میدان گازی مختار مرهمی بر زخم توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- مخزن گازی مختار از میدان‌های هیدروکربوری توسعه‌نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، ظرفیتی مناسب برای ذخیره‌سازی و جبران ناترازی گاز محسوب می‌شود؛ هم اینک و با نگاه توسعه مدارانه دولت سیزدهم زمینه بهره برداری از این صنعت فراهم شده است و به گفته یکی از پژوهشگران حوزه صنعت و مدیران شرکت ملی پترو پارس این میدان نوید آینده روشن اقتصادی را می دهد.

میدان گازی مختار مرهمی بر زخم توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمدبه گزارش ایرنا، عملیات اجرایی پروژه گاز مختار یاسوج پس از کش و قوس های فراوان در سالیان متمادی در این دولت آغاز شده است و به زودی شاهد حفاری اولین چاه خواهیم بود که در پی آن رونق و آبادانی این منطقه را به دنبال خواهد داشت.

توسعه میدان گازی «مختار» شهرستان بویراحمد با هدف جبران بخشی از ناترازی گاز کشور و ضرورت فعال کردن بنگاه های اقتصادی استان پس از سه دهه انتظار اجرایی شده است.

با بهره برداری از این میدان شهرستان بویراحمد هم جزو مناطق دارای نفت و گاز می‌شود و ‌امیداست در این منطقه سرمایه‌گذاری‌هایی در تراز پتروشیمی و پالایشگاه‌ها برای آینده دیده شود.

براساس برآورد های اولیه پس از تخلیه مخزن ، امکان ذخیره سازی سالانه معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب فراهم می شود تا در هشت ماه گرم سال روزانه پنج میلیون مترمکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب از آن باز تولید شود.

این مخزن در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است و وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ به اثبات رسید.

میدان گازی مختار مرهمی بر زخم توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد

داستان کشف سومین میدان گازی کشور

همزمان با کشف میدان گازی عظیم پارس جنوبی در خلیج فارس، اندیشه تاسیس شرکتی ایرانی به منظور آغاز بهره‎ برداری از منابع خدادادی و انتقال دانش فنی و مدیریت طرح و پروژه‌های بزرگ نفت و گاز کشور شکل گرفت و در هفتم بهمن ۱۳۷۶ شمسی (۱۹۹۸ میلادی) شرکت پتروپارس لیمیتد تاسیس شد.

این شرکت در گام اول، اجرای فاز یک میدان پارس جنوبی را برعهده گرفت و با همکاری شرکت‎های معتبر بین ‎المللی توانست مدیریت و دانش فنی لازم را به داخل کشور منتقل کند.

سپس طرح توسعه فازهای چهار و پنج پارس جنوبی به پتروپارس واگذار شد که اولین تجربه یک شرکت ایرانی در تامین مالی و سرمایه گذاری در طرح ها و مگا پروژه ها بود.

با موفقیت چشمگیری که پتروپارس در این پروژه به دست آورد توانست گام‌هایی را به سوی مدیریت اصولی و بنیادین پیمانکاران داخلی و خارجی و ارتقای دانش مدیریت پروژه در ایران بردارد و بر همین اساس مسئولیت اجرا و توسعه فازهای ۶، هفت و هشت پارس جنوبی نیز به این شرکت واگذار شد.

این میدان گازی آن است که میدان گازی مختار پس از تخلیه کامل با توجه به موقعیت استراتژیک استان کهگیلویه و بویر احمد، به عنوان سومین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

این میدان گازی، از میدان‌های هیدروکربوری توسعه‌نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود. بر اساس برآوردهای اولیه پس از تخلیه مخزن، امکان ذخیره‌سازی سالانه معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز فراهم می‌شود.

بر این اساس، در هشت ماه گرم سال روزانه پنج میلیون مترمکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب از آن بازتولید خواهد شد.

این مخزن در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۱۰کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است و وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ به اثبات رسید.

ظرفیت تولید گاز به مدت ۱۰ سال

معاون اجرایی پتروپارس ایران با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها این میدان تا مدت ۱۰ سال ظرفیت تولید گاز را دارد، اظهار کرد: با انجام حفاری یک چاه توصیفی که در حال انجام است و نتایج لرزه‌نگری، ظرفیت دقیق میدان مشخص می‌شود.

فردین بادام فیروز افزود: این میدان پس از تخلیه کامل بنا به موقعیت راهبردی استان کهگیلویه و بویراحمد، به‌عنوان سومین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد: مسئله بیکاری جوانان یکی از مهمترین چالش ها در استان کهگیلویه و بویراحمد است و این مشکل بسیار جدی است و برای پایین کشاندن این نمودار که روند صعودی به خود گرفته است باید چاره اندیشی کرد. در حقیقت این موضوع زیبنده جوانان این استان نیست و قابل توجیه نمی باشد.

بادام فیروز، استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی سرشار از منابع طبیعی دانست و گفت: این استان بااینکه سرزمینی شگرف با ظرفیت و پتانسیل‌های نهان در بخش‌های مختلف است اما به دلیل کم توجهی‌ها و برخی کج اندیشی ها از ادوار گذشته تاکنون هنوز گرد و غبار و فقر سیما و جلوه این استان را پوشانده است.

این پژوهشگر حوزه انرژی فرصت های مادی این استان فهرستی طولانی را تشکیل می دهد که مدیران کارآمد و پرانگیزه و خردمند می توانند با فعال کردن و بهره گیری از آن، درآمدهای ملی را با جهشی نمایان افزایش داده و استان را ثروتمند و بی نیاز و به معنای واقعی دارای اعتماد به نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: در این استان زمینه توسعه صنعت نفت و صنایع وابسته فراهم است، به گونه ای که دومین تولید کننده بزرگ نفت کشور پس از خوزستان است. و از مسیر میتوان توسعه پایدار و اشتغال آفرینی کرد.

مدرس دانشگاه عنوان کرد: برای برچیدن بساط بیکاری از سایه این استان و بکارگیری جوانان توانمندی که اکنون برای فراهم نمودن معیشت خود و خانواده هایشان مجبور به کار در استان های همجوار با کمترین حقوق و مزایا هستند و جلوگیری از آسیب های مبتلا به آن باید گام های جهادی و انقلابی برداشت.

این مدیر نفتی گفت: نقش کلیدی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در راستای شکوفایی اقتصادی استان، توسعه پایدار، توسعه صنایع پایین دستی و اشتغال آفرینی بسیار بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: نگاه انقلابی دولت سیزدهم و در راس آن وزارت نفت به میادین گازی مختار که در اطراف شهرستان بویراحمد (مرکزاستان کهگیلویه و بویراحمد) قرار دارد می تواند مرحمی باشد بر زخم جوانانی که باداشتن تحصیلات عالیه شرمنده زن و بچه خود شده اند و براثر فقر مالی آسیب های اجتماعی گریبانگیر آنها شده است.

این میدان گازی یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در استان محسوب می شود که می تواند نقش بسزایی در رونق اقتصادی وبکارگیری جوانان داشته باشد.

بادام فیروز در ادامه گفت: علاوه بر میدان گازی مختار، توجه و تعیین تکلیف میدان های نفتی شبلیز و شورم از توابع شهرستان دنا از سال های پیش کشف شده اند. روزانه می توانند ۵۰ هزار بشکه نفت تولید کنند و راه اندازی این میادین بزرگ نفتی در استان می تواند علاوه بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال به پایداری نفت و گاز در شبکه سراسری کمک شایانی کند.

عنوان کرد: درصورتی که میدان نفتی شبلیز و شورم تعیین و تکلیف شود، می توان چندین پتروشیمی در اطراف آن ایجاد نمود زیرا صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به شمار می‌آید و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد.

موج تحولات در صنعت پتروشیمی افزون بر کاهش خام‌فروشی به ایجاد ارزش افزوده مضاعف اقتصادی، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی منجر شد و مصداق علمی و عملی تبلور توسعه پایدار در راستای اقتصاد مقاومتی را به تصویر می کشد.

در خاتمه، میتوان گفت: مدیریت جهادی، تکیه بر توان داخلی، اعتماد به جوانان،سپردن میدان های سخت به نخبگان داخلی، بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت ها، مبارزه با مفاسد اقتصادی و طهارت اقتصادی و عدالت محوری از جمله راهبردهای مهم و اساسی برای برچیدن بساط فقر و بیکاری از سیما شگرف این استان است که دولت سیزدهم و وزرات نفت و هلدینگ خلیج فارس گام های استواری در این راستا برای شکوفایی اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد برداشته اند و نوید آینده ای روشن را می دهد.

به گزارش ایرنا، میدان گازی یا میدان گاز طبیعی ( Natural gas field ) به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که طی میلیون‌ها سال در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید و این میادین اغلب در کنار میادین نفتی یافت می شوند.

میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

طبق اعلام معاون وزیر نفت، بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در ۲ مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

چشم انداز و پیش بینی تقریبی این است که حداقل بین هفت تا ۱۰ سال در میدان مختار گاز تولید شود و با چندین حلقه چاه که تعریف خواهد شد این هم نزدیک به ۱۰ سال به شبکه سراسری گاز بدهد.بعداز آن هم به عنوان مخزنی که تخلیه شده برای ذخیره سازی آماده شود.

در کنار این پروژه که انجام می شود بدون شک نه تنها منفعت های ملی اش مثل تولید گاز به عنوان یک محصول استراتژیک دارد بلکه رونق اقتصادی برای شهر و استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : شهردار مشهد: وضعیت حادی در شهر نداریم

ایرنا : اسماعیل‌نژاد: بازی به بازی بهتر شدیم/ رزنده: تفاوت والیبال ایران و برزیل در سرویس‌ها بود

مهر : ترامپ: کاخ سفید باید به‌خاطر محاکمه ساختگی از من عذرخواهی کند

ایرنا : بنیاد مسکن مکلف به خرید سیمان و فولاد مسکن‌های حمایتی از بورس کالا شد

ایلنا : ردپای ۲۳ هزار ساله تاریخ آمریکا را بازنویسی کرد

ایسنا : کاپیتان تیم ملی والیبال برزیل بعد از پیروزی مقابل ایران چه گفت؟

ایسنا : واکنش امین اسماعیل‌نژاد به شکست مقابل والیبال برزیل

تسنیم : دیدار سفیر ایران در ریاض با امیرعبداللهیان با محوریت حج

ایسنا : رضا علیپور در چین به سهمیه المپیک نرسید/ ارتقا رکورد سرعت سنگ‌نوردی ایران

ایسنا : هنوز تمام اقدامات جهاد دانشگاهی در کشور شناخته شده نیست

ایرنا : جشنواره هنری "گنجینه مهر" در مشهد برگزار شد

ایرنا : جوان ماهنشانی در استخر پرورش ماهی غرق شد

تسنیم : چرایی استفاده از جنگنده برای ترور در جنین؛زوال سلطه اسرائیل

ایرنا : مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا: مربیان ایران به دانش روز احتیاج دارند+فیلم

ایسنا : اعلام زمان برگزاری مراسم یادبود زری خوشکام

ایرنا : تأمین نیاز نشر با راه اندازی کارخانه زاگرس

ایرنا : استاندار قزوین: تسهیلات بانکی در مسیر توسعه هزینه شود

ایرنا : پائز: پیشرفت‌مان چشمگیر است/ برای المپیک خواهیم جنگید

ایرنا : پهنه‌های معدنی کشور به صورت کامل آزادسازی می‌شود

مهر : ناو سردار شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه از ماموریت اقیانوسی بازگشت

ایرنا : دیدار سفیر ایران در عربستان با امیرعبداللهیان

ایلنا : اقدام جالب کاپیتان بایرلورکوزن؛ جام قهرمانی را به هواداران دادند(ویدیو)

صدا و سیما :  ادامه برگزاری تظاهرات در چند کشور جهان در حمایت از فلسطین

ایسنا : نقش ویژه روسای جمهور ایران و تاجیکستان در برقراری مناسبات فرهنگی

ایلنا : لحظه بالابردن جام قهرمانی توسط کاپیتان بایرلورکوزن(ویدیو)

ایسنا : بازداشت عاملان تیراندازی غیرمجاز در آبادان

ایسنا : بازداشت ۱۴ نفر در یک نزاع دسته جمعی در اهواز

ایسنا : قاتل ۱۸ ساله ایلامی تسلیم پلیس شد

ایرنا : احیای واحدهای تولیدی مازندران عامل افزایش اشتغال/موفقیت دولت در رصد میدانی عملکرد مدیران

ایسنا : بارش شدید باران و تگرگ در اکثر محورهای خراسان رضوی/ تلفات جانی در تصادفات نداشته‌ایم

ایسنا : توقیف رنجرور ۱۵ میلیاردی در جاده چالوس

ایرنا : تمام نیاز نشر با راه‌اندازی کارخانه کاغذ زاگرس تامین می‌شود/تقویت ویترین کتاب+ فیلم

ایسنا : کمبود فضا از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌غربی است

ایسنا : کمبود مکان از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌غربی است

مهر : پایگاه امداد ساحلی و دریایی در بوشهر با جدیت دنبال شود

مهر : ۲۴۰۰ پروژه گردشگری در کشور در حال اجرا است

مهر : هوا در خوزستان گرم‌تر می‌شود/ احتمال وقوع گرد و خاک در استان

مهر : ساخت وسازهای غیر مجاز در دزفول قلع و قمع شدند

مهر : خریداری حدود ۱.۴ میلیون تن گندم از کشاورزان خوزستانی

مهر : محکوم به قصاص در شهرستان باوی از چوبه‌دار رهایی یافت

مهر : خودمان را به کنست می‌رسانیم/تنها راه بازگرداندن اسرا توقف جنگ است

ایسنا : نوجوان ۱۵ ساله اطلاعات بانکی ۱۳۰۰ را دزدید!

ایسنا : اعضای پیوندی هم «شخصیت» دارند/اگر به هوش مصنوعی طعنه بزنید ...

ایسنا : نمره بالای X۵۵ پرو در تست‌های ایمنی معتبر دنیا / فراخوان مدیران خودرو، یعنی مسئولیت‌پذیری

ایسنا : نمره بالای X۵۵ پرو در تست‌های ایمنی معتبر دنیا / فراخوان مدیران خودرو یعنی مسئولیت‌پذیری

مهر : مسیر جاده سبزوار- روداب همچنان بسته است

مهر : ۷۰۰ دوره آموزش همگانی توسط هلال احمر استان بوشهر برگزار شد

ایسنا : این هشدارها را درباره سیل جدی بگیرید

مهر : راه‌اندازی خط راه آهن سنندج به مشهد پیگیری می‌شود

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید