۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۸
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85465963
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه رویکرد وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استفاده از توان و ظرفیت سرمایه‌گذاران در احیا و مرمت خانه‌های تاریخی است، گفت: در این راستا سال گذشته تعدادی از خانه‌های تاریخی اردبیل احیا و مرمت شد و با این روند امسال همه خانه‌های تاریخی ثبت شده تعیین تکلیف خواهد شد.

حسن محمدی ادیب روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یک هزار آثار تاریخی ثبت شده ملموس و ناملموس در این استان وجود دارد که از این تعداد ۱۱۳ بنای تاریخی شامل پل‌ها ، خانه‌ها ، مساجد ، کلیساها و تپه‌های تاریخی که روی آنها بنا وجود دارد، شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: در استان اردبیل ۱۶ خانه تاریخی وجود دارد که از این تعداد ۹ خانه تاریخی در دهه ۸۰ با اعتبارات دولتی تحت تملک دولت و اداره میراث فرهنگی قرار گرفته و هفت خانه همچنان در اختیار مردم و مالکان بناها قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به تخریب برخی از خانه‌های تاریخی اردبیل اظهار کرد: خانه‌هایی که همچنان در اختیار مالکان آنهاست به هر حال مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و قابل استفاده است اما برخی از خانه‌هایی که تحت تملک دولت بوده و طی سال‌های گذشته به طور کامل هم مرمت شده، به دلیل عدم رسیدگی در مرحله تخریب قرار دارد.

محمدی ادیب اضافه کرد: البته خانه‌های تاریخی زیادی در اردبیل وجود دارد که این خانه‌ها واجد ارزش تاریخی هستند ولی واجد ثبت نیستند و شاخص‌های مورد نیاز برای ثبت شدن را ندارند.

وی در خصوص فرایند ثبت خانه‌ها و اصولا آثار تاریخی گفت: پرونده آثار تاریخی بر اساس اولویت‌های مدنظر شورای فنی برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ارائه می‌شود و این پرونده‌ها مورد داوری قرار می‌گیرند، پرونده خانه‌های دیگری از استان اردبیل برای داوری به وزارتخانه ارسال شده که به مرحله ثبت نرسیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه تاکنون تعداد زیادی خانه تاریخی در سطح کشور ثبت شده است، اظهار کرد: وزارتخانه در شرایط فعلی بر روی ثبت مساجد و خانه‌های تاریخی کار می‌کند. پرونده ثبت ۵۴ کاروانسرای ایران هم در قالب یک پرونده جامع به یونسکو ارائه شده بود که کاروانسرای سنگی شاه عباسی صائین هم جزو این مجموعه است.

محمدی ادیب خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی رویکرد وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استفاده از توان و ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احیا و مرمت خانه‌ها و بناهای تاریخی است که این رویکرد در استان اردبیل هم وجود دارد.

وی افزود: در این راستا سال گذشته به موضوع استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شتاب داده شد و امسال هم اگر این روند ادامه یابد تمام خانه‌های تاریخی اردبیل تعیین تکلیف خواهد شد.

مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود

تعیین تکلیف چهار خانه تاریخی اردبیل در سال گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل خاطرنشان کرد: پارسال چهار خانه تاریخی خادم باشی، شریعت، حمام اوچ دوکان و حمام پیرزرگر به سرمایه‌گذاران داده شد و امسال هم این روند ادامه خواهد داشت.

محمدی ادیب با بیان اینکه احیا و مرمت این خانه‌ها بر اساس نقشه اولیه و کاربری مورد تایید وزارتخانه خواهد بود، اضافه کرد: این خانه‌ها در گذشته متعلق به تجار و ملاکان بزرگ بوده که محل مراجعه مردم بوده است و مردم در این خانه‌ها رفت و آمد داشتند و الان هم با تغییرات مختصر همان کاربری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون مرمت هفت خانه تاریخی اردبیل به طور کامل تمام شده است، اضافه کرد: هم‌اکنون خانه ارشادی اداره میراث فرهنگی شهرستان اردبیل است، خانه رضازاده به عنوان موزه شهدا و خانه صادقی به عنوان بوتیک هتل استفاده می‌شود ، خانه ابراهیمی نیز مجموعه اداری ستاد عتبات عالیات است و خانه مجتهدزاده هم قرار است به صورت مجموعه اقامتی مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: موضوع مرمت و احیای این خانه‌ها موضوع تمام شده نیست بلکه با توجه به قدیمی بودن این خانه ها باید به طور مدام و مستمر مورد رسیدگی قرار بگیرد تا اگر دچار مشکلی شد مجدد عملیات مرمت انجام شود.

محمدی ادیب با بیان اینکه در عملیات مرمت خانه‌های تاریخی باید قدرت تحمل سازه و حفظ بنا مد نظر قرار بگیرد اظهار کرد: با توجه به اینکه این بناها قدیمی است و ممکن است با کمترین زلزله دچار ریزش شود تلاش بر این است با روش‌های علمی مانند استفاده از بتن مدفون و یا آهن گمنام عملیات مرمت انجام شود در واقع مهم حفظ بناست و این روش‌ها درهمه آثار و ابنیه تاریخی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهرداری در راستای مسئولیت اجتماعی و حفظ هویت شهری وارد عمل شود

وی با اشاره به محدودیت‌های اعتباری برای تملک خانه‌های تاریخی اظهار کرد: خانه تاریخی اسماعیل بیگ بسیار باارزش است به طوری که اگر کل اعتبارات ۲ سال اداره کل میراث فرهنگی استان را اختصاص دهیم باز هم امکان تملک این بنا وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: البته پیشنهاداتی در شورای شهر و شهرداری هم مطرح کردیم و خواستیم به عنوان مسئولیت اجتماعی شهرداری و در راستای حفظ هویت شهری در این زمینه وارد عمل شود.

محمدی ادیب با بیان اینکه در مطالعات طرح‌های جامع شهری، بافت تاریخی شهر و ارائه مشوق‌هایی برای تجدید بنا و مرمت این بافت‌ها دیده نشده است، اظهار کرد: در چهارچوب طرح تفصیلی شهر که اخیرا در شورای عالی معماری مطرح شد، مشوقهایی پیشنهاد شده است که می‌تواند به حفظ بنای تاریخی شهر کمک کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این مواردی در شورای گفت و گوی دولت بخش خصوصی استان پیشنهاد کردیم تا مصوبه کلی در این خصوص صادر شود و از این طریق برای حفظ و احیای بافت تاریخی و هسته مرکزی شهری اقدامات مناسبی انجام شود.

ارائه مشوق به مالکان خانه‌های واقع در بافت تاریخی ضروری است

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه احیای بافت تاریخی بناهای واقع در آن با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد چندان از نظر اقتصادی به صرفه نیست، گفت: اگر با ارائه مشوق‌هایی می‌توانستیم تراکم اضافی در خارج از شهر به صورت رایگان به مالکان این بناها بدهیم شاید می‌توانست موثر باشد.

محمدی ادیب در عین حال گفت: اخیرا وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی موفق شد مصوبه ای از دولت بگیرد که بر اساس آن هزینه انشعابات آب و برق و گاز خانه های واقع در بافت مصوب تاریخی شهر همانند هزینه واحدهای فرهنگی مانند مساجد و مدارس محاسبه شود.

به گزارش ایرنا استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است. مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

مقبره شیخ‌حیدر ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیز قلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی‌یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی دیگر از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : شهردار مشهد: وضعیت حادی در شهر نداریم

ایرنا : اسماعیل‌نژاد: بازی به بازی بهتر شدیم/ رزنده: تفاوت والیبال ایران و برزیل در سرویس‌ها بود

مهر : ترامپ: کاخ سفید باید به‌خاطر محاکمه ساختگی از من عذرخواهی کند

ایرنا : بنیاد مسکن مکلف به خرید سیمان و فولاد مسکن‌های حمایتی از بورس کالا شد

ایلنا : ردپای ۲۳ هزار ساله تاریخ آمریکا را بازنویسی کرد

ایسنا : کاپیتان تیم ملی والیبال برزیل بعد از پیروزی مقابل ایران چه گفت؟

ایسنا : واکنش امین اسماعیل‌نژاد به شکست مقابل والیبال برزیل

تسنیم : دیدار سفیر ایران در ریاض با امیرعبداللهیان با محوریت حج

ایسنا : رضا علیپور در چین به سهمیه المپیک نرسید/ ارتقا رکورد سرعت سنگ‌نوردی ایران

ایسنا : هنوز تمام اقدامات جهاد دانشگاهی در کشور شناخته شده نیست

ایرنا : جشنواره هنری "گنجینه مهر" در مشهد برگزار شد

ایرنا : جوان ماهنشانی در استخر پرورش ماهی غرق شد

تسنیم : چرایی استفاده از جنگنده برای ترور در جنین؛زوال سلطه اسرائیل

ایرنا : مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا: مربیان ایران به دانش روز احتیاج دارند+فیلم

ایسنا : اعلام زمان برگزاری مراسم یادبود زری خوشکام

ایرنا : تأمین نیاز نشر با راه اندازی کارخانه زاگرس

ایرنا : استاندار قزوین: تسهیلات بانکی در مسیر توسعه هزینه شود

ایرنا : پائز: پیشرفت‌مان چشمگیر است/ برای المپیک خواهیم جنگید

ایرنا : پهنه‌های معدنی کشور به صورت کامل آزادسازی می‌شود

مهر : ناو سردار شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه از ماموریت اقیانوسی بازگشت

ایرنا : دیدار سفیر ایران در عربستان با امیرعبداللهیان

ایلنا : اقدام جالب کاپیتان بایرلورکوزن؛ جام قهرمانی را به هواداران دادند(ویدیو)

صدا و سیما :  ادامه برگزاری تظاهرات در چند کشور جهان در حمایت از فلسطین

ایسنا : نقش ویژه روسای جمهور ایران و تاجیکستان در برقراری مناسبات فرهنگی

ایلنا : لحظه بالابردن جام قهرمانی توسط کاپیتان بایرلورکوزن(ویدیو)

ایسنا : بازداشت عاملان تیراندازی غیرمجاز در آبادان

ایسنا : بازداشت ۱۴ نفر در یک نزاع دسته جمعی در اهواز

ایسنا : قاتل ۱۸ ساله ایلامی تسلیم پلیس شد

ایرنا : احیای واحدهای تولیدی مازندران عامل افزایش اشتغال/موفقیت دولت در رصد میدانی عملکرد مدیران

ایسنا : بارش شدید باران و تگرگ در اکثر محورهای خراسان رضوی/ تلفات جانی در تصادفات نداشته‌ایم

ایسنا : توقیف رنجرور ۱۵ میلیاردی در جاده چالوس

ایرنا : تمام نیاز نشر با راه‌اندازی کارخانه کاغذ زاگرس تامین می‌شود/تقویت ویترین کتاب+ فیلم

ایسنا : کمبود فضا از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌غربی است

ایسنا : کمبود مکان از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌غربی است

مهر : پایگاه امداد ساحلی و دریایی در بوشهر با جدیت دنبال شود

مهر : ۲۴۰۰ پروژه گردشگری در کشور در حال اجرا است

مهر : هوا در خوزستان گرم‌تر می‌شود/ احتمال وقوع گرد و خاک در استان

مهر : ساخت وسازهای غیر مجاز در دزفول قلع و قمع شدند

مهر : خریداری حدود ۱.۴ میلیون تن گندم از کشاورزان خوزستانی

مهر : محکوم به قصاص در شهرستان باوی از چوبه‌دار رهایی یافت

مهر : خودمان را به کنست می‌رسانیم/تنها راه بازگرداندن اسرا توقف جنگ است

ایسنا : نوجوان ۱۵ ساله اطلاعات بانکی ۱۳۰۰ را دزدید!

ایسنا : اعضای پیوندی هم «شخصیت» دارند/اگر به هوش مصنوعی طعنه بزنید ...

ایسنا : نمره بالای X۵۵ پرو در تست‌های ایمنی معتبر دنیا / فراخوان مدیران خودرو، یعنی مسئولیت‌پذیری

ایسنا : نمره بالای X۵۵ پرو در تست‌های ایمنی معتبر دنیا / فراخوان مدیران خودرو یعنی مسئولیت‌پذیری

مهر : مسیر جاده سبزوار- روداب همچنان بسته است

مهر : ۷۰۰ دوره آموزش همگانی توسط هلال احمر استان بوشهر برگزار شد

ایسنا : این هشدارها را درباره سیل جدی بگیرید

مهر : راه‌اندازی خط راه آهن سنندج به مشهد پیگیری می‌شود

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید