همایش بین‌المللی کرمان آیدکس؛ امیدها برای آغاز گذر از اقتصاد منبع‌پایه به فناوری

کرمان - ایرنا - در شرایطی برگزاری همایش بین‌المللی کرمان آیدکس ۲۰۲۴ با حضور سفرای خارجی و مسئولان کشوری از ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه هدفگذاری شده که رییس اتاق بازرگانی این استان می‌گوید، همایش مذکور با جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری آغازگر تحولی نوین در توسعه پایدار و گذر از اقتصاد منبع محور به اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری خواهد بود.

به گزارش ایرنا، استان کرمان به عنوان بهشت معادن ایران بیش از نیمی از معادن کشور را در خود جای داده و علاوه بر آن، با ۲۵ درصد از باغات کشور رونق کشاورزی مناسبی دارد اما استفاده بی رویه از منابع آبی، خشکسالی های پیاپی و بیلان منفی یک میلیارد مترمکعبی آب، تبعات بسیاری برای اقتصاد پهناورترین استان کشور به همراه داشته که همواره کانون بحث متولیان و کارشناسان این حوزه ها بوده است.

اتکای استان کرمان به معادن تجدیدناپذیر و همچنین آب ضرورت ایجاد ارزش افزوده در تولیدات معدنی، صنعتی و کشاورزی و ارتقای دانش و فناوری را بیش از همیشه در دیار کریمان گوشزد می کند، اقدامی که با برگزاری همایش بین المللی کرمان آیدکس ۲۰۲۴، ضمن معرفی فرصت های سرمایه گذاری می تواند نخستین گام در این راستا باشد و به اشتغال و ارتقای اقتصاد پایدار و بهبود بیشتر معیشت جامعه بیانجامد.

همایش بین المللی کرمان آیدکس با برگزاری پنل های تخصصی با هدف جذب بهترین فرصت های سرمایه گذاری در راستای توسعه پایدار استان توسط اتاق بازرگانی کرمان برنامه ریزی شده که با حضور سفرای کشورهای مختلف و همچنین مدیران ارشد کشوری در گام نخست زمینه های فرهنگی، اجتماعی و حکمرانی توسعه و سرمایه گذاری را بررسی خواهد کرد.

محورهای موضوعی پنل ها

پنل های تخصصی این همایش بین المللی شامل مقوله های مختلف از جمله اهمیت شکل گیری و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط با هدف ایجاد زنجیره ارزش در اقتصاد پایدار، فولاد و صنایع جنبی، نظام آموزشی، نیازهای بازار کار و هماهنگی دستگاه های مهارت آموزی استان کرمان، تامین مالی از محل بازار سرمایه، محیط پیش برنده برای شکل گیری و توسعه کسب و کارها، تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، همکاری های منطقه ای بین المللی، صدور خدمات فنی و مهندسی، فناوری، هوش مصنوعی و کسب و کارهای دانش بنیان، انرژی های نو، گردشگری و صنایع خلاق، معدن، بهداشت و درمان، کشاورزی مدرن، بحران کم آبی، تامین مالی پروژه های فناور و دانش بنیان، حمل و نقل و لجستیک، بازرگانی و تجارت بین الملل استان، جایگاه ایران از منظر توسعه و جذب سرمایه گذاری و صنعتی سازی احداث ساختمان هستند.

اهداف همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان روز یکشنبه در نشست خبری این همایش بین المللی با اشاره به مختصات برگزاری این همایش گفت: فرصت بسیار مغتنمی است که کرمان را به‌سان آنچه باید باشد و نیست، برسانیم.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: باید پرسید که استان کرمان به لحاظ توسعه پایدار و سایر رتبه های جهانی به‌ویژه در شاخص های سازمان ملل متحد در چه جایگاهی قرار دارد؟؛ عملکرد گذشته استان باوجود تمامی تلاش ها و سرمایه گذاری سنگین انجام شده، پیوست توسعه پایدار نداشته و صرف جذب سرمایه فیزیکی به‌تنهایی سبب توسعه پایدار نمی شود، بلکه توسعه پایدار در استان کرمان شکل نگرفته است.

وی تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که جذب سرمایه گذاری ها منجر به توسعه پایدار در استان کرمان نشده و برخی افراد سهم جنوب استان را برخی در این شاخص ها موثر می دانند، در حالی که بسیاری شاخص ها حتی در مرکز استان نیز پایین است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه برنامه ریزی بایستی در راستای ارتقای شاخص های توسعه پایدار و بهبود زندگی مردم باشد، تصریح کرد: باید کالبدشکافی کنیم که این موضوع چرا در استان کرمان اتفاق نیفتاده است؟ سرمایه گذاری ها باید پیوست توسعه پایدار داشته باشد.

وی با بیان اینکه بُعد دیگر نگرانی ما وجه غالب گفت و گوی آینده استان کرمان است اظهارداشت: اقتصاد استان باوجود منبع محور بودن در منابعی که تجدیدپذیر نیست باعث شده که معادن و آب کشاورزی ما به شاکله اقتصاد استان، روز به روز از دست برود و دسترسی به آنها در آینده سخت یا گران باشد.

طبیب زاده گفت: برای تولید فولاد بین ۱۰ تا ۲۰ سال آینده، مشکلاتی خواهیم داشت لذا استخراج از منابع زیرزمینی باید با جذب سرمایه گذاری در حوزه ارزش افزوده، تکنولوژی، نگاه فناورانه و نوآورانه جبران شود و اگر یک پیام مشخص برای کرمان ایندکس بخواهیم داشته باشیم، آن آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و تکنولوژی است.

وی خاطرنشان کرد: آینده استان کرمان باید به گونه ای باشد تا زمانی که منابع ما تمام شد، بر سر دوراهی نمانیم و از حالا برنامه‌ریزان فکر کنند زیرا اگر روزی این منابع نبود در استانی که ۷۵ درصد درآمد مالیاتی آن از ۱۰ شرکت است و این شرکت ها هزینه های استان و کشور تامین می کند چه باید کرد؟؛ باید مدلی تهیه شود که سرمایه گذاری را هدفمند پیش ببریم و کرمان آیدکس در همین راستا حرکت می کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان همچنین با اشاره به اینکه مدیریت متکی بر منابع منسوخ و به تاریخ سپرده شده است گفت: هیچ کشوری با صرف منابع خود نمی تواند به توسعه دست پیدا کند، مگر آنکه آن را صرف تکنولوژی جدید کند و در این خصوص برخی از کشورها شتابنده به سمت تکنولوژی دنیا پیش می روند.

وی با طرح این پرسش که منابع چگونه می خواهند آینده استان کرمان را بسازند؟ یادآور شد: اقتصاد مبتنی بر دانش باعث خلق ثروت و اشتغال فارغ التحصیلان بیکار می شود و اقتصاد فعلی استان قدرت جذب ندارد لذا نخبگان ما از استان مهاجرت می کنند؛ ما افراد موفقی در دنیا داریم که از این استان رفتند و کرمان ظرفیت فراوانی در تامین متخصصان دارد اما جذب آنان اتفاق نمی افتاد.

طبیب زاده با تاکید بر اینکه گفتمان توسعه باید شکل گیرد و در این زمینه نباید به اعداد و ارقام کم راضی باشید ابراز داشت: چه اصراری داریم برخی مواد معدنی را در شرایط فعلی استخراج کنیم در حالی که آنها را به قیمت خام می فروشیم؟؛ ممکن است در آینده استفاده بهتری از این منابع شود.

وی ادامه داد: ارزش صادراتی کالاهای ما یک دهم ارزش وارداتی کالاها است در حالی که منابع صادرات شده می توانست ۱۰ برابر ارزش افزوده در کشور ایجاد کند که این مهم انجام نشده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به هدف برگزاری پنل های نمایشگاه آیدکس ۲۰۲۴ افزود: هدف این است که با همکاری کارشناسان و رسانه محیطی را فراهم کنیم که این محیط برای توسعه کسب و کار پیشرفته در استان کرمان باشد و در این راستا سرمایه گذاری انجام گیرد.

وی با بیان اینکه معیار قیمت جهانی هرمتر مکعب آب حداقل سه دلار است تصریح کرد: بالاترین ارزش کالای مسی کشور و استان کرمان کاتد است که ارزش آن به ۱۰ هزار دلار هم نمی رسد، ما وارد کننده قطعات مسی هستم و گاهی هرکدام از این قطعات با نرخ ۱۰۰ هزار دلار واردات می شود، در حالی که به راحتی می توانیم تکنولوژی را وارد کشور کنیم و به کالاهای صادراتی خود ارزش دهیم.

طبیب زاده گفت: اقتصاد استان کرمان باید دانش محور و درآمد استان از محل تکنولوژی فراهم شود که اکنون همه چیز برای این مهم فراهم شده است.

وی ادامه داد: تولیدات صنایع فولادی ما نباید در مرحله شمش باقی بماند و باید توان ما صرف تولید کالای با ارزش افزوده بالاتر شود که فضای آن در همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ آماده شده لذا بایستی این همایش را تبلیغ و ایده تحول استان را مطرح کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد منبع محور ما به سمتی می رود که بدانید آینده ای در انتظار کرمان نیست افزود: سالانه ۱۵۰ همت درآمد حاصل از معادن از این استان خارج می شود در حالی که مشکلات زیادی در بیمارستان های دولتی کرمان وجود دارد.

همایش بین‌المللی کرمان آیدکس؛ آغاز گذر از اقتصاد منبع‌ پایه به دانش و فناوری

جزییات همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴

دبیر همایش بین المللی کرمان آیدکس ۲۰۲۴ نیز در این نشست گفت: این همایش به مدت چهار روز از ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه امسال با ۲۲ پنل تخصصی در کرمان برگزار می‌شود.

علی نقوی با اشاره به اینکه دوره گذشته برگزاری این همایش با ناطرازی انرژی، ضعف حمل و نقل و تامین برق مواجه بودیم افزود: لذا اتاق بازرگانی کرمان طرح توسعه زیرساخت های استان را پیشنهاد داد و با وجود منابع محدود، در حوزه برق، گاز و حمل و نقل طرحی را آماده کردیم که نتایج خوبی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه ۱۵ پنل دوره گذشته این بار گسترده شده است افزود: برای نخستین بار میزبان جمع قابل توجهی از سفرا هستیم که این مهم با هماهنگی وزارت امور خارجه اتفاق افتاده و به عنوان شهروند استان کرمان باید تلاش کنیم تصویری خوب در ذهن سفرا نقش ببندد تا کرمان جزو مقاصد آنان باشد.

نقوی ادامه داد: وزرای اقتصاد، صمت و نیرو و معاون علمی رییس جمهوری، رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان بورس و مدیران عامل بورس کالا و فرابورس و صندوق توسعه ملی در آیین افتتاحیه این همایش دعوت شده اند.

دبیر همایش بین المللی کرمان آیدکس ۲۰۲۴ بیان کرد: فرصت های سرمایه گذاری این همایش فقط مربوط به شهر کرمان نیست و ظرفیت های فولاد، کشاورزی و مس در مناطق مختلف استان وجود دارد که در این خصوص ۲۰۰ عنوان فرصت سرمایه گذاری در این همایش وجود دارد و در این زمینه کارخانه هایی شکل می گیرد که باید آب، برق و شبکه حمل و نقل داشته باشند.

نقوی عنوان کرد: نگاه ما در همایش کرمان آیدکس استانی است و مجموعه خوبی در حوزه گردشگری، صنعت و معدن، انرژی های تجدیدپذیر با تکیه بر اس ام ای ها (واحدهای کوچک) در هماهنگی با صمت و مرکز سرمایه گذاری استان و استانداری کرمان شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در فضای رقابتی شکل می گیرد افزود: ۱۵۰ سخنران خارج از استان به کرمان می آیند و برخی سخنرانان ما خارجی هستند که در واقع این همایش فرصت بی نظیری برای استان خواهد بود  و هیچگاه چنین فرصتی را تجربه نکرده بودیم.

عباس جبالبارزی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان نیز در این نشست با انتقاد از قطع برق صنایع، به برخی از ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری این استان اشاره کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : واکنش AFC به خداحافظی اشکان دژاگه؛ خداحافظ قهرمان واقعی

ایرنا : ۸.۷ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد/ اختصاص ۲.۳میلیارد دلار به کالاهای اساسی

ایسنا : تشدید بارش در ۱۰ استان/ احتمال وقوع سیلاب

ایرنا : رئیس‌جمهور قهرمانی تیم ملی تکواندو در آسیا را تبریک گفت

ایلنا : ویدیو: گل اول هوفنهایم به بایرن مونیخ توسط بیر

تسنیم : 3 ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند

ایرنا : سفارش آیت الله بهجت در تنگناهای اقتصادی

مهر : لایحه حمایت از خانواده تعیین تکلیف شد

ایرنا : معابر مشهد با ۳۰ دقیقه بارش سیلابی شد+فیلم

تسنیم : عملیات وعده صادق برای همه جهان غیرقابل تصور بود

ایلنا : ویدیو: گل اول وردربرمن به بوخوم توسط مارکو فریدل

ایسنا : ارائه آموزش‌های امدادی به مردم خراسان شمالی در دستور کار قرار گیرد

ایسنا : حقوقدان الجزایری: اسرائیل می‌خواهد در وقت اضافه امتیاز کسب کند

ایرنا : آمادگی استان مرکزی برای برگزاری باشکوه سالگرد امام راحل

ایسنا : تدوین برش‌های برنامه‌ای مبتنی بر آمایش شهرستان‌ها جهت تحقق شعار سال

ایرنا : فیلم | تجلیل از اهداکنندگان آثار تاریخی در قزوین

ایسنا : یکی از شاخص‌های دولت سیزدهم ارتباط مستقیم مدیران با مردم است

مهر : حمله موشکی گردان‌های قدس به «عسقلان»

ایلنا : ویدیو: گل دوم بایرن مونیخ به هوفنهایم توسط ماتیاس تل

مهر : سید یک مسابقات مغلوب نیما شد/فینال تمام ایرانی برای یک سهمیه

ایسنا : نشست‌های عربی و ایران؛ حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن

ایرنا : قطع سامانه پستی برای تسهیل خرید از نمایشگاه مجازی/ ثبت فروش ۴۹۷ میلیارد تومانی

ایسنا : تولید ۹۷ تن بذر فناورانه در خراسان شمالی

ایرنا : ۲ نسخه خطی شاهنامه در همدان رونمایی شد

ایسنا : پایش طرح‌های راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس 

ایسنا : عکس «منتخب هفته»

تسنیم : موفقیت ایران در دست‌یابی به روش نوین اندازه‌گیری متغیرهای آب

ایلنا : ویدیو: گل اول بایرن مونیخ به هوفنهایم توسط ماتیاس تل

ایرنا : حملات حزب‌الله به مواضع و پایگاه‌های رژیم صهیونیستی

ایسنا : توقیف مرغ‌های فاقد مجوز در رضوانشهر

تسنیم : حفظ کیفیت خط قرمز و اولویت نخست مدیران خودرو است

مهر : پیوست رسانه‌ای عملیات وعده صادق یکی از عوامل موفقیت بود

مهر : معجزه پارس جنوبی با توان نیروی کار ایرانی ادامه دارد

مهر : بارش باران باعث سیلاب در غرب آلمان شد

مهر : باران باعث سیلاب در بخش هایی از آلمان شد

مهر : دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان نهاوند

صدا و سیما : تعیین تکلیف لایحه حمایت از خانواده در هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام

مهر : رونمایی از اسطرلاب تاریخی دوره سلجوقی در موزه شهر قزوین

تسنیم : بررسی رد مال غیرمنقول دارای اسناد رسمی در دیوان عالی کشور

مهر : ۹۰ درصد تجهیزات بیمارستان‌های کشور ایرانی است

مهر : فعال کردن واحدهای روستایی اولویت جهاد کشاورزی کردستان است

تسنیم : امکان روزی 2 بار زیارت مسجدالنبی برای بانوان فراهم شد + فیلم

ایرنا : اتکا بر ظرفیت های مردمی برای فعالیت های فرهنگی ضروری است

ایلنا : دستگاه خودپرداز در سال ۱۹۶۰ + فیلم

ایرنا : رییس اداره حفاظت محیط زیست: یک قلاده روباه در کرج زنده گیری شد

مهر : مشارکت مردمی در تولید امنیت یک فرایند دوسویه است

مهر : پایان رای گیری برای انتخاب رئیس جدید مجلس عراق و شروع شمارش آراء

مهر : شمارش آراء نمایندگان برای انتخاب رئیس جدید مجلس عراق

مهر : آغاز آوار برداری از منطقه آسیب دیده امامزاده ابراهیم(ع) شفت

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید