نمایشگاه کتاب؛

محور اصلی برنامه‌های نمایشگاه کتاب غزه و فلسطین است

رئیس نمایشگاه کتاب گفت: محور اصلی برنامه‌های فرهنگی این دوره از نمایشگاه به مجاهدت‌ها در غزه و فلسطین اشاره دارد.

محور اصلی برنامه‌ها نمایشگاه کتاب غزه و فلسطین است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای یاسر احمدوند در نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب گفت: محور اصلی برنامه‌های ویژه درباره غزه و فلسطین است که برای پاسداشت مجاهدت‌ها از نویسندگان و ناشران این حوزه قدردانی می‌شود و بیانیه‌هایی نیز صادر خواهد شد.

وی افزود: برنامه‌های ویژه فلسطین با حضور اصحاب فرهنگ و دانشجویان به ویژه دانشجویان فلسطینی برگزار می‌شود. همچنین با توجه به همزمانی نمایشگاه با دهه کرامت هم برنامه‌های ویژه‌ای در این مورد تدارک دیده ایم.

رییس نمایشگاه کتاب در خصوص تغییر مهمان ویژه نمایشگاه کتاب امسال گفت: با توجه به روابط و مناسبات فرهنگی دو کشور ابتدا قرار بود هند مهمان ویژه نمایشگاه باشد، اما این امکان میسر نشد و کشور یمن با توجه به حضور پررونق خود جایگزین شد. یمنی‌ها در حوزه فرهنگی بی ظرفیت نیستند.

اجاره غرفه‌ها گران نیست

احمدوند با مقایسه هزینه حضور ناشران در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی افزود: در مقایسه با نمایشگاه‌های دیگر هزینه اجاره غرفه در نمایشگاه کتاب تهران حداقل است؛ به طور مثال برای ۱۵ متر غرفه، پنج میلیون تومان از غرفه دار دریافت می‌شود که به طور متوسط روزانه کمتر از ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

وی افزود: این مبلغ اجاره فاصله زیادی با هزینه‌های واقعی برپایی نمایشگاه دارد. اجاره‌ها حتی هزینه یک پنجم هزینه نمایشگاه نمی‌شود. با این حال دولت برای کاهش هزینه غرفه داران و ناشران همه تلاش خود را می‌کند.

رییس نمایشگاه کتاب گفت: سهم یک درصد از درآمد سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی قرار بود در اختیار حوزه فرهنگ قرار بگیرد که هنوز از محل بودجه امسال حاصل نشده، بنابراین فعلا این سهم در نمایشگاه امسال فراهم نشده است.

نمایشگاه کتاب در تقویم خانواده‌ها

احمدوند در مورد نمایشگاه کتاب تهران افزود: بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران حول محور کتاب، نمایشگاه کتاب است که با حضور ناشران در دو بخش حضوری و مجازی برگزار می‌شود و امیدواریم این رویداد نقطه عطف فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کتاب تبدیل شود.

وی گفت: به طور طبیعی نمایشگاه کتاب بعد از گذشت سی و چهار دوره جایگاه ویژه‌ای در تقویم خانواده‌های ایرانی دارد. از همه مردم و علاقه‌مندان دعوت می‌کنم تا برای حضور در نمایشگاه از آثار ناشران و برنامه‌های فرهنگی استفاده کنند و امیدوارم در این دوره میزبان شایسته‌ای برای مردم و ناشران باشیم.

رییس نمایشگاه کتاب افزود: نمایشگاه کتاب پارسال در آرامش و امنیت اخلاقی برگزار شد و امسال هم تلاش بر این است نمایشگاه آرامی داشته باشیم.

احمدوند گفت: پیش بینی می‌کنیم، حجم استقبال مردمی امسال بیشتر باشد، بنابریان تقاضا داریم مردم این حضور را تقسیم کنند تا با تراکم جمعیت در روز‌های پایانی نمایشگاه روبرو نشویم، اما با وجود بازدید میلیونی از نمایشگاه کتاب باز هم ظرفیت شناسایی بیشتر را دارد.

ارتقای سطح کیفی نمایشگاه

وی با اشاره به ارتقاء بخش‌های مختلف نمایشگاه افزود: تلاش کردیم ضعف‌ها را پوشش دهیم و آنها را جبران کنیم. هم در بخش پذیرایی از مردم و افزایش سطح رضایتمندی از امکانات رفاهی و هم در زمینه اطلاع رسانی قبل از شروع نمایشگاه تغییراتی برای ارائه خدمات بهتر صورت گرفته است. همچنین نقشه کامل سالن‌ها و غرفه‌های مختلف نمایشگاه تا فردا در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

رییس نمایشگاه کتاب گفت: تلاش شده تا واگذاری غرفه‌ها با ناشرانی که کار ساخت و ساز دارند، زودتر انجام شود. از امروز هم همه ناشران طبق اطلاع رسانی قبلی می‌توانند غرفه‌های خود را دریافت کرده و کتاب‌های خود را جانمایی کنند.

وی درباره فروش غرفه داران در ایام نمایشگاه کتاب افزود: شاید بخشی از فروش غرفه‌ها مربوط به محیط‌های پرتردد باشد، اما بخش عمده فروش به فعالیت‌ها و میزان شناخته شدن ناشران ارتباط دارد. با این حال امیدواریم با تغییر مکانی هر سال غرفه‌ها شرایط عادلانه بیشتر شود و میزان رضایتمندی را افزایش دهیم. برای جانمایی غرفه‌ها تعداد آثار مورد توجه قرار می‌گیرد و ملاک واگذاری غرفه‌های نهاد‌های دولتی و خصوصی نیست.

نمایشگاه حضوری و مجازی

رییس نمایشگاه کتاب گفت: امسال هم روند حضوری و مجازی ناشران و کتابفروشان در نمایشگاه کتاب استمرار دارد و تعداد زیادی از ناشران علاوه بر حضور فیزیکی در بخش مجازی هم شرکت کرده اند. همکاری خوبی با شرکت پست شده است و امیدواریم پاسخگوی مطلوب درخواست‌ها باشیم.

احمدوند افزود: برگزاری همزمان نمایشگاه مزایا و معایبی دارد که با توجه به مزایای بیشتر آن ترجیح دادیم که به طور همزمان برگزار شود. از جمله اینکه امکان استفاده از بن در فضای مجازی، موج رسانه‌ای در زمان برگزاری نمایشگاه حضوری و تمرکز ناشران دلایل برگزاری همزمان نمایشگاه است.

وی در مورد غیبت برخی ناشران در نمایشگاه کتاب امسال گفت: به طور طبیعی هر سال بعضی از ناشران حضور ندارند و در سال‌های بعد شرکت می‌کنند، اما در هر صورت اولویت با حضور ناشرانی است که در نمایشگاه حضور مستمر دارند.

مکان نمایشگاه کتاب در تهران

رییس نمایشگاه کتاب در خصوص انتخاب هر ساله محل نمایشگاه کتاب افزود: نمایشگاه‌های کتاب در همه جای دنیا محل ثابتی ندارد و در تهران هم فعلا بهترین مکان برگزاری، مصلی امام خمینی (ره) است، چون شهر آفتاب شرایط میزبانی ندارد.

احمدوند گفت: مدیران مصلی هم برای استفاده بهینه از امکانات آن تلاش می‌کنند اگر جایی بهتر از مصلی فراهم شود در همان محل نمایشگاه را برپا می‌کنیم. مصلی یک مجموعه فرهنگی است که با توجه به امکانات و در دسترس بودن شرایط خوبی برای برپایی نمایشگاه کتاب دارد.

حضور ناشران خارجی

احمدوند درباره بخش بین الملل نمایشگاه کتاب افزود: در بخش بین الملل و ناشران خارجی حدود ۶۰ ناشر خارجی با حدود ۵۰ هزار عنوان کتاب داریم، در حالیکه پارسال ۴۵ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه داشتیم. امسال حدود ۷۰ تن مرسوله خارجی وارد کشور شده است که در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

وی افزود: میزبان رویدادی به نام نشر ایران از ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت در بخش خارجی هستیم که با حضور ناشران داخلی و منطقه برگزار می‌شود و برای تبادل ارتباط و معرفی آثار طراحی شده است. حدود ۲۰ آژانس ادبی خارجی در نمایشگاه امسال شرکت کرده اند. امیدواریم این اتفاق شروع ارتباط بیشتر با جامعه جهانی نشر شود.

ارزیابی‌ها و برخورد با متخلفان

رییس نمایشگاه کتاب با اشاره به ناشران متخلف گفت: به طور مشخص ناشری با عنوان کتابساز نداریم، این عبارت به ناشرانی اطلاق می‌شود که در واقع پخته کاری و معمولا از خلاء‌های قانونی برای انتشار کتاب استفاده می‌کنند. کار آنها اشکال قانونی ندارد، اما در قیمت گذاری‌ها انصاف را رعایت نمی‌کنند. اگر تخلف ناشری برای ما روشن شود، از حضور او در نمایشگاه جلوگیری می‌شود و تدبیر شده تا امکان انتشار آثار مشابه به حداقل برسد.

احمدوند افزود: تخلف‌ها در نمایشگاه کتاب تعداد انگشت شماری است. پارسال دو ناشر در بخش عمومی تخلف کردند که طبق آیین نامه یا از متراژ غرفه آنها کم شد و یا از حضور در نمایشگاه محروم شدند.

وی در مورد بارگذاری کتاب‌ها در بخش مجازی گفت: فقط کتاب‌های دارای مجوز در سامانه مجازی قرار داده می‌شوند و غیر از آن تخلف محسوب می‌شود که در این بخش نظارت داریم و با متخلفان برخورد می‌شود.

رییس نمایشگاه کتاب گفت: تصور ما این نیست که جامعه ناشران و کتابفروشان از راه‌های تخلف در استفاده از بن‌ها داشته باشند، با این حال برای پیشگیری از تخلف تدابیری اندیشیده شده است.

یارانه رایگان نداریم

احمدوند با بیان اینکه طبق آیین نامه نحوه استفاده از مصرف یارانه افزود: برای نهاد‌ها و سازمان‌ها طبق آورده ۲۰ درصد مالی خود آنها است. این بن‌ها برای افزایش فرهنگ کتابخوانی است و به صورت رایگان نخواهد بود، اما برای کمک به آنها اهدا می‌شود.

وی افزود: بیش از ۴۰۰ مجموعه با کمک ۱۰ میلیارد تومانی از این یارانه بهره‌مند شدند. این بن‌ها کاغذی نیست و فقط در بخش مجازی قابل استفاده است.

رییس نمایشگاه کتاب به اختصاص یارانه‌ها به اقشار دیگر جامعه گفت: تلاش وزارتخانه در روز‌های گذشته امکان بهره مندی از یارانه‌ها برای دیگر اقشار جامعه غیر از دانشجویان و اساتید است و امیدواریم این امکان در روز‌های آینده فراهم شود. تلاش بر این بود تا امسال میزان یارانه کتاب افزایش یابد.

احمدوند افزود: برای یارانه دانش آموزی باید عدد آن مشخص شود، ضمن آنکه تعداد دانش آموزان هم زیاد است، زیرساخت‌های فنی فراهم است، اما امیدواریم منابع آن تامین شود. فعلا تجهیز کتابخانه‌های مدارس مورد توجه است.

انتخابات در مصلی

وی درباره برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با نمایشگاه کتاب گفت: برای دور دوم انتخابات، با همکاری ستاد انتخابات و فرمانداری تهران حداقل سه صندوق رای سیار در مصلی پیش بینی شده است که در محیط‌های عمومی قرار دارد و در سال‌های تداخلی با کار ناشران ندارد.

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : طرح‌های قرارگاه «شهید آوینی» در خراسان جنوبی رونمایی شد

ایرنا : رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی در موضوع جمعیت یک کار الگویی است

مهر : دیدار خادمان آستان قدس رضوی با آیت الله مکارم شیرازی + عکس

ایرنا : استخر کشاورزی جان کودک چهار ساله اراکی را گرفت

ایرنا : فیلم | آغاز هشتمین جشنواره فرهنگ عشایر ایران در یاسوج

ایسنا : ۱۴۰۳ سال تحول در تربیت نیرو و اجرای برنامه‌های گفتمان‌ساز است

ایسنا : پیروزی قاطع الاهلی با درخشش محرز

تسنیم : خط و نشان استاندار هرمزگان برای پدرخوانده‌های فساد + فیلم

مهر : مراکز معاینه فنی زیر ذره‌بین بازرسان حمل و نقل ترافیک کرمانشاه

ایسنا : قرارگاه شهید آوینی ایده‌ای که شور و رونق فرهنگی را حاصل کرد

ایرنا : حملات روز شنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه / ۶۴ تن شهید و صدها نفر زخمی شدند

ایرنا : ۶۴ شهید و صدها زخمی در حملات امروز به نوار غزه

تسنیم : اتریش از طرح ضد مهاجرتی انگلیس الگوبرداری می‌کند

ایسنا : کیسه‌های پلاستیکی در طبیعت بلای جان حیات وحش شد

ایسنا : از نِکبت تا عزت

ایرنا : ریزش رای دهندگان حزب حاکم انگلیس / حزب کارگر پیشی گرفت

ایرنا : امیرعبداللهیان: دکتر ممتاز نه یک مشاور برای وزارت خارجه بلکه استاد و راهبر هستند

ایسنا : دومین همایش کشوری شعر «شمیم رضوی» در قروه برگزار شد

مهر : بهسازی ۶ کیلومتر راه روستایی در دلفان

مهر : طرح جوانی جمعیت در دستور کار مسئولان ارشد گلستان قرار دارد

ایسنا : توقف خانگی کایسری اسپور در غیاب لژیونرهای ایرانی

ایسنا : جامعه به نگاه‌های خیر اندیشانه نیاز دارد/ برگزاری رزمایش اهدای جهیزیه به نوعروسان در ساری

ایلنا : ویدیو: گل دوم تورینو به میلان توسط ایوان ایلیچ

ایلنا : ویدیو: گل اول تورینو به میلان توسط دوان زاپاتا

ایرنا : وزیر نیرو: سد «قیزقلعه‌سی» نمادی از دوستی و مودت مردم ایران و آذربایجان است

ایسنا : بازگشت به بازار صادرات، امیدی نهفته در صنعت تایر

مهر : برپایی مشاوره حقوقی کانون خدمت رضوی در آستانه اشرفیه

مهر : حضور خادمین رضوی در روستای جیرکویه خشکبیجار

مهر : دست رد نتانیاهو به ضرب الاجل مخالفان/شروط گانتز به معنای شکست است

ایسنا : گزارش اقتصادی سفیر ایران در قطر به امیر عبداللهیان

ایرنا : جشنواره امام رضا(ع) می‌تواند به پایگاه اشعار آئینی کشور تبدیل شود

ایلنا : مهدی افشارنیک آزاد شد

ایرنا : سفیر واشنگتن در تل آویو : اسرائیل باید برای غزه پس از جنگ طرح داشته باشد

ایسنا : واکنش نتانیاهو و بن‌گویر به شروط بنی گانتس

ایسنا : خاکسپاری بازیگر قدیمی، علت تاخیر در پخش «سرزمین مادری» و یک رونمایی تاریخی

ایرنا : فیلم|دریادار ایرانی: در نیروی دریایی ۲ مدرسه قرآنی تاسیس کردیم

ایرنا : فیلم|دریادار ایرانی: ۲ مدرسه قرآنی در نیروی دریایی تاسیس کردیم

مهر : آغاز طرح پایش ۳۷۷ مزرعه پرورش ماهیان سردابی لرستان

ایرنا : سفیر ایران در قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

مهر : دستگیری ضارب فراری در دامغان/ راننده باعث فوت عابر شده بود

تسنیم : نمایندگی ایران مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را تایید کرد

ایسنا : اما و اگرهای نمایشگاه کتاب که نباید مقهور اعداد و ارقامش بود!

ایرنا : متهمان سرقت از تریلی‌های ترانزیتی خارجی در سبزوار دستگیر شدند

ایرنا : سارقان دلارهای تریلی‌های خارجی در سبزوار دستگیر شدند

مهر : ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک وظیفه عمومی است

ایرنا : تصادفات جاده‌ای اسفراین ۱۱ مصدوم و ۲ فوتی داشت

ایسنا : ریسباف، آزاد و به روی مردم اصفهان گشوده شد

ایلنا : دستور رئیسی برای تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی

مهر : ۵ هزار ساعت برنامه فرهنگی و هنری در استان سمنان برگزار می‌شود

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید