگاه مجلس در این دوره برای حوزه اقتصاد باید منسجم و علمی باشد و فرهنگ سرمایه گذاری در جامعه متاثر از قوانین هم باید اصلاح شود. در خراسان جنوبی هم فرهنگ سرمایه گریزی قوی و سرمایه پذیری ضعیف است لذا جوانان عمدتا بیکار هستند در صورتی که در گذشته مشاغلی داشتیم که جامعه را تامین می‌کرد. پس در خراسان جنوبی باید راه‌های شکوفایی اقتصاد خرد برای جوانان ایجاد و موانع برطرف شود تا فرهنگ سرمایه پذیری تقویت شود.

شعار سال همواره کلید حل مشکلات بوده است، طبیعتا در سنوات گذشته جهش تولید و رونق اقتصادی را داشتیم اما از ظرفیت مردم غافل بودیم اگرچه در حوزه دیپلماسی و سیاسی به این مسئله ظرفیت‌های مردمی توجه زیادی شده و کاملا هم موفق هستیم اما در حوزه مشارکت‌های اقتصادی به این مورد توجهی نداشته است.

مولوی حقیقی: اگر به سال‌های اول انقلاب برگردیم از ابتدا در محاصره اقتصادی بودیم اما در مقاطع مختلف از مشکلات اقتصادی عبور کردیم که دشمن در مقابل صف آرایی کرد تا برخی از تولیدات داخل را دچار مشکل کند. در ۱۰ سال گذشته مقام معظم رهبری راهکارهای برون رفت اقتصادی را ارایه کرده‌اند اما ۲ نگاه اقتصاد دولتی و مردمی در کشور وجود دارد که رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مردمی بیشتر اعتقاد دارند.

حق و حقوق مردم مورد بی توجهی قرار می‌گیرد در صورتی که تولید یک جهاد است و برای مبارزه با محاصره اقتصادی نیازمند این جهاد هستیم پس تولید باید افزایش و اشتغال ایجاد شود. تولیدات داخلی باید مورد توجه قرار گیرد لذا مجلس باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهد و در حوزه مشارکت مردم برای ایجاد اشتغال طرح دهد.

مجری برنامه در این بخش از مناظره، سوالات مردمی را به قید قرعه از نامزدها پرسید و هر کدام سه دقیقه فرصت پاسخگویی داشتند.

پرسش مردمی: چطور می‌توان مردم را در امر قانون گذاری مشارکت داد؟

هاشمی: موضوع مشارکت مردم در قوانین مختلف متفاوت است ولی قوانینی که می‌خواهد منشا اثر برای اقصاد یک جامعه یا مسائل ساختاری باشد استفاده از ظرفیت مردمی می‌تواند کمک کند. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی، اشتغال جوانان، معادن و مرز می‌توانیم از پتانسیل و مشارکت مردمی برای برخی قوانین استفاده کنیم به طور طبیعی مردم، چه افراد غیر رسمی و چه افرادی که در سازمان‌ها مشغول به کار هستند.

باید نماینده ابتدا این نکته را بیان و پیگیری کند که قوانین به سمت بومی شدن پیش برود به طور طبیعی برای اینکه این اتفاق رخ دهد باید قوانین بومی شده ایجاد شود کما اینکه نمونه‌های آن را هم داشته‌ایم. بنابراین باید کارگروه‌های تخصصی و مشارکتی در صنوف و ابعاد مختلف ایجاد شود، در روستا اگر کارگروه‌های تخصصی ایجاد شود می‌توان مشکلات را جمع کرد و با توجه به نیازها قانون ایجاد کرد چون قانون باید تسهیل کننده مشکلات مردم باشد.

اکنون خیلی از قوانین وضع می‌شود که منطبق بر تهران بوده و برای آنها تسهیل کننده است اما برای ما مانع و محدودیت ایجاد می‌کند لذا با ایجاد کارگروه‌های تخصصی و مشاوره‌ای و با ورود دانشگاه و استفاده از ظرفیت کارشناسی و مشاوره کلان که در استان وجود دارد می‌توان از ظرفیت مردم استفاده کرد.

به طور طبیعی مردم راهکارهایی دارند، ممکن است نماینده مجلس تصورش ملی باشد و بر این نباشد که همان روش‌های کار گذشته می‌تواند یکسری حرفه‌هایی به صورت بومی ایجاد و خیلی از مشکلات را حل و فصل کند بنابراین می‌توانیم برای گسترش فضای کسب و کار و فعالیت‌های کشاورزی، معدنی و تجاری از ظرفیت مردمی استفاده کنیم.

تجار مشکلات متعددی دارند که باید شناخته شود، مشکلات تجار خراسان جنوبی با تجار قسمت‌های دیگر کشور متفاوت است به عنوان مثال تعهدات ارزی اعمال شد در حالی که تجار استان ما با کشور افغانستان ریالی معامله می‌کنند لذا در این زمینه باید نگاه بومی باشد که نماینده می‌تواند با پتانسیل مشارکت مردمی این کار را به نحو احسن انجام دهد.

پرسش مردمی: برای افزایش مشارکت مردم در توسعه و اجرای پروژه‌ها راهکار پیشنهادی شما چیست؟

مولوی حقیقی: از آنجایی که عقل بر اساس حکومت بر مبنای مردم سالاری و مردم محوری شکل گرفته و هم در نهضت و انقلاب امام و هم در اداره کشور در دوران حضرت امام (ره) و هم امروز نگاه رهبری و حاکمیت بر این است مردم در حوزه‌های مختلف باید مشارکت داشته باشند. رمز موفقیت حاکمیت هم در پشتوانه مردمی این نظام است پس مردم باید در اقتصاد، امنیت، فرهنگ، علوم و پژوهش سهم داشته باشند.

در برخی حوزه‌ها از جمله دفاعی و نسبتا فرهنگی بعضا خوب پیش رفته‌ایم اما در برخی حوزه‌ها همچنان با مشکل مواجه هستیم همه دم از مشکل اقتصادی، معیشت و سایر موارد می‌زنند اما باید یک حرکت عمومی برای رفاه عمومی ایجاد شود.

رفاه عمومی به میزان مشارکت مردم در این حوزه بستگی دارد، قانون وضع می‌شود اما مجری این قانون را بیشتر به نفع دولت می‌بیند در حالی که همیشه نماینده ملت در مجلس از طرف ملت به مجلس رفته تا قانونی وضع کند که مشکل ملت حل شود.

بنابراین ابتدا باید قانون به نفع ملت تفسیر شود، در قانون‌گذاری میزان مشارکت مردم در بخش‌های مختلف تعریف شود تا مردم هم در کار و هم در تولید و هم بازار مصرف سهیم باشند و هم سود حاصل از مشارکت به جیب آنها برود، امروز در این زمینه واقعا مشکل داریم که ۲ دلیل عمده دارد؛ اینکه هنوز در حوزه درآمد سنتی فکر می‌کنیم و اینکه در حوزه اقتصاد پویا به فکر جوان موثر کارآمدی که می‌تواند به فناوری جدید و کارخانه‌های جدید فناوری کار کند کمتر بها داده‌ایم.

دانشمند، فرهیخته و افراد صاحبنظر در این حوزه خوب می‌توانند فرمول ارائه دهند که از این وضعیت کنونی بیرون بیاییم و مردم پایه و اساس باشند. در این قانون‌گذاری باید شوراها ایفای نقش کنند، چرا شوراهای ما اختیارات لازم را ندارد؟

پرسش مردمی: ظرفیت‌های مغفول مانده بازارچه‌های مرزی استان چیست و برای بالفعل کردن آن از چه لوایح و قوانینی حمایت خواهید کرد؟

هاشمی: پتانسیل بازارچه‌های مرزی کم نظیر است که در استان متروک باقی مانده، به جای اینکه بیاییم با یکسری اقداماتی که مبتنی بر واقعیت‌ها نیست بخواهیم به صورت دستوری این مسائل را حل کنیم این امکان‌پذیر نخواهد بود.

در تکمیل جواب سوال نامزد دیگر، قانون‌گذار باید منفعت خود و مردم هر دو را ببیند، یکی از نقص‌های مجلس شورای اسلامی این دوره این بود که بیشتر به حل مشکلات خود توجه کرد، در بخش قانون مالیات بر خانه‌های خالی بیشتر هدف حل مشکل دولت بود نه مردم بنابراین اینجا هم باید مشکلات مردم دیده شود.

وقتی سالیان سال است در محدوده‌ای، بازارچه مرزی را ۷۰ سال داشته‌ایم و نتوانستیم آن را به گمرک یا منطقه آزاد تبدیل کنیم نباید انتظار توسعه سرمایه‌گذاری در استان داشت.

مرز، بازارچه‌های مرزی، محصولات استراتژیک، معدن و موقعیت استراتژیک استان از حیث کریدورهای شرق و جنوب کشور که از این منطقه عبور می‌کند کم‌نظیر است بنابراین می‌توان در کنار منطقه ویژه به کمک استان آمده و پتانسیل بسیار خوبی ایجاد کند.

فکر می‌کنم همه این پتانسیل مغفول مانده است طبیعتا باید زیرساخت لازم ایجاد شود و بازارچه مرزی به شکل موجود در واقع کارایی بین‌المللی ندارد. باید زیرساخت جاده‌ای، مکانی و موقعیت لازم در آنجا ایجاد شود و از ظرفیت مردمی استفاده کنیم در این صورت بحث جرم و جنایت که در مناطق مرزی بیداد می‌کند از بین خواهد رفت.

ظرفیت بازارچه‌های مرزی می‌تواند در برخی شهرستان‌های ما یک انقلاب اقتصادی ایجاد کند که از آن مغفول بوده‌ایم؛ چون فرار سرمایه داریم باید به این توجه بیشتری لحاظ شود اما نیازمند مشوق‌ها و معافیت‌های متعدد و حمایت هستیم.

در کنار این باید به تجار اعتماد کرده و بتوانیم ظرفیت لازم را در مرز فراهم کنیم لذا معتقدم بازارچه‌های مرزی ما که در آینده باید تبدیل به مناطق آزاد شوند می‌توانند در استان جایگاه خیلی قوی در حوزه تجارت و اقتصاد ایجاد کنند و علیرغم اینکه ظرفیت و قوانین آن در استان وجود دارد حتی از آن استفاده نکرده‌ایم.

پرسش مردمی: برای حل معضل قاچاق سوخت مهمترین چالش چیست و مجلس چگونه می‌تواند برای حل آن کمک کند؟

مولوی حقیقی: یکی از پایه‌های درآمد و اداره کشور که در برنامه‌های دولت مدنظر قرار گرفته سوخت و انرژی است در حالی که در برخی شهرها، حاشیه مرزها و استان‌های مرزنشین با مشکل قاچاق سوخت مواجه‌ایم. معتقدم چون نفت و بنزین یک ثروت ملی است باید به همه افراد به میزان مساوی تعلق بگیرد، کسی که پنج خودرو از این ثروت استفاده می‌کند اما فردی که هیچ خودرویی ندارد از این ثروت بهره‌ای نمی‌برد.

بخشی از سوخت در کشور قاچاق می‌شود که یک بخش آن دولتی و بخشی افرادی هستند که زندگی خود را از این طریق اداره می‌کنند، در خراسان جنوبی باید سوخت ویژه برای مرزنشینان دیده شود آنچه در گذشته انجام شده، کم بوده است.

نرخ سوخت و انرژی در کشور متناسب با وضعیت زندگی جامعه نیست بلکه بخش عمده‌ای از جامعه از آن استفاده می‌کنند و بخش متوسط و مرزنشینان از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند، سازماندهی و ساماندهی سوخت در استان‌های مرزی امر مهمی است.

اگر در حاشیه مرز به میزانی که کشور طرف مقابل می‌خواهد با ما وارد معاملات مرزی شود در زمینه سوخت ورود کنیم باید افرادی که می‌خواهند از سوخت کسب درآمد کنند را مشخص کرده، برای آنها کارت صادر کنیم و میزان مشخصی سوخت در جایگاه‌هایی معلوم، تعیین شود تا سوخت را تامین و در بازارچه‌های مرزی تحویل دهند.

اکنون کاروانی از قاچاقچیان حرفه‌ای سوخت در مرز و جاده‌های بین شهری شکل پیدا کرده است که حوادث بسیار وحشتناکی هم اتفاق می‌افتد بنابراین باید این مساله مهم ساماندهی شود، باید بخشی از زندگی و معیشت مرزنشینان از محل سوخت تامین شود.

در بخش نهایی به هر کدام از نامزدها سه دقیقه فرصت داده شد تا به تحلیل و نقد نظرهای یکدیگر بپردازند:

هاشمی: تاکید من بر این است در مجلس باید قانون‌گذاری با لایحه و تخصص انجام شود اینکه نامزد دیگر اعلام کرد چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا نشد، معتقدم این چون این قانون، قانون درستی نبود. مردم باید مقداری از درآمد خود را پس انداز کنند در حالی که با تورم نمی‌توانند پول در بانک بگذارند.

باید روش مولد برای سرمایه‌گذاری باشد. دولت در این زمینه به وظایف خود درست عمل نکرده و راه آن را ایجاد نکرده است، از طرفی اشکال قانون و مجلس در این دوره این بود که بیشتر دولت‌محور تا مردم محور بود.

با قانون مالیات بر خانه‌های خالی آمدند مشکل دولت را حل کنند اما راه برای سرمایه‌گذاری مردم ایجاد نکرد لذا خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه افزایش یافت پس قانون نادرست بود و باعث خروج از سرمایه از کشور هم شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر تخصص کافی داشته باشند در این زمینه باید راهکار جایگزین ارائه دهند نباید قانونی وضع کنند که قانون معطلی باشد، یقین دارم این قانون فعلی یک قانون متروک و معطل بوده و برای اجرا باید تبصره‌ها و مواد متعددی به آن الحاق یا تفسیر شود پس امر تخصص در مجلس حائز اهمیت فراوان است.

در بحث ظرفیت‌های مغفول مانده مرزی نکات بسیار ارزشمند و مهمی وجود دارد و تاکید دارم مجلس باید در این خصوص دخالت کند؛ چرا اکنون طرح رزاق در استان سیستان و بلوچستان به بهترین نحو اجرا می‌شود اما مرزنشین ما از آن محروم است، چرا باید این دوگانگی وجود داشته باشد؟

مردم و مرزنشینان ما از این ناراضی هستند، قانون باید این را تعیین کند اینجاست که نماینده مجلس باید با اشراف نسبت به قاچاق سوخت و آثار و تبعات و راهکار آن دارد متحدالشکل رفتار کند.

اگر قائل به این باشیم در مناطق مرزی باید نسبت به این مساله قانون ایجاد شود بدون شک باید وحدت رویه ایجاد شود بنابراین معظل قاچاق سوخت باید با دخالت دولت حل شود اینکه قبول دارم یا ندارم مشکل حل نمی‌شود لذا در مجلس شورای اسلامی باید به این مساله توجه شود.

مولوی حقیقی: با همه احترامی که قائل هستم، نامزد دیگر باید به یک نکته توجه کند اینکه مصوبات مجلس یک مشروعیتی از ناحیه شورای نگهبان دارد، اگر در همه مصوبات ایراد بگیریم یعنی مشروعیت و جایگاه شورای نگهبان را هم به شکلی زیر سوال برده‌ایم.

معتقد به این نیستم که بین مجلس و دولت تبانی ایجاد شده تا قانون مالیات بر خانه‌های خالی به نفع دولت وضع شود و بعد بگوییم اجرا نشد چون منافع دولت بود، اگر این بوده واقعا جفا شده است.

مجلس و دولت برای مردم و مردم برای این کشور هستند چطور شورای نگهبان این مشکل را به شکلی در درون خودشان حل کند؟ باید توجه کنیم دشمنی دشمنان انقلاب نسبت به موضوعات داخلی کشور به خصوص اقتصاد و رفاه مردم بیش از گذشته شده چون امروز راهکار مقابله با انقلاب از این شیوه اقتصاد است و می خواهند سفره‌های مردم را کوچک کنند؛ برای همین مصوبه شما در درون این برنامه قرار داشتید که چنین موضعی می‌گیرید و می‌گویید این قانون برای مردم نبوده بلکه برای دولت بوده است؟

آیا بالاخره باید برای افزایش درآمد مردم الزاما روی مسکن سرمایه‌گذاری شود؟ در این نوع سرمایه‌گذاری ‌چه کسانی ضرر می‌کنند بدون شک طیف روستانشین، کارگر، کشاورز، افراد مجرد، کسانی که تازه تشکل زندگی داده‌اند. اگر چنین بافت‌های فکری بین مجلس و دولت وجود داشته باشد که دولت به مجلس و برعکس مانند ۲ دروازه بین هم کار کنند که مردم ضایع شده‌اند.

ما و شما اکنون کاره‌ای نیستم و نامزد انتخابات مجلس هستیم اما سوابق و تجربه ما نشان می‌دهد چقدر خواهیم توانست حافظ منافع مردم باشیم، چقدر به نفع مردم کار کنیم و چقدر در مقابل مصوباتی که به نفع مردم نیست بایستیم و بعد شورای نگهبان را شریک مصوبات غیر تخصصی قرار ندهیم مانند برخی مصوباتی که شما به آن اشاره کردید و من هم به آن اعتقاد دارم لذا نقش دشمن را در این مبارزه ببینیم و فراموش نکنیم.

هاشمی: نظارت شورای نگهبان راجع به قانون اساسی و شرع است نه محتوا.

مولوی حقیقی: نظارت را از ناحیه شورای نگهبان هم محتوایی و هم شرعی می‌بینم چون موضوع حکومت ما جمهوری اسلامی است.

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۱ اردیبهشت برای ۴۵ کرسی باقیمانده از مجموع ۲۹۰ نماینده مردم، در ۲۲ حوزه انتخابیه ۱۵ استان کشور از جمله حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف برگزار می‌شود.

خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی است که هر کدام از این چهار حوزه انتخابیه یک کرسی نمایندگی دارد. با اعلام نتایج رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منتخبان حوزه‌های انتخابیه "قاینات و زیرکوه"، "نهبندان و سربیشه" و "فردوس، طبس، سرایان و بشرویه" مشخص شدند و ۲ نامزد حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" که آرای بیشتری کسب کردند، به دور دوم رفتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : پایگاه رفاه ایرانیان پنجره ملی واحد برای تحلیل معیشت ایرانیان است

مهر : روند مثبت تقویت دیپلماسی آب کشور در سال‌های اخیر

ایرنا : فیلم/ غواصی آزاد همراه با نجات لاک‌پشت‌های جزیره لارک

ایرنا : تب کریمه کنگو تا ۴۰ درصد سبب مرگ و میر می‌شود/ حمل غیر مجاز دام عاملی در انتقال کنه آلوده

ایلنا : اوسمار با پرسپولیس به توافق رسید

ایسنا : ویروسی به نام زیبایی

مهر : ریزش ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس در شروع معاملات

تسنیم : رویارویی سیاست خارجی روسیه و غرب به مرحله حاد رسیده است

تسنیم : سایت عراقی مدعی شد؛ پیشنهاد پرسپولیس به بشار رسن

ایسنا : ژابی آلونسو: سال‌ها به خود افتخار خواهیم کرد

ایسنا : رکورد دو ۱۰۰ متر با گام‌های بلند پیشکسوت زنجانی شکست

مهر : مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای انتخاب شد

مهر : اختصاص خط اعتباری ۸ هزار میلیارد تومانی برای توسعه تعاونی‌ها

مهر : ۲ جاده خراسان رضوی همچنان مسدود است

ایرنا : رصد خانه ملی رفاه ایرانیان با هدف کاهش نابرابری در حوزه رفاه افتتاح شد

ایسنا : سامانه بارشی در آذربایجان‌غربی تقویت می‌شود

ایرنا : ۲ کشته و ۴ زخمی؛ جدیدترین تلفات ارتش اسرائیل در نوار غزه

مهر : آخرین بازی سردار آزمون با پیراهن رم در ورزشگاه المپیک

ایرنا : هوای کلانشهر مشهدبرای دومین روز پیاپی «پاک» است

ایلنا : تاکید رئیسی بر تقویت سرمایه انسانی به‌عنوان مهم‌ترین عنصر شکوفایی در حوزه فضای مجازی

ایلنا : گفت‌وگوی بن سلمان و جیک سالیوان

ایلنا : فریبا: نساجی به راحتی به استقلال امتیاز نمی‌دهد/ نباید روی استقلال خوزستان حساب باز کنیم

تسنیم : چه کشتی‌گیرانی در بوداپست در انتظار حسن یزدانی هستند؟

ایسنا : سلامی به خورشید هشتم

ایسنا : راهبرد برون‌رفت از پیری جمعیت، تمرکز بر روی نهاد خانواده است

مهر : آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ تردد روان در محورهای شمالی

ایلنا : آغاز بهره‌برداری از مهم‌ترین پروژه مرزی ایران و آذربایجان/ ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر

مهر : مقامات دخیل در سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی تحریم شوند

ایلنا : چه بخواهیم، چه نخواهیم بانک‌ها هم روز شنبه تعطیل می‌شوند

تسنیم : حمایت از ایده‌های سینمایی با نگاه به فرهنگ چهارمحال وبختیاری

ایلنا : آخرین وضعیت ترافیکی بزرگراه‌های تهران

صدا و سیما : آغاز ثبت نام خودرو‌های برقی وارداتی با افتتاح حساب وکالتی

ایسنا : امروز ارتفاع امواج در خلیج‌فارس به بیش از ۱.۵ متر می‌رسد

مهر : تداوم فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه در گیلان

مهر : تصاویر سحابی «شکارچی» را با وضوح بالا ببینید

ایرنا : ۹ درصد متاهل‌های یزد، بدون فرزند هستند

مهر : تله انفجاری فلسطینی‌ها برای نظامیان صهیونیست گران تمام شد+فیلم

ایسنا : مشاهده یک قلاده یوزپلنگ برای اولین در مناطق آزاد شهرستان طبس- خراسان جنوبی 

مهر : صدور ۷۲۹ میلیارد تومان ضمانت نامه برای تعاونی‌ها در سال ۱۴۰۲

مهر : لازمه حکومت اسلامی در بعد اجتماعی، تحقق عدالت است

تسنیم : ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

ایسنا : کرج مرکز توانبخشی آلزایمر ندارد

مهر : نبرد رزمندگان فلسطینی با اشغالگران صهیونیست تا آخرین نفس+فیلم

ایرنا : تمام معابر مشهد باز و تردد عادی است

ایلنا : هوای تهران در آستانه پاکی قرار دارد

مهر : طوفان و تگرگ ۶۵۰ میلیارد تومان به استان سمنان خسارت زد

ایرنا : موزه مردم‌شناسی گمیشان؛ یادآور آیین و باور ترکمن‌ها

ایسنا : صادرات سیب‌زمینی بهار آغاز شد

تسنیم : پس از توافق با درویش؛ قرارداد اوسمار به‌زودی امضا می‌شود

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید