/گزارش/

گردشگری عشایری خراسان شمالی؛ دیدن دنیای سنتی در عصر مدرن

گردشگری عشایری خراسان شمالی؛ دیدن دنیای سنتی در عصر مدرن

ایسنا/خراسان شمالی سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر از خراسان شمالی گذر می‌کنند، سرزمینی که در آن، سمفونی زیبای کوچ ایل در دامان روح‌نواز طبیعت به گوش می‌رسد و نوایی که از دل کوهستان‌های سرسبز و سر به فلک کشیده برمی‌آید، روح را از این همه شور زندگی سرخوش می‌کند و این پتانسیل می‌توانند به توسعه گردشگری استان کمک کند.

کوچ‌نشینی کهن‌ترین شیوه زیست بشر است که پابرجا بودن آن تاکنون از بزرگ‌ترین جاذبه‌های این شیوه معیشت است. همین شیوه خاص زندگی سبب شده است ایلات و عشایر دیدنی‌ترین جاذبه عصر تکنولوژی لقب بگیرند. عشایر به شیوه‌ای جذاب، سنن و آداب و رسوم گذشته خود را حفظ کرده‌اند و این اصالت، به جاذبه‌ای برای صنعت گردشگری تبدیل شده است.

مسکن عشایر و سبک زندگی آن‌ها، زبان، موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی، رقص و لباس‌های محلی همراه آیین‌های جشن‌های عروسی و محلی از مهم‌ترین جاذبه‌های ایلات و عشایر است. بارزترین مشخصه ایلات و عشایر شیوه زیست آنهاست که برخلاف یک‌جانشینان روستایی و شهری، در کوچ و نقل و انتقال دائمی سیاه‌چادرها و رمه‌های خود هستند.

عشایر کوچ‌رو ایران، یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری فرهنگی‌اند، در حوزه‌های غرب و جنوب غرب، شرق و جنوب شرق، شمال غرب، شمال شرق و مرکزی ایران، ایلات و عشایر پراکنده شده‌اند که در نوع زندگی، عشایر خراسان شمالی از بارزترین زندگی‌های دست‌نخورده و بکر را دارند که یک لحظه زندگی کردن در کنار این اقوام آرزوی هر گردشگری است.

کوچ عشایر، پیشه‌ای است که نسل به نسل از پدر به پسر رسیده و آنها هر سال از جنگل‌های سرسبز و چمنزارهای بادگیر ارتفاعات کوچ می‌کند. کوچی که علاوه بر کمک به رزق، بیانگر سنت و فرهنگی دیرینه است و هم‌مسلکانش نیز آگاه به این موضوع هستند.

رقص سیاه‌چادرها در دامن باد بهار و پاییز، لباس‌های رنگارنگ زنان و مردان ایل، بوی نان تازه و گل‌های وحشی، تقلای رمه‌های تازه از راه رسیده برای بر گرفتن دمی از آب گوارای چشمه، همه هارمونی زیبایی از زندگی آرام و دلنواز ایل عشایر است که باید به آن نگریست و از آنها الگو گرفت.

تمام بار و بنه از لحافی برای خوابیدن، خوراک دام، وسایل برای دوشیدن شیر و تهیه پنیر و غذا، روی اسب‌ یا قاطر بار و حرکت آغاز می‌شود. قشلاق روز به روز سردتر می‌شود. اینک زمان کوچ عشایر خراسان شمالی است؛ کوچ پاییزه و حرکت به سمت قشلاق به سوی استان گلستان. این کوچ، سختی‌های خود را دارد و در میان راه، هزاران مشکل به‌وجود می‌آید، اما چاره‌ای نیست و باید قدم در راه گذاشت. کوچ جدا از کارهای روزمره دامداری نیست، پس از اتراق، خوراک دادن به دام‌ها، دوشیدن شیر و پنیر زدن هنگام کوچ هم ادامه دارد.

با آنکه کوچ‌روی و شبانی، سنتی است که از گذشته‌های دور به امروز رسیده، اما همگام با تغییرات محیط بیرون حرکت کرده است و با توجه به برخی آداب خرد در دل این سنت می‌توان به گوشه‌ای از این تغییرات پی برد.

4

شاه‌بیت توسعه گردشگری استان مغفول مانده است

رضا روشن‌ضمیر، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به میز توسعه عشایری، گفت: در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» یکی از راه‌های کسب درآمد بیشتر برای عشایر، گردشگری عشایری است. در واقع، تاکنون جامعه عشایری به‌صورت تک محصولی فعالیت می‌کردند و قسمت اعظم فعالیت آن‌ها به دامداری و تولید گوشت محدود می‌شود و فقط مقدار کمی دست‌بافته‌های داری توسط زنان عشایر تولید می‌شود.

وی ادامه داد: باید جامعه عشایری به سوی انجام فعالیت‌های دیگر برای کسب درآمد بیشتر و همچنین ایجاد اشتغال برای فرزندان خود باشند که یکی از آن‌ها گردشگری عشایری است.

وی با اشاره به اینکه عشایر خراسان شمالی جاذبه‌های زیادی برای جذب گردشگران دارند، بیان کرد: نوع معیشت، زندگی و استقرار آن‌ها در مناطق ییلاقی و قشلاقی و حتی مناطق ییلاقی و قشلاقی که در آنجا اتراق می‌کنند، از جذابیت و چشم‌اندازهای زیادی برخوردار است.

روشن‌ضمیر تاکید کرد: شاه‌بیت توسعه گردشگری در خراسان شمالی توسعه گردشگری عشایری است، اما مغفول باقی مانده است و باید آن را جدی گرفت.

وی اظهار کرد: موسیقی، صنایع دستی و دست‌بافته‌های داری که در آن روح طبیعت تجلی پیدا کرده، غذاهای سنتی و نوع پوشش زنان و مردان عشایری خراسان شمالی از دیگر جاذبه‌های این قشر است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی بیان کرد: سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر از این استان عبور می‌کنند که با توسعه گردشگری عشایری می‌توان از این طریق کسب درآمد کرد.

2

کمبود تسهیلات برای توسعه گردشگری عشایری

ابوالقاسم حیدری، مسؤول میز گردشگری عشایری اداره کل عشایر خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: تاکنون ۲۰ منطقه ییلاقی در خراسان شمالی برای اجرای طرح گردشگری عشایری در استان شناسایی شده‌اند که در مناطقی مانند گلیل و سرانی، سالوک، شاه جهان، تخت میرزا، چهل دختران و ... واقع شده‌اند.

وی گفت: متقاضی برای اجرای طرح گردشگری عشایری از سوی عشایر و سایر سرمایه‌گذاران وجود دارد، اما در این میان، کمبود اعتبار سدی برای توسعه این صنعت در استان است.

حیدری افزود: برای ایجاد زیرساخت گردشگری عشایری، متقاضی تسهیلات هست، اما رقم اعطایی اندک است و کفاف تقاضای همه متقاضیان را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته، یک میلیارد تومان اعتبار برای میز گردشگری عشایری به این استان اختصاص یافت که این مقدار نیز به متقاضی اختصاص داده شد.

2

۶۰۰۰ نفر از نوروزگاه‌های عشایری خراسان شمالی دیدن کردند

مهدی خانی، رئیس اداره بهسازی و امور تولید مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به برگزاری نوروزگاه‌های عشایری در نوروز امسال در استان، بیان کرد: ۶۰۰۰ نفر از نوروزگاه‌های عشایری استان در تعطیلات نوروزی امسال دیدن کردند.

وی اظهار کرد: ۱۳ سیاه‌چادر عشایری در ۱۰ کیلومتری شهرهای استان در تعطیلات نوروز برپا و ۳۵۰۰ نفر از خدمات این نوروزگاه‌ها بهره‌مند شدند. در نوروز سال گذشته توسط این سیاه‌چادرها ۷۲۰۰ خدمت به مسافران و گردشگران ارائه شد و موفق شدیم تا امکان توقف ۹۰۰۰ گردشگر و مسافر را در این استان حتی برای یک ساعت فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه محور آشخانه به جنگل گلستان، یکی از محورهای پرتصادف در نوروز اعلام شد، ادامه داد: با برپایی این سیاه‌چادرها امکان توقف و استراحت مسافران را در جاده‌ها فراهم را کردیم. علاوه بر آن، در این نوروزگاه‌ها موسیقی محلی نواخته می‌شد و مسافران و گردشگران با سبک زندگی جامعه عشایری خراسان شمالی، آداب و سنن، صنایع دستی، غذاها و موسیقی آن‌ها آشنا شدند.

رئیس اداره بهسازی و امور تولید مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی بیان کرد: تعدادی از مسافران هنگام توقف اعلام می‌کردند که تصور نمی‌کردند خراسان شمالی، عشایر کوچ‌رو داشته باشد.

وی افزود: خراسان شمالی ۷۳۸۲ خانوار عشایری با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. ۳۰ درصد گوشت تولیدی و ۲۸ درصد صنایع دستی تولیدی (دست‌بافته‌های داری) توسط این افراد تولید می‌شود.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : ویدیو/ امدادرسانی به سیل‌زدگان مشهد و انجام عملیات پیشگیرانه

ایرنا : زلنسکی: برای برتری مقابل روسیه به ۱۳۰ جنگنده اف-۱۶ نیاز داریم

ایرنا : معیارهای جدید رتبه بندی موسسه‌های پژوهش‌های کشور اعلام شد

ایرنا : اتاق‌های بازرگانی استان تهران و تاتارستان روسیه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

ایسنا : بازگشت ۹ زندانی به آغوش خانواده با حضور خدام رضوی در خراسان جنوبی

ایرنا : ادامه مذاکرات سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های دفاعی

تسنیم : جشنواره آواها و نواها در بجنورد برگزار شد

ایسنا : فرودگاه مشهد در وضعیت عادی/ مسافران با قطار شهری به فرودگاه تردد کنند

ایسنا : جدایی دی‌زربی از برایتون در پایان فصل

ایسنا : احتمالا دیگر بارشی به این میزان در مشهد نخواهیم داشت

مهر : خدمات ایران به پناهندگان در دنیا بی‌نظیر است

مهر : پلاک‌های نامرغوب خودروها رایگان تعویض می شوند

ایرنا : رونالدو سوژه تمسخر عربستانی‌ها شد + فیلم

ایسنا : تمدید مهلت بهره‌مندی بیمه‌شدگان جدید از هدیه ویژه خرید کتاب

مهر : رشد اقتصادی و بهره‌وری در طرح جامع شهری مورد توجه است

مهر : لاپید: گانتز باید خروج از ائتلاف نتانیاهو را اعلام کند

مهر : تشریح خدمات درمانی و رفاهی برای خانواده بزرگ تاکسیرانان

مهر : موزه صنایع دستی اردبیل

ایسنا : انتصابات در خراسان شمالی باید براساس شایستگی باشد

ایرنا : ابوعبیده: نتانیاهو ترجیح می‌دهد بجای مبادله اسرا، سربازانش در جست‌وجوی اسرا کشته شوند

ایسنا : توقف سه فروند شناور متخلف در آب‌های ساحلی سیستان و بلوچستان

ایرنا : داوطلبان آزمون نهایی نگران دریافت کارت ورود به جلسه نباشند

تسنیم : سقف بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

تسنیم : انتقال کهن‌ترین بازی‌های باستان به موزه منطقه‌ای جنوب شرق

ایرنا : شکسته شدن انحصارها در حوزه سلامت با دانش بنیان‌های ایرانی/ صادرات تجهیزات پزشکی

تسنیم : تمدید یک هفته‌ای مهلت بهره‌مندی بیمه‌شدگان از هدیه خرید کتاب

مهر : اعزام نخستین گروه زائران حج از مدینه به مکه با قطار سریع السیر

مهر : برخورد پژو با کامیون در محور ایزدخواست جان یک نفر را گرفت

ایسنا : شروع بارش‌های سیل‌آسا در مشهد

ایرنا : بازگشت آقای گل؛ امیدهای استقلال با برهانی استارت زدند

ایرنا : تیر امسال سکوی مسافری راه‌آهن در قروه راه‌اندازی می‌شود

تسنیم : یارانه ارزی حوزه سلامت باید به مصرف‌کننده نهایی برسد

مهر : فرایند واردات در مقابل صادرات غیر تسهیل شد

مهر : امکان ثبت آگهی به‌منظور واردات در مقابل صادرات غیر

مهر : زنگ خطر شیوع فشار خون در اصفهان به صدا درآمد

ایرنا : همکاری‌های دوجانبه، محور گفت‌وگوی روسای جمهور روسیه و قزاقستان

مهر : کابینه جنگی امشب تشکیل جلسه می‌دهد/زمزمه‌ها درباره استعفای گانتز

صدا و سیما : اتصال بزرگراه چمران به بزرگراه همت غرب

ایرنا : شهرداری سبزوار عوامل مدیریت شهری را به صف کرد

مهر : بودجه متناسب با قوانین جوانی جمعیت تامین شود

ایسنا : یک فعال صنعت آب: بالاخره الکترودیالیز تصفیه آب را ساختیم

مهر : جناب زاده سرمربی تیم جودو نوجوانان ایران شد

ایرنا : حمله موشکی «سرایا القدس» به شهر اشغالی «عسقلان»

ایرنا : مصائب پورتو در آستانه جدایی طارمی/ محرومیت و جریمه ۱.۵ میلیون یورویی!

مهر : سارق کابل برق ایستگاه رادیویی صدا و سیما حین سرقت دستگیر شد

مهر : روابط عمومی‌ها در راستای تبیین و اطلاع رسانی، نقش حاکمیتی دارند

ایرنا : اعزام ۲ تیم از البرز به رویداد ملی جام رسانه امید 

ایلنا : ویدیو: گل دوم لایپزیش به فرانکفورت توسط بنجامین سیسکو

مهر : انعکاس دستاوردهای دولت نقش تأثیرگذار در ایجاد امید در جامعه دارد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید