در میزگرد ایرنا بررسی شد؛ روند مدیریت پسماند در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- برخی از کارشناسان عقیده دارند که مدیریت پسماند و ساماندهی زباله در چهارمحال و بختیاری سال‌هاست که با چالش روبه‌رو است و در حالی‌که از "زباله با توجه به امکان بازیافت آن با عنوان طلای کثیف" یاد می‌شود اما این استان به سبب نداشتن کارخانه بازیافت از این فرصت محروم مانده است.

به گزارش ایرنا، روزهایی که پشت سر گذاشته شد به طور مشخص دوم تا نهم اردیبهشت تحت عنوان زمین پاک نامگذاری شده است و در این میان یکی از موضوعات که رابطه مستقیم با زمین پاک دارد و باید به آن توجه داشت "مدیریت پسماند" است.

پسماندها که امروزه از آن با عنوان طلای کثیف یاد می‌شود، در صورت ساماندهی و بازیافت نشدن خطرات و تهدیدهای فراوانی در حوزه زیست‌محیطی و سلامت انسان دارد که اگر مدیریت صحیحی در این حوزه صورت نگیرد شاهد به خطر افتادن جان بسیاری از انسان‌ها و نابودی آب، خاک و هوا خواهیم بود.

بر اساس تعریف قانون مدیریت پسماند، پسماند یا به معنای عام آن "زباله" به مواد جامد، مایع و گاز(غیر از فاضلاب) گفته می‌شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از سوی انسان تولید می‌شود و از نظر تولیدکننده زائد تلقی می‌شود.

طبق این تعریف انسان‌ها هر روز پسماند تولید می‌کنند که بخشی از آن همچون پوست میوه و باقی مانده سبزیجات و غذا، قابل بازگشت به طبیعت است و حتی می‌تواند غذای دیگر موجودات شود اما بخشی دیگر از پسماندها همچون یکبار مصرف‌های پلاستیکی که در حال حاضر جزیی از زندگی روزمره شهروندان شده است سال‌ها طول می‌کشد که تجزیه شود و اگر برای مدیریت آن چاره‌اندیشی نشود می‌تواند آب، هوا و خاک را آلوده کند و حیات همه موجودات را به خطر بیندازد.

اما به گفته برخی از کارشناسان؛ مناطقی مانند چهارمحال و بختیاری سال‌هاست که درگیر چالش پسماندهاست و نه تنها به واسطه توپوگرافی استان، مکان مناسبی برای دفن استاندارد پسماندها کمتر یافت می‌شود بلکه از وجود کارخانه بازیافت برای بازگشت زباله‌ها به چرخه تولید و مصرف نیز بی‌بهره است.

به همین دلیل است که مدیریت ارشد اجرایی استان نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای دارد و غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست سالانه مجمع سلامت استان به متولیان امر تاکید کرد تا در کوتاه‌ترین زمان چالش مدیریت پسماند را برطرف کنند.

بیشتر بخوانید:

استاندار چهارمحال و بختیاری: چالش معدوم‌سازی پسماند در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود

اما با گذشت ۲ ماه از این موضوع هنوز اقدام شاخص و قابل توجهی صورت نگرفته است و چالش دفن پسماندها همچنان یکی از چالش‌های مهم زیست‌محیطی این استان به شمار می‌رود.

در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز چهارمحال و بختیاری تلاش کرده است با برگزاری میزگردی با حضور کارشناسان و متولیان امر به بررسی وضعیت موجود استان در خصوص تولید پسماند و اینکه چرا مدیریت پسماند در استان به نحو مطلوبی انجام نمی‌گیرد بپردازد.

در این میزگرد داریوش رضایی مدیرکل دفتر فنی استانداری و نماینده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، سید محمد رضوی کارشناسان قضایی و قاضی دادگستری، محسن کریمی معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، یوسف صادقی عضو شورای شهر شهرکرد و مهری امینی کارشناس ارشد محیط زیست و رییس شورای اسلامی شهر فارسان حضور داشتند. مشروح میزگرد را در ادامه می‌خوانید:

تولید روزانه ۷۵۰ تن پسماند عادی در استان

مدیریت پسماند؛ کی و چگونه؟
محسن کریمی / معاون اداره کل حفاظت محیط زیست

معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در این میزگرد به تعریفی از پسماند اشاره کرد و گفت: پسماند به ضایعاتی گفته می‌شود که حاصل فعالیت‌های بشر است و در صورت دفن غیراصولی آن به بهداشت و سلامت مردم و محیط زیست آسیب وارد می‌شود.

محسن کریمی افزود: پسماند انواع مختلفی دارد و شامل پسماندهای عادی، پسماندهای پزشکی و بیمارستانی، ویژه، کشاورزی و صنعتی می‌شود از همین رو متناسب با نوع پسماند ضایعاتی که باقی می‌ماند نیازمند مدیریت و بازیافت مجدد است و در صورت امکانپذیر نبودن بازیافت امحاء و دفن می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه ۷۵۰ تن پسماند عادی در استان تولید می‌شود، تصریح کرد: این میزان پسماند در ۴۰ مرکز دفن پسماند شهری و ۱۵۴ مرکز دفن روستایی به صورت سنتی دفن می‌شود.

پسماندهای تولید شده در چهارمحال و بختیاری در ۴۰ مرکز دفن پسماند شهری و ۱۵۴ مرکز دفن روستایی به صورت سنتی دفن می‌شود

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با استناد به قانون مدیریت پسماندها، اظهار داشت: بر اساس ماده ۷ این قانون مسئولیت دفن و امحای زباله‌ها بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست و بر اساس ماده ۲۳ این قانون سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان سازمان ناظر بر مدیریت پسماند ایفای نقش می‌کند که در همین خصوص سالانه پایش‌های متعددی از فرایند دفن پسماندها انجام می‌شود.

تشکیل ۳۵ پرونده تخلف زیست محیطی مرتبط با پسماند

کریمی با بیان اینکه در سال گذشته یک‌هزار و ۵۴۸ فقره پایش از مراکز دفن پسماندهای عادی استان انجام شده است، افزود: به دنبال این پایش‌ها ۱۶۳ مورد اخطار به شهرداران و دهیاران صادر شده است و ۳۵ پرونده قضایی در خصوص دفن غیراصولی به جریان افتاد.

وی با بیان اینکه مجازات‌ کنونی در قانون در رابطه با دفن غیراصولی پسماندها بازدارنده نیست، تصریح کرد: این موضوع سبب تکرار تخلفات در این حوزه می‌شود و اگر در قانون مجازت سنگین‌تری در نظر گرفته شود متولیان امر نسبت به این موضوع اهتمام بیشتری به کار می‌گیرند.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری همچنین پیشنهاد داد تا از سوی وزارت کشور اعتبار مناسبی به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اختصاص یابد که بر اساس آن امکان دفن اصولی پسماندها به شکل بهتری انجام گیرد.

کریمی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط‌زیست با اجرای طرح مدیریت اجتماعی "ماپ" به دنبال آموزش و فرهنگسازی در خصوص دفن اصولی پسماندها در روستاها و شهرهای کوچک است، افزود: در قالب این برنامه، طرح تفکیک زباله از مبدا به جوامع محلی آموزش داده می‌شود و در مرحله بعد با استفاده از پسماندهای تفکیکی که جنبه بازیافت دارد از جمله پسماند تر از آن برای مزارع کشاورزی مردم کمپوست تهیه شده و به چرخه بازمی‌گردد.

وی در خصوص مدیریت پسماند در شهرهای بزرگ نیز گفت: اگر در هریک از شهرستان‌ها و یا شهرهای بزرگ محلی متمرکز برای مدیریت پسماند ایجاد شود از شرایط نامناسب فعلی خارج و دفن زباله‌ها به شکل استاندارد و اصولی انجام می‌گیرد.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به الزامات قانون مدیریت پسماند، بیان داشت: طبق این قانون به متولیان امر که همان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هستند تکلیف شده که تا سال ۱۳۹۲ طرح جامع مدیریت پسماند منطقه خود را تدوین و تصویب کنند اما این قانون هنوز در استان ما اجرایی نشده است.

کوتاهی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دفن اصولی پسماندها

کریمی با بیان اینکه شهرداری‌ها و دهیاری در دفن اصولی پسماندها نباید کوتاهی کنند، اظهار داشت: چنانچه رویه فعلی ادامه داشته باشد و دفن اصولی پسماندها رعایت نشود در سال جاری شاهد تشکیل پرونده‌های بیشتری در محاکم قضایی خواهیم بود چرا که اداره کل حفاظت محیط‌زیست عزم جدی برای برخورد با تخلفات به کار گرفته است.

وی در خصوص چالش جانمایی مکان دفن پسماندها در استان، گفت: در چهارمحال و بختیاری به واسطه موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی حاکم بر منطقه انتخاب محل دفن مناسب سخت و دشوار است از همین رو فرایندی که در حال حاضر در شهرها و روستاهای استان در حال انجام است از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دفن زباله آخرین مرحله از مدیریت پسماند است، افزود: در ابتدا باید تفکیک از مبدا انجام شود، سپس بازیافت و بعد از آن امحاء و در پایان دفن انجام شود که در استان ما سه مرحله ابتدایی انجام نمی‌شود و فقط مرحله چهارم اجرا می‌شود که آن هم چالش‌های زیادی دارد، مدیریت اصولی صورت نمی گیرد و تهدیدی برای آلودگی آب و خاک است.

تفکیک از مبدا بر عهده وزارت کشور است اما این موضوع به خوبی در استان انجام نمی‌شود

کریمی با تاکید بر اینکه تفکیک زباله از مبدا بر عهده وزارت کشور است، گفت: این موضوع به خوبی در استان انجام نمی‌شود و اداره کل حفاظت محیط‌زیست در این خصوص نظارت های خود را تشدید می‌کند.

وی افزود: پایش‌ها حاکی از آن است که در لردگان دفن زباله در مناطق جنگلی انجام می‌شود و در مجموع در استان تا امروز مرکز مدیریت پسماند و مرکز دفن اصولی در استان نداشته‌ایم.

همه در قبال مدیریت پسماند موظفند

مدیریت پسماند؛ کی و چگونه؟
یوسف صادقی / شورای شهر شهرکرد

عضو شورای شهر شهرکرد نیز در این میزگرد با بیان اینکه در دفن غیر اصولی و نبود مدیریت پسماند در استان هر دستگاهی به نحوی مقصر است و در این رابطه قصور داشته است بر اهمیت نقش مهم اداره‌کل حفاظت محیط زیست تاکید کرد و گفت: درست است که مسئولیت دفن زباله‌ها با شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست اما اداره‌کل حفاظت محیط زیست نباید برای خود تنها نقش نظارتی قائل باشد و همانطور که در سیاستگذاری‌ها نقش دارد باید در این خصوص جانمایی و دفن اصولی پسماندها نیز به نقش خود عمل کند.

یوسف صادقی افزود: سال‌هاست که حفاظت از محیط زیست با چالش‌هایی روبرو بوده است و در این سال‌ها کاری نکرده‌ایم اکنون که به چالش‌های جدی برخورد کرده‌ایم به دنبال جبران هستیم که این مهم به راحتی امکانپذیر نیست.

وی با انتقاد از مکان دفن پسماندهای شهر شهرکرد، تصریح کرد: مکانی برای این موضوع انتخاب شده که خاک نفوذپذیری در دشت شهرکرد دارد که این موضوع تهدیدی برای آلودگی منابع خاک و آب منطقه است.

این عضو شورای شهر شهرکرد با بیان اینکه تا سال گذشته شهرکرد طرح جامع مدیریت پسماند نداشت و به همت شورای اسلامی دوره دوازدهم این طرح تدوین شده است، اظهار داشت: در ابتدای شورای دوازدهم به جد پیگیر تدوین طرح جامع مدیریت پسماند بوده‌ایم و مطالعات آن انجام شده و طرح به تصویب رسیده و در ماه گذشته به شهرداری شهرکرد ابلاغ شد.

صادقی افزود: با این وجود طرح جامع نیازمند طرح تفصیلی است چراکه بدون نقشه راه و طرح جزییات ممکن است شهر آسیب ببیند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بزودی طرح تفکیک از مبدا در شهرکرد اجرایی می‌شود، گفت: شورا جمع‌آوری زباله را از شهرداری گرفته و به بخش خصوص واگذار کرده است و در همین رابطه پیمانکار هم مشخص شده و عقد قرارداد انجام شده است.

اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء به‌زودی با اجرای نرم‌افزار "زی‌پاس" در شهرکرد اجرا می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر شهرکرد با بیان اینکه سالانه ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه جمع‌آوری زباله شهر شهرکرد می‌شود، تصریح کرد: مقرر شد این وظیفه برعهده شرکت پیمانکاری قرار بگیرد و در مقابل طرح تفکیک زباله از مبدا به وسیله نرم‌افزار "زی‌پاس" انجام شود که امید می‌رود با توجه به چالش‌هایی که در حوزه پسماند از جمله زباله‌گردها در سطح شهر داریم این طرح موفقیت‌آمیز اجرا شود.

صادقی با اشاره به اینکه روزانه ۱۵ تن مواد بازیافتی از سوی زباله‌گردها به کارخانه بازفت استان دیگر منتقل می‌شود، اظهار داشت: در سال‌های گذشته طرح تفکیک پسماند از مبداء در استان به مرحله اجرا رسید اما موفقیت‌آمیز نبود و اگر این طرح این بار موفق عمل کند می‌توان گام بعدی را برای احداث کارخانه بازیافت در منطقه برداریم.

به گفته وی، زی‌پاس سامانه جمع‌آوری آنلاین پسماندهای خشک و تفکیک از مبدا است، با زی‌پاس افراد می‌توانند زباله خشک خود را تحویل دهید و در ازای آن پول دریافت کنند.

وی تصریح کرد: در رابطه با اجرای صحیح و موفق تفکیک زباله از مبدا چند الزام پیش رو داریم که در ابتدا باید دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی در این طرح مشارکت داشته باشند تا طرح تفکیک از مبداء به خوبی اجرا شود.

این عضو شورای شهر شهرکرد برخورد با پدیده زباله‌گردی را از دیگر ضرورت‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با چالش زباله‌گردها روبرو هستیم که با خودرو از استان‌های دیگر به شهرکرد می‌آیند که در این خصوص لازم است با این پدیده برخورد شود تا پیمانکار جان بگیرد و فعالیتش زیر سایه زباله‌گردها قرار نگیرد.

صادقی ادامه داد: فرهنگسازی خانوارها برای تفکیک زباله از مبداء و همکاری و مشارکت همه بخش‌ها با پیمانکار نیز امری ضروری است.

وی در خصوص احداث کارخانه بازیافت در شهرکرد نیز گفت: از پیمانکار قبلی که در این خصوص ورود پیدا کرده بود خلع ید شده و به‌زودی امتیاز این کار به شهرداری شهرکرد واگذار می‌شود که البته تحقق این مهم و احداث کارخانه زمانبر است.

دفن پسماندهای استان اصولی و بهداشتی نیست

مدیریت پسماند؛ کی و چگونه؟
داریوش رضایی / مدیرکل دفتر فنی استانداری

مدیرکل دفتر فنی استانداری و نماینده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد گفت: روزانه بیش از ۷۰۰ تن پسماند خانگی در استان تولید می‌شود که از این میزان ۷۵ درصد پسماندها تَر و ۲۵ درصد آن خشک است.

داریوش رضایی افزود: از بین پسماندهای عادی و خانگی حدود ۲۰ درصد آن قابلیت بازیافت را دارد.

به گفته وی، سرانه تولید پسماند هر شهروند شهرکرد روزانه ۷۲۵ گرم است که به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر و مرکز استان روزانه ۱۵۰ تن انواع پسماند در این شهر تولید می‌شود که از این میزان ۱۳۵ تن خانگی و ۱۵ تن پسماند غیرخانگی تولید و دفن می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: دفن پسماند در استان و جانمایی مکان دفن پسماند در شهرها و روستاهای استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب‌های جاری و زیرزمینی دفن اصوالی و بهداشتی نیست.

رضایی افزود: با این وجود برنامه تولید زباله کمتر و تفکیک زباله از مبدا جزو برنامه‌های کارگروه پسماند استان است.

مشارکت ندادن مردم و فرهنگسازی ناکافی از جمله چالش‌ها و مشکلات مدیریت پسماند در استان است.

وی به چالش‌ مدیریت پسماند در استان اشاره کرد و گفت: بازگشت کم سرمایه و نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار، رعایت نکردن کنترل دقیق استانداردهای زیست محیطی، نبود اطمینان از اجرای قوانین در تمام سطوح جامعه، مشارکت ندادن مردم و انجمن‌های مربوطه و فرهنگسازی ناکافی از جمله چالش‌ها و مشکلات مدیریت پسماند در استان است.

نماینده استانداری در کارگروه مدیریت پسماند استان تصریح کرد: وزارت کشور در قبال مدیریت پسماندها وظایفی دارد و ملزم است آن را انجام دهد و اگرچه در مقاطعی برای مدیریت پسماند در استان به ویژه در روستاها اقداماتی صورت گرفت اما مقطعی بود و ادامه پیدا نکرد.

رضایی با تاکید بر اینکه مسیر توسعه پایدار از مسیر حفاظت از محیط‌زیست عبور می‌کند، اظهار داشت: اگر محیط زیست آلوده شود سلامتی مردم تهدید می‌شود و ضرر و زیان آن شامل حال همه می‌شود و جبران آن بسیار سخت می‌شود.

وی گفت: در گذشته برای مدیریت پسماند پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده بود و اگرچه در مقطعی ۲۰۰ مکان برای دفن اصولی زباله‌ها در روستاهای استان مکان‌یابی شده بود اما این برنامه ادامه پیدا نکرد و در حالیکه ۲۰ دستگاه ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله برای دهیاری‌ها در نظر گرفته شده بود اما پس از مدتی وانت نیسان جای این ماشین‌آلات را گرفت.

رضایی با بیان اینکه طبق ماده ۷ قانون پسماند، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف به تفکیک زباله از مبداء هستند، تصریح کرد: ایفای این وظیفه در استان تاکنون به خوبی محقق نشده است.

وی در خصوص مدیریت نخاله‌های ساختمانی نیز گفت: مکانی برای این موضوع درنظر گرفته شده است و انبوه‌سازان را شناسایی و مکلف کردیم که نخاله‌ها را به این منطقه انتقال دهند.

احداث کارخانه بازیافت معطل تامین زمین

مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون کارخانه بازیافت در استان احداث نشده است، گفت: سرمایه‌گذار برای این طرح وجود دارد و افراد اعلام آمادگی کرده‌اند اما هنوز مکان مناسب برای این منظور تامین نشده است و در سال‌های گذشته که سرمایه‌گذار ورود کرده بود و زمینی در اختیار آن گذاشته شده بود با مشکل اجتماعی روبرو شد.

رضایی همچنین در پاسخ به این سوال که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وظیفه خود را در قبال مدیریت پسماند به خوبی انجام نمی‌دهند، تصریح کرد: ناآگاهی، مدیریت پسماند در طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها و طرح‌های هادی روستایی به خوبی دیده نشده است، مکان مناسب در استان برای دفن اصولی پسماندها کم وجود دارد، وسیله برای جابه‌جایی پسماندها در اختیار دهیاران وجود ندارد، دهیاران مرتب عوض می‌شوند و آموزش به دهیاران باید به‌روز شود و منابع مالی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها باید تقویت شود.

وی تصریح کرد: چنانچه در منطقه‌ای دسترسی به مکان مناسب برای دفن زباله‌ها وجود داشته باشند و دهیاران آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌ باشند و منابع مالی مناسبی در اختیار دهیار باشد اما در خصوص دفن اصولی پسماندها تخلف شود باید این دهیاران و شهرداران اعمال قانون و مجازات شوند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: باید در خصوص فرهنگسازی نیز بیش از پیش اقدام کرد تا هم زباله کمتری تولید ‌شود و همچنین در خصوص تفکیک زباله از مبداء خانوارها مقید و مکلف شوند.

دفن غیراصولی پسماند و عواقب قضایی آن

مدیریت پسماند؛ کی و چگونه؟
سید محمد رضوی / کارشناس قضایی و حقوقی

قاضی رسیدگی به جرائم محیط‌زیست دادگستری چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد به مجازاتی که در قانون برای دفن غیراصولی پسماندها دیده شده است اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد، ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه و زباله در خیابان‌ها ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

سید محمد رضوی افزود: تشخیص اینکه اقدام ذکر شده تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته می‌شود برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی است.

وی تصریح کرد: اگرچه عنوان می‌شود که مجازات‌هایی که برای تخلفات زیست‌محیطی درنظر گرفته شده است بازدارنده نیست اما با توجه به قوانین موجود، قاضی نمی‌تواند مجازاتی فراتر صادر کند و این می‌طلبد قانونگذار ورود پیدا کرده و مطابق با مقتضیات روز مجازات‌ها را تغییر دهد.

دادگاه در تعیین مجرم و همچنین رسیدگی به پرونده از کارشناسان محیط زیست مشاوره می‌گیرد

این قاضی دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها مبنی بر مسئولیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دفن اصولی پسماندها، افزود: هر پرونده‌ای که از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام جرم شود در دادگاه با دقت و حساسیت لازم رسیدگی می‌شود و در تعیین مجرم و همچنین رسیدگی به پرونده از کارشناسان محیط زیست هم مشاوره گرفته می‌شود.

رضوی با اشاره به انواع پسماندها و خطراتی که متوجه بهداشت عمومی می‌شود، یادآور شد: علاوه‌بر اینکه ۳۵ پرونده تخلف در خصوص پسماندهای عادی و خانگی در دادگاه در دست بررسی است بلکه ۱۰۰ پرونده مربوط به پسماند دامداری‌های سنتی و صنعتی تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه قضات دادگستری نمی‌توانند حکمی خارج از قانون صادر کنند و در حال حاضر نهایت مجازاتی که می‌توان برای خاطیان محیط زیست درنظر گرفت جزای نقدی است و پیشنهادمی‌شود برای بازدارندگی بیشتر نمایندگان مجلس طرح دیگری برای مجازات این بخش تصویب کنند.

آموزش و فرهنگسازی رکن مهم مدیریت پسماند

مدیریت پسماند؛ کی و چگونه؟
مهری امنیی / کارشناس و عضو شورای شهر فارسان

کارشناس ارشد محیط‌زیست و عضو شورای شهر فارسان نیز در این میزگرد گفت: آموزش برای تولید کم زباله، تفکیک زباله از مبداء و چگونگی دفن و یا بازیافت آن موضوع مهمی است که باید از طریق رسانه‌ها به مردم و متولیان امر آموزش داده شود اما چنین موضوعی در استان ما شکل نگرفته است.

مهری امینی افزود: صدا و سیما الزام قانونی دارد که در این خصوص آموزش دهد و فرهنگسازی کند اما کمتر برنامه‌ای در صدا و سیمای استان تولید شده است و می‌طلبد در این خصوص اهتمام بیشتری به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه در دفن اصوالی زباله‌ها اگرچه وزارت کشور و به طور مشخص دهیاری‌ها و شهرداری‌ها وظیفه دارند اما در ماده ۹ قانون مدیریت پسماند تاکید شده که انتخاب محل دفن زباله‌ها با همکاری اداره کل حفاظت محیط‌زیست و سازمان جهادکشاورزی انجام گیرد از همین رو می‌توان گفت سازمان حفاظت محیط زیست تنها نقش ناظر را ندارد و باید در موارد اجرایی هم وارد عمل شود.

رییس شورای اسلامی شهر فارسان تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در کنار رسانه‌ها این وظیفه را دارد که طرح تفکیک زباله از مبداء را فرهنگسازی و برای آموزش در مدارس و خانواده‌ها برنامه اجرا کند.

تاکنون طرح جامع و تفصیلی مدیریت پسماند در هیچ از نقاط شهری و روستایی استان تدوین و توصیب نشده است.

امینی در خصوص تدوین طرح جامع مدیریت پسماند شهر فارسان نیز گفت: در سال‌های گذشته طرح جامع و تفصیلی مدیریت پسماند شهر تدوین نشده بود اما به تازگی این طرح در دست تدوین قرار گرفت و به زودی این خبر خوش را به مردم می‌دهیم و طرح تفکیک زباله از مبداء اجرا و تحویل پیمانکار داده می‌شود.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه کارگروه‌های مدیریت پسماند در شهرستان‌ها به طور منظم برگزار نمی‌شود، گفت: نیاز است تا در سطح استان جدی‌تر، عملیاتی‌تر و جهادی عمل کرد و مصوبات روی کاغذ باقی نماند.

این کارشناس حوزه محیط‌زیست با اشاره به اینکه هیچ یک از مکان‌های دفن زباله در استان استاندارد لازم را ندارد، اظهار داشت: برخی مناطقی که برای دفن زباله‌ها در نظر گرفته شده بالادست منابع آب قرار دارد که اگرچه نمی‌توان در این خصوص با قطعیت گفت که شیرابه زباله‌ها وارد منابع آب می‌شود یا خیر اما به هر حال تهدیدی در این خصوص به شمار می‌رود.

پیشنهادهایی برای مدیریت صحیح پسماند

امینی در پایان پیشنهادهایی در خصوص مدیریت صحیح و اصولی پسماند در استان ارائه داد و گفت: در ابتدا لازم است طرح تقکیک زباله از مبداء در تمامی نقاط شهری و روستایی استان اجرا شود ولی اگر این امکان برای همه مناطق وجود ندارد شهرداری‌ها موظف شوند تا مکانی که برای دفن زباله‌ها در نظر می‌گیرند در بسترهای نفوذناپذیر باشد.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌شود تا از پراکنده کردن پسماندها و زباله‌های عادی در نقاط مختلف جلوگیری و مکان مناسبی در نقطه مشخص شود و زباله‌ها به صورت متمرکز در آن منطقه دفن شود.

این کارشناس ارشد محیط‌زیست، احداث کارخانه بازیافت در استان را از امور ضروری مدیریت پسماند در استان عنوان کرد و افزود: سال‌ها قبل اقداماتی در این رابطه انجام گرفت که شکست خورد از همین رو برای اجرای موفق این برنامه لازم است همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها مشارکت کنند و از سرمایه‌گذارانی که در این بخش ورود پیدا می‌کنند حمایت کرد و از تجربیات موفق استان‌های دیگر بهره گرفت.

امینی یادآور شد: محل دفن اصولی پسماندها در طرح‌های جامع شهری و روستایی نیز باید دیده شود و این یک الزام قانونی است که باید بیش از پیش به آن توجه داشت.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان، ۲۸ بخش، ۵۴ دهستان و ۴۳ نقطه شهری است که با مساحت ۱۶ هزار و ۲۵۶ کیلومترمربع در جایگاه بیست و پنجم و از نظر جمعیت با جمعیتی بالغ بر ۹۴۷ هزار و ۷۶۳ نفر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ رتبه بیست و ششم را در کشور به خود اختصاص داده است. نرخ شهرنشینی در این استان ۶۴.۹ درصد و نرخ روستانشینی ۳۵.۱ درصد است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : ساماندهی خبرنگاران افتخاری در پایگاه‌های بسیج شهرستان دیر

مهر : کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار گرفت

مهر : انتقاد از رفتار پادگانی با رزیدنت ها/ پیشنهاد برای ترمیم درآمد

ایرنا : وزیر آموزش وپرورش: توسعه هنرستان‌ها از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم است

ایسنا : گفت‌وگوی تلفنی دبیرکل حزب‌الله عراق با اسماعیل هنیه

تسنیم : چه مواردی در امتحانات نهایی "تقلب" محسوب می‌شود؟

ایسنا : خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی تگرگ و سیل به کشاورزی سملقان

ایرنا : عاملان اصلی شهادت مامور انتظامی هرپزگان دستگیر شدند

ایرنا : استاندار: ۱۰۰ درصد تسهیلات اشتغال سفر هیات دولت به مازندران محقق شد

ایلنا : سرویس‌دهی ویژه مترو به شرکت‌کنندگان در اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها

تسنیم : روسیه وابسته دفاعی سفارت انگلیس را اخراج کرد

ایسنا : ویدیو/ این کشف، گوشی هوشمند شما را به یک کارت اعتباری تبدیل می‌کند!

ایسنا : روسیه حملات گسترده اوکراین با ده‌ها پهپاد و شهپاد را خنثی کرد

مهر : پیکر هشتمین قربانی سیل در یکی از روستاهای مشهد پیدا شد

ایلنا : ​احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان/ آماده‌باش تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر

تسنیم : قیمت جهانی نفت امروز 1403/02/28|برنت 83 دلار و 53 سنت شد

تسنیم : قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/28

تسنیم : رقابت 4 منتخب مجلس برای تصدی نائب رئیسی خانه ملت

ایلنا : بازبینی دستورالعمل HSE برای قراردادهای پیمانکاران شهرداری

صدا و سیما : مجموعه تلویزیونی «بدل» از شبکه سه سیما

ایسنا : دل‌هایی که دخیل مهربانی شده‌اند

صدا و سیما : بهره برداری از ۱۳هزار کلاس درس جدید درکشور تا پایان سال ۱۴۰۳

ایسنا : پشت صحنه «موزه ملک» چه خبر است؟

تسنیم : هشدار ریابکوف درباره کاهش سطح روابط دیپلماتیک با آمریکا

تسنیم : پتروشیمی‌ها حاضر به پرداخت هزینه گاز یارانه‌ای خود نیستند

مهر : مقر فرماندهی گردان ۴۱۱ دشمن را با پهپادهای انتحاری درهم کوبیدیم

صدا و سیما : مجموعه تلویزیونی «رخنه» از شبکه یک سیما

ایلنا : قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایسنا : خدمت‌رسانی امام جمعه اهل سنت گلستان به زائران امام رضا(ع)

ایرنا : دانشمندان ماده کامپوزیت سبز از کاغذ واشی ژاپنی تولید کردند

مهر : دیدار با نساجی نقطه عطف استقلال است/ به سقوط نکردن امیدوار هستیم

مهر : لغو حضور رژیم صهیونیستی در المپیک خواسته‌ کشورها است

ایلنا : قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صدا و سیما : سفر رئیس جمهور روسیه به چین

مهر : تیم ملی والیبال ایران مقابل برزیل شکست خورد

ایسنا : سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط ارتش یمن

مهر : تیم ملی سپک تاکرا ایران فردا به مصاف آلمان می رود

مهر : کاهش سهم زبان فارسی در سایت‌های پربازدید جهان

ایسنا : آرزوی فریدون جنیدی برای ری

مهر : الزام دانشجویان غیرایرانی به گذراندن دروس به زبان انگلیسی و فارسی

ایسنا : گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

ایرنا : وزیر کشور: بزرگراه قزوین- الموت- تنکابن باید با تامین اعتبار تکمیل شود

ایرنا : وزیر کشور: همزیستی با طبیعت،‌ بهترین گزینه برای رونق صنعتی مازندران است

ایلنا : باید به عینی بودن نقش ایران در منطقه اعتراف کنیم و قدردان آن باشیم

ایسنا : رونمایی از یک چارچوب جدید برای ساخت اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی

تسنیم : ژاوی، سرمربی بنزما در عربستان?!

ایرنا : مرزی بودن، شاهراهی برای توسعه آذربایجان غربی

ایسنا : احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان/ آماده‌باش تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر

ایرنا : آیت الله رئیسی: حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا است

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید