نمایشگاه کتاب به‌سوی خودکفایی در حرکت است /حضور ۶۰ ناشر خارجی در تهران

تهران- ایرنا- رئیس سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: قبل از این دولت بیش از ۷۰ درصد هزینه مالی آن را دولت می‌پرداخت، اما برگزارکنندگان در سه دوره اخیر، تلاش کردند تا پایان دولت، این رویداد به سوی خوکفایی حرکت کند و همه هزینه‌ها را خودش تامین کند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکشنبه ۱۶ اردیبهشت با حضور یاسر احمدوند رئیس این دوره نمایشگاه کتاب و علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

یاسر احمدوند با اشاره به اینکه سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی برگزار خواهد شد، گفت: این نمایشگاه با اهتمام دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در شهر تهران برگزار می‌شود. حضور ناشران در دو بخش مجازی و حضوری این رویداد نقطه عطفی در پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تبدیل شود.

جایگاه ویژه‌ نمایشگاه کتاب در تقویم خانواده‌های ایرانی

رئیس سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب بعد از گذشت ۳۵ دوره به استقرار رسیده و جایگاه ویژه‌ای را در تقویم خانواده‌های ایرانی به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش شده ضعف‌ها و کاستی‌های دوره‌های پیشین پوشش داده شود، ادامه داد: تلاش می شود شرایط برگزاری نمایشگاه کتاب ارتقا پیدا کند. به همین‌ دلیل در زمینه اطلاع‌رسانی دقیق‌تر از قبل اعلام می‌شود. به این منظور تا فردا نقشه کامل غرفه‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد تا به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تلاش شد که واگذاری غرفه‌ها به ناشرانی که ساخت و ساز دارند زودتر انجام شود، ناشران از بعد از ظهر امروز می‌توانند اقلامی را که در غرفه قرار می‌گیرد به نمایشگاه منتقل کنند.

نمایشگاه کتاب به‌سوی خودکفایی در حرکت است /حضور ۶۰ ناشر خارجی در تهران

ویژه‌برنامه «غزه» در نمایشگاه کتاب تهران

احمدوند با اشاره به برنامه‌های فرهنگی متعددی که برای این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در نظر گرفته شده ایت، بیان کرد: در این دوره دو ویژه برنامه در نظر گرفته شده است، یکی برنامه‌های مرتبط با مردم غزه است و برای این برنامه‌هایی با اصحاب فرهنگ و قلم تدارک دیده شده است، همچنین به مناسبت همزمانی دهه کرامت برنامه‌هایی برای زنان و دختران در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: نمایشگاه در دو بخش حضوری و مجازی برگزار می‌شود و تعداد قابل توجهی از ناشران در بخش مجازی علاوه بر حضوری فعال خواهند بود. با همکاری پست خدمات مناسبی به مردم انجام بگیرد.

احمدوند افزود: در این دوره حضور کتاب‌فروشان به صورت تکمیلی و براساس قوانین خواهد بود؛ پیش‌بینی می‌کنیم حجم استقبال بیش از دوره‌های قبل باشد، لذا از مخاطبان می‌خواهیم حضور خود را در روزهای برگزاری نمایشگاه تقسیم کنند تا شاهد ازدحام در روزهای پایانی نباشیم.

حضور ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب تهران

رئیس سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، با بیان اینکه حدود ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه حاضر خواهند بود، گفت: این ناشران حدود ۵۰ هزار عنوان کتاب خارجی به نمایشگاه می‌آورند. سال گذشته ۴۵ هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه کتاب ارائه شد. پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۷۰ تن کتاب خارجی در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت بین‌المللی این دوره از نمایشگاه اعلام کرد: در روزهای روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت میزبان رویدادی با عنوان نشر ایران در بخش خارجی خواهیم بود. این رویداد به منظور معرفی نشر ایران به ناشران خارجی طرح‌ریزی شده است، حدود ۲۰ ناشر و کارگزار ادبی(آژانس ادبی) در این مراسم حضور خواهند داشت. آنها در دراین مدت از مراکز چاپ و کتاب‌فروشی ها بازدید خواهند داشت. امیدواریم این رویداد سرآغاز آشنایی بیشتر با نشر و کتاب ایران باشد.

نمایشگاه خودکفا

رئیس سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با تاکید بر اینکه برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب، تلاش کردند تا پایان دولت، نمایشگاه تمام هزینه‌ها را خودش تامین کنند، گفت: قبل از این دولت بیش از ۷۰ درصد هزینه مالی نمایشگاه را دولت می‌پرداخت، اما برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب در سه دوره اخیر، تلاش کردند تا پایان دولت، نمایشگاه تمام هزینه‌ها را خودش تامین کند.

نمایشگاه کتاب به‌سوی خودکفایی در حرکت است /حضور ۶۰ ناشر خارجی در تهران

نمایشگاه کتاب تهران هیچ ردیف بودجه‌ای در مجلس ندارد

احمدوند با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب تهران هیچ ردیف بودجه‌ای در مجلس ندارد، گفت: گرچه پیشنهاد دادیم اما مودفق نشدیم برای نمایشگاه کتاب بودجه دریافت کنیم. به همین دلیل از ردیف بودجه معاونت فرهنگی برای نمایشگاه کتاب استفاده می‌شود. قبل از این دولت بیش از ۷۰ درصد هزینه مالی نمایشگاه را دولت می‌پرداخت، فاصله زیادی بین درآمدهای نمایشگاه و هزینه‌های دولت وجود داشت.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در طی دو سه دوره گذشته حجم حمایت دولت و بودجه‌ای که برای حمایت‌های کتاب و کتابخوانی انجام می‌شود، کمتر شد، ادامه داد: بنابراین برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب، تلاش کردند تا پایان دولت، نمایشگاه تمام هزینه‌ها را خودش تامین کند. سال گذشته ۸۰ درصد هزینه نمایشگاه را خود نمایشگاه تامین کرد و ۲۰ درصد بار نمایشگاه بر دوش دولت بود. این اتفاق با توجه به تورم، وسعت کار و اضافه شدن بخش نمایشگاه مجازی که بخش هزینه‌بری است، اتفاق افتاد.

به گفته او نمایشگاه از رویدادی در حال تعطیلی به نمایشگاه خودکفا تغییر کرد. در این سال‌ها هر چه دولت کمک کند، این کمک‌ها به سمت یارانه هدایت می‌شود.

احمدوند با تاکید بر شفاف بودن اقدامات مالی نمایشگاه کتاب تهران، توضیح داد: تمام هزینه‌های دولت زیر نظر دیوان محاسبات و موسسه حسابرسی سالانه بررسی می‌رشود، مسئولان این بخش‌ها حضور و نظارت دارند. عملکرد نمایشگاه در این سال‌ها روشن و مطلوب ارزیابی شده است.

نمایشگاه کتاب به‌سوی خودکفایی در حرکت است /حضور ۶۰ ناشر خارجی در تهران

دو ناشر امکان حضور در نمایشگاه کتاب را ندارند

احمدوند درباره اقدامات سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای جلوگیری از آثار کتاب‌سازی شده، توضیح داد: امسال تلاش کردیم اگر روشن شد که ناشری آثار ناشران دیگر را کپی، استفاده نادرست و غیرقانونی کرده است، در نمایشگاه حضور پیدا نکند. تدارک برای تدابیر قانونی درنظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره ناشرانی که در نتیجه احکام صادره در دوره قبلی نمایشگاه، امکان حضور دراین دوره را نخواهند داشت، اعلام کرد: فقط دو ناشر اجازه ورود به این دوره از نمایشگاه را پیدا نکردند. امیدواریم امسال اقداماتی توسط ناشران انجام نشود که مجبور به صدور حکم برای ناشران نباشیم.

به سازمان‌ها و نهادها بن رایگان اعطا نمی‌شود

احمدوند با تاکید بر اینکه به سازمان‌ها و نهادها بن رایگان اعطا نمی‌شود، توضیح داد: بر اساس اقداماتی که سازمان‌ها و نهادها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام می‌دهند، طبق آیین نامه نحوه مصرف بن، نهادها و سازمان‌ها می‌توانند تا ۲۰ درصد بن دریافت کنند، حداکثر مبلغ این بن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

رئیس سی‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره نبود یارانه خرید کتاب در حوزه کودک و نوجوان، گفت: افرادی که بن‌هایی در دیگر بخش‌ها دارند می‌توانند از بخش کودک خرید کنند. همچنین برای ۱۰۰۰ مدرسه یارانه خرید در نظر گرفته شده است. برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا برای کودکانی که از مدارس به نمایشگاه کتاب می‌آیند یارانه تعلق بگیرد. مشکل اصلی منابع تامین عدد یارانه برای دانش‌آموزان است، زیرساخت فنی این کار را فراهم کردیم و چنانچه منابع تامین شود، می‌توانند از امکانات استفاده کنند.

نمایشگاه کتاب به‌سوی خودکفایی در حرکت است /حضور ۶۰ ناشر خارجی در تهران

تلاش‌های حداکثری برای حضور هند انجام شد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اتفاق‌های درارتباط با مهمان ویژه خارج از پیش‌بینی هر فردی بود، گفت: حضور کشور هند به عنوان مهمان ویژه سی‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حتمی بود، بعد از حمله رژیم صهیونیستی و اقدام تنبیهی ایران، دولت هند بیانیه‌ای صادر و فعالیت در دو کشور را ممنوع کرد، سفیر هند از مسئولان نمایشگاه فرصت خواست تا محدودیت را بردارد اما تا این لحظه ممکن نشده است. تلاش‌های حداکثری برای حضور هند انجام شد اما اتفاق‌ها خارج از پیش‌بینی بود، در نتیجه کشور یمن به عنوان جایگزین اعلام شد.

او با اعلام اینکه نمایشگاه می‌تواند مهمان ویژه نداشته باشد، ادامه داد: حضور مهمان ویژه سنت خوبی است، برخی از نمایشگاه‌ها در یک دوره مهمان ویژه دارند و در دوره‌ای ندارند.

به گفته رئیس سی‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ارتباط ایران با یمن، ارتباطی فرهنگی و طولانی مدت است، یمن سرزمین اندیشمندان و متفکران بوده است به همین دلیل نباید کوچک شمرده شود.

وی افزود: می‌توانیم از ظرفیت‌های یمن استفاده کنیم و آن‌ها هم می‌توانند از ظرفیت‌های ایران استفاده کنند. البته همه کشورهای منطقه با فاصله از نشر ایران عقب‌تر هستند و همه می‌توانند از ظرفیت‌های ایران بهرهمند شوند.

فواید برگزاری هم‌زمان نمایشگاه کتاب بیش از معایب آن است

احمدوند درباره چرایی برگزاری هم‌زمان نمایشگاه حضوری و مجازی توضیح داد: ما می‌دانیم برگزاری هم‌زمان دو نمایشگاه مشکلاتی دارد اما همزمانی را ترجیح می‌دهیم .باید توجه داشت فواید همزمانی برگزاری نمایشگاه حضوری و مجازی بیش از مشکلاتی است که ایجاد می‌کند. از جمله فواید اینکه امکان استفاده از بن را رد فضای مجازی داریم، فضای رسانه‌ای کشور در زمان نمایشگاه معطوف به کتاب است، همچنین برخی ناشران تمرکز را می‌پسندند.

سرخط اخبار فرهنگ

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : پایان بدون شکست لورکوزن؛ بایرن‌مونیخ سوم شد!

ایسنا : نتانیاهو کشتن نظامیانش را بر مبادله اسرا ترجیح می‌دهد

ایسنا : صادرات ۲۰ میلیون دلار فرآورده‌های دامی از اصفهان

ایرنا : حضور تیم خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در رویداد ملی جام رسانه امید 

صدا و سیما : پیام تبریک قالیباف در پی کسب مقام قهرمانی تکواندو جوانان در آسیا

ایسنا : رأی‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان عراق بی‌نتیجه ماند

تسنیم : بی‌کیفرمانی سران رژیم صهیونیستی باید به پایان برسد

تسنیم : هزینه درمان کودکان زیر 7 سال در گیلان رایگان شد

ایرنا : امروز در جهان پس از وعده صادق به سر می‌بریم/ نگاه ما با گذشته متفاوت شده است

مهر : حضور پرتابگران ایران در رقابت‌های دوومیدانی تور قاره‌ای ازبکستان

ایرنا : استاندار تهران از برگزارکنندگان جشن امام‌رضایی‌ها قدردانی کرد

ایسنا : ترس از بمب گذاری جشنواره کن را مختل کرد

مهر : وضعیت خیابان سپاه مشهد بعد از بارش شدید باران امروز

تسنیم : سخنگوی دولت: هدف جنگ رسانه‌ای ایجاد یأس در مردم است

ایرنا : برای عبور از پیک مصرف برق خوزستان ۸۰ طرح به بهره‌برداری رسید

تسنیم : رئیسی قهرمانی تیم ملی تکواندو را تبریک گفت

مهر : اعزام ۸ هزار نفر از مردم استان قم به مرقد امام خمینی (ره)

مهر : «زلنسکی» از چین خواست در کنفرانس اوکراین شرکت کند

مهر : طرح جهش میدانی محققان حوزه کشاورزی در بوشهر اجرا شد

مهر : حضور سخنگوی دولت در میز رسانه ای تیم همدان در جام رسانه ای امید

ایسنا : پایان تیرماە ۱٤۰۳ آخرین زمان برای هزینە کرد اعتبارات عمرانی در کردستان

مهر : بالگرد هلال‌احمر اقلام امدادی را به سیل‌زدگان سرخس رساند

ایسنا : توسعه زیر ساخت‌های گردشگری در ارومیه در اولویت قرار دارد

ایسنا : شکست تیم ملی والیبال ایران مقابل برزیل

ایرنا : کشف بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در کرمانشاه

صدا و سیما : رئیس جمهور گرجستان لایحه جنجالی نفوذ خارجی را وتو کرد

ایلنا : ویدیو: گل چهارم دورتموند به دارمشتات توسط مالن

ایرنا : روسیه کنترل یک منطقه دیگر در خارکیف اوکراین را به دست گرفت

مهر : احیای ریسباف نقطه عطفی برای میراث اصفهان است

تسنیم : پاتوق‌های اصلی معتادان در تهران جمع شده‌ است

ایسنا : نهضت محرومیت زدایی در شهرستان ارومیه ادامه دارد

ایرنا : امتحانات نهایی مدارس قشم در روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت لغو شد

ایلنا : ویدیو: گل چهارم هوفنهایم به بایرن مونیخ توسط کراماریچ

ایرنا : فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان به قرقیزستان می‌رود

ایلنا : ویدیو: گل سوم هوفنهایم به بایرن مونیخ توسط کراماریچ

ایرنا : عاملان تیراندازی در آبادان بازداشت شدند 

ایسنا : نصیرزاده: افراد سودجو فضای تراکتور را متشنج کردند/ تا حالا زنوزی را اینطور ندیده بودم

تسنیم : حضور استاندار خراسان رضوی در مرکز کنترل ترافیک مشهد

تسنیم : تلاش برای بازگشت

ایسنا : سد کلان ملایر سرریز کرد

تسنیم : دستگیری 14 نفر در نزاع دسته جمعی اهواز

مهر : قضاوت تیم داوری ایران در مقدماتی جام جهانی فوتبال

مهر : مجموعه کتاب‌های فانتزی مصور تولید می‌شود

مهر : استقبال از خادمین رضوی در سیاهورود فومن

ایرنا : آخرین روز سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران

ایرنا : نوسازی و بهسازی سالن‌های نمایش خرمشهر برای اجرای ۹ گروه تئاتر صحنه

ایرنا : زنگ خطر برای مدیران در سفرهای استانی؛ زیر ذره بین رئیس‌جمهور قرار دارید

صدا و سیما : یاور شهر ۱۰ افتتاح شد

ایلنا : سرقت عجیب موتورسیکلت سنگین در مرکز شهر تهران + فیلم

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید