۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۵۱
کد خبر: 85462830
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

حکایت ۴۵ سال تدریس عاشقانه؛ معلمی که مدیران زیادی تربیت کرد

کرمان - ایرنا - کمتر پیش می‌آید معلمی بعد از ۳۰ سال تدریس همچنان با انرژی کار خود را ادامه دهد و مانند پدری دلسوز و مهربان به تربیت نسل جدید بپردازد؛ علی رجبی‌بهجت معلم رفسنجانی بعد از سن بازنشستگی، ۱۸ سال است با عشق و علاقه همانند دوران ابتدای خدمتش در مدارس این شهرستان به امر تدریس می پردازد.

به گزارش ایرنا، معلمی رویای شیرین دوران کودکی اش بوده، رویایی که برخی از افراد آن را تا دوران بزرگسالی با خود به همراه دارند و آن را به واقعیت تبدیل کرده و تعدادی نیز بنا بر شرایطی مسیر خود را عوض می کنند، اما در گوشه ای از ذهنشان هنوز هم عشق به این حرفه مقدس را در سر دارند.

از معلمی حرف می زنیم که در سال ۱۳۵۸ با قوا و نیروی جوانی پا به عرصه تدریس گذاشت، حاصل گردونه عمر با برکت این معلم ادبیات در دوران کاری‌اش تربیت اشخاص برجسته و مسئول در رفسنجان است.

با اینکه از دوره کاری ۳۰ سال تدریس او ۱۸ سال می گذرد، اما همچنان با شوق و علاقه وافر به همین امر می پردازد و خستگی ناپذیر است و با همین شور و حرارت معلمی افرادی برجسته مانند فرماندار، شهردار، نماینده مجلس، مدیران و متخصصان، پزشکان و دیگر شخصیت هایی را به جامعه تحویل داده است به گونه ای که با برخی از این مدیران هم که صحبت می شویم از این معلم دوران قدیم خود را به نیکی یاد می کنند.

معلمی که مانند شمع می سوزد تا بسازد؛ توصیفی بسیار کوتاه اما زیبا از رجبی بهجت این معلم دلسوز و توانگر است؛ او که عاشقانه بر سر عهد و پیمان خود می ماند تا تشنگان علم را سیراب کند و همسرش نیز یک معلم و فرهنگی است که در سنگر آموزش و پرورش فعالیت دارد.

او به تنها چیزی که این روزها فکر می کند و بزرگترین دغدغه اش به شمار می رود، رفع نیازهای دانش ‌آموزان است تا به جایی برسند.

به بهانه روز معلم با این آموزگار سپیدموی اما دارای دلی جوان و پر حرارت از عشق به شغل شریفش، تماس گرفتم و از وی خواستم تا به این بهانه گفت و گویی با ایرنا داشته باشد، با خوش ‌رویی جوابم را داد و با گشاده‌ رویی این موضوع را پذیرفت که گفت و گوی ذیل حاصل این مصاحبه است:

کشاورز زاده هستم

این معلم با سابقه با اشاره به پیشنیه خانوادگی خود گفت: در خانواده ای که شغل آبا و اجدادی آن کشاورزی بود در سال ۱۳۳۸ و در یکی از روستاهای جلگه کشکوییه رفسنجان متولد شدم، پدرم کشاورز متبحر و مشهوری بود که به اصطلاح به او زعیم (سرپرست سایر کشاورزان) می گفتند. مادرم فرزند ملای روستا و جزو معدود افراد باسواد بود که مکتبخانه داشت و شاید همین معلمی بنده هم به نوعی ادامه کار جد مادری ام بوده است.

وی ادامه داد: والدینم هفت فرزند را با نان حلال از راه درآمد حاصل از کشاورزی تربیت کرده و به جامعه تحویل دادند و یکی دیگر از برادرانم هم معلمی را انتخاب کرد که در حال حاضر بازنشسته شده است.

رجبی بهجت اظهار داشت: دوران تحصیلم تا سوم ابتدایی را در همان کشکوییه به اتمام رساندم و برای ادامه تحصیل به شهر رفسنجان رفتم تا اینکه در هنرستان فنی و حرفه ای امین دیپلم مکانیک ماشین آلات کشاورزی گرفتم، دوره کاردانی هم در رشته فنی گذراندم و پس از آن بنا به علاقه در رشته ادبیات، لیسانس ادبیات فارسی را از دانشگاه شهید باهنر کرمان اخذ کردم.

آغاز راه ۴۵ ساله علم و دانش

وی خاطر نشان کرد: در مهرماه سال ۱۳۵۸ در رشته تحصیلی دانشگاهی ام یعنی ادبیات فارسی به استخدام آموزش و پرورش درآمدم، ابتدای استخدام در امین شهر از توابع امروزی شهرستان انار به مدت ۲ سال در مدرسه راهنمایی به تدریس پرداختم. همچنین در آنجا معاون و مدیریت دبیرستان شهید قدیری انارکی را برعهده داشتم.

این معلم رفسنجانی تاکید کرد: سپس به رفسنجان منتقل شدم و معاونت دبیرستان سیدجمال الدین اسدآبادی به مدت ۶ سال به من سپرده شد اما چون به تدریس علاقه زیادی داشتم حضور در جمع دانش آموزان را بیشتر دوست داشتم؛ از معاونت این دبیرستان استعفای خود را نوشتم و چند سالی تدریس کردم اما دوباره مرا به معاونت مدرسه خاتم الانبیا رفسنجان فراخواندند و پس از سه سال مدیر مدرسه غیرانتفاعی حجت شدم که با همان حکم مدیریت در سال ۸۶ به بازنشستگی نایل آمدم.
استرس بالا و نمره عالی فیزیک

رجبی بهجت با اشاره به خاطره‌ای فراموش نشدنی از دوران تحصیل خود بیان کرد: سال ۱۳۵۶ بود در مقطع فنی و حرفه ای و هنرستان سال آخر و زمان امتحانات را می گذراندیم که برای امتحان یکی از دروس فیزیک کمی دیر به سالن امتحانات رسیدم؛ آن زمان حوزه های امتحانی تعدادشان کم و ۲ سالن در شهر رفسنجان برای پایان دوره امتحانات نهایی در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: ایرج شگرف نخعی آن روز رییس هیات ممتحنه امتحانات نهایی در رفسنجان بود که از کرمان آمده بود، وقتی دید من علاوه بر دیرآمدنم، پایم هم در لابه لای سیم در کنار در سالن گیر کرده و زمین خوردم مرا صدا زد و دستم را گرفت نشاند روی صندلی و نیم ساعت تا یک ساعت این سکوت ادامه داشت و از شدت استرس نمی دانستم چه کنم، چون زمانم در حال از دست رفتن بود، اما این ناظر مرا زیر نظر داشت و پس از اینکه گفتم برگه امتحانات می خواهم گفت نگران نباشید اما اعتماد نکردم و باز استرس و اضطراب مرا داشت خفه می کرد.

فرهنگی با سابقه رفسنجان خاطر نشان کرد: بالاخره برگه امتحانات را به من داد و با اشاره به اینکه ۲ ساعت مهلت پاسخگویی داری، یک عدد بستنی هم گذاشت روی دسته صندلی و با خوشرویی اظهار کرد که استرس نداشته باش و امتحانت را بده و همین رفتار خوشایند این ناظر باعث شد از استرسم کم شود و با آرامش خاصی امتحانم را هم با نمره خوب ۱۹.۵ قبول شوم.

حکایت ۴۵ سال تدریس عاشقانه؛ معلمی که مدیران زیادی تربیت کرد
همراه با دانش آموزان دبیرستان شهید انصاری سال ۱۳۶۸

دانش آموز یتیمی که مدیر موفق شد

وی با بیان اینکه در طول ۴۵ سال تدریس خاطرات بسیار شیرین و گاه تلخی را دیده ام گفت: دانش آموزی داشتم سال دهم بود و دل به درس نمی داد؛ هر زمان که از او درس می پرسیدم گیر می کرد و جواب نمی داد؛ هر زمان هم به او مهلت می دادم که بخواند تا در چند روز بعدش بپرسم اما همچنان درس نمی خواند.

وی افزود: ۲ روز قبل از عید قربان از او درس پرسیدم بلد نبود به او گفتم مرور کند، ۲ روز بعد یعنی روز بعد از عید قربان از شما می پرسم. روز بعد از عید قربان فرا رسید و باز هم من از این دانش آموز درس پرسیدم جواب نداد، به او گفتم پدرت را به مدرسه بیاور تا با او صحبت کنیم و دلیل را بدانیم که اگر محیط خانه برای درس خواندن شما فراهم نیست بستر را مهیا کند تا بتوانی درس بخوانی.

این معلم رفسنجانی بیان کرد: اشک در چشمان این دانش آموز حلقه زد و گفت پدر ندارم و چند سال قبل در شب عید قربان در حوالی مناطق اطراف سرچشمه رفسنجان ماشینمان واژگون می شود و پدرم به رحمت خدا می رود؛ من در آن شب چندین ساعت بالای سر جنازه پدرم اشک می ریختم و تنها بودم، بعد از فوت پدرم تصمیم گرفتم که طول سال با جمع آوری پول توجیبی هایم عید قربان هر سال برای پدرم گوسفند قربانی کنم، شما که ۲ روز قبل گفتید درسم را بخوانم و بعد عید قربان می پرسید من گرفتار بودم و نتوانستم بخوانم.

وی ادامه داد: خیلی ناراحت شدم و از این رو به او توجه ویژه داشتم و همواره او را به درس خواندن تشویق می کردم و مشکلات درسی اش را برطرف می ساختم؛ از طرفی او را راهنمایی می کردم که هم بتواند درس بخواند هم کار کند و الان هم در یکی از پست های مهم در صنعت مس فعالیت دارد و از این خوشحالم که توانستم مسیر موفقیتش را به او نشان دهم و البته او هم با پشتکاری که داشت موفقیت را نصیب خود و خانواده اش کرد و من را هم خرسند.

توصیف فرماندار کنونی

رجبی بهجت تاکید کرد: در دوران تدریسم دانش آموزان زیادی داشتم و خوشبختانه علاقه و رابطه دوسویه ای که بین من و دانش آموزانم به وجود آمده بودکه باعث شد بیش از ۹۰ درصد از این محصلان مسئول، پزشک، مهندس و افراد موثر در جامعه بشوند، از جمله فرماندار فعلی رفسنجان که در دوران دبیرستان که در دبیرستان شهید مطهری مشغول به تحصیل بود؛ او بسیار دانش آموز کم حرف، منظم، باهوش و در مجموع یک نخبه کم حرف در کلاس درس بود و همیشه در یک گوشه از کلاس می نشست و در طول سال حتی یک بار هم جایش را تغییر نداد.

وی اظهار داشت: من در کلاسم سعی داشتم تدریس همراه با محبت، مهرورزی و دوستی با دانش آموزانم را در رأس امورم قرار دهم که همین امر موجب ایجاد وحدت و انسجام و روحیه خوب بین من و دانش آموزان م شد و در نهایت میوه های درخت تدریسم مسئولین شخصیت های برجسته ای شدند که در حال خدمت رسانی به عموم مردم هستند و چه نعمتی بالاتر از اینکه ببینی ثمره کارت افراد مفید در جامعه هستند، به گونه ای که در یک سال یعنی سال ۱۳۶۰ تنها از ۲۷ دانش آموز یک کلاس ۲۶ دانش آموز در دبیرستانی در شهرستان انار در رشته پزشکی کنکور را قبول شدند.

حکایت ۴۵ سال تدریس عاشقانه؛ معلمی که مدیران زیادی تربیت کرد
نماینده شورای دبیران دبیرستان شهید مطهری رفسنجان ۱۳۷۳

کرونا و ضعف جوابدهی سیستم آنلاین درسی

دبیر مدارس رفسنجان تصریح کرد: سال های ۹۸ به بعد و بروز پدیده کرونای جهانی رخ داد، بدون تردید معلمان و اساتید مسئولیت پذیر به عنوان متولیان اصلی آموزش و تعلیم در کشور، نقش اساسی در پیشرفت این بخش مهم و سرنوشت‌ ساز دارند.

وی تاکید کرد: شرایط حساس و بحرانی شیوع کرونا که یک موضوع بحرانی و اضطراری بود نیز طولانی ترین دوره تعطیلی مدارس را رقم زد، در این شرایط حفظ سلامت دانش آموزان و مردم اولویت اصلی برای کشور بود، به همین منظور اولین اقدام دولت این بود که از تجمع های مشکل ساز از جلوگیری کند، بنابراین مدارس نیز به همین منظور تعطیل شدند.

رجبی گفت: ما معلمان هم در این روزهای شیوع ویروس کرونا در جبهه نظام آموزشی دست به کار شدیم، با روش های مختلف کار را تعطیل نکردیم و با اینکه سیستم آنلاین و بستر شاد تحصیلی دانش آموزان فراهم شده بود اما این سیستم ضعیف عمل می کرد و دو سوی تدریس و فراگیری علم بین معلم و دانش آموزان را با اختلال همراهی می کرد.

وی ادامه داد: اما من بعد از اتمام ساعت کاری و اداری تدریس در بستر اینترنتی، کارم را متوقف نمی کردم و در خانه هم که بودم شب ها تا پاسی از شب دانش آموزان در فضای مجازی و بستر تلفن همراه به طرح مشکلات درسی می پرداختند و پاسخ شان را می دادم.
آموزش های درسی را حتی در خارج از ساعت کاری تعطیل نمی کردم و با حوصله تمام، درس دادنم را ادامه می دادم و با دانش آموزان ارتباط می گرفتم تا به‌خوبی مفهوم درس را متوجه بشوند و از درس عقب نمانند.

حل مشکلات فرهنگیان در اولویت باشد

این معلم یازنشسته رفسنجانی با بیان اینکه معلمان بازنشسته گنجینه علم و تجربه هستند، تاکید کرد: اگر از این ذخایر ارزشمند کشور در راستای جذب نیروهای جدید الورود به مراکز دولتی و بخش های خصوصی استفاده کنند و تجربیاتشان را در اختیار نسل جوان نیروی کار قرار دهند به‌یقین جامعه روی موفقیت را بیش از پیش خواهد دید.

وی افزود: اگر یک معلم بدون استرس و بدون در نظر گرفتن مشکلات زندگی اش، سر کلاس حاضر باشد آموزشش بهتر و کلامش در دانش آموزان موثر واقع می شود و می طلبد دولت فکری برای حل مشکلات فرهنگیان داشته باشد تا نسل های آینده از آموزش های خوب و موثر برخوردار شوند.

رجبی بهجت گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان قولی که هنوز اجرایی نشده است باید به مرحله اجرا در آید.

وی با بیان اینکه دارای نوه هستیم و برای گذران زندگی و رفع مشکلات دوران بازنشستگی نیازهای زیادی داریم تا از عهده مخارج معقول برآییم تصریح کرد: حتی همسر بنده هم پس از بازنشستگی با قدرت و انرژی مشغول کار است و امید که دولت در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان و رفع مشکلات این قشر هم تدبیر کند.

حکایت ۴۵ سال تدریس عاشقانه؛ معلمی که مدیران زیادی تربیت کرد

وی بیان کرد: در اینجا باید از همسرم خانم طیبه عباسی که ایشان هم مدیر و دبیر دبیرستان های رفسنجان بوده و در طول ۴۵ سال گذشته قدم به قدم مرا همراهی کرده، تشکر کنم.

بعد از انجام این مصاحبه بود که فرماندار رفسنجان با علی رجبی بهجت این معلم دوران قدیمش دیدار و از وی با اهدای قاب عکس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به مناسبت گرامیداشت هفته مقام معلم قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : راه اندازی نرم‌افزار مطالبه‌گری مردمی از مسئولین «سو» در کرمانشاه

مهر : خسارت ماهانه ۴ میلیارد دلاری تل‌آویو در نتیجه عملیات یمنی‌ها 

مهر : حضور رییس دانشگاه علامه‌طباطبایی در گردهمایی روسیه و جهان اسلام

ایرنا : شهرستان ملارد میزبان چهاردهمین رویداد ملی کسب و کار در کتابخانه های عمومی

مهر : برخورد با تخلفات در سزارین‌های تقویمی

ایرنا : واریزی پیکان به پاس قوامین؛ میزبانی شاگردان عنایتی از تراکتور و استقلال در اکباتان

ایسنا : ۱۸۰ هزار تن ریل برای ساخت راه‌آهن تحویل داده‌ایم

ایلنا : انتظار داریم چین با احترام به تمامیت ارضی ایران از امضای برخی قراردادهای شیطنت آمیز خودداری کند

مهر : ۹۰ درصد مردم کردستان از اجرای طرح نور رضایت دارند

مهر : اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتبال بانوان اعلام شد

ایرنا : برش کیک برای ۵۰ دختر شهید کرمان

ایرنا : ۱۴۰۳ سال تکمیل و اتمام یادمان های دفاع مقدس در ایلام است

صدا و سیما : شورای اروپا اولین معاهده بین‌المللی هوش مصنوعی را تصویب کرد

ایسنا : استاندار مرکزی: در فصل تابستان قطعی برق خانگی نخواهیم داشت

مهر : نخستین مدرسه و شبکه اجتماعی فریلنسری ایران راه اندازی می شود

ایسنا : ضرورت آموزش بهداشت قاعدگی به دختران برای پیشگیری از ناباروری و بیماری‌های زنان

مهر : توقیف محموله سیگار قاچاق در سروآباد

مهر : اعزام ۲۰۰ طلبه جهادی به مناطق سیل‌زده فریمان

ایرنا : پلیس در بیرجند برای ۴۰ راننده اعمال قانون کرد

ایرنا : توضیح باشگاه پیکان در خصوص میزبانی در ورزشگاه پاس قوامین

ایسنا : درخواست روسیه از فرانسه برای عدم استفاده از خشونت در کالدونیای جدید

ایرنا : رویکرد محافظه‌کارانه «آیپک» در اجتناب از پرداختن به اسرائیل در تبلیغات انتخاباتی

مهر : رفع تعهد ارزی صادرکنندگان آسان می‌شود

مهر : برخی دنبال جوسازی در فوتبال هستند/باید هفته‌های آخر را مدیریت کرد

ایرنا : فیلم | استقبال مردم باشت از کاروان زیرسایه خورشید

ایسنا : عنوان برترین سازمان بسیج رسانه کشور به خوزستان رسید

ایسنا : امیرآبادی: دوست دارم مربی ایرانی قهرمان شود/ استقلال هیچ حریفی را دست‌کم نگیرد

ایسنا : تیم طارم زمین حاجی‌آباد قهرمان هفته سوم نخستین دوره مسابقات لیگ دومینو استان هرمزگان شد

تسنیم : ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی با حساب وکالتی بانک تجارت

تسنیم : الحاق غیرقانونی اراضی کشاورزی برای نهضت ملی مسکن

ایسنا : ملاحظات خاص برای هرگونه تغییر در موزه/امکان بازدید عمومی به شرط تعداد!

مهر : هشدار به شهروندان عربستان سعودی در بیشکک

مهر : جهان امروز، جهان پس از «وعده صادق» است

ایسنا : وجود یک گونه پستاندار در وضعیت بحرانی در خراسان شمالی

مهر : همه چاه‌های فاقد کنتور باید دارای کنتور شوند

مهر : نصب کنتور هوشمند بر روی همه چاه‌های مجاز در استان قزوین

ایرنا : تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم حتما شدنی است/ عزم دولت سیزدهم برای حل مشکلات

ایرنا : سکوها باید بتوانند با حاکمیت کار کنند/ تنظیم‌گری یعنی شکل دادن به هندسه بازار

ایرنا : سکوها باید بتوانند با حاکمیت کار کند/ تنظیم‌گری یعنی شکل دادن به هندسه بازار

مهر : ایجاد ناامیدی در دل ملت ایران از پروژه اساسی و راهبردی دشمن است

ایلنا : ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق و اسلحه بررسی می‌شود

ایلنا : کشف حلزون ناشناخته «شیشه‌ای» در این گودال

ایسنا : چگونه می‌توان سیل را در چند دقیقه مدیریت کرد؟/۱

مهر : «رسانه» ستون فقرات جهاد تبیین و امید آفرینی است

تسنیم : آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجویان بین‌الملل تدوین شد

ایلنا : ماهواره‌های ایرانی هر یک ساعت و نیم برای ما تصاویری از سطح زمین را ارسال می‌کنند

تسنیم : نامه ضد مهاجرتی وزرای کشور اتحادیه اروپا

مهر : محکومیت قاچاقی سوخت در آبادان

ایرنا : سرمربی تیم جودو نوجوانان مشخص شد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید