۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85463391
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرمایه گذاری ناکافی، چالش طرح‌های آبخیزداری در زنجان

زنجان - ایرنا - عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: چالش‌های مدیریت آبخوان در این استان برای منابع آب و خاک پایدار چند وجهی است و از جمله چالش‌های کلیدی آن می توان به سرمایه گذاری ناکافی در این حوزه اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، آبخیزداری مجموعه عملیاتی است که بر اساس اصول مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز به منظور حفاظت از منابع آب و خاک اجرایی می‌شود و آبخوان‌داری نیز با مهار و نفوذ سیلاب روی عرصه‌های آبخوان از بروز سیلاب‌های مخرب جلوگیری می کند و موجب احیای منابع آب و خاک می‌شود.

آبخیزداری که به نوعی می شود آن را هنر مدیریت صحیح منابع آب ‌و خاک با هدف بهره‌برداری بهینه و پایدار در یک حوضه آبخیز عنوان کرد نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش خسارت سیل و خشکسالی و تغذیه سفره‌های زیرزمینی دارد.

به گفته کارشناسان سازمان آبخیزداری، مراتع و امور بیابان کشور، اقدامات آبخیزاری در کشور موجب افزایش ۱.۵ تا سه برابری دبی قنوات، کاهش فرسایش خاک به میزان ۹ تن در هکتار ، کنترل رسوب حدود چهار متر مکعب در هکتار و استحصال ۵۳۰ مترمکعبی آب شده است.

طبق آمارها ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فرسایش آبی و خاکی نیازمند اجرای فعالیت های آبخیزداری است که در ۶ کلان‌ حوزه، ۳۰ حوزه اصلی و یک‌هزار و ۱۲۱ حوزه فرعی است.

این عملیات تاکنون در سطح ۳۲ میلیون هکتار انجام شده و بیش از ۹۰ میلیون هکتار باید فعالیت های آبخیزداری انجام شود، زیرا حوزه های آبخیزداری می‌تواند سکونتگاه های ما را تحت تاثیر مثبت قرار دهد.

بیش از ۹۰ درصد منایع آب استان زنجان در بخش کشاورزی صرف می شود، در زمان حاضر پنج درصد از اراضی کشاورزی کشور معادل ۸۳۹ هزار هکتار در استان زنجان است که این میزان شامل ۴۴۵ هزار هکتار اراضی زراعی و ۸۳ هزار و ۴۲۸ هکتار اراضی باغی است.

خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت منابع آب و طرح های آبخوانداری در استان با قباد رستمی زاد، استادیار بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت و گو کرده است.

سرمایه گذاری ناکافی، چالش طرح‌های آبخیزداری در زنجان

ایرنا. در شرایط کنونی وضعیت منابع آب جاری استان زنجان چگونه است؟‌

منابع آب استان زنجان به دو صورت سطحی و زیر زمینی قابل دسترس هستند که مهمترین منبع آب های سطحی در استان زنجان رودخانه های دایمی و فصلی به شمار می روند.

رودخانه های قزل اوزن، زنجان رود، ابهررود و شاهرود را می توان مهمترین رودهای دایمی استان دانست، رودخانه قزل اوزن از کوه های چهل چشمه کردستان و همدان سرچشمه گرفته و در نزدیکی منجیل به شاهرود پیوسته و با نام سفید رود به دریای خزر می ریزد.

زنجانرود نیز در حوزه آبریز قزل اوزن قرار دارد و با جهتی شمال غربی به رودخانه قزل اوزن می پیوندد، ابهررود نیز یکی دیگر از رودهای جاری در استان است که از حوالی سلطانیه سرچشمه می گیرد و پس از سیراب ساختن ابهر، هیدج، صایین قلعه و خرم دره به تاکستان رسیده و آب تعداد زیادی از روستاهای دو دانگه را تامین می سازد.

ایرنا. وضعیت منابع آب های زمینی که سهم زیادی در مصرف استان دارند،‌ به چه صورت است؟

آب‌های زیر زمینی استان زنجان نیز از نظر تامین منابع آبی اهمیت زیادی دارند و بیشتر دشت های استان و همچنین روستاهای استان از آب های زیرزمینی به صورت حفر چاه ها و کاریزها جهت مصارف شرب، کشاورزی استفاده می کنند البته به دلیل برداشت های بی رویه و خشکسالی های اخیر وضعیت دشت‌های استان از لحاظ منابع آبی خوب نیست و سالانه به طور متوسط حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر افت سطح سفره‌های این دشت‌ها را شاهد هستیم.

موضوع خشکسالی و آب به حدی جدی است که اگر راهی برای عبور از آن مورد توجه نباشد، بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی منطقه نه تنها خشک بلکه به دلیل از بین رفتن بافت مرطوب خاک به طور کامل سست می شود و پدیده فرونشست در آنها رخ خواهد داد.

در حال حاضر از هفت دشت استان زنجان پنج دشت در وضعیت ممنوعه قرار دارد.

ایرنا. ارزیابی شما از اجرای طرح های آبخوانداری در سطح استان چیست؟

با توجه به شرایط خشکسالی و تغییرات اقلیمی در کشور و کاهش شدید منابع آب زیر زیرزمینی، ارائه راهکارهای عملی و اجرایی استحصال آب و مدیریت سیلاب‌های فصلی منطقه ای در اولویت قرار دارد.

با توجه به سوابق و تجارب گذشته، یکی از موفقترین طرح‌های استحصال آب در کشور، پروژه آبخوانداری و پخش سیلاب است که وجود منابع آب سطحی به صورت جریان‌های سیل و وجود آبرفت های ضخیم، پتانسیل اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی را امکان‌پذیر می‌سازد.

امروزه اجرای طرح های آبخوانداری و پخش سیلاب در حوزه های آبخیز مشرف به دشتها و آبخوان های بحرانی در پاسخ به یکی از چالش های جدی کشور و استان در بخش آب‌های زیرزمینی است که در ابعاد گسترده مسائل اقتصادی و اجتماعی را متأثر می سازد.

اجرای طرح های آبخیزداری می تواند با بهره گیری از ظرفیت سیلاب، تهدید سیل را به فرصت تغذیه آبخوان ها و رونق تولید تبدیل نماید.

مهمترین ویژگی آبخیزداری و آبخوانداری مدیریت حوزه‌های آبخیز به عنوان سیستم‌های پویای فیزیکی، بیولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی است.

مسائلی همچون وقوع سیلاب های آنی، فرسایش خاک، کم‌آبی و خشکسالی در انتخاب حوزه‌هایی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری مهم است.

آبخیزداری و آبخوانداری گامی در راستای توسعه پایدار منابع طبیعی بوده که خود بستر توسعه پایدار کشور است، کاهش سیلاب‌های فصلی، حفاظت خاک و تغذیه آب‌های زیرزمینی از اهداف مهم اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

سرمایه گذاری ناکافی، چالش طرح‌های آبخیزداری در زنجان

ایرنا. در این زمینه طرح های موفقی هم در استان داریم؟

در همین راستا تاکنون چندین طرح متعدد آبخوان داری در استان اجرا شده که از جمله موفقترین آنها پروژه آبخوانداری ایستگاه تحقیقات قره‌چریان بوده که نتایج حاصل از اجرای آن برای بهره‌وری از منابع طبیعی تجدید شونده، احیای منابع زیست محیطی و دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی بسیار ملموس است.

این ایستگاه در حال حاضر آب شرب حوزه پایین دست شامل ۱۵ روستا و آب مورد نیاز جهت آبیاری اراضی زراعی آبی و نیمه آبی در پنج روستا را تأمین می‌کند که این به معنی امنیت و توسعه در این منطقه است.

مجتمع ایستگاه تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی پخش سیلاب قره چریان در سال ۱۳۷۴ با تلاش و همت کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در راستای تغذیه آبخوان دشت سهرین – قره چریان و کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه و حفاظت از اراضی کشاورزی و مسکونی حوزه آبخیز پایین دست از خطر سیلاب تاسیس شد.

علاوه بر این احداث این پروژه آبخوانداری اثرات اقتصادی و اجتماعی زیادی در منطقه داشته است که از آن جمله می توان به احیا و تغذیه بیش از ۱۰۰ حلقه چاه عمیق، ۵۰ رشته چشمه و قنات و تحت پوشش آبیاری قرار گرفتن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه اشاره کرد.

ایرنا. به نظر شما چالش‌های پیشروی آبخوانداری در استان شامل چه مواردی است؟

چالش‌های مربوط به بخش آبخیزداری و آبخوانداری که در کشور وجود دارد به نوعی همان چالش‌ها در استان نیز هست اما در مقیاس کوچک‌تر بنابراین می‌توان گفت چالش های مدیریت آبخوان در ایران برای منابع آب و خاک پایدار چندوجهی و حیاتی است.

برخی از چالش های کلیدی که باید به آنها توجه شود شامل مورادی همچمون سرمایه گذاری ناکافی در پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری، استفاده ناکارآمد از ظرفیت های کشاورزان در مدیریت آبخیزداری و آبخوان های محلی، انتقال و توزیع نادرست منابع آب، فرسایش خاک و تخریب زمین، استفاده نامتعادل از کودها، به ویژه استفاده ناکافی از کودهای بیولوژیک، گسترش دشت های ممنوعه، پدیده فرونشست در سفره های آب کشور و اجرای عملیات آبخیزداری تنها در ۲۶ درصد حوزه های آبخیز است.

این چالش ها بر نیاز فوری به استراتژی ها و اقدامات جامع برای رسیدگی به مسائل مربوط به مدیریت آبخوان، حفاظت از خاک و منابع آب پایدار در ایران تاکید می کند.

ایرنا. چه راهکارهای عملیاتی برای رفع این چالشها وجود دارد؟

برای رفع چالش های مربوط به مدیریت منابع آب، آبخیزداری و آبخوانداری، کشاورزی و محیط زیست، چندین راه حل عملیاتی می توان پیشنهاد داد.

هدف از این راه حل ها مقابله با مسائلی مانند فقدان تعادل بین منابع و مصرف آب، گسترش خشکسالی، تخریب تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی و همچنین چالش های حاکمیتی بین حفاظت از محیط زیست و توسعه است.

برخی از استراتژی های عملیاتی شامل نصب کنتورهای هوشمند حجمی به منظور افزایش بهره‌وری و کنترل دقیق مصرف آب، اجرای الگوی کشت منطبق با منابع موجود، قیمت محصولات، هزینه‌های تولید، و ملاحظات محیط زیستی،‌ترغیب به رعایت الگوهای کشت ابلاغی و ممنوعیت ارائه خدمات و حمایت‌های دولتی به کشاورزانی که این الگوها را رعایت نمی‌کنند، ارتقای مدیریت منابع آب و افزایش بهره‌وری از آب به منظور کاهش کسری مخزن و بیلان منفی (اضافه برداشت) منابع آب زیرزمینی، اجرای برنامه‌های آبخیزداری و آبخوانداری به منظور مدیریت بهینه منابع آب و کنترل سیلابهای آنی و جلوگیری از فرسایش اراضی از جمله این موارد است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : بارش های رگباری تا اواسط هفته آینده در قزوین ادامه دارد

مهر : اف ۱۶ سلاح جادویی برای نجات اوکراین نیست

ایسنا : سفر معاون حقوقی رییس جمهور به استان البرز

مهر : نکوداشت زاد روز شاعر ترکمن «مختومقلی فراغی»

مهر : کمک ۷۵۰ میلیارد ریالی خیران مدرسه ساز در کرمانشاه طی سال جاری

ایرنا : سالانه ۵۲۰ تن گوشت شتر در خاش تولید می‌شود+ فیلم

ایسنا : در پی جذب حداکثری اعتبارات مدرسه سازی در استان هستیم

ایرنا : ظرفچی: امروز با یک‌دلی حال قوی‌ترین‌ها خوب است/ ماهری‌پور اجازه تقلب را به روس‌ها نداد

تسنیم : دهه «رکود، عبرت، تجربه»/روایت بانک جهانی از دهه از دست رفته

ایرنا : وزش باد شدید و گردوخاک طی ۳ روز آینده در مرکز و جنوب کشور

ایرنا : کاپیتان تیم ملی: برای پیشرفت هندبال باید از مربیان خارجی استفاده کنیم

مهر : بودجه ساخت پروژه‌های آموزشی کرمانشاه ۳ برابر شده است

ایسنا : برنامه‌ریزی برای احیای آهوی شنی/خوزستان‌؛ امید نجات گوزن زرد ایرانی

مهر : روزانه ۸ مدرسه با مشارکت خیرین در کشور ساخته می‌شود

مهر : روزانه ۸ مدرسه با مشارکت خیران در کشور ساخته می‌شود

مهر : جشن دهه کرامت در پارک آیت الله بهجت بیرجند

ایرنا : لیگ برتر سه‌گانه مرداد برگزار می‌شود

مهر : ۵۲۳ پروژه آموزشی با مشارکت خیرین در کرمانشاه ساخته شد

مهر : بکارگیری ظرفیت روابط عمومی استانداری تهران در مبارزه با فساداداری

ایرنا : تداوم کیفیت سالم هوا در پایتخت

ایرنا : ۱۴۷ قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت به مازنی‌ها اهدا شد

مهر : اجرای مشترک ارکستر سمفونیک کشور تاجیکستان و فارس

ایسنا : آشوبی: استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی شانس برابر دارند

ایلنا : تمهیدات ترافیکی اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها در پایتخت اعلام شد

مهر : «پُستی» که برد پرسپولیس را تعیین می‌کند/ استقلال حریف خطرناکی است

تسنیم : ویترین تسنیم شماره 667/ «ستاره‌های قدس»

ایرنا : آمدنت به نوشهر مبارک است

ایسنا : لزوم برنامه زیست شبانه‌روزی برای دانشجو معلم‌ها /برنامه جذب اعضای هیات علمی تربیت معلم

مهر : امیدآفرینی و محرومیت زدایی در محلات کم‌برخوردار اولویت شهرداری‌ها

ایسنا : گام‌های قابل توجهی در زمینه شناسایی و مبارزه با فساد برداشته شده است

ایلنا : هوای تهران پاک است

مهر : ساخت۱۸۰ هزار واحدمسکونی با مشارکت شرکت های داخلی وخارجی در کرمان

ایسنا : حمله مجدد مقاومت عراق به ایلات

ایرنا : سیلاب مسیر روستاییی در «کدکن» تربت‌حیدریه را مسدود کرد+ فیلم

ایرنا : سیلاب مسیر روستایی در «کدکن» تربت‌حیدریه را مسدود کرد+ فیلم

ایلنا : قیمت درهم امارات امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مهر : بمباران جنون آمیز جبالیا/ پیکرهای شهدا روی زمین افتاده است+فیلم

ایرنا : حمایت از مشاغل خانگی فرصت طلایی برای جذب مشارکت مردمی

ایسنا : قیمت جوجه یکروزه گران نیست، متعادل است/ تولید مرغ افزایش یافت

صدا و سیما : سیاست‌گذاری، هماهنگی و اجرا سازی سند راهبردی کشور وظیفه بنیاد نخبگان

ایرنا : ۵۵۰ اتاق مادر و کودک تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

مهر : اثری که از دل قصه‌های مجید خلق شد/ تئاتر کارکردن دل شیر می‌خواهد

ایرنا : موزه شهر، راهی برای شناخت گذشتگان

تسنیم : تسهیلات تکلیفی 10 تا 25 درصدی بانکها برای بخش تعاون

ایرنا : دولت سیزدهم هزار میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان بابلسر تخصیص داد

ایرنا : مشترکانی که الگوی مصرف برق را رعایت نکنند هزینه سنگین باید بدهند

ایلنا : قیمت دینار عراق امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تسنیم : پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات به مناسبت روز روابط‌عمومی

ایرنا : ۳۵ هزار کشاورز گیلانی تاکنون محصولات خود را بیمه کردند

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید