موانع صادراتی دانش بنیان ها رفع می شود/ افزیش تعداد پایگاه های صادراتی ایران

تهران- ایرنا- رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری، یکی از برنامه های جدی این مجموعه در سال ۱۴۰۳ را علاوه بر حمایت از دانش بنیان ها برای صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف دنیا، هدفگذاری رفع موانع صادراتی اعلام کرد و گفت: در این زمینه مذاکرات بسیار خوبی با سازمان های گمرک و توسعه تجارت داشته ایم.

امیرحسین میرآبادی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با اشاره به برگزاری رویداد چهار روزه ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در محل نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: در این رویداد مهمانان خارجی و تجاری از کشورهای مختلف از توانمندی و ظرفیت های صنایع و شرکت های دانش بنیان و صنعتی در مقیاس گسترده از شرکت های توانمند ایرانی فعال در حوزه اقتصاد بین الملل بازدید کردند.

وی با تاکید براینکه، این رویداد بدون تردید نتایج بسیار خوبی در افزایش صادرات و تجارت خارجی کشور بدنبال خواهد داشت، افزود: به طور حتم موضوع بسیار مهم تنوع بخشی به سبد صادراتی کشور که همواره در فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور مورد تاکید است، با رویدادهای این چنینی قابل تحقق و تسریع خواهد بود.

موانع صادراتی دانش بنیان ها رفع می شود/ افزیش تعداد پایگاه های صادراتی ایران

میرآبادی با اشاره به اینکه، مجموعه سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، بستر حضور شرکت های دانش بنیان را برای حضور در ایران اکسپو ۲۰۲۴ فراهم کرده است، افزود: با برپایی غرفه هایی در محل دائمی خانه نوآوری و فناوری ایران دانش بنیان های بزرگ صادراتی کشور در کنار سایر بخش ها و صنایع در این نمایشگاه حاضر و توانمندی های خود را ارائه کردند.

وی افزود: دانش بنیان های ایران در اکسپو ۲۰۲۴ موفق شدند در طول این چهار روز برگزاری نمایشگاه از این فرصت نمایشگاهی، برای رایزنی با تجار و بازرگانان کشورهای مختلف برای معرفی و توسعه صادرات محصولات فناورانه خود استفاده حداکثری کنند.

میرآبادی یادآور شد: در نمایشگاه ایران اکسپو، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی حضور فعالی داشتند و شرکت‌های دانش‌بنیان به نسبت دوره‌ پیشین، رشد ۴۰ درصدی را تجربه کردند و در این نمایشگاه، ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان با توانمندی صادراتی، دستاوردهای علمی و فناورانه خود را به نمایش گذاشتند.

اکسپو ۲۰۲۴؛ دروازه ورود ایران به بازارهای آفریقا

رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص مهمترین اتفاقات رویداد چهار روزه ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) گفت: در این نمایشگاه مذاکرات و تفاهمنامه های متعدد بسیار خوبی به سرانجام رسید و در برخی از حوزه ها هم پیش نویس های قراردادی بین شرکت های ایرانی و شرکت های متناظر خارجی آنها مبادله شد.

موانع صادراتی دانش بنیان ها رفع می شود/ افزیش تعداد پایگاه های صادراتی ایران

میرآبادی با اشاره به استقبال مناسب و چشمگیر تجار و مقامات کشورهای آفریقایی و همچنین عربی از اکسپو ۲۰۲۴ تاکید کرد: به طور حتم حضور تاجران و مقامات آفریقایی در اجلاس ایران و آفریقا و نمایشگاه ایران اکسپو به قدری قابل توجه بود که به نظر می رسد اکسپو ۲۰۲۴ زمینه لازم را برای ورود محصولات نوآورانه ایران به بازارهای آفریقایی فراهم کرده است.

وی همچنین با اشاره به حضور قابل توجه تاجرانی از کشورهای پاکستان، افغانستان، ازبکستان، روسیه، چین، و بعضاً هندی افزود: پاکستان بزرگترین هیات تجاری خود را به ایران اکسپو اعزام کرده بود.

استقبال خارجی ها از محصولات نوآورانه ایران بسیار مثبت بود

رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری همچنین با اشاره به حضور یک هیات ۸۰ نفره از کشور ازبکستان در اکسپو ۲۰۲۴ گفت: آنها پس از مشاهده توانمندی های ایران در بخش های مختلف بسیار علاقمند هستند که از محصولات دارویی ایران استفاده کنند و حتی تاسیس خطوط تولید دارو در ازبکستان را پیگیر هستند.

میرآبادی اظهار داشت: روند این نمایشگاه روند بسیار مثبتی بود و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و بدون تردید شاهد انعقاد قراردادهای صادراتی در آینده نزدیک خواهیم بود.

موانع صادراتی دانش بنیان ها رفع می شود/ افزیش تعداد پایگاه های صادراتی ایران

وی درعین حال تاکید کرد: ما در معاونت علمی تاکید ویژه ای روی تفاهمنامه ها نداریم هرچند تفاهمات پایه و نقطه شروعی برای آغاز یک همکاری بلندمدت محسوب می شود اما هنگامی کار را تمام شده می دانیم که پس از امضای قرارداد تبادلات محصول شکل گیرد و عملا فاز اجرا به اتمام برسد و هم اکنون این مسیر را با جدیت دنبال می کنیم و بدون تردید در آینده خبرهای خوبی خواهیم داشت.

هم افزایی دستگاه های فعال در حوزه بین الملل علم و فناوری کشور

رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که برخی شرکت های دانش بنیان هم اکنون به دلیل تحریم ها در مراودات مالی با مشکل مواجه هستند و برای این منظور چه تدابیری اندیشیده اید نیز گفت: در حوزه تجارت بین الملل با توجه به تحریم های ظالمانه و یک جانبه ای که شکل گرفته شرکت های فناور با محدودیت هایی مواجه شده اند.

میرآبادی درعین حال افزود: البته این محدودیت ها به معنای مسدود بودن مسیر نیست و کار قابل انجام است به طوری که در سال ۱۴۰۲ ما شاهد رشد سه برابری صادرات محصولات دانش بنیان بودیم واقعا اگر این مسیرها مسدود بود و امکان پذیر نبود، این اتفاق مبارک رخ نمی داد.

وی افزود: با وجود همه محدودیت ها و تلاش ها و تحریم های ظالمانه ای که در حال انجام است اما مسیر مبادلات با دنیا برای شرکت ها یک مسیر قابل بهره برداری است و حتی در مواردی برخی از شرکت ها در قالب تهاتر کار می کنند و تهاتر نیز در تجارت بین الملل یک اتفاق جذاب و بده بستان دو طرفه در حوزه تجارت است.

موانع صادراتی دانش بنیان ها رفع می شود/ افزیش تعداد پایگاه های صادراتی ایران

رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: ما نیز در سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری با آغوش گرم آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شرکت ها در این زمینه هستیم.

وی همچنین در خصوص تغییر عنوان مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری، با بیان اینکه، تنها این تغییر عنوان نبوده بلکه تغییر ماموریت هم اتفاق افتاده است، افزود: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با ابلاغ رئیس جمهور عنوان مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری به سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی ارتقا پیدا کرد.

میرآبادی گفت: این سازمان همچنین ماموریت وظیفه همگرایی و ایجاد هم افزایی بین دستگاه هایی را که در حوزه بین الملل علم و فناوری مشغول هستند، عهده دار خواهد بود و ما این اتفاق را به فال نیک می گیریم به دلیل اینکه ایجاد این همگرایی قطعا برای کشور مثبت خواهد بود و می تواند فرصت های جدیدی را در مسیر پیشرفت کشور ایجاد کند.

ورود به بازار آفریقا برنامه جدی حوزه بین الملل معاونت علمی در سال ۱۴۰۳

رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری با تاکید براینکه، حوزه بین الملل حوزه ای است که نیازمند صبر و تامل و طی کردن یک زمان منطقی است، افزود: ما یک سری اقدامات را از سال گذشته آغاز کرده ایم ازجمله ورود به بازارهای جدید مانند بازار آفریقا و توسعه همکاری ها با کشورهای آفریقایی که از اولویت های جدی در معاونت علمی محسوب می شود.

موانع صادراتی دانش بنیان ها رفع می شود/ افزیش تعداد پایگاه های صادراتی ایران

میرآبادی افزود: همکاری هایی که با کشورهای شرق آسیا و کشورهای آمریکای لاتین شروع کرده ایم که اینها از اولویت های جدی ما در سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری محسوب می شود و این جدا از همکاری هایی است که از گذشته با کشورهای همسایه داشته ایم و اینها را حفظ کرده ایم و البته در حال ارتقاء است.

پایگاه های صادراتی ایران در دنیا به ۱۲ افزایش خواهد یافت

رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در سال ۱۴۰۳ نیز بر اساس همین سیاست سال گذشته پیش خواهیم رفت و همان مسیر را ادامه خواهیم داد. همچنین افزایش تعداد پایگاه های صادراتی و خانه های نوآوری ایران در کشورهای مختلف با اولویت همین مناطقی که ذکر شد یکی از اولویت های معاونت علمی است.

میرآبادی اظهار امیدواری کرد بتوانیم در پایان سال شاهد افزایش این پایگاه های صادراتی در کشورهای مختلف دنیا باشیم چراکه این خود به تنوع بخشی بازارهای صادراتی و همچنین ایجاد ظرفیت های جدید صادراتی کمک خواهد کرد.

موانع صادراتی دانش بنیان ها رفع می شود/ افزیش تعداد پایگاه های صادراتی ایران

وی در ادامه با اشاره به فعالیت شش خانه نوآوری و فناوری ایران در هفت کشور دنیا شامل چین، سوریه، روسیه، عراق، ترکیه، کنیا و ازبکستان و همچنین هشت پایگاه صادراتی، از برنامه ریزی این مجموعه برای افزایش تعداد پایگاه های صادراتی ایران در دنیا به ۱۲ پایگاه صادراتی تا پایان امسال خبر داد.

رییس سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین‌المللی همچنین با اشاره به رشد سه برابری صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: سال گذشته میزان صادرات دانش‌بنیان‌ها از مرز ۲ میلیارد دلار گذشت که نویدبخش اتفاق های بسیار خوبی از جمله نقش آفرینی بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کلان کشور است.

رفع موانع صادراتی دانش بنیان ها با همکاری گمرک و سازمان توسعه تجارت

رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری تاکید کرد: سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۳ علاوه بربحث های حمایتی از دانش بنیان ها برای صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف دنیا، موضوع رفع موانع صادراتی را نیز با جدیت دنبال خواهد کرد.

میرآبادی افزود: در این زمینه مذاکرات بسیار خوبی با گمرک و سازمان توسعه تجارت و البته همه دستگاه هایی که می توانند در جهت تسهیل صادرات دانش بنیان ها تسهیلگر باشند با هدف افزایش سهم دانش بنیان ها در سبد صادراتی کشور داشته ایم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


مهر : تیم ما بازی قابل قبولی را به نمایش گذاشت

ایرنا : یمن سرنگونی پهپاد آمریکایی را تأیید کرد

مهر : فوتبالی که ما بازی کردیم شناور بود

ایلنا : دلایل سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان و اسرائیل/امکان سنجی توافق آتش‌بس غزه

مهر : بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها از ۱۵ ماه عبور کرد

ایلنا : بررسی نقش پژوهش در سینمای مردم‌شناسی ایران در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

ایرنا : آمریکا از گامهای عراق برای استقلال در زمینه انرژی استقبال کرد

ایرنا : آلمان چند سرباز اوکراینی را به دلیل داشتن نشان نازی ها اخراج کرد

تسنیم : روز 224 طوفان‌الاقصی| بمباران شدید رفح و النصیرات

مهر : زینک و کوتاه شدن دوره سرماخوردگی/ شناسایی سویه جدید کووید

ایرنا : نخستین جشنواره استانی روایت تحول خرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود

ایسنا : ۷۵ گونه جانوری ایران در لیست «سرخ»/تصادفات جاده‌ای،علت حدود ۵۰ درصد از تلفات گوشتخواران

ایرنا : کره شمالی ادعای غربی ها علیه خود درباره ارسال تسلیحات به روسیه را رد کرد

صدا و سیما : سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی در یمن

ایسنا : میزان بروز آلرژی در مزاج‌های مختلف / توصیه طب ایرانی به بهبود سیستم دفع مواد زائد بدن

مهر : اولین سند جنبش تعهد به خانواده را در سطح بین‌الملل تدوین می‌کنیم

تسنیم : 800 تانک و 30 هزار پهپاد، اهدایی ناتو به اوکراین

ایسنا : انسداد مرزهای شرقی با احداث دیوار و پرواز پهپادها

ایرنا : ریابکوف: برخی مقام‌های غربی، خلافکارهای خیابانی هفت‌تیرکش هستند

ایرنا : تمجید انصارالله از اسپانیا

صدا و سیما : ایران ادعای سران اتحادیه عرب درباره جزایر سه گانه را محکوم کرد

ایرنا : آستین و گالانت درباره افزایش ارسال کمک‌ها به غزه گفت‌وگو کردند

ایرنا : دبیرکل حزب الله عراق: از هیچ تلاشی برای یاری به فلسطین دریغ نخواهیم کرد

ایرنا : دبیرکل حزب الله عراق: از هیچ تلاشی برای یاری فلسطین دریغ نخواهیم کرد

مهر : عملیات موفق انصارالله یمن در سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا

ایرنا : نامزد ریاست جمهوری پیشین مصر: جنگ غزه منشأ واقعی قدرت مقاومت را ثابت کرد

مهر : دیدار با خانواده شهدا مایه افتخار مسؤولان است

مهر : جشن زیر سایه خورشید در گناوه برگزار شد

ایسنا : میلاد عبادی‌پور: تیم ما دیر کامل شد/ بازی مقابل برزیل راحت نیست

تسنیم : مجلس نمایندگان آمریکا بایدن را به حمایت از اسرائیل ملزم کرد

ایرنا : دانشجویان آفریقای جنوبی در حمایت از فلسطین تظاهرات کردند

ایسنا : چرا بشر هنوز به مریخ نرسیده‌ است؟

ایسنا : همایش بزرگداشت امامزادگان استان فارس برگزار شد

ایسنا : حرم‌های امامزادگان متعلق به شخص یا جناحی نیستند

ایسنا : ستاره والیبال برزیل بعد از پیروزی مقابل ایران چه گفت؟

ایسنا : شکست تیم ملی والیبال ایران مقابل برزیل

مهر : حمله تعیین کننده مقاومت اسلامی عراق علیه یندر ایلات

تسنیم : ایران بازی دوم را هم به برزیل واگذار کرد

ایرنا : قائم‌مقام وزیر صمت : ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صنفی در کشور پشتیبان توسعه اقتصادی هستند

تسنیم : گفت‌و‌گوی تلفنی دبیرکل حزب‌الله عراق با اسماعیل هنیه

ایرنا : لاپید: پیش از هرچیز باید دولت اسرائیل را تغییر دهیم

تسنیم : مقاومت اسلامی عراق ایلات را هدف قرار داد

ایلنا : پادوانی در مسابقات شنا شرکت می کند؛ درخواست حمایت از ایرانی ها(ویدیو)

ایرنا : جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه: عملیات "وعده صادق" آغازی بر سیر تحولات جهانی شد

ایرنا : مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی تصویب کرد

ایرنا : جنایت جدید رژیم صهیونیستی در نوار غزه/ حمله به یک مدرسه چهار شهید برجای گذاشت

مهر : قطع ارتباط دانشگاه بلژیکی با مراکز اسرائیلی

تسنیم : یمنی‌ها یک پهپاد آمریکا را ساقط کردند

ایسنا : نخستین دعای کمیل حج ۱۴۰۳ برگزار شد

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید