علوم پایه نیازمند بودجه مناسب است/باید تصمیمات بزرگ گرفته شود

تهران- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، علوم پایه را نیازمند اختصاص بودجه مناسب دانست و گفت: باید تصمیم بزرگ برای حمایت از این رشته گرفته شود و در این موضوع فقط وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روند نزولی دانشجویان در رشته‌های علوم پایه و کشاورزی بارها توسط مقامات کشور مطرح شده و رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها سال ۱۳۹۷ در این مورد فرمودند: «مسئله‌ بعدی، نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی است؛ بعضی از رشته‌ها در غربت قرار گرفته‌اند. آماری که به من داده‌اند نشان می دهد که مثلاً حدود ۵۰ درصد داوطلبان کنکور رشته‌ ریاضی که رشته‌ی بسیار مهمّی است، کاهش پیدا کرده؛ این برای آینده‌ کشور خطرناک است؛ ما این رشته‌های مهمّ علوم پایه را -بخصوص مثل ریاضی را یا فیزیک را- برای آینده لازم داریم؛ اگر چنانچه داوطلبانِ اینها کم باشند و هجوم بشود به رشته‌های درآمدزا که حالا یک پولی و شغلی بلافاصله در اختیار انسان میگذارد، این [موجب] مشکل است. عوارضِ این عدم توازن را بایستی دستگاه‌های دانشگاهی حتماً جبران کنند و درست کنند».

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مورد گفت: «در سالیان گذشته با توجه به محدودیت ها و شرایط خاص کشور برخی رشته ها بیشتر مورد توجه داوطلبان قرار گرفته و رشته های علوم پایه و رشته های علوم انسانی مورد بی مهری قرار گرفته است ...» بنابراین فقدان توازن بین دانشجویان رشته‌های مختلف و نتایج احتمالی آن که تا چندی دیگر در زمینه‌های مختلف بروز می‌کند، از مدتی قبل توسط مسئولان مختلف مطرح شده است.

بر اساس آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، جمعیت دانشجویی در ایران طی سال تحصیلی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، (آخرین آماری که در این زمینه موجود است) حدود سه میلیون و ۱۷۳ هزار و ۷۷۹ نفر بوده که از این تعداد یک میلیون و ۶۲ هزار نفر زن هستند. پُردانشجوترین گروه تحصیلی دانشگاه‌ها را علوم انسانی با یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۷۴۲ دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تشکیل می‌دهد. گروه فنی و مهندسی با ۷۶۲ هزار و ۳۴۱ نفر، علوم پزشکی با ۲۴۹ هزار و ۱۳۱ نفر، علوم پایه با ۲۰۹ هزار و ۸۱ نفر، هنر با ۲۲۱ هزار و ۴۹۳ نفر، کشاورزی و دامپزشکی با ۱۱۵ هزار و ۲۶۱ نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

تحلیل درصدی از این آمار نشان می‌دهد؛ حدود ۵۱ درصد دانشجویان در علوم انسانی، ۲۴ درصد دانشجویان در فنی و مهندسی، ۸ درصد دانشجویان در علوم پزشکی، ۷ درصد در هنر، ۶ درصد علوم پایه و چهار درصد در کشاورزی و دامپزشکی مشغول به تحصیل هستند.

علوم پایه نیازمند بودجه مناسب است/باید تصمیمات بزرگ گرفته شود

افزون بر این نگاهی به آمار داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ نیز این امر را تایید می‌کند. یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ شرکت کردند که گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبان در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین با اینکه داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی هم می‌توانند در رشته‌های علوم پایه تحصیل کنند، آمار دانشجویان علوم پایه نشان می‌دهد علاقه‌مندی این داوطلبان برای انتخاب علوم پایه به عنوان رشته تحصیلی در دانشگاه ها زیاد نیست.

دکتر علی‌ اکبر موسوی موحدی رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، دانش‌آموخته رشته شیمی و بیوشیمی فیزیک از دانشگاه‌های شهید بهشتی، میشیگان و منچستر انگلیس و بنیان‌گذار زمینه بیوشیمی فیزیک در ایران و رییس انجمن بیوشیمی فیزیک ایران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مورد کاهش تعداد دانشجویان علوم پایه در دانشگاه ها گفت: علوم پایه در اعماق علم حرکت می‌کند، اما جامعه امروز بیشتر نیازهای سطحی خود را می‌خواهد و درآمد و پول بیشتر در سطح است. افراد خاصی که عشق و علاقه دارند به عمق می‌رسند ولی بیشتر افراد فقط می‌خواهند زندگی خود را اداره کنند و حق هم دارند. معمولا عموم مردم و دانشجویان از علوم پایه استقبال نمی‌کنند و برای افراد خاصی است و در گذشته هم همین طور بوده است.

علوم پایه نیازمند بودجه مناسب است/باید تصمیمات بزرگ گرفته شود

دکتر موسوی موحدی ادامه داد: نیاز به یک سیاست کلی داریم و تصمیم بزرگ باید گرفته شود و در این موضوع فقط آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول نیستند و همه مسئولان باید تصمیم بگیرند.

وی همچنین گفت: مسئولان جامعه باید فاصله حداقل ۳۰ ساله را (در توسعه علوم) در نظر بگیرند و ببینند. دانشمند علوم پایه تا بخواهد در نامرئی‌ها و اعماق حرکت کند و گوهری را بیابد و به سطح برساند و بعد مهندس ها (بر اساس آن دانش) طراحی کنند و آن را شکل بدهند و مورد نیاز مردم قرار بگیرد، بیش از ۳۰ سال طول می کشد. این موضوع را باید مسئولان بدانند که در همه کشورهای دنیا دولت ها برای علوم پایه هزینه می کنند.

باید بودجه علوم پایه را هم بودجه زیاد و بزرگی در نظر بگیرند زیرا علوم پایه بسیار پُِرخرج است ولی علوم کاربردی خرج زیادی ندارد و مردم یا شرکت‌های خصوصی معمولا روی فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران یادآور شد: در کشورهای پیشرو، دولت ها معمولا علوم پایه را سهم خود می‌دانند و مانند انفال است. مثلا کوه یا دریا به کسی متعلق نیست و برای مردم است، باید به علوم پایه مثل باران، برف و کوه نگاه کرد و همه برای آن هزینه کنند.

موسوی موحدی درخصوص کاهش تعداد دانشجویان علوم پایه تاکید کرد: اگر کمیت کاهش یابد، کیفیت هم کاهش می‌یابد و نتیجه این امر را ۲۰ یا ۳۰ سال آینده می‌بینیم و در این زمینه با مشکل روبرو می شویم. دهه آینده دهه توسعه هوش مصنوعی است و هوش مصنوعی اداره جوامع را برعهده می گیرد که پایه آن ریاضی و پایه اینترنت، ریاضی است. به طور کلی همه جریان هایی که امروز در فناوری می بینیم از علوم پایه ناشی شده است.

وی ادامه داد: همین گوشی‌های تلفن همراه که همه استفاده می‌کنند از علوم پایه ناشی شده است و ۱۱ دانشمند ۶ جایزه نوبل شامل ۴ جایزه فیزیک و ۲ جایزه شیمی ۷۰ سال قبل از آن کسب کرده‌اند، البته فناوری بعد از ۴۰ سال شکل گرفت و به طور کلی علوم پایه غواصی در نامرئی ها است. علوم پایه گوهرها را در نامرئی ها می‌یابد و تحویل رشته‌های دیگر می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : شولتس: حمله به رفح پایان خوبی نخواهد داشت

ایسنا : سیستم ایمنی انسان‌ تحت تاثیر سلامت خواب/چرا بی‌خواب می‌شویم؟

مهر : گزارش دیلی میل ازیک نظرسنجی جالب درباره مشروعیت عملیات ۷اکتبرحماس

مهر : لاپید، «گانتز» را به خروج از کابینه ائتلافی نتانیاهو تشویق کرد

ایرنا : تیراندازی در اوهایوی آمریکا سه کشته و سه زخمی بر جای گذاشت

ایرنا : رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی: باید به حکومت نتانیاهو پایان داد

ایسنا : جشنواره فرهنگ عشایر ایران زمین در یاسوج آغاز شد

ایسنا : تایید خبر مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در عمان

ایسنا : برگزاری یادواره ۷۴۰ شهید دانش آموز استان تهران در ورامین

ایسنا : پیدا شدن مفقودی‌های جنگل ابر پس از ۲۳ ساعت جست‌وجو

ایسنا : رتبه سوم اژدها با درخشش طارمی تثبیت شد

ایرنا : روسیه: سفر پوتین به چین تعیین‌کننده آینده دنیاست

ایرنا : روسیه: سفر پوتین به چین برای آینده جهان تعیین‌کننده است

ایسنا : سهم سوادکوه از دست‌آوردهای سفر رئیس جمهوری به استان مازندران

مهر : لرستان میزبان بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز

ایسنا : احرام نخستین زائران حج ۱۴۰۳ پیش از ورود به مکه + ویدئو

ایلنا : قاتل الجزایری خرید جدید پرسپولیسی‌ها (عکس)

ایسنا : آبگرفتگی برخی منازل و قطع راه ارتباطی چند روستا در سیل هزار مسجد کلات

ایسنا : خسارت به بیش از ۵۰۰۰ هکتار از مزارع و باغات کوهسرخ در بارش‌های چند روز اخیر

ایسنا : تأکید بر نقش نخبگان در ترویج فرهنگ رضوی

ایسنا : تایید داروی جدید برای سرطان ریه پیشرفته توسط سازمان غذا و داروی آمریکا

ایلنا : وداع باشکوه مهدی طارمی از پورتو (ویدیو)

ایسنا : شکست سنگین میلان در تورین!

تسنیم : پورتو با برد و پاس گل طارمی لیگ را به پایان رساند

ایرنا : پورتو با پاس‌گل طارمی به پیروزی رسید

مهر : برتری پورتو برابر براگا با پاس گل تماشایی مهدی طارمی

ایرنا : یک نظامی رژیم صهیونیستی در غزه کشته شد

ایرنا : یک نظامی دیگر صهیونیست در غزه کشته شد

مهر : آمادگی یک کشور اروپایی دیگر در به رسمیت شناختن کشور فلسطین

ایرنا : شکست ناامیدکننده میلان مقابل تورینو؛ پیولی نزدیک به درهای خروج

ایلنا : ویدیو: گل اول میلان به تورینو توسط بن ناصر

ایلنا : ویدیو: گل سوم تورینو به میلان توسط ریکاردو رودریگز

مهر : اختلال استرس پس از سانحه احتمال دندان قروچه را ۳ برابر می کند

مهر : ایمونوتراپی قبل و بعد از جراحی بقای سرطان ریه را افزایش می دهد

تسنیم : میلان تورین را دست خالی ترک کرد

مهر : خواب دیدن در پردازش تجربیات بد موثرند

مهر : رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند استرس را از بین ببرد

مهر : مردان بیشتر از زنان در برابر دیابت آسیب پذیرند

ایرنا : فیلم|رئیس عقیدتی سیاسی ارتش: امر اقامه نماز از وظایف حاکمان جامعه اسلامی است

ایسنا : ویدیو/ ماراتن ۱۱ روزه نمایشگاه کتاب در خط پایان

مهر : عملیات‌های امروزقسام؛از شکار بالگرد«آپاچی»تاهلاکت۲۰نظامی صهیونیست

ایرنا : دادگاهی در روسیه حکم انسداد دارایی‌های ۲ بانک آلمانی را صادر کرد

تسنیم : در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟

ایرنا : چراغ سبز پرسپولیس به ماندن اوسمار در روز حراج دستمال کاغذی میلیون دلاری مسی

ایرنا : قرارگاه شهید آوینی برآمده از حرکت جبهه‌ای است

ایرنا : سه پیروزی و یک تساوی حاصل کار ملی پوشان شطرنج در مسابقات شارجه

مهر : برای مقابله با پشه آئدس باید بسیار هوشمند و توانا عمل کرد

تسنیم : رسانه عبری: جنگ با حزب الله نقاط ضعف اسرائیل را هویدا کرد

مهر : ۷۰ نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوشهر برگزار شد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید