تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد

تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد

رهبر انقلاب در دیدار کارگران با اشاره به وظایف مسئولان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳، «جهش تولید با مشارکت مردم» ایجاد تعاونی‌های تولید را یکی از اقدامات لازم در این زمینه دانستند: «ما گفتیم «جهش تولید با مشارکت مردم». «مشارکت مردم» چه جوری [حاصل] میشود؟ این سؤال است دیگر. حالا یک نفری فرض کنید که مایل است در جهش تولید شرکت کند؛ چه جوری شرکت کند؟ چه کسی باید به او یاد بدهد؟ حرف من این است. یکی از وظایف مهمّ مسئولین این است که بنشینند زمینه‌های حضور مردم و مشارکت مردم در تولید را، در کار تولیدی را تبیین کنند و زمینه‌ها را آماده کنند. حالا مثلاً یکی‌اش تعاون است، ایجاد شرکتهای تعاونی تولید.» ۱۴۰۳/۰۲/۰

به گزارش ایسنا، رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در یادداشتی به قلم آقای رضا موسایی، کارشناس مسائل اقتصادی به بررسی نقش تعاونی‌های تولید در اقتصاد و تحقق مشارکت مردم در جهش تولید پرداخته است.

 از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انقلاب اسلامی، یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم‌سالاری را جایگزین آن کرد؛ این انقلاب، یک نظام دست‌نشانده و ذلیل در مقابل قدرت‌ها را از میدان خارج کرد و یک نظام مستقل و متّکی به عزّت ملّی را جایگزین آن کرد.(۱)

بنابراین به دلیل چارچوب مردم‌محور نظام جمهوری اسلامی، حرکت و رشد اقتصادی این نظام نیز باید مردم‌محور باشد. رهبر انقلاب پیش‌تر بارها اهمیت «مشارکت مردم» در تولید و اقتصاد را یادآور شده بودند اما در شعار سال ۱۴۰۳ به‌طور ویژه بر جایگاه مردم در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تأکید شد.

بدون شک تعاونی‌ها یکی از الگوهای مطلوب رشد تولید با مشارکت مردم هستند. با ایجاد هماهنگی در فرایندهای تولید و توزیع، تعاونی‌ها می‌توانند به بهره‌وری بیشتری در استفاده از منابع و کاهش هزینه‌ها کمک کنند. رهبر انقلاب معتقدند تعاونی‌ها پدیده بسیار مطلوبی برای اقتصاد ایران هستند؛ سرمایه‌های خُرد را جمع می‌کنند، تک‌تکِ افراد را توانمند می‌کنند، اشتغالِ فراوان ایجاد می‌کنند؛ بعد اگر بشود این تعاونی‌ها را شبکه‌سازی کرد، در یک شبکه‌ای جمع کرد، یک مجموعه‌های عظیمی به وجود می‌آید.(۲)
 
 تعاونی‌ها در تجربه جهان

مهم‌ترین هدف سیاست‌های توسعه در کشورها، رشد تولید ناخالص داخلی است. به همین جهت هر نوع سیاست و اقدامی در چارچوب برنامه‌های توسعه اقتصادی، باید به رشد تولید بینجامد. به جهت همین نقش تعاونی‌ها در ایجاد رشد اقتصادی پایدار است که سهم شرکت‌های تعاونی و مخصوصاَ تعاونی‌های تولیدی در فرآیند توسعه اقتصادی اهمیت می‌یابد. در سال ۱۸۴۴ در شهر لنشکر رشدال انگلستان شرکت تعاونی رشدال بین ۲۸ نفر انگلیسی تأسیس شد. هدف از تأسیس فروشگاه مواد غذایی و البسه، تهیه ساختمان برای کمک به اعضا شرکت، تهیه کار جهت اعضا بیکار و رفع سایر نیازها بود.

از نظر تعداد تعاونی‌ها، پنج کشور نخست به ترتیب عبارتند از: ایران، آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلستان. ایران با حدود ۱۰۰ هزار تعاونی و آمریکا با حدود ۴۰ هزار تعاونی در صدر جدول قرار گرفته‌اند. مطابق آمارها ۱۲درصد کل جمعیت جهان دست‌کم در یکی از سه میلیون تعاونی ثبت شده در جهان عضو هستند. این سه میلیون تعاونی، برای ۱۰ درصد از جمعیت شاغلان جهان، فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. گزارش اشتغال و تعاونی سال ۲۰۱۷ اتحادیه بین‌المللی تعاون، بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۴ عنوان می‌کند که ۳۰۰ میلیون نفر در تعاونی‌ها یا مرتبط با تعاونی‌ها در جهان مشغول به‌کار هستند و در مجموع چیزی حدود ۱ میلیارد و سیصد میلیون نفر عضو و شاغل در بخش تعاونی وجود دارد.

از سوی دیگر، طبق گزارش اتحادیه بین‌المللی تعاون از سهم ۳۰۰ تعاونی برتر جهان در گردش مالی سال ۲۰۱۸، به ترتیب بخش بیمه با ۳۳.۷ درصد، بخش کشاورزی با ۳۳.۳ درصد، بخش خدمات با ۱۹.۷ درصد، بخش مالی و بانکی با ۸ درصد، بخش صنعت با ۳ درصد و سایر بخش‌ها با کمتر از ۲ درصد بیشترین گردش مالی تعاونی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند(۳).
 
 روح تعاونی‌ در کالبد قانون

در اقتصاد ایران تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونی از اقتصاد و سهم ۳۰ درصدی از منابع خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی دغدغه اصلی برنامه‌ریزان در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه بوده است. در ماده ۱۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه بر الگوی تعاونی تأکید شده است. مبتنی بر این ماده، دولت مکلف است سهم بخش تعاون از بازارهای پولی را از طریق تسهیل در صدور مجوز مؤسسات مالی و پولی و بانک‌های تعاونی به ۱۵ درصد برساند. همچنین، سرمایه بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون به‌طور سالیانه باید از طریق اجرای بند «۲» ماده ۱۲۹ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تقویت شود.

از سوی دیگر، در بند «د» اصل ۴۴ قانون اساسی در دو جزء به تعاونی‌ها توجه شده است. بند ۱-۱ توانمندسازی تعاونی‌ها را مطرح کرده است و در بند ۲-۲ اختصاص %۳۰ از درآمدهای حاصل از واگذاری، به تعاونی‌های فراگیر ملی در راستای فقرزدایی مورد توجه قرار گرفته است و در بند ۲-۴ اعطای تسهیلات برای تقویت تعاونی‌ها مورد ملاحظه بوده است.
 
 ارزیابی تحقق اهداف قانون

علی‌رغم همه تأکیدات قانونی و راهبردی برای افزایش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ایران به ۲۵ درصد، مشاهده می‌گردد که تعاونی‌ها نتوانستند به‌خوبی در مسیر هدف خود حرکت کنند. ده درصد از اشتغال دنیا مربوط به بخش تعاون می‌شود. بخشی که در قوی‌ترین اقتصادهای دنیا حضور پررنگی را ایفا می‌کند. اما در ایران باوجود آنکه در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ رسیدن به سهم ۲۵ درصدی تعاون در برنامه پنجم توسعه هدفگذاری‌ شد، همچنان سهم این بخش بین ۵ تا ۸ درصد برآورد می‌شود.

تعاونی‌های خدماتی با حدود هجده هزار، تعاونی‌های کشاورزی با تعداد تقریبی پانزده هزار و تعاونی‌های صنعتی با یازده هزار و تعاونی‌های مسکن با ۱۰ هزار، بیشترین تعاونی‌های ایران را تشکیل می‌دهند. ایران با حدود یکصد هزار تعاونی ثبت شده، اولین کشور جهان در این رتبه است و آمریکا با حدود چهل هزار تعاونی ثبت شده در رتبه دوم قرار دارد. با این وجود، سهم بخش تعاون از ایجاد فرصت شغلی یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی است؛ یعنی ۹ درصد از کل اشتغال کشور در اختیار بخش تعاون است. درحالی‌که طبق اسناد بالادستی ازجمله سند سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، بخش تعاونی باید ۲۵ درصد اقتصاد باشد که به معنای سهم ۱۵ درصدی از اشتغال ایران است.
 
 چرا بخش تعاونی‌ عقب‌ماند؟

مبتنی بر آمار ارائه شده، ۱۹۸ هزار تعاونی در کشور ثبت شده که ۴۳ درصد آنها غیرفعال و راکد هستند. این آمار حاکی از آن است که مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی تعاونی‌ها به درستی شناخته نشده و روند توسعه آن‌ها با برخی چالش‌ها مواجه است. مشکلات و آسیب‌های بخش تعاون اعم از مسائل حقوقی و قضایی، مسائل روابط انسانی، بودجه، کمرنگ شدن روح تعاون و حضور افراد غیرتعاونگر در لوای تعاونی، همگی برخاسته از دو محور کلی شامل مسائل قانونی و باورهای ذهنی نامولد درباره تعاونی‌ها است.(۴)

از دیگر مشکلات تعاونی‌ها، مسئله تأمین مالی است. این شرکت‌ها عموماً با آورده‌های ناچیز اعضا آغاز به کار می‌کنند. در شرایط فعلی، رشد یک شرکت بدون دسترسی به منابع تأمین مالی پایدار ممکن نیست. یکی از انتقادات صاحبان تعاونی‌ها، عدم اعتماد نظام بانکی به ایشان است. بنابراین ضروری است دولت به‌طور جدی به روش‌های تأمین مالی شرکت‌های تعاونی بیندیشد. یکی از راه‌ها می‌تواند آسان گرفتن به بانک‌ها در سیاست کنترل ترازنامه باشد؛ به‌شرط آنکه اعتبارات بانکی را به شرکت‌های تعاونی تخصیص دهند. استفاده از روش تأمین مالی جمعی نیز دیگر ابزاری است که می‌تواند در اختیار توسعه بخش تعاونی قرار گیرد.
 
 الزامات توسعه تعاون
باوجود تأکیدات گسترده در سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی و اهمیت تعاون در این نظام اقتصادی، متأسفانه هنوز فاصله بین آمار کمی تعاونی‌ها و کیفیت مطلوبشان فاصله بسیار است. بنابراین ضروری است برای پشتیبانی از تعاونی‌ها و مانع‌زدایی از رشد سهم بخش تعاونی در اقتصاد ملی تدابیری اندیشیده شود. یکی از اصلی‌ترین رشد بخش تعاونی، ایجاد و تقویت فرهنگ تعاون است. فرهنگ تعاون باید به‌عنوان یک تفکر و ارزش ملی در ذهن آحاد مردم جامعه نهادینه شود. از دیگر ضرورت‌های رشد بخش تعاونی، شناسایی و حمایت از تعاونی‌های پیشران -به‌مثابه لوکوموتیو کل بخش تعاونی- است.

همچنین ضروری است سیاست‌های پشتیبانی و مانع‌زدایی از توسعه تعاونی‌ها، در یک چارچوب واحد و یک بسته قانونی مشترک قرار گیرند. علاوه‌بر هم‌سویی قوانین و تعاونی‌ها، نیاز است دستگاه‌های اجرایی کشور -نظیر وزارت‌خانه‌های مرتبط- برای توسعه تعاونی‌های ذیل خود برنامه مشترک داشته باشند. این امر موجب جلوگیری از موازی‌کاری و افزایش ضریب موفقیت در تحقق اهداف خواهد شد.

(۱ بیانات رهبری در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) – ۱۴۰۲/۰۳/۱۴

(۲  بیانات رهبری در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی – ۱۳۹۸/۰۸/۲۸

۳) ILO (۲۰۱۸): Statistics on Cooperatives Country in Focus: Islamic Republic of Iran, p:۱.

(۴ «آسیب شناسی بخش تعاون اقتصاد در ایران»، معصومه ندیری، مرکز پژوهش‌های مجلس.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : پایان بدون شکست لورکوزن؛ بایرن‌مونیخ سوم شد!

ایسنا : نتانیاهو کشتن نظامیانش را بر مبادله اسرا ترجیح می‌دهد

ایسنا : صادرات ۲۰ میلیون دلار فرآورده‌های دامی از اصفهان

ایرنا : حضور تیم خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در رویداد ملی جام رسانه امید 

صدا و سیما : پیام تبریک قالیباف در پی کسب مقام قهرمانی تکواندو جوانان در آسیا

ایسنا : رأی‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان عراق بی‌نتیجه ماند

تسنیم : بی‌کیفرمانی سران رژیم صهیونیستی باید به پایان برسد

تسنیم : هزینه درمان کودکان زیر 7 سال در گیلان رایگان شد

ایرنا : امروز در جهان پس از وعده صادق به سر می‌بریم/ نگاه ما با گذشته متفاوت شده است

مهر : حضور پرتابگران ایران در رقابت‌های دوومیدانی تور قاره‌ای ازبکستان

ایرنا : استاندار تهران از برگزارکنندگان جشن امام‌رضایی‌ها قدردانی کرد

ایسنا : ترس از بمب گذاری جشنواره کن را مختل کرد

مهر : وضعیت خیابان سپاه مشهد بعد از بارش شدید باران امروز

تسنیم : سخنگوی دولت: هدف جنگ رسانه‌ای ایجاد یأس در مردم است

ایرنا : برای عبور از پیک مصرف برق خوزستان ۸۰ طرح به بهره‌برداری رسید

تسنیم : رئیسی قهرمانی تیم ملی تکواندو را تبریک گفت

مهر : اعزام ۸ هزار نفر از مردم استان قم به مرقد امام خمینی (ره)

مهر : «زلنسکی» از چین خواست در کنفرانس اوکراین شرکت کند

مهر : طرح جهش میدانی محققان حوزه کشاورزی در بوشهر اجرا شد

مهر : حضور سخنگوی دولت در میز رسانه ای تیم همدان در جام رسانه ای امید

ایسنا : پایان تیرماە ۱٤۰۳ آخرین زمان برای هزینە کرد اعتبارات عمرانی در کردستان

مهر : بالگرد هلال‌احمر اقلام امدادی را به سیل‌زدگان سرخس رساند

ایسنا : توسعه زیر ساخت‌های گردشگری در ارومیه در اولویت قرار دارد

ایسنا : شکست تیم ملی والیبال ایران مقابل برزیل

ایرنا : کشف بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در کرمانشاه

صدا و سیما : رئیس جمهور گرجستان لایحه جنجالی نفوذ خارجی را وتو کرد

ایلنا : ویدیو: گل چهارم دورتموند به دارمشتات توسط مالن

ایرنا : روسیه کنترل یک منطقه دیگر در خارکیف اوکراین را به دست گرفت

مهر : احیای ریسباف نقطه عطفی برای میراث اصفهان است

تسنیم : پاتوق‌های اصلی معتادان در تهران جمع شده‌ است

ایسنا : نهضت محرومیت زدایی در شهرستان ارومیه ادامه دارد

ایرنا : امتحانات نهایی مدارس قشم در روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت لغو شد

ایلنا : ویدیو: گل چهارم هوفنهایم به بایرن مونیخ توسط کراماریچ

ایرنا : فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان به قرقیزستان می‌رود

ایلنا : ویدیو: گل سوم هوفنهایم به بایرن مونیخ توسط کراماریچ

ایرنا : عاملان تیراندازی در آبادان بازداشت شدند 

ایسنا : نصیرزاده: افراد سودجو فضای تراکتور را متشنج کردند/ تا حالا زنوزی را اینطور ندیده بودم

تسنیم : حضور استاندار خراسان رضوی در مرکز کنترل ترافیک مشهد

تسنیم : تلاش برای بازگشت

ایسنا : سد کلان ملایر سرریز کرد

تسنیم : دستگیری 14 نفر در نزاع دسته جمعی اهواز

مهر : قضاوت تیم داوری ایران در مقدماتی جام جهانی فوتبال

مهر : مجموعه کتاب‌های فانتزی مصور تولید می‌شود

مهر : استقبال از خادمین رضوی در سیاهورود فومن

ایرنا : آخرین روز سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران

ایرنا : نوسازی و بهسازی سالن‌های نمایش خرمشهر برای اجرای ۹ گروه تئاتر صحنه

ایرنا : زنگ خطر برای مدیران در سفرهای استانی؛ زیر ذره بین رئیس‌جمهور قرار دارید

صدا و سیما : یاور شهر ۱۰ افتتاح شد

ایلنا : سرقت عجیب موتورسیکلت سنگین در مرکز شهر تهران + فیلم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید