۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85463975
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش ۱۳ درصدی بارندگی‌ها در زنجان و ضرورت مصرف بهینه آب

زنجان - ایرنا - کاهش ۱۳ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان زنجان طی سال آبی جاری زنگ‌های هشدار را برای صرفه جویی و مصرف بهینه آب این مایه حیات به خصوص در روزهای گرم سال به صدا درآورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالیکه شعار " آب مایه حیات است " در ذهن همگان رسوخ یافته و شاید با تکرار مکرر آن برای برخی به مرور زمان عادی شده و تنها در حد یک جمله باقی است، امروزه با تغییر اقلیم، شرایط آب و هوایی و کاهش میزان بارندگی ها و منابع آبی باید شعار " آب، خودِ حیات است "‌را جایگزین آن کرد چرا که تنها با احساس خطر جدی و نزدیک شدن به بحران بی آبی می توان با تمام وجود درک کرد که بدون آب همه زندگی ها تعطیل است.

کاهش ۱۳ درصدی بارندگی‌ها در زنجان و ضرورت مصرف بهینه آب

امروز زمان آن رسیده است که صدای نفس های به شماره افتاده منابع آبی به گوش همه مردم و مسوولان برسد تا تدابیر لازم را برای مدیریت میزان آبهای در دسترس و نزولات آسمانی به بهترین نحو ممکن در بخش های صنعت، کشاورزی، ‌ خانگی و دیگر حوزه ها بیندیشند و از بحران فراگیر پیشگیری کنند.

درحالیکه مشکل کمبود بارش ها و برداشت های بی رویه آب از منابع زیرزمینی در همه نقاط کشور با شدت و ضعف وجود دارد زنجان یکی از استانهای پرخطر در این رابطه است به طوریکه به اذعان همه مسوولان استان و متولیان این حوزه کمبود آب، ‌ دغدغه و چالش جدی استان است که باید برای مقابله با آن به طور جدی وارد عمل شد.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت بارندگی های سال آبی جاری و میزان پرشدگی سدهای استان با اکبر باقری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: بارندگی های ثبت شده استان در سال آبی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ چه میزان است؟

۲۰۴ میلیمتر بارندگی طی سال آبی جاری در استان زنجان ثبت شد که نسبت به میانگین بلند مدت ۱۹ درصد کاهش یافته است. از ابتدای سال آبی جای تاکنون حدود ۲۰۴ میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده است که این میزان نسبت به سال قبل حدود ۱۳ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت حدود ۱۹ درصد کاهش دارد.

رعایت الگوی مصرف در همه بخش ها ضروری است چراکه بارشهای روی داده در مناطق مختلف کشور و زنجان کمتر از سال قبل و میانگین بلند مدت است و این به معنی فشار بر منابع آبی زیرزمینی است و در صورت بی توجهی به این مهم به خصوص در بخش های پرمصرف مانند کشاورزی مواجهه با بحران کمبود آب دور از انتظار نیست.

کشاورزان و بهره برداران باید با خودداری از کشت های آبی غیرمجاز و انتقال آب به اراضی غیرآبخور اولیه و دیم، این شرکت را در مدیریت منابع محدود آبی یاری کنند.

مالکان چاه های آب نیز از کشت محصولات پر آب، انتقال آب به خارج از محدوده کروکی چاه و آب فروشی خودداری کنند.

کاهش ۱۳ درصدی بارندگی‌ها در زنجان و ضرورت مصرف بهینه آب

ایرنا: هم اکنون پرشدگی سدهای فعال استان چه میزان بوده و نسبت به سال قبل در چه شرایطی است؟

در حال حاضر ۲۴ درصد از حجم مخزن سد تهم زنجان پر شده که میزان ورودی آب به این سد در سال آبی جاری حدود ۲ میلیون مترمکعب است و این میزان در مدت مشابه سال قبل حدود ۶.۵ میلیون مترمکعب بود.

ظرفیت مخزن سد تهم ۸۴ میلیون مترمکعب است و در زمان حاضر حدود ۲۰ درصد از آب شرب مورد نیاز زنجان از سد تهم تامین و بیش از ۸۰ درصد آب شرب از منابع زیرزمینی برداشت می شود.

سد تهم در استان زنجان در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان زنجان و در هشت کیلومتری پائین دست روستای تهم قرار دارد.

۲۰ درصد آب شرب زنجان از سد تهم تامین می‌شود درحالیکه میزان پرشدگی آن در سال آبی جاری ۲۴ درصد است. میزان پرشدگی سد گلابر نیز در زمان حاضر ۴۳ درصد است و در سال آبی جاری این سد ۲ میلیون مترمکعب ورودی داشته است که این میزان در سال قبل حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب بود.

هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی روستاهای جوقین، خانجین، خانقاه، ینگی کند الماسی، زرین آباد و گلابر علیا و سفلی از طریق شبکه آبیاری تحت فشار، از آب این سد سیراب می شوند.

تامین بخشی از آب شرب پنج روستا و کارخانه پتروشیمی و آندیا فولاد از سد گلابر میسر خواهد شد.

سد گلابر یکی از چهار سد مهم استان زنجان است که در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان، پنج کیلومتری شهرستان ایجرود و سه کیلومتری روستای گلابر بر روی رودخانه سجاسرود واقع شده‌ است و ۸۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن آن و میزان اشتغالزایی آن حدود هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

میزان پرشدگی حجم مخزن سد کینه ورس نیز هم اکنون ۳۲ درصد است؛ تاکنون این سد حدود ۲ میلیون مترمکعب ورودی داشته است که این میزان در مدت مشابه سال قبل حدود سه میلیون مترمکعب بود.

سالانه ۶ میلیون مترمکعب از سد کینه ورس برای مصارف تعریف شده از قبیل تامین آب شهرهای ابهر و خرمدره رهاسازی می‌شود. در پایان سال گذشته میزان آب سد کینه ورس در ابهر با ۱۶ میلیون متر مکعب ظرفیت به چهار میلیون متر مکعب کاهش یافت.

سد کینه‌ورس در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب‌ غربی شهرستان ابهر و حدود پنج کیلومتری روستای کینه ورس قرار دارد. این سد بر روی شاخه‌ کینه‌ورس از رود ابهررود که از جنوب به طرف شمال جریان دارد و به دشت تاکستان وارد می‌شود و به منظور ذخیره آب جهت تأمین آب شرب شهر ابهر و همچنین توسعه کشاورزی و باغداری حد فاصل ابهر و تاکستان احداث شده است.

کاهش ۱۳ درصدی بارندگی‌ها در زنجان و ضرورت مصرف بهینه آب

میزان پرشدگی سد تالوار نیز در زمان حاضر ۲۳ درصد است؛ این سد در مجاورت مرز استان‌های کردستان، زنجان و همدان واقع شده‌ است و سهم استان زنجان از این سد ۱۰ میلیون متر مکعب آب است که با احداث خط انتقال از این سد، آب شرب پنج شهر و ۱۳۴ روستای شهرستان خدابنده تامین می‌شود. حجم سد تالوار ۵۰۰ میلیون متر مکعب است.

ایرنا: چه اقداماتی برای مدیریت مصرف و منابع آبهای زیر زمینی در استان انجام می شود؟

افت سطح آبهای زیرزمینی در استان نشان دهنده اهمیت توجه به امر مهم و ضروری صرفه جویی و مصرف بهینه آب است چراکه با برداشت های بی رویه از این منابع به طور متوسط سالانه بیش از ۸۰ درصد از سطح آب سفره های زیر زمینی استان افت پیدا می کند.

در زمان حاضر از هفت دشت استان پنج دشت ممنوعه است.

اقداماتی از سوی این شرکت برای افزایش ذخیره سازی و مدیریت مصرف آب، در دست انجام است که مهار سیلاب ها و تغذیه مصنوعی دشت ها و آبخوانها، انسداد چاه‌های غیرمجاز، اصلاح و تعدیل پروانه ها و تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری از جمله آنهاست.

کاهش ۱۳ درصدی بارندگی‌ها در زنجان و ضرورت مصرف بهینه آب

اتمام طرحهای نیمه تمام سدسازی از جمله سد "مشمپا " نیز از اقداماتی است که با جدیت در استان پیگیری می شود. اولویت اصلی تامین آب شرب زنجان سد مشمپاست که این سد هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با ورود به مرحله بهره برداری، آب شرب پایدار و مطمئن برای زنجان را تامین خواهد کرد.

سد مشمپا تنها سد جایگزین برای تامین آب شرب زنجان با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است. سد مشمپا در مطالعات اولیه با ظرفیت ۷۰۰ میلیون مترمکعب هدفگذاری شده بود که این میزان پس از بازنگری به ۳۵۰ میلیون مترمکعب رسید.

غیر از سد مشمپا، جایگزینی برای تامین آب استان وجود ندارد از همین رو مکاتبات مربوط به تکمیل این سد با دستگاه های ذی ربط در مرکز انجام شده است که به زودی مراحل اداری آن به اتمام خواهد رسید.

ایرنا: مصرف آب در بخش های مختلف چه میزان است؟

بیشترین میزان مصرف آب در این استان با ۹۰ درصد مربوط به بخش کشاورزی و ۶ درصد مصرف آب نیز مربوط به بخش شرب و خانگی و چهار درصد مربوط به بخش صنعت است.

در حال‌ حاضر ۹۰ درصد آب شرب در شهرها و روستاها از محل منابع آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، همچنین ۱۰۰ درصد کشاورزان و ۹۰ درصد صنعت‌کاران از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند.

هم اکنون حدود ۶۹ طرح سدسازی در استان زنجان در دست بهره برداری، ساخت و مطالعه قرار دارد که با نگاه ویژه دولت سیزدهم و تخصیص اعتبارات لازم روند تکمیل آنها شتاب و سرعت گرفته است.

کاهش ۱۳ درصدی بارندگی‌ها در زنجان و ضرورت مصرف بهینه آب

امروزه ساخت سدهای مختلف علاوه بر اینکه با هدف مهار آبهای سطحی و مدیریت و استفاده بهینه از این رحمت الهی در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت انجام می شود، تامین انرژی برق از نیروگاههای برق آبی را نیز مد نظر دارد.

در این راستا ساخت سد مشمپا با ظرفیت تولید ۱۱۰ مگاوات و سد تهم با ظرفیت تولید ۱.۱ مگاوات برق از جمله طرح های سدسازی در دست اجرا و در حال بهره برداری در استان زنجان است.

استان زنجان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص هم اینک ۳۹ سد درحال بهره برداری، پنج سد در دست ساخت و ۲۵ سد در حال مطالعه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : رکورد سرعت ایران توسط رضا علیپور جابه جا شد 

ایسنا : آزادی ۱۰۰ زندانی کرمانشاه به مناسبت سالروز ولادت امام رضا(ع)

ایسنا :  ۱۱ خانه در آمل به علت فروش مواد مخدر پلمب شد

ایرنا : تولیدات کشاورزی خوزستان در دولت سیزدهم ۱۵ درصد افزایش یافت

ایرنا : ۲۰ هزار میلیارد ریال برای زهکشی اراضی کشت برنج اختصاص یافته است

مهر : محکومیت تراشکار متقلب در کرمانشاه

مهر : حادثه امنیتی سختی در نوار غزه رخ داده است

مهر : اکران فیلم آپاراتچی در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه

مهر : ۳ مفقودی در جنگل ابر شاهرود پیدا شدند/ گمشده‌ها در سلامت کامل

ایرنا : مشاور امنیت مالی آمریکا راهی عربستان شد؛ جنگ غزه محور مذاکرات

مهر : آلتون: با تمام توان برای تشکیل کشور مستقل فلسطین مبارزه می‌کنیم

تسنیم : وحشت رسانه‌های عبری از سلاح جدید حزب الله

ایرنا : زمینه اشتغال بیش از ۱۲ هزار نفر در ارومیه فراهم شد

مهر : ترجمه‌های میراث حدیثی در صد سال اخیر حوزه علمیه قم بررسی می شود

تسنیم : تظاهرات گسترده حامیان فلسطین در پاریس

مهر : سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق آیت‌الله رجبی برگزار می شود

تسنیم : بایدن انجام مناظره‌های بیشتر با ترامپ را رد کرد

ایرنا : ۲ نفر از سیلاب شاندیز نجات یافتند/آب گرفتگی ۶ منزل مسکونی

ایسنا : تشریح وضعیت مشهد پس از بارش‌های شدید عصر امروز/ آبگرفتگی برخی منازل و آماده‌باش هلال احمر

ایسنا : آخرین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

مهر : انتقاد حسن روح‌الامین نسبت به تغییر دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج)

ایرنا : آماده باش دستگاههای اجرایی و امدادی در استان اردبیل

صدا و سیما : تولید سامانه مدیریت برق

ایسنا : ویدیو/دست بالای فلسطین در اتحادیه عرب؛ آیا حواشی اجلاس اهمیت دارد؟

ایرنا : آنروا: هیچ کس در نوار غزه در امان نیست/ ۸۰۰ هزار فلسطینی ناگزیر به ترک رفح هستند

ایسنا : عملیات لرزه‌نگاری در گمیشان آغاز شد

ایرنا : تظاهرات صهیونیست‌های خشمگین علیه نتانیاهو در تل‌آویو

مهر : لزوم وحدت رسانه‌های ایران/ توان دفاعی کشور افزایش یافته است

ایرنا : یک هزار و ۶۱۰ پروژه گردشگری در کشور بهره‌برداری شد

ایرنا : پیام تسلیت مخبر برای درگذشت بانوی خادم اهل بیت خوزستانی

مهر : اولین روز اختتامیه «جام رسانه امید»

تسنیم : بن بست در مذاکرات تجاری چین و عربستان؛ در سایه فشار آمریکا

ایسنا : بابل پایلوت برگزاری نمایشگاه «آثار کمتر دیده شده میراثی»

مهر : ضعف زیرساخت ها موجب حضور کمتر سرمایه گذار در خراسان جنوبی شد

مهر : کدام خانه ها مشمول مالیات برخانه خالی می شوند

ایسنا : خانواده‌های اسرای صهیونیست: تنها راه نجات فرزندانمان، توقف فوری جنگ است

مهر : ۹ نفر از زندانیان بیرجند به برکت حضور پرچم حرم رضوی آزاد شدند

ایرنا : افزایش تصاعدی تولید انرژی در سمنان به همت دولت سیزدهم 

مهر : کمین گردان‌های قسام برای نظامیان صهیونیست/ هلاکت ۵ نظامی صهیونیست

مهر : استقبال از خادمان رضوی در امامزاده سید الحسین و سید علی نهبندان

مهر : قول های غیر قابل اجرا به سرمایه گذاران حوزه معدن ندهیم

ایرنا : تمرین تاکتیکی پرسپولیسی‌ها برای تقابل با آبی‌های خوزستان

ایسنا : ۲ بازیکن خارجی در تیررس پرسپولیس/ توصیه فکری به نکونام

ایرنا : نیمی از مراجعه کنندگان کرمان مراحل کار اداری را نمی شناسند

ایلنا : داروهای فشار خون خطر شکستگی استخوان در افراد مسن را دو برابر می‌کند!

مهر : اولین گفتاورد ملی نخبگان در پهنه خزر برگزار شد

مهر : شاهنامه فرهنگستان همیشه پویای زبان و ادب فارسی است

تسنیم : گل‌آرایی حرم امام علی (ع) در آستانه میلاد امام رضا (ع) + عکس

ایسنا : چرا حسن روح‌الامین با دیوانگاره میدان ولیعصر خداحافظی کرد؟

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید