دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟ 

تهران- ایرنا- امارات متحده عربی به‌عنوان دومین شریک تجاری ایران ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای رشد تجارت و همچنین انواع همکاری‌های اقتصادی را برای کشورمان در خود جای داده است، امری که بدخواهان ایران نمی‌خواهند محقق شود و سفر وزیر راه و شهرسازی به ابوظبی و برگزاری نشست کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور پس از ۱۰ سال برخی سنگ‌اندازی‌ها را خنثی کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در راستای نشست این کمیسیون طی سفری به ابوظبی با «بن الطوق الماری» وزیر اقتصاد امارات و هیاتی از مدیران اماراتی دیدار کرد. دیداری که در نخستین گام با امضای ۲ سند همکاری به کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات رسمیت بخشید.

نشست این کمیسیون که پس از ۱۰ سال برگزار شد، حاصل سیاست‌های دولت سیزدهم، مبنی بر رشد و توسعه تجارت با کشورهای همسایه است که به گفته وزیر راه و شهرسازی، با جدیت و عزمی که این نشست برای مدیران دو طرف ایجاد کرده، می‌توان به رشد تجارت بین دو کشور تا سطح ۳۰ میلیارد دلار امیدوار بود.

همچنین طی این نشست، اسناد همکاری مختلفی که در نشست‌های مختلف بین مسوولان دو کشور برگزار شد، آماده امضا شد که نگاهی به محتوای این اسناد و گفت‌وگوها، خبر از آن می‌دهد که آینده روابط اقتصادی دو کشور، بیش از پیش روشن خواهد بود و نیت بدخواهان تجارت پررونق در خاورمیانه به عمل منتهی نخواهد شد.

یکی از مهمترین تفاهم‌هایی که در این نشست انجام شد، موضوع تسریع در انجام مذاکرات و نهایی کردن اسناد همکاری مبادله شده در حوزه‌های مختلف اقتصادی بین دو کشور بود. ایجاد کمیته اقتصادی و بازرگانی با مسوولیت وزارت صمت ایران و وزارت تجارت خارجی امارات با عضویت سایر دستگاه‌ها در جهت تسهیل همکاری‌های تولیدی و بازرگانی، دانش‌بنیان، فناوری‌های برتر در حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی از دیگر سرفصل‌های گفت‌وگو در این نشست بود.

یکی دیگر از تفاهم‌های نشت مذکور، ایجاد و تعیین تیم مشترک کاری در زمینه همکاری‌های صنعتی و گازی بود که این مساله می‌تواند نقشی مهم در اقتصاد هر دو کشور داشته باشد.

سرمایه‌گذاری نهادهای مالی و بانک‌های معتبر اماراتی در بورس بین‌الملل مناطق آزاد ایران و سهام‌داری در این بورس از دیگر محورهای این نشست بود و به نظر می‌رسد این مساله، در صورت محقق شدن، بخشی از چالش کمبود سرمایه در ایران را جبران خواهد کرد.

همچنین در زمینه تجارت تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری با تعیین یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اولیه از سوی هر کدام از طرفین، تشکیل کارگروه مشترک بانکی تحت نظارت بانک‌های مرکزی دو کشور و تشویق بانک‌های تجاری به برقراری و گسترش روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور و تشکیل بانک مشترک بین دو کشور که موضوعی مورد علاقه‌مندی و تاکید «شیخ منصور بن زاید» معاون و نخست وزیر امارات بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

موضوع ایجاد همکاری بین صندوق‌های ضمانت صادرات دو کشور از دیگر محورهای گفت‌وگو با مقامات اماراتی بود که در صورت اجرایی شدن، زمینه را برای افزایش امنیت فعالیت تجار دو کشور فراهم می‌کند.

ضرورت همکاری طرف اماراتی به‌منظور افتتاح حساب بانکی اشخاص حقیقی ایرانی و نیز شرکت‌های به ثبت رسیده در امارات با سهامداران ایرانی و همچنین ضرورت همکاری طرف اماراتی پیرامون امکان استفاده از خدمات بانکی بین‌المللی نظیر اعتبار اسنادی در مناسبات تجاری بین المللی از/ به امارات، از دیگر زمینه‌های نشست مشترک بذرپاش با وزیر اقتصاد امارات بود.

سرمایه‌گذاری اماراتی‌ها در حوزه نفت و گاز نیز در این نشست مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و حال باید دید که این مساله تا چه حد می‌تواند بازار انرژی منطقه و دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

ایجاد کنسرسیوم‌های مشترک اجرایی بین شرکت‌های بزرگ مهندسی دو کشور برای اجرای مشترک پروژه‌های عمرانی داخلی و بین المللی به صورت دو یا چند جانبه با توجه به شهرت شرکت‌های ایرانی در کشورهای منطقه و پتانسیل‌های فراوان جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های فنی و مهندسی به ویژه در حوزه عمران و سرمایه‌گذاری مستقیم کشور امارات در حوزه‌های مختلف حمل و نقل و ترانزیت، احداث خطوط ریلی، تامین لکوموتیو، ایجاد بنادر خشک، توسعه بنادر، ساخت و توسعه فرودگاه‌ها (مهرآباد تهران و اصفهان و ساخت شهر فرودگاهی مشهد)، صنعت گردشگری، نفت، گاز، طرح‌های پالایشگاهی، آب شیرین کن، صنایع معدنی و نوسازی صنایع ایران، انرژی‌های نو و ﺗﺠﺪﻳﺪﭘﺬﻳﺮ، ایجاد نیروگاه‌های برقی و پارک‌های ﺧﻮرﺷﻴﺪی، ایجاد و تولید محصولات گلخانه‌ای، دامپروری و شیلات در استان‌های همجوار نیز بخشی دیگر از این گفت‌وگوها را به خود اختصاص داده بود.

در زمینه صادرات نیز، کاهش فرایندهای طولانی اداری امارات بر سر راه کالاهای صادراتی ایرانی به امارات و نیز کالاهای وارداتی و ترانزیتی و ایجاد کمیته مشترک لجستیک به منظور برنامه‌ریزی و تسهیل فرایندهای صادرات و ترانزیت از طریق خاک دو کشور و نیز انجام مذاکرات فنی برای نهایی کردن این برنامه‌ها و ارائه تضمین‌های لازم به سرمایه‌گذاران اماراتی مورد بحث قرار گرفت.

همچنین در این نشست راه آهن ایران برای حمل هرگونه محموله ریل پسند در سطح منطقه و با عبور از ایران از/ به بنادر جنوبی ایران اعلام آمادگی کرد؛ مساله‌ای که می‌تواند به صورت جدی مورد استقبال فعالان اقتصادی و دولت امارات قرار گیرد.

ایجاد و توسعه تبادل دیجیتال داده‌ها به ویژه اسناد حمل و گمرکی به منظور کاهش تشریفات و ایستایی در مبادی ورودی و خروجی، درخواست رسیدگی به مشکل عدم صدور گواهی مبدا از اتاق بازرگانی و همچنین تاییدیه اسناد توسط وزارت امور خارجه امارات برای کالاهایی که فقط توسط امارات تحریم شده و یا کاربری غیرنظامی دارند (هرچند گمرک امارات تاییدیه غیرنظامی بودن کالاها را تایید کرده باشد)؛ نظیر قطعات خودرو یا خودرو سواری که از امارات به ایران صادر و یا از طریق بنادر امارات به ایران صادرات مجدد می‌شود و درخواست اجازه حضور و برپایی غرفه توسط بخش خصوصی ایران در برخی نمایشگاه‌های برگزار شده در مرکز تجارت بین‌الملل دبی (WTC) و ضرورت همکاری این مرکز با طرف‌های ایرانی برای انتخاب مجریان نمایشگاه‌ها به منظور تسهیل حضور شرکت‌های ایرانی از دیگر محورهای این گفت‌وگوها بود که می‌تواند راه‌گشای فعالان اقتصادی دو کشور برای همکاری‌های بیشتر باشد.

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟ 

بر این اساس می‌توان دریافت که سفر وزیر راه و شهرسازی در راس هیاتی به امارات برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات، می‌تواند زمینه را برای رشد و توسعه تجارت و همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایجاد کند و علاوه بر این فعالان بخش خصوصی در صورت اجرایی شدن تفاهم‌ها می‌تواند با سهولت بیشتری اقدام به تجارت با امارات متحده عربی کنند. موضوعی که بدون شک بر خلاف نیات دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و وزیر راه و شهرسازی طی این سفر توانست این نیات شوم را تا حدودی بی اثر کند؛ امری که بدون تردید، مهمترین دستاورد این سفر به شمار خواهد رفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایسنا : ۷۵ گونه جانوری ایران در لیست «سرخ»/تصادفات جاده‌ای،علت حدود ۵۰ درصد از تلفات گوشتخواران

ایرنا : کره شمالی ادعای غربی ها علیه خود درباره ارسال تسلیحات به روسیه را رد کرد

صدا و سیما : سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی در یمن

ایسنا : میزان بروز آلرژی در مزاج‌های مختلف / توصیه طب ایرانی به بهبود سیستم دفع مواد زائد بدن

مهر : اولین سند جنبش تعهد به خانواده را در سطح بین‌الملل تدوین می‌کنیم

تسنیم : 800 تانک و 30 هزار پهپاد، اهدایی ناتو به اوکراین

ایسنا : انسداد مرزهای شرقی با احداث دیوار و پرواز پهپادها

ایرنا : ریابکوف: برخی مقام‌های غربی، خلافکارهای خیابانی هفت‌تیرکش هستند

ایرنا : تمجید انصارالله از اسپانیا

صدا و سیما : ایران ادعای سران اتحادیه عرب درباره جزایر سه گانه را محکوم کرد

ایرنا : آستین و گالانت درباره افزایش ارسال کمک‌ها به غزه گفت‌وگو کردند

ایرنا : دبیرکل حزب الله عراق: از هیچ تلاشی برای یاری فلسطین دریغ نخواهیم کرد

ایرنا : دبیرکل حزب الله عراق: از هیچ تلاشی برای یاری به فلسطین دریغ نخواهیم کرد

مهر : عملیات موفق انصارالله یمن در سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا

ایرنا : نامزد ریاست جمهوری پیشین مصر: جنگ غزه منشأ واقعی قدرت مقاومت را ثابت کرد

مهر : دیدار با خانواده شهدا مایه افتخار مسؤولان است

مهر : جشن زیر سایه خورشید در گناوه برگزار شد

ایسنا : میلاد عبادی‌پور: تیم ما دیر کامل شد/ بازی مقابل برزیل راحت نیست

تسنیم : مجلس نمایندگان آمریکا بایدن را به حمایت از اسرائیل ملزم کرد

ایرنا : دانشجویان آفریقای جنوبی در حمایت از فلسطین تظاهرات کردند

ایسنا : چرا بشر هنوز به مریخ نرسیده‌ است؟

ایسنا : همایش بزرگداشت امامزادگان استان فارس برگزار شد

ایسنا : حرم‌های امامزادگان متعلق به شخص یا جناحی نیستند

ایسنا : ستاره والیبال برزیل بعد از پیروزی مقابل ایران چه گفت؟

ایسنا : شکست تیم ملی والیبال ایران مقابل برزیل

مهر : حمله تعیین کننده مقاومت اسلامی عراق علیه یندر ایلات

تسنیم : ایران بازی دوم را هم به برزیل واگذار کرد

ایرنا : قائم‌مقام وزیر صمت : ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صنفی در کشور پشتیبان توسعه اقتصادی هستند

تسنیم : گفت‌و‌گوی تلفنی دبیرکل حزب‌الله عراق با اسماعیل هنیه

ایرنا : لاپید: پیش از هرچیز باید دولت اسرائیل را تغییر دهیم

تسنیم : مقاومت اسلامی عراق ایلات را هدف قرار داد

ایلنا : پادوانی در مسابقات شنا شرکت می کند؛ درخواست حمایت از ایرانی ها(ویدیو)

ایرنا : جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه: عملیات "وعده صادق" آغازی بر سیر تحولات جهانی شد

ایرنا : مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی تصویب کرد

ایرنا : جنایت جدید رژیم صهیونیستی در نوار غزه/ حمله به یک مدرسه چهار شهید برجای گذاشت

مهر : قطع ارتباط دانشگاه بلژیکی با مراکز اسرائیلی

تسنیم : یمنی‌ها یک پهپاد آمریکا را ساقط کردند

ایسنا : نخستین دعای کمیل حج ۱۴۰۳ برگزار شد

مهر : پوستر «روز لرستان» رونمایی شد

ایرنا : آمریکا: چین نمی‌تواند هم به دنبال بهبود روابط با غرب و هم حمایت از روسیه باشد

ایرنا : حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به ایلات

مهر : جشنواره «تدریس برتر» توسط دانشگاه فرهنگیان لرستان برگزار می‌شود

ایرنا : فیلم| جام حذفی فوتبال/ سپاهان و ملوان بندرانزلی

ایسنا : درخشش پیشکسوتان خوزستانی در مسابقات دو و میدانی زنان کشور

ایسنا : هشدار پلیس نسبت به کلاهبرداری از شهروندان با پیامک «یارانه معیشتی ویژه دهه کرامت»

مهر : هدف‌گذاری امسال برای تولید۱.۴میلیون تن تخم‌مرغ

مهر : هدف‌گذاری امسال برای تولید۱.۴میلیون تن تخم‌مرغ وصادرات ۱۶۰هزارتن

ایلنا : عملیات نظامی در رفح، حیاتی است

ایسنا : «خوابیدن» سموم مغز را دفع نمی‌کند!

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید