۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۲۲
کد خبر: 85466849
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نبرد دانش‌بنیان‌ها با آفات باغ‌های فارس

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۲۲
کد خبر: 85466849
نبرد دانش‌بنیان‌ها با آفات باغ‌های فارس

شیراز-ایرنا-یک شرکت‌ دانش‌بنیان با توجه به خسارت‌ها و آسیب‌های زیادی که به واسطه استفاده از سموم شیمیایی ایجاد می‌شود تمام تلاش خود را برای تحقیق و تولید سموم گیاهی به کار گرفته‌ و نماتدکش با پایه گیاهی معرفی کرده‌ است.

به گزارش ایرنا، دغدغه کشاورزان از حفظ سلامت باغات و گیاهان به واسطه وارد شدن آسیب و خسارت به باغ‌ها و مزارع همواره یکی از نگرانی‌ها و عوامل خطرزا برای حفظ سلامت محصول بوده است.

از این رو بهره‌گیری از نظر محققین و کارشناسان برای کاهش میزان خسارت و شناسایی بیماری و درمان آن راهکاری است که در سال‌های اخیر بهره‌برداران را ترغیب کرده که در کنار کشت و زراعت برای کاهش میزان خسارت از آن بهره ببرند اما اینکه این پیشگیری چقدر نتیجه بخش باشد و در نهایت محصول را سالم و احیا کند پرسشی است که به ذهن برخی افراد فعال در عرصه کشاورزی متبادر می‌شود.

در حقیقت استفاده از سموم کشاورزی شیمیایی برای کنترل آفات و بیماری‌ها در محصولات کشاورزی خطر جدی است که سلامت محصول و در نهایت سلامت مصرف کننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بسیاری از محققان با توجه به خسارت‌ها و آسیب‌های زیادی که به واسطه استفاده از سموم شیمیایی بوجود آمده است تمام تلاش خود را برای تحقیق وتولید سموم گیاهی به کار گرفته‌اند؛ سمومی که به طبع خسارت و آلودگی کمتری نسبت به سایر سموم دارد و در حفظ سلامت گیاه موثر است.

این در حالیست که برای کنترل بیماری و آفت‌های محصولات کشاورزی عموما از سموم شیمیایی استفاده می‌شود که جایگزین آن می‌تواند استفاده از سمومی باشد که بر پایه گیاه است و با استفاده از خود ساختار گیاه آفت‌کش متناسب با آن تأمین شود.

بسیاری از محققان با توجه به خسارت‌ها و آسیب‌های زیادی که به واسطه استفاده از سموم شیمیایی بوجود آمده است تمام تلاش خود را برای تحقیق وتولید سموم گیاهی به کار گرفته‌اند؛ سمومی که

خسارت و آلودگی کمتری نسبت به سایر سموم دارد و در حفظ سلامت گیاه موثر است.

در بیستمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی شیراز دوره آموزشی مدیریت نماتدهای ریشه گرهی در گیاهان زارعی و گلخانه‌ای با حضور دکترفرهاد سعیدی نائینی؛ عضو هیات علمی و رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، دکتر نگین میرقاسمی ، مدرس دانشگاه و کارشناس نماتدشناسی شرکت فصل پنجم فرحبخش و مهندس فرحبخش مخترع نماتدکش نماکوب برگزار شد.

تلاش برای کاهش جمعیت عوامل خسارت‌زا بر روی گیاهان

در این همایش دکتر فرهاد سعیدی نائینی، عضو هیات علمی و رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: موسسه تحقیقات گیاه پزشکی یکی از موسسات زیر مجموعه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است.

وی ادامه داد: در این موسسه‌ رسیدگی و تحقیقات مربوط به عوامل بیماری‌زا و علف‌های هرز در بخش‌های ۱۱گانه و در بخش گیاه پزشکی انجام می‌شود.

سعیدی نائینی افزود: تحقیقات مربوط به این حوزه در زمینه راهکارهای کنترل ، شناسایی و بررسی در سطح کشور و ارائه راهکار به مراجع ذیربط است.

وی اضافه کرد: در واقع هدف این است که جمعیت عوامل خسارت‌زا را بر روی گیاهان در بخش کشاورزی کاهش داده و باعث افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی شویم.

وی که معتقد است استان فارس از نظر میزان تولید سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در سطح کشور مقدم و پیش رو است، گفت: پیشینه کشاورزی در استان فارس تاجایی است که بسیاری از کشاورزان سایر استان‌ها دستاوردهای آنها را مورد توجه قرار می‌دهند و راهکارهایی که در این حوزه دارند در دیگر استان‌ها استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی و رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور افزود: در بیستمین نمایشگاه کشاورزی فارس از سایر استان‌ها شرکت می‌کنند تا از دستاوردهای فارس در حوزه کشاورزی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استان فارس کشاورزان ،مروجان و محققانی دارد که در حوزه کشاورزی و مبارزه با آفات پیش‌رو هستند گفت: وجود آفات و بیماری در گیاهان مختلف وجود دارد و به طبع گیاهان مختلفی در استان فارس از انواع آفات و بیماری‌ها خسارت دیده‌اند که در برخی از حوزه‌ها شاهد هستیم که عوامل خسارت‌زا در کنار دیگر عوامل تشدید اپیدمی و همه‌گیری در استان هستند.

او ادامه داد: این وضعیت را بویژه در درختان میوه مرکبات استان شاهد بوده‌ایم؛ درختانی که درگیر بیماری و آفت ودزوال مرکبات شده‌اند.

عضو هیات علمی و رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی در حوزه کشاورزی و در تأمین قسمتی از نهاده‌های مورد نیاز فعال هستند.

وی تصریح کرد: بخشی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تامین آفت‌کش‌ها و به ویژه آفت‌کش گیاهی فعال هستند و شرکت فصل پنجم یکی از این شرکت‌هاست که ماحصل تحقیقات یک دهه این شکرت منجر به تولید محصولات گیاه پایه شده و مجوزهای لازم را دریافت کرده است.

سعیدی نائینی بیان کرد: با استفاده از محصولات این شرکت شاهد هستیم که این محصولات با محیط سازگار هستند و در کاهش جمعیت خسارت و عوامل بیماری خاک‌زا نقش دارد.

عضو هیات علمی و رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: شرکت فصل پنجم تحقیقات مشترکی با موسسه داشته‌اند و این شرکت در آینده می‌تواند تاثیرات خوبی در حوزه کشاورزی داشته باشد و تامین‌کننده قسمتی از نیازهای کشاورزی در حوزه آفت کش باشند.

بحران نماتد در محصولات کشاورزی

دکتر نگین میرقاسمی، مدرس دانشگاه نیز که معتقد است نماتدها موجوداتی کرم مانند و جزو جانورانی هستند که شرایط خاصی دارند و در هر اقلیمی انواع مختلفی از آن وجود دارد، گفت: تعداد نماتدها زیاد است و داشتن رطوبت نسبی، خاک و سایر فاکتورها در ماندگاری و بقای نماتدها موثر است.

به گفته وی نماتدها می‌توانند به صورت مستقل و غیرمستقل زندگی بشر و محصولات کشاورزی را مورد تهدید قرار دهند.

قاسمی با بیان اینکه میزان خسارت نماتدها میانگین ۱۲.۳ درصد است، افزود: این عدد در کشور ۱۲.۵ درصد و در کشورهای توسعه‌یافته هفت درصد است و در سطح جهانی خسارت‌های میلیاردی تخمین زده می‌شود.

وجود بیماری نماتد بر روی درختان نارنج شیراز مشخصا بارز است و این بیماری موجب زوال مرکبات به صورت خشکیدگی در سرشاخه می‌شود و در نهایت درخت را آلوده می‌کند.

وی اضافه کرد: اصولا نماتد بر روی گیاه و میوه به صورت لکه‌ای و کم دیده می‌شود که در وهله نخست به چیزهای دیگر نسبت داده می‌شود و به وجود نماتد اشاره نمی‌شود و همین شناسایی و درمان این آسیب را به تعویق می‌اندازد.

وجود بیماری نماتد برروی درختان نارنج شیراز

این مدرس دانشگاه و کارشناس نماتدشناسی با اشاره به بررسی درختان نارنج شیراز گفت: وجود بیماری نماتد بر روی درختان نارنج شیراز مشخصا بارز است و این بیماری موجب زوال مرکبات به صورت خشکیدگی در سرشاخه می‌شود و در نهایت درخت را آلوده می‌کند.

قاسمی یادآور شد: نماتد مرکبات موجب مرگ تدریجی آنها می‌شود و وقتی به مرحله پیشرفته می‌رسد نمی‌توان جلو آن را گرفت.

وی اضافه کرد: مقابله با نماتد با استفاده از نهال‌های سالم و گواهی شده ، مهار علف‌های هرز، تمیز کردن ادوات کشاورزی، بخاردهی و حرارت درمانی و آفتاب‌دهی، جداسازی و تخریب بقایای آلوده محصولات کشاورزی، اصلاح و بالا بردن کیفیت خاک و استفاده از کودهای آلی نماکوب است.

تولید نهاده‌های ارگانیک کشاورزی

محمدحسین فرحبخش مخترع نماتدکش گیاهی و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فصل پنجم فرحبخش هم گفت: این شرکت افزون بر درمان انواع نماتدهای بیماری‌زا، احیای خاک و افزایش بهره‌وری در کشاورزی را هم تضمین می‌کند.

وی اضافه کرد: راه ما از مزرعه تا سفره است و برای رسیدن به این هدف تولید آفت‌کش‌ها و کودهای ارگانیک، آموزش و پشتیبانی ۲۴ساعته به کشاورزان در اولویت قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : ارائه تسهیلات کم بهره اشتغال به سربازان نظام وظیفه در خوزستان

مهر : صنایع خوزستان مصرف برقی خود را مدیریت کنند

ایسنا : آیین بازگشایی کارخانه ریسباف اصفهان

ایرنا : روسیه: اعتراضات کالدونیای جدید نتیجه بن‌بست سیاست فرانسه در مستعمره ها است

مهر : نخستین تور رصدی خانوادگی کانون استان قزوین

مهر : «اسرائیل»در همه میادین نبرد باخته/روایت ما دیگر اقبال جهانی ندارد

ایسنا : دستور رئیس‌جمهور برای تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی

ایلنا : تجلیل از برترین غرفه‌های بخش ناشران دانشگاهی نمایشگاه کتاب

تسنیم : دستور رئیسی برای حمایت از فعالین فضای مجازی

ایسنا : تظاهرات شهرک‌نشینان علیه کابینه نتانیاهو در تل آویو

مهر : برخی از برنامه‌ها فقط عنوان تحولی بودن را یدک می‌کشند

مهر : تدوین برش‌های برنامه‌ای مبتنی برآمایش شهرستان‌ها جهت تحقق شعارسال

مهر : کار بزرگی در زمینه مولدسازی در آذربایجان شرقی درحال انجام است

مهر : حضور آیت‌الله رئیسی در مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی

مهر : حدود ۲۵۰ هکتار از باغات و مزارع الموت شرقی آسیب دیدند

مهر : ادعای مدیرعامل باشگاه تراکتور نادرست است

مهر : «پژواک» رادیو بین‌المللی می‌شود/ برگ برنده جشنواره سوم

ایسنا : عکس «تلسکوپ فضایی هابل» از طلوع یک ستاره شبیه به خورشید

ایلنا : سومین جشنواره مستند رادیویی پژواک به ایستگاه پایانی رسید

مهر : حریق اتوبوس مسافربری در هند/ ۹ نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند

مهر : تداوم صدرنشینی پالایش و پخش آبادان در لیگ برتر اسکواش

ایرنا : استاندار کرمان: تعدد سامانه‌ها به گره کار مردم تبدیل شده است

مهر : آغاز برداشت گندم از مزارع اندیکا

مهر : کلاهبردار میلیاردی در دزفول دستگیر شد

مهر : تسهیلات بانکی باید در مسیر توسعه استان قزوین هزینه شود

مهر : آتش‌سوزی منزل مسکونی در اردبیل یک مصدوم به جای گذاشت

ایرنا : مدیرکل تعاون هرمزگان: مفسدان به تخریب دولت روی آورده اند

ایسنا : فرانسه با رئیس‌جمهوری در اوهام

مهر : عدم رعایت حق تقدم در جاده‌ «صفی‌آباد» منجر به فوت موتورسوار شد

ایرنا : آوای ایرنا همدان/مروری بر مهم ترین عناوین خبری دیار الوند در ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایرنا : کشت برنج در سطح ۴۲۰ هکتار از مزارع سرباز آغاز شد

ایرنا : هفته دهم مسابقات اسبدوانی کورس بهاره کشور در یزد پیگیری شد

مهر : شمار جان‌باختگان سیل افغانستان به ۷۰ نفر افزایش یافت

ایسنا : آمادگی کامل برای اعزام زائران به مراسم ارتحال حضرت امام (ره) وجود دارد

ایسنا : برگزاری نخستین گفتاورد ملی نخبگان در پهنه خزر در گیلان

صدا و سیما : تصویر واقعی جمهوری اسلامی را به دنیا نشان دهید

ایرنا : ۷۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان سیستانی پرداخت شد

ایسنا : بازدید رئیس صدا و سیما از نمایشگاه کتاب

مهر : امان الله پاپی صاحب مدال برنز شد

ایرنا : ۳۰ سال زندان برای عامل حمله با چکش به همسر رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا

ایسنا : راه اندازی فلوشیپ نازایی و دکترای مامایی در گیلان

ایرنا : ضرب الاجل گانتس: نتانیاهو باید تا 23 روز دیگر برنامه راهبردی جنگ را اعلام کند

ایسنا : شمیم کرامت رضوی در بیمارستان‌های آمل پیچید

ایسنا : گزارش سفیر ایران در عربستان به امیر عبداللهیان در مورد روند برگزاری حج

مهر : ضرب‌الاجل «گانتز» برای «نتانیاهو»

ایسنا : بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی، پیشرو در شبکه‌سازی گروه‌های جهادی

صدا و سیما : مهم‌ترین اخبار ورزشی ۲۹ اردیبهشت

ایسنا : نمایشگاه نخستین رویداد صدرا در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز افتتاح شد

ایسنا : گانتس: در صورت عدم موافقت نتانیاهو با خواسته‌ها ما، از کابینه جنگ کنار می‌کشیم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید