برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی با محور پایتخت

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه زلزله شناسی از برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با شعار «زلزله و کلان شهرها؛ با تاکید بر زلزله در تهران» خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدحسن بازیار روز یکشنبه در نشست خبری گفت: زلزله شناسی، مهندسی سازه، مهندسی ژئوتکنیک ، مدیریت بحران و خطر زلزله از موضوعات اصلی این کنفرانس است که در برج میلاد برگزار می شود.

وی افزود: این کنفرانس بین المللی هر چهار سال یکبار برگزار می شود، در جامعه حرفه ای، زلزله شناسی و مهندسی زلزله در دنیا معروف است، بسیاری منتظر هستند که این کنفرانس زمان آن برسد و محققان و کارشناسان یافته های جدید خود را ارایه دهند.

رییس پژوهشگاه زلزله شناسی تصریح کرد: این کنفرانس با حضور تعداد زیادی از متخصصان و مسوولان برگزار می شود که ۶ سخنران کلیدی میهمانان از خارج کشور هستند، در این کنفرانس ۴۱۵ مقاله به صورت شفاهی و پوستری ارایه می شود که از این تعداد ۴۳ مقاله از سایر کشورهای جهان درباره زلزله شناسی، شناخت خود مساله زلزله، گسل ها و بزرگی های زلزله و همچنین در بحث پیشگیری از لحاظ ایمن سازی ساختمان ها و طراحی آنها و مباحث بعد از وقوع زلزله یعنی در حین زلزله و بعد از وقوع زلزله و مدیریت بحران است.

نهمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی برگزار می‌شود

بازیار همچنین گفت: در مجموع ۲۱۱ مقاله به صورت شفاهی در این کنفرانس سه روزه ارایه می شود و ۲۰۴ مقاله هم به صورت پوستر در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

وی مقالات دریافتی را از کشورهای آلمان، نروژ، آمریکا، اسپانیا ،استرالیا، امارات متحده عربی، انگلیس ، ایتالیا، برزیل، ترکیه، چک، چین، ژاپن، سوئد، فرانسه، کانادا، نیوزلند و هند بیان کرد.

رییس پژوهشگاه زلزله شناسی با بیان اینکه این کنفرانس با کنفرانس های مشابه خود در سطح ایران و جهان متفاوت است، اظهار داشت: تمرکز اصلی در این کنفرانس روی حل مسائلی که در کشور وجود دارد و به همین دلیل اسم آن را زلزله‌های بزرگ و کلان‌شهرها مانند تهران، تبریز ، مشهد ، شیراز و اصفهان گذاشتیم، بنابراین می خواهیم درمورد مسایل زلزله در ایران جمع‌بندی برسیم و به ما کمک کند که در حل مشکلات مرتبط با زلزله یعنی ساختن شهرها و ساختمان های ایمن‌تر در مقابل زلزله چه اقداماتی باید انجام شود.

بازیار ادامه داد: در روزهای برگزاری کنفرانس، ۱۶ کارگاه تخصصی در حوزه‌هایی چون ساخت و ساز روی گسل، زلزله تهران و طراحی و ساخت بیمارستان‌های تاب‌آور برگزار می‌شود و بر اساس داده‌های به دست آمده در این کارگاه‌ها، در تلاش هستیم که در پایان این کنفرانس قطعنامه‌ای در حوزه ارتقای تاب‌آوری و مدیریت بحران و ساخت و ساز ایمن برای مسؤولان و سیاست‌گذاران تدوین کنیم.

احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود دارد

وی درباره رخدادهای لرزه‌ای بزرگ تر از چهار ریشتر در مناطقی از کشور در روزهای اخیر چون فاریاب کرمان و خراسان رضوی گفت: زمین در زیر پای ما در حال تکامل است و این فرایند تکامل یک فرایند دائمی است که از گذشته وجود داشته و در نسل‌های بعدی ادامه می‌یابد، اما باید یاد بگیریم که چگونه با کمترین تلفات با زلزله زندگی کنیم.

رییس پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره این که گفته می شود دوره‌های بازگشت زلزله در تهران ۱۲۰ یا ۱۵۰ سال است، گفت: این که دوره ۱۲۰ سال و بعد از آن ۱۵۰ سال عنوان شد به دلیل عدم وقوع زلزله بزرگ در تهران است که اکنون این زمان ۱۷۵ سال عنوان می شود، این ارقام قطعی نیست و هرکس اظهارنظری می کند.

بازیار ادامه داد: زلزله بزرگی در شهر بم رخ داد، در حالی بود که ۲ هزار سال زلزله در آن منطقه رخ نداده بود، از این رو زلزله یک پدیده پیچیده است که باید همه موارد آن نظر قرار داده شود و بر اساس آن اظهارنظر کرد، اما احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود دارد، چراکه تهران در شمال و جنوب روی گسل است.

وی درباره اهمیت برگزاری کنفرانس زلزله گفت: می شود با یک محقق مصاحبه و آن را منتشر کردد اما ما می گوییم آن مصاحبه خیلی خطرناک است، چرا که نظری گرفته شده است اما در یک کنفرانس حداقل ۱۵ نفر در خصوص مساله ای نظر می دهند تا جمع بندی آن برای تصمیم گیری ارایه شود. زلزله های بزرگی در تهران بزرگ تجربه شده است اما این که دوره بازگشته آن چه زمانی باشد اختلاف نظر زیادی وجود دارد. مهندسی زلزله در مقایسه با سایر علوم بدلیل این که دوره بازگشت آن خیلی طولانی است هنوز علم ما به حدی نرسیده است که پیش بینی کنیم.

رییس پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره شاخص تاب آوری کشور در برابر زلزله گفت: شاخص ها به موارد بسیاری بستگی دارد و حتی ممکن است در زمان های مختلف تغییر کند که بخشی از آن مربوط به ساخت و ساز و مدیریت شهری و شریان های حیاتی و برنامه ریزی برای بیمارستان ها و آب های آشامیدنی و قطع شدن لوله های گاز دارد که البته برای آنها می شود برنامه ریزی کرد و طبق آن جلو رفت اما بخشی به روحیه مردمی که دچار بحران می شود بر می گردد که چه قدر می توانند آن را تحمل کنند بنابراین در حال حاضر نمی توانم عددی بدهم که وضعیت ما اینگونه است. باید در این زمینه تلاش و برنامه ریزی کنیم که تاب آوری جامعه ما در کل کشور در برابر همه حوادث طبیعی به ویژه در زلزله ارتقا پیدا کند.

بازیار افزود: درخصوص احتمال زلزله در کلان شهر تهران نباید مردم را نگران کرد.نظرات همه باید شنیده شود و جمع عالمی از این نقطه نظرات تصمیم بگیرد که چه راهی را برویم تا در آینده شهر و کشور ایمن تری داشته باشیم. 

وی محور اصلی این کنفرانس بین المللی را زلزله در تهران عنوان کرد و گفت: بنابراین هرکس که در بحث تهران و مدیریت و پیگیری بحران تهران نقش دارد در این کنفرانس دعوت شده است که سخنرانی می کند. 

اگر استاندارها و آیین نامه ها را رعایت کنیم می توانیم جلوی تلفات را بگیریم

رییس پژوهشگاه زلزله شناسی درباره تعامل مدیران شهری با این پژوهشگاه در حوزه ساخت و سازهای شهری و همچنین هشدارهای پژوهشگاه زلزله شناسی درباره درباره ساخت و ساز روی گسل ها، گفت: ما در بخش مهندسی زلزله یکی از کشورهای پیشرو و در رده هفتم تا دهم هستیم، یعنی حرف داریم و دیگران هم به حرف های ما گوش می دهند، اما سوال این است که اگر ما این قدر پیشرفته هستیم چرا در زلزله ها تلفات ما بالاست؟

بازیار ادامه داد: ما در اجرای یافته هایی که یاد می گیریم و در دنیا نو و جالب است مشکل داریم، سیستمی که باید آن را اجرا کنند که از حوزه نظام مهندسی تا شهرداری ها باید آن را اجرا کنند و  در این حوزه نسبت به توان علمی که داریم عقب هستیم که البته در این کنفرانس ما حمایت شهرداری و سازمان نظام مهندسی را داریم و ما از هر دو ارگان در کنفرانس، سخنران داریم، اما خوب است که بعد از کنفرانس نتایج آن پیگیری شود و در مسایل نظام مهندسی مورد استفاده قرار بگیرد. 

وی با بیان اینکه زلزله سر پل ذهاب جامعه مهندسی و حرفه ای ما را به یک باور جدید رساند، گفت: باور جدید این بود که اگر استاندارها و آیین نامه ها را رعایت کنیم می توانیم جلوی تلفات را بگیریم. در خیلی جاها حتی ۳۰ تا ۴۰ درصد استاندارها و آیین نامه ها  رعایت شده بود تلفات کمتری دیده بودند شاید ساختمان ها صدمه دیده بودند اما تلفات جانی نداشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : نوسازی و بهسازی سالن‌های نمایش خرمشهر برای اجرای ۹ گروه تئاتر صحنه

ایرنا : زنگ خطر برای مدیران در سفرهای استانی؛ زیر ذره بین رئیس‌جمهور قرار دارید

صدا و سیما : یاور شهر ۱۰ افتتاح شد

تسنیم : عکس‌های متفاوت مهران مدیری در حال گل یا پوچ!

ایرنا : ترامپ:  کاخ سفید به خاطر محاکمه ساختگی باید از من عذرخواهی کند

ایلنا : ویدیو: گل سوم دورتموند به دارمشتات توسط براندت

ایرنا : مصر شایعات رسانه‌های رژیم صهیونیستی را رد کرد

مهر : محکومیت برای عرضه خارج از شبکه آرد نانوایی در کرمانشاه

ایرنا : جانشین فراجا: مقابله با اراذل و اوباش با قاطعیت در کشور ادامه می یابد

ایرنا : سیلاب سه مسیر اصلی در کلانشهر مشهد را مسدود است

ایلنا : ویدیو: گل دوم ماینس به ولفسبورگ توسط ون دن برگ

مهر : حمایت از حقوق کشاورزان گندم‌کار جوانرودی مدنظر مسئولان باشد

ایسنا : نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی: ما آشکارا در حال شکست هستیم

تسنیم : آن مرد بسیار

صدا و سیما : جبلی: تازه‌های نشر، منبع خوبی برای تولید آثار رسانه‌ای هستند

مهر : آماده‌باش هلال‌احمر در ۱۰ استان درگیر تغییرات جوی

ایسنا : مدال برنز مسابقات پارا دو و میدانی جهان به پاپی رسید

ایرنا : رای گیری برای انتخاب رئیس پارلمان عراق به دور دوم کشیده شد

ایلنا : ویدیو: گل دوم هوفنهایم به بایرن مونیخ توسط کراماریچ

ایسنا : آسیب تگرگ به بسیاری از خودروهای سطح شهر مشهد

تسنیم : سومین شکست تیم ملی والیبال مقابل برزیل

مهر : کارگاه پتروشیمی دهدشت فعال شد/ عملیاتی سازی طرح الفین گچساران

ایسنا : رادان به مالزی رفت

ایلنا : ویدیو: گل اول یونیون برلین به فرایبورگ توسط هولبراش

ایرنا : استاندار به مرکز کنترل و مدیریت ترافیک مشهد رفت

ایرنا : تمدید یک هفته‌ای مهلت بهره‌مندی بیمه‌شدگان جدید از هدیه ویژه خرید کتاب

ایرنا : استاندار فارس: جوان سازی جمعیت کشور در دستور کار دولت است

صدا و سیما : تظاهرات هفتاد و ششمین سالروز نکبت در لندن

صدا و سیما : ابطال گذرنامه تعداد دیگری از مخالفان کرد ایران در عراق

مهر : برپایی نمایشگاه خوشنویسی در حاشیه همایش «شمیم رضوی» سریش‌آباد

صدا و سیما : از کشف چای آغشته به تریاک تا ورزشگاه آزادی بین ۲۰ ورزشگاه برتر جهان

ایرنا : لاپید: گانتس باید امشب خروج از کابینه را اعلام کند

ایسنا : کاهش آمار طلاق در فارس

مهر : ایام دهه کرامت، ۸۰ کاروان «زیر سایه سخن» در ۳۱ استان حضور یافتند

ایلنا : رییس سازمان صدا و سیما از نمایشگاه کتاب بازدید کرد

مهر : بسیج رسانه گیلان رده برتر کشور شد

ایسنا : سرویس‌دهی قطارهای مشهد به موقع انجام می‌شود/ مسافران از قطار جا نمانند

ایسنا : سالانه ۸۰۰ هزار دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

ایسنا : هیچ انسدادی در جاده‌های خراسان رضوی نداریم/ تردد در جاده‌های استان ایمن است

ایرنا :  مرودشت، فاتح پیکارهای جودو نوجوانان فارس  

ایلنا : ویدیو: گل اول کلن به هایدنهایم توسط تیگس

ایسنا : ایجاد پوشش اینترنت پهن‌باند در آزادراه حرم‌ تا حرم تا پایان سال

مهر : پروژه های جهاد آبرسانی روستایی آذربایجان شرقی سرعت گرفت

صدا و سیما : جعل نشان استاندارد بر روی دو فرآورده غذایی

مهر : لاوروف:سازمان‌دهندگان کنفرانس اوکراین درگیرمزخرفات آشکاری شده‌اند

ایرنا : استاندار: حمایت از سرمایه گذاران اولویت دولت در آذربایجان غربی است

ایرنا : دشت مرودشت میزبان ۱۲۵۰ پهنه باستانی است

مهر : زمان آزمون پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تغییر کرد

ایلنا : امتحانات نهایی روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت لغو شد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید