گام‌های امیدبخش گلستان برای رونق تجارت خارجی؛ جهش تولید در سایه اکسپو

گرگان- ایرنا- نمایشگاه ایران اکسپو۲۰۲۴ به‌عنوان دروازه ورود به بازارهای جهانی فرصت مغتنمی برای استان‌هایی همچون گلستان بود تا با نمایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود فرصت ورود به بازارهای بین‌المللی و گسترش تجارت خارجی را برای خود رقم بزند و در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گام‌های محکم‌تری برای توسعه و پیشرفت بردارد.

به گزارش ایرنا، گلستان جزو استان‌هایی است که در تامین امنیت غذایی کشور نقش به‌سزایی دارد، بنا به گفته استاندار گلستان ۳۶ روز از امنیت غذایی کشور مرهون تلاش گلستانی‌هاست و این مساله بیانگر جایگاه استان و نقش‌آفرینی آن در امنیت غذایی کشور است اما یکی از معضلات جدی که گلستانی‌ها با آن روبه‌رو هستند و پاشنه آشیل اقتصادی استان به شمار می‌رود موضوع خام‌فروشی است.

گلستان برای عبور از این معضل که به درآمد سرانه خانوار آسیب وارد کرده راهی جز توسعه صنایع تبدیلی و تکمیل زنجیره‌های ارزش ندارد؛ مساله‌ای که اهمیت آن در دولت سیزدهم به درستی شناسایی و احصاء شد و مسوولان استان را به این فکر انداخت که نقشه راه تازه‌ای برای توسعه اقتصاد گلستان و سرمایه‌گذاری ترسیم کنند.

یکی از ظرفیت‌هایی که می‌توانست در کنار معرفی توانمندی‌های استان گلستان، رونق صادرات و تجارت خارجی را به همراه داشته باشد نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران موسوم به ایران اکسپو ۲۰۲۴ بود.

این نمایشگاه که از هشتم اردیبهشت ماه در تهران آغاز به کار کرد روز گذشته به کار خود پایان داد، استان گلستان با ۲۱ زنجیره ارزش افزوده برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این نمایشگاه شرکت کرده تا از این فرصت برای افزایش تولید و صادرات کالای غیرنفتی و ارزآوری برای کشور استفاده کند.

با توجه به پایان کار نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برای اطلاع از رهاورد این نمایشگاه برای گلستان و آخرین جزئیات مذاکرات اقتصادی به سراغ مسوولان ذی‌ربط رفتیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال دومین سال حضور استانداری‌ها در قالب ارائه زنجیره ارزش و اقدامات آنها در نمایشگاه ایران اکسپو بود و گلستان به مدد تجربه سال گذشته با آمادگی بیشتری در این نمایشگاه حاضر شد.

گام‌های امیدبخش گلستان برای رونق تجارت خارجی؛ جهش تولید در سایه اکسپو

علی وفایی نمایشگاه امسال ایران اکسپو را بسیار کاربردی و مفید خواند و افزود: برای این نمایشگاه ۲۱ زنجیره ارزش راهبردی را شناسایی کرده بودیم که از این ۲۱ زنجیره ارزش، بیشتر بر ۲ زنجیره ارزش راهبردی اولویت‌دار در بخش شیلات و طیور تمرکز کردیم.

وی از بازدید بیش از ۸۰ هیات تجاری خارجی از غرفه گلستان خبر داد و بیان کرد: بیش از ۶۰ مدل B۲B و رایزنی برای افزایش تعاملات اقتصادی از جمله صادرات با هیات‌های داخلی و خارجی داشتیم و در حوزه‌های مختلف توانمندی‌های صادراتی استان با محوریت شیلات و طیور و دیگر حوزه‌ها مذاکره انجام شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری گلستان و بوشهر منعقد شد و براساس آن انتقال دانش، تجربه و تکنولوژی راهبردی در خصوص زنجیره‌های ارزش راهبردی ۲ استان در دستور کار قرار می‌گیرد.

وفایی ادامه داد: گلستان در حوزه طیور و بوشهر در حوزه شیلات عملکرد خیلی خوبی دارند که براساس این تفاهم‌نامه مقرر شد این ۲ استان برای بهبود این زنجیره‌ها به کمک همدیگر بیایند.

وی تاکید کرد: در راستای مذاکرات انجام‌شده در جشنواره ایران اکسپو برخی از هیات‌های تجاری به گلستان سفر کرده و اقدامات لازم برای هدایت این مذاکرات برای عقد قرارداد و صادرات در حال انجام است.

گام‌های امیدبخش گلستان برای رونق تجارت خارجی؛ جهش تولید در سایه اکسپو

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان؛ در نمایشگاه ایران اکسپو در خصوص هفت موضوع سرمایه‌گذاری مذاکره انجام شد و سرمایه‌گذاران در حال بررسی هستند تا برای انعقاد تفاهم‌نامه اقدام کنند.

وفایی نمایشگاه ایران اکسپو را فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان گلستان به مسوولان در سطح ملی برشمرد و ابراز امیدواری کرد حضور گلستان در این نمایشگاه بتواند منجر به تعمیق و گسترش زنجیره‌های اولویت‌دار و مهم گلستان شود.

وی تاکید کرد: پس از طی فرایندهای مشخص ۲۱ زنجیره ارزش در گلستان شناسایی شده و در حال مطالعه و بررسی هر کدام از زنجیره‌ها براساس شاخصه‌های مختلف از جمله میزان اشتغال، سهم زنجیره‌های ارزش در تولید ناخالص داخلی استان و کشور، میزان صادرات و امثال آن هستیم که پس از اتمام مطالعات و ترسیم وضعیت موجود زنجیره ارزش، اولویت‌های استان مشخص خواهد شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان گفت: در حال حاضر تلاش ما حمایت از زنجیره ارزش شیلات و طیور است که در تسهیلات تکلیفی امسال برای تکمیل حلقه‌های پسین و پیشین منابع اعتباری اختصاص یافته تا پایان ۱۴۰۳، شاهد تکمیل زنجیره ارزش در بخش شیلات و طیور باشیم.

وفایی سیاست دولت سیزدهم را گسترش تعامل با کشورهای همسایه دانست و گفت: در دولت قبل مراوده گلستان با کشور ترکمنستان تقریبا به صفر رسیده بود اما در دولت سیزدهم ۲ بار هیاتی از گلستان به ترکمنستان اعزام شدند و طی ماه‎‌های آینده نیز نمایشگاهی را در ترکمنستان برگزار خواهیم کرد.

مشاور استاندار در تدوین سند چشم‌انداز و برنامه استراتژیک استان گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان گلستان یک استان با میانگین تولید بالا در بخش کشاورزی، صنعت و معدن محسوب می‌شود اما درآمد سرانه در استان پایین است.

گام‌های امیدبخش گلستان برای رونق تجارت خارجی؛ جهش تولید در سایه اکسپو

حمیدرضا دنکوب ادامه داد: با وجود آنکه میزان تولید در گلستان بیش از میانگین جمعیت استان است اما درآمد استان نصف میانگین کشوری است و این مساله نشان می‌دهد رویکرد گلستان طی سال‌های گذشته تولیدمحور بوده نه بازارمحور.

وی با بیان اینکه استان گلستان در سال‌های اخیر صاحب چشم‌انداز شده تا درآمد سرانه خانوار ارتقا پیدا کند، گفت: استراتژی برای افزایش درآمد سرانه خانوار ورود به بازارهای بین‌المللی و گسترش تجارت بین‌الملل در استان مبتنی بر مزیت‌های رقابتی است.

مشاور استاندار در تدوین سند چشم‌انداز و برنامه استراتژیک استان گلستان با بیان اینکه نمایشگاه ایران اکسپو جایگاه مطلوبی دارد و بازدیدکنندگان خوبی را جذب خود می‌کند، یادآور شد: استان گلستان با توجه به استراتژی بازارمحور نیازمند ورود به بازارهای بین‌المللی است و نمایشگاه‌های اکسپو از این منظر اهمیت ویژه‌ای دارد.

دنکوب با تاکید بر اینکه هزینه اندک در نمایشگاه ایران اکسپو، اثربخشی بالایی خواهد داشت، یادآور شد: تجار مختلف از اقصی نقاط دنیا و از داخل کشور به این نمایشگاه آمدند و مذاکرات مختلف B۲B، G۲B و حتی G۲G در حاشیه آن برگزار شده است.

به گفته وی؛ در غرفه استانداری گلستان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ بیش از ۱۰۰ مذاکره تجاری انجام شد که ۵۰ درصد این مذاکرات خارجی بوده است.

مشاور استاندار در تدوین سند چشم‌انداز و برنامه استراتژیک استان گلستان با بیان اینکه رویکرد بازارمحوری بدون معرفی ظرفیت‌های گلستان تحقق پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: جهش تولید جهش در رشد اقتصادی است و بدون فروش و ارتباط با بازارهای بین المللی امکان ایجاد رشد تولید وجود ندارد لذا تفکر بازاریابی، بازارمحوری و فروش حکم می‌کند برای تحقق جهش تولید، جهش تقاضا ایجاد کنیم.

دنکوب تاکید کرد: استراتژی تجارت جهانی جذب سرمایه‌گذار است و وقتی در کشور کمبود منابع وجود دارد، می‌توان با جذب سرمایه‌گذار خارجی تا حدودی این مشکل را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم شاخص بهبود فضای کسب و کار در گلستان ارتقا پیدا کرده و سرمایه‌گذاری خارجی بهبود یافته است، گفت: کار تولید فردی نیست و نیاز به انسجام ملی و استانی دارد، در حال حاضر راه پیش‌رو درست است و باید به آن سرعت بخشید.

به گفته مشاور استاندار در تدوین سند چشم‌انداز و برنامه استراتژیک استان گلستان؛ استان گلستان برای جذب سرمایه‌گذار به ویژه در حوزه صنعتی از همه زمان‌ها آماده‌تر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


تسنیم : نخستین دعای کمیل زائران بیت الله الحرام در مدینه منوره

ایسنا : دهه کرامت فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ رضوی است

تسنیم : عزیمت سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت به سرزمین وحی

ایرنا : هلال احمر خراسان شمالی به ۴۰ نفر از حادثه دیدگان سیل امدادرسانی کرد

ایسنا : جشن بزرگ امام رضایی‌ها در شهرستان پیشوا برگزار شد

مهر : هشدار آمریکا به آمریکایی‌های خارج از کشور

ایسنا : نصیرزاده: واگذاری تراکتور قطعی است

تسنیم : جشن بزرگ امام رضایی‌ها -2

تسنیم : جشن بزرگ امام رضایی‌ها - 1

تسنیم : سفر رهبر شیعیان نیجریه به عراق

ایرنا : فرار لحظه آخری الهلال از شکست برابر النصر

ایرنا : وزیر راه و شهرسازی درگذشت سه تن از راهداران فارس را تسلیت گفت

ایرنا : کودکان قشم امشب با "لالایی ایرانی" به خواب رفتند

ایسنا : فقط یک روستای سرخس جاده دسترسی ندارد/ارسال مایحتاج ضروری با پشتیبانی هوایی انجام می‌شود

ایرنا : استاندار خراسان رضوی: باید آماده مقابله با سیل احتمالی باشیم

مهر : رفع مشکلات مسکن در تنگستان نیازمند توجه بیشتر است

ایسنا : بازی بزرگ لیگ عربستان برنده نداشت

ایرنا : مسابقات کشتی آلیش زنان قهرمانی کشور

مهر : خرید ۲۰ دستگاه دمنده هوا برای مقابله با آتش سوزی در سرپل ذهاب

مهر : برگزاری فینال جام حذفی با VAR/ تخلف ثابت شود آقایان محروم می شوند

ایرنا : ریزش کوه در محور بجنورد به شیروان خسارت جانی نداشت

ایرنا : خانواده فوتبال اصفهان از گیتی پسند تقدیر کرد

مهر : ‌ راه اندازی ۴ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

ایرنا : امدادرسانی آتش‌نشانان سبزوار در ۱۷ مورد آب‌گرفتگی + فیلم

ایرنا : امدادرسانی آتش‌نشانان سبزوار در ۱۷ مورد آب‌گرفتگی

مهر : ۴مصدوم و ۱فوتی بر اثر سانحه تصادف در محور اسلام آباد غرب به گواور

ایرنا : آیین واگذاری زمین رایگان به ۵۰۰۸ خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت در یزد برگزار شد

تسنیم : سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان و فلسطین اشغالی

ایسنا : مدارس مشهد در نوبت عصر شنبه غیر حضوری شد

مهر : روزشمار۶۰روزه استاندار کرمانشاه برای آماده‌سازی خوابگاه دانشجویان

ایرنا : زاخارووا: واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا درباره رسانه‌های روسی در حال بررسی است

مهر : نقاط آلوده‌ مستعد تکثیر پشه آئدس در دیلم پاکسازی شود

ایرنا : سه راهدار در محور سروستان - شیراز جان باختند

ایسنا : ۳ نفر همچنان در خراسان رضوی مفقود هستند/اعزام فوری ماشین‌آلات سنگین به کلات و درگز

ایلنا : سیل در کلات هیچ فوتی نداشت

ایلنا : حریق در شهرک صنعتی دولت آباد اصفهان مهار شد

ایرنا : گسترش موج اعتراض‌های دانشجویی در انگلیس با طعم اعتصاب غذا

مهر : مبارزه علیه داعش / چهره نزدیک به ابوبکر البغدادی دستگیر شد

ایلنا : صحبت‌های مهم تاج درباره اسرائیل و تهدید فدراسیون

ایرنا : سانحه رانندگی در شرق سبزوار هفت مصدوم برجای گذاشت

مهر : زندگی دشوار مردم سیل زده مشهد 

تسنیم : عراق|آرایش گروه‌های سیاسی برای انتخاب جانشین حلبوسی

ایرنا : مدارس نواحی هفتگانه مشهد در نوبت عصر شنبه غیرحضوری شد

ایرنا : مدارس نواحی هفتگانه مشهددر نوبت عصر شنبه غیرحضوری شد

مهر : نهمین دوره جشنواره فرهنگی گردشگری «تاک پلو» در شهرستان خلیل آباد

ایسنا : مهار حریق سنگین کارگاه نمدسازی در دولت‌آباد اصفهان به کمک ۱۰ تیم آتش‌نشانی

ایسنا : خسارت ۲۵۰ میلیارد ریالی باران به ایل راههای عشایری خراسان شمالی

ایرنا : حاشیه‌نگاری خبرنگار ایرنا از مسابقه بسکتبال شهرداری گرگان با طبیعت اسلامشهر

مهر : بیست و یکمین دوره تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید